Energie advies rapport - raar advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:52
Een tijdje terug stelde in mijn woonplaats (Alkmaar) de gemeente 535 gratis energie scans ten beschikking aan de inwoners. Was op basis van first come, first serve maar ik had mazzel en had er 1 te pakken.

Twee week later zaterdag ochtend komt de beste man langs, aardige vent. Babbeltje gehouden met hem en hij gaat het huis door. Stelt wat vragen over douche gedrag, meet alle ramen op, tilt een dakpan op en meet de dikte van de isolatie daaronder en werpt staand een blik het kruipluik in als ik die open houd maar ik vertel hem over hoe het daaronder er uit ziet. Over het algemeen niet echt speciaal, meer een visuele inspectie. Laat hem nog m'n P1 monitor zien en m'n Tado slimme thermostaat en stuur hem 3 jaar aan energie rekeningen en een bouwtekening op.
Hij meld dat hij de gegevens doorstuurt naar kantoor en daar gaat iemand een advies schrijven.

Twee week later krijg ik het rapport binnen en begin te lezen.
Al snel zit ik van wat voor generieke crap is dit. Eerste tekeken zijn al de "persoonlijke boodschap" als inleiding, met daarin de tekst "Uit de opnemen zijn er enkele bijzonderheden voortgekomen: Geen" :F

Nou het advies was; 1, Warmtepomp 2, Zonnepanelen, 3, vloerisolatie.
Nummer 1 en 2, tsja dat kan je overal wel roepen praktisch als mensen die nog niet hebben.

Maar waar val ik nou over. Mijn vloer is al geïsoleerd met een cm of 10 aan foam en hun adviseren in een vochtige ruimte (niet nat, er staat geen water maar is altijd iets vochtig hier in de polder) er minerale wol van 18 cm onder te plakken... Sorry maar beste medetweakers, dat is toch schimmel-r-us als ik dat ga doen?
Of is er iemand met verstand die zegt nee dat kan wel zonder issues?

Meest scheve is het dak met z'n 3cm pur aan de buitenkant vinden ze genoeg geïsoleert :X
Dat is juist het punt dat ik verwacht dat ze roepen van ga daar minstens 15cm glaswol tegenaan gooien.

Oh ja, en ze adviseren slimme energie monitoring... Ehm, P1 monitor waar ik je over verteld heb?
Je krijgt gewoon het gevoel dat je een copy paste rapport krijgt in plaats van serieus advies.

Goed dat de gemeente zoiets doet voor z'n burgers, maar in dit geval vind dat de uitvoerende partij minimale moeite doet voor waarschijnlijk een idioot bedrag bij de gemeente gefactureerd word.
Bijna de neiging de betreffende wethouder eens een mailtje te sturen van "weten jullie wat de praktijk inhoud?".

TL;DR: minerale glaswol voor na isoleren van een vochtige en reeds geisoleerde kruipruimte slecht idee ja of nee.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Tsja, hier in Amersfoort 2jr terug ook zoiets gehad. Energiecoach aan de deur die je komt vertellen dat LED lampen beter zijn dan gloei... En zo nog 10 open deuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:45
Je kunt bij de uitvoerende partij en/of gemeente aangeven dat je het advies ondermaats vindt.

Realiseer wel dat je je mogelijk niet weet wat de gemeente en uitvoerder onderling zijn overeengekomen. Dat kan invloed hebben op diepgang (en dus ook beoogd publiek), echter niet op correctheid.

Over het algemeen isoleer je inderdaad verder met een vergelijkbaar materiaal bij vloerisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-06 16:58
Het probleem is dat je niet in de doelgroep valt.
De energiecoach is meer voor de generieke quick wins en jij weet dondersgoed wat de situatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Iedereen lekker groen bezig, mission accomplished.

Achteraf klagen bij de gemeente kan natuurlijk maar dan moet je wel een hele gemotiveerde ambtenaar vinden die daar iets mee gaat doen. Hetzelfde zie je ook vaak bij andere subsidies, grote woorden bij de aankondiging ervan maar er is echt niemand die achteraf gaat controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:52
D-dark schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:46:
Het probleem is dat je niet in de doelgroep valt.
De energiecoach is meer voor de generieke quick wins en jij weet dondersgoed wat de situatie is.
Pardon? Dat ik probeer kaas te maken van een onderwerp waar ik weinig van af weet en m'n IT skills gebruikt heb om proberen inzicht te krijgen (nadruk op proberen want ik heb nu wel data, maar geen idee wat ermee te doen) zegt nog niet dat ik buiten de doelgroep val of "dondersgoed" weet wat ik moet doen momenteel...
Kom op zeg, ik probeer m'n gezonde verstand te gebruiken. Thats it.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-06 16:58
Red Cell schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:52:
[...]

Pardon? Dat ik probeer kaas te maken van een onderwerp waar ik weinig van af weet en m'n IT skills gebruikt heb om proberen inzicht te krijgen (nadruk op proberen want ik heb nu wel data, maar geen idee wat ermee te doen) zegt nog niet dat ik buiten de doelgroep val of "dondersgoed" weet wat ik moet doen momenteel...
Kom op zeg, ik probeer m'n gezonde verstand te gebruiken. Thats it.
Excuses. Nu ik het nog eens lees had het vriendelijker en minder hard gekund.

De doelgroep van zo'n energiecoach zijn de mensen die nog niets gedaan hebben aan isolatie of geen idee waar te beginnen en in contact gebracht moeten worden met bedrijven die het kunnen aanpassen.
Het enige wat zij doen zijn generieke aanbevelingen doen. Geen advies volledig op maat.

Voor je kruipruimte zou je evt nog wat bodemfolie kunnen overwegen. Dat lijkt mij efficiënter dan extra minerale wol.
zie Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Het probleem met die coaches is dat er gewoon ingehuurd wordt.

Daar zitten fanatiekelingen in die supergoed hun werk doen, maar helaas ook cowboys die zich er met een jantje van leiden afmaken en 10 adressen in 1 dag doen omdat ze per advies mogen factureren.

Zeker weten doe ik het niet maar volgens mij zit er ook geen enkele accreditatie of weet ik wat voor kwaliteits-eis aan die gasten vast om dit te mogen doen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:53
Klinkt dan ook meer als een energie scam :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:23
Mja, mijn overbuurman is ook energiecoach geworden. Cursus bij de gemeente en dan even met z'n allen op de foto en in de krant. Uitgerekend hij... altijd z'n oordeel klaar als ie mij ziet klussen, maar z'n eigen huis met 1980 thermopane en verrotte glaslatten noemt ie "goed geïsoleerd".

Je kunt beter de specs van je huis met wat foto's erbij in een topic op GoT zetten, er zitten hier meer experts dan bij de bedrijven die isolatie aanbieden of die rapportjes schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met veel respect voor de paar energiecoaches die wel iets weten (er zit er bv 1 hier op het forum) heb ik er nog maar weinig kwaliteit vandaan zien komen. zelf inlezen en je vragen hier op het forum stellen zal in eigenlijk alle gevallen een veel beter advies geven.

edit: Ohw ik ben spuit elf @_JGC_ :+

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 05-05-2023 15:50 ]

Pagina: 1