Toon posts:

Dell 40 inch nieuw gekocht zonder garantie van Dell

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-05 23:44
Ik heb via
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
een Dell UltraSharp U4021QW Curved Monitor gekocht (via een dealer daar :
Members only:
)
Het apparaat zag er als nieuw uit toen ik de doos open maakte. Het blijkt, na wat zoeken via de Dell site, dat deze monitor nog steeds staat geregistreerd op de vorige eigenaar in Duitsland. Er is nog 2 jaar garantie voor dit model.

Meerdere keren met
Members only:
contact gehad maar die kunnen mij alleen aanbieden dat ik het apparaat terug stuur of 1 jaar omruilgarantie geef : geld terug, maar deze heb ik voor iets minder dan € 800 gekocht en voor die prijs zal ik hem dan niet meer kunnen aanschaffen (als ik eenmaal ben gewend aan dit formaat, ik kom van 24 inc)

Nu twijfel ik, een 2de hands zou ik ook geen recht hebben op garantie (althans meestal niet) dit apparaat is echter maar 1 jaar oud. Met Transfer of ownership via de Dell site kan je de servicetag doorgeven waarna je de details ziet. Als je het formulier invult die nodig is om van eigenaar te veranderen dan wordt er o.a. gevraagd naar de voornaam, achternaam etc. dat heb ik dus niet en ook
Members only:
kan mij geen informatie verschaffen.

Ik vind het wel wonderlijk dat het nog vast zit aan de vorige eigenaar terwijl
Members only:
de verkoper is (soort van 2de eigenaar)

Heb overal al gezocht ook via de Dell forums, het blijkt dat je niet alle gegevens hoeft in te vullen in de hoop dat de aanvraag wordt gehonoreerd en ik dus nog 2 jaar garantie heb, alleen bij vele gaat dit mis.

Ik weet nu niet wat ik moet doen.

[Voor 1% gewijzigd door Perkouw op 05-05-2023 12:29]

Alle reacties

Acties:
  • +3Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Members only:
biedt 1 jaar garantie aan op hun tweedekans producten meen ik. Daar ben je mee akkoord gegaan met de aankoop via BOL. Alle garantie daarbuitenom, dus via de fabrikant, is pure goodwill. Maar Dell doet doorgaans inderdaad wel aan 'directe' garantieclaims. Je kan dus een aantal dingen doen:

1. Bel Dell op en vraag naar de mogelijkheden. Misschien helpen ze alsnog wel met het overzetten van de garantie, dan heb je geluk.

2. Accepteer de beperkte 1 jaar (?) garantie via
Members only:
en geniet van je scherp aangekocht monitor.

3. Retourneer de monitor naar
Members only:
als je liever 2 of 3 jaar garantie hebt. Daar zit wel een veel hoger prijskaartje aan.

De monitor was ooit €1250 en nu €1500, de verkregen korting is dus niet mis :+

[Voor 1% gewijzigd door Perkouw op 05-05-2023 11:06]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Vind"retourkansjes" wel misleidend als het ding al een jaar oud is... Maar misschien is hij wel vlot retour gekomen en ergens lang op de plank gestaan.

Als hij verder goed is zou ik me niet zo druk maken en is 1 jaar garantie prima toch voor die prijs?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-05 23:44
@stin00 Nou ik was niet akkoord gegaan met 1 jaar garantie, op de site van
Members only:
stond toen dat ik 3 jaar garantie zou krijgen.

Dell inderdaad alreeds gebeld eergister en die konden mij niet helpen, wel vreemd, want ik heb het apparaat gewoon hier voor me neus, factuur etc.

Inderdaad 12 maanden inruil garantie bij
Members only:
, in die periode mag ik het apparaat opsturen en krijg ik het geld in zijn geheel terug.

En inderdaad de prijs was een hele leuke verassing en ben heel blij met de monitor tot dusver.

@meljor Vind ik ook, je zou logischerwijs denken dat het echt een retour product is, blijkt 2de hands.
En inderdaad voor die prijs accepteer ik dan ook maar die beperkte garantie.

Dank allen voor de reacties :)

[Voor 0% gewijzigd door Perkouw op 05-05-2023 11:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-06 15:34
Jets schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:49:
Members only:
Is het dan niet zo dat als je de monitor nieuw koopt, je 3 jaar garantie krijgt.
Maar, als je hem als tweedekans artikel koopt, je ook de garantievoorwaarden die bij tweedekans behoren krijgt, dus in dit geval 1 jaar garantie?

[Voor 0% gewijzigd door Perkouw op 05-05-2023 11:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Wat is hier 1 jaar oud? Kijk je naar productie datum, of kun je zien wanneer de Duitse eerste eigenaar het product in gebruik heeft genomen. Productie datum wil bij Dell, zeker bij 'Slowmovers' namelijk nog wel eens misleidend zijn. Je kan bijv. best op dit moment een Dell product kopen geproduceerd midden 2022, terwijl het product gewoon nieuw is.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Jets Je hebt gewoon recht op wat je bent overeengekomen, via verkoper.
fabrieksgarantie staat hier buiten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik denk dat er 3 jaar garantie stond voor een splinternieuwe. Aanbieders als
Members only:
geven altijd beperkte garantie, vroeger was dat 6 maanden maar tegenwoordig moet dat 12 zijn.

Kijk bijv eens naar:
Members only:

Bij de product specificaties staat 2 jaar garantie, maar bij
Members only:
eigen tekst bovenin staat 12 maanden. Extra voorwaarden worden altijd vermeld.

Heeft de Dell ook een verborgen service menu om het aantal branduren in te zien? Dat kon ik bij een tweedekans Amazon LG monitor wel inzien en die had 300 total hours.

[Voor 10% gewijzigd door Perkouw op 05-05-2023 11:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:06
Je hebt zoals altijd gewoon recht op wettelijke garantie (via de verkoper), en het lijkt me dat een monitor van €1500 -- ook al is het een "tweedekans" -- flink langer dan 1, 2, of 3 jaar moet meegaan.
Dit soort tweedekans-dozenschuivers proberen zich daar meestal onderuit te praten, maar mocht er iets mis gaan met de monitor, dan kan je altijd nog (proberen) je recht te halen. Het lijkt me een beetje zinloos om daar nu energie in te gaan stoppen, omdat de grootste kans is dat de monitor gewoon probleemloos jarenlang zal meegaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:03

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Mensen let a.u.b. even op ons beleid zie ook -> Shopping Forum Beleid . De webshop / het platform nu even tussen MO tags gezet.

[Voor 75% gewijzigd door Perkouw op 05-05-2023 11:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Een commerciële garantie is een kwalitatief recht dat overgaat op de koper. Dat volgt uit art. 6:251 BW.

Er zijn ooit plannen geweest om het uitsluiten van dat recht op te nemen in de indicatieve lijst met oneerlijke bedingen van EU richtlijn 93/13, maar dat is er nooit van gekomen.

Desondanks denk ik dat een eventueel beding in de algemene voorwaarden bij een commerciële garantie dat de overgang op een nieuwe koper beperkt zonder dat daar een goede reden voor bestaat oneerlijk is, omdat het evenwicht tussen de uit de overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen van de partijen ten nadele van de consument daardoor aanzienlijk wordt verstoort.

Met andere woorden: je hebt gewoon recht op de commerciële garantie en de fabrikant moet meewerken aan een eventuele herregistratie als dat een voorwaarde is. De fabrikant is volgens mij gevestigd in Ierland, dus je kunt het ECC in Nederland om hulp vragen onder de verwijzing naar art. 6:251 BW want daaruit volgt dat je een overeenkomst hebt met de fabrikant in een andere EU lidstaat. Dit staat dus los van de rechten uit de overeenkomst met de verkoper voor de helderheid, want die neb je uiteraard ook.

[Voor 4% gewijzigd door Real op 05-05-2023 11:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:00

LankHoar

Langharig tuig

Jets schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:49:
***members only***
Heb je daar een screenshot van of staat dit op de factuur? Kun je daar een screenshot van krijgen, eventueel via een waybackmachine website? Want als jou 3 jaar garantie belooft is, dan heb je daar recht op. De rest is allemaal bijzaak en ruis (contact met de verkoper, contact met Dell, service tag en naam vorige eigenaar). Mocht er iets mis zijn binnen 3 jaar, dan kun je je prima beroepen op de 3 jaar garantie namelijk, gewoon via platform of verkoper. Maak het niet te moeilijk :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

LankHoar schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:58:
[...]

Heb je daar een screenshot van of staat dit op de factuur? Kun je daar een screenshot van krijgen, eventueel via een waybackmachine website? Want als jou 3 jaar garantie belooft is, dan heb je daar recht op. De rest is allemaal bijzaak en ruis (contact met de verkoper, contact met Dell, service tag en naam vorige eigenaar). Mocht er iets mis zijn binnen 3 jaar, dan kun je je prima beroepen op de 3 jaar garantie namelijk, gewoon via platform of verkoper. Maak het niet te moeilijk :)
Recht hebben en recht krijgen zijn er 2 natuurlijk. Als je dat recht wil gaan afdwingen en ze doen moeilijk, ben je meer kwijt als je nu als korting gehad hebt. En nee, zelfs als je wint krijg je niet al je gemaakte kosten terug.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
@Real

Als ik hier kijk: https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie (laatste kopje uitvouwen). Lijken ze juist aan te geven dat alleen het wettelijk recht op een conform product altijd overgaat naar een volgende klant. Maar dat dit bij een fabrieksgarantie of extra garantie van de verkoper afhankelijk zal zijn van de voorwaarden. Deze uitleg lijkt niet te rijmen met jouw post.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:36
Wat is het doel?

Buyers remorse ivm garantie?
Zekerheid op langere garantie inlocken?
Academische exercitie?

Electronica heeft een defectcurve waarbij in het begin en einde van de levensduur defecten sterk toenemen. In dat opzicht is 1 of 2 jaar garantie nauwelijks een statistisch relevant verschil.

Genieten van je goed werkende goedkope product en een best effort poging om extra garantie te regelen ligt voor de hand.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:12:
@Real
Deze uitleg lijkt niet te rijmen met jouw post.
Inderdaad, maar de ACM heeft ook zo'n 10 jaar niet gekeken naar het prijswijzigingsbeding in duurovereenkomsten met consumenten zoals bij elektriciteit.

Los daarvan is het een niet onderbouwde stelling op een website. Wat je zou moeten hebben is een toezichthouder die je kunt voorhouden dat kwalitatieve rechten standaard wel overgaan, het uitsluiten daarvan zich niet verhoudt tot de richtlijn en je je ook moet afvragen waarom dat logisch is. Welk nadeel levert het een fabrikant op als niet consument A, maar consument B een beroep doet op de commerciële garantie van een zaak die is verkocht van A aan B?

De ACM hoeft dat helemaal niet zo op de website te zetten, want in wiens belang is dat nu eigenlijk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:12:
Deze uitleg lijkt niet te rijmen met jouw post.
Overigens zou een beding dat commerciële garantie niet overdraagbaar maakt ook vermoed kunnen worden een onredelijk bezwarend beding te zijn op grond van art. 6:237 aanhef en onder h BW.

De ACM schrijft dus op haar website dat een beding dat afhankelijk van de formulering voorkomt op de grijze lijst tot de mogelijkheden behoort.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee