Oplossing voor bekabeld netwerk in appartement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elzenkoning
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-09 09:08
Hallo,

Ik ben net verhuisd en alles is top, behalve mijn netwerk. Hier een afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xpCK5M5J_aJIQY13Znk88G8Xqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mMSKCnOs0TqcytlTIZOY0wM5.png?f=fotoalbum_large

Huidige situatie:
  • Centraal op de afbeelding staat de netwerkverdeler, dit is het inkomend punt van de Coax kabel.
  • Links en rechts (orangje en geel) heb ik een stopcontact met een Coax aansluiting. De router / AP staat momenteel links in de woonkamer.
  • Mijn desktop PC staat in de kamer rechtsbovenaan, en is via een Devolo Magic 2 Wifi met een ethernetkabel verbonden via Powerline met het internet
Mijn verbinding is best snel, maar in de praktijk bijna onbruikbaar: om de 20 seconden valt de verbinding volledig weg voor een wisselende duur. Soms enkele seconden, soms een halve minuut, maar soms ook enkele minuten.

Ik heb denk ik twee opties:
  • Proberen om de router / AP naast de netwerkverdeler te plaatsen en het Powerline-netwerk van daar te laten starten. De zekeringkast is daar vlak naast, dus dat zou vermoedelijk kunnen helpen.
  • Nagaan wat voor opties ik heb met die Coax lijn die er ligt tot in de slaapkamer rechtsonderaan: deze is immers héél dicht bij mijn PC, en ik zou relatief gemakkelijk door die muur kunnen boren om er eventueel een kabel aan te hangen. Ik ken niet veel van Moca, maar zou dat een optie kunnen zijn?
Iemand die hier suggesties over heeft?

[ Voor 10% gewijzigd door elzenkoning op 03-05-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Moca is voor zover ik altijd hoor een stuk betrouwbaarder dan powerline, dus dat zou ik zeker meenemen als optie :Y

Zitten er geen andere leidingen in je appartement waar je handig gebruik van kan maken? En dan denk ik met name aan bekabeling voor vaste telefonie. Dat was in mijn appartement een van de eerste dingen die ik deed: telefoonkabel van meterkast naar een van de slaapkamers vervangen door netwerkkabel.

Wat moeten we ons voorstellen bij die "netwerkverdeler", heb je wellicht een merk en type apparaat?

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 03-05-2023 16:00 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elzenkoning
Dat is dus wat ik zou willen nagaan of het mogelijk is! :)

Die netwerkverdeler, daar weet ik zelf niet zo veel over. Hier op pagina 4 onderaan staat een beetje uitleg. Het is een soort verdeler waar drie Coax-kabels samenkomen:
  • Inkomende internetverbinding van ISP
  • Coax-aansluiting naar het linkse (oranje) Coax-stopcontact, van die poort gaat momenteel nog een Coax-kabel naar de router
  • Coax-aansluiting naar - ik vermoed - het Coax-stopcontact aan de rechterkant (gele bol)
Wat mij ideaal zou lijken is dit: een soort apparaatje dat ik aan dat gele Coax-stopcontact rechts onderaan kan hangen, en dan een Ethernetkabel-door de (gips)muur laat komen naar waar mijn desktop staat.

Andere kabels dan Coax ligt er helaas niet... Vind dat nog altijd moeilijk te begrijpen dat er geen netwerkpoort in elke kamer ligt in een gebouw van 10 jaar oud, maar bon... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ah, ok, dat is gewoon je coax splitter. En je "router" is dus een coax modemrouter, goed om te weten :)

Je modemrouter in de meterkast zetten en dan de bestaande coax kabels naar woon en slaapkamer middels Moca gebruiken om op die plekken netwerkaansluitingen te realiseren lijkt me een goede optie. En dan vanuit daar inderdaad verder netwerkkabels trekken.

In plaats van Moca kan je ook nog kijken of je die coax kabels er uit kan trekken en er UTP voor in de plaats kan leggen.

Voor de volledigheid: is het stabiliteitsprobleem er alleen via powerline, of ook als je een systeem rechtstreeks (al dan niet draadloos) aan de modemrouter hangt?

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 03-05-2023 16:23 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 12:15
Coax/telefonie kabels vervangen door netwerkkabel. Als je nog coax nodig hebt: in 1 leiding past coax en netwerk ook.
Router centraal zetten.
Waar nodig een access point neerzetten.
En die kabel door gipswand: goed idee.

[ Voor 9% gewijzigd door Plenkske op 03-05-2023 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Plenkske schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:23:
Coax/telefonie kabels vervangen door netwerkkabel. Als je nog coax nodig hebt: in 1 leiding past coax en netwerk ook.
Router centraal zetten.
Waar nodig een access point neerzetten.
En die kabel door gipswand: goed idee.
Dat is het ideale scenario inderdaad. Wel afhankelijk van de staat van de leidingen, als daar gekke constructies in zitten of scherpe bochten of zo, dan zal het niet meevallen om de kabels te vervangen, laat staan coax+utp er in te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elzenkoning
Orion84 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:22:
Ah, ok, dat is gewoon je coax splitter. En je "router" is dus een coax modemrouter, goed om te weten :)

Je modemrouter in de meterkast zetten en dan de bestaande coax kabels naar woon en slaapkamer middels Moca gebruiken om op die plekken netwerkaansluitingen te realiseren lijkt me een goede optie. En dan vanuit daar inderdaad verder netwerkkabels trekken.

In plaats van Moca kan je ook nog kijken of je die coax kabels er uit kan trekken en er UTP voor in de plaats kan leggen.

Voor de volledigheid: is het stabiliteitsprobleem er alleen via powerline, of ook als je een systeem rechtstreeks (al dan niet draadloos) aan de modemrouter hangt?
Enig idee hoe ik dat kan aanpakken? De Coax modemrouter heeft maar één Coax-poort, voor de inkomende lijn, en dan enkele Ethernet-outputs. Ik zou aan de meterkast dan twee Ethernet-naar-Coax-adapter kabeltjes nodig hebben als dat bestaat?

En idem voor de aansluitingen in de kamers zelf: daar moet ik dan van Coax weer naar Ethernet gaan, waarmee kan dat?

Als je een linkje zou hebben naar zulk materiaal, zou dat geweldig zijn! _/-\o_

Het Wifi-netwerk werkt perfect, mijn werklaptop die naast mijn desktop staat doet het perfect, net als alle andere appareten. Ik heb geen wifi-antenne op de desktop zelf, dus heb dat niet kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Je hebt dan 2 moca setjes nodig. Zo'n setje bestaat voor zover ik weet altijd uit 2 adapters. Een van ethernet naar coax en een andersom. Aan je modemrouter hang je dan twee moca adapters, daar sluit je dan de twee coax kabels op aan en op het andere eind van de coax kabels sluit je dan de coax->ethernet adapters aan, waarmee je dan dus op die twee plekken een netwerkaansluiting hebt. Daarmee kan je dan weer verder borduren en evt. verdere kabels/switches/accesspoints aansluiten.
Niet helemaal begrijp ik inmiddels. Afhankelijk van hoe een en ander aangesloten zit kan het wellicht ook met 3 adapters (1 in de meterkast, 1 per aansluitpunt).

Hier staat een en ander uitgelegd: https://www.coaxkabelwink...oca-veel-gestelde-vragen/

Plaatje van Hirschmann, voor hun Inca 1G moca systeem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3LeCzCoJxxzRO4DWHWLCs1MDJg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Zs1A1QmsLAED5SZ2BGfTogzf.png?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door Orion84 op 03-05-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 22:15
maak even een goed plaatje van de meterkast .. dat zegt vaak meer dan 1000 woorden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Wacht eff

Doen we nou evht zoveel moeite

Wifi werk perfect volgens ts waarom dan desktop niet gewoon aan wifi en wifi netwerkkaart kost tuss n de 20 en 50 euro
Iemand laten komen voor coax verwijderen en utp leggen minimaal het 10voudige

@ts maak het jezelf niet te moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:53
Ik zou die internet router vanuit de woonkamer eerst maar eens bij die coax verdeler (= een coax versterker) zetten,.
Als je die hoog plaats en zo dicht mogelijk bij de deur vermoed ik dat je al overal voldoende wifi hebt.
Waar dat ding nu staat is gewoon geen goede plek, dat ding moet je centraal plaatsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 10:36

lasharor

7 december 2004

Ik krijg niet de indruk dat TS heel technisch is. Als wifi dan inderdaad goed werkt zou ik persoonlijk ook voor de makkelijkste oplossing gaan.

Koop een USB-WIfi adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 18:25
Gebruik je nog TV via coax? In dat geval, bied je provider (Belgie gok ik?) ook een set-top-box aan die enkel via UTP werkt (bij Ziggo in Nederland; Next mini)?

Als het bovenstaande ja-ja is of begint met een nee, dan zou ik alle coax behalve de hoofdaansluiting in je meterkast (waar je dan je modem neerzet) eruit trekken en vervangen met UTP en je kabel van de ene naar de andere kamerkamer doortrekken - eventueel met een on-wall accesspoint die tevens een switch is (EAP225-wall, EAP615-wall). In de woonkamer dan afhankelijk van of je nog meer kabels went (of een fatsoenlijk AP wenst) dan ook een EAP225 of EAP615.

Als je nog vastzit aan coax door je TV dan wordt het een lastiger verhaal en zou ik inderdaad ook gewoon proberen te zorgen voor fatsoenlijke Wi-Fi.

[ Voor 3% gewijzigd door ufear op 04-05-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elzenkoning
Bedankt allemaal voor de info!
lasharor schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:49:
Ik krijg niet de indruk dat TS heel technisch is. Als wifi dan inderdaad goed werkt zou ik persoonlijk ook voor de makkelijkste oplossing gaan.

Koop een USB-WIfi adapter
Daar sta je dan als IT-er met toch een aantal jaren ervaring in verschillende domeinen :D Blijkbaar ben ik me nogal slecht aan het uitdrukken :D Ik ken gewoon echt niks van Coax, nooit mee gewerkt.

Hier een antwoord op bovenstaande comments:
  • Coax-kabels uit de muren trekken en vervangen door UTP zie ik (momenteel althans) niet echt zitten... Ik heb daar totaal geen kennis van, en als daar een fout mee gebeurt zit ik ineens zonder kabels in de muren en ben ik nog verder van huis...
  • Wifi voor mijn desktop is een beetje mijn last resort optie... Ik zou graag echt een meer betrouwbaar kabeltje hebben. Bovendien wil ik in de slaapkamers aan de rechterkant ook graag een extra access point zodat ik ook wifi heb in de tuin daarnaast. Momenteel zit dat vervat in de Devolo powerline-kit, maar als ik die zou wegdoen wil ik wel opnieuw een access point daar.
  • @Orion84 : die oplossing van Hirschmann ziet er interessant uit! Ik kwam intussen ook deze tegen: https://www.devolo.be/giga-bridge-coax. Mij lijkt dit ook een optie: één adapter bij de Coax modem plaatsen, en eentje in de slaapkamer rechts onderaan. Helaas heeft deze oplossing geen ingebouwd wifi access point, en ik kan precies geen variant met wifi vinden. Thoughts?
  • De router centraal plaatsen kan ik zeker wel eens proberen (nog geen tijd voor gehad), maar als ik die permanent in die ruimte laat staan heb ik ook in de woonkamer weer een extra access point nodig.
  • Plaatje van de meterkast: daar is eigenlijk niet veel aan te zien. Die "netwerkverdeler" zoals ISP Orange het noemt, is een soort Coax-verdeler / signaalversterker (want er hangt een voeding aan).
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWw8vc4upgTpvGWUxkOtkKk8TR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I7aOne3qCjUZdTnoGzbm7cMm.png?f=fotoalbum_large
  • Voor mijn TV (die naast de router staat in de woonkamer) heb ik geen coax nodig, internet volstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:06
In jouw geval zou ik voor ethernet over coax gaan wat je zelf ook al aangeeft. Dan heb je de beste verbinding zonder dat je kabels hoeft te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja het is een beetje afhankelijk of het huur of koop is en hoe lang je er wilt blijven wonen. Als het koop is en je wilt er lang blijven wonen zou ik de router/modem naar de meterkast verplaatsen en de coax vervangen voor UTP. Simpel omdat je met Moca veel actieve componenten hebt met een beperkte levensduur en stroomverbruik met UTP verminder je die zelfs en heb je geen actieve componenten nodig. Kost even tijd en werk om ze erin te trekken. Voordat je begint kijk eerst eens of ze los zitten, of je de kabel kan bewegen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-09 14:40
zelfde als hierboven eigenlijk, is het koop of huur? ben je plan lang hier te wonen?
eenvoudigste oplossing is vanuit verdeler te gaan werken mits je de ruimte hebt en daar iets van een switch op te hangen en die direct te verbinden met je modem en vanuit daar UTP trekken naar alle plekken.
Volgende uitdaging zijn de muren, kan/mag je hier doorheen boren? Mits dit geen probleem is zou ik UTP trekken boven de plinten of bij het plafond en de kabels in een goot leggen (per 15mm goot zou ik max op 2 kabels duwen). Bestaande coax zou ik persoonlijk vervangen door UTP als je deze door de leidingen getrokken krijgt, scheelt ook al veel.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 22:15
[quote]elzenkoning schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:16:

[...]
• Plaatje van de meterkast: daar is eigenlijk niet veel aan te zien. Die "netwerkverdeler" zoals ISP Orange het noemt, is een soort Coax-verdeler / signaalversterker (want er hangt een voeding aan).
[Afbeelding]

en hoe gaan die kabels de muur in ? en zit er ook ergens telefoondraden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
elzenkoning schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:16:

Daar sta je dan als IT-er met toch een aantal jaren ervaring in verschillende domeinen :D Blijkbaar ben ik me nogal slecht aan het uitdrukken :D Ik ken gewoon echt niks van Coax, nooit mee gewerkt.
je hoeft je niet zo aangevallen te voelen, ik zou mijn hand er niet voor omdraaien om een paar kabels uit de muur te trekken... maar iets programmeren zelfs iets simpels als hello world in javascript zou wel eens te veel kunnen blijken....

gewoon een simpel stappen plan volgen. (door iemand die een beetje handig is).

--> situatie checken, (of er geen vreemde bochten zijn),
--> connectoors losmaken / verwijderen,
--> een dun maar stevit touw aan eeen uiteinde knopen, tapen, lijmen en smelten (let op als ie los gaat ben je de sjaak).
--> als je klaar bent en alle kabel uit de muur is zit er dus een dun touw voor in de plaats deze kun je gebruiken om je utp kabels weer de muur in te trekken,

PRO TIP! - als halverwege bllijkt dat het heel lastig gaat kun je overwegen de kabel terug op zijn plaats te tekken en vervolgens je touw aan het andere eind te maken en zien of het de ander kant op beter gaat.
ja dat maakt verschil... en bedenk dan ook dat je de UTP kabel in de zelfde richting erin trekt als dat je de oude kabel eruit trekt ...
Hier een antwoord op bovenstaande comments:

• Coax-kabels uit de muren trekken en vervangen door UTP zie ik (momenteel althans) niet echt zitten... Ik heb daar totaal geen kennis van, en als daar een fout mee gebeurt zit ik ineens zonder kabels in de muren en ben ik nog verder van huis...
• Voor mijn TV (die naast de router staat in de woonkamer) heb ik geen coax nodig, internet volstaat

zie bovenstaande, - bovendien geef je aan dat je voor tv geen coals meer nodig hebt en dat ip vostaat.
ik snap daarom ook niet zo goed waarom je zegt een coax-spitter nodig te hebben, coax wordt voor 2 dingen gebruikt voor tv (maar kennelijk niet in jouw geval), en voor Docsis ... voor docsis geld hoe dichter je modem bij het aansluitpunt zit hoe beter... kortom verplaatsen naar de meterkast (als daar je cai-punt zit is altijd een goed idee.
  • Wifi voor mijn desktop is een beetje mijn last resort optie... Ik zou graag echt een meer betrouwbaar kabeltje hebben. Bovendien wil ik in de slaapkamers aan de rechterkant ook graag een extra access point zodat ik ook wifi heb in de tuin daarnaast. Momenteel zit dat vervat in de Devolo powerline-kit, maar als ik die zou wegdoen wil ik wel opnieuw een access point daar.
  • @Orion84 : die oplossing van Hirschmann ziet er interessant uit! Ik kwam intussen ook deze tegen: https://www.devolo.be/giga-bridge-coax. Mij lijkt dit ook een optie: één adapter bij de Coax modem plaatsen, en eentje in de slaapkamer rechts onderaan. Helaas heeft deze oplossing geen ingebouwd wifi access point, en ik kan precies geen variant met wifi vinden. Thoughts?
niet aan beginnen, ik kan daar een heel verhaal over schrijven, maar simpeweg gezegd werkt die troep gewoon niet of nog duidelijker gezegd een usb (of pci-e wifi kaartje met een beetje AC (of ax) wifi chipset van een normaal merk is altijd letterlijk ALTIJD stabieler dan een powerline setje
• De router centraal plaatsen kan ik zeker wel eens proberen (nog geen tijd voor gehad), maar als ik die permanent in die ruimte laat staan heb ik ook in de woonkamer weer een extra access point nodig.
[Afbeelding]
of je bij het wat centraler plaatsen van je modem-router dan ineens in de woonkamer een ap nodig zou hebben durf ik op voorhand nog niet helemaal zo zeker te stellen, het zou kunnen maar veel hangt af van hoeveel ruis je hebt van muren (buiten gewoon dikke muren) of buren. testen hoef niet meer te zijn dan je router verplaatsen naar de signaal-versterker dat verdelertje van je provider... waarvan ik nu ook snap waarom die er zit... je modem plaatsen op een plek ver van je CAI punt is ALLTIJD af te raden en de enige manier waarop dat mogelijk toch kan is wanneer je een signaal-versterker inzet en dat dan vaak nog met de nodige problemen... kortom sluit je modem eens aan op de plek van je versterker ... kans is dat ie het dan direct doet... dus ook zonder versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Misschien een overbodige vraag maar wat voor plafonds heb je? Als ze hol zijn kun je daar misschien leidingen door trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elzenkoning
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Na wat vakantie en andere klusjes ben ik me aan het informeren om zoals aangeraden toch de COAX-kabels te vervangen door UTP. Momenteel heb ik een een USB wifi-adaptertje voor mijn desktop, maar die werkt toch niet geweldig (mogelijks ook omdat de modem nu zo ver staat van waar de netwerkkabel binnenkomt).

Na wat andere forumposts te checken lees ik vooral dat het aangeraden is om dit soort kabel te bestellen:
  • UTP, geen shielded of foiled nodig
  • 100% koper, geen CCA
  • Cat6 of max Cat6a, rest is overkill
  • De dikte ben ik me niet mee vertrouwd, ik lees onder andere AWG24. Iemand die me dat kan toelichten?
  • Beter een stugge kabel
Power over Ethernet support lijkt me wel handig, gezien ik in de slaapkamer achteraan een access point zou willen plaatsen. Is dat aan te raden in mijn situatie?

Iemand ook een aanrader over wat voor soort touw ik best aanschaf om aan de Coax te bevestigen, om nadien de UTP-kabel ermee door te trekken?

[ Voor 20% gewijzigd door elzenkoning op 27-06-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50

Mystikal

It never hurts to help!

Check ook even of je vaste buis hebt en geen flexibele. Want dan wordt het een heel lastig verhaal!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:58
POE werkt zelfs met Cat5e, daar heb je geen andere kabels voor nodig. Verder klopt je lijstje aardig. Wat de AWG betreft hoef je je niet heel druk te maken. Lagere AWG is beter, dan zijn de aders dikker wat voor minder weerstand zorgt. Zorg er dan wel voor dat je de juiste connectors hebt, anders kan het lastig zijn de aders er goed in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

nvm.

[ Voor 98% gewijzigd door Gekkenhuis op 27-06-2023 10:24 ]

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
elzenkoning schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:09:
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Na wat vakantie en andere klusjes ben ik me aan het informeren om zoals aangeraden toch de COAX-kabels te vervangen door UTP. Momenteel heb ik een een USB wifi-adaptertje voor mijn desktop, maar die werkt toch niet geweldig (mogelijks ook omdat de modem nu zo ver staat van waar de netwerkkabel binnenkomt).

Na wat andere forumposts te checken lees ik vooral dat het aangeraden is om dit soort kabel te bestellen:
  • UTP, geen shielded of foiled nodig
  • 100% koper, geen CCA
  • Cat6 of max Cat6a, rest is overkill
  • De dikte ben ik me niet mee vertrouwd, ik lees onder andere AWG24. Iemand die me dat kan toelichten?
  • Beter een stugge kabel
Power over Ethernet support lijkt me wel handig, gezien ik in de slaapkamer achteraan een access point zou willen plaatsen. Is dat aan te raden in mijn situatie?

Iemand ook een aanrader over wat voor soort touw ik best aanschaf om aan de Coax te bevestigen, om nadien de UTP-kabel ermee door te trekken?
Ik trek altijd BELDEN 7965E, dat is CAT6 AWG23 en werkt ook prima met PoE. Zeker-weten geen CCA en ook te krijgen in 100 meter. Ik bestel altijd bij netwerkwinkel.nl, daar hebben ze ook bijpassende connectors, patch-panelen etc.

Overweeg of je 1 of 2 kabels wil trekken, als je er twee wil, trek die er dan in 1x door. Als je een enkele lengte van 100 meter koopt is dat natuurlijk wel lastiger dan als je twee keer 100 meter koopt.

Het type touw/bevestiging maakt in mijn ervaring niet echt uit, een enigzins overdachte beun-de-haas manier met wat voor handen is gaat tot nu toe hier altijd goed. Denk aan;

- Touw, elektrakabel die je aan twee kanten vastmaakt - let wel op dat de dikte samen met de beide kabels niet exobitant wordt zodat je in de buis niet in de problemen komt.
- Goed aftapen van de gehele verbinding zodat zowel de bevestiging van je touw/kabel niet loskomt bij het eerste bochtje in de buis, maar eigenlijk fungeert deze bij mij volgens mij meestal als primaire verbinding, waarbij touw/kabel fungeert om te zorgen dat het niet 'kan' scheuren.
- Eventueel draaien van de UTP-aders om de kabel waaraan je gaat trekken (let op - wel risico dat je de aders zelf hiermee kapot KAN trekken, dus eigenlijk niet zo handig, maar nog nooit problemen mee gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elzenkoning
Mystikal schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:20:
Check ook even of je vaste buis hebt en geen flexibele. Want dan wordt het een heel lastig verhaal!
De huidige Coax-kabels zitten in de muur / vloer (en hieronder is een parkeergarage + kelders van andere eigenaars), dus daar heb ik geen zicht op... Ik vermoed echter dat het allemaal wel vast zit, kan me dat niet echt anders voorstellen? :*)
endness schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:20:
POE werkt zelfs met Cat5e, daar heb je geen andere kabels voor nodig. Verder klopt je lijstje aardig. Wat de AWG betreft hoef je je niet heel druk te maken. Lagere AWG is beter, dan zijn de aders dikker wat voor minder weerstand zorgt. Zorg er dan wel voor dat je de juiste connectors hebt, anders kan het lastig zijn de aders er goed in te krijgen.
Ok, top!

Zoiets bijvoorbeeld? https://www.netwerkkabel....stug-50m-koper-blauw.html

Kan je nog iets uitweiden over de connectors aub? Waar dien ik op te letten daarvoor?

Ik was aan het denken: in de woonkamer / slaapkamer een Niko netwerk-wandcontactdoos, en bij de modem/router in in de centrale ruimte de kabels afmonteren op een RJ-45. Heb geen enkele van die zaken ooit gedaan, maar mijn idee is: ik zorg ervoor dat ik genoeg kabel heb, en probeer het tot het werkt... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Heb hier 23AWG, maar 24AWG zal net zo goed werken. (Op kortere afstanden werkt zelfs 28AWG nog met POE, maar dan zit je wel op het randje). Voor UTP wandcontactdozen maakt het niet uit. (Als je stekkertjes gaat knijpen is de dikte wel van belang).

Overigens heb ik hier ook een stukje power-line om dekking de tuin te realiseren. Om dat goed te krijgen heb ik toen een stopcontact in de meterkast gemaakt, op de tuin groep. Dat maakte het verschil tussen "werkt soms een beetje" en nu maandenlang stabiel >400Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
elzenkoning schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:27:
[...]

De huidige Coax-kabels zitten in de muur / vloer (en hieronder is een parkeergarage + kelders van andere eigenaars), dus daar heb ik geen zicht op... Ik vermoed echter dat het allemaal wel vast zit, kan me dat niet echt anders voorstellen? :*)

[...]

Ok, top!

Kan je nog iets uitweiden over de connectors aub? Waar dien ik op te letten daarvoor?

Ik was aan het denken: in de woonkamer / slaapkamer een Niko netwerk-wandcontactdoos, en bij de modem/router in in de centrale ruimte de kabels afmonteren op een RJ-45. Heb geen enkele van die zaken ooit gedaan, maar mijn idee is: ik zorg ervoor dat ik genoeg kabel heb, en probeer het tot het werkt... :D
Je wil in je meterkast eigenlijk een patchpaneel (https://www.netwerkwinkel...wart-NP0017B-p_37700.html).

En dan in je WCDs dus keystones (https://www.netwerkwinkel...P-wit-NK4005-p_34243.html).

Heb je wel een LSA-tang (https://www.netwerkwinkel...loos-39933-1-p_10869.html) voor nodig, maar dan hoef je dus niet met een krimptang en losse connectors te gaan pielen.

En qua buis, wat er bedoeld wordt is of je buis 'glad' is of de geribbelde variant, de geribbelde variant gaat met name in bochten tot gedoe/hoofdpijn leiden. Maar daar kom je eigenlijk alleen achter door het te proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door ufear op 27-06-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:58
elzenkoning schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:27:

[...]

Ok, top!

Die kabel ziet er goed uit inderdaad. Met betrekking tot de connectoren moet je checken of de AWG van de kabel past in de connector. Deze ondersteunen 22 tot 24 AWG, en de genoemde kabel is 23AWG. Dat gaat dus goed komen. Als je het nog nooit gedaan hebt kan het wel lonen om 2 tot 3 keer zoveel connectoren te bestellen. Heel moeilijk is het niet, maar het vergt wel wat handigheid.
Pagina: 1