Sensoren aansluiten op PLC?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-07 16:48
Ik ben opzoek naar sensoren voor in mijn huis te plaatsen.
Nu heb ik zelf weinig ervaring met PLC's en sensoren, dus was ik van plan een aantal te bestellen om te testen.

Nu zag ik dat ik ofwel kan kiezen voor sensoren via onewire. (Temperatuur sensoren, ...) of rechtstreeks op de PLC. Iemand die ervaring heeft en mij de juiste richting kan wijzen?

Ik zoek een hoop verschillende sensoren te plaatsen, waaronder temperatuur, humidity, bewegingssensor, contactsensor, ...

[ Voor 15% gewijzigd door ghost616 op 04-05-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:26
PLC's zijn tegenwoordig old school, ze worden vooral ingezet voor industriële automatisering / procesbesturing. Kijk eens naar KNX, dit is ongeveer in de richting van wat je zoekt :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-07 15:02
Puch-Maxi schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:57:
PLC's zijn tegenwoordig old school, ze worden vooral ingezet voor industriële automatisering / procesbesturing. Kijk eens naar KNX, dit is ongeveer in de richting van wat je zoekt :)
Inderdaad: PLCs zijn bovendien erg duur. Je kan met een single board computer al heel veel SPI en I2C sensoren aansluiten voor relatief weinig geld. Draadloos kan natuurlijk ook, maar dan wordt het al wat duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:26
@ghost616
Ik wil de video van Tim Hunkin over PLCs nog even delen:

En de aflevering over sensoren:

Super interessant en informatief :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TLDNL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-07 17:03

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cotton_eye_joe
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-07 15:10
Als deur sensor gebruik ik dit:

https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=WU6EgmTEgoVF

Deze kun je naar een digitale ingang van de plc bedraden

Als temperatuur sensor gebruik ik standaard pt100 sensoren, let erop dat je deze bedraad naar een geschikte pt100 ingang op je plc. Heeft je plc dit niet aan boord zul je ingangsklemmen moeten bijplaatsen en mocht dit niet mogelijk zijn kun je het io bereik van je plc nog uit kunnenbreiden met een veld io station

One wire zou ik skippen ivm te korte transmissie afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-07 16:48
Ja ik heb een tijdje geleden al een PLC besteld (Wago PFC200 starterkit). Ikzelf ben developer als job dus ik heb voor PLC gekozen omdat ik me hierin volledig kan uitleven. (Al moet ik deze taal wel nog volledig leren) Ik ga morgen eens de tijd nemen om door de video's en forum post te kijken. In ieder geval al merci voor mij in de juiste richting te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loetje88
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-07-2024
PLC's worden nog volop gebruikt in de industriële automatisering. Meer informatie over PLC's en toepassingen vind je hier.
Voor domotica doeleinden moet je ofwel PLC programmeur zijn, of een bedrijf inschakelen die dit voor jou kan verzorgen. Laatstgenoemde kan echter flink oplopen in de kosten.

Heb je deze eerdere Tweakerspost gezien?

[ Voor 5% gewijzigd door Loetje88 op 17-04-2024 17:04 . Reden: gewijzigde url ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-07 12:59
Voor domotica doeleinden is een PLC een grote brug te ver.
Het kan natuurlijk wel, maar:
-24Vdc systeem
-sensoren zijn (veel) duurder
-vraagt meer bekabeling, tenzij je werkt met ethernet geconnecteerde eilanden bv
-speciale ingangskaarten nodig
-meer werk om alles in een GUI te krijgen
-...

En als je de taal nog niet machtig bent ben je beter af met iets anders te starten.
Als je geen field ervaring hebt met PLC's is het een steile leercurve en ben je zeker een jaar bezig tegen dat je iets hebt werkend.

Verkoop je Wago, koop een SBC, heb je alles wat je wil, meer info te vinden, meer ondersteuning en meer plezier.
Heb je je programma in je PLC verneukt, veel zoekplezier
Heb je je software in je SBC verneukt? Zet backup terug en 10 min later ben je weer weg.

Als je toch verder de PLC toer op wil, wil ik je gerust te hulp staan.
Hier thuis gebruik ik Siemens PLC in combinatie met profibus en profinet,
sensoren van IFM, Endress Hauser.
( Niveau-metingen, afstand via laser, temp, fijnstof, debiet meting, spanning en stroom,...)
Dan spreken we al vlug van een paar duizend eurotjes...
En met node red doe ik de communicatie tussen PLC en SBC

[ Voor 4% gewijzigd door RedPas op 25-06-2023 17:02 ]

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Pagina: 1