[PV] 3-fase systeem aagesloten op 1-fase: nadelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietb
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Gisteren zijn bij ons zonnepanelen geïnstalleerd, in eerste instantie zouden deze 3-fase aangesloten worden doormiddel van een kabel (via de nok van het dak naar de voorkant van het huis, pijp naar beneden en dan de kruipruimte in). Hiervoor is het bedrijf twee maal vooraf langs geweest.

Eenmaal ter plaatse vond de elektricien (een andere dan diegenen die vooraf zijn komen kijken), dat dat niet kon, omdat hij zijn ladder niet kwijt zou kunnen in de voortuin.
Uiteindelijk is er gekozen om de panelen (10 * 430 Wp, Enphase micro-omvormers, meer panelen is niet mogelijk op dit dakdeel) via de wasmachine aansluiting op zolder aan te sluiten (en dus 1-fase). Ik werd gisteren een beetje overdondert en twijfel nu of deze oplossing wel goed is.

Zitten er specifieke nadelen aan de uiteindelijke oplossing? Bijvoorbeeld met het (ooit) aansluiten van een eigen laadpaal en natuurlijk zoveel mogelijk laden als de zon schijnt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:34
Welk type Enphase microomvormer heb je? Vaak zijn ze "kleiner" dan de panelen, dus bijvoorbeeld max 295 watt piek of 330.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En wat voor kabel komt er nu van het dak? Is dat al een 5 aderige, of drie keer een 3 aderige, of een enkele 3 aderige?

Waarschijnlijk is het technisch prima, de PV verdeler zal geschikt zijn voor 3680 watt aan omvormers (paneelvermogen is niet relevant).

Nadelen zijn het mogelijk eerder uitvallen bij overbelasting van het net, te zien aan de AC spanning, en iets hogere kabelverliezen. Voordeel is dan weer dat je de beste fase (=die met de laagste spanning bij mooi weer) kunt kiezen, dat kan dan weer niet bij 3fase :)

[ Voor 34% gewijzigd door Proton_ op 03-05-2023 12:36 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Zitten er specifieke nadelen aan de uiteindelijke oplossing? Bijvoorbeeld met het (ooit) aansluiten van een eigen laadpaal en natuurlijk zoveel mogelijk laden als de zon schijnt?
Zolang je kan salderen maakt het niet uit, maar als het salderen vervalt wil je zoveel mogelijk de opwekte stroom zelf gebruiken. Dat is het meest rendabel als je de 3-fase grootverbruikers zoals laadpaal, warmtepomp, boiler, sauna, e.d. voorziet van opgewekte stroom. Ik zou daarom altijd een 3-fase omvormer willen hebben met een 3-fase aansluiting.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:53

timovd

Voorsprong door techniek

ari3 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:34:
[...]

Zolang je kan salderen maakt het niet uit, maar als het salderen vervalt wil je zoveel mogelijk de opwekte stroom zelf gebruiken. Dat is het meest rendabel als je de 3-fase grootverbruikers zoals laadpaal, warmtepomp, boiler, sauna, e.d. voorziet van opgewekte stroom. Ik zou daarom altijd een 3-fase omvormer willen hebben met een 3-fase aansluiting.
Dat is onzin! Salderen (tussen de fases) gebeurt intern al op de meter.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietb
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
phYzar schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:27:
Welk type Enphase microomvormer heb je? Vaak zijn ze "kleiner" dan de panelen, dus bijvoorbeeld max 295 watt piek of 330.
Enphase IQ8+ 3F
Proton_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:33:
En wat voor kabel komt er nu van het dak? Is dat al een 5 aderige, of drie keer een 3 aderige, of een enkele 3 aderige?

Waarschijnlijk is het technisch prima, de PV verdeler zal geschikt zijn voor 3680 watt aan omvormers (paneelvermogen is niet relevant).

Nadelen zijn het mogelijk eerder uitvallen bij overbelasting van het net, te zien aan de AC spanning, en iets hogere kabelverliezen. Voordeel is dan weer dat je de beste fase (=die met de laagste spanning bij mooi weer) kunt kiezen, dat kan dan weer niet bij 3fase :)
Er komt een enkele 3 aderige van het dak.

Het voordeel van de fase met de laagste spanning heb ik niet, het is gewoon voor me aangesloten, geen idee op welke...
timovd schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:36:
[...]

Dat is onzin! Salderen gebeurt intern al op de meter.
En wat als het salderen "straks" weg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-06 10:07
Pietb schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:46:
[...]

Enphase IQ8+ 3F

[...]

Er komt een enkele 3 aderige van het dak.

Het voordeel van de fase met de laagste spanning heb ik niet, het is gewoon voor me aangesloten, geen idee op welke...

[...]

Het salderen in de meter staat los van de saldering met betrekking tot de afrekening.

In Nederland is het bepaald dat het verbruik/teruglevering over de verschillende fases met elkaar verrekend word.
Lever je op 1 fase terug en verbruik je op een andere fase, dan word dat (voor zover dat kan kwa vermogen) tegen elkaar afgezet. Dus enkel je netto verbruik of terug levering word geregistreerd.

In dat opzicht maakt het dus niet uit op welke fase je terug levert.

wel zou het uit kunnen maken als onze overheid ooit eens gaat bepalen dat dit systeem anders geimplementeerd moet worden zoals ze nu in Belgie volgens mij hebben. Daar lijkt hun vastrecht af te hangen van het maximale gelijktijdige gebruik. Kun je daar je verbruik spreiden dan betaal je lagere vaste lasten. Daarom dat je in Belgie ook veel meer accu systemen ziet waarmee mensen dus aan peakshaving kunnen doen en zodoende geld kunnen besparen.
Voor zover ik weet zijn hier geen plannen voor en als deze er komen is er nog tijd genoeg om eventuele aanpassingen aan je installatie te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
Pietb schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:46:

Heeft werkelijk niets met salderen te maken

Meetwet schrijft voor dat de som der fasen in de registers gaan, niet de individuele fasen.
En rechtsongelijkheid ten opzichte van enkelfase aansluitingen maakt dat dit ook niet gaat veranderen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:05
Ronald schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:59:
[...]

Heeft werkelijk niets met salderen te maken

Meetwet schrijft voor dat de som der fasen in de registers gaan, niet de individuele fasen.
En rechtsongelijkheid ten opzichte van enkelfase aansluitingen maakt dat dit ook niet gaat veranderen
en wat als fase 1 op 254v zit, en je laadpaal op fase 2 of 3? dan is je omvormer misschien uit en is de spanningsval van je grootverbruiker op een andere fase. het is leuk dat het bij draaien verrekend wordt, maar als de fase vol is gaan ze toch echt uit en krijg je ze niet aan door aircos of laadpalen aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
@DaTimMan Geen idee waarom je mijn post quote. Je hebt het over een heel ander onderwerp.

Maar 254V in meterkast zou niet voor mogen komen. Wel? dan is de meest waarschijnlijke uitleg een stel buren die zich niet aan de regels houden.

Bij hoge netspanning zijn micro omvormer systemen altijd in het nadeel ten opzichte van centrale omvormers die een korter AC traject hebben.

Als je PV op fase 1 hebt, dan is het slimmer om een grootverbruiker op dezelfde fase te hebben... dus je begint met een raar voorbeeld

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 04-05-2023 16:29 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwernars
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-06 09:15
Ronald schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:28:
@DaTimMan Geen idee waarom je mijn post quote. Je hebt het over een heel ander onderwerp.

Maar 254V in meterkast zou niet voor mogen komen. Wel? dan is de meest waarschijnlijke uitleg een stel buren die zich niet aan de regels houden.

Bij hoge netspanning zijn micro omvormer systemen altijd in het nadeel ten opzichte van centrale omvormers die een korter AC traject hebben.

Als je PV op fase 1 hebt, dan is het slimmer om een grootverbruiker op dezelfde fase te hebben... dus je begint met een raar voorbeeld
maar is dat mogelijk? 11 zonnepanelen op fase 1 van de 3 fase en daarop ook een nog een laadpaal op fase 1 en 2? (enphase iq8m en jinko 425wp)

Ik ben echt een leek en zit eigenlijk in een situatie dat ik zonnepanelen wil maar later ook een 3fase meterkast alleen dat duurt nu nog 7 maanden :X
Pagina: 1