Dazzler2120 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:22:
[...]
Volgens mij is de theorie, dat als je er woorden aan koppelt die al een betekenis hebben (zoals irrelevant, off-topic, on-topic etc.) mensen al een eigen definitie voor hunzelf hebben (en dus op hun eigen aannames voort borduren) waar het precies in hoort.
Door een woord te gebruiken, dat totaal niets met de context te maken heeft (een 'voetbal' is +1, een 'tennisbal' +2 en een 'basketbal' is 0) zorg je er eigenlijk al voor dat mensen eerst beter in de context van die beoordelingen gaan duiken om door te krijgen wat ze moeten voten.
Ik vind het erg opvallend en vreemd dat zowel jij als de crew (in eerdere reacties) er grotendeels aan voorbij lijken te gaan dat de nummers zelf ook een sterke gevoelswaarde hebben. Hoeveel mensen zijn bereid om iets waar ze het volstrekt mee oneens zijn, maar wat wel goed is beargumenteerd en uitgelegd, te 'belonen' met een +1 of +2?
Of andersom, een onderbuik-oprisping die volledig overeenkomt met een sterke mening die men zelf ook heeft, te 'straffen' met een -1?
Ik heb zeer sterk de indruk dat de meerderheid die bereidheid niet heeft, wat ik overigens niet alleen hier observeer, maar eigenlijk op vrijwel alle forums zie waar gebruikers reacties mogen classificeren.
Sowieso worden de getallen nu veel prominenter getoond in het moderatiepaneel dan de woorden. De getallen zijn zeer contrastrijke knoppen die er echt uitspringen, terwijl woorden als 'Ongewenst' en 'Informatief' slechts een iets groter formaat hebben dan de rest van de tekst. Het is heel makkelijk om alles onder de knoppen met getallen te zien als 1 irrelevant stuk tekst en die 'niet te zien.'
Mensen zijn immers vrij goed in het filteren van sensor-informatie, waardoor ze alleen aandacht besteden aan belangrijke zaken. Dit niet goed kunnen noemen we autisme en heeft nogal wat nadelen.
Enfin, als ik kijk vanuit het perspectief van een UI-ontwerper, dan is mijn analyse als volgt:
- De gebruiker heeft een emotionele reactie op een bepaalde reactie en wil dat delen met anderen vanwege bepaalde psychologische redenen.
- De gebruiker wil dit op een zo'n efficient en snel mogelijke manier doen.
- De gebruiker ziet de knop met daarop een getal. Dit 'vertelt' de gebruiker dat de moderatie op deze site wordt gedaan met getallen. Dus de gebruiker gaat logischerwijs op zoek naar een manier om een getal uit te kunnen delen.
- De gebruiker klikt op de knop en krijgt het moderatiepaneel. Wat daarin het meest het oog trekt zijn de knoppen met getallen. En daar was de gebruiker net naar op zoek. Dus de gebruiker heeft geen reden om aandacht te besteden aan de rest van het paneel en klikt op een getalletje.
- De gebruiker heeft nu zijn/haar doel bereikt met de minst mogelijke inspanning.
Ik heb toch sterk het idee dat er bij velen, onder wie ook de crew, sterk wordt geredeneerd vanuit wat men wenselijk acht, maar niet zozeer wat nu de daadwerkelijke ervaring en het gedrag is van een gebruiker.
Wat mij betreft gaan discussies over welk woord gebruikt moet worden en welke uitleg erbij staat, volstrekt voorbij aan de manier waarop de getallen nu veel prominenter worden gebracht. Als je daadwerkelijk een poging wil wagen om mensen te laten modereren op basis van de woorden, dan moet je wat mij betreft de getallen helemaal wegpoetsen uit de GUI. Dus in plaats van een het tonen van een moderatiegetal, daar een tekst of icoon tonen. Bijvoorbeeld:
Overigens lost die oplossing ook meteen het probleem op dat ongemodereerde reacties beginnen met dezelfde score als Irrelevant, wat verre van vriendelijk is en ook voor verwarring zorgt.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason