Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:06
Ik ben aan het kijken om solar op het dek te gaan leggen met de hulp van een vriend van mij. Dak recht op het zuiden, dakhelling 60 graden, 6m breed, 4 meter lang/hoog.

Ik heb mijn oog laten vallen op 10x Trina Solar Full Black VERTEX TSM-DE09R.05 (https://www.solar-bouwmarkt.nl/vertex-415.html) voor een theoretisch totaal van 4200Wp.

Ik zit nog met twee vragen m.b.t. de omvormer. Ik heb hier de Goodwe GW3600-EH 1-fase Hybride op het oog.
- is deze omvormer goed gedimensioneerd? (Aanbevolen Aangesloten Vermogen: 3000-3900 WP). Deze panelen zitten hier iets boven. Zoals ik begrijp is het in NL het beste om een iets kleinere omvormer te pakken dan het theoretische maximum van je panelen. Maar zit met dit aantal Wp een beetje tussen 3.6 en 5Kwh in heb ik het idee.
Ik wil in de toekomst ook gaan kijken naar thuisaccu's (nu helaas nog geen budget voor). Nu lees ik dat je daar een hybride omvormer nodig hebt. Nou (lijkt) het mij handig om dan direct een hybride omvormer te plaatsen, zodat ik dat straks niet hoef te vervangen als ik aan thuisaccu's toe ben. Iemand ervaring met bovenstaande omvormer, of hybride omvormers in het algemeen? SolarEdge biedt een hybride omvormer aan, maar wat ik kan vinden werkt deze alleen met een accupakket van SolarEdge. Goodwe biedt ook een eigen accupakket aan, maar ik kan niet vinden of de omvormer alleen met dat specifieke pakket werkt, of ook met pakketten van derden.

Ik ben zelf inmiddels al meermaals de SOK Battery tegengekomen (https://www.europe.sokbat...h-48v-server-rack-battery), als ik daar de prijs vergelijk met bijvoorbeeld het Goodwe pakket dan is de SOK veel goedkoper. Ik vraag mij eigenlijk af of door nu al een hybride omvormer te kiezen ik mezelf 'vast' zet aan accupakket van 1 fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:17
De omvormer wil een batterijspanning van ~100V of hoger hebben, de meeste universele batterijen voor thuis zijn op dit moment 48V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:29
Omvormer bepaal je met simulatie, niet vuistregels. Sunny design is een goede optie.

Verder… je stelt met een enorm lang verhaal 1 vraag. Accu’s gaan nog enkele jaren niet economisch rendabel zijn, maar met enkele GoodWe en Growatt modellen krijg je het er bijna gratis bij als optie.. helemaal niets op tegen.

Inhoudelijk nuttige reacties zijn nu niet echt mogelijk.
Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 09:27
!GN!T!ON schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:45:

Ik wil in de toekomst ook gaan kijken naar thuisaccu's (nu helaas nog geen budget voor). Nu lees ik dat je daar een hybride omvormer nodig hebt. Nou (lijkt) het mij handig om dan direct een hybride omvormer te plaatsen, zodat ik dat straks niet hoef te vervangen als ik aan thuisaccu's toe ben. Iemand ervaring met bovenstaande omvormer, of hybride omvormers in het algemeen? SolarEdge biedt een hybride omvormer aan, maar wat ik kan vinden werkt deze alleen met een accupakket van SolarEdge. Goodwe biedt ook een eigen accupakket aan, maar ik kan niet vinden of de omvormer alleen met dat specifieke pakket werkt, of ook met pakketten van derden.

Ik ben zelf inmiddels al meermaals de SOK Battery tegengekomen (https://www.europe.sokbat...h-48v-server-rack-battery), als ik daar de prijs vergelijk met bijvoorbeeld het Goodwe pakket dan is de SOK veel goedkoper. Ik vraag mij eigenlijk af of door nu al een hybride omvormer te kiezen ik mezelf 'vast' zet aan accupakket van 1 fabrikant.
Ik heb er onlangs ook naar gekeken omdat m'n SMA omvormer nogal wat kuren heeft. En idd, Goodwe en Growatt leveren behoorlijk goedkoop hybride omvormers. Maar... Goodwe werkt met Goodwe, Growatt met Growatt en Solar Edge met Solar Edge. Er is (nog) geen gestandaardiseerd communicatieprotocol.
Tussen de omvormer en accu zit nog een BMS (battery management system), daar communiceert de omvormer dan mee volgens mij. Dan is er ook nog verschil tussen hoog- en laag voltage accu's.

Er zijn wel wat open source omvormers van bijvoorbeeld Deye en Sofar, maar die kosten een veelvoud van de Growatt hybride omvormers.

En andere optie is bijvoorbeeld een Sessy thuisbatterij. Werkt met een extra, eigen omvormer. Zal iets meer omzetverliezen hebben dan direct via een hybride omvormer.

Er zijn diverse topics hier op het forum:
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Zelf een powerwall bouwen
Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:06
G-addict schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:11:
[...]

Ik heb er onlangs ook naar gekeken omdat m'n SMA omvormer nogal wat kuren heeft. En idd, Goodwe en Growatt leveren behoorlijk goedkoop hybride omvormers. Maar... Goodwe werkt met Goodwe, Growatt met Growatt en Solar Edge met Solar Edge. Er is (nog) geen gestandaardiseerd communicatieprotocol.
Tussen de omvormer en accu zit nog een BMS (battery management system), daar communiceert de omvormer dan mee volgens mij. Dan is er ook nog verschil tussen hoog- en laag voltage accu's.

Er zijn wel wat open source omvormers van bijvoorbeeld Deye en Sofar, maar die kosten een veelvoud van de Growatt hybride omvormers.

En andere optie is bijvoorbeeld een Sessy thuisbatterij. Werkt met een extra, eigen omvormer. Zal iets meer omzetverliezen hebben dan direct via een hybride omvormer.

Er zijn diverse topics hier op het forum:
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Zelf een powerwall bouwen
Het Sessy thuisaccu verzameltopic
toon volledige bericht
Dat bevestigd inderdaad wel waar ik bang voor was (vendor lockin). Zal met de tijd wel beter worden maar daar heb ik nu natuurlijk niks aan :p

Als ik dan nu kijk dat een hybride inverter toch bijna het dubbele kost t.o.v. een 'normale', en dat die hybride 'gelocked' is aan specifieke accupakketten (en die pakketten v.z. ik kan zien nogal een markup hebben vergeleken met bijvoorbeeld Sessy of SOK) van die fabrikant neig ik dan toch naar een normale inverter eerst.

Zelf een powerwall bouwen wel kort even over gedacht, maar ik heb niet genoeg onderliggende kennis van elektra dat ik dit aandurf, zowel op vlak van technische werking / bouwen, en (brand)veiligheid.

Sessy zal ik eens naar gaan kijken, die ziet er ook nog wel interessant uit. Thanks!