Coax naar ethernet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vauvi
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-07-2024
Dag allemaal,

Ik heb net een nieuwe tp-link archer AX55 gekocht ter vervanging van de standaard ziggo modem. Nu heb in daar vrij weinig over nagedacht en kom ik er achter dat een coax aansluiting in de muur heb. (ik huur mijn appartement dus dat veranderden kan als dat nodig zou zijn).

De nieuwe modem die heb kan alleen met ethernet? aangesloten worden? (Ik weet niet of dit de juiste terminologie is). Kan ik iets van een adapter kopen van coax naar ethernet. Van veel googlen ben ik niet zeker wat nu precies handig is om te doen mede doordat ik niet alle goede terminologie weet van alle aansluitingen en kabels etc.

Deze vraag is vast eerder gesteld maar kon zelf zo snel niet een duidelijk antwoord vinden. Vandaar deze post. Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 20:26

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Je hebt geen nieuw modem gekocht maar een router. Die kun je niet zomaar aansluiten op je Ziggo-aansluiting, daar heb je toch echt een modem voor nodig.

Zie Ziggo Vrije modemkeuze eind januari 2022 voor meer ervaringen met eigen modems gebruiken bij Ziggo-aansluitingen.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 17:10

ErA

Misschien zit ik er naar maar:

Is de AX55 niet gewoon een router? Die je zodoende achter je ziggo modem plaatst. Waarbij je laatst genoemde in Bridge kan (laten) stellen om zodoende de router werking hiervan te "disablen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:47

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat je gekocht hebt is een router/dhcp/dns/accesspoint/switch/nat combo apparaat, wat Ziggo levert is een modem/router/dhcp/dns/accesspoint/switch/nat apparaat. Let op dat je expliciet de modem functie mist. Ziggo gebruikt een protocol genaamd docsis, wat niet een simpele 'media converter' achtig iets is, maar echt een stuk modem.

Ik gok dat je de archer gekocht hebt omdat je óf betere routing, óf betere wifi, óf een betere switch wilt dan wat het Ziggo apparaat bied.

Je zou twee dingen kunnen doen: een modem kopen, zoals uitvoering: AVM FRITZ!Box 6660 Cable, wat óók al die opties heeft; of je kan het stuk wat je niet bevalt aan het ziggo-apparaat vervangen.

Is dat wifi? Gebruik de kabels op je modem en hang een (paar) mooie accesspoints op (je kan je TP-link ook als accesspoint gebruiken, zet dan echter wel alle functies uit die het ziggo modem ook heeft, zoals NAT, DHCP, en DNS). Of had je hem voor wat andere zaken gekocht? Indien je ook de router/DHCP/NAT/DNS functionaliteit van het ziggomodem niks vindt, zal je uit kunnen met die archer door je Ziggo modem in bridge te laten plaatsen.

Ziggo is nou eenmaal een docsis provider, en daar zul je omheen moeten werken!

[ Voor 10% gewijzigd door Umbrah op 06-05-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vauvi
Ik zie dat het al verkeerd gaat bij mijn kennis van de termen modem/router. Ik heb de TP link inderdaad gekocht voor betere wifi en met name beter functioneren wanneer er veel apparaten tegelijk zijn verbonden.

Ik kan dus ziggo modem gewoon als modem gebruiken en een ethernet kabel tusse de ziggo modem tussen de TP link hangen (zoals ErA vermeld). Heeft dit enige nadelen in snelheid? Of heeft dat geen significant effect? Als ik alles toepas wat jullie vermelden.

Alleen de TP link zou voldoende zijn als upgrade voor de wifi denk ik en is het niet nodig om deze als verlengstuk van de wifi van de ziggo modem te gebruiken.

Heel erg bedankt voor de snelle reactie en uitleg! Excuses voor mijn onwetendheid.

[ Voor 16% gewijzigd door Vauvi op 06-05-2023 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:15
Ja hoor kan gewoon
Maar als je dat accesspoint neerzet op dezelfde plek als waar je ziggo modem stond dan verwacht ik niet dat je betere wifi krijgt, wifi van ziggo modem is nl best prima.

Als je hem aan kabel midden in de woning zet dan zou het wel beter kunnen worden

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vauvi
Ah misschien dat ik dat dan doe. Zou dit kunnen helpen met dat er veel apparaten tegelijk zijn verbonden wat het ziggo apparaat minder goed aan kan (als dat echt zo is maar las dat hier op de website onder de reviews). Dat ik nu dan alleen de wifi gebruik van de TP link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-09 19:21
Ik zou juist beiden proberen te gebruiken. Met 2 access point kunnen met goede plaatsing de apparaten verdeeld zijn over beide access points. Dat kan zeker veel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:48
Wat versta je precies onder “veel apparaten”?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ho ho... ga eens terug naar het begin...

Je hebt een modem van Ziggo. Welke exact? - "de standaard" verandert nogal eens en maakt behoorlijk uit voor WiFi. Kijk eens op sticker onderop modem voor merk+model. De nieuwste, Sagemcom F3896, heeft alvast dubbele specs qua WiFi tov de TP-Link Archer AX55 (4x4 MIMO WiFi-6 ipv 2x2 MIMO WiFi-6), dus mogelijk ben je er helemaal niet op vooruit gegaan :o

Het is op zich niet gek dat je dekkingsproblemen hebt met alleen een modemrouter. Dat heeft niets te maken met tekortkomingen van het apparaat zelf, maar met het feit dat een gemiddelde Nederlandse eengezinswoning simpelweg niet goed te dekken is vanuit een enkele access point, ongeacht hoe goed/duur. Daar komt bij dat modems bij de eerste coaxaansluiting (AOP) moeten staan en dat is in nieuwere woningen meestal de meterkast, wat een van de slechtst denkbare plekken is voor WiFi.

Je hebt door lukraak een apparaat te kopen de twee belangrijkste stappen van WiFi verbeteren overgeslagen:
1) je WiFi-situatie in kaart brengen (dus achterhalen wat je exact hebt, en meten hoe het signaal er op verschillende plekken bij staat).
2) je eisen duidelijk krijgen en mogelijke oplossingen langs die lat leggen.

Nu, dit is geen rocket science, maar als je er echt helemaal niets vanaf weet (en dat lijkt eht geval te zijn) moet je je afvragen of het handig is als je dit zelf probeert op te lossen. Zowat iedere provider - waaronder Ziggo - biedt een WiFi oplossing. Is dat beter dan het beste wat je los kunt kopen? Nee. Maar het is meestal competent genoeg en voor een vriendelijke prjis. Plus je kunt er daadwerkelijk support op krijgen. Geen zin in? Prima, maar dan ga je je er zelf in moeten verdiepen.

Stel je wilt het zelf. Je zegt nu de WIFi van je modemrouter te willen vervangen, maar zoals gezegd, kans is groot dat dat met een enkel apparaat niet gaat lukken. Het ligt zoals eerder gezegd meer voor de hand beide te gebruiken.

Maar goed, eerst achterhalen wat je hebt (type modem) en dan gaan meten door het huis. Wil je dat? Kijk eens hier: dion_b in "Plaatsing access point(s)?"

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:11
Bovendien , hoe gigantisch is je appartement? Staat de modem beetje in midden of staat hij in uithoek / buiten met hr+++ glas en 1m betonnen muur?
Gemiddeld appartement van 75 a 100m2 heeft geen enkel probleem met wifi van Ziggo modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:47

Umbrah

The Incredible MapMan

99ruud99 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 01:01:
Bovendien , hoe gigantisch is je appartement? Staat de modem beetje in midden of staat hij in uithoek / buiten met hr+++ glas en 1m betonnen muur?
Gemiddeld appartement van 75 a 100m2 heeft geen enkel probleem met wifi van Ziggo modem.
Met alle respect; hier ben ik het niet mee eens:

- Appartementen zijn vaak zwaarder gebouwd (= hogere demping) vanwege de draagconstructie. Woon je op de 8e van 14 verdiepingen? Dikke kans dat de demping 5GHz zo goed als onmogelijk maakt tenzij je per ruimte een AP neerzet (of, afhankelijk van deuren)
- Meterkasten zitten vaak óf in de hal, óf buiten het appartement, óf bij een centrale constructie afhankelijk van portiek, gallerij, of andere appartement opzet. De combo brandwerende deuren (immers alles in het ontwerp is er op gericht om zo lang mogelijk een evacuatie te rekken) en muren is gek genoeg ook lastig voor WiFi, zeker 5GHz en hoger.
- De bevolkingsdichtheid is hoger. Naast wifi heb je dus ook meer bluetooth, babyfoons, intercoms, en nog meer niet-wifi zaken op 2,4GHz. In veel appartementen is de 2,4GHz band door de bevolkingsdichtheid nutteloos omdat hij simpelweg te veel gebruikt wordt. Zelfs met 20MHz banden is de hoeveelheid écht "losse" gebieden slechts 3 netwerken groot. Met 40MHz is het zelfs twee slechts twee netwerken als iedereen precies even braaf is. Meng er een hybride wereld dwars doorheen en de 2,4GHz band is zo goed als nutteloos.

Bij appartementen zijn er denk ik een paar scenario's mogelijk:

- Belasting verminderen: dingen zoals TV's, PC's, bureaus (waar laptops op gezet worden) en andere zaken (incluus accesspoints) die niet vaak bewegen bekabelen. Elke machine op een kabeltje heeft geen storing van andere wifi, en in principe een perfecte verbinding
- Gebruik maken van de hoge demping en het wifi wat er nog is naar 5GHz brengen. Minder uitzendvermogen, en meer accesspoints.
- Een wifi plan maken met de VVE, waarbij zendvermogen juist verkleind word zodat men elkaar niet dwars zit.
- Voor de 2,4GHz band die slechts nog incidenteel nodig is óf een geheel gedeelde voorziening maken, en/óf 40MHz kanalen verbieden, en/óf ook daar zendlimieten instellen.

Ik heb een paar jaar in een appartement gewoond met zo'n "3 meterkasten naast elkaar in de kern naast de lift"-constructie, en een CAI-run opofferen om vanaf het ziggo modem een mooie ethernet brug naar "binnen de flat zelf" plekje brengen was de moeite waard. Vanuit daar een switch in, en op diverse plekken gewoon ethernet, en een paar POE-plekken voor een AP (had er drie nodig uiteindelijk, in mijn huidige is een AP/verdieping voldoende!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
Beetje nutteloos om te speculeren over wifi dekking en clients als je niets van de situatie van TS weet lijkt mij.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1