Waterleiding geraakt

Pagina: 1
Acties:

• Nagasch
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-01-2024
Bij het boren van gaten voor inbouwdozen is er een leiding geraakt; zie foto's hieronder. Na de leiding wat vrij gebeiteld te hebben lijkt het een koperen waterleiding te zijn, waarbij er een "hap" uit is genomen door een gatenzaag.

Er komt op dit moment geen water of vocht uit de leiding maar ik maak me wel een beetje zorgen of ik hier iets mee moet of niet. En als ik er iets aan kan doen, wat dan precies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Fb_2kMdEB88NwkQ8v2UQIFTNQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVCXJ1KB2E5Gxdw9ynhFcF5C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIHmcXgxCde2WCGKL6oy3PUXEDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghV3c4eozTnhwEaACfwzMHZY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sexqFshZ61NjBTXqC6nhEtyC_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjW2q5GY99njv6bX3gbiRZ6e.jpg?f=fotoalbum_large

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:59
Ja hier moet je wel mee aan de slag :p.

Lekker een loodgieter bellen, paar 100 euro betalen (wat zou het zijn...EUR200?) en opgelost...

[ Voor 11% gewijzigd door Devian op 08-05-2023 13:35 ]

https://wren.co/join/Devian

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-11 11:26
Even je verzekering bellen en een loodgieter inschakelen. Die kunnen dat stukje vervangen.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Uithakken en een stuk nieuwe leiding er in.
Is het nog een werkende leiding?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Stukje uithakken, op de beschadigde plek doorzagen en een sokje erom solderen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Is dit wel een waterleiding? Een koperbuis heeft toch een veel dunnere wanddikte, iets van 1-1,5mm dus dan had ik verwacht de binnenkant van de leiding te zien. De beschadiging aan de rechterkant lijkt een stuk dieper dan 1,5mm.

Dit lijkt wel een massief koperen staaf :? Een koperen buis zo los in de muur klopt ook niet helemaal trouwens, dat hoort in een mantelbuis o.i.d. te zitten.

[ Voor 131% gewijzigd door ThinkPad op 08-05-2023 13:41 ]

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:43
xFeverr schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:34:
Even je verzekering bellen en een loodgieter inschakelen. Die kunnen dat stukje vervangen.
Wat gaat de verzekering dan doen?

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:59
xFeverr schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:34:
Eigenlijk zou ik voor zoiets niet de verzekering bellen...dat is precies de reden waarom alle verzekeringen steeds duurder worden.

Er is geen waterschade..je hebt een foutje gemaakt.. gewoon laten oplossen door een pro als je dit niet zelf kunt..en dan betaal je dat toch ook gewoon?

https://wren.co/join/Devian

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Verzekering vergoed dit ook niet omdat (ver)bouw schade is uitgesloten

• xFeverr
daniel14 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:36:
[...]

Ik heb bij mijn schoonouders eens de afvoer van de badkamer doorgeprikt met een boor. Dat werd ook vergoed door de verzekering. Je kan het eens vragen of dat gedekt is aan je eigen verzekering. Niet geschoten is altijd mis.
Devian schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:37:
[...]

Eigenlijk zou ik voor zoiets niet de verzekering bellen...dat is precies de reden waarom alle verzekeringen steeds duurder worden.

Er is geen waterschade..je hebt een foutje gemaakt.. gewoon laten oplossen door een pro als je dit niet zelf kunt..en dan betaal je dat toch ook gewoon?
Ja, dat is jouw keuze. Je betaald toch voor de dekking die ze je bieden. Als dit er onder valt, dan zou ik zeker een keer bellen. Je kunt dan meer geïnformeerd een beslissing nemen.
Sethro schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:38:
Verzekering vergoed dit ook niet omdat (ver)bouw schade is uitgesloten
Dat ligt maar net aan de verzekering en de dekking.

[ Voor 52% gewijzigd door xFeverr op 08-05-2023 13:43 ]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ThinkPad schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:36:
Is dit wel een waterleiding? Een koperbuis heeft toch een veel dunnere wanddikte, iets van 1-1,5mm dus dan had ik verwacht de binnenkant van de leiding te zien. De beschadiging aan de rechterkant lijkt een stuk dieper dan 1,5mm.

Dit lijkt wel een massief koperen staaf :? Een koperen buis zo los in de muur klopt ook niet helemaal trouwens, dat hoort in een mantelbuis o.i.d. te zitten.
Ik denk dat het gezichtsbedrog is, de leiding is ook wat platgedrukt lijkt wel en is naar links geschoven tijdens het boren.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:09

Rmg

Nagasch schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:31:
En als ik er iets aan kan doen, wat dan precies?
*in het geval van waterleiding.

Vrij maken, stuk buis er tussenuit, nieuw stuk buis er tussen met soldeer sokken, de bende solderen, op druk brengen, dichtmaken.

Knelkoppelingen horen niet in een muur thuis. Een perskoppeling is daar in principe wel geschikt voor, maar dan moet je ook vrij veel ruimte hebben voor een perskop, solderen is wel de minst invasieve methode imo.

[ Voor 30% gewijzigd door Rmg op 08-05-2023 14:08 ]

• Nagasch

FirePuma142 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:46:
[...]

Ik denk dat het gezichtsbedrog is, de leiding is ook wat platgedrukt lijkt wel en is naar links geschoven tijdens het boren.
In het begin dacht ik ook van; hoe kan het dat deze leiding niet doorgezaagd is? Ik weet ook niet zeker wat voor leiding dit is, het lijkt me koudwater omdat er geen mantelbuis omheen zit, maar zou het misschien ook een gasleiding kunnen zijn?

Edit: ik gebruikte geen gas in de oude keuken maar misschien dat er eentje in de muur zit?

[ Voor 4% gewijzigd door Nagasch op 08-05-2023 14:04 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nagasch schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:00:
[...]

[...]

In het begin dacht ik ook van; hoe kan het dat deze leiding niet doorgezaagd is? Ik weet ook niet zeker wat voor leiding dit is, het lijkt me koudwater omdat er geen mantelbuis omheen zit, maar zou het misschien ook een gasleiding kunnen zijn?

Edit: ik gebruikte geen gas in de oude keuken maar misschien dat er eentje in de muur zit?
Water of gas; aangesloten of niet; ik zou er niet al te veel risico mee willen lopen bij een beschadigde (en best diepe) buitenwand.

Neem aan dat je niet zo'n leidingzoeker hebt? Want het is nu toevallig deze maar als je niet weet waar welke leiding zit in de muur, heb je dan ook niet een kans dat je over een week een andere leiding kan doorboren als je een kast wil gaan ophangen ofzo?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Nagasch
MAX3400 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:07:
[...]

Water of gas; aangesloten of niet; ik zou er niet al te veel risico mee willen lopen bij een beschadigde (en best diepe) buitenwand.

Neem aan dat je niet zo'n leidingzoeker hebt? Want het is nu toevallig deze maar als je niet weet waar welke leiding zit in de muur, heb je dan ook niet een kans dat je over een week een andere leiding kan doorboren als je een kast wil gaan ophangen ofzo?
Deze gaten heeft de electricien gemaakt, we hebben waterleidingen gezien voor de watertoevoer naar de keuken die een stuk hoger zaten dus dachten dat deze plek veilig was. In de toekomst maar beter even dubbelchecken met leidingzoeker dus... :)

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

[...]

Mantelbuis zit niet altijd om koper als die in de muur is verwerkt bij een warm water leiding. Of het gas of water is maakt niet uit, hij zal toch netjes moeten worden gerepareerd.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:57
FirePuma142 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:38:
Of het gas of water is maakt niet uit, hij zal toch netjes moeten worden gerepareerd.
Mits nog gebruikt. We zijn thuis (jaren '60 huis) ook aan het verbouwen, en zijn al de nodige zaken in de muur tegengekomen die niet meer gebruikt worden.

Ik zou de hoofdkranen dichtdraaien (gas en water), doorzagen, en kijken wat er in zit. Ik neem aan dat je die inbouwdozen toch wil plaatsen, dus doorzagen moet je sowieso :) En dan trace uithakken, paar knietjes en een stuk pijp halen en de boel weer aan elkaar (laten) solderen.

Mocht je het laten doen, vraag eerst wat het kost. Zeker bedrijven met "nood" of "spoed" in de naam willen wel eens de hoofdprijs vragen. Je kunt eventueel wachten met zagen tot de loodgieter er is, aangezien het nu niet lekt :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:04
Om na te gaan of er water doorheen loopt kan je natuurlijk even de kranen open zetten. bij koud water gaat de leiding na een tijdje natuurlijk koud aanvoelen, en bij warm water wordt hij heet.

Gas kan je dan weer niet nagaan op deze manier, denk ik.

Catch a smile out there!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nagasch schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:11:
[...]

Deze gaten heeft de electricien gemaakt, we hebben waterleidingen gezien voor de watertoevoer naar de keuken die een stuk hoger zaten dus dachten dat deze plek veilig was. In de toekomst maar beter even dubbelchecken met leidingzoeker dus... :)
Huh, als de electricien de schade heeft veroorzaakt, waarom zit jij dan op een forum e.e.a. uit te zoeken? Dan laat je hem toch een loodgieter de boel checken en indien nodig repareren?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:55
Glenfiddich schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:12:
Om na te gaan of er water doorheen loopt kan je natuurlijk even de kranen open zetten. bij koud water gaat de leiding na een tijdje natuurlijk koud aanvoelen, en bij warm water wordt hij heet.

Jawel hoor.. maar dan moet je er een aansteker naast houden :+

*sowieso

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:26

FL_

FirePuma142 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:38:
[...]

Mantelbuis zit niet om koper als die in de muur is verwerkt bij een warm water leiding. Of het gas of water is maakt niet uit, hij zal toch netjes moeten worden gerepareerd.
Iedere dag weer wat nieuws om te leren, hoezo hoeft een koperen warmwater leiding niet voorzien te zijn van een mantel?

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FL_ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:20:
[...]

Iedere dag weer wat nieuws om te leren, hoezo hoeft een koperen warmwater leiding niet voorzien te zijn van een mantel?
Zit niet altijd is beter omschreven. Of het moet of niet, dat weet ik niet. Je kunt er in ieder geval niet blind van uit gaan dat een mantelloze koperen leiding geen waterleiding is.

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Helemaal eensch met Glenfiddich

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:32
Na reparatie zou ik de leiding sowieso met PVC-tape inpakken voor je de muur dichtsmeert. Koper koud in gips/beton e.d. leidt tot corrosie. Werd vroeger wel zo gedaan inderdaad, wellicht was de samenstelling van het cement anders (of ze wisten precies wat ze deden :P).

Of het een waterleiding is: ergens een kraan openzetten (warm en koud), schroevendraaier erop zetten en oor op het handvat zetten. Hoor je zo of er ergens in het leidingnetwerk iets stroomt. Of iemand ergens op een leiding laten tikken, werkt misschien ook?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik denk dat dat weleens een 12mm buis in een 15mm buis zou kunnen zijn. Die laatst genoemde als bescherm mantel gebruikt. (Succesvol, in dit geval dan).

Verder gewoon uitzoeken wat het is (water, gas of buiten gebruik) en (laten) repareren of weghalen.

Alles kan stuk.

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:27
Ik vind die koper maar dicht op de netstroom zitten. Koper is een uitstekende geleider. Ik snap dat de inbouwdoos geisoleerd is, maar zet alsjeblieft de stroom uit wanneer je dit stuk gaat/laat vervangen.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44
xFeverr schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:38:
[...]

Ik heb bij mijn schoonouders eens de afvoer van de badkamer doorgeprikt met een boor. Dat werd ook vergoed door de verzekering. Je kan het eens vragen of dat gedekt is aan je eigen verzekering. Niet geschoten is altijd mis.

[...]

Ja, dat is jouw keuze. Je betaald toch voor de dekking die ze je bieden. Als dit er onder valt, dan zou ik zeker een keer bellen. Je kunt dan meer geïnformeerd een beslissing nemen.

[...]

Dat ligt maar net aan de verzekering en de dekking.
Ik denk niet dat de verzekering de schade aan de leiding heeft betaalt. Ze betalen in alle gevallen die ik ken alleen de gevolgschade. Als je een afvoer doorprikt en het lekt door bijvoorbeeld en er moet iets gewit worden of een deel van de muur is daardoor beschadigd dan wordt dat vergoed. De beschadiging zelf wordt dus bij de meeste niet vergoed.

Bij je schoonouders kan het wel worden vergoed omdat hun het niet zelf hebben veroorzaakt maar jij hebt het bij hun veroorzaakt. Dan heb je weer een andere verzekering, eigenlijk zou jou WA verzekering het moeten vergoeden (wat misschien ook wel is gebeurd).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:04

Goed idee inderdaad. Ik denk dat een gasleiding ook wel afkoelt als je er een hoop gas door laat lopen. is dan in principe niets anders als een heatsink met lucht (gas) koeling.

[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 09-05-2023 05:43 ]

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-11 23:43
DutchKel schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 05:18:
[...]

Ik denk niet dat de verzekering de schade aan de leiding heeft betaalt. Ze betalen in alle gevallen die ik ken alleen de gevolgschade. Als je een afvoer doorprikt en het lekt door bijvoorbeeld en er moet iets gewit worden of een deel van de muur is daardoor beschadigd dan wordt dat vergoed. De beschadiging zelf wordt dus bij de meeste niet vergoed.

Bij je schoonouders kan het wel worden vergoed omdat hun het niet zelf hebben veroorzaakt maar jij hebt het bij hun veroorzaakt. Dan heb je weer een andere verzekering, eigenlijk zou jou WA verzekering het moeten vergoeden (wat misschien ook wel is gebeurd).
Dat is ook precies de reden waarom je die dure vaas uit de chinese mingdynastie door vrienden moet laten verhuizen en niet zelf: als wederdienst kun je dan hun dure flatscreen laten vallen tijdens een verhuizing :+

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Een """electricien""" die een 15mm(?) koperen buis over het hoofd ziet en de klant een oplossing laat zoeken mag je wat mij betreft gelijk je voordeur uit schuiven.

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:19
@Nagasch Meet de diameter van de leiding eens op.

Dit is volgens mij geen gas of waterleiding maar een koperen aard draad 25mm2 voor je potentiaalvereffening.

Bedoeld voor het aarden van metalen delen in je badkamer of cv leiding etc.

Ik zou er dan ook niets aan doen. Als je hem doorhaal en opnieuw verbind met een aardblokje heb je een mindere verbinding dan je nu heb met een beschadigde leiding.

Hier iemand die een zelfde leiding in zijn muur heeft:

https://www.klusidee.nl/F...dedraad-muurbeugel.56044/

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:17
BBB-Nick schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:36:

Dit is volgens mij geen gas of waterleiding maar een koperen aard draad 25mm2 voor je potentiaalvereffening.

Ik zou er dan ook niets aan doen. Als je hem doorhaal en opnieuw verbind met een aardblokje heb je een mindere verbinding dan je nu heb met een beschadigde leiding.

Alleen dat is vaak vertind koper... Als ik het vergelijk met 25mm2 is deze leiding wel aan de dikke kant daarvoor. Wel vind ik dat er vrij veel koper weggeslagen is terwijl er nog niks lekt... of dat moet vertekenen ofzo.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:20

25mm2 in de muur van een woning?? Dat heb ik echt nog nooit gezien. Niemand gaat 25mm2 gebruiken voor vereffening in een woning...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• BBB-Nick
Makrolon schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:06:
[...]

25mm2 in de muur van een woning?? Dat heb ik echt nog nooit gezien. Niemand gaat 25mm2 gebruiken voor vereffening in een woning...
Veel woning hebben dit, vaak in de meterkast, de aardpen. Wellicht is hij hier versleept in de wand.

Maar meet hem eens op, wat is de diameter...

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Dit zou idd wel eens heel goed kunnen kloppen.
Was zelf ook verbaasd te lezen dat je schreef 25mm2; dacht dat je een typefoutje had gemaakt en 2,5mm2 bedoelde.... :D
Maar dat zou natuurlijk veel te dun zijn geweest.

Even wezen googelen en verrek: https://www.bliksembeveil...ddraad/koperdraad_massief

Ze zijn zowel vertind als "naturel" te verkrijgen.

Ik neig er idd naar dat de koperen leiding geen leiding is maar een draad/kabel.

Zoals @ThinkPad ook al opmerkte: aan de rechterzijde is een beschadiging te zien die m.i. dieper is dan de wanddikte van een normale koperen leiding voor gas of water.

TS kan, om hier met zekerheid achter te komen, de leiding doorzagen/dremelen/flexen (uiteraard met de hoofdkraan voor zowel water als gas gesloten) en zo nagaan of het koper massief is of niet.

Massief: het doorgehaalde stuk koper vrij kappen en verbinden met een daarvoor bestemd doorverbindstuk.

Niet massief en dus een leiding voor water of gas: Leiding voldoende vrijmaken en herstellen met een sok. Kan een perssok zijn of een soldeersok.
Let wel: voor gas zijn aparte perskoppelingen benodigd (gastec keur, zijn voorzien van een gele markering) ; dit mag niet met perskoppelingen bestemd voor waterleidingen

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
even verder uithakken..

404 Signature not found

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

[...]

In jouw geval deed je een zogenaamde 'vriendendienst'. Je deed iets belangeloos voor een ander, bij een ander. Dat is idd vaak gedekt via je aansprakelijkheidsverzekering. Daar gaat het niet over.

Hoi!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:04
Ik vind de aanname van @BBB-Nick wel een goede, een buis is harder en krijg je nooit zo een beschadiging op, dat ziet er echt anders uit, dit lijkt veel meer op zacht koper.
Ook lijkt het koper licht poreus, als je de foto inzoomt kun je dat zien, allemaal kleine gaatjes,
En als het water was geweest, dan had de buis door het temperatuur verschil en het uitzetten en krimpen veel vrijer in de muur gezeten, nu zit hij echt strak in de muur verwerkt.

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Waterleidingen zijn traditioneel gemaakt van zacht koper, die kun je eenvoudig met de hand beschadigen zo zacht is het. Degene die aan het boren was heeft nog goed opgelet door meteen te stoppen want je kunt ook zo door een buis heen gaan zonder het te merken (tot er iets uit komt lopen).

Wat Mielemuis ziet qua poreus koper zie ik totaal niet, dat zijn gewoon resten van de muur die nog aan de buis plakken. De foto's zijn ook zo erg bewogen/onscherp dat het absoluut niet mogelijk zou zijn om te zien of het koper poreus is of niet. Hoe iemand een buis van poreus koper in z'n muur krijgt is ook een raadsel.

Een aardepen in de muur? In welke wereld is dat een ding? Dit is duidelijk gewoon een waterleiding of wellicht een gasleiding. Met een beetje geluk is het een oude leiding die niet meer in gebruik is.

Een massieve leiding voor vereffening zou wel kunnen, maar die zouden normaal vertint zijn en niet blank koper zoals deze. Het lijkt mij ook te dik daarvoor, maar dat is op de foto lastig te zien. Zeker in het verleden werd daar niet zo snel 25m2 voor gebruikt, eerder 16m2 maar ook kleiner werd vaak gebruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door happysan op 11-05-2023 21:32 ]

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Ik neig ook naar massief koperdraad. Je rechter beschadiging is veel dieper dan de reguliere wanddiktes, dus het lijkt massief te zijn. De suggestie die ik hier eerder zie om het verder door te slijpen vind ik dan ook geen slimme, waarom een nog intacte koperverbinding doorzagen? Elke andere methode van doorverbinden zal altijd meer weerstand introduceren dan deze kleine beschadiging.

Uiteraard moet je wel 100% zeker weten of het wel of geen leiding is natuurlijk.

• xFeverr
EWK schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:48:
[...]

In jouw geval deed je een zogenaamde 'vriendendienst'. Je deed iets belangeloos voor een ander, bij een ander. Dat is idd vaak gedekt via je aansprakelijkheidsverzekering. Daar gaat het niet over.
Behalve dan dat mijn aansprakelijkheidsverzekering helemaal niet is aangesproken. Het is hun verzekering die het betaald heeft.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:20
BBB-Nick schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:58:
[...]

Veel woning hebben dit, vaak in de meterkast, de aardpen. Wellicht is hij hier versleept in de wand.

Maar meet hem eens op, wat is de diameter...
25 mm2 krijg je niet eens aangesloten in een groepenkast die je in een woning vind.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:21
Ik ga met de rest mee. De schade is veelste diep voor een buis. Als dat een buis was geweest was ie echt wel lek geweest met zulke schade. Ook is de plek van de 'buis' totaal onlogisch voor een buis. Denk dat er iemand ooit kreatief is geweest met de trace voor het vereffenen van de aarde.

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

frennek schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:03:
De suggestie die ik hier eerder zie om het verder door te slijpen vind ik dan ook geen slimme, waarom een nog intacte koperverbinding doorzagen?

Uiteraard moet je wel 100% zeker weten of het wel of geen leiding is natuurlijk.
Je spreekt jezelf hier wat tegen. Enerzijds zeggen dat "verder door te slijpen" niet een slimme suggestie is om vervolgens te zeggen: "Uiteraard moet je wel 100% zeker weten of het wel of geen leiding is natuurlijk."

Hoe denk je dat laatste te bereiken zonder de boel verder door te slijpen....?

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Verwijderd

Als het huis uit de jaren 60 komt zou het ook nog een internetkabel kunnen zijn, nu is cat6/7 heel gebruikelijk maar vroeger gebruikte men nog zulke solide koperkabels.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:47
Ik denk dat het belangrijk is als je wat meer informatie geeft over het bouwjaar e.d. Ik ben namelijk bezig met het verbouwen van een huis uit 1963 en ik heb ook de waterleiding geraakt. Dat was met een boorhamer dus het ging best hard. Hierdoor spoot er gelijk water uit, en de beschadiging was vele malen minder dan bij jou. Ik kan dus bevestigen dat in oude huizen alle leidingen zonder bescherming gewoon door de muren heen loopt. En niet recht, nee soms kiezen ze gewoon de kortste route :P

Er lijkt zo een grote hap uit te zijn, geloof nooit dat dit water of gas is. Mocht het toch 1 van die 2 zijn dan is de oplossing heel simpel en goedkoop. Hak de muur verder uit, zaag de beschadigde stukken af. Nieuw stuk ertussen en aansluiten met de juiste spullen. Of een loodgieter laten komen voor een paar 100.

-edit
Wat gebeurt er eigenlijk als je een schroevendraaier pakt en kijkt hoe zacht het koper is? Als het een buis is dan mag het niet zo zacht zijn dat je met een schroevendraaien ( zonder veel kracht te zetten ) beschadigingen aan kan brengen

[ Voor 13% gewijzigd door hollandnick op 11-05-2023 23:51 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Makrolon schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:27:
[...]

25 mm2 krijg je niet eens aangesloten in een groepenkast die je in een woning vind.
De aardleiding (koppeling tussen aardelektrode en hoofdaardrail) is vaak wel 25mm². Dat is ook de minimale doorsnede als je het los in de grond wilt leggen. Die sluit je aan op de hoofdaardrail en dan ga je met 6mm² verder naar de groepenkast.

Maar ik kan me niet voorstellen dat je dit in een willekeurige muur tegenkomt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• tcw82
  • Laatst online: 12:13
daniel14 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:36:
[...]

Mogelijk kan je het onder bereddingskosten boeken.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:59
Waterleiding zou meteen spuiten als een dolle toch? Blijkbaar iets ouds/niet in gebruik?

• BBB-Nick
Makrolon schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:27:
[...]

Jawel hoor, vaak wordt de aarding aan de wapening van een heipaalgekoppeld en met 25mm2 doorgelust naar de meterkast of er wordt een aparte aardpen geslagen welke met 25mm2 naar de meterkast gebracht wordt. Vanuit hier gaat met over op 6 of 4mm2.

https://www.schaapbliksem.nl/aarding/info/info_321.htm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUHxI3j9DkNfTkwyQBbydHTOeg4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/iw87exZ00X7yRko2idS5m8iD.gif?f=user_large
https://crushtymks.com/nl...ould-always-remember.html

Maar goed, ik zeg niet dat het definitief een aarding is, maar het kan dus wel.

[ Voor 27% gewijzigd door BBB-Nick op 12-05-2023 06:48 ]

• frennek
Koffie-Verkeerd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 23:39:
[...]

Je spreekt jezelf hier wat tegen. Enerzijds zeggen dat "verder door te slijpen" niet een slimme suggestie is om vervolgens te zeggen: "Uiteraard moet je wel 100% zeker weten of het wel of geen leiding is natuurlijk."

Klein gaatje boren in het hart om te kijken of de leiding hol is

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:44
kun je de diepte van het gat opmeten met de achterkant van een schuifmaat? als dat meer is dan de wanddikte van een koperen waterleiding weet je al heel wat.
Verder schtoevendraaier erop en oor op de schroevendraaier en dan iemand bij de watermeter op de leiding laten tikken. dan hoor je wel of hij in het waterleiding netwerk zit.
dan weet je of je de electricien of de loodgieter moet gaan bellen.

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024

Lekspray op de beschadiging spuiten. Lekt er gas krijg je bubbels te zien.

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:23
1 persoon heeft al de opmerking gemaakt dat de electricien hier voor de oplossing moet zorgen. Die heeft dit over het hoofd gezien. En flinke gaten in de muur boren zonder op die plek eerst met een leiding checker te controleren is toch best wel dom eigenlijk.

TS hoeft hier toch helemaal niet zelf voor een oplossing te zorgen?

• frennek
Tja, als TS heeft gezegd dat de waterleidingen hoger lopen en dat het veilig is? Het is ook niet een plek waar je een waterleiding zou verwachten. Een gasleiding verwacht ik niet, daarvoor is de diameter wel heel erg dun.

• Wilke
  • Laatst online: 14:11
Koffie-Verkeerd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 23:39:
Bijvoorbeeld door te traceren waar het vandaan komt of heen gaat.

• DonJunior
frennek schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:57:
Tja, als TS heeft gezegd dat de waterleidingen hoger lopen en dat het veilig is? Het is ook niet een plek waar je een waterleiding zou verwachten. Een gasleiding verwacht ik niet, daarvoor is de diameter wel heel erg dun.
Dat is niet echt een professionele houding van de electricien dan toch? Ik zou altijd zelf nameten .. kleine moeite om je leidingzoeker er even bij te pakken. Zeker als je weet dat dit soort ongein op de loer ligt.

*sowieso

• Glenfiddich
  • Laatst online: 16:04
DonJunior schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:06:
[...]

Dat is niet echt een professionele houding van de electricien dan toch? Ik zou altijd zelf nameten .. kleine moeite om je leidingzoeker er even bij te pakken. Zeker als je weet dat dit soort ongein op de loer ligt.
Hangt er van af wat er is afgesproken (als er wat is afgesproken). Bij een collega hebben ze een tijdje terug vloerverwarming ingefreesd. Voordat ze aan de gang gingen mocht collega even tekenen bij het kruisje voor een vrijwaring. Vervolgens hebben de werklui dus nergens neer naar gekeken, en zijn zowel door gas als elektra heengegaan. Mocht collega maar zelf oplossen want getekend voor vrijwaring (wat dus erg dom was, achteraf).

Catch a smile out there!

• DonJunior
@Glenfiddich Je versterkt daarmee precies mijn punt.. dat ik een dergelijke houding van een bedrijf niet echt professioneel vind. Mijn mening, maar zulke lompe boeren moet ik niet over de vloer. Ik zie graag mensen die gewoon passie voor hun vak hebben en snappen wat ze aan het doen zijn. Hoe moeilijk kan het zijn om heel even te controleren alvorens je lomp te werk gaat.. en dan ook de klant er nog mee laten zitten. Dat is gewoon lomp horken gedrag.
Anyway..we raken behoorlijk offotopic.. ben benieuwd wat TS @Nagasch nog voor updates heeft in deze kwestie.

*sowieso

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:53
Mensen, mensen, mensen!
@BBB-Nick , @Koffie-Verkeerd, @frennek, @Jan-man,

Wat heeft iedereen het hierbij toch ineens over 25mm2 aardedraden?? Dat kan hier helemaal toch niet het geval zijn!!

Zowiezo heb ik nog nooit gehoord van een aardedraad die horizontaal in de muur geslepen is, m.u.v. de toepassing om van buiten naar binnen te komen zoals op het plaatje in de post van BBB-Nick hierboven.. maar dat is op de foto duidelijk niet het geval.

Daarnaast het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sg4ZvJLPjunQKINDrGAjhYQ5m8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BPQNr1lxkxpeVvoZYUW6T47.jpg?f=fotoalbum_large

De afmetingen van het geheel zijn redelijk in te schatten op basis van deze afbeelding.
We weten dat die standaard inbouwdozen een HoH afstand van 71mm hebben.
Dat maakt de blauwe lijn, zijnde de helft van de doos-tot-doos afstand, dus 35,5mm lang
Uit de verhoudingen tussen blauwe en de gele lijn op de buis, blijkt dat de koperbuis een diameter heeft van ergens tussen de 12-13 mm.

Als dit een massieve "draad" zou zijn, heeft deze dus een doorsnede van ergens tussen pi*6^2 tot pi*6.5^2, wat dus ergens tussen de 113mm2 en 133mm2 zou moeten zijn !!
Ik heb nog nooit gehoord van een "aardedraad" die honderddertig mm-kwadraat in doorsnede zou zijn, in een woonhuis! (duur grapje ook :P )

Dat is namelijk geen "draad" meer, dat is dan een "staaf".. :+ :P
En die zou dan ook niet horizontaal in de muur naast een stopcontact zitten, maar metersdiep in de grond (zijnde de aardpen zelf :P)

Een 25mm2 aardedraad heeft trouwens maar een diameter van 5.6mm... en deze is inderdaad altijd vertind.

Nee, ik hou het gewoon op een koperen buis / (water)leiding, al dan niet nog in gebruik. En laat 12mm daar nou toevallig een bestaande standaard-diameter voor zijn. (was dat vroeger niet 13mm?)

Wellicht een extra detail: de muur waar deze doos+leiding zit, lijkt gemaakt te zijn van Ytong / cellenbeton, te zien aan de poreuze celstructuur van de weggekapte / weggeslepen delen.
Volgens mij wordt cellenbeton pas op zijn vroegste vanaf de jaren '70 toegepast lijkt me, en meer mainstream pas in de jaren '90, maar dat is een inschatting van mij, weet ik niet heel zeker.
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 23:46:
Als het huis uit de jaren 60 komt zou het ook nog een internetkabel kunnen zijn, nu is cat6/7 heel gebruikelijk maar vroeger gebruikte men nog zulke solide koperkabels.
INTERNET kabel uit de jaren '60 ?? Lol :+ :+ :D

==========
UPDATE
-----------------
Heb nog even verder wat getekend:
Als je de grootte van de weggeslepen delen uit zou tekenen tegen de dwarsdoorsnede van de buis, dan kom je op de volgende weergave:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4LhcQNQxDSaFxr86OkybPb-D3s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kxyDiuSQhT911yCRJQmlaxBg.jpg?f=user_large

De gele cirkels zouden binnen/buitendiameter kunnen zijn; in dit geval komt dat dan overeen met een wanddikte van zo'n 1.5mm dik.
Je ziet dat bij de ingeslepen diepte (rode lijn) je nét wel / nét niet erdoorheen geslepen zou kunnen hebben.
Als je er vanuitgaat dat het koper (nadat er nog een dun laagje over is) wat naar binnen geduwd is, zou het best eruit kunnen zien zoals TS dat nu ziet, en kan het nog steeds prima een holle buis zijn.
Waarschijnlijk staat er dan wel geen waterdruk meer op, want er moet écht een hele dunne wand over zijn nog.

In ieder geval lijkt het gezichtsbedrog dat het véél dieper zou zijn dan de wanddikte... zou prima nog kunnen..

(ik heb me wel eens in mn vinger gesneden, waarbij de snee zó diep leek dat ik zeer verbaasd was dat ik nog niet een stuk vingerbotje tegengekomen was... zelfde vorm van gezichtsbedrog, zullen we maar zeggen.. ) :o

[ Voor 18% gewijzigd door BrainCrash op 12-05-2023 22:55 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:53
De beschadiging aan de rechterkant lijkt een stuk dieper dan 1,5mm.
Zie tekeningetje hierboven ;)
Een koperen buis zo los in de muur klopt ook niet helemaal trouwens, dat hoort in een mantelbuis o.i.d. te zitten.
Nou, dat kan prima hoor..
In mijn ouderlijk huis, gebouwd begin jaren '90, destijds nieuwbouwwijk projectbouw, zijn ALLE koperen leidingen, warm en koud water, en gas, gewoon kaal zonder mantelbuis oid direct in de muren geslepen en dichtgesmeerd.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-11 18:58
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 23:46:
Uhmmm.. wat?? Nog +2 op je reactie ook..?? :)

Van welke planeet kom jij?? Internet in de jaren 60?? Wat dacht je van ~30jaar later toen Internet pas net een beetje op de markt kwam???

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Verwijderd

Stef87 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 23:26:
[...]
Van welke planeet kom jij?? Internet in de jaren 60?? Wat dacht je van ~30jaar later toen Internet pas net een beetje op de markt kwam???
Altijd pijnlijk als je de grap moet uitleggen :F

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

@Nagasch

En, wat was het nu?
Een leiding, een kabel, iets anders,,,,?

• Nagasch
DonJunior schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:47:
@Glenfiddich Je versterkt daarmee precies mijn punt.. dat ik een dergelijke houding van een bedrijf niet echt professioneel vind. Mijn mening, maar zulke lompe boeren moet ik niet over de vloer. Ik zie graag mensen die gewoon passie voor hun vak hebben en snappen wat ze aan het doen zijn. Hoe moeilijk kan het zijn om heel even te controleren alvorens je lomp te werk gaat.. en dan ook de klant er nog mee laten zitten. Dat is gewoon lomp horken gedrag.
Anyway..we raken behoorlijk offotopic.. ben benieuwd wat TS @Nagasch nog voor updates heeft in deze kwestie.

Koffie-Verkeerd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:40:
[...]

Dit zou idd wel eens heel goed kunnen kloppen.
Was zelf ook verbaasd te lezen dat je schreef 25mm2; dacht dat je een typefoutje had gemaakt en 2,5mm2 bedoelde.... :D
Maar dat zou natuurlijk veel te dun zijn geweest.

Even wezen googelen en verrek: https://www.bliksembeveil...ddraad/koperdraad_massief

Ze zijn zowel vertind als "naturel" te verkrijgen.

Ik neig er idd naar dat de koperen leiding geen leiding is maar een draad/kabel.

Zoals @ThinkPad ook al opmerkte: aan de rechterzijde is een beschadiging te zien die m.i. dieper is dan de wanddikte van een normale koperen leiding voor gas of water.

TS kan, om hier met zekerheid achter te komen, de leiding doorzagen/dremelen/flexen (uiteraard met de hoofdkraan voor zowel water als gas gesloten) en zo nagaan of het koper massief is of niet.

Massief: het doorgehaalde stuk koper vrij kappen en verbinden met een daarvoor bestemd doorverbindstuk.

Niet massief en dus een leiding voor water of gas: Leiding voldoende vrijmaken en herstellen met een sok. Kan een perssok zijn of een soldeersok.
Let wel: voor gas zijn aparte perskoppelingen benodigd (gastec keur, zijn voorzien van een gele markering) ; dit mag niet met perskoppelingen bestemd voor waterleidingen
frennek schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:03:
Ik neig ook naar massief koperdraad. Je rechter beschadiging is veel dieper dan de reguliere wanddiktes, dus het lijkt massief te zijn. De suggestie die ik hier eerder zie om het verder door te slijpen vind ik dan ook geen slimme, waarom een nog intacte koperverbinding doorzagen? Elke andere methode van doorverbinden zal altijd meer weerstand introduceren dan deze kleine beschadiging.

BBB-Nick schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 06:39:
[...]

Jawel hoor, vaak wordt de aarding aan de wapening van een heipaalgekoppeld en met 25mm2 doorgelust naar de meterkast of er wordt een aparte aardpen geslagen welke met 25mm2 naar de meterkast gebracht wordt. Vanuit hier gaat met over op 6 of 4mm2.

https://www.schaapbliksem.nl/aarding/info/info_321.htm

[Afbeelding]
https://crushtymks.com/nl...ould-always-remember.html

Maar goed, ik zeg niet dat het definitief een aarding is, maar het kan dus wel.
BrainCrash schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:29:
Mensen, mensen, mensen!
@BBB-Nick , @Koffie-Verkeerd, @frennek, @Jan-man,

Wat heeft iedereen het hierbij toch ineens over 25mm2 aardedraden?? Dat kan hier helemaal toch niet het geval zijn!!

Zowiezo heb ik nog nooit gehoord van een aardedraad die horizontaal in de muur geslepen is, m.u.v. de toepassing om van buiten naar binnen te komen zoals op het plaatje in de post van BBB-Nick hierboven.. maar dat is op de foto duidelijk niet het geval.

Daarnaast het volgende:

[Afbeelding]

De afmetingen van het geheel zijn redelijk in te schatten op basis van deze afbeelding.
We weten dat die standaard inbouwdozen een HoH afstand van 71mm hebben.
Dat maakt de blauwe lijn, zijnde de helft van de doos-tot-doos afstand, dus 35,5mm lang
Uit de verhoudingen tussen blauwe en de gele lijn op de buis, blijkt dat de koperbuis een diameter heeft van ergens tussen de 12-13 mm.

Als dit een massieve "draad" zou zijn, heeft deze dus een doorsnede van ergens tussen pi*6^2 tot pi*6.5^2, wat dus ergens tussen de 113mm2 en 133mm2 zou moeten zijn !!
Ik heb nog nooit gehoord van een "aardedraad" die honderddertig mm-kwadraat in doorsnede zou zijn, in een woonhuis! (duur grapje ook :P )

Dat is namelijk geen "draad" meer, dat is dan een "staaf".. :+ :P
En die zou dan ook niet horizontaal in de muur naast een stopcontact zitten, maar metersdiep in de grond (zijnde de aardpen zelf :P)

Een 25mm2 aardedraad heeft trouwens maar een diameter van 5.6mm... en deze is inderdaad altijd vertind.

Nee, ik hou het gewoon op een koperen buis / (water)leiding, al dan niet nog in gebruik. En laat 12mm daar nou toevallig een bestaande standaard-diameter voor zijn. (was dat vroeger niet 13mm?)

Wellicht een extra detail: de muur waar deze doos+leiding zit, lijkt gemaakt te zijn van Ytong / cellenbeton, te zien aan de poreuze celstructuur van de weggekapte / weggeslepen delen.
Volgens mij wordt cellenbeton pas op zijn vroegste vanaf de jaren '70 toegepast lijkt me, en meer mainstream pas in de jaren '90, maar dat is een inschatting van mij, weet ik niet heel zeker.

[...]

INTERNET kabel uit de jaren '60 ?? Lol :+ :+ :D

==========
UPDATE
-----------------
Heb nog even verder wat getekend:
Als je de grootte van de weggeslepen delen uit zou tekenen tegen de dwarsdoorsnede van de buis, dan kom je op de volgende weergave:

[Afbeelding]

De gele cirkels zouden binnen/buitendiameter kunnen zijn; in dit geval komt dat dan overeen met een wanddikte van zo'n 1.5mm dik.
Je ziet dat bij de ingeslepen diepte (rode lijn) je nét wel / nét niet erdoorheen geslepen zou kunnen hebben.
Als je er vanuitgaat dat het koper (nadat er nog een dun laagje over is) wat naar binnen geduwd is, zou het best eruit kunnen zien zoals TS dat nu ziet, en kan het nog steeds prima een holle buis zijn.
Waarschijnlijk staat er dan wel geen waterdruk meer op, want er moet écht een hele dunne wand over zijn nog.

In ieder geval lijkt het gezichtsbedrog dat het véél dieper zou zijn dan de wanddikte... zou prima nog kunnen..

(ik heb me wel eens in mn vinger gesneden, waarbij de snee zó diep leek dat ik zeer verbaasd was dat ik nog niet een stuk vingerbotje tegengekomen was... zelfde vorm van gezichtsbedrog, zullen we maar zeggen.. ) :o
Koffie-Verkeerd schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:49:
@Nagasch

En, wat was het nu?
Een leiding, een kabel, iets anders,,,,?
Sorry voor de late update;

Het bleek uiteindelijk een gasleiding te zijn, deze is gerepareerd door een stuk buis te verwijderen en vervolgens een nieuw stuk koperbuis ertussen te zetten met twee knelkoppelingen.

Uiteindelijk heeft de loodgieter de verwijderde buis nog doorgezaagd om te kijken hoeveel dikte de buis nog over had, maar dit was echt heel erg weinig, de leiding was zelfs nog iets ingedeukt en echt flinterdun, dus maar goed dat deze vervangen is.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:53

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Knelkoppelingen? Die mag je niet verwerken in stucwerk.

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:40

Managelorian

“This is the workflow.”

Eens met @Beekforel : het is niet wenselijk om knelkoppelingen in een muur te verwerken (zeker niet bij een gasleiding). Waarmee ik niet wil zeggen dat je onmiddellijk je gaskraan moet dichtzetten, maar wel dat je hier op lange termijn problemen mee kunt krijgen.

Maar goed, niet om lullig te doen, maar v.z.i.w. moeten koperbuizen in een muur altijd in een mantelbuis worden geplaatst. Dus wat dat betreft is je installatie toch al niet helemaal oké.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:40

M14

[...]

Een verzekering betaald nooit het repareren van het lek. Alleen gevolgschade.

Dit kun je makkelijk zelf fixen. Uithakken, stuk er uit zagen, nieuw stuk er tussen en klaar.

Het blijft een rare plaats voor een dergelijke leiding.

Misschien had ik het topic moeten doorlezen voordat ik deze reactie typte :+

[ Voor 7% gewijzigd door M14 op 29-05-2023 08:54 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik heb ook wel eens een schroef in zo'n buis gedraaid.

Twee sokken halen, en een stukje buis. Soldeerbrander, soldeer en flux
Kijk wel goed dat je van die dunne sokken haalt die je voorbij het midden kan schuiven. Als je van die "draaiwerk" sokken haalt met een harde kraag in het midden, krijg je er nooit een stukje tussen. Er bestaan gladde sokken, maar je hebt ze ook met een klein center puntje, die kun je wel mishandelen zodat ze voorbij het midden schuiven.

Zorg dat de leiding goed droog en vrij is van water voor je begint trouwens :)

ontbramen, schuren, flux in de verbinding, alles in elkaar zetten en solderen. Hitte richten op de koppeling, dan trekt de soldeer er mooi in.

En nog 1 tip, hak het wat verder uit, leg de koppeling 5cm van je inbouw doos af. Dan smelt die niet :+

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:54
[b]Nagasch schreef op maandag 29 mei 2023 @ 03:24:

Sorry voor de late update;

Het bleek uiteindelijk een gasleiding te zijn, deze is gerepareerd door een stuk buis te verwijderen en vervolgens een nieuw stuk koperbuis ertussen te zetten met twee knelkoppelingen.

Uiteindelijk heeft de loodgieter de verwijderde buis nog doorgezaagd om te kijken hoeveel dikte de buis nog over had, maar dit was echt heel erg weinig, de leiding was zelfs nog iets ingedeukt en echt flinterdun, dus maar goed dat deze vervangen is.
Een werkende Gasleiding zonder mantel met knel-koppelingen weggewerkt in je muur? Wat voor figuur is er bij je aan het werk? Dat is echt vragen om problemen. Knel op gas is altijd al een dingetje, dit mag nooit, en moet je ook echt niet willen

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-11 20:38
[...]

[...]

In het begin dacht ik ook van; hoe kan het dat deze leiding niet doorgezaagd is? Ik weet ook niet zeker wat voor leiding dit is, het lijkt me koudwater omdat er geen mantelbuis omheen zit,.....
Koper in cement moet altijd een mantelbuis omheen. Na 30 jaar vreet de kalk het koper op (altijd al, maar pas na 30 jaar heb je lek).
Gas, koud en warm water. Altijd mantelbuis.

Kennis heeft zoiets in pas gekocht huis, moet alle leidingen vernieuwd worden omdat nergens mantelbuis gebruikt is. Eerste lek is geweest toen ze er net drie maanden woonden, groot deel van de inrichting naar de knoppen.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

delpit schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:33:
[...]

Een werkende Gasleiding zonder mantel met knel-koppelingen weggewerkt in je muur? Wat voor figuur is er bij je aan het werk? Dat is echt vragen om problemen. Knel op gas is altijd al een dingetje, dit mag nooit, en moet je ook echt niet willen
Waarom zou je geen knelkoppelingen op een gasleiding mogen zetten?
In de muur geen knelkoppelingen maar daar buiten is dit normaal.

Please state the nature of the technical emergency

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Knel kan op den duur toch gaan lekken... Nu is dat als je er bij kan niet zo'n grote ramp..maar als het in de muur ligt..... Succes..

404 Signature not found

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:54
edsandje schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Waarom zou je geen knelkoppelingen op een gasleiding mogen zetten?
In de muur geen knelkoppelingen maar daar buiten is dit normaal.
Het mag wel, maar alleen bereikbaar. Gasleiding in muren of onder de vloer moet in principe ononderbroken met mantel zijn uitgevoerd. Koppelingen bereikbaar dus.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:53
Nagasch schreef op maandag 29 mei 2023 @ 03:24:
. . .

Dus de rest van de oude buis is nog in de muur achtergebleven? Dikke kans dat die ook "flinterdun" is.
Herstel: je bedoelt w.s. het plekje wat ingeslepen is.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 29-05-2023 13:44 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• jack zomer
  • Niet online
Dit zag er al ruk uit toen de verwachting was dat dit een waterleiding was.

Nu het gas blijkt te zijn, ziet het er nog steeds ruk uit. Alleen het risico is vele malen groter

Is dit serieus de enigste manier waarop deze leiding van A naar B kan lopen?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:04
[...]

[...]
Als ik iets bij jou sloop, dan betaalt mijn verzekering dat ook uit.

Als ik iets bij mezelf per ongeluk sloop dan doen ze dat pas in selecte gevallen.

In alle gevallen geldt: indien het binnen m’n eigen risico valt - bel ik mijn verzekering niet.

On topic zelf:
Ik zou er een pro naar laten kijken… achteraf gedoe is meer gedoe - zeker als er stroom in de buurt zit. Ik doen links rechts ook zelf hobbyen maar als het mij te onzeker word laat ik de “klusjesman” aantreden.. kost wat maar dan word het “correct” gemaakt.

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2023 21:26 ]

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:04
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:01:
[...]

Juist wel bellen, als ze zeggen het is eigen risico dan weet je dat, maar ik heb ook wel een een raam met vochtschade laten vervangen op de verzekering en dat koste me helemaal niks, zelfs niet mijn eigen risico :) , de verzekering zei letterlijk u heeft jaren niks geclaimd dus deze krijgt u van ons ( en anders had u er waarschijnlijk toch een steen doorheen gekieperd).
Bedankt voor de tip maar Iik heb in ons pakket altijd een x bedrag eigen risico dus alles daaronder komt er niets vanuit de verzekering. Scheelt wel maandelijks een hoop.

Ik ben verzekerd voor “gemak” ooit 1x een koffer kwijt geraakt en blij dat alles op de verzekering viel.
Ik weet wel dat ze er zijn hoor. Met werk inkomen ook een lang dossier via ze laten lopen en gewonnen.

Los daarvan zou ik bij bouwschade waarvan onzeker is wat er nu precies aangetast heb een vakman erbij halen. Gas, warmte, water, elektra en dragende delen zijn geen dingen waar je half werk mee doet :)

• Nagasch
Beekforel schreef op maandag 29 mei 2023 @ 07:14:
Knelkoppelingen? Die mag je niet verwerken in stucwerk.
Managelorian schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:26:
Eens met @Beekforel : het is niet wenselijk om knelkoppelingen in een muur te verwerken (zeker niet bij een gasleiding). Waarmee ik niet wil zeggen dat je onmiddellijk je gaskraan moet dichtzetten, maar wel dat je hier op lange termijn problemen mee kunt krijgen.

Maar goed, niet om lullig te doen, maar v.z.i.w. moeten koperbuizen in een muur altijd in een mantelbuis worden geplaatst. Dus wat dat betreft is je installatie toch al niet helemaal oké.
SMSfreakie schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:03:
Knel kan op den duur toch gaan lekken... Nu is dat als je er bij kan niet zo'n grote ramp..maar als het in de muur ligt..... Succes..
delpit schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:33:
[...]

delpit schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:49:
[...]

Het mag wel, maar alleen bereikbaar. Gasleiding in muren of onder de vloer moet in principe ononderbroken met mantel zijn uitgevoerd. Koppelingen bereikbaar dus.
Ik heb het verkeerd uitgelegd, er is geen gebruik gemaakt van knelkoppeling, maar perskoppelingen, veranderd dit het een en ander?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:53

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ja, dat mag wel. Alsnog aan te raden het te documenteren waar ze precies zitten.

Met dien verstande dat het niet aan te raden blijft.

[ Voor 25% gewijzigd door Beekforel op 31-05-2023 13:00 ]

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Beekforel schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 07:35:
Ja, dat mag wel. Alsnog aan te raden het te documenteren waar ze precies zitten.
Dat mag dus niet.
Of er moet een gesloten mantelbuis uit één stuk om de leiding in de muur zitten.

Nu betreft dit een reparatie en zal het gros van de installateurs het zo oplossen en zit het weer voor de eeuwigheid.

Die gasleiding is destijds al verkeerd aangelegd zonder mantelbuis dus voor nu goed maar niet volgens het boekje.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1