[PV] Upgraden/ vervangen huidige installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 22:16
Momenteel ligt er op ons dak een vrij .basis zonnepanelen installatie. Deze heeft na de bouw wat kleine wijzigingen ondergaan maar nu is het mijns inziens tijd voor een overhaul.
Huis
BJ 2016,
3x25A 3 fase,
Oost/West situatie.
Dakhoek 40 graden
Dakkapel voorzijde woning (west)
Uitbouw begane grond (oost situatie) doorlopend in garage. Eventueel plat dak beschikbaar voor uitbreiding oost
Oorspronkelijke opstelling:
Vanuit de bouw 6 panelen van naar eigen zeggen (geen idee welk merk/type 250wp met een 1 fase growatt omvormer. Dit alles in-dak gemonteerd aan de achterzijde van de woning
Opstelling V2
Ong 6 maand na aanschaf woning. Voorzijde van de woning (west) bevatte nog geen dakkapel. Daar 15 panelen (3 rijen van 5) Trina Solar 270wp op laten leggen met een 1 fase SMA 3.6 omvormer. Growatt omvormer verplaatst naar wasmachinegroep middels een separate groepenkast bij de wasmachine.

Dus op west 15x270wp op sma 3.6, oost 6x 250wp op growatt
Opstelling V3 (huidig)
Plaatsing dakkapel 3 jaar geleden aan voorzijde van de woning. Geen plek meer voor 15 panelen. Terug naar 2 rijen van 5 (boven en onder dakkapel). Daar ik met 10 panelen ook op 1 string van de SMA omvormer kon dit zo gedaan en de 6 panelen van oost aangesloten op de andere string. Zodoende kon de growatt omvormer met 5x 270wp in de verkoop.

2x5 270wp op sma 3.6 string 1, 2x3 250wp op sma 3.6 string 2

Geen ideale situatie daar net na het middaguur een korte periode van schaduwval is op de onderste rij panelen aan de voorzijde waardoor de hele string kort dipt.
Opstelling V4 (plan/doel)
Huidige installatie gaat van het dak af, in dak systeem gaat eruit en wordt netjes gedicht met dakpannen.

Ik zit helaas met een afmeting probleem, panelen moeten niet breder zijn dan +/- 110cm en kunnen niet langer zijn dan +/- 195cm (ivm raken dakkapel, over de dakgoot heen vallen). Hierdoor ben ik wat beperkt qua keuze.

Wat heb ik op het oog: Trina Solar Vertex S 430wp. Deze zijn naast betaalbaar & nagenoeg helemaal zwart ook gunstig qua afmetingen (175x110cm)

De opstelling aan de voorzijde van de woning (west) blijft gelijk, 2 rijen van 5. 1 boven, 1 onder dakkapel.

De achterzijde (oost) kan, na het verplaatsen van 1 pijpje van de mechanische ventilatie, voorzien worden van 15 panelen: 1 rij van 3 in landscape, 3 rijden van 4 in portrait.

(bonus opstelling, blauw in foto: 7-8 panelen in portrait op een schans op het platte dak van uitbouw & garage, dit staat dan gericht op oost en valt na ong 13:00 in de schaduw van de woning)
Probleem(?)
Omvormer(s). Wat te doen.

3 fase verplicht/ verstandig? Ivm de mogelijke schaduwval de voorzijde van de woning middels 2 separate trackers? Dan waarschijnlijk 2 3 fase omvormers, (1 oost, 1 west). Achterzijde van de woning kan (schuin dak) op 1 tracker(15x430wp?) Graag ook nog 1 tracker voor 7/8 panelen op schans op het platte dak op west.

Of, 1 omvormer met 3/4 trackers (zijn die er, betaalbaar?) om alles op 1 te zetten, en eventueel schaduwval/ dip voorzijde voor lief nemen en 3 trackers?

In de toekomst wil ik ook graag nog ene thuisaccu (zelf) maken, mede daarom ook de gedachte om (een) 3 fase omvormer(s) te gaan.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F6Hm9Fz/voorbeeldplan.png
Beschikbare (dak)ruimte
Dak is ongeveer 7 meter hoog (6.8) dus kan aan de achterzijde 4 panelen hoog (3x portrait en 1x landscape maar 6.35m). Breedte is ongeveer 6.2 meter, maar wordt deels beperkt door de afvoerpijpen van de ketel en ventilatie ect
Schaduw
Aan west zijde rond 13:00 wat schaduwval op onderste rij panelen door dakkapel
Jaarverbruik
Moeilijk te zeggen, ong 3000kw, maar met electrische auto erbij (net ontvangen) en na nog geen 2 maand al 550kw geladen te hebben en de mogelijke aanschaf van een warmtepomp later wil ik maximaliseren.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A. Meterkast is wel 'een bende'. Was geen ruimte in de meterkast met plaatsing laadpaal dus een mini uitbreiding is geplaatst met daarin de benodigde delen voor de laadpaal. DIt moet goed aangepakt worden. Eenzelfde uitbreiding ernaast van hetzelfde merk als waar de rest van is. Doel is om 1 3 fase kabel naar boven te trekken voor de omvormer(s?)
Budget en doel
Zo veel mogelijk wp op het dak, budget rond de 7500/8000
Wie gaat het project uitvoeren
Ik zelf, behalve het aanpassen van de meterkast. Steiger ect wordt gehuurd. Met plaatsing van de dakkapel (laten doen) zelf van opstelling 2 naar 3 gedaan.
Regio
Gelderland noord, grens van overijssel

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Staat Optitrack aan op je SMA?

De link tussen thuisaccu en 3fase ontgaat me nog een beetje.
Oost en west kunnen samen op een ~7 kW omvormer, dat wordt dan inderdaad driefase.
Je bonuspaneeltjes kunnen het best met een losse omvormer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:37
De kant met de SMA loopt stuk omdat de 3,6kW een minimum Vmpp heeft van 130V.
4 270W Trina honey nogwattessen doen maar 120V Vmpp in STC licht.

Ofwel zodra de 4 onder dakkapel in schaduw vallen is het over en uit.

3 fase string omvormers zijn er niet met voldoende lage Vmpp.

Dus dat dak samen met platdak op een GoodWe dns g3 met Vmpp vanaf 50V
Hopelijk is de 3,6 genoeg.

Dan kunnen de 15 op een 3 fase 6kW

En dan zit 1 fase op 25A ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met 10 panelen van 40Vmpp in een string lijkt me een tripower met een minimum van 125V wel OK? Dan mogen er zes in de schaduw.
De oude panelen geven minder spanning, dat komt inderdaad kritischer.

[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 09-05-2023 15:16 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• TFDev
Proton_ schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:37:
Staat Optitrack aan op je SMA?

De link tussen thuisaccu en 3fase ontgaat me nog een beetje.
Oost en west kunnen samen op een ~7 kW omvormer, dat wordt dan inderdaad driefase.
Je bonuspaneeltjes kunnen het best met een losse omvormer.
Jup, die staat aan.

Ik zat met eventuele thuisaccu, verbruik vanuit thuisaccu en ook het kunnen laden van de thuisaccu met zonnestroom overschot. Dan wil je toch juist niet op 3 fase zonnestroom leveren en dan maar een thuisaccu aan 1 fase hebben. Zelfde geldt voor het laden van de auto, al dan niet een stukje vanuit de thuisaccu bijv?

Jij adviseert dan 3 fase omvormer voor Oost/West, ongeveer 7kW, gezien theoretisch max van gelijktijdig 10x430 + 15x430 nooit tot (heel veel) meer dan 7000w gaat zorgen naarmate de zon om het huis heen draait (logisch)

Daarnaast een losse omvormer van ong 3kW voor de 7/8 panelen. In het kader van hierboven genoemde toekomstbestendigheid wel voor 3fase gaan verstandig?
Ronald schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:53:
De kant met de SMA loopt stuk omdat de 3,6kW een minimum Vmpp heeft van 130V.
4 270W Trina honey nogwattessen doen maar 120V Vmpp in STC licht.

Ofwel zodra de 4 onder dakkapel in schaduw vallen is het over en uit.

3 fase string omvormers zijn er niet met voldoende lage Vmpp.

Dus dat dak samen met platdak op een GoodWe dns g3 met Vmpp vanaf 50V
Hopelijk is de 3,6 genoeg.

Dan kunnen de 15 op een 3 fase 6kW

En dan zit 1 fase op 25A ;)
2x rij van 5 Trina 270wp, maar die conclusie zal ongetwijfeld juist zijn. Iets wat ik natuurlijk liever probeer te vermijden als ik ga uitbreiden/ upgraden. Het is niet lang dat ik er ‘last’ van heb, maar het gebeurt wel, toch zonde.

Dus dan is volgens jou voorstel;

GoodWe 1 fase, 3600(?)
- Westzijde 2 rijen van 5 op Tracker A, 2 separate strings (ivm schaduwval en niet omver trekken complete opbrengst)
- platdak rij van 7(of 8 )op Tracker B, 1 string

3 fase omvormer NTB
- 15 panelen gunstig verdelen over trackers. Max theoretische opbrengst is 15x430= 6450, moet met een gemiddelde 6kW omvormer goed komen

• Ronald
Westzijde polystring gaat aftoppen, de GoodWe g3 doet maar 16A, potentieel is >24A met gemiddeld courant paneel
Veel rianter Vmpp bereik voorkomt het onderuit trekken als 1 string

Oost 1 string, betere efficiëntie en anders weer bijna geen Vmpp bereik... Minimum op 3 fase is 160-180V waar je met 7 niet riant boven zit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
West in 2 strings kan wel als je met 2 enkelfase omvormers gaat werken.
5w+7o en 5w+8o

2x 3,0 of 3,6kW zal dan de richting zijn. Sunny design voor simulatie

• TFDev
Het is even stil geweest daar ik nog even wat zaken ana het uitzoeken was. Ondertussen zit ik ook te spelen met de gedachte om niet voor de Trina Solar Vertex S 430 te gaan, maar voor Jinko Tiger Neo N 425/430.
Optie 1:
Ik heb via Sunnydesign een opstelling erin gekregen waarbij ik mogelijk toch met 3 strings op 1 omvormer kan. De SMA STP 12-50. Geen goedkope jongen en lastig leverbaar, maar moet voor rond de 2500 te doen zijn. Panelen zou dan in totaal uit komen op ong 32 stuks (misschien kunnen er op de achterzijde zelfs 17 ipv 15)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jrmKQx7/dakopstelling.png

Deze opstelling zou, inc schaduwberekening, in een heel jaar 10500kWh op kunnen leveren. Met de Trina's toch tussen de 500 en 1000 minder...

Voordeel hiervan is ook maar 1 omvormer (op 3 fase), ipv in totaal 2 a 3 als ik naar deze opstelling toe wil op 1 fase.

Aanschaf inc montagematerialen schat ik op een kleine 8500/9000 euro mits ik het er zelf op leg.

prijs per wp ong 0.85
Optie 2,
Minder prijzig door de 'bonuspanelen' te laten vervallen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8gw60Rb/dakopstelling2.png

+/- 25 panelen, wederom de jinko's. Ditmaal op 2x SMA 3.6 (ik heb er al 1, dus hoef er maar 1 aan te schaffen) opgedeeld zoals eerder aangegeven door @Ronald. Opstelling is natuurlijk goedkoper door minder materialen noodzakelijk en een 3.6 omvormer is al jong gebruikt te vinden voor 700/800. Daar dan montagematerialen ect bij en schat voor ong 5500 kjlaar te zijn. Geschatte opbrengst 7500kWh.

Later uitbreiden wordt wel lastiger. Voor de extra rij panelen moet er dan wéér een omvormer (1 fase) bij. En dan komt het totaalplaatje weer op ong hetzelfde bedrag uit als bij optie 1 verwacht ik.

prijs per wp ong 0.73

Iemand nog do's of don'ts?

• Ronald
Ik ben niet heel erg fan van de oplossing met de STP 12

https://files.sma.de/downloads/STPxx-50-DS-nl-20.pdf

String van 7 zal op 210V mpp bij STC komen - fractie minder bij minder licht. Dit is ook de Minimum Vmpp dus deze string heeft geen effectief schaduwmanagement.
De string van 10, of soort van 2x5 is het probleem erger. 5 panelen maken 150V. Dus als de zon door dakkapel de onderste 5 niet mee pakt is het alles weinig. Zelfde issue as ik eerder voor je huidige set vermoedde dus.

Ik snap niet waarom je met de Trina's minder simuleert dan met de Jinko. Heeft Sunny de string config verkloot, dat doet hij nog wel eens als je iets wijzigt?

Ik neig een beetje naar meerdere enkelfase GoodWe's - die gaan behoorlijk lager in hun Mpp tracker (80V, 50V voor de G3)

• TFDev
Ronald schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:01:
Ik ben niet heel erg fan van de oplossing met de STP 12

https://files.sma.de/downloads/STPxx-50-DS-nl-20.pdf

String van 7 zal op 210V mpp bij STC komen - fractie minder bij minder licht. Dit is ook de Minimum Vmpp dus deze string heeft geen effectief schaduwmanagement.
De string van 10, of soort van 2x5 is het probleem erger. 5 panelen maken 150V. Dus als de zon door dakkapel de onderste 5 niet mee pakt is het alles weinig. Zelfde issue as ik eerder voor je huidige set vermoedde dus.

Ik snap niet waarom je met de Trina's minder simuleert dan met de Jinko. Heeft Sunny de string config verkloot, dat doet hij nog wel eens als je iets wijzigt?

Ik neig een beetje naar meerdere enkelfase GoodWe's - die gaan behoorlijk lager in hun Mpp tracker (80V, 50V voor de G3)
Wederom een paar dagen later, maar ik ben weer even (kort) aan de slag geweest. Wederom de opstelling van Trina’s voorzien en voila, nagenoeg dezelfde verwachtte jaaropbrengst. Gezien het voltage van gemiddeld 40v per paneel dan toch de verstandigste keuze in deze?

7x40V op oost (uitbouw) is dan gemiddeld 280V, ruim voldoende, en als de zon wegdraait is het toch compleet gedaan.

15(of evt zelfs 17 als het past)x40V op oost schuin dak =600V/680V dus geen problemen

10x40V op west (2rijen van 5) = 400V, als daar een deel van de onderste panelen in schaduw valt blijft het nog steeds boven de gewenste 210V (toch?).

Ik neig toch heel erg naar 1 3 fase omvormer daar ik, zeker als ik een beetje net geprijsde STP 12-50 kan vinden, maar 1 omvormer nodig heb. Theoretische max output gaat dan wel over de 11kW heen, maar gezien de O/W opstelling zal ik dat niet gaan halen. Met de trina’s blijf ik dan ook (ruim) boven de 210V.

Zijn er specifieke redenen om juist voor 2 a 3 1 fase omvormers te gaan ipv 1 3 fase?

• Ronald
Die 40V is waarschijnlijk Voc - dat is onbelast
Vmpp is de waarde die van belang is en die zal vlakbij 30 zitten

• TFDev
Bij de meeste panelen is dit inderdaad het geval (iig formfactor 1,7*1,1m), maar bij de trina’s (de09r, neg9r) is dit dus 40 tot 42Vmpp.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:32
TFDev schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:38:
[...]

Wederom een paar dagen later, maar ik ben weer even (kort) aan de slag geweest. Wederom de opstelling van Trina’s voorzien en voila, nagenoeg dezelfde verwachtte jaaropbrengst. Gezien het voltage van gemiddeld 40v per paneel dan toch de verstandigste keuze in deze?

7x40V op oost (uitbouw) is dan gemiddeld 280V, ruim voldoende, en als de zon wegdraait is het toch compleet gedaan.

15(of evt zelfs 17 als het past)x40V op oost schuin dak =600V/680V dus geen problemen

10x40V op west (2rijen van 5) = 400V, als daar een deel van de onderste panelen in schaduw valt blijft het nog steeds boven de gewenste 210V (toch?).

Ik neig toch heel erg naar 1 3 fase omvormer daar ik, zeker als ik een beetje net geprijsde STP 12-50 kan vinden, maar 1 omvormer nodig heb. Theoretische max output gaat dan wel over de 11kW heen, maar gezien de O/W opstelling zal ik dat niet gaan halen. Met de trina’s blijf ik dan ook (ruim) boven de 210V.

Zijn er specifieke redenen om juist voor 2 a 3 1 fase omvormers te gaan ipv 1 3 fase?
Mocht in de toekomst je omvormer stuk zijn dan heb je nog steeds opbrengst aangezien je twee omvormers gebruikt.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Ronald
De stp12 is ook met 40V panelen zeer matig geschikt
De 40V wordt iets minder bij lagere instraling
Je wil niet op het minimum werken.

Je zit menu krampachtig in bochten te wringen voor een inferieure oplossing

Gewoon niet doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 21-05-2023 08:40 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

TFDev schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:40:
Bij de meeste panelen is dit inderdaad het geval (iig formfactor 1,7*1,1m), maar bij de trina’s (de09r, neg9r) is dit dus 40 tot 42Vmpp.
Als ik me niet vergis zijn de Trina's in kwestie 144 cell (2 x 72 cell) panelen met een ca. 1,2 x Voc (en Vmpp) vergeleken met 60 cell panelen. Ik heb trouwens 66 cell panelen.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 21-05-2023 08:47 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• TFDev
Ronald schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:39:
De stp12 is ook met 40V panelen zeer matig geschikt
De 40V wordt iets minder bij lagere instraling
Je wil niet op het minimum werken.

Je zit menu krampachtig in bochten te wringen voor een inferieure oplossing

Gewoon niet doen.
Ik snap je redenatie van 'richting het minimum voltage moet je niet willen'. Toch kom ik met 1 enkele omvormer en dezelfde panelen nu uit op een jaaropbrengst van 10.500kW. Als ik ipv deze ene omvormer in totaal 3 omvormers neem (2x SMA 3.6, 1*5 + 1*8, 1*5 + 1*7, 1x SMA 3.0 voor 1*7 panelen) dan haal ik een geschatte jaaropbrengt van ong 9900kW. Toch een verschil van 600kW in het voordeel van de enkele omvormer en dit is inclusief schaduw berekening vanuit sunnydesign. Wat mis ik nou dan, waarom een inferieure oplossing? (geen verwijt, serieus geintereseerd!)

Het is echt niet dat ik maar 1 omvormer MOET, maar het staat wel netter op zolder en het is wat minder geknutsel met losse strings, minder in de meterkast, minder van de meterkast naar zolder ect. En als klap op de vuurpijl een berekende (geschatte) jaaropbrengst welke 600kW hoger ligt. Dan blijft alleen 'het minimum voltage kan in de buurt komen van de 210V' en wat @Bravertal zegt, omvormer kapot? geen opbrengst.

edit:
Als ik de 2 sma 3.6'en vervang door 4.0's dan stijgt de verwachtte jaaropbrengt met ong 150kW. Gezien de O/W scheiding moet dit technisch geen problemen opleveren op een 16A groep. verwacht ik

[ Voor 7% gewijzigd door TFDev op 22-05-2023 21:23 ]

• TFDev
Toch nog weer even een kick van dit topic.

Door het veel te veel uitzoeken, maar ook het goed opmeten van het beschikbare dakvlak achter ect ect heb ik nu een defintieve opstelling. Achterop de woning kunnen met het alleen verplaatsen van de mechanische ventilatie afvoer 16 panelen op het dak. Mocht deze onder een paneel kunnen dan zelfs 17. Dit samen met de geplande panelen op de uitbouw zullen 23 stuks Trina Solar Vertex S van 430wp worden

De panelen aan de voorzijde van de woning kunnen naar 190cm lang. Hiervoor wil ik dus niet de panelen zoals achterop de woning, maar ga ik uitwijken naar Jinko 60HL4V van 470/475wp per paneel.

De keuze is gevallen op 3 losse 1 fase omvormers, merk ben nog niet helemaal uit, maar neig nu heel erg naar de omvormers zoals aangedragen door @Ronald. de GoodWe GW3600D-NS. Mede door de lage startspanning. Waarom? er komen 3 panelen achterop het dak in landscape ipv portrait. Ik kan er niet veel zinnings over vinden, maar volgens moet je landscape en portrait niet willen mixen in 1 string? En 3x 40V =120v, net rondom het startspanning moment van een SMA 3.0, en ruim boven de startspanning van de GoodWe

De geplande opstelling is nu als volgt
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FHXhsmZ/dakopstelling3.png

De keuze wordt dan óf 2x SMA 3.6 + 1x SMA 3.0 óf 3x GoodWe 3600

Mocht 3x landscape wel gemixt kunnen worden met portrait dan lijkt het me verstandiger om 2x een string van 8 te maken aan de achterzijde en dat netjes te verdelen. dus 2x (1x5west + 1x8oost) en dan de 7 panelen op de uitbouw op een eigen omvormer.

Iemand aanvullende feedback? :) De 23 panelen zijn al besteld, en de overige 10 voor west verwacht ik komende week te doen.

• Ronald
Kun je in een lijst zetten hoeveel panelen je per type hebt op welke helling + azimut?

Verhaaltjes lezen niet zo simpel ;)

• TFDev
Het is net geen ‘perfecte’ oost/west opstelling. Ongeveer 92 graden en 272 graden. Dakhoek is 40 graden en schans op uitbouw moet ergens tussen de 20 en 30 graden gaan komen. Meeste systemen zijn 20 graden max zag ik.

West 10 panelen (87 graden) hoek 40 graden - Jinko 60HL4(-V) 470wp
Oost 16 panelen (-93 graden) hoek 40 graden
Oost2 7 panelen (-93 graden) hoek 20 graden
- Trina Solar Vertex S 430wp (de09r.08)

Is dat wat je bedoelt?

Edit: azimut aangepast

[ Voor 3% gewijzigd door TFDev op 19-06-2023 23:28 ]

• TFDev
Toch nog weer even een kleine kick;

Zijn er aanvullend nog bezwaren (redenen om het niet te doen) als ik zou kiezen voor 3 Solis omvormers? De 3x Solis 3.6K-S6. Zo te zien hebben deze ook een lage startspanning (90v) en dat zou dus met de 3 panelen in landscape op een separate string ook een goed genoeg resultaat moeten leveren?

Deze omvormers zijn bij 1 partij (welke ook de 10 Jinko 470wp op voorraad hebben) 'maar' 450 euro p.s. De huidige SMA 3.6 zou ik dan weer kunnen verkopen om kosten te drukken en zo heb ik iig wel de omvormers uniform.

edit- toch een ander type dan verwacht bij desbetreffende partij. In hun gelinkte datasheet staat een ander modelnummer en ook een hoger opstartvoltage, 120V. Dat is dan precies op t randje voor de 3 panelen in 1 string....

De 90v opstart versie is de S6-GR1P3.6K-M. Deze is voor net iets meer dan 510 p.s. te vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door TFDev op 21-06-2023 12:29 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
TFDev schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:25:
Toch nog weer even een kleine kick;

Zijn er aanvullend nog bezwaren (redenen om het niet te doen) als ik zou kiezen voor 3 Solis omvormers? De 3x Solis 3.6K-S6. Zo te zien hebben deze ook een lage startspanning (90v) en dat zou dus met de 3 panelen in landscape op een separate string ook een goed genoeg resultaat moeten leveren?

Deze omvormers zijn bij 1 partij (welke ook de 10 Jinko 470wp op voorraad hebben) 'maar' 450 euro p.s. De huidige SMA 3.6 zou ik dan weer kunnen verkopen om kosten te drukken en zo heb ik iig wel de omvormers uniform.

edit- toch een ander type dan verwacht bij desbetreffende partij. In hun gelinkte datasheet staat een ander modelnummer en ook een hoger opstartvoltage, 120V. Dat is dan precies op t randje voor de 3 panelen in 1 string....

De 90v opstart versie is de S6-GR1P3.6K-M. Deze is voor net iets meer dan 510 p.s. te vinden.
Ik heb 2 strings van 7.
Waarbij de onderste 2 panelen in een string zitten met de meest linkse panelen.
Wat er dan rechts overblijft vormt de andere string.
Ik heb geen verschil kunnen waarnemen in opbrengst als alles in de zon ligt of als het bewolkt is.
Er zal vast een theorie zijn waarom het beter anders kan maar ik heb hier geen bezwaar gezien afgelopen 10 jaar.
Overigens gaat het spul volgende week wel van het dak om plaats te maken voor nieuw spul.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASHfH1QfGWcapXHeC4i2JlXSJLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrYrNWthLsvqDncKaovaXObf.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@TFDev Goed bezig. Zolang panelen in het zelfde vlak liggen mag je ze ronddraaien zoveel je wilt. Het heeft alleen wel effect op het deel-schaduw gedrag. Vervang dat ventilatie pijpje door een ventilatie-pan onder de panelen. Past er een extra. 18 stuks achter.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Ronald
TFDev schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:12:
Het is net geen ‘perfecte’ oost/west opstelling. Ongeveer 92 graden en 272 graden. Dakhoek is 40 graden en schans op uitbouw moet ergens tussen de 20 en 30 graden gaan komen. Meeste systemen zijn 20 graden max zag ik.

West 10 panelen (87 graden) hoek 40 graden - Jinko 60HL4(-V) 470wp
Oost 16 panelen (-93 graden) hoek 40 graden
Oost2 7 panelen (-93 graden) hoek 20 graden
- Trina Solar Vertex S 430wp (de09r.08)

Is dat wat je bedoelt?

Edit: azimut aangepast
Je was een tag vergeten ;)

Ik denk dat ik west 10 een oost 16 op een 3 fase omvormer zou doen. Denk dat je genoeg hebt aan 6, misschien 5kW

De oost2 7 op een 2,5-3kW enkelfase. Blijft netjes binnen 25A

• TFDev
@onetime @Ronald.42 dank voor de bevestiging dat het draaien van panelen bij eenzelfde oriëntatie niet uitmaakt. Maakt het e.e.a. al weer wat simpeler

@onetime dan zou er 1 paneel bij kunnen, totaal 17 ipv 16. Helaas blijft er een gat over voor de afvoer van de cv ketel. Momenteel zit de afvoer van de mechanische ventilatie op de plek waar paneel 2.1.5 moet komen. Deze kan ik opschuiven naar dezelfde lijn als die van de cv ketel, of op de huidige plek vervangen door een ventilatiepan. Dat betekent alleen wel dat de (warme) lucht onder tegen de panelen gaat slaan met kans op condensvorming, niet bevorderlijk toch?

@Ronald ik zal je maar blijven taggen dan ;)

Je hebt het nu toch weer over het gebruik van een 3 fase omvormer weliswaar gecombineerd met een kleine 1 fase omvormer. Is het dan toch niet handig om terug te vallen op een (iets) duurdere SMA stp12-50? De opstartspanning met tracker is minimaal hoger dan die van de SMA stp5.0/6.0. Maar het prijsverschil wordt opgevangen door de vermindering in het werk in de meterkast én doordat er voor de huidige omvormer al een 3/4e buis ligt voor de 1 fase bekabeling. Hier moet ik dan ‘gewoon’. de 3fase kabels door kunnen trekken. Scheelt me ook weer breekwerk…

Sunnydesign geeft tussen de 3x1 fase , 1x 1 fase & 1x 3 fase of STP12-50 geen noemenswaardige verwachtte jaaropbrengst verschillen.

• TFDev
@Ronald ik zal je nog maar even taggen. Ik ben toch eigenwijs gaan doen, mede op advies van sunnydesign en toch de voorkeur om voor SMA te gaan. Ik heb een STP12-50 gevonden voor het bedrag dat ik ervoor over had.

Inmiddels zijn de 10 Jinko (475wp) en de 23 Trina Vertex S (430wp) binnen, evenals het Esdec montage materiaal voor de schuine daken. Schans met 7 panelen komt nadat dit erop ligt.
Ook 100meter 6mm2 rood, zwart en aarde zijn binnen.

Nu nog wachten op MC4 connectoren en krimptang.

Morgen als het droog is/ blijft de 6 indak panelen op oost er eerst maar eens uit slopen en weer dicht zetten met dakpannen…

En wachten op de STP12-50 uiteraard!
Pagina: 1