Energieverbruik opvolgen (Shelly vs Homewizard Energy)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoske1
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-03 20:57
Hey,

We zijn verhuisd naar een woning met een paar energievreters:
- oude warmtepomp
- jacuzzi
- elektrische boiler
- 36 transfo's

We zouden graag een inzicht krijgen in vnl. de eerste 3 toestellen om het verbruik naar beneden te krijgen. Daarnaast hebben we voor 8 kW aan zonnepanelen laten leggen en zouden we graag ons real-time verbruik (of opbrengst) willen zien om ons aan te passen aan de injectie.

Een digitale meter is onderweg, en er ligt een raspberry pi 4 (als plex server) met domoticz klaar. (vorige woning had al een digitale meter) Er is een 3-fasige aansluiting.

Om het verbruik op te volgen dacht ik aan:
- Shelly 3 EM (kan deze 1 groep meten of 3 aparte?)
- Homewizard Energy kWh meter
- Shelly plug (voor de boiler)

De Shelly 3EM kan ik via de app uitlezen + koppelen aan Home Assistant (die kan ik instellen op mijn Pi4, of een nieuwe aparte nodig?).

Via de app zie ik dan het verbruik per toestel, via home assistant zie ik dan het real time verbruik/injectie? (via de P1 monitor in de digitale meter)

Of is Homewizard energy hier beter voor geschikt?

We zoeken iets wat vrouwlief ook gemakkelijk kan gebruiken zodat ze ook kan zien wanneer er bepaalde huishoudtoestellen aangelegd kunnen worden. Een dikke plus zou zijn mocht de app ook rekening kunnen houden met de voorspelde zon (alert: vanmiddag veel injectie verwacht) of een alert zou kunnen geven wanneer er veel injectie is (alert: moment om de EV op te laden)

De bomen en het bos... :) Bedankt voor de hulp!

[ Voor 15% gewijzigd door chaoske1 op 25-03-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou voor HWE gaan, die kloppen echt extreem goed en kunnen ook buiten Home Assistant aan elkaar gekoppeld worden. Als je hun 3-fase kWh meter en een paar Energy Sockets koopt dan kun je voor die groep en per apparaat je verbruik inzien.
Voor je zonnepanelen kun je dan een tweede kWh meter kopen en die op de PV groep zetten, dan verrekent de HomeWizard app automatisch je zonnepanelen en je verbruik en kun je die zowel los van elkaar als netto zien.
Dat laatste kan ook binnen Home Assistant, maar dan zit je toch altijd met meer vertraging en kleine verschillen in je metingen. Ik gebruik Home Assistant voor het totaaloverzicht (inclusief slimme stekkers die niet van Homewizard zijn), en de HWE app voor realtime inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoske1
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-03 20:57
Bedankt voor je advies & vermelding van je eigen situatie Oon.

Samengevat:
- HWE is correcter (er mag wat marge op zitten, maar nauwkeuriger is idd fijner)
- kan buiten HA gekoppeld worden, met de HWE koppeling kan je bepaalde apparaten aan/uitzetten als er injectie is bvb?
- 3-fase kWh meter + energy sockets om voor 1 groep per apparaat het verbruik te zien
-> de jacuzzi, warmtepomp en boiler zijn een aparte groep. Heb ik dan een 3-fase kWh meter nodig voor de warmtepomp (1), jacuzzi (2), zonnepanelen (3) en een socket voor de boiler (1)?
-> De 3-fase kWh meter voor de zonnepanelen kan ik mogelijks vervangen door een P1 meter aan de slimme meter?

Vraag:
- Het enige voordeel tov de Shelly is de juistere meting? Shelly heeft ook een eigen app & kan ook met HA gekoppeld worden.
- Shelly 3EM heeft "3x Current Transformers 120A included". Wij hebben een 3-fasige aansluiting, maar de groepen (warmtepomp/jacuzzi/..) zijn 1-fasig? Kan ik dit ergens zien? :?

Hoe meer ik praat met kennissen (die in openhab/HA/nog iets anders zitten), hoe meer mogelijkheden ik begin te zien.
- basis: opvolgen verbruik jacuzzi, warmtepomp om met deze inzichten het verbruik te laten dalen
- bijkomend: via het meten van de zonnepanelen de keukenboiler, boiler & de oplader van de elektrische fiets aansturen. Is het mogelijk om een laadpaal via de zekeringkast aan te sturen? Ik vermoed van niet & Shell Recharge biedt dit jammer genoeg zelf nog niet aan.

[ Voor 11% gewijzigd door chaoske1 op 25-03-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiffer
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-04 11:12
Mijn doel was de Jacuzzi verwarmen als de zonnepanelen stroom genereren

Hier Home Assistant via NAS.

- een homewizard aangesloten op de P1 poort van de digitale poort.

- een shelly 1 in de jacuzzi gehangen en die trekt een solidstate relais aan en die zorgt ervoor dat de elektriche verwarming aan 2700W aan kan gaan.

De shelly en de homewizard werden allebei automatisch gevonden door home assistant.

En via automatisatie zo ingesteld dat de jacuzzi begint te warmen als er zonneopbrenst is en niet opwarmt als er teveel energie gebruik is, ook goed om het capaciteits tarief laag te houden.

Op een zonnige dag warmt de jacuzzi snel op en op een bewolkte dag veel minder snel.