Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-02 21:28
Hi allen,

Wij hebben sinds vorige week zonnepanelen op ons dak (11 panelen van 405wp en een GW4K-DT 3-fasen omvormer). Tot nu toe erg tevreden over de opbrengsten, maar nu zit ik toch met een vraag.

De omvormer is bij ons geplaatst in de 'extra' kamer op de bovenste verdieping, naast mijn kantoor. Bij de installatie heb ik nog gevraagd naar het geluidsniveau van de omvormer, maar werd mij gezegd dat deze onhoorbaar zou moeten zijn (anders dan bij het aan- en uitslaan).

Dit is echter niet het geval. De omvormer maakt gedurende de dag constant een soort zoemend geluid, soms hard (>43DB) en soms wat zachter (>30 en <38). Het lijkt erop dat het geluid het ergst is als er tussen de 1200 en 2500w wordt opgewekt. Zelfs met gesloten deuren is het geluid nog hoorbaar en immens irritant.

Ik heb contact opgenomen met de installateur, maar zij zeggen dat een geluidsniveau tussen de 25DB en 40DB heel normaal is. Ik heb ze al bericht dat het ook boven de 40db uitkomt (ik wacht nog op reactie), maar deze stelling lijkt mij ook niet helemaal juist. In de datasheet van de omvormer staat dan het geluidsniveau onder de 30db zou moeten zijn (en volgens mij al helemaal niet constant, maar eerder bij het aanslaan van de relais). Als ik had geweten dat het geluid zo luid en constant zou zijn, dan had ik wellicht de omvormer buiten laten plaatsen.

Nu vraag ik mij af of het juist is dat omvormers constant geluid maken. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is is dit normaal? IS dit een Goodwe kwaal (al googlend kom ik niet op een concreet antwoord).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mario038
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-05 11:01
Bij mij hangt een Goodwe GW6K-DT 3 fase-omvormer in de garage. Ik heken wat jij omschrijft over het geluid. Mijn installateur heeft dat destijds ook aangegeven, voor de offerte, en daarom ook geadviseerd de omvormer in de garage te hangen (wat mij overigens ook het beste uitkwam). Het ding maakt dus inderdaad een licht zoemend geluid. Of dat meer of minder dan 30db is, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
mario038 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:43:
Bij mij hangt een Goodwe GW6K-DT 3 fase-omvormer in de garage. Ik heken wat jij omschrijft over het geluid. Mijn installateur heeft dat destijds ook aangegeven, voor de offerte, en daarom ook geadviseerd de omvormer in de garage te hangen (wat mij overigens ook het beste uitkwam). Het ding maakt dus inderdaad een licht zoemend geluid. Of dat meer of minder dan 30db is, geen idee.
En is het geluid bij jou ook merkbaar erger bij een niet-maximale opwekking? (bij mij is dat dus tussen de 1500 en 2500w)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
ik hoor onze goodwe 3000-xs eigenlijk niet, zelfs niet als ik er vlakbij sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:27
Wij hebben een GoodWe 5000D-NS (1 fase) en die is ook onhoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik heb ook de GW4K-DT, hangt op zolder. Maar ik hoor hem een verdieping lager niet.
Neem je geluid eens op, dan kan ik kijken of ik het herken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:07:
Ik heb ook de GW4K-DT, hangt op zolder. Maar ik hoor hem een verdieping lager niet.
Neem je geluid eens op, dan kan ik kijken of ik het herken.
Ik heb geen idee hoe ik bestanden toevoeg, dus heb even een 10 sec MP3 via WeTransfer geupload (LINK)

Het lijkt wellicht niet heel luid, maar dat is meer de opname denk ik. Het geeft wel een idee wat voor soort geluid het is. Nogmaals: dit geluid is dit erg luid wanneer de opwekking niet maximaal is (dus wanneer de panelen ongeveer 30-50% van de max capaciteit opwekken. Het geluid is bijna niet hoorbaar wanneer de panelen minder of meer dan dat opwekken. Het is hier nu erg zonnig en dan schieten de panelen naar 90% capaciteit of meer (>4000w) en dan heb ik nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

jcneji schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:39:
[...]

Ik heb geen idee hoe ik bestanden toevoeg, dus heb even een 10 sec MP3 via WeTransfer geupload (LINK)

Het lijkt wellicht niet heel luid, maar dat is meer de opname denk ik. Het geeft wel een idee wat voor soort geluid het is. Nogmaals: dit geluid is dit erg luid wanneer de opwekking niet maximaal is (dus wanneer de panelen ongeveer 30-50% van de max capaciteit opwekken. Het geluid is bijna niet hoorbaar wanneer de panelen minder of meer dan dat opwekken. Het is hier nu erg zonnig en dan schieten de panelen naar 90% capaciteit of meer (>4000w) en dan heb ik nergens last van.
Ja dat geluid maakt die van mij ook wel eens in dezelfde omstandigheden die jij beschrijft. Ik heb er zelf geen last van en denk dat normaal is bij zo'n omvormer dus ik heb er nooit echt bij stil gestaan verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:43:
[...]

Ja dat geluid maakt die van mij ook wel eens in dezelfde omstandigheden die jij beschrijft. Ik heb er zelf geen last van en denk dat normaal is bij zo'n omvormer dus ik heb er nooit echt bij stil gestaan verder.
Het is erg jammer als dit 'normaal' is (hoewel ik daar nog aan twijfel). Als ik dit had geweten, dan had ik de omvormer buiten laten plaatsen. Het staat nu namelijk in onze logeerkamer (die wij nu niet meer als logeerkamer kunnen gebruiken) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 13:45
Kun je ook een foto bijvoegen? Hoe ie aan de muur hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
Maaark schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:27:
Kun je ook een foto bijvoegen? Hoe ie aan de muur hangt?
Hierbij. Omvormer hangt aan een beugel aan de (holle) muur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_BEiViDhKuRvevbCQGJvq2zDKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJB5UBmIpq9ot5EiLUlDmvLQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6J-3zYHYTxQR-rrj87xghQh0sQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjYzsxHpWSPTqpr2OJy2anYj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-05 18:30
Als de omvormer zoemt slaapt er niemand toch? Lijkt me dat het wel meevalt qua onbruikbaar.
Je kunt wel vragen of je installateur een andere omvormer van een ander merk wil ophangen, wie weet wil hij je wel van dienst zijn?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 17:19

Zenix

BOE!

Ik heb de 6kW versie van die omvormer, maar hoor hem alleen inschakelen, verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mario038
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-05 11:01
jcneji schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:05:
[...]

En is het geluid bij jou ook merkbaar erger bij een niet-maximale opwekking? (bij mij is dat dus tussen de 1500 en 2500w)
Gisteren even voor je geluisterd, bij niet-maximale opwekking lijkt het geluid iets harder te zijn.
Het geluid komt redelijk overeen met het door jou opgenomen geluid. Normaal dus denk ik voor deze omvormer. Ik heb er geen last van, ding hangt in de garage en ik hoor hem dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
mario038 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:14:
[...]

Gisteren even voor je geluisterd, bij niet-maximale opwekking lijkt het geluid iets harder te zijn.
Het geluid komt redelijk overeen met het door jou opgenomen geluid. Normaal dus denk ik voor deze omvormer. Ik heb er geen last van, ding hangt in de garage en ik hoor hem dus niet.
Ai, dat is spijtig voor mij :/ Installateur komt ergens volgend week wel langs voor een check, maar kans is dus groot dat ze niets (kunnen) doen. Dat wordt de kamer soundproofen xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 19:38
Yep, kastje er omheen bouwen :) of komt er veel warmte van zo'n ding af?

[ Voor 39% gewijzigd door spokje op 21-04-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
spokje schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:28:
Yep, kastje er omheen bouwen :) of komt er veel warmte van zo'n ding af?
Dat valt vooralsnog mee, maar het moet nog zomer worden. Even kijken wat de gemiddelde kamertemperatuur wordt voordat ik de omvormer 'wegbouw'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Ik heb een GW8k-DT en vind het een piece of shit qua geluid. Er zitten een paar ondergedimensioneerde ventilatortjes op die temperatuurgestuurd werken. Heb er geen last van maar het is geheel onnodig. Typische China engineering.

Ga er een paar grotere fans los opzetten en/of een afzuigventiel erbij plaatsen voor extra luchtstroming.

* Rukapul denkt met weemoed terug aan zijn passieve SMA. Was een joekel van een ding met een bult ijzer en koelribben, maar nul geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:33
jcneji schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:31:
[...]
Dat valt vooralsnog mee, maar het moet nog zomer worden. Even kijken wat de gemiddelde kamertemperatuur wordt voordat ik de omvormer 'wegbouw'
Ik zou hem zeker niet wegbouwen, koeling is juist heel belangrijk. Mijn gw5000DNS is gelukkig muisstil, maar ik heb er juist een paar fans opgezet om te temperatuur van de omvormer met een graad of 15-20 te verlagen. Bij maximale belasting werd hij warmer dan 45 graden aan de buitenkant, en dat vond ik wat te veel. Hij moet bij flinke levering erg veel warmte kwijt, en dat zal bij die van jou niet veel anders zijn.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
Skynett schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:38:
[...]

Ik zou hem zeker niet wegbouwen, koeling is juist heel belangrijk. Mijn gw5000DNS is gelukkig muisstil, maar ik heb er juist een paar fans opgezet om te temperatuur van de omvormer met een graad of 15-20 te verlagen. Bij maximale belasting werd hij warmer dan 45 graden aan de buitenkant, en dat vond ik wat te veel. Hij moet bij flinke levering erg veel warmte kwijt, en dat zal bij die van jou niet veel anders zijn.
Zojuist bericht gekregen van installateur; ze gaan de GW4000 vervangen voor een GW5000. Hopelijk is dat beter dan wat ik nu heb qua geluidsniveau (overigens ook qua capaciteit vermoed ik, aangezien onze panelen voor meer dan 4200w zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Ridder
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-10-2024
YouTube: Geluid GoodWe omvormer

GW 4k en precies hetzelfde. Boven de 3 kW is die stil. GoodWe heeft een software update gedaan maar helpt niks. En dan doen ze ook niks meer. Installateur komt geluidsmeting doen. Kan het kwaad vraag ik me af? Hogere harmonischen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
Grijze Ridder schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:22:
YouTube: Geluid GoodWe omvormer

GW 4k en precies hetzelfde. Boven de 3 kW is die stil. GoodWe heeft een software update gedaan maar helpt niks. En dan doen ze ook niks meer. Installateur komt geluidsmeting doen. Kan het kwaad vraag ik me af? Hogere harmonischen?
Wat is de totale capaciteit van jouw panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
jcneji schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:31:
[...]

Doe dat maar niet, hij geeft zeker 2% = 80W warmte af. In een kastje wordt het dan vlot zo warm dat ie stuk gaat.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
jcneji schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:48:
[...]

Zojuist bericht gekregen van installateur; ze gaan de GW4000 vervangen voor een GW5000. Hopelijk is dat beter dan wat ik nu heb qua geluidsniveau (overigens ook qua capaciteit vermoed ik, aangezien onze panelen voor meer dan 4200w zijn)
Geluid zal je altijd houden. Ik heb een SMA @Rukapul 2000HF en die zoemt ook lekker. Qua opbrengst gaat het niets meer brengen want je panelen doen nooit die 4200W. Wellicht omdat je hem wat minder belast iets minder geluid, maar geluid blijf je houden. Wil je geen geluid dan zal je hem moeten laten verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:01

crisp

Devver

Pixelated

jcneji schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:48:
[...]

Hierbij. Omvormer hangt aan een beugel aan de (holle) muur.
Werkt die holle muur hier niet ook versterkend voor het geluid?

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Ridder
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-10-2024
jcneji schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:48:
[...]

Wat is de totale capaciteit van jouw panelen?
4200 geloof ik maar wel met oost west opstelling, dus ik ga niet boven de 4kW komen.
Pagina: 1