Aansluiting 1 fase 25A maar hoofschakelaar 40A?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05 20:13
Korte vraag omtrent elektra: wij hebben een nieuw huis gekocht, hier blijkt een **1x 25A aansluiting** te zitten :'( Dit gaan we laten verzwaren naar 3x 25A, maar gaat door wachttijd nog enkele maanden duren.

Wat gebeurt er als wij NU meer dan 25Amp aan stroom tegelijkertijd verbruiken? Uiteraard niet op 1 groep, maar stel op onze 6 groepen gebruiken we elk 1000w. Dan kom je over de max 25Amp heen (230v x 25a = 5.750watt).

Normaal gesproken zou ik zeggen dat je hoofdschakelaar in de meterkast eruit zal springen. Maar tot mijn verbazing zit hier een 40Amp 1-fase hoofdschakelaar.

Wat gebeurt er dan? Springt dan de hoofdschakelaar in de aansluitkast (van Enexis) eruit? Die dus voor mijn slimme meter zit en (door zegel) niet toegankelijk is voor mij zelf? Conclusie: dan zit ik dus xx uren zonder stroom?

Zou het een oplossing zijn om een elektricien hier tijdelijk een 25Amp 1-fase hoofdschakelaar te plaatsen. Of kan ik de elektricien vragen om meteen een 3-fase 25Amp hoofdschakelaar te plaatsen en deze tijdelijk te bruggen naar 1-fase?

Foto situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sSoWjhb.jpeg

Het betreft dus een Eaton 1-fase, 2-polige 40Amp hoofschakelaar

[ Voor 9% gewijzigd door Fidelity op 08-05-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:28

dragonhaertt

@_'.'

Een hoofdschakelaar is een schakelaar, geen automaat(zekering).
Vóór de hoofdschakelaar en meter zit nog een hoofdzekering welke van de netbeheerder is. Deze zal bij overbelasting er uit vliegen.

Als je een 1x25 aansluiting hebt, is deze hoofdzekering 25A

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Fidelity schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:00:
Korte vraag omtrent elektra: wij hebben een nieuw huis gekocht, hier blijkt een **1x 25A aansluiting** te zitten
waar blijkt dat uit?
Maar tot mijn verbazing zit hier een 40Amp 1-fase hoofdschakelaar.
klinkt als een 1x35A aansluiting?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:19
@Fidelity, kan je een foto van je groepenkast plaatsen? Wat je nu post roept veel terechte vragen op.
Daarmee kan je wat beter geholpen worden.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:58
Je haalt de termen 'schakelaar' en 'zekering' door elkaar.

Schakelaar gaat nooit uit door overbelasting. Het getal dat er op staat, is simpelweg de maximale stroom voordat ie gaat roken.

Zekering gaat uit (of brandt door in geval van smelt) bij belastingen hoger dan de aangegeven waarde.

Heb je dus een 25A hoofdzekering (komt best veel voor) dan gaat die er inderdaad uit als je langdurig flink meer dan 25A verstookt. In geval van smelt mag je dan de netbeheerder bellen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Heb een foto + specs toegevoegd van de Eaton 40A hoofdschakelaar!
Juup schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:04:
waar blijkt dat uit?
klinkt als een 1x35A aansluiting?
Dit blijkt uit gegevens van Enexis. Via de site opgevraagd en tevens telefonisch aan mij bevestigd door een medewerker van Enexis. Het is écht een 1x25A aansluiting

[ Voor 77% gewijzigd door Fidelity op 08-05-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:13
Onder de meter zit je hoofdzekering, staat net niet op de foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:56

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ook de toekomstige hoofdschakelaar zal een 40A schakelaar zijn (4-polig). Zoals hesselbeertje al zegt, bij meer dan 40A gaat de schakelaar roken/smelten. De schakelaar is geen overbelastingbeveiliging.

Bijvoorbeeld deze:
https://www.elektramat.nl...laar-4-polig-40a-1742151/

Wellicht kan de hoofdzekering tijdelijk naar 35A of 40A vergroot worden? Wellicht dat daar geen/minder wachttijd op zit?

[ Voor 35% gewijzigd door bartvl op 08-05-2023 13:32 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Knielen schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:30:
Onder de meter zit je hoofdzekering, staat net niet op de foto
Dat snap ik haha... maar die is afgesloten met een verzegeling. Ik kan daar niet bij. En dat is precies mijn punt... Ik verbruik veel stroom, dus 25A ga ik zo overheen zonder dat ik de zekering zelf weer kan aanzetten/vervangen?
bartvl schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:30:
Ook de toekomstige hoofdschakelaar zal een 40A schakelaar zijn (4-polig). Zoals hesselbeertje al zegt, bij meer dan 40A gaat de schakelaar roken/smelten. De schakelaar is geen overbelastingbeveiliging
hesselbeertje schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:06:
Heb je dus een 25A hoofdzekering (komt best veel voor) dan gaat die er inderdaad uit als je langdurig flink meer dan 25A verstookt. In geval van smelt mag je dan de netbeheerder bellen.
Dus... de kans is behoorlijk groot dat ik Enexis dus een keer mag gaan bellen. 1x25A is niks. Als ik elke groep belast met iets minder dan 16A dan zou de hoofdzekering er vrij vlot uit liggen?

Edit:
Maar als ik het goed begrijp kan ik dus niets aan deze situatie verbeteren voor nu? Oftewel... voorkomen dat de hoofdzekering eruit klapt en ik Enexis of een electricien dit moet laten oplossen?

De verzwaren gaat nog 4(!!) maanden duren namelijk. Eerder heeft Enexis geen tijd :(

[ Voor 11% gewijzigd door Fidelity op 08-05-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:23
Weet je zeker dat je hoofd aansluiting 1x25A? Dit kan ook 1x35A of 1x40A zijn, dit valt allemaal onder hetzelfde tarief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

De hoofdzekering knalt er niet zo snel uit als een automaat in je groepenkast. Die kan een stuk langduriger 25A aan. 25A is een continue belasting van 5.750W.
Ik zie geen kookplaat aansluitingen enzo. Dan moet je toch aardig je best doen om daar op uit te komen. Waarom verwacht je dat je toch zoveel stroom nodig hebt? Specifieke apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
iCrOn schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:34:
Weet je zeker dat je hoofd aansluiting 1x25A? Dit kan ook 1x35A of 1x40A zijn, dit valt allemaal onder hetzelfde tarief.
100%, zie mijn vorige bericht.

Het betreft een woning uit de jaren '40. Heeft een oude man gewoond. Nooit meer nodig gehad dan de destijds standaard 1x 25A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
Fidelity schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:32:
[...]

Dat snap ik haha... maar die is afgesloten met een verzegeling. Ik kan daar niet bij. En dat is precies mijn punt... Ik verbruik veel stroom, dus 25A ga ik zo overheen zonder dat ik de zekering zelf weer kan aanzetten/vervangen?

[...]

[...]

Dus... de kans is behoorlijk groot dat ik Enexis dus een keer mag gaan bellen. 1x25A is niks. Als ik elke groep belast met iets minder dan 16A dan zou de hoofdzekering er vrij vlot uit liggen?
Ik weet natuurlijk niet hoe jouw verbruik eruit ziet. Maar er zijn in NL tienduizenden huishoudens die op 1x25 draaien, en daar nooit bij stil staan. Dus ook niet met ovens, kookplaten, vaatwassers, wasmachines etc.

De praktijk wijst uit dat veel apparaten maar kort vol vermogen vragen én dat de zekering 10 minuten +30% ook prima hebben kan. Dan is de pasta al gaar, de oven warm etc.

Het wordt anders als er langdurig grote lasten worden aangesloten, zoals E kachels (maar waarom zou je?) of laadpalen.

Meestal kun je kostenloos naar 1x35 trouwens, even informeren bij de netbeheerder.

Ik zie op de foto ook een hoekje van een mooie oude hoofdzekeringkast. Die werden vroeger met platte strippen verzegeld. Tegenwoordig doen veel slimme-meter-monteurs daar een niet-zo-slim dun zegeltje door >:)

[ Voor 12% gewijzigd door hesselbeertje op 08-05-2023 13:39 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
bartvl schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:35:
De hoofdzekering knalt er niet zo snel uit als een automaat in je groepenkast. Die kan een stuk langduriger 25A aan. 25A is een continue belasting van 5.750W.
Ik zie geen kookplaat aansluitingen enzo. Dan moet je toch aardig je best doen om daar op uit te komen. Waarom verwacht je dat je toch zoveel stroom nodig hebt? Specifieke apparatuur?
Hmmm ja oke daar heb je best een punt. Om het zo kort mogelijk te houden: we gaan de woning verbouwen. Daarbij willen we een aantal kamers met airco's gaan verwarmen. Die verbruiken (op stand maximaal) 1750w. Heb je dus 2 airco's op max draaien in de winter, dan kun je eigenlijk niets meer daarnaast aanzetten. Als je per ongeluk een keer de stofzuiger aanzet net als de koelkast en CV ketel ook inschakelt, dan klapt de zekering er dus uit :)

Maar... misschien stel ik mij wat aan en is dat een situatie die zich niet snel voor zal doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Dus 2x1750 = 3.500W
Koelkast = 100W
CV = 50 W
Stofzuiger = 2.000W

Totaal:
5.650W
Ofwel, dit past. En dan heb je een fikse stofzuiger draaien ;) En de airco's langere tijd op vollast. Tegelijkertijd.

Ik zou hier voor de komende maanden niet zo bang voor zijn. Maar inderdaad, niet oven voorverwarmen, gaan stofzuigen, beide airco's op vollast én een zaagtafel inschakelen :). Dus enige voorzichtigheid kan geen kwaad, je zorgen maken is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Fidelity schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:37:
[...]

Hmmm ja oke daar heb je best een punt. Om het zo kort mogelijk te houden: we gaan de woning verbouwen. Daarbij willen we een aantal kamers met airco's gaan verwarmen. Die verbruiken (op stand maximaal) 1750w. Heb je dus 2 airco's op max draaien in de winter, dan kun je eigenlijk niets meer daarnaast aanzetten. Als je per ongeluk een keer de stofzuiger aanzet net als de koelkast en CV ketel ook inschakelt, dan klapt de zekering er dus uit :)

Maar... misschien stel ik mij wat aan en is dat een situatie die zich niet snel voor zal doen.
Geen enkel probleem. Zelfs als je alles doet wat je schetst niet. 1750+1750+1200stofzuig+400cvketel+250koelkast = nog ruim onder 25A.

Daar komt nog eens bij dat het de komende 4 maanden zomer is, dan zal de belasting met de verwarming ook wel meevallen.

[ Voor 7% gewijzigd door hesselbeertje op 08-05-2023 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phr34k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 11:50
Volgens mij moet je elektricien toch komen om alvast een 3-fase hoofdschakelaar te plaatsen. Bij mij was dat tenminste een voorwaarde voordat ze iets met de hoofdzekering wilde doen. En als hij er dan toch is, kan je hem gelijk om advies vragen. Maar ik denk dat dat gelijktijdige gebruik wel mee zal vallen.

5520 Wp op WZW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Toen wij hier kwamen wonen hadden we 1 x 35A en dat heb ik omgebouwd naar 3x25A. Uit luiigheid heeft het huis jarenlang op de eerste fase gedraaid en dat heeft met een elektrische kookplaat, 3 airco's, oven, waterkoker, stofzuiger etc, nog nooit een probleem gegeven.

Ik durf mijn hand net als mijn voorgangers hierboven wel in het vuur te steken: hier ga je geen problemen mee krijgen. Sowieso zal je die 1750W van die airco's zelden tot nooit zien :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Je hebt tenminste wel mooi A merk spul van Eaton er in zitten, dus dat is alvasteen goed begin. Blijf daarbij zou ik zeggen, en plaats er geen emat/chint spul bij. Daar heb je wel vaak kans op als je klussen uitbesteed en dan voor the lowest bidder gaat.
Veel plezier met alle klussen! Altijd mooi zo'n verbouwtraject.

Btw, mijn hele huis (de hele straat) zit al 40 jaar op 1*35A, weliswaar met kookplaat (7kW) maar ook met oven (3,5kW), vaatwasser 2,6kW waterkoker 2,2kW, wasmachine (2,6kW) en koffiezetter en stofzuiger aan gaat dat allemaal gewoon goed.

[ Voor 27% gewijzigd door Skynett op 08-05-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 15:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

Fidelity schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:35:
[...]

100%, zie mijn vorige bericht.

Het betreft een woning uit de jaren '40. Heeft een oude man gewoond. Nooit meer nodig gehad dan de destijds standaard 1x 25A
Ik heb een woning uit de jaren 50. Bij het plaatsen van de slimme meter kwamen ze er achter dat ik ook 1x25A had. Daar heeft de monteur toen meteen maar een 35A ingestoken, dus mogelijk is dat bij jouw ook al gebeurd.

Het is mij trouwens ook nooit gelukt de 25A te laten springen, ondanks dat ik best wel wat verbruikers heb.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:24
Edit:
Maar als ik het goed begrijp kan ik dus niets aan deze situatie verbeteren voor nu? Oftewel... voorkomen dat de hoofdzekering eruit klapt en ik Enexis of een electricien dit moet laten oplossen?

De verzwaren gaat nog 4(!!) maanden duren namelijk. Eerder heeft Enexis geen tijd :(
Je kunt zelf helemaal niks aanpassen aan de hoofdzekering, dat moet altijd door Enexis gebeuren. Het vervangen door eentje met dezelfde waarde (als hij gesprongen) is mag mogelijk wel door een willekeurige elektricien die zegelrecht heeft gebeuren.

Voorkomen dat de hoofdzekering klapt doe je door niet teveel stroom te gebruiken :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:16

paQ

Phr34k schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:43:
Volgens mij moet je elektricien toch komen om alvast een 3-fase hoofdschakelaar te plaatsen. Bij mij was dat tenminste een voorwaarde voordat ze iets met de hoofdzekering wilde doen. En als hij er dan toch is, kan je hem gelijk om advies vragen. Maar ik denk dat dat gelijktijdige gebruik wel mee zal vallen.
yep
Als Enexis je hoofdzekering komt verzwaren, dan trekken ze twee extra kabeltjes van je meter naar die nog te plaatsen hoofdschakelaar. (en 2 van de hoofdzekering naar de meter) Als die er niet zit, sluiten ze niet aan.

M.a.w.
Plaats alvast (zelf) een 3 fase hoofdschakelaar, sluit die op L1 aan onder en boven en klaar is Klara.

Als je dat doet een weekje voordat Enexis langs komt, en je overlegt dat telefonisch even met hen, zullen ze het ws nog nieteens zo'n probleem vinden dat je de hoofdzekering er even uitdraait en daarvoor de verzegeling moet doorbreken. Of als je graag onder spanning werkt...... (nee dat mag ik echt niet posten... wel spannend :D )
Of laat een elektricien komen met zegelrecht. Die draait er weer een nieuw warteltje aan.

Het is sowieso onhandig dat je niet bij de hoofdzekering kunt als je hem langdurig overbelast en eruit knalt.
Ik heb hier al 2 keer een 25A hoofdzekering eruit laten knallen :+ en dan is het toch maar wat handig dat ik hem zelf weer kan inschakelen. (en nog maar eens de groepenkast verbouwd om herhaling te voorkomen :+ )

Wat zit er eigenlijk op die 40A aardlekautomaten? (op een 25A hoofdzekering)

[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 08-05-2023 14:30 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18:51
Je gaat verzwaren naar 3 x 25A. Dat er een vierpolige hoofdschakelaar moet komen is al duidelijk. Dat zul je wel voor de verzwaring uit moeten laten voeren. Daarnaast moet je ook na gaan denken, of je laten adviseren over de verdeling van de apparaten/vermogens over de drie fasen. In elk geval de bestaande aardlekschakelaars op twee verschillende fasen aansluiten. Je kunt ook alvast een aadrlekschakelaar bij laten plaatsen. Dan kun je de drie fasen volledig uitnutten. En ga je elektrisch koken, sluit dan de inductieplaat aan op een driefasengroep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

[...]

[...]

Edit:

Daar komt het wel op neer ja, of openknippen ls het gebeurt, zekering vervangen, en later alsnog een elektricien laten komen om weer te verzegelen.

Vraag anders of je er een 35A in mag (laten) zetten van Enexis in afwachting van 3x25.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 08-05-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:24
paQ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:24:
Wat zit er eigenlijk op die 40A aardlekautomaten? (op een 25A hoofdzekering)
Goede vraag! Ik hoop dat daar de andere groepen achter zitten? Dan is een alamat overkill en had een ALS ook gekunnen (tenzij er later nog zonnepanelen bij komen en je daarmee boven de 40A uit kunt komen).

Het doosje smeltpatronen doet vermoeden dat er al eerder een is gesprongen, en dat er mogelijk al geen zegel meer op de hoofdzekering zit :P

@Fidelity Vraag Enexis meteen of ze de smeltzekeringen willen vervangen door automaten. Springen ietsje sneller dan smeltzekeringen, maar hebben als grote voordeel dat je ze zelf weer aan kunt zetten en dus niet hoeft te wachten op een monteur.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Paul schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:45:
[...]
Goede vraag! Ik hoop dat daar de andere groepen achter zitten? Dan is een alamat overkill en had een ALS ook gekunnen (tenzij er later nog zonnepanelen bij komen en je daarmee boven de 40A uit kunt komen).

Het doosje smeltpatronen doet vermoeden dat er al eerder een is gesprongen, en dat er mogelijk al geen zegel meer op de hoofdzekering zit :P

@Fidelity Vraag Enexis meteen of ze de smeltzekeringen willen vervangen door automaten. Springen ietsje sneller dan smeltzekeringen, maar hebben als grote voordeel dat je ze zelf weer aan kunt zetten en dus niet hoeft te wachten op een monteur.
in dat doosje zit 16A

en die 25A automaatzekeringen kunnen best even 31A 32A aan kan ik bevestigen :+

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 08-05-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:08
Fidelity schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:25:
Heb een foto + specs toegevoegd van de Eaton 40A hoofdschakelaar!

[...]

Dit blijkt uit gegevens van Enexis. Via de site opgevraagd en tevens telefonisch aan mij bevestigd door een medewerker van Enexis. Het is écht een 1x25A aansluiting
Maak je geen zorgen, wij hebben 10 jaar met een 1*25A aansluiting met een smeltzekering gewerkt.
4 personen, vaatwasser, droger, wasmachine, elektrische boiler. Alles. Is er nooit uitgegaan.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
[...]

Het gaat om een doosje 16A zekeringen, dus ik mag hopen dat die er niet in zitten. Ik denk dat doosje overbodig is en nog niemand het heeft afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
[...]

Er is verderop in het huis nog een meterkast in een aangesloten bijgebouw die in de jaren '90 tegen de huidige woning aangebouwd is.
Op deze meterkast zitten 2 groepen. Onduidelijk hoe/waarom. Ik vermoed om alles uit het bijgebouw gebundeld naar de "hoofd" meterkast te krijgen. Voornamelijk ook omdat de woonkamer waar deze (hoofd)meterkast nu staat GEEN kruipruimte heeft :) Nieuwe kabels aansluiten is dus lastig. Mogelijk verklaart dat het gebruik voor ALS? Geen foto van helaas. Maar is ook niet veel aan te zien, meterkast met 2x 16A groepen en 1 YMVK/grondkabel terug naar de meterkast van het hoofdgebouw.

Ga uiteraard zodra we gaan beginnen met verbouwen, kijken of ik daar niet gewoon een kruipluik kan realiseren. Want dit is ruk haha.

De smeltzekeringen liggen er vermoedelijk nog omdat voordat de woning in de verkoop ging, de verkopers snel de meterkast hebben vervangen van oude smeltzekeringen naar daadwerkelijke groepen. Het was dus een oldskool zekeringen kastje uit de jaren '40 nog. Ik vermoed dat deze dus weg kunnen en dus over zijn... maar zou ook kunnen zijn dat die smeltzekeringen inderdaad nog gebruikt worden door Enexis.

Hoe dan ook, voor zover ik weet vervangt Enexis dit standaard bij een verzwaring. Bij mijn huidige woning had ik dit ook en ook netjes vervangen door 3 schakelaars waar ik, onder de slimme meter, gewoon bij kan.

Edit:
Toch nog een (onscherpe) foto kunnen vinden in het taxatierapport van de tweede meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jiXL6Y8.png

[ Voor 10% gewijzigd door Fidelity op 08-05-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 15:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

Fidelity schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:07:
[...]

Er is verderop in het huis nog een meterkast in een aangesloten bijgebouw die in de jaren '90 tegen de huidige woning aangebouwd is.
Op deze meterkast zitten 2 groepen. Onduidelijk hoe/waarom. Ik vermoed om alles uit het bijgebouw gebundeld naar de "hoofd" meterkast te krijgen. Voornamelijk ook omdat de woonkamer waar deze (hoofd)meterkast nu staat GEEN kruipruimte heeft :) Nieuwe kabels aansluiten is dus lastig. Mogelijk verklaart dat het gebruik voor ALS? Geen foto van helaas. Maar is ook niet veel aan te zien, meterkast met 2x 16A groepen en 1 YMVK/grondkabel terug naar de meterkast van het hoofdgebouw.

Ga uiteraard zodra we gaan beginnen met verbouwen, kijken of ik daar niet gewoon een kruipluik kan realiseren. Want dit is ruk haha.

De smeltzekeringen liggen er vermoedelijk nog omdat voordat de woning in de verkoop ging, de verkopers snel de meterkast hebben vervangen van oude smeltzekeringen naar daadwerkelijke groepen. Het was dus een oldskool zekeringen kastje uit de jaren '40 nog. Ik vermoed dat deze dus weg kunnen en dus over zijn... maar zou ook kunnen zijn dat die smeltzekeringen inderdaad nog gebruikt worden door Enexis.

Hoe dan ook, voor zover ik weet vervangt Enexis dit standaard bij een verzwaring. Bij mijn huidige woning had ik dit ook en ook netjes vervangen door 3 schakelaars waar ik, onder de slimme meter, gewoon bij kan.

Edit:
Toch nog een (onscherpe) foto kunnen vinden in het taxatierapport van de tweede meterkast:
[Afbeelding]
Enexis doet niks met 16A smeltzekeringen :0 (en ook met smelt zekeringen heb je daadwerkelijke groepen :?)
En ik zou dat toch echt even checken bij enexis, want vziw gaan zij bij verzwaring alleen maar de hoofdgroepenkast wat draadjes trekken naar de nieuwe hoofdschakelaars in je groepenkast.
En moet jij daarvoor al hebben gezorgd dat die die dus aanwezig zijn.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fidelity
heuveltje schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:09:
[...]

Enexis doet niks met 16A smeltzekeringen :0 (en ook met smelt zekeringen heb je daadwerkelijke groepen :?)
En ik zou dat toch echt even checken bij enexis, want vziw gaan zij bij verzwaring alleen maar de hoofdgroepenkast wat draadjes trekken naar de nieuwe hoofdschakelaars., en moet jij daarvoor al hebben gezorgd dat die die dus aanwezig zijn.
Ja ik bedoelde dat hiervoor een oude stoppenkast. Deze zijn daar nog van over vermoed ik.
Hoofschakelaar 3-fase gaat er komen voordat Enexis langs komt :)
Pagina: 1