Harde schijf/ SSD uitschakelen na X minuten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 20:10
Mijn vraag:
Ik heb een algemene vraag.

In Windows kun je bij energiebeheer instellen dat een harde schijf na X minuten uitgaat.
Dit heb ik nooit gebruik omdat ik het zelf vervelend vond dat de opstart tijd van de harde schijven redelijk lang duurde. Wel liepen hierdoor de bedrijfsuren enorm op omdat de pc veel aan staat.

Nu heb ik al enige tijd SSD schijven en deze hebben geen last van opstart tijden.
Ik heb deze tot nu toe ook altijd aan staan.
Hoe werkt dit met SSD schijven?

Ik heb er 2 MM2 SSD schijven inzitten maar de uren zullen natuurlijk ook redelijk snel oplopen (wat ik eigenlijk zonde vind). Worden SSD schijven ook uitgeschakeld als ik de optie in Windows bij energiebeheer instel dat een harde schijf na X minuten uitgaat?

Of werkt die bij SSD schijven niet?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 11 Home
Samsung 970 Evo Plus 250 GB
Samsung 970 Evo Plus 2 TB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Op internet gezocht maar ik kom eigenlijk steeds op topics die over een harde schijf gaan.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 19:18
Ik zou hier uit energie overwegingen geen aandacht aan besteden en default Windows settings gebruiken. Bij een HDD gaat het om het fysieke spinnen wat slijtage en energie kost. Bij een SSD kost het aanstaan nauwelijks energie en slijtage. Alleen schrijfacties kosten slijtage/wear. Uren doen niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 20:10
pennywiser schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:44:
Ik zou hier uit energie overwegingen geen aandacht aan besteden en default Windows settings gebruiken. Bij een HDD gaat het om het fysieke spinnen wat slijtage en energie kost. Bij een SSD kost het aanstaan nauwelijks energie en slijtage. Alleen schrijfacties kosten slijtage/wear. Uren doen niet zoveel.
Klopt, eens, maar mocht ik in de toekomst ooit de SSD willen verkopen (voorlopig zeker niet van plan) dan is minder uren beter. Maar begrijp ik goed dat dat eigenlijk met SSD's niet gedaan wordt?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 19:18
knorde schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:48:
[...]

Klopt, eens, maar mocht ik in de toekomst ooit de SSD willen verkopen (voorlopig zeker niet van plan) dan is minder uren beter. Maar begrijp ik goed dat dat eigenlijk met SSD's niet gedaan wordt?
Ikzelf besteed 0 aandacht aan uren omdat dat bij een SSD dat niet van belang is. Een HDD heeft ook gesleten tijdens die uren, een SSD niet altijd, TBW is dan ook veel belangrijker, maar ook dat gaat zo langzaam dat bij normaal gebruik een SSD 20 jaar meegaat of nog langer. Als je slaapstand gebruikt worden de uren verder niet bijgeteld.

Dus als je met oog op de toekomst er zuinig op wilt zijn, moet je er minder op schrijven, maar ja je wilt ze ook kunnen gebruiken. TBW en % wear levelling count (Samsung) zijn de getallen die belangrijk zijn. Maar een SSD met 75% WLC zou ik gewoon kopen als de prijs een beetje normaal is, ik zou het in elk geval niet laten omdat ik bang ben dat ie kapot gaat, dat is een misverstand.

[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 09-05-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Als je een watt meter hebt kun je die gewoonweg eens tussen de pc zetten en meten wat die in een bv. 4 uur idle gebruikt. En dan doe je nog eens dezelfde test maar dan met de power saving aan.

Volgens dit zoekresultaat zou het verschil kunnen/moeten maken. Waarbij opgemerkt wordt dat een NVME minder hitte zou produceren. En dat betekent minder verbruik.
https://www.perplexity.ai...de0-b2ad-0b111d499d11?s=u

Je kunt dit gewoon proberen zonder dat er wat misgaat. Voordat je instellingen aanpast noteer je de bestaande zodat je altijd terug kunt naar het uitgangspunt...

Zou in elk geval geïnteresseerd zijn in het resultaat hiervan.

Ook kun je nog eens bij de extreme stroomspaarders hier in het forum informeren. Kan goed zijn dat die ook nog info hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door eheijnen op 09-05-2023 15:57 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:20
Een ssd slijt alleen als er naar geschreven wordt.
Een ssd doet dan ook helemaal niets als hij een spindown commando krijgt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1