Intergas Kombi Kompakt HRE 36/48 retour temp hoger instellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oegaoega
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-09 23:09
Hi,
Ik wil graag mijn Intergas Kombi Kompakt HRE 36/48 gebruiken om te pasteuriseren. Hierbij de vraag buiten beschouwing gelaten of er betere manieren zijn om dit te doen. :)

Is er een manier om de CV zo in te stellen waardoor de aanvoertemperatuur niet onder de 70c daalt?

Het idee is als volgt:
  1. CV zorgt voor warm water wat circuleert tussen de CV en de warmtewisselaar?
  2. Warmtewisselaar zorgt ervoor dat de melk in de tank wordt opgewarmd
  3. Dit proces blijft in werking totdat de melk 70C heeft bereikt.
Configuratie:
  • Aanvoer temp CV: 80C
  • Gewenste temp melk: 70C
So far so good...

Zodra de aanvoertemperatuur van 80c is bereikt, stopt de CV met het verwarmen van het CV-water, as designed!  Vervolgens blijft de CV wachten totdat het retourwater (die van de tank afkomt) onder de 60C is gezakt. Of te wel, de temperatuur van het CV water oscilleert tussen 60C en 80C.

Het probleem ontstaat wanneer melk ook 60C heeft bereikt. Hierdoor zakt de retourtemperatuur niet meer onder de 60C. Met als gevolg dat de CV niet meer aanspringt. Er ontstaat dus een soort deadlock waardoor de melk dus nooit warmer wordt dan 60C.

Ik zie in de instellingen geen mogelijkheden om de retourtemperatuur hoger in te stellen.

Is er een manier om de CV zo in te stellen waardoor de aanvoertemperatuur niet onder de 70c daalt? Of te wel dat het water tussen 70c en 80c blijft en niet onder de 70c zakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahR-VVA3KqURrpi4y4BuwQQrkoE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xwgncFtSVeL68nVWeAshu3O9.png?f=user_large

Alvast bedankt

Edit: afbeelding instelling interface toegevoegd. Bron: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2138316

[ Voor 9% gewijzigd door oegaoega op 08-05-2023 20:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 13:25
Je kunt een buisthermostaat op de retourleiding plaatsen en aansluiten op het aan/uit-contact in de ketel. Dan instellen op 70 graden en de ketel blijft branden tot 70 graden retour. Warmer dan 80 wordt hij niet omdat je met de instellingen de uittredetemperatuur begrensd hebt op 80 graden.

Wel zul je een tweede inschakelcontact moeten bedenken, in serie met die buisthermostaat, om te zorgen dat de ketel gaat branden indien dat gewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oegaoega
Hi,

Dank voor je reactie.

De CV is op dit moment aangesloten op een Honeywell thermostaat. Bedoel je dat ik de honeywell vervang met een buisthermostaat?

FYI: De Honeywell heb ik op dit moment op een (te) hoge kamertemperatuur ingesteld met als idee dat de CV blijft draaien. Maar vooralsnog pendelt de CV tussen 60c en 80c. Ook al is de kamer niet opgewarmd. In mijn beleving wordt dit mechanisme aangestuurd door de CV-zelf en niet door de thermostaat?

Is de werking van een buisthermostaat anders dan de Honeywell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-07 14:19
Ik denk dat we een schema of iets dergelijks nodig hebben om deze situatie goed in beeld te krijgen.

En mag ik vragen waarom je (nog) niet kijkt naar andere mogelijkheden om de melk te pasteuriseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@darknessheartz omdat bij 80 graden gas de goedkoopste energie bron is?
Omdat @oegaoega die ketel heeft?

Hij weet al dat het onconventioneel is, en ik snap prima dat hij eerst probeert voor hij investeert...

Ps: moet je niet naar 72? Nog 2 graden dichterbij die 80... Maakt die laatste paar graden best stevig lastiger

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:06
Vermoedelijk gaat het wel als je m als solo+boiler instelt, en dan doen alsof de melk de boiler is. Kan zonder driewegklep, als je m tenminste niet ook voor CV wilt gebruiken.

Wel een externe boilersensor nodig (moet op klem 9 en 10, (art. nr. 065.117), die moet dan niet in de melk hangen want instelling taptemperatuur kan tot 65. Misschien werkt het zelfs zonder sensor, ik weet even niet of het een NTC of PTC is. Volgens mij zit er nogmaal een doorverbinding, kan zomaar zijn dat de ketel gas geeft als je het lusje simpelweg verwijderd (en de ketel op solo+boiler instellen, parameter 1 op 1 instellen).

Edit: Hij werkt volgens de handleiding ook met een boilerthermostaat. Dus schakelaar over 9 en 10 is genoeg, of zelfs alleen het lusje verwijderen. Verbinding open = stoken.

Regeltemperatuur boilerbedrijf (dat is dus de aanvoertemperatuur naar de platenwisselaar) kan tot 90 graden ingesteld worden. Parameter n.

Ketel gaat dan niet eerder uit dan dat de melk heet is (en dat moet jij m vertellen door 9-10 te sluiten) of als regelstop als ie met minimaal vermogen boven de bij n. ingestelde temperatuur komt. Als de wisselaar groot genoeg is gebeurt dat ook niet.

Oja, en zorg dat de platenwisselaar in tegenstroom is aangesloten. Dus uitgang hete melk aan de zijde van de CV aanvoer.

En het lijstje met instellingen dat je post is niet van een HRE geloof ik, maar van een Extreme?

[ Voor 86% gewijzigd door hesselbeertje op 09-05-2023 10:41 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oegaoega
@Ronald: Wat je schrijft klopt aardig. Zonder investeringen is gas op 80c op dit moment de goedkoopste optie voor mij. Het idee is om te beginnen met de spullen die al voorhanden zijn en later te investeren in duurzamere opties.

Dank voor de tip. Inderdaad een goed idee om op 90c te stoken en retour boven 75c te houden. Maar tbv de discussie houd ik de waarden nog op 80c en 70c, anders ben ik bang dat het te verwarrend wordt.

@hesselbeertje :
Scherp! Het lijstje is idd niet van HRE, maar veel instellingen komen overeen. Ik vond het handig als praatplaat.

Ik heb overigens ook het USB kabeltje besteld (nog niet binnen) om straks de CV via IDS uit te lezen. Levert dat ook (behalve gemak) ook extra mogelijkheden op die op dit moment NIET via C020-opties beschikbaar zijn?

De HRE gebruik ik NIET voor het verwarmen maar wel voor tapwater.

Ik wil graag je idee uitproberen. Even resume of ik het goed heb begrepen:
  • n: 80c (aanvoertemperatuur)
  • m: op 1 (solo+boiler)
  • 9-10:
    Optie 1) schakelaar
    Optie 2) buisthermostaat of boilersensor op retourleiding op 80c (gaat dit werken?)
  • Honeywell: er tussen uit halen?
Dank allen voor het mee denken en de tips :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Oke, dan wordt het vrij simpel aan te passen, parameters zijn iets anders dan jij beschrijft. Misschien nog een verkeerde handleiding te pakken?

Parameter 1 op 1 (dan vertel je dat ding dat ie solo+boiler is)
Parameter n. op gewenste aanvoerwaarde. Niet te laag want dan gaat ie pendelen. Proefondervindelijk vaststellen.
Brug 9-10 eruit halen
Honeywell thermostaat eraf halen

Nu kun je simpel door de ketel aan en uit te zetten de opwarming starten. In het display zie je dan de gewenste taptemperatuur, maar die is niet van belang omdat ie die toch niet kan meten!

Eventueel kan het schakelen van de ketel ook met een thermostaat, maar zoals ik het lees ben je er toch bij. Let wel op, het is een maak contact, dus bij contact maken stopt de ketel. Kies wel voor een thermostaat (dus hard aan of uit) die je zelf in kunt stellen tot een graad of 80 want de Intergas sensor die ook werkt kun je niet hoger als 65 graden instelling in de regeling.

Eventueel kun je met parameter 9 de nadraaitijd van de CV pomp verlengen. Staat standaard op 1 minuut.

Ik weet even niet wat de pomp doet qua toerental, ik gok dat ie voor de boiler altijd 100% draait. Eventueel kun je 3. (maximum pomptoerental) en c. (minimum pomptoerental) aanpassen.

Hoe groot is de warmtewisselaar trouwens? En gaat er voldoende melk door?

Zie ook hier https://www.intergas-verw...-Kompakt-HRE-88557803.pdf voor de parameters en hoe je daar in komt.

[ Voor 27% gewijzigd door hesselbeertje op 09-05-2023 13:57 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oegaoega
Antwoord op je vragen:
1) Pomp: Er is een extra retourpomp bij warmtewisselaar om de doorstroom te bevorderen. Capaciteit: 3,6 m3/h(60 L/m)

2) Melkpomp 3.0 m3/h (maar ik heb ook zwaardere indien nodig)

3) PHE: Weet het vermogen vd testopstelling niet uit mijn hoofd. Ik denk dat de oppervlak vd PHE ongeveer 4m2 is.

Het gaat hier om een tijdelijke PHE tbv het testen. Ik moet dus later nog een PHE aanschaffen. De vermogen vd PHE heb ik nog niet uitgerekend. Maar ik denk dat een 50kWh ruim voldoende zou moeten zijn, dat aangezien de ketel "maar" max 40kwh kan leveren. (200L melk verwarmen in bij voorkeur 15min)

Ik ga hiermee aan de slag en kom er bij jullie op terug. Vriendelijk bedankt :)

[ Voor 10% gewijzigd door oegaoega op 09-05-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oegaoega
Hi @hesselbeertje ,
Ik heb de wijzigingen doorgevoerd. Helaas krijg ik zijn de resultaten hetzelfde. Namelijk, de CV start pas als de aanvoertemp onder 60C is gezakt.

Parameter 1 stond al op boiler + solor.
Parameter n 90c
Thermostaat verwijderd
brug: 9 en 10 - had al geen brug. Maar ik heb een schakelaar er tussen gezet tbv handmatig aan/uit

Nog andere suggesties?

Ander vraag: Ik krijg de IDS icm intergas kabel niet aan het praat. Ik heb de compabiliteitsmodus op windows 7 gezet. Mee geleverde drivers geinstaller. Maar IDS loopt vast zodra ik data probeer uit te lezen. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Blijkbaar draaide je dus als als 'boiler'. Heb je t zelf zo aangesloten of is het een bestaande situatie? Ketels komen niet zo ingesteld uit de fabriek.

Je kunt nog proberen de instelling voor taptemperatuur hoger te zetten, zo hoog mogelijk. Misschien is dat nog van invloed.

De rest reageer ik vanavond even op

[ Voor 32% gewijzigd door hesselbeertje op 12-05-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oegaoega
Misschien de installateur?

CV temp had ik op 90 staan. Als 90c is bereikt, dan alsnog wacht hij op 60c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oegaoega
Inmiddels gelukt om IDS aan het praat te krijgen door nieuwere drivers te downloaden.

Twee vragen.

Vraag 1: "Write to burnercontrol" is niet beschikbaar. Hoe kan ik die unlocken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_ODP_t14PJe0XRn78hdLlsnPNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQzOaR2LStJCvJAog4IeuP7E.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag 2: Er zijn additionele parameters die ik via ids kan uitlezen. Echter kan ik nergens online een handleiding over deze parameters vinden.

Bijvoorbeeld wat is "attention period"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReCOISJVJ8pdwYiB7820m3D5hzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6qpQyJaWQ6Cbc5LIH1eVbBi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
oegaoega schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:18:
Misschien de installateur?

CV temp had ik op 90 staan. Als 90c is bereikt, dan alsnog wacht hij op 60c.
De installateur heeft dus al gedaan wat ik voorstelde.

Zet de tapwatertemperatuur (dus niet CV, daar doet ie niks mee!) eens zo hoog mogelijk. Als die op 65 staat kan ie nooit op 60 retour uitslaan.

Verder is dat IDS leuk, maar het vertelt je weinig meer dan wat je al weet.

[ Voor 29% gewijzigd door hesselbeertje op 12-05-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oegaoega
Tapwater staat al op z'n max ingesteld, namelijk 65c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Dan begrijp ik niet dat ie bij een retour van 60 (dus tapwater onder 65) niet weer aan slaat. Sowieso vreemd dat ie uit gaat tijdens het opwarmen, lijkt erop dat de warmtewisselaar te krap bemeten is waardoor ie gaat pendelen.

Staat de wisselaar wel in tegenstroom aangesloten?

Die RF parameters kun je niks mee, gaan over de verbinding met een draadloze thermostaat die je niet hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door hesselbeertje op 14-05-2023 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oegaoega
Ik heb zo'n vermoeden dat ik je voorstel verkeerd had begrepen. Bedoel je dus dat ik de leidingen van en naar de warmtewisselaar loskoppel (die staan nu nog verbonden op CV-ingang/uitgang van de ketel) en die aansluit op die van de tapwater? Oftewel: We "tricken" de ketel als na-verwarmer van zijn eigen retourwater, waar normaal gesproken een (zonne)boiler ervoor zou kunnen zitten?

Zo ja, betekent dit dat we de ketel niet meer gebruiken voor tapwater? Want nu gaan we het water circuleren ipv eenrichting naar het kraan.

Heeft de ketel ook een pomp voor tapwater of vindt de "flow" normaal gesproken plaats door de deur van de stadswater?
Pagina: 1