Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghlub
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-02 21:23
Beste Tweakers,

Sinds februari staat mijn slimme meter op storing, mijn energieleverancier kan dus geen gegevens uitlezen en mijn netbeheerder ook niet. Toevallig net vanaf het moment dat ik mijn zonnepanelen heb laten instaleren. Ik begrijp van mijn netbeheerder dat er problemen zijn met de slimme meters(vind ik ook terug op forum). Alleen er word geen perspectief geboden want de meter kan nog maanden in storing blijven staan volgens de netbeheerder.

Mijn netbeheerder heeft dus geen informatie over mijn terug levering door mijn zonnepanelen en mijn energieleverancier ook niet. Er word gecommuniceerd dat uiteindelijk alles word verrekend als alles weer werkt.

Toch heb ik een vraag hierover, want hoe lang slaat mijn slimme meter informatie op over mijn verbruik en opbrengst? Stel deze informatie word niet lang genoeg opgeslagen, dan word mijn verbruik dus berekend op basis van een situatie zonder zonnepanelen. Heeft iemand hier meer informatie over?

Daarnaast zie ik dat er een apparaat kan worden aangesloten op de P1 poort. Wie heeft ervaring met een gebruiksvriendelijk toestel dat functioneert zonder abonnement? En zijn deze gegevens uiteindelijk bruikbaar mocht er door mijn leverancier iets anders worden berekend?
,
Alvast bedankt voor het lezen en eventuele reacties!

Groet,

Daan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:06

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:06
Antwoord op je vraag hoe lang de meter data opslaat volgens info op de site van Stedin:
De elektriciteitsmeter slaat de dagstanden (om 00.00 uur) maximaal 40 dagen op

Wat betreft data van de P1 poort daar zijn diverse mogelijkheden voor. Ik zelf heb een Iungo (www,iungo.nl) deze slaat meter standen voor 4 jaar op. Of de data als basis voor afrekenen kan worden gebruikt is onbekend maar je staat natuurlijk een stuk sterker in een conflict als jij wel data hebt en de leverancier niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghlub
hanev001 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:13:
Antwoord op je vraag hoe lang de meter data opslaat volgens info op de site van Stedin:
De elektriciteitsmeter slaat de dagstanden (om 00.00 uur) maximaal 40 dagen op

Wat betreft data van de P1 poort daar zijn diverse mogelijkheden voor. Ik zelf heb een Iungo (www,iungo.nl) deze slaat meter standen voor 4 jaar op. Of de data als basis voor afrekenen kan worden gebruikt is onbekend maar je staat natuurlijk een stuk sterker in een conflict als jij wel data hebt en de leverancier niets.
Een slimme meter van Enexis die vorig jaar is geplaatst.. kan toch niet dat deze maar 40 dagen opslaat. Dat zou betekenen dat mijn vermoeden dat ik hier uiteindelijk de dupe van wordt kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:37
@Ghlub ik heb het zelfde...sinds de plaatsing van de slimme meter vallen er hele dagen/weken weg in het overzicht van Essent.
Enexis geeft aan dat de storing bekend is en dat ze deze proberen op te lossen, dat ik nu bijna 1 jaar geleden...

Ik heb een Plugwise p1 meter, deze is zonder abo te gebruiken en registreert het stroom- en gas verbruik en de terug levering.
Hier is wel een aparte kastje voor nodig om het signaal uit de p1 poort goed op te zetten (+/- 15 euro extra).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ghlub schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:18:
[...]

Een slimme meter van Enexis die vorig jaar is geplaatst.. kan toch niet dat deze maar 40 dagen opslaat. Dat zou betekenen dat mijn vermoeden dat ik hier uiteindelijk de dupe van wordt kloppen.
De storing zit doorgaans in de communicatie module van de meter. Meterstanden worden dus niet dagelijks doorgestuurd en standen kunnen niet op afstand worden uitgelezen.

Het meten zelf werkt wel, op het scherm van de meter kunnen de totalen gewoon worden afgelezen en die kunnen dan worden doorgegeven aan de energie maatschappij bij einde contract of jaarafrekening. Zoals dat vroeger ook ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heb hier ook problemen gehad, de gas meter gaf geen standen meer door en dat heeft ruim 3 jaar geduurd.
Probleem wordt door de helpdesk door gestuurd aan de afdeling meterbeheer en deze afdeling moet actie ondernemen. Rechtstreeks contact met deze afdeling is niet mogelijk en de helpdesk medewerkers kunnen niet meer dan een mailtje/ berichtje sturen ri deze afdeling.

Wat ik de laatste maanden gedaan had was iedere week terug bellen. Waarbij je een groot verschil merkt tussen medewerkers, uiteenlopend van "sommige problemen kunnen wij gewoon niet oplossen, mag ik de case sluiten?" tot medewerkers die wel proberen mee te denken en nog wat zaken nalopen.
Uiteindelijk ook een klacht ingediend en een aantal weken later was het probleem spontaan opgelost.

Voor het juiste verbruik heb je deze communicatie van de slimme meter niet nodig. Als dit niet automatisch doorgegeven kan worden moet je zelf jaarlijks (of bij overstappen) je meterstanden doorgeven aan de energiemaatschappij.
Alleen energiecontracten met dynamische prijzen vallen wel af als optie als deze communicatie niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghlub
Sethro schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:29:
[...]

De storing zit doorgaans in de communicatie module van de meter. Meterstanden worden dus niet dagelijks doorgestuurd en standen kunnen niet op afstand worden uitgelezen.

Het meten zelf werkt wel, op het scherm van de meter kunnen de totalen gewoon worden afgelezen en die kunnen dan worden doorgegeven aan de energie maatschappij bij einde contract of jaarafrekening. Zoals dat vroeger ook ging.
Dat zou betekenen dat de storing geen enkel probleem is. En dat mijn verbruik en teruglevering netjes worden opgeslagen en ik kan wachten tot de storing is opgelost. Het enige nadeel is dus dat ik mijn verbruik niet kan inzien digitaal zonder een P1 meter.

Als mijn uiteindelijke teruglevering word verrekend vind ik het prima...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ghlub schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:35:
[...]

Dat zou betekenen dat de storing geen enkel probleem is. En dat mijn verbruik en teruglevering netjes worden opgeslagen en ik kan wachten tot de storing is opgelost. Het enige nadeel is dus dat ik mijn verbruik niet kan inzien digitaal zonder een P1 meter.

Als mijn uiteindelijke teruglevering word verrekend vind ik het prima...
Dat is hoe het werkt, geen paniek dus. En je kunt dit zelf ook controleren.

Als de meter zelf niet werkt heb je een ander soort storing met hogere prio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basdon1985
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:47
Hier het zelfde probleem. De meter stuurt sinds december niets meer door. Enexis doet nket.
Ik was toen net overgestapt naar een energie leverancier met dynamische prijzen. Frank energie. Zij hebben me toen op “modelprijzen” gezet. Ik betaalde een belachelijk hoog voorschot. Bijna 400€.
Nu maar weer naar een “normale” leverancier gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ghlub kun je de meter zelf visueel aflezen ?
Dan is de meter niet defect. Zou me dan geen zorgen maken over aflezen op afstand.
Enexis meld zich wel als ze de standen nodig hebben, dan kun je zelf een foto maken en doorgeven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghlub
Hackus schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:17:
@Ghlub kun je de meter zelf visueel aflezen ?
Dan is de meter niet defect. Zou me dan geen zorgen maken over aflezen op afstand.
Enexis meld zich wel als ze de standen nodig hebben, dan kun je zelf een foto maken en doorgeven.
Ja de meter zelf doet het gewoon. Daarmee zou mijn probleem dan verholpen zijn. Toch bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:47

paQ

Mijn SAP meter geeft ook al weken geen signaaltje af aan de energieleverancier.
Daarvoor wel eens in de zoveel dagen, maar ook zeker niet elke dag.
Bereik geeft 3 streepjes aan, de PAP meter heeft geen enkel probleem. (Ander merk meter)
Toch maar even mailtje gestuurd.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 08-05-2023 18:27 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellev
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik begrijp dat Enexis de Nederlandse netbeheerder is.
Hier in België heb ik ook heel wat problemen bij het uitlezen van mijn slimme meter (over de P1 meter).
Dit geeft me veel problemen om mijn verbruikers te schakelen bij veel zonneenergie...

Ik heb zelf een P1meter module met een esp8266. De code is staat op Github (https://github.com/jellevervloessem/esp8266_p1meter).

De telegrammen op de P1 poort bevatten fouten. Hebben jullie ook weet van foute telegrammen?
(ik kan in detail gaan, maar dat lijkt me wat of topic... :O )
Op het portaal van de netbeheerder (Fluvius) komen de details wel correct binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jellev schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:36:
Ik begrijp dat Enexis de Nederlandse netbeheerder is.
offtopic:
Niet "de" netbeheerder, er zijn er nog een paar meer, hangt van de regio waar je woont af waar je onder valt, zie https://www.deltaenergie.nl/service/info/netbeheerders/ ;)

@jellev Ik denk dat het in jouw geval beter is om in Slimme meter uitlezen via P1-poort te posten, dat is het algemene topic :)

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 16-05-2023 17:50 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11:50
Sinds 13 februari geeft mijn slimmemeter geen standen meer door aan Tibber.
Blijkbaar staat deze in storing. Na 10 dagen gaat Tibber de standen schatten.

Weet iemand hoe ze om gaan met terug levering?
Wordt deze ook geschat? En voor welk tarief dan?

Kan het beter aan Tibber vragen, maar duurt altijd dagen voor ze op een mail reageren.
Vandaar mijn post hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:34
Mrwandelfreak schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:12:
Sinds 13 februari geeft mijn slimmemeter geen standen meer door aan Tibber.
Blijkbaar staat deze in storing. Na 10 dagen gaat Tibber de standen schatten.

Weet iemand hoe ze om gaan met terug levering?
Wordt deze ook geschat? En voor welk tarief dan?

Kan het beter aan Tibber vragen, maar duurt altijd dagen voor ze op een mail reageren.
Vandaar mijn post hier.
Wat voor hoofdzekeringen heb je, automaten of smeltzekeringen?
Als je automaten hebt kun je een moment zoeken dat je deze 5 minuten kunt uitschakelen voor een power-off cycle en slimme meter opnieuw laten opstarten, werkt bij paar modelen van Enexis.
En dan opletten of je ook een signaal oppikt met x dBm, de waarde is belangrijk of zendmast eruit ligt of communicatie module stuk is. (in laatste geval wordt je snel geholpen, bij andere kan het weken duren)

Eigenlijk moet energieleverancier een melding doen bij de netwerkbeheerder, maar doen ze vaak niet omdat het tijd kost, dat kan je zelf ook, je moet wel zorgen dat je meternummer bij de hand hebt en vragen om een reset en volgende middag kijken/vragen of Tibber iets ontvangen heeft.

Met de selectie knop op de slimme meter, kan in display opzoeken wanneer laatste code 5 was.
Als de laatste niet code 5 was, kan je knop langer ingedrukt houden en in de sub komen voor alle codes de laatste tijd van uitlezing was.

Schattingen worden op profiel gedaan en de slimme meter heeft maar geheugen voor 10 dagen aan kwartierstanden en 40 dagen voor dagstanden, daarna zijn alleen nog maandstanden nog beschikbaar

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Mrwandelfreak
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11:50
@Domba

Hartelijk dank voor je uitgebreide bericht.

De hoofdzekering is helaas een smeltzekering, dus ik kan de meter niet spanningsloos maken.

Ik heb een melding gemaakt bij Enexis. Het kan tot 15 dagen duren voor ik een reactie krijg op mijn mail.

Dus kan helaas voor nu niets doen en maar afwachten.
Pagina: 1