Aansluiting 1 fase 25A maar hoofschakelaar 40A?

Pagina: 1
Acties:

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-04 11:08
Korte vraag omtrent elektra: wij hebben een nieuw huis gekocht, hier blijkt een **1x 25A aansluiting** te zitten :'( Dit gaan we laten verzwaren naar 3x 25A, maar gaat door wachttijd nog enkele maanden duren.

Wat gebeurt er als wij NU meer dan 25Amp aan stroom tegelijkertijd verbruiken? Uiteraard niet op 1 groep, maar stel op onze 6 groepen gebruiken we elk 1000w. Dan kom je over de max 25Amp heen (230v x 25a = 5.750watt).

Normaal gesproken zou ik zeggen dat je hoofdschakelaar in de meterkast eruit zal springen. Maar tot mijn verbazing zit hier een 40Amp 1-fase hoofdschakelaar.

Wat gebeurt er dan? Springt dan de hoofdschakelaar in de aansluitkast (van Enexis) eruit? Die dus voor mijn slimme meter zit en (door zegel) niet toegankelijk is voor mij zelf? Conclusie: dan zit ik dus xx uren zonder stroom?

Zou het een oplossing zijn om een elektricien hier tijdelijk een 25Amp 1-fase hoofdschakelaar te plaatsen. Of kan ik de elektricien vragen om meteen een 3-fase 25Amp hoofdschakelaar te plaatsen en deze tijdelijk te bruggen naar 1-fase?

Foto situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sSoWjhb.jpeg

Het betreft dus een Eaton 1-fase, 2-polige 40Amp hoofschakelaar

[ Voor 9% gewijzigd door Fidelity op 08-05-2023 13:25 ]

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-04 11:08
Paul schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:45:
[...]
Goede vraag! Ik hoop dat daar de andere groepen achter zitten? Dan is een alamat overkill en had een ALS ook gekunnen (tenzij er later nog zonnepanelen bij komen en je daarmee boven de 40A uit kunt komen).

Het doosje smeltpatronen doet vermoeden dat er al eerder een is gesprongen, en dat er mogelijk al geen zegel meer op de hoofdzekering zit :P

@Fidelity Vraag Enexis meteen of ze de smeltzekeringen willen vervangen door automaten. Springen ietsje sneller dan smeltzekeringen, maar hebben als grote voordeel dat je ze zelf weer aan kunt zetten en dus niet hoeft te wachten op een monteur.
Er is verderop in het huis nog een meterkast in een aangesloten bijgebouw die in de jaren '90 tegen de huidige woning aangebouwd is.
Op deze meterkast zitten 2 groepen. Onduidelijk hoe/waarom. Ik vermoed om alles uit het bijgebouw gebundeld naar de "hoofd" meterkast te krijgen. Voornamelijk ook omdat de woonkamer waar deze (hoofd)meterkast nu staat GEEN kruipruimte heeft :) Nieuwe kabels aansluiten is dus lastig. Mogelijk verklaart dat het gebruik voor ALS? Geen foto van helaas. Maar is ook niet veel aan te zien, meterkast met 2x 16A groepen en 1 YMVK/grondkabel terug naar de meterkast van het hoofdgebouw.

Ga uiteraard zodra we gaan beginnen met verbouwen, kijken of ik daar niet gewoon een kruipluik kan realiseren. Want dit is ruk haha.

De smeltzekeringen liggen er vermoedelijk nog omdat voordat de woning in de verkoop ging, de verkopers snel de meterkast hebben vervangen van oude smeltzekeringen naar daadwerkelijke groepen. Het was dus een oldskool zekeringen kastje uit de jaren '40 nog. Ik vermoed dat deze dus weg kunnen en dus over zijn... maar zou ook kunnen zijn dat die smeltzekeringen inderdaad nog gebruikt worden door Enexis.

Hoe dan ook, voor zover ik weet vervangt Enexis dit standaard bij een verzwaring. Bij mijn huidige woning had ik dit ook en ook netjes vervangen door 3 schakelaars waar ik, onder de slimme meter, gewoon bij kan.

Edit:
Toch nog een (onscherpe) foto kunnen vinden in het taxatierapport van de tweede meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jiXL6Y8.png

[ Voor 10% gewijzigd door Fidelity op 08-05-2023 15:25 ]

Pagina: 1