Mensen, mensen, mensen!
@
BBB-Nick , @
Koffie-Verkeerd, @
frennek, @
Jan-man,
Wat heeft iedereen het hierbij toch ineens over 25mm2 aardedraden?? Dat
kan hier helemaal toch niet het geval zijn!!
Zowiezo heb ik nog nooit gehoord van een
aardedraad die
horizontaal in de muur geslepen is, m.u.v. de toepassing om van buiten naar binnen te komen zoals op het plaatje in de post van BBB-Nick hierboven.. maar dat is op de foto duidelijk niet het geval.
Daarnaast het volgende:
De afmetingen van het geheel zijn redelijk in te schatten op basis van deze afbeelding.
We weten dat die standaard inbouwdozen een HoH afstand van 71mm hebben.
Dat maakt de blauwe lijn, zijnde de helft van de doos-tot-doos afstand, dus 35,5mm lang
Uit de verhoudingen tussen blauwe en de gele lijn op de buis, blijkt dat de koperbuis een
diameter heeft van ergens tussen de
12-13 mm.
Als dit een massieve "draad" zou zijn, heeft deze dus een doorsnede van ergens tussen pi*6^2 tot pi*6.5^2, wat dus ergens tussen de
113mm2 en 133mm2 zou moeten zijn !!
Ik heb nog nooit gehoord van een "aardedraad" die
honderddertig mm-kwadraat in doorsnede zou zijn, in een woonhuis! (duur grapje ook

)
Dat is namelijk geen "draad" meer, dat is dan een "staaf"..
En die zou dan ook niet horizontaal in de muur naast een stopcontact zitten, maar metersdiep in de grond (zijnde de aardpen zelf

)
Een 25mm
2 aardedraad heeft trouwens maar een diameter van 5.6mm... en deze is inderdaad altijd vertind.
Nee, ik hou het gewoon op een koperen buis / (water)leiding, al dan niet nog in gebruik. En laat 12mm daar nou toevallig een bestaande standaard-diameter voor zijn. (was dat vroeger niet 13mm?)
Wellicht een extra detail: de muur waar deze doos+leiding zit, lijkt gemaakt te zijn van Ytong / cellenbeton, te zien aan de poreuze celstructuur van de weggekapte / weggeslepen delen.
Volgens mij wordt cellenbeton pas op zijn vroegste vanaf de jaren '70 toegepast lijkt me, en meer mainstream pas in de jaren '90, maar dat is een inschatting van mij, weet ik niet heel zeker.
INTERNET kabel uit de jaren '60 ?? Lol
==========
UPDATE
-----------------
Heb nog even verder wat getekend:
Als je de grootte van de weggeslepen delen uit zou tekenen tegen de dwarsdoorsnede van de buis, dan kom je op de volgende weergave:
De gele cirkels zouden binnen/buitendiameter
kunnen zijn; in dit geval komt dat dan overeen met een wanddikte van zo'n 1.5mm dik.
Je ziet dat bij de ingeslepen diepte (rode lijn) je nét wel / nét niet erdoorheen geslepen zou kunnen hebben.
Als je er vanuitgaat dat het koper (nadat er nog een dun laagje over is) wat naar binnen geduwd is, zou het best eruit kunnen zien zoals TS dat nu ziet, en kan het nog steeds prima een holle buis zijn.
Waarschijnlijk staat er dan wel geen waterdruk meer op, want er moet écht een hele dunne wand over zijn nog.
In ieder geval lijkt het gezichtsbedrog dat het véél dieper zou zijn dan de wanddikte... zou prima nog kunnen..
(ik heb me wel eens in mn vinger gesneden, waarbij de snee zó diep leek dat ik zeer verbaasd was dat ik nog niet een stuk vingerbotje tegengekomen was... zelfde vorm van gezichtsbedrog, zullen we maar zeggen.. )
[
Voor 18% gewijzigd door
BrainCrash op 12-05-2023 22:55
]
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!