Ontploffing na assemblage nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Goedemorgen,

Ik ben bezig met het assembleren van een nieuwe pc. Dit zijn de componenten:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 469,-€ 469,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 319,-€ 319,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4090 GAMING OC 24G€ 1.839,99€ 1.839,99
1BehuizingenNZXT H7 Flow RGB Zwart€ 159,95€ 159,95
1WaterkoelingNZXT Kraken 360 RGB Zwart€ 209,90€ 209,90
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C36BBEAK2-64€ 248,50€ 248,50
1VoedingenMSI MPG A1000G PCIE5€ 199,-€ 199,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 148,70€ 148,70
Totaal€ 3.594,04

Ik heb alles geïnstalleerd en ik dacht/denk dat ik alles goed heb gedaan, toen ik de pc aanzette was er een doffe knal en kwam er wat rook uit de voeding. Een groep in de meterkast stond uit... Ik durf de pc nu niet nog eens aan te sluiten en aan te zetten. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Rotte voeding, of is het toch een gebruikersfout?

En is alleen de voeding stuk, of moet ik meer vervangen?

Hieronder wat situatiefoto's (klik voor vergroting):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6Z0-RvNX9O5NRfkfVzeuOMQi1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZraKCCRbHXiSYfBCfWFfhn5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rc-po_2F3aTlmEL1rKQtOP5zYyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63kBfJ5cYhIxQED82TWKe43R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAgzyDIIyhOFYasx8C-LN8OYp98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25noEF3g66RoH3VwGP1cFbHw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_T9MgJ2CKHeMEzNOnw4CNaumNsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQz61GTewFV305KSQGtyCuw6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNOA0LobfwbIJWVn08SqU2E87fg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fjklu1EXZuMtFv6Yx9QipVMn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmVhEBXXlJgfNJpv8kPGy1YocOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntGioIc9ODAa9zeFDSNMjF9R.jpg?f=fotoalbum_large

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zit er ergens een schakelaartje op die voeding van 220v naar 110v? :+

* Falcon voelde zich nostalgisch bij dit topic

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Falcon schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:49:

Eerste wat ik ook dacht, want dat heb ik een jaar of 20 bij mijn allereerste pc namelijk ook meegemaakt :P

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 14:02

Kryziek

bb || !bb

Spacers gebruikt tussen moederbord en behuizing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens in de voeding of je niets geblakerds ziet. Vaak kun je wel eea zien door het ventilatierooster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Kryziek schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:50:
Spacers gebruikt tussen moederbord en behuizing?
Die zaten standaard al in de kast.
TERW_DAN schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:50:
Kijk eens in de voeding of je niets geblakerds ziet. Vaak kun je wel eea zien door het ventilatierooster.
Nee, niets te zien, ook lastig om op de foto te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-Vzjp5hMDlyXZ0PDQn4vMcJ8HQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uqcUflv5oWIyyQKqJnA6e1P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Z7TSsbL8wZkO3-2Bs2Srev2Zrk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YumBWiF7GuTn6RYeRwoLsv1L.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

alles uitbouwen en op de doos van MB testen. stekker juist plaatsen alles goed lezen en spacers gebruikt ?

[ Voor 42% gewijzigd door Hackus op 04-05-2023 08:55 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

miicker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:53:
[...]

En kwamen die ook allemaal overeen met de gaten in het moederbord. Zou niet de eerste keer zijn dat er een extra spacer zit op een plek waar het moederbord er geen plek voor heeft, en daar kortsluiting maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:34
Of er meer stuk is dat weet je natuurlijk alleen door componenten afzonderlijk te testen.. Je hebt een voedingstester. Als je het niet aandurft om hem nog een keer aan te zetten, wat ik snap, zou je eerst de voeding eens afzonderlijk kunnen testen.. Dan kan je iig kijken of die zelf stuk is, of dat het probleem ergens anders ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Trek eens 1 stekker uit PCIe !

Je hebt al de nieuwe ATX 3.0 in gebruik

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:09:
Trek eens 1 stekker uit PCIe !

Je hebt al de nieuwe ATX 3.0 in gebruik
Wat bedoel je precies? Die 2 pci kabels gaan naar de cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
TERW_DAN schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:55:
[...]

En kwamen die ook allemaal overeen met de gaten in het moederbord. Zou niet de eerste keer zijn dat er een extra spacer zit op een plek waar het moederbord er geen plek voor heeft, en daar kortsluiting maakt.
Ik ben 99% zeker van wel, maar ga het wel controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ik zou eerst elk onderdeel heel goed ruiken en bekijken op schade.

Als er uit een onderdeel een raar luchtje komt niet nog eens gebruiken! Alle onderdelen die er goed uitzien/ geen geurtje hebben testen op een kartonnen doos. De andere onderdelen als verloren zien /retour.

Aan je foto's zie ik zo niets vreemds. Maargoed er zou nog een legio andere dingen mis zijn die niet zichtbaar zijn.

Ik verwacht (als er een knal hoorbaar was) dat het tot de voeding beperkt is. Een 12v/5v/3.3v lijn heeft de voltage niet om zo'n knal te veroorzaken. (Bij short in je moederbord bijv.) alleen misschien wanneer een capacitor verkeerd om gemonteerd is in de fabriek maar anders zou t gewoon een snelle uitbrander zijn. Daarnaast hebben moderne ook genoeg beveiligingen om een ripple effect naar andere onderdelen te voorkomen. Maargoed t blijft stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Galinsky schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:15:
Ik zou eerst elk onderdeel heel goed ruiken en bekijken op schade.

Als er uit een onderdeel een raar luchtje komt niet nog eens gebruiken! Alle onderdelen die er goed uitzien/ geen geurtje hebben testen op een kartonnen doos. De andere onderdelen als verloren zien /retour.

Aan je foto's zie ik zo niets vreemds. Maargoed er zou nog een legio andere dingen mis zijn die niet zichtbaar zijn.

Ik verwacht (als er een knal hoorbaar was) dat het tot de voeding beperkt is. Een 12v/5v/3.3v lijn heeft de voltage niet om zo'n knal te veroorzaken. (Bij short in je moederbord bijv.) alleen misschien wanneer een capacitor verkeerd om gemonteerd is in de fabriek maar anders zou t gewoon een snelle uitbrander zijn. Daarnaast hebben moderne ook genoeg beveiligingen om een ripple effect naar andere onderdelen te voorkomen. Maargoed t blijft stroom.
Maar hoe kan ik alle onderdelen los testen? Ik heb geen apparatuur om iets door te meten, dus hoe zou ik dan de voeding moeten testen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

miicker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:19:
[...]

Maar hoe kan ik alle onderdelen los testen? Ik heb geen apparatuur om iets door te meten, dus hoe zou ik dan de voeding moeten testen?
alles uitbouwen en eerst buiten de kast testen wat ik eerder zei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar is je vorige computer heen?

Zolang je iets hebt (HDD of CDRom ofzo) om een last te genereren kun je enkel dat op voeding aansluiten en kijken wat er gebeurt als je het met paperclip opstart.

Moederbord+ CPU kun je (uitgebouwd!) testen met PSU van je vorige systeem (laat GPU echter achterwege bij die eerste test, of pak indien nodig GPU uit vorige systeem)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:23:
Waar is je vorige computer heen?

Zolang je iets hebt (HDD of CDRom ofzo) om een last te genereren kun je enkel dat op voeding aansluiten en kijken wat er gebeurt als je het met paperclip opstart.

Moederbord+ CPU kun je (uitgebouwd!) testen met PSU van je vorige systeem (laat GPU echter achterwege bij die eerste test, of pak indien nodig GPU uit vorige systeem)
Die heb ik nog, maar heeft wel andere aansluitingen. Dit is mijn huidige pc:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 435,-€ 435,-
1MoederbordenMSI MPG Z390 GAMING EDGE AC€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming Trio€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenSharkoon Pure Steel RGB Zwart€ 102,51€ 102,51
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 66,95€ 66,95
1Geheugen internTeam Group Xcalibur Phantom Gaming RGB TF8D416G3600HC18EDC01€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 127,20€ 127,20
1Solid state drivesCorsair Force MP510 960GB€ 205,10€ 205,10
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 107,99€ 107,99
Totaal€ 1.044,75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat bedoel je met 'andere aansluitingen'? Tenzij de vorige een AT voeding is, valt vast *iets" te testen ermee.

Idem met overige componenten vorig systeem. Worst-case kun je niet alles 100% bepalen, maar je kunt zeker veel uitsluiten.

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 04-05-2023 09:28 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:27:
Wat bedoel je met 'andere aansluitingen'? Tenzij de vorige een AT voeding is, valt vast *iets" te testen ermee.

Idem met overige componenten vorig systeem. Worst-case kun je niet alles 100% bepalen, maar je kunt zeker veel uitsluiten.
De voedingskabels kwamen in ieder geval niet helemaal overeen, ik dacht even snel die voeding te testen op mijn oude systeem, maar helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@miicker Waarom reageer je op elk nieuw bericht ipv uit te proberen wat er eerder al is gezegd ?

Je moet ook de kabels van MSI gebruiken niet van je oude voeding, anders hoor je weer Plof of het past niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

miicker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:33:
[...]

De voedingskabels kwamen in ieder geval niet helemaal overeen, ik dacht even snel die voeding te testen op mijn oude systeem, maar helaas..
Wederom: welke exact?

De oude voeding had een 24p ATX connector en 2x4p + 1x 8p 12V connectoren.

Dus je oude voeding kan je nieuwe bord voeden.

Wat je sowieso (eerst!) kunt doen is om willekeurig apparaat (liefst zo oud en waardeloos mogelijk) als last aan nieuwe voeding te hangen (zonder andere componenten eraan) en kijken of dat ding überhaupt nog iets doet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:35:
@miicker Waarom reageer je op elk nieuw bericht ipv uit te proberen wat er eerder al is gezegd ?

Je moet ook de kabels van MSI gebruiken niet van je oude voeding, anders hoor je weer Plof of het past niet
Ik ben ook alles weer uit elkaar aan het halen, maar dan ga ik toch ook nieuwe koelpasta en zo nodig hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pC7cyXl0-XmH1qGeCDDTUrqJNbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKhnPbxLdJ09ODac9XxL0Ul5.jpg?f=fotoalbum_large
Is dit overigens normaal?

1 pin ontbreekt in de 24-pins connector. Daarnaast gebeurde dit bij het verwijderen van die kabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urj1nAM6iOIVqe8jO_H3-iHuUrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIQNP2xILA6wl3qhZQUEKqMw.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb die pin er nu opnieuw in geduwd, maar echt goed lijkt het me niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is de -5V lijn. Hij lijkt niet verbrand, dus is er ws niet door kortsluiting uit geschoten. Dit moet haast mechanisch mis gegaan zijn bij installatie.

Als die pin iets van behuizing (GND) raakte zou het kortsluiting bescherming in de voeding hebben kunnen triggeren. Of de boel bij uitblijven daarvan daadwerkelijk kortgesloten kunnen hebben...

Verandert next steps overigens niet:
- controleer of nieuwe voeding nog iets doet (met last, zonder moederbord eraan)
- controleer met known-good PSU uit oud systeem of moederbord+CPU nog leven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:49:
Dat is de -5V lijn. Hij lijkt niet verbrand, dus is er ws niet door kortsluiting uit geschoten. Dit moet haast mechanisch mis gegaan zijn bij installatie.

Als die pin iets van behuizing (GND) raakte zou het kortsluiting bescherming in de voeding hebben kunnen triggeren. Of de boel bij uitblijven daarvan daadwerkelijk kortgesloten kunnen hebben...

Verandert next steps overigens niet:
- controleer of nieuwe voeding nog iets doet (met last, zonder moederbord eraan)
- controleer met known-good PSU uit oud systeem of moederbord+CPU nog leven.
Ik ga idd eerst wel even de nieuwe voeding testen, maar wat bedoelde je met starten met een paperclip?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

miicker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:58:
[...]

Ik ga idd eerst wel even de nieuwe voeding testen, maar wat bedoelde je met starten met een paperclip?
https://www.google.com/se...=start+psu+with+paperclip

De aan/uit knop is een schakelaar die twee polen verbindt door het drukken. Dit kun je simuleren door dit 'kort te sluiten' met een paperclip. Dan hoef je dus geen mobo aan te sluiten om de PSU te testen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

miicker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:19:
[...]

Alles eerst ruiken en goed nakijken, voor iets dat zichtbaar kapot is of stinkt moet je inderdaad iets vervangends voor vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:55

Compizfox

Bait for wenchmarks

Falcon schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:49:

ATX PSUs zijn al decennia schakelende voedingen, die hebben dat niet meer ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Nou de voeding is in ieder geval kapot. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kqZ5wgOuTdAYelChZF1ojROJL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ClaI9x6nBGFNWZzDI5szG78.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dit gedaan en zonder verder iets aan te sluiten (volgens het filmpje zou dan de fan van de voeding moeten gaan draaien) heb ik hem aan gezet. Op nieuw een harde knal en een groep uit in de meterkast.

Ook het moederbord losgemaakt, maar er zijn geen verkeerde standoffs, of andere contactpunten. Nu dus even gaan testen met de psu uit mijn oude pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 13:05

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Out of the box; is er tijdens monteren niet een schroefje ofzo in je voeding gevallen? Schud 'm eens? Misschien heb je gewoon pech ook...

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
NeFoRcE schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:18:
Out of the box; is er tijdens monteren niet een schroefje ofzo in je voeding gevallen? Schud 'm eens? Misschien heb je gewoon pech ook...
Nee niets te horen als ik schud, ik heb ook bij de installatie geen schroefje laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:56
miicker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:20:
[...]

Nee niets te horen als ik schud, ik heb ook bij de installatie geen schroefje laten vallen.
Ik vermoed toch een DOA voeding, ik denk dat het goed is deze te vervangen en dat de kans dan groot is dat je systeem gewoon werkt (hopende dat er geen componenten kapot zijn gemaakt door de defecte voeding).

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 19:02
Lijkt dus op kortsluiting in de voeding.
miicker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:43:
Ik ben ook alles weer uit elkaar aan het halen, maar dan ga ik toch ook nieuwe koelpasta en zo nodig hebben?
De processor kun je in eerste instantie op het mobo laten. Totdat er reden is om daar dieper naar te kijken. Koelblok van de CPU afhalen betekend dat daar dan nieuwe koelpasta tussen moet.

Eventueel zou je kunnen proberen door te testen met jouw be quiet! Straight Power 11 750W. Mobo heeft dezelfde 24 pins ATX aansluiting, dus mobo + CPU + RAM + SSD zonder GPU kun je sowieso daarmee testen. Jouw 7800X3D heeft interne graphics, dus zou je prima moeten kunnen opstarten zonder GPU.

Je hebt ook 4 keer 8 pins pci-e en meestal komt een RTX4090 met adapterkabel. Voor een "leeft het nog"-test denk ik dat die voeding dat wel redt. Natuurlijk zware belasting ga je daar niet mee redden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Als blijkt dat je een defecte voeding hebt gekregen moet je wel zeker weten dat al je componenten nog goed zijn. Er is zoiets als gevolgschade, dus als door de kapotte voeding je cpu ook stuk is kun je die kosten -als het goed- ook verhalen.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
Groentjuh schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:41:
Lijkt dus op kortsluiting in de voeding.

[...]

De processor kun je in eerste instantie op het mobo laten. Totdat er reden is om daar dieper naar te kijken. Koelblok van de CPU afhalen betekend dat daar dan nieuwe koelpasta tussen moet.

Eventueel zou je kunnen proberen door te testen met jouw be quiet! Straight Power 11 750W. Mobo heeft dezelfde 24 pins ATX aansluiting, dus mobo + CPU + RAM + SSD zonder GPU kun je sowieso daarmee testen. Jouw 7800X3D heeft interne graphics, dus zou je prima moeten kunnen opstarten zonder GPU.

Je hebt ook 4 keer 8 pins pci-e en meestal komt een RTX4090 met adapterkabel. Voor een "leeft het nog"-test denk ik dat die voeding dat wel redt. Natuurlijk zware belasting ga je daar niet mee redden...
Ik zou ook adviseren om de SSD nog achterwege te laten. Met zo min mogelijk opstarten. SSD is niet nodig om beeld te kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

miicker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:12:
Nou de voeding is in ieder geval kapot. [Afbeelding]

Ik heb dit gedaan en zonder verder iets aan te sluiten (volgens het filmpje zou dan de fan van de voeding moeten gaan draaien) heb ik hem aan gezet. Op nieuw een harde knal en een groep uit in de meterkast.

Ook het moederbord losgemaakt, maar er zijn geen verkeerde standoffs, of andere contactpunten. Nu dus even gaan testen met de psu uit mijn oude pc.
Goede test, maar:

Heb je een multimeter? Veel voedingen en die van jou ook hebben een silent mode dat de fan niet draait wanneer het niet nodig is (weinig load en lage temp) een lagere load dan alleen die paperclip kan ik mij niet bedenken dus dat de fan niet draait zou heel goed kunnen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:41
Galinsky schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:36:
[...]

Goede test, maar:

Heb je een multimeter? Veel voedingen en die van jou ook hebben een silent mode dat de fan niet draait wanneer het niet nodig is (weinig load en lage temp) een lagere load dan alleen die paperclip kan ik mij niet bedenken dus dat de fan niet draait zou heel goed kunnen.
Nou, als er opnieuw een harde knal uit de voeding komt en de groep eruit vliegt gaat die fan echt niet draaien hoor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik heb geen ervaring met de nieuwe Ryzen processoren maar dit nieuws bericht van de frontpage kwam in mijn gedachte.
nieuws: AMD: update je bios tegen doorbranden, ook 'gewone' Ryzen 7000-cpu's ...

Ik weet niet of het ermee te maken heeft maar ik dacht ik geef het even aan. Ik kwam hier door interesse en mogelijk toch een helpende hand te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

miicker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:12:
Nou de voeding is in ieder geval kapot. [Afbeelding]

Ik heb meerdere keren aangegeven dat je er een last aan moet hangen en anders weinig conclusies kunt trekken- zonder last kan het zijn dat het geheel niet aan gaat of dat voltages dermate afwijken dat je er niets over kunt zeggen.

Maar goed, kortsluiting zodat stoppen eruit blazen is wel duidelijk :X
knorde schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:34:
[...]

Ik vermoed toch een DOA voeding, ik denk dat het goed is deze te vervangen en dat de kans dan groot is dat je systeem gewoon werkt (hopende dat er geen componenten kapot zijn gemaakt door de defecte voeding).
Sharky schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:45:
Als blijkt dat je een defecte voeding hebt gekregen moet je wel zeker weten dat al je componenten nog goed zijn. Er is zoiets als gevolgschade, dus als door de kapotte voeding je cpu ook stuk is kun je die kosten -als het goed- ook verhalen.
Ik maak me wel zorgen over die losse pin. Dat is in ieder geval tussen PSU en moederbord niet goed geweest. Of het uitmaakt zien we bij test met andere PSU.

En dan de afhandeling... al was dat al bij aankoop zo, zou een winkelier het kunnen gooien op user error. Bewijslast kan een uitdaging worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik ga het zo testen met de andere psu, waarvan ik zeker weet dat hij het doet.

Ff een ander vraagje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kq5sa0qR9_sB48zr5R0O2_xi8YU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwqNfUnHkX0Y3GN8RZxkZSWz.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn oude psu heeft maar 1 8-pin cpu kabel (of de 2e kan ik niet vinden). Mijn oude mobo had er maar 1 nodig. Kan ik toch zo booten? Of heb ik een 2e kabel nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Links is 1 dat staat er duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:51

Nutral

gamer/hardware freak

miicker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:47:

Ff een ander vraagje:
[Afbeelding]

Mijn oude psu heeft maar 1 8-pin cpu kabel (of de 2e kan ik niet vinden). Mijn oude mobo had er maar 1 nodig. Kan ik toch zo booten? Of heb ik een 2e kabel nodig?
In je moederbord handleiding staat of je beide moet aansluiten. Bij een paar moederborden die ik heb gezien hoef je alleen de primaire aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:50:
Links is 1 dat staat er duidelijk
Weet ik, maar ik dacht dat ik nog een kabel had, dus had deze er al in zitten toen ik tot de conclusie kwam dat ik niet nog een kabel had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

miicker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:47:

Ff een ander vraagje:
[Afbeelding]

Kijk eens op pagina 1-9 van de handleiding van dit moederbord.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:52:
[...]

Kijk eens op pagina 1-9 van de handleiding van dit moederbord.
Thanks, ik zie het inderdaad. 1 zou moeten kunnen. Op hoop van zegen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHqspwLBQv2VKfPC7mXOLxp3AZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EB28n35vrhh5EJpY4yDIqWgZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcYJTW17KvzoZeTRAPT7HGFgcls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiBOmwxcQAgeiP73TJSEigFl.jpg?f=fotoalbum_large

*O* *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Nu is even de vraag: wat nu?
1. Ergens dezelfde voeding kopen en meteen ophalen en de defecte terugsturen.
2. Dezelfde voeding bij dezelfde webshop bestellen en de oude retourneren.
3. Defecte voeding retourneren en horen wat ze te zeggen hebben.

Of even bellen met de shop waar ik hem heb besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
bellen/mailen/langsgaan

(ik ga er vanuit dat je alles bij dezelfde winkel hebt gehaald?

uitleggen, doa voeding. mogelijke schade aan systeem.
Nu werkend met een oude voeding, maar langdurige test of de rest van het systeem oke is moet nog gebeuren

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
jack zomer schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:13:
bellen/mailen/langsgaan

(ik ga er vanuit dat je alles bij dezelfde winkel hebt gehaald?

uitleggen, doa voeding. mogelijke schade aan systeem.
Nu werkend met een oude voeding, maar langdurige test of de rest van het systeem oke is moet nog gebeuren
Heb niet alles bij dezelfde partij besteld. De voeding, AIO, behuizing, videokaart en processor heb ik bij dezelfde partij gekocht voor net geen 3K. Dus ik hoop niet dat ze moeilijk gaan doen over een voeding van €200.

Dit is overigens besteld bij Megekko. Die hebben alleen een Pop-Up Store (waar ik best heen wil rijden), maar volgens mij doen ze daar geen retouren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:18

Aganim

I have a cunning plan..

Dan kan je gewoon de stappen op https://www.megekko.nl/info/retouren volgen. Het staat me bij dat je dan ook een toelichting kan toevoegen, waarin je kan uitleggen wat er precies gebeurd is. Ga hem in ieder geval niet terugsturen onder het mom van de Wet Koop op Afstand, dat is niet de juiste weg voor een garantiekwestie. Wacht dan eerst even hun reactie af, als je zelf in de tussentijd dingen gaat regelen zit je straks mogelijk met twee voedingen. Je hebt immers niet direct recht op ontbinding/geld terug.

[ Voor 12% gewijzigd door Aganim op 04-05-2023 20:35 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
duidelijk. mailen dan.
of bellen en dan het gesprek uittypen en mailen.

waar het een beetje om gaat is dat je momenteel geen idee hebt of en hoe je systeem deze tik heeft verwerkt.
kan van 0 schade tot een totaal instabiel systeem zijn.

Dan zal je moeten testen, geheugentest, cpu test gpu test etc etc.

Dus het moet duidelijk gemaakt worden dat de voeding een doa is.
dat het systeem een tik heeft gehad, en dat de gevolg schade nog niet duidelijk is.

Zodat als je gevolg schade blijkt te hebben over een xxx aantal dagen het reeds aangegeven is

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Het liefst zou ik even bellen met ze, maar ja, ze hebben natuurlijk geen telefoonnummer... Misschien dat ik zo toch even langs ga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-05 23:50
Je kunt toch gewoon een mail sturen? Bestelnummer erbij en de mededeling dat je PSU een luide knal gaf en de meterkast eruit trok bij het eerste keer inschakelen. Wat jij zelf ook hebt gedaan qua aansluitingen, in geen enkel scenario is een doorgeslagen stop een goedsituatie, dus die voeding is gewoon DOA. Of er is tijdens de montage een schroefje oid in gevallen, maar dan moet je 'm horen rammelen.

Ja, dat is wel even gedoe, want ze zullen je dan vragen 'm te retourneren en als ze 'm hebben ontvangen sturen ze een nieuwe op. Je zit dus een aantal dagen zonder voeding. Gebruik je oude zolang of koop een extra, maar die houd je dan dus wel over na afloop.

Eventueel zou je een nieuwe kunnen kopen bij Megekko, die in gebruik nemen en dan de voeding die je onder garantie retour krijgt kunnen inleveren onder WKOA met de bon van de nieuwe. Misschien kun je dit overleggen met Megekko zodat er niet onnodig voedingen heen en weer gestuurd hoeven te worden en kunnen ze je factuur crediteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 07:27

Herman

FP ProMod
Ik zou niet zo blij zijn met het idee dat mogelijk elk component een opdoffer gehad heeft. Ik zou zelf erop aansturen vervangende componenten en wellicht zoiets als een aanvullende garantie van de winkel of MSI o.i.d.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:19

HugoBoss1985

Xenotech

Iets anders... zat/zit er beschermfolie op de backplate van je videokaart?

Ik denk dat namelijk te zien en dat moet je er wel afhalen voordat je de kaart in gebruik neemt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

miicker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:43:
[...]

[Afbeelding]
Is dit overigens normaal?
Nee. Heb je die er verkeerdom ingeduwd, met een hamer?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
CodeCaster schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:42:
[...]

Nee. Heb je die er verkeerdom ingeduwd, met een hamer?
Nope.. in het echt ziet die kabel er redleijk ongeschonden uit, ik bedoelde meer dat er 1 pin ontbrak, maar daar ben ik inmiddels al achter dat dit normaal is :P
HugoBoss1985 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:40:
Iets anders... zat/zit er beschermfolie op de backplate van je videokaart?

Ik denk dat namelijk te zien en dat moet je er wel afhalen voordat je de kaart in gebruik neemt!
Ja dat vroeg ik me dus ook al af, er lijkt iets van plastic op de backplate te zitten, maar dat krijg ik er niet zomaar af. Er zit ook nergens een lipje of iets om het er af te halen. Ik heb al gegoogled, maar kon er niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Herman schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:37:
Ik zou niet zo blij zijn met het idee dat mogelijk elk component een opdoffer gehad heeft. Ik zou zelf erop aansturen vervangende componenten en wellicht zoiets als een aanvullende garantie van de winkel of MSI o.i.d.
Ik ben er ook niet blij mee, maar aan de andere kant denk ik wel dat de voeding de klap heeft opgevangen, want bij de paperclip test gebeurde exact hetzelfde en zat er niets op de voeding aangesloten. Dus in dat opzicht maak ik me niet heel veel zorgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-05 23:50
Herman schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:37:
In theorie is het inderdaad mogelijk dat de voeding andere componenten heeft opgeblazen. In een nog theoretischer geval kan die schade pas later blijken.Maar in dit geval klinkt dat niet zo. Als de stop eruit gaat, dan zit de kortsluiting aan de primaire kant van de voeding. Zou er aan de secundaire kant een kortsluiting optreden, dan kan er wel rook of een knal ontstaan, maar vliegt er (meestal) geen stop uit je meterkast. Bij een kortsluiting aan de primaire kant is je voeding nooit opgestart en heeft er dus geen spanning op de secundaire kant gestaan, zal er dus verder niks defect zijn geraakt. Ik zou me daarover geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
PhilipsFan schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:49:
[...]

In theorie is het inderdaad mogelijk dat de voeding andere componenten heeft opgeblazen. In een nog theoretischer geval kan die schade pas later blijken.Maar in dit geval klinkt dat niet zo. Als de stop eruit gaat, dan zit de kortsluiting aan de primaire kant van de voeding. Zou er aan de secundaire kant een kortsluiting optreden, dan kan er wel rook of een knal ontstaan, maar vliegt er (meestal) geen stop uit je meterkast. Bij een kortsluiting aan de primaire kant is je voeding nooit opgestart en heeft er dus geen spanning op de secundaire kant gestaan, zal er dus verder niks defect zijn geraakt. Ik zou me daarover geen zorgen maken.
Thanks, dat stelt me wel een beetje gerust :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:19

HugoBoss1985

Xenotech

miicker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:48:
[...]

Nope.. in het echt ziet die kabel er redleijk ongeschonden uit, ik bedoelde meer dat er 1 pin ontbrak, maar daar ben ik inmiddels al achter dat dit normaal is :P

[...]

Ja dat vroeg ik me dus ook al af, er lijkt iets van plastic op de backplate te zitten, maar dat krijg ik er niet zomaar af. Er zit ook nergens een lipje of iets om het er af te halen. Ik heb al gegoogled, maar kon er niets over vinden.
Het moet er af.
Die backplate wordt zeikheet.
Ik hoop voor je dat het er nu niet al op vastgesmolten zit.

Ik vind het een kwalijke zaak dat ik dit jou moet vertellen... hier hoort vanuit Gigabyte gewoon een duidelijke waarschuwing- / instructie op te zitten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

miicker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:07:
Nu is even de vraag: wat nu?
1. Ergens dezelfde voeding kopen en meteen ophalen en de defecte terugsturen.
2. Dezelfde voeding bij dezelfde webshop bestellen en de oude retourneren.
3. Defecte voeding retourneren en horen wat ze te zeggen hebben.

Of even bellen met de shop waar ik hem heb besteld?
Eerlijk melden dat het defect is, en geen defecte voeding retourneren onder wettelijke bedenktijd !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:53:
[...]

Het moet er af.
Die backplate wordt zeikheet.
Ik hoop voor je dat het er nu niet al op vastgesmolten zit.

Ik vind het een kwalijke zaak dat ik dit jou moet vertellen... hier hoort vanuit Gigabyte gewoon een duidelijke waarschuwing- / instructiesticker op te zitten.
Ik heb het er af gekregen, heel vreemd inderdaad dat er geen duidelijk lipje aan zit of zo. Gelukkig heeft de videokaart nog niet aan gestaan :)
Hackus schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:54:
[...]

Eerlijk melden dat het defect is, en geen defecte voeding retourneren onder wettelijke bedenktijd !
Wek ik de indruk dat ik dat van plan ben dan? Dat ga ik echt niet doen, dan zit er straks weer iemand met een defecte voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Indien telefonisch contact mogelijk is eerst overleg met de webshop. Indien dit enkel via mail kan zou IK hem wel terug sturen onder WKOA. Maar wel met de melding erbij: defect.

Waarom? Het product voldoet simpelweg niet aan de verwachting, daarom herroep ik de aankoop. Bewijslast ligt binnen de eerste 6 maanden hoe dan ook bij de verkoper. Een voeding die een stop er uit laat knallen is al defect geweest mi. Als de stop er nou in zou blijven en de voeding zichzelf uitschakelde, of er in de voeding een zekering doorbrande was het mi ander verhaal geweest. Maar in dit geval zou ik het risico niet lopen (zonder vooraf contact met de webshop), dat je hem opstuurt en vervolgens kan wachten tot het product eerst bij de fabrikant is geweest, daarna mogelijk getest/gerepareerd terug komt of vervangen wordt voor een refurbished exemplaar. Maar dit geheel is alleen maar op basis van jaren lange ervaring dat ik deze manier zou verkiezen.

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Def_P schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:09:
Indien telefonisch contact mogelijk is eerst overleg met de webshop. Indien dit enkel via mail kan zou IK hem wel terug sturen onder WKOA. Maar wel met de melding erbij: defect.

Waarom? Het product voldoet simpelweg niet aan de verwachting, daarom herroep ik de aankoop. Bewijslast ligt binnen de eerste 6 maanden hoe dan ook bij de verkoper. Een voeding die een stop er uit laat knallen is al defect geweest mi. Als de stop er nou in zou blijven en de voeding zichzelf uitschakelde, of er in de voeding een zekering doorbrande was het mi ander verhaal geweest. Maar in dit geval zou ik het risico niet lopen (zonder vooraf contact met de webshop), dat je hem opstuurt en vervolgens kan wachten tot het product eerst bij de fabrikant is geweest, daarna mogelijk getest/gerepareerd terug komt of vervangen wordt voor een refurbished exemplaar. Maar dit geheel is alleen maar op basis van jaren lange ervaring dat ik deze manier zou verkiezen.
WKOA is iets anders dan retour binnen wettelijke bedenktijd.

Wet Koop Op Afstand bedoel je(dat bestaat niet meer(2014), dat is gewoon je recht als consumentkoper.(consumentenrecht)
Het ging mij er om niet 'stilletjes/stiekem' de voeding terug te sturen zoals het leek met TS zijn voorstellen.

Misschien was deze al eens defect retour gestuurd en krijg je dit als koper te ervaren !

Beroepen op garantie/DOA is een mogelijkheid, maar dat gaat waarschijnlijk duren. Gewoon duidelijk aangeven bij retoursproces wat je wilt als consument zijnde.
Eerlijk gezegd zou ikzelf niet weer deze voeding kopen. Wat TS gaat doen is aan hem btw.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ben gewoon maar even naar de winkel gereden (wel een uur enkele reis, maar goed). Super fijn geholpen, ze hebben hem getest, hier deed hij helemaal niets. Meteen omgeruild en bevestiging dat het een DOA was :)

Bij thuiskomst meteen installeren en hopen op het beste!

Overigens was deze wel gesealed toen ik hem binnen kreeg, dus zal geen retour geweest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bajoli
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-12-2023
Allereerst gecondoleerd.

Shit de achterkant van je moederbord ziet er niet zo lekker meer uit (zie het metaal aan de achterkant van de cpu (4e plaatje). Het is net alsof de kast zelf onder spanning stond en alsof de kast de achterkant van je cpu heeft aangeraakt en er een flinke klap is geweest.
- Altijd voor het bevestigen vh moederbord eerst de standoff spacing messing dingen bevestigen. Die zijn bedoeld om afstand te houden tussen het moederbord en de kast)
- Nooit kabels gebruiken die niet bij de power supply geleverd zijn anders kunnen ze voor brand zorgen.
- Altijd jezelf aarden voordat je begint met het bouwen van je pc. Anders kan statische elektriciteit de boel slopen
- De bekabeling achter moet niet te dicht bij het gedeelte vd CPU komen lijkt mij ivm elektromagnetisme.
- De kabels moeten niet te zwaar geknikt worden
- De kabels moeten perfect erin zitten en let op bij het sluiten van de kast dat je de kabel van de gpu niet in de weg zit. Die nieuwe GPU kabels zijn berucht, als ze er niet goed in zitten sneuvelt er wel eens een GPU.

www.wegmethoofdpijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Laatst online: 13:31
Bajoli schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:40:
Allereerst gecondoleerd.

Shit de achterkant van je moederbord ziet er niet zo lekker meer uit (zie het metaal aan de achterkant van de cpu (4e plaatje). Het is net alsof de kast zelf onder spanning stond en alsof de kast de achterkant van je cpu heeft aangeraakt en er een flinke klap is geweest.
Deze verkleuring die je ziet is volgens mij gewoon weerspiegeling van de kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bajoli
Toch lijkt het alsof hij geen afstandsmoeren heeft gebruikt. Maar het zal vast aan mij liggen. Dit is de uitleg van wat ik bedoel: https://youtu.be/hrv7_gl4MAQ?t=106

[ Voor 64% gewijzigd door Bajoli op 04-05-2023 18:00 ]

www.wegmethoofdpijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Laatst online: 13:31
Bajoli schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:55:
Toch lijkt het alsof hij geen afstandsmoeren heeft gebruikt. Maar het zal vast aan mij liggen. Dit is de uitleg van wat ik bedoel: https://youtu.be/hrv7_gl4MAQ?t=106
Ik weet wat het zijn hoor :)
Maar er is al aangegeven dat hij dat wel heeft gebruikt.
miicker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:53:
[...]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik wil iedereen die op dit topic heeft gereageerd heel erg bedanken!! Zonder jullie had ik waarschijnlijk nu nog met m'n handen in het haar gezeten. Dus bij deze: ontzettend bedankt!

Wat is Tweakers toch een fijne community :)

-- Verstuurd vanaf mijn nieuwe PC :)

Nu vanavond alles verder installeren, benchmarken etc. Alleen nog even een nieuwe Displaypoort kabel bestellen, want die ik nu heb is redelijk rot. Die werkte al slecht bij mijn oude systeem, maar nu heb ik helemaal knipperend beeld. Met een HDMI kabel gaat het prima.
Volgens mij was dit voorheen een prima DP kabel, klopt dat?
uitvoering: Club 3D DisplayPort 1.4 kabel 2 meter HBR3 8K 60Hz Zwart

Of kan ik beter voor een ander gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bajoli
Ik ben erg benieuwd naar je benchmarks en FPS _/-\o_ Vooral de OC achter de RTX4090 is hilarisch. En dan vervolgens de pc gebruiken voor tekstverwerking en minecraft op low settings :(

[ Voor 65% gewijzigd door Bajoli op 04-05-2023 18:44 ]

www.wegmethoofdpijn.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Bajoli schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:17:
Ik ben erg benieuwd naar je benchmarks en FPS _/-\o_ Vooral de OC achter de RTX4090 is hilarisch. En dan vervolgens de pc gebruiken voor tekstverwerking en minecraft op low settings :(
Welke software is aan te raden voor benchmarking, 3dmark?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nujpmG-4L8fAON1d8jSm09PA6q0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9hlkbCQ6FFPA8dCjztP1fDRR.png?f=fotoalbum_large

Ik ben tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
miicker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:48:
[...]
, ik bedoelde meer dat er 1 pin ontbrak, maar daar ben ik inmiddels al achter dat dit normaal is :P
Ik zag laatst bij mij ook dat er 1 pin leeg is (en geen kabel achter zit).
Ik ben ook wel benieuwd of dit normaal is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:18

Aganim

I have a cunning plan..

Dat is normaal, pin 20 wordt niet gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Nog even terugkomend op de kapotte voeding: ik zie net dat ik een foto heb gemaakt toen ik alle onderdelen net binnen had, en er zat toen geen plastic om de voeding! Dus hoogst waarschijnlijk een geretourneerd apparaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hackus schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:11:
[...]
WKOA is iets anders dan retour binnen wettelijke bedenktijd.

Wet Koop Op Afstand bedoel je(dat bestaat niet meer(2014), dat is gewoon je recht als consumentkoper.(consumentenrecht)
Het ging mij er om niet 'stilletjes/stiekem' de voeding terug te sturen zoals het leek met TS zijn voorstellen.

Misschien was deze al eens defect retour gestuurd en krijg je dit als koper te ervaren !

Beroepen op garantie/DOA is een mogelijkheid, maar dat gaat waarschijnlijk duren. Gewoon duidelijk aangeven bij retoursproces wat je wilt als consument zijnde.
Eerlijk gezegd zou ikzelf niet weer deze voeding kopen. Wat TS gaat doen is aan hem btw.
miicker schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:37:
Nog even terugkomend op de kapotte voeding: ik zie net dat ik een foto heb gemaakt toen ik alle onderdelen net binnen had, en er zat toen geen plastic om de voeding! Dus hoogst waarschijnlijk een geretourneerd apparaat...
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

En dat is van die mogelijk eerste koper niet netjes, maar ook de winkel laat hier wel een steek vallen natuurlijk. Ongezien/getest retouren doorschuiven naar de volgende klant is niet zonder risico.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Pagina: 1