Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-09 11:50
Hallo allemaal,

Wij hebben in ons huis een Growatt omvormer hangen, een 6000TL3-X. Ik werk op zolder, waar de omvormer bloot in de zelfde ruimte hangt. Nu is de omvormer tijdens het opwekken zo'n 30 seconden stil en maakt vervolgens 30 seconden lawaai. Dit gebeurt uren achter elkaar, soms zelfs de hele dag. Ik word er tureluurs van tijdens het werken en ben daarom erg benieuwd naar of dit normaal is of niet. Ik heb een filmpje gemaakt waarin je kunt horen wat het geluid is:

Alvast hartelijk dank voor de reacties.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:47

paQ

Ik heb 2 growatt omvormers, beide 1 fase, maar die hoor ik totaal niet (Behalve het tikken bij starten en stoppen)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:39
Dit lijkt te maken te hebben met typische goodkoop is duurkoop. Zie ook Geluid Goodwe GW4K-DT omvormer normaal? voor een ander merk. Gewoon goedkoop geproduceerd en totaal ongeschikt voor een verblijfruimte.

Kan uit het filmpje niet halen of het electrostatische whine is of coolfans. Bij mijn Goodwe zijn het de coolfans.
paQ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:32:
Ik heb 2 growatt omvormers, beide 1 fase, maar die hoor ik totaal niet (Behalve het tikken bij starten en stoppen)
Dat had mijn passief gekoelde SMA ook: een klik in de morgen en een klik aan het einde van de dag.

[ Voor 31% gewijzigd door Rukapul op 03-05-2023 11:49 ]

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-11 22:16
8000TL3-X hier, ik hoor niks maar hij hangt naast de mechanische ventilatie die meer herrie maakt. Ding is nu wel gloeiend heet, ik zou hem niet zomaar in een leef ruimte hangen.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:58
reinier68 in "Growatt omvormer maakt geluid"

Voor het geval je het nog niet wist. Er zit een fan in. Hier hoor je die nu ook duidelijk. Gelukkig in het CV-hok, dus nergens last van.

[ Voor 27% gewijzigd door Noutie op 12-06-2023 10:43 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 19:51
Lollercopter schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:19:
8000TL3-X hier, ik hoor niks maar hij hangt naast de mechanische ventilatie die meer herrie maakt. Ding is nu wel gloeiend heet, ik zou hem niet zomaar in een leef ruimte hangen.
Inderdaad, de gemiddelde omvormer heeft een rendement van 95%. Bij vollast (8kW) verliest hij dus 400Wh aan warmte. Die moet afgevoerd worden middels de koelribben en of ventilator.
Dat is ook warmte (als de unit in een woonverblijf hangt) die je huis binnenkomt.
Vaak wordt hier geen rekening mee gehouden bij de plaatsing van de unit.

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Sma kopen

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:16
Mijn 6000-TL3-X wordt rechtsboven aan z'n 75C en hoor geen ventilator (weet ook niet of deze erin zit).
Sinds 12:00 is de opbrengst wel wat terug gevallen maar dat kan ook panelen warmte zijn. Ik wil de omvormer nog wel actief gaan koelen maar moet daar nog wat voor fabriceren ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1