Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-05 16:44
Ik kwam laatst dit artikel tegen:

https://www.hartvannederl...en-zitten-zoveel-kost-dat

Ik herinner me nog dat een rijkeluiskindje bij mij thuis alle telefoonopladers uit het stopcontact haalde omdat het een euro per jaar zou kosten en ik dacht: ja geen wonder dat je ouders rijk zijn als je zo naar elke eurocent kijkt, maar dit is toch de moeite niet waard?

Nou claimt HvN dat het je een besparing van bij 16 euro per oplader zou kunnen schelen. Dat verandert voor mij het plaatje met meerdere opladers maar ergens vertrouw ik ze niet, als ik naar mijn eigen energierekening kijk dan zou ik bijna alleen maar betalen voor opladers en niet voor het witgoed.

(Daarnaast vraag ik me af hoeveel slijtage het zou opleveren per oplader en of je zo niet veel eerder opladers moet afschrijven).

Iemand hier ooit naar gekeken?

(Weet even niet of ik in het juiste subforum zi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:15
Vroeger slurpte een adapter nog wel wat inderdaad als er niks aan gesloten was. Tegenwoordig is dat vrijwel nihil volgens mij. Ik heb het ooit een keer gemeten wat een 230V->USB adapter deed qua verbruik en dat was bijna niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:57

Bezulba

Formerly known as Eendje

Hang er een meter tussen en je weet het. Zelfde voor andere apparaten als tv tuner, tv, versterker, router etc. Meten is weten.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Bezulba schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:24:
Hang er een meter tussen en je weet het. Zelfde voor andere apparaten als tv tuner, tv, versterker, router etc. Meten is weten.
En zorg dat je een meter hebt die gevoelig genoeg is, of hang tien opladers aan een stekkerblok en meet dat.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

verschil tussen oudere en moderne laders kan best behoorlijk zijn (bij laptops ed that is) denk dat het bij usb wel meevalt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:57

P_Tingen

omdat het KAN

Een apparaat dat 1w neemt, verbruikt in een jaar tijd 1w x 24uur x 365 dagen = 8.7kWh
Als je uitgaat van het prijsplafond is dat dus 8.7 kWh x €0,40 = €3,50 per jaar per watt continuverbruik

De claim van HvN klopt dus sowieso al niet (shock!). Maar de meeste moderne opladers en tv's in standby nemen amper iets, denk orde van grootte 0,2 - 0,5 watt.

Dus tenzij je tientallen adapters continu in gebruik hebt, zou ik me er niet zo druk over maken.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wauskoek
Ik heb het snel even gemeten. Een merkloos dubbele USB lader met een rode led lampje en verbruikt 0,05Watt in rust.

0,05 x 24 uur = 1,2 Watt uur per dag.
1,2 x 365 dagen = 438Wh per jaar = 0,438 kWh.

0,438 kWh x (je stroomprijs) = ?

Even een lompe stroomprijs van 0,75 cent per kWh.
0,438 x 0,75 = 0,32 cent Euro per jaar.

edit.. foutje bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door wauskoek op 02-05-2023 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28

D4NG3R

kiwi

:)

Afaik doen de meeste moderne adapters <0.1W wanneer ze niks hoeven te doen, maar bij wat oudere modellen kan het hard gaan ja.

offtopic:
Holy shit wat leest die website onprettig trouwens. :X

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39
Als een adapter warm wordt zonder dat iets oplaadt, gebruikt ie stroom, echter de meeste moderne laders hebben een schakelingetje waardoor die effectief uitstaat wanneer er niets aan hangt. Maar, voelen, wordt die warm zonder dat die iets doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:55

paQ

D4NG3R schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:30:

offtopic:
Holy shit wat leest die website onprettig trouwens. :X
Ja alsof ik een mobiele website zit te bekijken op 27"

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Opladers moeten tegenwoordig ook voldoen aan de richtlijn 0,5 Watt standby verbruik. Als je daar mee rekent hebt je het over nog geen 4,5 kWh per jaar. Dat is maximale grens, in de praktijk is het veel minder.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
pennywiser schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:32:
Als een adapter warm wordt zonder dat iets oplaadt, gebruikt ie stroom, echter de meeste moderne laders hebben een schakelingetje waardoor die effectief uitstaat wanneer er niets aan hangt. Maar, voelen, wordt die warm zonder dat die iets doet.
Dit inderdaad. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39
ds23man schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:35:
Opladers moeten tegenwoordig ook voldoen aan de richtlijn 0,5 Watt standby verbruik. Als je daar mee rekent hebt je het over nog geen 4,5 kWh per jaar. Dat is maximale grens, in de praktijk is het veel minder.
In euro's was altijd de vuistregel x2, dus, 0.5W is 1 euro per jaar bij 365 dagen 24/7 aan staan, echter met de huidige energie prijzen x3 of 4 rekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

wauskoek schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:30:
Ik heb het snel even gemeten. Een merkloos dubbele USB lader met een rode led lampje en verbruikt 0,05Watt in rust.

0,438 x 0,75 = 0,32 cent per jaar.
Kleine correctie: 0,438 kWh x € 0,75/kWh = € 0,33 (factor 100)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:57

P_Tingen

omdat het KAN

Op dit moment is de stroomprijs maximaal € 0,40 / kWh (tenzij je heel veel gebruikt) dus dan kom je nog lager uit zelfs.

0,438 x 0,40 = 18 cent per jaar.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

P_Tingen schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:47:
[...]

Op dit moment is de stroomprijs maximaal € 0,40 / kWh (tenzij je heel veel gebruikt) dus dan kom je nog lager uit zelfs.

0,438 x 0,40 = 18 cent per jaar.
Nou de berekening nog even als je overschot op je PV hebt met een vast contract van 0,22 cent. Ik krijg kaal 5 cent als teruglevering. Komt het uit op 2 en een halve cent.... :+ :+

Er zijn dagen dat ik meer verdien. 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Die stroomprijs wil ik ook wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:20
Teleluvr schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:56:
[...]

Die stroomprijs wil ik ook wel...
Stap over op dynamisch, dan is die soms ook -20ct. ;)

Enfin, even zonder flauwekul: Als jij gewoon een Level VI lader hebt (of level V) - en dat is te herkennen aan het icoontje - dan heb je een standbyverbruik van maximaal 0,1w. En als het goed is, is elke telefoonlader die bij je merktelefoon kwam wel een level V/VI lader.

https://megaelectronics.c...fficiency-level-vi-and-v/

En de schoftelijk hoge energieprijs waarmee gerekend is in dat artikel, is puur om clicks te krijgen. Ik zit al maanden op gemiddeld 28ct inc belasting. Dat brengt de prijs per lader op maximaal 22ct/Y.

Dus kijk gewoon even naar het V of VI logo op de lader; staat dat erop, dan kost het je niets.

[ Voor 5% gewijzigd door scoobs op 02-05-2023 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:17
Hun eigen berekening:
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer tussen de 1 en 2 watt. Op jaarbasis kan dit oplopen tot 17,52 kilowattuur. Volgens overstappen.nl kost een kilowattuur in september 2022 0,89 cent.

Voor een oplader die non-stop in het stopcontact blijft zitten, betaal je dus 15,60 euro per jaar.
Artikel stamt uit Maart 2023. Ok prima, pak de bron die zij gebruiken erbij;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjHrC_7bT9_fAaDqhHDplh_ruSM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NIbPtMWCGG3ULhqIRJ2ProjH.png?f=user_large

Hebben ze echt de piek van de stroomprijs gepakt ter berekening. Dan ook nog rekenend met 2 watt per adapter die niets doet? Voor 2 watt staan er hier 3-4 led lampen te gloeien :)...

Sensatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Zelfs de media zijn niet vies van een potje nepnieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Tenenkrommend inderdaad. Sowieso is watt geen eenheid van "verbruik" en dan 1 à 2 watt noemen, wat al compleet onrealistisch is voor moderne opladers en dan ook verder rekenen met die max 2 watt, vervolgens ook nog eens een irrelevante piek stroomprijs hanteren :F

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 00:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ds23man schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:52:
Zelfs de media zijn niet vies van een potje nepnieuws.
Nóg een reden om niet naar die pulp te kijken gevonden.
Ze stippen wel enigszins terecht het brand risico aan. Dat dan weer wel. En dat zou de primaire reden moeten zijn om die dingen van de spanning af te halen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:55

M2M

medicijnman

Orion84 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:00:
[...]

Tenenkrommend inderdaad. Sowieso is watt geen eenheid van "verbruik" en dan 1 à 2 watt noemen, wat al compleet onrealistisch is voor moderne opladers en dan ook verder rekenen met die max 2 watt, vervolgens ook nog eens een irrelevante piek stroomprijs hanteren :F
Als je dan in je artikel zegt dat ongeveer 40 cent maximaal per jaar "veel" is per oplader, trekt het natuurlijk geen kliks en is het geen nieuwswaarde.

Als ik dat dan afsteek tegen die belabberde ziggo horizon box die ze destijds en-masse de huiskamer in schoven a 30+W standby verbruik, dan kunnen ze het beter daar over hebben.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

remco_k schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:11:
[...]

Nóg een reden om niet naar die pulp te kijken gevonden.
Ze stippen wel enigszins terecht het brand risico aan. Dat dan weer wel. En dat zou de primaire reden moeten zijn om die dingen van de spanning af te halen.
Ook weer een feit wat niet klopt. Brand ontstaat bijna nooit in de oplader meer wel in de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Daarom schrijf ik ook enigszins. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja, aan de andere kant, ik denk dan: Het is misschien maar 20 of 30 cent per jaar, maar het is een kleine moeite om te doen, dus waarom ook niet?
Magnetron of tv laat ik ook niet op standby staan, bijv.
Net zoiets als dat ik het licht uit doe als ik de kamer uit ga. Dat is eigenlijk niet echt nodig met LED-lampen, maar het is een kleine moeite en een goede gewoonte, lijkt me.

Voor het geld hoef je het eigenlijk niet te doen, maar ergens vind ik het ook zonde om het aan te laten staan als ik het toch niet gebruik.
En omdat het een automatisme is heb je het toch niet door dat je het doet :P

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 02-05-2023 17:47 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TTMJ!
anandus schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:46:
Tja, aan de andere kant, ik denk dan: Het is misschien maar 20 of 30 cent per jaar, maar het is een kleine moeite om te doen, dus waarom ook niet?
Magnetron of tv laat ik ook niet op standby staan, bijv.
Net zoiets als dat ik het licht uit doe als ik de kamer uit ga. Dat is eigenlijk niet echt nodig met LED-lampen, maar het is een kleine moeite en een goede gewoonte, lijkt me.

Voor het geld hoef je het eigenlijk niet te doen, maar ergens vind ik het ook zonde om het aan te laten staan als ik het toch niet gebruik.
En omdat het een automatisme is heb je het toch niet door dat je het doet :P
Als ik jou een deal voorleg: wekelijks lever je 1 a 3 minuten van je leven in, maar je krijgt daar ongeveer 0,40 a 1,20 euro per jaar mee. Ga je daar dan mee akkoord?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Ik denk dat de besparing eigenlijk 0 is omdat je stekkerblok of stopcontact na zoveel jaar echt wel versleten is als je 1 á 2 keer per dag die oplader erin gaat duwen. Die kost ook gauw 5 tot 10 euro.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Je zit er een factor 100 naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 06-05 12:25

Voor het geval het nog niet duidelijk was (de meeste reacties op je post zeggen het niet heel duidelijk): je zegt 0,75 cent per kWh en 0,32 cent per jaar, waar je hoogstwaarschijnljik 0,75 euro en 0,32 euro per jaar bedoelde ;)

Maar, advocaat van de duivel spelende: het Hart van Nederland-artikel heeft het niet over opladers zonder iets eraan, maar aan je apparaat (telefoon, tablet, laptop) ingeplugd laten ook al is 'ie al opgeladen:
Je oplader van bijvoorbeeld je Playstation, telefoonoplader, of laptopoplader kun je maar beter niet in het stopcontact laten zitten als die volledig is opgeladen
Nu zal je een telefoon niet snel 24/7 ingeplugd laten, maar je laptop mogelijk wel.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Vreemd, mijn laptoplader verbruikt ook niets als mijn laptop uit staat en zijn 70% lading gehaald heeft.

[ Voor 35% gewijzigd door scoobs op 02-05-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
scoobs schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:28:
Vreemd, mijn laptoplader verbruikt ook niets als mijn laptop uit staat en zijn 70% lading gehaald heeft.
Fijn dat jij er geen last van hebt, maar dat betekent niet dat iedereen zijn laptop altijd uitzet.

Mijn MacBook Pro loopt bijvoorbeeld langzaam leeg als ik 'm dichtgeklapt hebt (per nacht zo'n 10%) en als ik die constant aan de lader zou hebben, dan zou die dus constant een beetje opladen. Dat los ik zelf op door na werk de schakelaar van de stekkerdoos om te zetten, maar niet iedereen zal dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kreeg vandaag dat artikel ook naar mij toe geslingerd, grappig hoe je met zelfs actuele onderbouwing (euro, niet cent :P) de overruling krijg 'maar dit is hart van nedreland en vattenfal, die weten dat wel hoor!'.

Dus gaat vervolgens verder hoeveel je daarmee kan besparen, dus ik leg hem uit dat al mijn usb apparaten worden opgeladen via de usb poorten van m'n PC, geen losse adapters. En toen kwam hij:

'Je gebruikt een PC die wel 1000watt verbruikt om een telefoon op te laden?!?!! Dat is bijna 2 euro per keer dat je je telefoon oplaad!'.

Toen maar besloten even rondje te gaan lopen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:38
Dat de telefoon oplader amper wat gebruikt wol nog niet zeggen dat dat met alle opladers zo is.

Ik was geschrokken vorig jaar toen de prijzen omhoog gingen van de adapter voor mijn TMobile internet router.

Ook die van mijn NAS en switch blijken behoorlijk wat te gebruiken.

Zonder nas, heeft mijn netwerk apparatuur 65w verbruik 24/7.
Moet nog eens kijken of ik dat kan verbeteren.

Edit, ik begin te twijfelen, misschien was het inclusief nas.

[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 02-05-2023 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Hahn schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:24:
[...]

Voor het geval het nog niet duidelijk was (de meeste reacties op je post zeggen het niet heel duidelijk): je zegt 0,75 cent per kWh en 0,32 cent per jaar, waar je hoogstwaarschijnljik 0,75 euro en 0,32 euro per jaar bedoelde ;)

Maar, advocaat van de duivel spelende: het Hart van Nederland-artikel heeft het niet over opladers zonder iets eraan, maar aan je apparaat (telefoon, tablet, laptop) ingeplugd laten ook al is 'ie al opgeladen:

[...]

Nu zal je een telefoon niet snel 24/7 ingeplugd laten, maar je laptop mogelijk wel.
Ik laat mijn gaming laptop eerlijk gezegd altijd aangesloten omdat ik las dat dat beter was voor de levensduur van de accu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
FRANQ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:08:
Dat de telefoon oplader amper wat gebruikt wol nog niet zeggen dat dat met alle opladers zo is.

Ik was geschrokken vorig jaar toen de prijzen omhoog gingen van de adapter voor mijn TMobile internet router.

Maar ... dat is gewoon de voeding actieve apparatuur. Logisch dat dat wat hebruikt. Het gaat hier in dit topic om opladers die accu's moeten opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:38
TTMJ! schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 01:10:
[...]

Maar ... dat is gewoon de voeding actieve apparatuur. Logisch dat dat wat hebruikt. Het gaat hier in dit topic om opladers die accu's moeten opladen.
Ja sorry, had het artikel achteraf gelezen :z

Dan gaat het nooit lukken om zoveel verbruik te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:43
Misschien bedoelen ze oude opladers met een trafo er in? Die herken je door te voelen hoe warm ze worden of met een warmtebeeldcamera.
Bijv je deurbeltrafo ( ook een broodje aap verhaal dat alle deurbeltrafos in NL een energiecentrale kost…

diskeltische lurker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-04 20:58
Nogmaals idd.

Energie kan niet verdwijnen in het niets. Verbruik betekent.
- Wordt warm
- Geeft licht
- Straalt
- Rijdt over de vloer

Doet ie geen van die 4 dan verbruikt ie ook niks, moeilijker dan dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28

D4NG3R

kiwi

:)

Waar het dus op neerkomt; tenzij jij een adapter uit het jaar 0 gebruikt i.c.m. (inmiddels weer) relatief dure stroom kan zo'n ongebruikte maar wel aangesloten adapter je vrolijk >15 euro per jaar kosten.

Voor de gemiddelde Tweaker verwacht ik niet dat de soep zo heet wordt gegeten, al kan het ook bij moderne/zuinige apparatuur natuurlijk geen kwaad deze fysiek af te koppelen van het net wanneer deze niet gebruikt worden. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ben net terug van een beurs in Las Vegas over alles betreffende broadcast.
Geen wonder dat er soms nepnieuws de wereld in komt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIDhx2n2QZWcFJjNyKv_XShP2EU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fs4cPn83gcUU9kGiC2d39kLR.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het “rijkeluiskindje”, niet zo denigrerend graag, heeft op een andere manier wel gelijk, haal die apparaten uit het stopcontact vanwege brandgevaar.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:14

The Executer

Lekker belangrijk!

technopeuter schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 06:40:
Bijv je deurbeltrafo ( ook een broodje aap verhaal dat alle deurbeltrafos in NL een energiecentrale kost…
Dit herken ik wel. Ik heb ook een beltrafo hangen. Een vriend van mij die op elk dubbeltje zit tot het een euro wordt zei ook dat dat enorme stroomverbruikers waren. Het ding wordt qua temperatuur nog niet eens lauw, en bij uitzetten is er op de slimme meter geen verschil te zien in het verbruik. Bij de opladers was het verhaal hetzelfde, het zou enorm veel stroom schelen. Ik heb het stekkerblok waar ze in zitten (4 stuks, 2 x smartphone, 1 x smartwatch en 1 x tabletlader, allemaal moderne Samsung opladers) uitgezet, verschil was 1 watt. Dat is mij de moeite niet waard.

En natuurlijk ook hier de kanttekening dat het niet bij iedereen zo hoeft te zijn

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Grootste constante stroomvreters zijn je netwerkapparatuur, ventilatie, circulatiepomp VV enz. Die laders vallen daarbij in het niet. Zit hier in de nacht zo op 400 Watt, zeker als de cv ketels ook draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Hahn schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:58:
[...]

Fijn dat jij er geen last van hebt, maar dat betekent niet dat iedereen zijn laptop altijd uitzet.

Mijn MacBook Pro loopt bijvoorbeeld langzaam leeg als ik 'm dichtgeklapt hebt (per nacht zo'n 10%) en als ik die constant aan de lader zou hebben, dan zou die dus constant een beetje opladen. Dat los ik zelf op door na werk de schakelaar van de stekkerdoos om te zetten, maar niet iedereen zal dat doen.
Ergo: dat ligt dus niet aan de lader maar aan een laptop die niet uit staat. De lader uittrekken verschuift alleen je verbruik. Je kunt ook de laptop uit de lader halen dan. Moet wel gezegd worden dat het laden erna vast een 20%. efficienter gaat, maar dan komen we weer uit op de (on)zin van 1wh/nacht besparen discussie.
technopeuter schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 06:40:
Misschien bedoelen ze oude opladers met een trafo er in? Die herken je door te voelen hoe warm ze worden of met een warmtebeeldcamera.
Deurbeltrafo's waren inderdaad notoire slurpers. Maar die abb ts8 wat ik nu heb zit op >1w. Afhankelijk van wat je nu hebt is die in een jaartje of twee terugverdiend.

[ Voor 23% gewijzigd door scoobs op 03-05-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:08

mrc4nl

Procrastinatie expert

ds23man schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:50:
Grootste constante stroomvreters zijn je netwerkapparatuur, ventilatie, circulatiepomp VV enz. Die laders vallen daarbij in het niet. Zit hier in de nacht zo op 400 Watt, zeker als de cv ketels ook draaien.
Zonder cv en koelkast zit ik op ~30watt aan standby verbruik.

Dus netwerkapparatuur, i7 servertje met wat vm's,sloot aan slimme lampen en twee laders.
mijn CV draaiend erbij schiet het ~130 watt. dus ja als je het relatief gaat zien slechts een klein beetje

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:51

OmeJoyo

This is me

FRANQ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:08:

Ook al die opladers gebruiken vrijwel niets als de apparaten uit staan of niet in gebruik zijn.

Dat is waar het artikel over gaat. Uiteraard verbruikt je switch, je router, je nas, enz. relatief veel energie als die ingeplugd zijn, want die apparaten doen ook daadwerkelijk iets.

Ik gok dat die 65 inclusief nas is. Ik heb hier een behoorlijk uitgebreide setup met meerdere switches, meerdere acces points, alles bij elkaar is 45 watt. Daar zit monitoring van de zonnepanelen, P1, Smarthome enz. ook allemaal bij.

Over het artikel:
Het is jammer om te zien dat er door wat helaas voor vele mensen betrouwbare media is zulke rommel wordt gepubliceerd. RTL heeft daar ook een handje van en als je ze mailt met onderbouwing, dan nog rectificeren ze maar de helft als je mazzel hebt.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

joezzt schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:30:
Maar het “rijkeluiskindje”, niet zo denigrerend graag, heeft op een andere manier wel gelijk, haal die apparaten uit het stopcontact vanwege brandgevaar.
Hear hear. Naast brandgevaar (dat zal naast Chinese laders wel meevallen) vind ik het ook een kwestie van opvoeding (ruim je spullen op na gebruik). Kennelijk leren alleen rijkeluiskindjes dat :/ Klinkt nogal wat misplaatste afgunst in door.

Ontopic: arm, rijk, opgevoed of niet, iedereen kan serieus elektriciteit besparen. Ook zonder telefoonladers.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Thijsmans schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Hear hear. Naast brandgevaar (dat zal naast Chinese laders wel meevallen) vind ik het ook een kwestie van opvoeding (ruim je spullen op na gebruik). Kennelijk leren alleen rijkeluiskindjes dat :/ Klinkt nogal wat misplaatste afgunst in door.

Ontopic: arm, rijk, opgevoed of niet, iedereen kan serieus elektriciteit besparen. Ook zonder telefoonladers.
Voor het brandgevaar is er welicht een punt, maar zolang mensen hun apparaten opladen op de bank, of in bed... Ik ken er genoeg die opladen onder hun kussen, ja nog steeds ondanks alle waarschuwingen. Ook als je even naar de wc loopt en hem aan de oplader op de bank laat liggen is er een groot risico. Ik durf zelfs te stellen dat een half uur per dag op de bank opladen een veel groter risico is dan 24 uur per dag opladen op een brandveilige ondergrond. Er is namelijk genoeg electronica in huis wat 24/7 onder stroom staat, maar die niet in de brand top-10 staan.

En welke 'klasse' mensen dit zijn maakt echt niet uit hiervoor. Ook niet voor het opruimen kan ik je vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
Als we toch in cijfers achter de komma bezig zijn: Dat sluipverbruik verwarmt je huis ook met een COP van 1. Dus eigenlijk moet je dat effect dus ook nog van het bedrag aftrekken. :D

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
OmeJoyo schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:38:
[...]

Voor het brandgevaar is er welicht een punt, maar zolang mensen hun apparaten opladen op de bank, of in bed... Ik ken er genoeg die opladen onder hun kussen, ja nog steeds ondanks alle waarschuwingen. Ook als je even naar de wc loopt en hem aan de oplader op de bank laat liggen is er een groot risico.
Groot risico? Wat definieer je als groot? Enige onderbouwing bij zo'n claim mag ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:47
Wat wel echt een energieslurper is is een oude mechanische ventilatie. Ik had een ding staan uit de jaren 80 en die verbruikte ook iets van 40 watt als hij niks stond te doen... Snel maar vervangen door een moderne, die doet het beter een gaat ook nog eens automatisch op de hoogste stand als je gaat douchen dmv een vochtsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
scoobs schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:53:
[...]

Ergo: dat ligt dus niet aan de lader maar aan een laptop die niet uit staat. De lader uittrekken verschuift alleen je verbruik. Je kunt ook de laptop uit de lader halen dan. Moet wel gezegd worden dat het laden erna vast een 20%. efficienter gaat, maar dan komen we weer uit op de (on)zin van 1wh/nacht besparen discussie.
Of het aan de lader of aan de laptop ligt doet er niet toe: het artikel gaat over 'als je producten aan de lader laat liggen, dan kost dat geld'. En dat is voor heel veel gevallen waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 23:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

OmeJoyo schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:38:
[...]

Voor het brandgevaar is er welicht een punt, maar zolang mensen hun apparaten opladen op de bank, of in bed... Ik ken er genoeg die opladen onder hun kussen, ja nog steeds ondanks alle waarschuwingen. Ook als je even naar de wc loopt en hem aan de oplader op de bank laat liggen is er een groot risico. Ik durf zelfs te stellen dat een half uur per dag op de bank opladen een veel groter risico is dan 24 uur per dag opladen op een brandveilige ondergrond. Er is namelijk genoeg electronica in huis wat 24/7 onder stroom staat, maar die niet in de brand top-10 staan.

En welke 'klasse' mensen dit zijn maakt echt niet uit hiervoor. Ook niet voor het opruimen kan ik je vertellen.
Ik weet niet wat jij voor telefoon/lader gebruikt, maar ik heb de afgelopen jaren geen telefoon/tablet in mijn handen gehad die heet genoeg wordt om een bank/matras in de fik te steken. Zelfs de Huawei P6, die echt loeiheet werd, kon je nog met blote handen vasthouden.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:17
Hahn schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:19:
[...]

Of het aan de lader of aan de laptop ligt doet er niet toe: het artikel gaat over 'als je producten aan de lader laat liggen, dan kost dat geld'. En dat is voor heel veel gevallen waar.
Tuurlijk maakt dat uit. Indien een laptop in standby 10% over een nacht verbruikt dan zal je dat hoe dan ook weer bij moeten laden. Of gedurende de nacht, of erna. De adapter eruit halen gaat in dat opzicht bijzonder weinig helpen, buiten wat inefficiëntie. Dit is dan ook geen besparing, maar uitstel.

Tuurlijk zit er dan nog wel wat inefficiëntie in de adapter, maar dat is dus waarschijnlijk verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Napo schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:01:
[...]

Groot risico? Wat definieer je als groot? Enige onderbouwing bij zo'n claim mag ook wel.
Omdat banken en bedden extreem brandbaar zijn? Hoe schat je zelf het verschil in als een accu in brand vliegt op een harde ondergrond of op een stoffen ondergrond?

Een degelijk tafelblad zal waarschijnlijk zelfs geen vlam vatten, een bank of bed wel en dat heeft al snel catastrofale gevolgen. In Nederland zijn namelijk omwille van de mogelijke giftigheid vlamvertragers niet verplicht, bij kinderspeelgoed en beddengoed zelfs verboden.

https://waarzitwatin.nl/s...20vlamvertragers%20zitten.

https://www.bnnvara.nl/ka...meubels-brandgevaarlijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
eric.1 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Tuurlijk maakt dat uit. Indien een laptop in standby 10% over een nacht verbruikt dan zal je dat hoe dan ook weer bij moeten laden. Of gedurende de nacht, of erna. De adapter eruit halen gaat in dat opzicht bijzonder weinig helpen, buiten wat inefficiëntie. Dit is dan ook geen besparing, maar uitstel.

Tuurlijk zit er dan nog wel wat inefficiëntie in de adapter, maar dat is dus waarschijnlijk verwaarloosbaar.
Jaahaa, je hebt gelijk dat wat ik doe inderdaad geen oplossing is.

Mijn punt is en blijft: heel veel mensen zullen vergelijkbare dingen doen en simpelweg apparaten aan de lader laten en dus (al dan niet ongemerkt) constant stroom verbruiken, in plaats van het apparaat helemaal uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

FooLsKi schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:20:
[...]

Ik weet niet wat jij voor telefoon/lader gebruikt, maar ik heb de afgelopen jaren geen telefoon/tablet in mijn handen gehad die heet genoeg wordt om een bank/matras in de fik te steken. Zelfs de Huawei P6, die echt loeiheet werd, kon je nog met blote handen vasthouden.
Het is natuurlijk ook erg kort door de bocht om te denken dat dit gaat over de situatie waarin alles goed gaat. Er kan wat fout gaan bij het opladen en in die situatie is het risico op brand op een bank, bed of ander stof/schuim object vele malen groter dan op een hard oppervlak. Helemaal als het een stenen, glazen of stalen oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

OmeJoyo schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:46:
[...]

Het is natuurlijk ook erg kort door de bocht om te denken dat dit gaat over de situatie waarin alles goed gaat. Er kan wat fout gaan bij het opladen en in die situatie is het risico op brand op een bank, bed of ander stof/schuim object vele malen groter dan op een hard oppervlak. Helemaal als het een stenen, glazen of stalen oppervlak.
De kans daarop is i.m.o. erg klein. Het ergste wat ik zie gebeuren bij telefoons die continu (als in maanden) aan de lader liggen is dat de accu op een gegeven moment bol gaat staan. Uiteraard is dat het moment om het toestel op de juiste manier af te voeren en niet meer aan een lader te hangen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb eens in huis een rondje gelopen met een meter en de meeste laders gebruiken inderdaad bijna niets.

Echter bleek de wasmachine (zanussi, ~10 jaar oud) wel een sluipverbruik van tussen de 8 en 10 watt te hebben als hij helemaal uit stond met geen lampje dat brand oid. Dat is wel 32 euro per jaar tegen prijsplafond tatieven.

Misschien gebruikt het artikel een slecht voorbeeld maar kritisch zijn op sluipverbruik is toch best zinvol.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:08

mrc4nl

Procrastinatie expert

FooLsKi schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:53:
[...]

De kans daarop is i.m.o. erg klein. Het ergste wat ik zie gebeuren bij telefoons die continu (als in maanden) aan de lader liggen is dat de accu op een gegeven moment bol gaat staan. Uiteraard is dat het moment om het toestel op de juiste manier af te voeren en niet meer aan een lader te hangen.
Het zal een klein percentage zijn, maar ook nieuwe lithium accus willen wel eens in vlammen opgaan. Galaxy Note 7 is daar een voorbeeld van, en er zijn meer gevallen van apparaten die tijdens het opladen in de fik vliegen. Heb genoeg filmpjes van brandende electische steps, fietsen, auto's en bussen voorbij zien komen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

mrc4nl schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Het zal een klein percentage zijn, maar ook nieuwe lithium accus willen wel eens in vlammen opgaan. Galaxy Note 7 is daar een voorbeeld van, en er zijn meer gevallen van apparaten die tijdens het opladen in de fik vliegen. Heb genoeg filmpjes van brandende electische steps, fietsen, auto's en bussen voorbij zien komen.
Note7 was inderdaad een issue maar dat lag niet zozeer aan de accu maar aan de constructie eromheen. Accu's van steps, fietsen, e.d. zijn een stuk groter en wellicht anders van (interne) constructie. Ik vergelijk liever geen appels met watermeloenen, zeg maar ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:49

Dido

heforshe

Ik zit echt met stijgende verbazing de discussie te volgen.

De vraag uit de titel, "Zin of onzin? 15 euro per oplader aan sluipverbruik?", is binnen twee posts afdoende beantwoord (het is klinkklare onzin, het artikel is clickbait/FUD gebaseerd op opportunistische data).

Vervolgens wordt er alle moeite van de wereld gedaan om op de een of andere manier toch nog enig bestaansrecht te geven aan dat stuk bagger dat voor een artikel moet doorgaan, en worden zelfs elecktrische fietsen erbij gehaald 8)7

Brandveiligheid van laders / accu's lijkt me een machtig interessant onderwerp, maar wat heeft dta met sluiverbruiik te maken :?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:31

GG85

.......

Ik heb op een aantal verbruikers waarvan het verbruik niet naar ~0W gaat als ze "uit" staan een stekkerschakelaar geplaatst. Die kosten ~€1,50 in bulk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0JMbedGJ9Y10KCCHlwgtabbHb4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hNzT2PmxaTkBVCqEVxFgiXwb.webp?f=user_large

Denk aan de droger, wasmachine, airco, aantal apparatuur in tvmeubel wat uit mag snachts etc. Dat scheelt hier in huis toch ~15W en dat vindt ik de moeite een ook gewoonweg zonde om niet te doen.

Overigens een goede reden om stekkers wel eruit te halen of een schakelaar tussen te zetten is dat er uiteraard wel spanning op het circuit staat (vandaar het sluipverbruik). En aangezien elk component onder spanning meer slijt dan niet in gebruik is het dus wat veiliger om de spanning te onderbreken of de stekker er uit te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

GG85 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:35:
Ik heb op een aantal verbruikers waarvan het verbruik niet naar ~0W gaat als ze "uit" staan een stekkerschakelaar geplaatst. Die kosten ~€1,50 in bulk.

[Afbeelding]

Denk aan de droger, wasmachine, airco, aantal apparatuur in tvmeubel wat uit mag snachts etc. Dat scheelt hier in huis toch ~15W en dat vindt ik de moeite een ook gewoonweg zonde om niet te doen.

Overigens een goede reden om stekkers wel eruit te halen of een schakelaar tussen te zetten is dat er uiteraard wel spanning op het circuit staat (vandaar het sluipverbruik). En aangezien elk component onder spanning meer slijt dan niet in gebruik is het dus wat veiliger om de spanning te onderbreken of de stekker er uit te trekken.
Die dingen heb ik ook, en stekkerdozen met hetzelfde knopje. Ik gebruik ze voor alles wat niet echt uit kan (mijn werkpc, mijn tv hoek, de laptop, naast mijn bed voor de lader). Sluipverbruik in mijn huis is maar iets van 30 Watt, ik denk dat het wel scheelt.

Of het wel of niet harder slijt vraag ik me af, van in uit schakelen slijt het ook. Maar dat lijkt me geen reden daarom alles maar aan te laten staan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Marzman schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:08:
[...]

Die dingen heb ik ook, en stekkerdozen met hetzelfde knopje. Ik gebruik ze voor alles wat niet echt uit kan (mijn werkpc, mijn tv hoek, de laptop, naast mijn bed voor de lader). Sluipverbruik in mijn huis is maar iets van 30 Watt, ik denk dat het wel scheelt.

Of het wel of niet harder slijt vraag ik me af, van in uit schakelen slijt het ook. Maar dat lijkt me geen reden daarom alles maar aan te laten staan.
Waarbij ik me afvraag of de besparing teniet gedaan wordt door het extra lampje wat brandt als het apparaat aan staat.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

fsfikke schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:10:
[...]

Waarbij ik me afvraag of de besparing teniet gedaan wordt door het extra lampje wat brandt als het apparaat aan staat.
Nee. Het staat sowieso meer uit dan aan.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merion
Napo schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:01:
Als die oplader belast is heeft die ook een eigen verbruik, maw die wordt warm. Als je blijft warmte toevoegen in een thermisch perfect geïsoleerde ruimte dan loopt de temperatuur op, theoretisch tot oneindig. Nu is het wel zo dat een lader stopt als jouw toestel volledig opgeladen is en een kussen bovendien geen perfect geïsoleerde ruimte is (maar wel een heel goede) kan dat niet. Toch kan het daar heel erg heet worden in die lader, iig zo heet dat bepaalde componenten het opgeven. Dat wil niet automatisch zeggen dat die vuur vat en jouw kussen en daarna automatisch de woning in de fik.

Toch denk ik niet dat de meeste mensen graag liggen te slapen op een smeulende oplader en een kussen met een zwart gebrand gat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:50

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Slechte journalistiek.

De onderbouwing van HvN:
Tientallen euro's per jaar
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer tussen de 1 en 2 watt. Op jaarbasis kan dit oplopen tot 17,52 kilowattuur. Volgens overstappen.nl kost een kilowattuur in september 2022 0,89 cent.
Voor een oplader die non-stop in het stopcontact blijft zitten, betaal je dus 15,60 euro per jaar.
Wat klopt?
Een oplader die 2W sluipverbruik kent, komt inderdaad op 17,52 kWh op jaarbasis.
De kWh-prijs was in september 2022 inderdaad gemiddeld 89 cent voor nieuwe, variabele contracten.
De rekensom van HvN klopte dus in september 2022.

Wat klopt niet?
Dit artikel is niet uit september 2022, maar uit maart 2023. Men neemt in dit artikel de daling van de kWh-prijs niet mee. Zo kostte een kWh in februari 2023 geen 89, maar 53 cent volgens overstappen.nl (dezelfde bron die HvN ook aanhaalt).

Ook houdt het artikel geen rekening met het prijsplafond (wat nog niet bestond in september 2022). Als het totaalverbruik van je woning door dit sluipverbruik niet boven het maximum verbruik zoals gesteld in de prijsplafondregeling uitkomt, kost een kWh niet 53 cent, maar 40 cent.

Uitgaande van 2W sluipverbruik zou je uitkomen op EUR 7,01 op jaarbasis (17,52 kWh * 40 ct).

Zelfs als het totaalverbruik het maximum in de prijsplafondregeling overschrijdt, kom je niet op 15 euro, maar op EUR 9,29 op jaarbasis (17,52 kWh * 53 ct) uit.

2W is echter ontzettend veel voor een moderne oplader. In werkelijkheid is 0,2W realistischer. Dus zou je binnen het prijsplafond op 70ct/jaar uitkomen en buiten het prijsplafond op 93ct/jaar.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Merion schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:21:
[...]
Als die oplader belast is heeft die ook een eigen verbruik, maw die wordt warm. Als je blijft warmte toevoegen in een thermisch perfect geïsoleerde ruimte dan loopt de temperatuur op, theoretisch tot oneindig. Nu is het wel zo dat een lader stopt als jouw toestel volledig opgeladen is en een kussen bovendien geen perfect geïsoleerde ruimte is (maar wel een heel goede) kan dat niet. Toch kan het daar heel erg heet worden in die lader, iig zo heet dat bepaalde componenten het opgeven. Dat wil niet automatisch zeggen dat die vuur vat en jouw kussen en daarna automatisch de woning in de fik.

Toch denk ik niet dat de meeste mensen graag liggen te slapen op een smeulende oplader en een kussen met een zwart gebrand gat.
Een opladende telefoon op een bank != thermisch perfect geïsoleerde ruimte
Een opladende telefoon onder een kussen != thermisch perfect geïsoleerde ruimte

Het probleem is dat er nogal met hyperbolen gegooit wordt. Dat een bed en/of stoffen bank brandbaar is zal niemand ontkennen. Stellen dat het extreem brandbaar is gaat nog een aantal stappen verder. Het overgrote deel van de tijd gaat het goed, zo ook met het normaal opladen van accus in telefoons en er zijn uitzonderingen waar het vaker niet goed gaat (zoals de specifieke Samsung Galaxy) wat niet prettig is en een risico vormt.

Is dat een groot risico? Staan er dagelijks woningen in brand vanwege een opladende telefoon op de bank? Zover ik in de cijfers kan vinden niet. Wel komen elektrische apparaten in de lijstjes voor:
  • Elektrische apparaten
  • CV-ketel of meterkast
  • Koken op gas
  • Kaarsen, sigaretten of open haard
Het risico voor de laatste drie lijkt me evident groter vanwege de aard van het product. En nu is het ene elektrische apparaat het andere niet. Een wasdroger is risicovoller dan een opladende telefoon. Ook te zien in dit soort lijstjes
De volgende apparaten worden vaak als oorzaak gezien van het ontstaan bij een brand in een woning:
  • Magnetron / Oven
  • Televisie
  • Wasmachine / Wasdroger
  • Vaatwasser
  • Elektrische deken
  • Afzuigkap in de keuken
  • Lampen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Napo schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:18:
[...]

Een opladende telefoon op een bank != thermisch perfect geïsoleerde ruimte
Een opladende telefoon onder een kussen != thermisch perfect geïsoleerde ruimte

Het probleem is dat er nogal met hyperbolen gegooit wordt. Dat een bed en/of stoffen bank brandbaar is zal niemand ontkennen. Stellen dat het extreem brandbaar is gaat nog een aantal stappen verder. Het overgrote deel van de tijd gaat het goed, zo ook met het normaal opladen van accus in telefoons en er zijn uitzonderingen waar het vaker niet goed gaat (zoals de specifieke Samsung Galaxy) wat niet prettig is en een risico vormt.

Is dat een groot risico? Staan er dagelijks woningen in brand vanwege een opladende telefoon op de bank? Zover ik in de cijfers kan vinden niet. Wel komen elektrische apparaten in de lijstjes voor:
  • Elektrische apparaten
  • CV-ketel of meterkast
  • Koken op gas
  • Kaarsen, sigaretten of open haard
Het risico voor de laatste drie lijkt me evident groter vanwege de aard van het product. En nu is het ene elektrische apparaat het andere niet. Een wasdroger is risicovoller dan een opladende telefoon. Ook te zien in dit soort lijstjes

[...]
toon volledige bericht
In het verleden waren er inderdaad wat probleempjes met telefoonaccu's, maar vooral door hun foutieve constructie. Wat je laatste tijd veel ziet is branden in scootmobielen die aan de lader hangen. E bikes zijn de volgende kandidaat. Probleem is meer dat je het pas over een jaar of vijf in de lijstjes van de verzekeraars terugziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Thijsmans schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Welk brandgevaar ? Dat brandgevaar zit in de accu niet in de oplader.

Nee hoor, gewoon welgeplaatste afgunst tegen mensen die krenterig mijn huis doorzoeken naar idle opladers om een dubbeltje te besparen per jaar terwijl ze super comfortabel leven. Ik kreeg daar een beetje kriebels van.

Als het milieu-argument werd gebruikt had ik nog sympathie gehad. Maar dit was gewoon Dagobert Duck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merion
Elk elektrisch toestel kan de oorzaak zijn van een brand ook een oplader, ook al is dat risico klein.
Je hebt daarvoor maar drie dingen nodig
- Warmte
- Brandbaar materiaal
- Zuurstof

Branden met een elektrische oorzaak zijn een veel groter probleem als elektrocutie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_iQgZXzdoroEwYuUcNXS_QqBUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37Rxj0oy4fvAOmmWfInqQNZH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

TTMJ! schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:08:
[...]

Welk brandgevaar ? Dat brandgevaar zit in de accu niet in de oplader.

Nee hoor, gewoon welgeplaatste afgunst tegen mensen die krenterig mijn huis doorzoeken naar idle opladers om een dubbeltje te besparen per jaar terwijl ze super comfortabel leven. Ik kreeg daar een beetje kriebels van.

Als het milieu-argument werd gebruikt had ik nog sympathie gehad. Maar dit was gewoon Dagobert Duck.
Ik heb toch wel eens een ontplofte lader gehad (zo klonk het toch, gaf een knal niet zichtbaar aan de buitenkant van de lader, daarna maar niet meer getest :p ) en ook een uitgefikt stopcontact (niet aan elkaar gerelateerd).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Hier nog een lader opgesnort met een flink verbruik. Electrische fiets (Giant, 2019) doet gewoon 20 watt als er geen accu aan hangt. 70 euro p/j als je die in het stopcontact laat steken :/

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Wuursj schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:42:
Hier nog een lader opgesnort met een flink verbruik. Electrische fiets (Giant, 2019) doet gewoon 20 watt als er geen accu aan hangt. 70 euro p/j als je die in het stopcontact laat steken :/
Bijzonder. Weet je dat (20W) wel zeker? Want dat zou betekenen dat dat ding, ook als ie niet laadt, flink warm moet zijn. Die energie moet namelijk ergens heen en dat kan dan alleen in de vorm van warmte.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

remco_k schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:45:
[...]

Bijzonder. Weet je dat (20W) wel zeker? Want dat zou betekenen dat dat ding, ook als ie niet laadt, flink warm moet zijn. Die energie moet namelijk ergens heen en dat kan dan alleen in de vorm van warmte.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OYynGnq.png
Niet echt een geijkte meter maar zegt wel iets. Ding is inderdaad hand warm.

De Bafang lader van de bakfiets doet wel netjes 0 watt...

Pagina: 1