Momenteel ligt er op ons dak een vrij .basis zonnepanelen installatie. Deze heeft na de bouw wat kleine wijzigingen ondergaan maar nu is het mijns inziens tijd voor een overhaul.
3x25A 3 fase,
Oost/West situatie.
Dakhoek 40 graden
Dakkapel voorzijde woning (west)
Uitbouw begane grond (oost situatie) doorlopend in garage. Eventueel plat dak beschikbaar voor uitbreiding oost
Dus op west 15x270wp op sma 3.6, oost 6x 250wp op growatt
2x5 270wp op sma 3.6 string 1, 2x3 250wp op sma 3.6 string 2
Geen ideale situatie daar net na het middaguur een korte periode van schaduwval is op de onderste rij panelen aan de voorzijde waardoor de hele string kort dipt.
Ik zit helaas met een afmeting probleem, panelen moeten niet breder zijn dan +/- 110cm en kunnen niet langer zijn dan +/- 195cm (ivm raken dakkapel, over de dakgoot heen vallen). Hierdoor ben ik wat beperkt qua keuze.
Wat heb ik op het oog: Trina Solar Vertex S 430wp. Deze zijn naast betaalbaar & nagenoeg helemaal zwart ook gunstig qua afmetingen (175x110cm)
De opstelling aan de voorzijde van de woning (west) blijft gelijk, 2 rijen van 5. 1 boven, 1 onder dakkapel.
De achterzijde (oost) kan, na het verplaatsen van 1 pijpje van de mechanische ventilatie, voorzien worden van 15 panelen: 1 rij van 3 in landscape, 3 rijden van 4 in portrait.
(bonus opstelling, blauw in foto: 7-8 panelen in portrait op een schans op het platte dak van uitbouw & garage, dit staat dan gericht op oost en valt na ong 13:00 in de schaduw van de woning)
3 fase verplicht/ verstandig? Ivm de mogelijke schaduwval de voorzijde van de woning middels 2 separate trackers? Dan waarschijnlijk 2 3 fase omvormers, (1 oost, 1 west). Achterzijde van de woning kan (schuin dak) op 1 tracker(15x430wp?) Graag ook nog 1 tracker voor 7/8 panelen op schans op het platte dak op west.
Of, 1 omvormer met 3/4 trackers (zijn die er, betaalbaar?) om alles op 1 te zetten, en eventueel schaduwval/ dip voorzijde voor lief nemen en 3 trackers?
In de toekomst wil ik ook graag nog ene thuisaccu (zelf) maken, mede daarom ook de gedachte om (een) 3 fase omvormer(s) te gaan.
Huis
BJ 2016,3x25A 3 fase,
Oost/West situatie.
Dakhoek 40 graden
Dakkapel voorzijde woning (west)
Uitbouw begane grond (oost situatie) doorlopend in garage. Eventueel plat dak beschikbaar voor uitbreiding oost
Oorspronkelijke opstelling:
Vanuit de bouw 6 panelen van naar eigen zeggen (geen idee welk merk/type 250wp met een 1 fase growatt omvormer. Dit alles in-dak gemonteerd aan de achterzijde van de woningOpstelling V2
Ong 6 maand na aanschaf woning. Voorzijde van de woning (west) bevatte nog geen dakkapel. Daar 15 panelen (3 rijen van 5) Trina Solar 270wp op laten leggen met een 1 fase SMA 3.6 omvormer. Growatt omvormer verplaatst naar wasmachinegroep middels een separate groepenkast bij de wasmachine.Dus op west 15x270wp op sma 3.6, oost 6x 250wp op growatt
Opstelling V3 (huidig)
Plaatsing dakkapel 3 jaar geleden aan voorzijde van de woning. Geen plek meer voor 15 panelen. Terug naar 2 rijen van 5 (boven en onder dakkapel). Daar ik met 10 panelen ook op 1 string van de SMA omvormer kon dit zo gedaan en de 6 panelen van oost aangesloten op de andere string. Zodoende kon de growatt omvormer met 5x 270wp in de verkoop.2x5 270wp op sma 3.6 string 1, 2x3 250wp op sma 3.6 string 2
Geen ideale situatie daar net na het middaguur een korte periode van schaduwval is op de onderste rij panelen aan de voorzijde waardoor de hele string kort dipt.
Opstelling V4 (plan/doel)
Huidige installatie gaat van het dak af, in dak systeem gaat eruit en wordt netjes gedicht met dakpannen.Ik zit helaas met een afmeting probleem, panelen moeten niet breder zijn dan +/- 110cm en kunnen niet langer zijn dan +/- 195cm (ivm raken dakkapel, over de dakgoot heen vallen). Hierdoor ben ik wat beperkt qua keuze.
Wat heb ik op het oog: Trina Solar Vertex S 430wp. Deze zijn naast betaalbaar & nagenoeg helemaal zwart ook gunstig qua afmetingen (175x110cm)
De opstelling aan de voorzijde van de woning (west) blijft gelijk, 2 rijen van 5. 1 boven, 1 onder dakkapel.
De achterzijde (oost) kan, na het verplaatsen van 1 pijpje van de mechanische ventilatie, voorzien worden van 15 panelen: 1 rij van 3 in landscape, 3 rijden van 4 in portrait.
(bonus opstelling, blauw in foto: 7-8 panelen in portrait op een schans op het platte dak van uitbouw & garage, dit staat dan gericht op oost en valt na ong 13:00 in de schaduw van de woning)
Probleem(?)
Omvormer(s). Wat te doen.3 fase verplicht/ verstandig? Ivm de mogelijke schaduwval de voorzijde van de woning middels 2 separate trackers? Dan waarschijnlijk 2 3 fase omvormers, (1 oost, 1 west). Achterzijde van de woning kan (schuin dak) op 1 tracker(15x430wp?) Graag ook nog 1 tracker voor 7/8 panelen op schans op het platte dak op west.
Of, 1 omvormer met 3/4 trackers (zijn die er, betaalbaar?) om alles op 1 te zetten, en eventueel schaduwval/ dip voorzijde voor lief nemen en 3 trackers?
In de toekomst wil ik ook graag nog ene thuisaccu (zelf) maken, mede daarom ook de gedachte om (een) 3 fase omvormer(s) te gaan.
Foto's

:strip_exif()/f/image/ZrYrNWthLsvqDncKaovaXObf.jpg?f=fotoalbum_large)