Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:30
Ik ben op zoek naar advies over m'n huidige setup en of mijn voeding een probleem kan zijn.

Ik draai nu enkele dagen met een geüpgraded CPU en gisteren is voor het eerst de PC uitgevallen tijdens het gamen. Tijdens het laden van het level viel de PC in één klap uit en begon daarna direct weer te starten. Het starten wou echter niet lukken. Er bleef op het moederbord een rood lampje branden voor de memory check. Na het handmatig uitschakelen duurde de volgende boot wat langer en bleef hij een paar keer door de self-check lopen voordat de PC weer bootte.

Zou mijn voeding nog voldoende zijn? Voorheen zat er een i7 8700k in met een kleine overklok en daarbij had ik geen problemen.
Zijn er tools welke ik kan gebruiken om maximale load op zowel de CPU als GPU te genereren? Een Prime95 test gaf in ieder geval geen problemen en de temps bleven rond de 70 graden. Alleen daar test ik natuurlijk niet de GPU ook tegelijkertijd mee.
En als m'n huidige PSU undersized is, wat zou dan een goed alternatief zijn gezien m'n huidige hardware?

Hardware:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 475,-€ 475,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 212,65€ 212,65
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 5400rpm), 4TB€ 132,50€ 132,50
1BehuizingenNZXT S340 Elite Zwart€ 0,-€ 0,-
1CasemoddingNZXT Hue+ Black€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 0,-€ 0,-
2VentilatorsNZXT Aer RGB120 Single Pack€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 115,-€ 115,-
1VoedingenSeasonic Focus Plus 650 Gold€ 179,99€ 179,99
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 79,-€ 79,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.194,14

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Remz schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:59:
Zou mijn voeding nog voldoende zijn?
Je hebt verkeerd bezuinigd op je nieuwe PC door je oude SeaSonic voeding mee te nemen dus mag je die nu alsnog gaan vervangen! :P

Ik ben toevallig nu aan het kijken geweest naar een nieuwe voeding voor een vriend en de minste rip off van je portemonnee is deze reeks : product: NZXT C Gold Series v2
Dus pak daar het juiste model van qua totaal verbruik en geniet ervan zou ik zeggen! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:27
Remz schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:59:
Ik ben op zoek naar advies over m'n huidige setup en of mijn voeding een probleem kan zijn.

Ik draai nu enkele dagen met een geüpgraded CPU en gisteren is voor het eerst de PC uitgevallen tijdens het gamen. Tijdens het laden van het level viel de PC in één klap uit en begon daarna direct weer te starten. Het starten wou echter niet lukken. Er bleef op het moederbord een rood lampje branden voor de memory check. Na het handmatig uitschakelen duurde de volgende boot wat langer en bleef hij een paar keer door de self-check lopen voordat de PC weer bootte.

Zou mijn voeding nog voldoende zijn? Voorheen zat er een i7 8700k in met een kleine overklok en daarbij had ik geen problemen.
Zijn er tools welke ik kan gebruiken om maximale load op zowel de CPU als GPU te genereren? Een Prime95 test gaf in ieder geval geen problemen en de temps bleven rond de 70 graden. Alleen daar test ik natuurlijk niet de GPU ook tegelijkertijd mee.
En als m'n huidige PSU undersized is, wat zou dan een goed alternatief zijn gezien m'n huidige hardware?

Hardware:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 475,-€ 475,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 212,65€ 212,65
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 5400rpm), 4TB€ 132,50€ 132,50
1BehuizingenNZXT S340 Elite Zwart€ 0,-€ 0,-
1CasemoddingNZXT Hue+ Black€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 0,-€ 0,-
2VentilatorsNZXT Aer RGB120 Single Pack€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 115,-€ 115,-
1VoedingenSeasonic Focus Plus 650 Gold€ 179,99€ 179,99
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 79,-€ 79,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.194,14
Focus Plus Gold is een serie met problemen. Een jaar na introductie is er al een revisie gekomen waarin het ene probleem opgelost werd maar het volgende probleem gecreëerd. Dit topic staat er vol mee. De opvolger Focus GX/PX kwam daarom al snel.

Heb je een schone Windows installatie gedaan na de cpu/moederbord swap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
Ja ik heb een schone installatie er op staan en alle drivers bijgewerkt en de laatste beta versie van BIOS. Daarover lees ik ook weer dat er bugs in zitten… dus of ik misschien daar last van heb is nog de vraag.

Ik zal vanavond nog eens een stress test doen en er een energiemeter tussen gooien.. eens kijken hoeveel het echt trekt.

Wist niet van de problemen af. Het heeft 5 jaar zonder problemen gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nippy360
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-08 18:24
Bij mij heeft de focus plus ook 5 jaar probleemloos gedraaid.

Ik heb juist met de focus px problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
@Remz ik heb je vraag even afgesplitst omdat dit mogelijk te veel troubleshooting gaat worden voor een verzameltopic dat daar niet voor bedoeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De RTX3080 staat bekend als een GPU met enorme transient spikes.
Ondertussen is die Focus PSU juist bekend dat die een erg lage OCP rating heeft. Dat botst hier met elkaar.

Vervang die PSU en dan zou het probleem weg moeten zijn. Het probleem is niet dat een 650W PSU niet afdoende is. Het probleem is dat specifiek die PSU niet om kan gaan met videokaarten met een hoog verbruik en hogere pieken. Dan gaat de OCP af en valt je systeem uit. En met een RTX3080 heb je zowat het slechte scenario te pakken. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remz
Dank voor jullie hulp. Gisteren even een stress test gedaan waarbij de GPU 320w trekt en de CPU ~89w, zonder problemen. Ook de hele avond doorgespeeld zonder problemen.

Ik kijk het nog even aan en mocht het te veel worden dan zal ik de PSU vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:40
Remz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:50:
Dank voor jullie hulp. Gisteren even een stress test gedaan waarbij de GPU 320w trekt en de CPU ~89w, zonder problemen. Ook de hele avond doorgespeeld zonder problemen.

Ik kijk het nog even aan en mocht het te veel worden dan zal ik de PSU vervangen.
Ik zou dat zeker niet doen, als je PSU gaat dan heb je kans je systeem (van 1200 euro) onherstelbaar te beschadigen (en dat voor ~120 euro). Zoals de befaamde Jayz2cents heeft gezegd :

When things go wrong in a PSU, it can undervolt and it can overvolt all components. It can cause mayhem in a system, causing all sort of failing hardware and bsod's, instability, random restarts and the worst, frie hardware.... dont skimp money on the PSU.

Zelf ben ik in het verleden al een moederbord op deze manier "kwijtgeraakt"...

En nee mocht je jezelf afvragen je PC zal niet in vlammen uitbarsten, maar een PSU die te weinig vermogen levert aan de PC, raakt zelf uiteindelijk beschadigd (doordat deze continue/veelvuldig piekvermogen loopt te verwerken). De PSU zal uiteindelijk kapot gaan waardoor je kans hebt (op het moment van kapot gaan van de PSU) dat deze een ander component alsnog "meeneemt" door overvoltage (omdat de 5v / 12v regeling bijvoorbeeld niet meer werkt). Onbetrouwbare PSU's zijn echt een no-go.

Zie het als een auto met een motor die je continue in de "rode" toeren trapt... uiteindelijk gaat er iets kapot :)

[ Voor 29% gewijzigd door huubhuub op 09-05-2023 20:53 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remz
Klinkt logisch! Nieuwe is zojuist besteld en gaat er morgen in.
Het verbaast mij nogal dat die Seasonic dus niet als goed wordt gezien. Vijf jaar geleden was het juist een goede koop. Nu was dat toen nog niet in combinatie met de 3080.. maar toch.

Ben nu gegaan voor de uitvoering: MSI MPG A850G PCIE5, iets op de groei gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
gaan binnenkort mijn seasonic focus plus gold 750W ook vervangen door wellicht een variant van
silverstone
uitvoering: Silverstone DA850 Gold
en een variant van gigabyte
uitvoering: Gigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0
Pagina: 1