Toon posts:

Jaren '30 woning gekocht, advies gevraagd over o.a. isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rv1991
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 29-05 21:27
Hoi!

Ik lees al een tijdje mee op dit leuke forum en nu mag ik zelf aan de slag.. in maart hebben we een jaren '30 woning gekocht (eerste huis :*)) waar het eea aan moet gebeuren op het gebied van verduurzamen en moderniseren. In juni verhuizen we. We hebben geen ervaring of handige mensen met tijd in onze omgeving. Eind juni komt daarom een bouwbedrijfje drie weken klussen, we betalen hen o.b.v. uren en materiaal dus de regie ligt bij ons. Wat ze gaan doen: elektra vernieuwen (hele woning), isoleren (gevel, plafonds, op termijn dak), tweedehands keuken inbouwen, doorgeslagen schoorsteen herstellen, grotere dakramen plaatsen.

Ze adviseren ons uiteraard maar ik heb over een paar dingen wat twijfels of simpelweg te weinig kennis, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen / advies!

Woonkamer
De gevels zijn waarschijnlijk enkelsteens muren en die willen we laten isoleren met voorzetwanden. De huidige houten vloer in de woonkamer laten we (voorlopig) liggen want die lijkt goed. Nu vraag ik me af: als we nu voorzetwanden plaatsen op de huidige vloer, kunnen we dan binnen 5-10 jaar nog de vloer vervangen zonder die wanden eruit te moeten halen? Of beschadigden ze dan? De bouwer had het over de vloer uitzagen bij de randen van de nieuwe wanden. Wat denken jullie? Verder is het plan om hier Rockwool voor te gebruiken (ivm subsidie minimaal 140). Tweede vraag: waar moet ik op letten m.b.t. ventilatie? Er zit nu een rooster buiten en een rooster binnen in de gevelmuur achter (voor weet ik niet). Ik las al het eea over folie dampopen naar buiten en dampdicht naar binnen, maar is dat bv standaard als je met Rockwool werkt of moet ik daar echt goed op letten dat dit correct gedaan wordt? Zelfde vraag voor de ventilatie op de eerste verdieping, daar gaan we de dakkapellen (2 stuks) isoleren met voorzetwanden, verder zit er nu niks aan ventilatie volgens mij (ook niet in de ramen/kozijnen).

Plafond/vloerisolatie ipv dakisolatie
Van een kennis die aannemer is kreeg ik het advies om de plafonds vol te gooien met isolatie ipv het dak meteen te laten isoleren. Argument was dat we komende jaren alleen gebruik maken van de zolder als opslag en boven waarschijnlijk incidenteel de verwarming aanzetten als het echt koud is. Beneden houden we met plafondisolatie de warmte veel beter vast. Hoe klinkt dit jullie in de oren, logisch of niet? Ervaring mee?

Verder laten we al het glas vervangen met HR++.

Vaatwasser inbouwen in tweedehands keuken
Ik heb een leuk Piet Zwart keukentje op de kop getikt voor een klein prijsje. Nu zijn de kastjes zo'n 75 cm hoog, 55 cm breed en 40 cm diep. Is het makkelijk om een inbouw vaatwasser van bv 82-90 cm hoog, 45 cm breed en 56 cm diep in te bouwen of is dat erg naïef :P? De keuken wil ik sowieso laten ophogen tot zo'n 92 cm, dus dan komt een plint van zo'n 15-20 cm. Benieuwd naar jullie gedachten hierover.

CV
De verwarming / warm water wordt momenteel geregeld door middel van een CV-ketel uit 2012. Is het zinvol om die meteen te vervangen of kunnen we beter de 12-15 jaar levensduur afwachten? Hij werkt nog prima lijkt het.

So far! Nogmaals, ik ben nog een leek zowel als huisbezitter als klussen, dus alle tips en adviezen zeer welkom.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:47
Goede avond!
Ik lees al een tijdje mee op dit leuke forum en nu mag ik zelf aan de slag.. in maart hebben we een jaren '30 woning gekocht (eerste huis :*)) waar het eea aan moet gebeuren op het gebied van verduurzamen en moderniseren. In juni verhuizen we. We hebben geen ervaring of handige mensen met tijd in onze omgeving. Eind juni komt daarom een bouwbedrijfje drie weken klussen, we betalen hen o.b.v. uren en materiaal dus de regie ligt bij ons. Wat ze gaan doen: elektra vernieuwen (hele woning), isoleren (gevel, plafonds, op termijn dak), tweedehands keuken inbouwen, doorgeslagen schoorsteen herstellen, grotere dakramen plaatsen.

Ze adviseren ons uiteraard maar ik heb over een paar dingen wat twijfels of simpelweg te weinig kennis, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen / advies!
letop dat je dan extra aansprakelijkheid aanvaard en je niet zomaar voor alles kan terug vallen op consumenten bescherming. je hebt veel meer plichten en de aannemer veel minder.
gezien je beperkte ervaring is dat wellicht niet het beste idee.
Woonkamer
De gevels zijn waarschijnlijk enkelsteens muren en die willen we laten isoleren met voorzetwanden. De huidige houten vloer in de woonkamer laten we (voorlopig) liggen want die lijkt goed. Nu vraag ik me af: als we nu voorzetwanden plaatsen op de huidige vloer, kunnen we dan binnen 5-10 jaar nog de vloer vervangen zonder die wanden eruit te moeten halen? Of beschadigden ze dan? De bouwer had het over de vloer uitzagen bij de randen van de nieuwe wanden. Wat denken jullie? Verder is het plan om hier Rockwool voor te gebruiken (ivm subsidie minimaal 140). Tweede vraag: waar moet ik op letten m.b.t. ventilatie? Er zit nu een rooster buiten en een rooster binnen in de gevelmuur achter (voor weet ik niet). Ik las al het eea over folie dampopen naar buiten en dampdicht naar binnen, maar is dat bv standaard als je met Rockwool werkt of moet ik daar echt goed op letten dat dit correct gedaan wordt? Zelfde vraag voor de ventilatie op de eerste verdieping, daar gaan we de dakkapellen (2 stuks) isoleren met voorzetwanden, verder zit er nu niks aan ventilatie volgens mij (ook niet in de ramen/kozijnen).
het lijkt erop dat je nu een grote renovatie aan het doen bent over 5 jaar zou ik die niet nog een keer dunnentjes over gaan doen.. gewoon in 1 keer goed en kan je maar de helft betalen begin dan onderaan. stel er zijn een paar balken rijp voor verangen of je wil minder doorbuiging en je wil er een paar balken bij plaatsen dat gaat allemaal niet heel makkelijk als er al een wand op staat. het kan wel hoor, maar het wordt er alleen maar duurder van. bij isoleren van steens muren moet je trouwens heel erg goed opleten of het goed gaat met isoleren. er kan namelijk een balk zijn die naar een buitenmuur loopt (of er zelfs doorheensteekt) die inpakken geeft bijna gegarendeerd condens probelemen bij de oplegging. bij oudbouw is een expert altijd een goed idee (en nee helaas zijn aannemers dat gewoon niet)
ik zou een bouwfisicus opzoeken om een plan mee te maken en het niet overlaten aan een aannemer, hoe mooi zijn blauwe ogen ook zijn.
Plafond/vloerisolatie ipv dakisolatie
Van een kennis die aannemer is kreeg ik het advies om de plafonds vol te gooien met isolatie ipv het dak meteen te laten isoleren. Argument was dat we komende jaren alleen gebruik maken van de zolder als opslag en boven waarschijnlijk incidenteel de verwarming aanzetten als het echt koud is. Beneden houden we met plafondisolatie de warmte veel beter vast. Hoe klinkt dit jullie in de oren, logisch of niet? Ervaring mee?
mijn advies is altijd om minimaal de schil te isoleren dan kan je de ruimtes tenminste gebruiken opzich kan het wel hoor, en het werkt ook, maar ik koopt geen huis om maar voor de helft te gebruiken. maar het kan niet echt kwaad om de vloeren te isoleren het helpt ook wel iets tegen geluid (al zijn er andere maatregelen veel efficienter, zoals vrijhangende plafonds, dubbelgipsen, zwevende vloer)

ik heb het hier met opzet niet gedaan omdat ik veel makkelijker afgifte kon creeren op de beganegrond (vloerverwarming) en moeilijker op de verdieping dus de warmte gaat nu sneller naar boven, maar dat is ook de bedoeling :+
Verder laten we al het glas vervangen met HR++.
als het kan hr+++ dit soort upgrades doe je maar 1 keer. en dat geld ook voor isoleren zet hoog in kijk niet naar subsidies al doel. kijk naar wat mogelijk is en kijk daarna of er ook nog een subsidie bij kan.
Vaatwasser inbouwen in tweedehands keuken
Ik heb een leuk Piet Zwart keukentje op de kop getikt voor een klein prijsje. Nu zijn de kastjes zo'n 75 cm hoog, 55 cm breed en 40 cm diep. Is het makkelijk om een inbouw vaatwasser van bv 82-90 cm hoog, 45 cm breed en 56 cm diep in te bouwen of is dat erg naïef :P? De keuken wil ik sowieso laten ophogen tot zo'n 92 cm, dus dan komt een plint van zo'n 15-20 cm. Benieuwd naar jullie gedachten hierover.
Leuk ik heb ooit in een project een oude pietzwart gebruikt ook idd op een hogere plint. ik denk niet dat inbouwen heel makkelijk gaat worden.
CV
De verwarming / warm water wordt momenteel geregeld door middel van een CV-ketel uit 2012. Is het zinvol om die meteen te vervangen of kunnen we beter de 12-15 jaar levensduur afwachten? Hij werkt nog prima lijkt het.
Dat heeft geen zin, zit eigenlijk geen verschil in rendement in. een wamtepomp heeft wel zin.

Edit: Oja en een plattegrond ofzo zou wel helpen, want sommige van mijn opmerkingen zijn minder van toepassing bij bv een tussenwoning (die hebben meestal geen balken in de buitenmuur: :+ )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rv1991
Dankjewel twain4me voor je uitgebreide reactie! Hierbij een plattegrondje van de benedenverdieping, het is een tussenwoning:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Lees in ieder geval even dit topic zodat je weet wat je moet verzamelen voor het energielabel mocht je die in de toekomst gaan vernieuwen:

Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:35
voorzetwanden met PIR isoleren, heb je minder dikte nodig voor dezelfde isolatiewaarde.
ipv zoldervloer dak isoleren, tenzij die zolder echt altijd een rommelzolder blijft en geen gebruiksruimte wordt
die echte oude pietzwart keukens wil je echt niet in dagelijks gebruik, lades schuin in hout, maten zijn gek, etc. Piet Zwart keukens zijn nog nieuw te koop en staan vaak op MP, de moderne variant is gebaseerd op moderne maten, softclose lades etc. Daar passen vaatwassers gewoon bij.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:17
Die oude houten vloer er gewoon uit, ookal is hij nog "goed". Het komt in de verste verte niet in de buurt van de huidige normen.

Vervangen voor eenvloer met piepschuim broodjes, of die renovatie vloeren met isolatie platen. Andere optie is volgooien met schuimbeton. Is het makkelijkst, maar ben ik persoonlijk minder fan van.

Daarna aan de slag met isoleren van de muren dmv voorzetwanden. Je kunt in de voeg nog een gaatje boren om te checken of er toch geen spouw aanwezig is die je zou kunnen isoleren. Dat zou weer een win zijn. Laat deze dan ook impregneren.

Verdiepingsvloer isoleren zeker een optie, maar hoe wil je dat doen? Van onder omdat je ook alle plafonds er uit wilt breken?
Anders gewoon mooi het dak isoleren. Dat is altijd een goed idee, ook bij een bergzolder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rv1991
Ha, dank voor alle antwoorden! Heel fijn. Werpt nieuw licht op de te maken keuzes..

We gaan toch overwegen de hele vloer te vervangen beneden, als we het financieel kunnen dragen (toch zo'n 10-15K). Is het verstandig om dan ook meteen voor vloerverwarming te gaan? In combinatie met CV-ketel (vanaf 2030 gaan alle woningen hier over op warmtenet). Ik ben nu aan het kijken naar Compofloor (droogbouw).

Qua glas vroeg ik me nog af: is het slim om meteen roosters te laten plaatsen voor de ventilatie als we toch al het glas gaan vervangen?

PIR ga ik nog eens naar kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-06 19:20
rv1991 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:57:
Ha, dank voor alle antwoorden! Heel fijn. Werpt nieuw licht op de te maken keuzes..

Qua glas vroeg ik me nog af: is het slim om meteen roosters te laten plaatsen voor de ventilatie als we toch al het glas gaan vervangen?

Gaaf project RV!
Wij zijn ook druk bezig met ons renovatieproject, hier wat tips/tricks die je misschien kunnen helpen:
  • Dakisoleren heeft zeker meer nut dan de verdiepingsvloeren, als je beide kunt doen dan zou ik het doen.
  • Hier hebben we de houten vloeren laten zitten, wel elke verdieping met RockSono geisoleerd (tegen het geluid) en overal komt vloerverwarming. Dak volledig geisoleerd met 14cm PIR. --> geluids isolatie op de verdiepingen en het dak thermisch als focus.
  • Hier wel een spouw aanwezig maar door een dijkhuis niet bruikbaar dus ook overal voorzetwanden (Ventilatiespouw, PIR 10CM, OSB, Gips). De PIR gekocht met OSB al verlijmd, scheelt echt een hoop werk en uren met minimale kosten. Let inderdaad goed op bij een-steensmuur dat je altijd zult moeten werken met een luchtspouw + folie zodat je geen vocht opsluit. Check voor de zekerheid in Ubakus.
  • Al benoemd door andere tweakers; ga direct voor triple glas als je bezig bent. Meerprijs is niet veel en je merkt echt een enorm verschil (gisteren bij ons alle kozijnen geplaatst, mocht je een adres nodig hebben voor bestellen van houtenkozijnen met een scherpe prijs en 6-10 weken levertijd let me know in DM. Onze aannemer heeft ingemeten en plaatst, wij besteld)
  • Houten vloeren vervangen is mogelijk, wij hebben er voor gekozen het niet te doen. Wel alle draagbalken gedoubleerd om e.v.t meer gewicht te kunnen dragen. (Denk aan bijvoorbeeld vloerverwarming en marmerentegels + groot bad)
  • Ook wij gaan overal over op vloerverwarming, als je toch bezig bent is het goedkoper dan te gaan voor LTV radiatoren overal en het ziet er, m.i., een stuk mooier uit. Ook meteen klaar voor toekomstige WP
  • Ventilatie; niet te vergeten! Wij gaan voor een volledig D-ventilatie systeem nu toch alles open ligt. Zou dit zeker overwegen en het is een stuk mooier dan ventilatieroosters in je ramen. Kost wel een stevige duit dus dat moet je wel kunnen dragen :+
Mijn persoonlijke ervaring tijdens dit proces? Een bedrijf dat zegt dit in 3 weken te kunnen doen zou ik niet op de blote ogen geloven. Hier duurde alleen de voorzetwanden zetten al een week (met een mannetje of 4) en dat met een redelijk simpele constructie.

[Voor 3% gewijzigd door Mauritio op 09-05-2023 10:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:47
rv1991 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:57:

We gaan toch overwegen de hele vloer te vervangen beneden, als we het financieel kunnen dragen (toch zo'n 10-15K). Is het verstandig om dan ook meteen voor vloerverwarming te gaan? In combinatie met CV-ketel (vanaf 2030 gaan alle woningen hier over op warmtenet). Ik ben nu aan het kijken naar Compofloor (droogbouw).

Het is zeer verstandig om bij een derelijk renovatie goed naar ventilatie te kijken. soms is niet eens zo heel moeilijk om direct een ventilatie type D + wtw te plaatsen.

Of je vloerverwarming wil of radiatoren is gewoon een keuze de ruimte wordt met beide warm VVW geeft wat mij betreft wat meer comfort en waarschijnlijk een wat hoger verbruik. voor deel van VVW is dan weer wel dat het geweldig met een wamtepomp werkt, en daar zou ik persoonlijk toch zeker naar toewerken ipv een warmtenet. (dat is meestal schreeuwend duur)

ik ken de situatie niet zo heel goed maar is schuimbeton misschien iets voor de beganegrondvloer?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Sowieso de vloer isoleren! Mijn woning is ook jaren 30, met hr++, spouw isolatie, enz, maar geen vloerisolatie. Die vloer is dus altijd koud, ookal stook je het op tot 20º, je blijft koude voeten houden.
De reden dat ik het (nog) niet gedaan heb, is dat er een hardhouten vloer op ligt, die eigenlijk te mooi is om te verwijderen. Helaas kan ik nergens onder de vloer en bestaat de kruipruimte uit verschillende compartimenten.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rv1991
@Tsjilp Herkenbaar! Hier ligt ook een heel mooie houten vloer. De kruipruimte is bij ons ook niet toegankelijk, althans dat is wat we te horen kregen bij het bezichtigen. Er is geen luik. Dus geen idee hoe het onder de vloer eruit ziet..

@twain4me Idd goed idee wel om naar warmtepomp toe te sparen als is warmtenet misschien over tien jaar niet meer zo duur als hele wijken erop moeten (omgeving Amsterdam). Schuimbeton ga ik ook nog even in duiken!

@Mauritio Dank voor je tips, heel fijn!! Toch eens dat ventilatiesysteem checken. Hebben jullie qua vloeren dan de boel opgehoogd? Moesten de deuren etc ook ingekort / is dat veel extra kosten en werk?

Verder bedacht ik me nog dat onze CV in een ongeisoleerde berging hangt. Zie plattegrond. Is dat nog verstandig om daar iets mee te doen qua isoleren / goed te letten op andere plek in huis waar op termijn een warmtepomp zou kunnen komen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koenderks88
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:45
pentaw1nz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 00:53:
Die oude houten vloer er gewoon uit, ookal is hij nog "goed". Het komt in de verste verte niet in de buurt van de huidige normen.

Vervangen voor eenvloer met piepschuim broodjes, of die renovatie vloeren met isolatie platen. Andere optie is volgooien met schuimbeton. Is het makkelijkst, maar ben ik persoonlijk minder fan van.
Over welke 'normen' heb je het?
Mijn ervaring met bijvoorbeeld een 'renovatievloer' is dat er veel bij komt kijken qua berekeningen en dat de fundering het dan niet eens aan kan waardoor de vloer weer extra ondersteuning nodig heeft. Het lijkt wel alsof 'stevig' en 'beton' de norm is maar waarom?

Juist bij een jaren 30 woning past een licht bewegende krakend houten vloer. Doe er een paar glas in lood binnendeuren bij en je behoud het karakter. Isoleren kan gewoon en als je vloerverwarming wilt kan je bijvoorbeeld werken met droogbouw. Met houten of zwaluwstaartplaten om het te verstevigen.

---

Ventilatie: er is heel veel keus. Er wordt vaak in WTW gedacht. Maar wist je dat vraaggestuurde toe- en afvoer zoals Climarad ook erg efficiënt is? Dat scheelt je wat buizenwerk en qua energielabelstappen komt het erg dicht in de buurt van WTW.
Niet vergeten direct een douchepijp wtw te plaatsen he.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mauritio
rv1991 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:13:

@Mauritio Dank voor je tips, heel fijn!! Toch eens dat ventilatiesysteem checken. Hebben jullie qua vloeren dan de boel opgehoogd? Moesten de deuren etc ook ingekort / is dat veel extra kosten en werk?
Vloeren worden wel wat hoger omdat we voor droogbouw vloerverwarming gaan. Je hebt veel verschillende systemen, belangrijk is om voldoende buisdiameter te nemen met een 10cm h.o.h. VVW leggen we zelf overigens.

De ventilatiebuizen 160mm voor de hoofdbuizen en 125mm voor de aftakkingen lopen gewoon tussen de vloerbalken. Hiervoor dus niets hoeven verhogen. Plafond is wel iets verlaagd maar dat moet je wel doen omdat alle balken na 70 jaar schots en scheef zijn, regelwerkje gemaakt en stucplaten ertegen.

Als je zelf een beetje handig bent kun je deuren wel inkorten. Ik vond de prijs bij ons voor nieuwe deurkozijnen en deuren op maat maken wel meevallen, maar op ons budget lijkt dat misschien ook gewoon weinig.

[Voor 16% gewijzigd door Mauritio op 09-05-2023 16:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:17
koenderks88 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:39:
[...]

Over welke 'normen' heb je het?
Mijn ervaring met bijvoorbeeld een 'renovatievloer' is dat er veel bij komt kijken qua berekeningen en dat de fundering het dan niet eens aan kan waardoor de vloer weer extra ondersteuning nodig heeft. Het lijkt wel alsof 'stevig' en 'beton' de norm is maar waarom?

Juist bij een jaren 30 woning past een licht bewegende krakend houten vloer. Doe er een paar glas in lood binnendeuren bij en je behoud het karakter. Isoleren kan gewoon en als je vloerverwarming wilt kan je bijvoorbeeld werken met droogbouw. Met houten of zwaluwstaartplaten om het te verstevigen.

---

Ventilatie: er is heel veel keus. Er wordt vaak in WTW gedacht. Maar wist je dat vraaggestuurde toe- en afvoer zoals Climarad ook erg efficiënt is? Dat scheelt je wat buizenwerk en qua energielabelstappen komt het erg dicht in de buurt van WTW.
Niet vergeten direct een douchepijp wtw te plaatsen he.
Naast stevigheid en beperken van contactgeluid bedoel ik vooral ook isolatie. Als je toch bezig gaat, dan beter goed.
Houten vloer van onder isoleren is toch altijd minder dan een nieuwe vloer. Plus je zit met nieuwe hoogtes als je voor VVW gaat. Kun je de deuren weer aanpassen e.d.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:22

Asteroid9

General Failure

Een schuimbetonvloer inclusief vloerverwarming kost je voor 35m2 bij 1 van de grote aanbieders zo'n 8-10K.

Dan heb je een prima geisoleerde vloer en de vloerverwarming er keurig in zonder hoogteverlies.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rv1991
@Asteroid9 Dat scheelt flink met zo'n Compofloor, kun je me wellicht DM'en welke grote aanbieder dat is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:56
rv1991 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:59:
@Asteroid9 Dat scheelt flink met zo'n Compofloor, kun je me wellicht DM'en welke grote aanbieder dat is?
Op de website van Faber beton kan je dit gemakkelijk zelf berekenen.https://www.fabercomfortvloer.nl/

Nee heb geen aandelen hierin, maar ben ook bezig om te verbouwen en ook een schuimbeton vloer te nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koenderks88
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:45
pentaw1nz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:36:
[...]

Naast stevigheid en beperken van contactgeluid bedoel ik vooral ook isolatie. Als je toch bezig gaat, dan beter goed.
Houten vloer van onder isoleren is toch altijd minder dan een nieuwe vloer. Plus je zit met nieuwe hoogtes als je voor VVW gaat. Kun je de deuren weer aanpassen e.d.
Een houten vloer is gewoon heel goed te isoleren. En sinds ik verhuist ben van een houten vloer naar een broodjesvloer en betonnen verdiepingsvloer heb ik opeens last van een klagende buurvrouw vanwege geluid.

Misschien dat deze kwestie ook een beetje tussen de oren zit, een stevige vloer associëren met kwaliteit. Net zoals ik hout karakteristiek vind. Soms past het, soms niet.

Mocht er bij @rv1991 lichte twijfels zijn over de levensduur van de balken (hoewel isolatie waarschijnlijk zorgt voor een langere levensduur) dan begrijp ik dat dit het juiste moment is om te vervangen. Een schuimbetonvloer is dan nog te doen, voor een renovatievloer heeft RV nu denk ik te weinig tijd (doorrekenen, bestellen, drogen). Hoe diep is de kruipruimte nu? 50 cm is wel het minimum als je met schuimbeton en vloerverwarming wilt werken.

@rv1991 Je kan gewoon lekker gaan isoleren met voorzetwandjes. Die worden op rachels aan de muur bevestigd. Meestal wordt juist aangeraden om rondom 1cm open te houden, dus ook bij de aansluiting op de vloer. Dit kan dan goed volgepurt worden. Je vloer is dan inderdaad ook te verwijderen zónder je binnenmuren te beschadigen.

Isolatie tussen de verdiepingen wordt inderdaad weleens gedaan. Maar bedenk ook dat de meeste mensen niet stoken op de verdiepingen. Die worden warm gehouden door de begane grond. Op het moment dat je daartussen gaat isoleren moet je opeens wel gaan stoken in je slaapkamer.

Als ik je verhaal zo hoor is het denk ik goed om te beseffen dat er wel heel wat op je af gaat komen. En dat terwijl een bouwbedrijfje maar 3 weken de tijd heeft. Gezien het gebrek aan ervaring van je(omgeving) en de tijd die je hebt denk ik dat je goed moet prioriteren. Alles wat later kan lekker naar achteren schuiven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:19

LopeZ

Too much is never enough

Liggen er al zonnepanelen?

Zo nee, denk even goed na of je echt grotere ramen nodig hebt. Ik heb vier dakramen, verspreid over drie dakdelen maar daardoor kon ik op zuid maar 6 panelen a 376Wp kwijt.

Daarnaast komt er ook veel zon en warmte door die dakramen naar binnen. Zelfs met screens aan de buitenkant.

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 21:13
Mauritio schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:18:
[...]
  • Hier wel een spouw aanwezig maar door een dijkhuis niet bruikbaar dus ook overal voorzetwanden (Ventilatiespouw, PIR 10CM, OSB, Gips). De PIR gekocht met OSB al verlijmd, scheelt echt een hoop werk en uren met minimale kosten. Let inderdaad goed op bij een-steensmuur dat je altijd zult moeten werken met een luchtspouw + folie zodat je geen vocht opsluit. Check voor de zekerheid in Ubakus.
@Mauritio is er een reden waarom je hiervoor OSB + gips gebruikt hebt? Ik ga dit over een aantal weken namelijk ook doen. Maar heb gekozen om direct verlijmde PIR + Fermacell platen te gebruiken. Iets steviger dan gips. Maar zie meerdere mensen OSB + gips gebruiken. Ben nu toch benieuwd naar de beweegreden hiervoor :)

Verder, but correct me if I'm wrong, heb je dankzij de aluminium laag op de PIR plaat geen folie nodig. Dus ook niet bij een een-steensmuur. De PIR plaat is namelijk dampdicht.
Of je vervolgens de luchtspouw moet ventileren is nogal een discussie over op Tweakers. Ik ga het wel doen door stootvoegen te openen en bijbenbekjes te plaatsen zodat de luchtspouw tussen de (toevallig ook) een-steensmuur en PIR platen kan circuleren.

[Voor 19% gewijzigd door Fidelity op 10-05-2023 16:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-05 23:22
rv1991 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:03:
Heb je het met de uitvoerende partij over de te verwachten werkzaamheden gehad, en hoeveel tijd deze zouden moeten kosten? Als ik eerlijk ben vind ik drie weken bar weinig voor al die zaken, tenzij ze echt met een ploeg van 15 man o.i.d. komen.

Het voordeel van zo'n constructie is dat je controle over de kosten houdt, maar het nadeel is dat ze na die drie weken ook gewoon vertrekken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@rv1991 in concept toekomst plan van mijn gemeente staat mijn wijk als goede kandidaat voor warmtenet.

Er staat ook in dat ik er 6-14k voor zou mogen aftikken.

Warmtenetten zijn geen nieuwe technologie. Draaien op dit moment al in wijken als geheel. Het is een stervensdure techniek… en ik zie geen reden dat het goedkoper gaat worden. Er zijn zelfs relatief recent woningen opgeleverd met 30 jaar afname plicht. Als het zo’n goed product is is dat niet nodig toch?

Ofwel: wat je ook doet, zorg dat het je een stap dichter bij warmtepomp geschikt brengt. Niet alles hoeft in 1 keer

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-05 23:22
Ronald schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:37:
Warmtenetten zijn geen nieuwe technologie. Draaien op dit moment al in wijken als geheel. Het is een stervensdure techniek… en ik zie geen reden dat het goedkoper gaat worden. Er zijn zelfs relatief recent woningen opgeleverd met 30 jaar afname plicht. Als het zo’n goed product is is dat niet nodig toch?
Ik hoor veel mensen over hun ervaringen met het warmtenet, en als ik eerlijk ben zijn bar weinig daarvan positief, en veel erg negatief. Hoge kosten waar je beperkt invloed op hebt, gebrek aan keuze, noem maar op. Ik zou me toch nog eens achter de oren krabben als mij dat verplicht werd.

• Mauritio
Fidelity schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:37:
[...]

@Mauritio is er een reden waarom je hiervoor OSB + gips gebruikt hebt? Ik ga dit over een aantal weken namelijk ook doen. Maar heb gekozen om direct verlijmde PIR + Fermacell platen te gebruiken. Iets steviger dan gips. Maar zie meerdere mensen OSB + gips gebruiken. Ben nu toch benieuwd naar de beweegreden hiervoor :)

Verder, but correct me if I'm wrong, heb je dankzij de aluminium laag op de PIR plaat geen folie nodig. Dus ook niet bij een een-steensmuur. De PIR plaat is namelijk dampdicht.
Of je vervolgens de luchtspouw moet ventileren is nogal een discussie over op Tweakers. Ik ga het wel doen door stootvoegen te openen en bijbenbekjes te plaatsen zodat de luchtspouw tussen de (toevallig ook) een-steensmuur en PIR platen kan circuleren.
Volgens mij kan er officieel meer gewicht aan de osb + gips constructie gehangen worden dan alleen fermacell. Prijs maakt niet heel veel uit tussen beide opties. Bij enkel fermacell verlies je natuurlijk minder ruimte dan osb/gips. Fermacell is wel stootvaster.

Badkamer is PIR/OSB/H2O plaat de constructie.

Wbt ventilatie is inderdaad veel discussie dus hier op basis van ubakus simulaties gekozen voor een spouw. Levert ook wel extra ruimte in maar so be it (daarom bouwen we ook 44m2 uit).

Warmtenet heb nog niemand daar ooit positief over gehoord, is dat ook niet gekoppeld aan de gasprijs?

[Voor 3% gewijzigd door Mauritio op 11-05-2023 22:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:20
Wat betreft voorzetwanden:

Ik heb zelfs OSB en dan fermacell... (ventilatielatten + 9cm PIR + 9mm OSB + 10mm fermacell). Dan kan je er echt vanalles inboren. Alleen fermacell is wel lastiger te verwerken dan gips en veel zwaarder.

PIR is niet dampdicht maar de aluminiumlaag wel. Sommigen geven advies om de randen tussen de platen af te tapen zodat het helemaal dampdicht is, maar als er al een laag OSB/fermacell op is verlijmd gaat dat niet. Dus of het resultaat echt dampdicht is is de vraag...

Ik had ook weinig kluservaring, maar dit is op zich makkelijk zelf te doen. Je bent er wel even zoet mee om het ook mooi af te werken (vooral de dagkanten van je ramen/deuren)

Gezien je ventilatieroosters: voor ventilatie zou je kunnen kijken naar decentrale WTW. Kost wel wat, maar heb je wel een goede oplossing zonder al te veel gedoe met ventilatiebuizen.

Plafonds:
Ik isoleer ook de plafonds, ook al zit er nog een verdieping boven. Ook weer flink wat werk, ik doe dat voornamelijk omdat ik toch ook de elektra wil vernieuwen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mauritio
inquestos schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:23:
Wat betreft voorzetwanden:

Ik had ook weinig kluservaring, maar dit is op zich makkelijk zelf te doen. Je bent er wel even zoet mee om het ook mooi af te werken (vooral de dagkanten van je ramen/deuren)
Hier is de tip om gewoon ruim te overlappen bij dagkanten ramen/deuren, vast te zetten en vervolgens pas op maat te snijden/zagen. Was een tip van onze aannemer en scheelde echt een bak aan werk!

• rv1991
Dank allen voor de reacties en tips! Ik ga duik erin en zal wellicht later laten weten wat de uitkomst is van het onderzoekje en evt de keuzes die we gemaakt hebben!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-05 18:09
rv1991 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:03:
Hoi!

Woonkamer
.
1
een vloer vervangen waar voorzetwanden op staan is zoals al eerder gezegd mogelijk maar moeilijk. Heb in mijn huis een gelijkaardige situatie gehad en heb uiteindelijk de wand grotendeels gesloopt, het tijd en moeiteverlies woog niet op tegen de kosten van wat extra gipsplaten...
Stroken vloer weghalen waar de voorzetwandjes moeten komen komen kan een oplossing zijn, maar akn ook een heleboel extra werk opleveren (qua ondersteuning van de huidige vloer)

Weet je wat er onder de vloer ligt? vloer/ondervloer op balken? beton? balken op zand?...? Kan je ergens een "kijkgat" maken (genoeg voor een hand met een telefoon) of enkele planken voorzichtig losmaken?
Als je de vloer wil behouden en deze op balken ligt is het misschien wel een idee om alles er voorzichtig af te halen en tussen de balken te isoleren.

2
bij isoleren altijd van binnen naar buiten = van dampdicht(st) naar dampopen(st).
Dus als je buitengevel gewoon gevelsteen is en je de voorzetwand met rockwol isloleerd zeker een damprem plaatsen, als je gevel geschilderd is en je twijfels hebt over de dampopenheid van de verf (of toch dampdicht door het aantal lagen): laat er een een pro naar kijken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rv1991
Dag allen,

We zijn druk aan het puzzelen met alle kwesties en ik ontdekte een document die tussen alle biedingsinfo zat waar toch wel wat cruciale info in staat als het gaat om isolatie en elektra 😂.

Wij waren in de veronderstelling dat ons nieuwe huis een enkelsteens muur heeft vanwege het legpatroon maar dit lijkt op basis van onderstaande tekening niet zo te zijn (deze tekeningen komen uit 1977 toen Rijkswaterstaat het huis heeft laten verbouwen, het is een voormalige dienstwoning).

Zien jullie ook een spouw (tekening links)?

In de muur lijkt dus 5 cm steenwol te zitten. Kunnen we de spouw dan alsnog opvullen met parels? Of steenwol eruit en dan opvullen? En is het dan alsnog verstandig om binnen voorzetwanden te plaatsen, wellicht met 10 cm ipv 15 cm?

En denken jullie ook dat de tekening rechts over de dakkapellen gaat? Een familielid denkt dat ze de gevels geheel opnieuw hebben afgetimmerd bij het plaatsen en dat dus die muren ook 5 cm steenwol heeft. Wellicht is dat voor de slaapkamers wel voldoende? Wij verwarmen boven nauwelijks.

Verder is er nog een interessante tekening m.b.t. de benedenverdieping. Ik ben echt een leek wat elektra aflezen betreft, iemand die dit kan ontcijferen (specifiek de nieuwe situatie, dus tekening rechts)?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee