Weinig energieverbruik, oude woning. Beste tip?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-05 14:03
Beste verwarm-nerds. Op aanraden van een tweakers-post, leg ik jullie graag deze case voor.

Ik woon in een jaren-30 woning. Dubbel glas (20 jaar oud), ietwat tochtige pui met tuindeuren (wel dik gordijn ervoor). Geen spouw, wel wat gipsplaten tegen de buitenmuur met een beetje lucht. Betonvloer wegens ooit zwam. Radiatoren, CV van bijna 20 jaar oud. Ik ben vaak de koudste 5 maanden op reis. Maar niet altijd, ben geen koukleum en vind het niet erg dat maximum temperatuur 18c is. Verbruik rond 250m3 gas en zo'n 350kwh electra. Zit dan op €35-40/maand ofzo.

Voor een warmtepomp zal ik heel fors moeten investeren, wat (denk ik) weggegooid geld is.
Hybride is goedkoper, maar nog steeds een investering die ik nooit zal terugverdienen.
Stadswarmte, kan. Misschien over 5-10 jaar hier. Maar ook hier zijn wellicht nog aanzienlijke kosten (fornuis, andere ketel, etc) te voorzien. Dit heeft wel mijn voorkeur.
Zonnepanelen ben ik geen fan van. Flinke investering en met einde saldering zie ik mijn laag verbruik niet in verhouding met de investering.

Met al deze gegevens, wat is in mijn situatie de slimste oplossing? Ben benieuwd naar jullie meningen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 14:05
Wat is je doel? Financieel gezien zou je niks hoeven te doen. Waarom wil je geen zonnepanelen? Deze renderen altijd ongeacht je verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:56
Wat dient er opgelost te worden idd? Het klinkt niet alsof hier een probleem is. Goed bezig eigenlijk.

Stadsverarming zou ik wel afraden (eigenlijk altijd, maar zeker bij dit verbruik), je gaat je scheel betalen aan vastrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
Met alle wettelijke eisen "van het gas af", zien of dat überhaupt zinvol is in mijn geval. Persoonlijk zie ik het op dit moment als een hele dure operatie met weinig opbrengsten. Zou graag weten of dat terecht is.

Het feit na 2026 geen CVs meer geïnstalleerd mogen worden. Ik kan vast over 10 jaar wel ergens een 2de hands CV scoren die een kennis installeert, maar toch.

Ik wil -hypotetisch- niet midden in de winter van 2030 weken in de kou zitten omdat installateurs geen CV kunnen plaatsen. En het land zal moeten afrijden naar een grijze import.

[ Voor 31% gewijzigd door kabelmannetje op 01-05-2023 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Wat is 350m3 elektra ? 350kWh lijkt me wel extreem weinig als dit per jaar is. Dan ben je denk ik wel langer dan 5 maanden op reis, of (no offense) je zit elke dag een boek te lezen bij een waxinelichtje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

een setje van mitsubishi in de vorm van een SRF50ZMX-S binnendeel en SRC-50 ZSX-S buitendeel en dan heb je de toko heel vlot warm. met de deuren open waarschijnlijk nog wel genoeg voor de hele toko.

een atlantic explorer v4 van 200L op de zolder knikkeren en dan kan de gaskraan wel dicht.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 01-05-2023 22:40 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
350Kwh, typo. Net aangepast.

Tijdens de zomer ben ik er ook vrij weinig. LEDlampen, geen TV. Desktop PC, Tablet, ereader, smartphone. Radio wat aan. Vaatwasser gebruik ik eigenlijk nooit en wasmachine om de week. Dat is het wel zo'n beetje. Gemiddeld verbruik ik per dag nog geen KWh.

[ Voor 6% gewijzigd door kabelmannetje op 01-05-2023 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-07 20:07
We hebben meer mensen nodig zoals jij ;)

Maar afgezien de cijfertjes is het voor een gebouw zelf wel handig dat er een warmtebron is in de winter ivm vochtproblemen later in de leeftijd van het gebouw. Hoe heb je de verwarming geregeld als je aan het overwinteren bent ?

[ Voor 9% gewijzigd door Kanoet op 01-05-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
flippy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:40:
een setje van mitsubishi in de vorm van een SRF50ZMX-S binnendeel en SRC-50 ZSX-S buitendeel en dan heb je de toko heel vlot warm. met de deuren open waarschijnlijk nog wel genoeg voor de hele toko.

een atlantic explorer v4 van 200L op de zolder knikkeren en dan kan de gaskraan wel dicht.
Bedankt, hier kan ik wat gericht mee rekenen. En heb ik een begin van wat concreets. Ik kom aan "spullen" op zo'n €5500 uit. Meeste zou ik zelf wel kunnen aanleggen. Hiermee is ook een ietwat geïsoleerde jaren-30 woning prima warm te krijgen als ik het goed begrijp.

Stel, het kost mij dagelijks 5m3 (rond €7.50) om op gas de ruimte te verwarmen. Hoeveel zou ik dan aan electra kwijt zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
Kanoet schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:42:
We hebben meer mensen nodig zoals jij ;)

Maar afgezien de cijfertjes is het voor een gebouw zelf wel handig dat er een warmtebron is in de winter ivm vochtproblemen later in de leeftijd van het gebouw. Hoe heb je de verwarming geregeld als je aan het overwinteren bent ?
Ik raad iedereen aan om op reis te gaan in de winter. Vaak goedkoper dan thuis de gaskraan open te zetten. :)

Mijn jaren-30 huis heeft van nature al een aardige ventilatie... Verder, wat roosters in de vloeren, een aantal kleine boven de ramen. Plus natuurlijk de kieren... Deuren binnen zet ik wat open. CV op laagste stand, 7C. Nooit problemen met vocht of schimmel, ik ben er immers niet. Alles altijd kurkdroog binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:46
De gasaansluiting kost je nu ongeveer 130 euro per jaar aan vastrecht. Als je tegen prijsplafond afrekent kost je 250 kuub gas dit jaar zo'n 480 euro.

Als je met een warmtepomp dezelfde hoeveelheid energie (ongeveer 2000kWh) het huis in wil brengen kost je dat met een gemiddelde COP van 3 zo'n 666kWh stroom. Dat kost aan prijsplafond-tarief zo'n 266 euro. Hiervoor heb je dan een warmtepomp-boiler nodig om te kunnen douchen, en warmtepomp voor verwarmen. Zo'n combi als Flippy noemt is prima. Als je beide doet kun je er nog subsidie op krijgen ook. Terugverdientijd is wel lang (als je het ooit haalt) omdat je al zo zuinig leeft.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:19
Ik had een vergelijkbaar verbruik als jou in 2021,
hier de afrekening van de stadverwarming:
26 ct per eenheid
1 eenheid is 0.01120 GJ -> 1 GJ kost 89.22 euro
1 GJ is 31.6 m3 gas -> 1 m3 gas kost 2.82

Daarbovenop kwam nog de vaste kosten van de aansluiting, welke naar m2 werd berekend 1m2 kost 9.86

Vervolgens de afrekening:
Jaar 2021,
Variabele energiekosten 0 eenheden x 0.2599 = 0
Overige kosten 90 m2 x 9.86 = 887.45
Mutatiekosten 44.89*12 = 538.68
----------------------------------------------------------------------
totaal per jaar: 1426.13 (118.84 per maand)

Oke, dat zou nog prima zijn gezien ik meelift met de buren die stoken.
ECHTER, warm kraanwater moest ik gewoon nog een gasaansluiting voor hebben. Dus uiteindelijk had ik geen enkel voordeel aan deze stadswarmte, en betaalde ik me blauw.
Met jouw verbruik gaat dit hetzelfde zijn - je stookt bijna niet, dus gaat veel betalen voor de aansluiting.

Tot slot, ter vergelijking, in 2021 was mijn gas 0.91 euro per m3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Oke, dat zou nog prima zijn gezien ik meelift met de buren die stoken.
ECHTER, warm kraanwater moest ik gewoon nog een gasaansluiting voor hebben. Dus uiteindelijk had ik geen enkel voordeel aan deze stadswarmte, en betaalde ik me blauw.
Met jouw verbruik gaat dit hetzelfde zijn - je stookt bijna niet, dus gaat veel betalen voor de aansluiting.

Tot slot, ter vergelijking, in 2021 was mijn gas 0.91 euro per m3...
Dat zijn inderdaad flinke bedragen. Is het bij jou zoveel duurder dan elders, of zijn dit normale prijzen? Wellicht dat deze prijs in toekomst door schaalvergroting nog zakt? Hier zijn geluiden met grondwarmte, wellicht weer een heel andere berekening tzt.

Kan stadswarmte dus niet via een soort warmtewisselaar naar de douche of boiler? Heb je uiteindelijk een electrische boiler genomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kabelmannetje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:23:
[...]

Dat zijn inderdaad flinke bedragen. Is het bij jou zoveel duurder dan elders, of zijn dit normale prijzen? Wellicht dat deze prijs in toekomst door schaalvergroting nog zakt? Hier zijn geluiden met grondwarmte, wellicht weer een heel andere berekening tzt.

Kan stadswarmte dus niet via een soort warmtewisselaar naar de douche of boiler? Heb je uiteindelijk een electrische boiler genomen?
stadswarmte is hoe dan ook 1 grote oplichterij qua kosten. gewoon negeren en mensen die het hebben moeten gewoon zo snel mogelijk eraf, het is gewoon te duur om serieus te nemen, laat staan erop wachten tot het komt. de "prijs per kuub" is gewoon naaierij zoals hierboven al word aangehaald.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 01-05-2023 23:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
T-MOB schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:50:
Terugverdientijd is wel lang (als je het ooit haalt) omdat je al zo zuinig leeft.
Het voordeel is dat ik geen haast heb en weinig verbruik. Prijzen zullen wellicht nog dalen en subsidies zullen vast blijven om de laatsten te charmeren.

Om de som compleet te maken, zal ik wel mijn bijna 20 jaar oude en feitelijk afgeschreven CV, moeten meerekenen in het verhaal. Zelf installeren hiervan kan/wil/mag ik niet, dus zal ik met installatie en nieuwe koop CV, al snel €2000 kwijt zijn. Met €1500 subsidie, is er dan nog €2000 verschil.

Met huidige prijzen, scheelt het zo'n €200 energiekosten per jaar. Plus kosten aansluiting, rond €130. Dat is een jaar of 7-8 terugverdientijd. Klopt dat?

[ Voor 11% gewijzigd door kabelmannetje op 01-05-2023 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Dit is in Utrecht Overvecht - via eneco stadswarmte.
En nee, het werkte niet met een warmtewisselaar - daardoor was het 3 dubbele vaste aansluitingskosten (gas, elektra en stadswarte), terwijl het variabele deel (daadwerkelijk verbruik) bij mij erg laag was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kabelmannetje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:30:
[...]

Het voordeel is dat ik geen haast heb en weinig verbruik. Prijzen zullen wellicht nog dalen en subsidies zullen vast blijven om de laatsten te charmeren.

Om de som compleet te maken, zal ik wel mijn bijna 20 jaar oude en feitelijk afgeschreven CV, moeten meerekenen in het verhaal. Zelf installeren hiervan kan/wil/mag ik niet, dus zal ik met installatie en nieuwe koop CV, al snel €2000 kwijt zijn. Met €1500 subsidie, is er dan nog €2000 verschil.

Met huidige prijzen, scheelt het zo'n €200 energiekosten per jaar. Plus kosten aansluiting, rond €130. Dat is een jaar of 7-8 terugverdientijd. Klopt dat?
je gaat uit van de huidige prijzen of je oude contractprijzen. als die bijgetrokken worden naar de toekomtige tarieven word je een stuk minder blij van een gasketel aanhouden, laat staan wat de prijzen in de aankomende jaren gaan doen als putin of shell weer eens een scheet scheef heeft zitten en de warmtepompen en aanverwante zaken nog duurder worden dan ze al zijn. op een moment moet je de pleister toch eraf trekken....

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 01-05-2023 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
flippy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:37:
[...]

je gaat uit van de huidige prijzen of je oude contractprijzen. als die bijgetrokken worden naar de toekomtige tarieven word je een stuk minder blij van een gasketel aanhouden, laat staan wat de prijzen in de aankomende jaren gaan doen als putin of shell weer eens een scheet scheef heeft zitten en de warmtepompen en aanverwante zaken nog duurder worden dan ze al zijn. op een moment moet je de pleister toch eraf trekken....
Misschien wel. Misschien niet. Zoveel onbekende factoren. Misschien kelderen gasprijzen door langzaam uitfaseren wel door een overschot op de markt.

Als ik o.a. jouw verhaal erbij pak, is met huidige prijzen dus een terugverdientijd van een jaar of 8. Maar ik bedenk net, mocht ik mijn huis willen verkopen dan heeft een volgende eigenaar zeer waarschijnlijk andere stookbehoeften. En heeft de eventueel aanwezige nieuwe installatie geen meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kabelmannetje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:57:
[...]

Misschien wel. Misschien niet. Zoveel onbekende factoren. Misschien kelderen gasprijzen door langzaam uitfaseren wel door een overschot op de markt.

Als ik o.a. jouw verhaal erbij pak, is met huidige prijzen dus een terugverdientijd van een jaar of 8. Maar ik bedenk net, mocht ik mijn huis willen verkopen dan heeft een volgende eigenaar zeer waarschijnlijk andere stookbehoeften. En heeft de eventueel aanwezige nieuwe installatie geen meerwaarde.
als je gaat voor een "echte" warmtepomp kan je gewoon het hele huis verwarmen en heeft de volgende bewoner ook geen issue en kan je het verkopen als een 100% gasloze woning. onder de streep wel de goedkoopste oplossing...

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 01-05-2023 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Maar dan is stadswarmte nog veel erger, want om daarvanaf te komen is een hel (en heel wat euro's verder).

Dan zou ik zonnepanelen leggen- juist met hogere behoeftes zijn die meer rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
flippy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:58:
[...]
als je gaat voor een "echte" warmtepomp kan je gewoon het hele huis verwarmen en heeft de volgende bewoner ook geen issue en kan je het verkopen als een 100% gasloze woning. onder de streep wel de goedkoopste oplossing...
Ja, dat klopt. Ik ga alleen niet vele tienduizenden euros installeren om eventueel een volgende bewoner te plezieren. Zelf heb ik daar geen behoefte en ook geen profijt van. Die investering en bijbehorend gedoe, mogen anderen tzt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kabelmannetje schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 00:02:
[...]

Ja, dat klopt. Ik ga alleen niet vele tienduizenden euros installeren om eventueel een volgende bewoner te plezieren. Zelf heb ik daar geen behoefte en ook geen profijt van. Die investering en bijbehorend gedoe, mogen anderen tzt maken.
ik weet niet waar je "vele tienduizenden euros" vandaan haalt. een simpel monoblok kost 4000 en kan je met een beetje handigheid 2700 euro subsidie over krijgen (dus 1300 netto) en installeer je zelf in een straf weekeindje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
flippy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 00:03:
[...]
ik weet niet waar je "vele tienduizenden euros" vandaan haalt. een simpel monoblok kost 4000 en kan je met een beetje handigheid 2700 euro subsidie over krijgen (dus 1300 netto) en installeer je zelf in een straf weekeindje.
Als ik helemaal van het gas af wil, dan zal ik mijn jaren-30 huis flink moeten isoleren. En dat is -naast de kosten van de installatie - een dure klus. Zo heb ik het tenminste begrepen. Of kan deze een (deel van een) woning tot 20c stoken in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:17
Stadsverwarming niet doen, ga je spijt van krijgen.
Je bent aan vastrecht voor tapwater en verwarming al 580 euro per jaar kwijt. Dan 250 kuub gas, is omgerekend 7,9GJ. Die mogen 90,91 euro per GJ kosten, zit je op 719 euro. 1300 euro totaal.

Zelfs al zou je niet voor een warmtepomp gaan maar voor elektrische kachels en een boilertje of doorstroomverwarmer zou 250m3 neerkomen op 2250KWh. Wil stadsverwarming goedkoper zijn dan doelloos stroom wegstoken, moet de stroomprijs op 57 cent per KWh liggen. Een warmtepomp haalt met gemak COP=3, zit je op 750KWh.

Met de door jou genoemde 5 kuub per dag zou je met 15 uur stoken op een dag af kunnen met een warmtepomp van 3KW. Zegmaar wat ze ophangen als hybride warmtepomp, maar dan zonder de ketel erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Met de door jou genoemde 5 kuub per dag zou je met 15 uur stoken op een dag af kunnen met een warmtepomp van 3KW. Zegmaar wat ze ophangen als hybride warmtepomp, maar dan zonder de ketel erbij.
Ik was altijd in de veronderstelling dat jaren-30 huizen zonder al te veel moderne isolatie, niet door een warmtepomp (niet hybride dus) in de winter warm gekregen kan worden. Of, mis ik nu iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
kabelmannetje schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 00:20:
[...]

Ik was altijd in de veronderstelling dat jaren-30 huizen zonder al te veel moderne isolatie, niet door een warmtepomp (niet hybride dus) in de winter warm gekregen kan worden. Of, mis ik nu iets?
Isolatie zal helpen bij reduceren van verbruik en warmtebehoefte. Voor een warmtepomp is vooral de afgifte bij lage systeemtemperatuur van belang.
Mijn isolatie in een jaren 70 huis is ook niet state of the art, toch is de keet hier al warm met een 6.5KW ketel (25% vermogen, vastgezet) voordat de temperatuur 45 graden heeft bereikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kabelmannetje schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 00:20:
[...]

Je isolatie zegt alleen hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoe je het opwekt.
Helaas iets wat teveel installateurs niet willen begrijpen.

Enigste puntje voor specifiek jouw situatie omdat je maar 1 ruimte verwarmt is hoeveel radiatorvermogen daar hangt. Het kan de moeite waard zijn om die evetueel op te waardeeren door bijvoorbeeld fans te plaatsen of marktplaats af te struinen naar wat T33 radiatoren. De meer radiatorvermogen je hebt hangen (en gebruikt) de goedkoper je stookt.

Voordeel is wel dat je gewoon het hele pand kan warmstoken ipv 1 hoekje ervan. Stukje comfort mag wel.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 02-05-2023 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@flippy Installateurs zijn ouderwets. Denken met gasketels en te kleine radiatoren. Installeren ook nog steeds pompverdelers.

Maar als je mij 10 jaar terug had gezegd dat ik met 40 graden mijn huis kon opwarmen ipv alleen warmhouden had ik je voor gek verklaard. Met minder dan 70 graden wilde dat gewoon niet opwarmen toen.
Modulerende thermostaten is voor moderne huizen met te kleine radiatoren. Geef mij maar 100kg staal aan de muur, liefst met heel veel lamelletjes ertussen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 07:23
@kabelmannetje Jaren 30 woning. Zoek het beleidsplan van de gemeente eens op.

Daar gaat Midden of Hoge temperatuur warmtenet op staan.
Lekker makkelijk toch? Doe niets en dat is wat je gaat krijgen... Door de strot.

Zo ook hier bij mij... In het concept beleidstuk staat doodleuk dat voor aansluiting op warmtenet alleen al tussen de 6 en 14K afgetikt mag worden.

Dan wordt vloerverwarming infrezen en een WP er aan hangen wel heel snel voordeliger...

Je huis verwarmen gaat meer kosten. Voor iedereen. Terugverdientijd is een dood onderwerp. Nu moet 98% van het land dat nog even accepteren

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 02-05-2023 07:42 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Interessant, hopelijk is de milieu-impact van je reizen wel een beetje laag ? Fietsen misschien ?
Mijn oude jaren 30 benedenwoning van 270 m3 verwarmde ruimte hou ik warm met een warmtepomp van 4 kW maar ben wel aan het isoleren om het verbruik omlaag te brengen. Voor warm water heb ik een doorstroomverwarmer met douche wtw waardoor de installatie van de wp helemaal een fluitje van een cent is.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Ook al gedacht aan een airco om te verwarmen? Zijn in aanschaf een stuk goedkoper (en zijn feitelijk ook 'warmtepompen', alleen niet gesubsidieerd). Zou icm zonnepanelen wel handig zijn (die wil TS niet, maar toch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
kevlar01 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:43:
Ook al gedacht aan een airco om te verwarmen? Zijn in aanschaf een stuk goedkoper (en zijn feitelijk ook 'warmtepompen', alleen niet gesubsidieerd). Zou icm zonnepanelen wel handig zijn (die wil TS niet, maar toch).
Nee, niet bij stilgestaan. Ben nog vrij vers op dit onderwerp. Dat is inderdaad ook geen gekke optie, na wat lezen. Verwarm inderdaad slechts 1 woonkamer en is hier ook niet lastig te installeren.

Zonder warm tapwater kan ik prima leven. Een electrische boiler voor in de douche is ook zo geregeld.

Is het stroomverbruik te vergelijken met een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
joezzt schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:22:
Interessant, hopelijk is de milieu-impact van je reizen wel een beetje laag ? Fietsen misschien ?
Ja, fietsen, wandelen en op de motor. Maar, vlieg dan wel af en toe.
Mijn oude jaren 30 benedenwoning van 270 m3 verwarmde ruimte hou ik warm met een warmtepomp van 4 kW maar ben wel aan het isoleren om het verbruik omlaag te brengen. Voor warm water heb ik een doorstroomverwarmer met douche wtw waardoor de installatie van de wp helemaal een fluitje van een cent is.
Dat is een flinke ruimte. Hoe is het verschil in energieverbruik tussen eerder gas en nu electriciteit?

Ik zet eigenlijk alleen de kachel aan als ik er niet ben. CV staat dan uit. En als ik savonds een uurtje in de winter thuis ben, zet ik de CV niet hoger. Ik slaap al voor het warm wordt, beetje zonde. Hoe gaat dat met jouw installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-07 09:29
Enerzijds kijk je ver vooruit als je in de toekomst weer aan een nieuwe cv-ketel toe bent. Anderzijds Denk je al vooruit aan de wensen/eisen van een toekomstige koper van je huis. Hoelang wil je hier nog blijven wonen??
Is ook van belang voor je investeringskeuze.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
CvP_tweakers schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:04:
Enerzijds kijk je ver vooruit als je in de toekomst weer aan een nieuwe cv-ketel toe bent. Anderzijds Denk je al vooruit aan de wensen/eisen van een toekomstige koper van je huis. Hoelang wil je hier nog blijven wonen??
Is ook van belang voor je investeringskeuze.
Ik ben nog bezig met oriënteren wat en hoe na 2026. Wat kan er. Heb al een aantal ideeën die ik had over verwarmen, moeten bijstellen.

Ik denk niet vooruit aan wensen van een toekomstige koper. Zelf ga ik immers niet grote investeringen maken om huis compleet te kunnen verwarmen, iets wat ik zelf niet doe.

Hoe lang ik hier blijf wonen? Geen idee. Op dit moment werkt alles prima met een CV. Mocht ik hier langer blijven wonen, dan zou ik eventueel een kleine investering kunnen doen. Verkoop ik het eerder, dan mag een volgende eigenaar naar de situatie kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zonnepanelen moet je niet zien als consument, maar als producent. Je legt dus het hele dak vol en verkoopt het overschot aan de energieleverancier. Als geld een probleem is dan zou je tweedehands kunnen kopen. Tweedehands ben je voor onder de € 0,50 / Wp wel klaar als je zelf handig bent.

Ik verwacht dat niks doen duurder is dan wel zonnepanelen neerleggen. Uiteraard heb je risico's van prijswijzigingen en salderen van je eigen verbruik(2031?). Salderen heb jij sowieso niet veel aan met het lage verbruik. Je hebt ook risico's als je niks doet ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Dre op 02-05-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Je komt er niet uit door alleen naar losse maatregelen te kijken, je moet het totaalplaatje beoordelen. Dat doe je door varianten op te zetten en die vervolgens te gaan vergelijken:
- 0-variant: hoe gaat de toekomst er uit zien wanneer je niets doet?
- variant stadsverwarming:
- variant zelfvoorzienend/gasloos
- tussenvarianten

Voor elke variant moet je dan alle aspecten meenemen:
- kies een looptijd (welke termijn kun je overzien: <5 jaar, 5-10 jaar, 20 jaar)
- effect op woningwaarde (wat levert een niet geïsoleerd huis op vs. een energieneutraal huis)
- investeringen in isolatie & installaties
- exploitatiekosten (kosten gas, elektra, warmtenet)
- kwalitatieve aspecten (comfort, eventueel bijkomende functionele verbeteringen)

Wat voor jou de beste variant is, hangt af van jouw voorkeuren:
- Dat jij een kamertemperatuur van 18C ok vind, wil niet zeggen dat je toekomstige koper dat ook vindt. Dat vertaalt zich tzt dus in een lagere woningwaarde.
- Warmtenet is niet gratis, maar je hele huis naar labelA+++ isoleren is dat ook niet. Daar zit een financieel optimum in.
- Vaak grijpen mensen de verduurzamingsoperatie aan voor functionele verbeteringen (bijv: dak isoleren, maar er ook gelijk een dakkapel op plaatsen en werkkamer realiseren). De werkkamer beoordeel je niet op basis van terugverdientijd, maar door af te wegen of je de investering er voor over hebt. Hetzelfde geldt voor comfort (constante temperatuur: niet te koud, maar ook niet te warm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Dre schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:40:
Zonnepanelen moet je niet zien als consument, maar als producent. Je legt dus het hele dak vol en verkoopt het overschot aan de energieleverancier. Als geld een probleem is dan zou je tweedehands kunnen kopen. Tweedehands ben je voor onder de € 0,50 / Wp wel klaar als je zelf handig bent.
Ik dacht dat de saldering eraf gaat.

* Ik heb net mijn jaarrekening: 350Kwh en 225M3, betaal e33,76/maand. Dus, gas en electra.

* Als ik mijn gasverbruik vermenigvuldig met grofweg 10 (zoals ik op internet lees) dan kom ik op vergelijkbaar stroomverbruik qua warmte met warmtepomp/airco. Als de berekening klopt, dan zit ik op 2600Kwh. Stop ik dit in energievergelijker.nl dan kom ik uit op e60/maand, geen gasaansluiting

* Investeer ik (stel) e2500 aan panelen, dan is mijn stroomverbruik 0, ook geen gasaansluiting. Maandelijkse rekening via de energievergelijker is dan minus e18/maand.

Met een investering van stel e5000 aan binnne/buiten-elementen, electrische douche, inductieplaat. Minus 2000 afschrijving eigen boiler, min subsidie 1500, plus 2500 aan panelen, maakt e4000 totaal. Dan heb ik een maandelijkse besparing van -ik neem dan netto 0 uit het net- (35--18) = e53/maand. Dat is een jaarlijks rendement van 15,9%. Dat valt mij enorm mee.

Maar, klopt mijn redenatie? Ik ben dus meestal niet in Nederland tijdens het "stookseizoen".

[ Voor 5% gewijzigd door kabelmannetje op 02-05-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Highland schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:00:
Je komt er niet uit door alleen naar losse maatregelen te kijken, je moet het totaalplaatje beoordelen.
Klopt, dat doe ik ook. Ik laat factoren waar ik geen invloed op heb (of en wanneer ik ga verhuizen) weg. Een enorme investering voor een klimaatneutrale woning, laat ik aan een ander over. Dat kan zolang ik er woon, nooit uit. Een rendement van minder dan 6%, is voor mij sowieso niet interessant. Daarom reken ik met een redelijke korte termijn (5 jaar) en laat factoren die ik toch niet weet, buiten beschouwing.

* Inderdaad, je kan beter een warmte-unit kopen die het ruim op 20c kan krijgen, dan een die moeite heeft met 18c.
* Warmtenet is allemaal nog toekomst hier. Denk jaren. En als ik de ervaringen hier lees, dan zal dat met mijn energieverbruik ook niet interessant zijn.
* grote verbouwingen in mijn huis gaan niet gebeuren. Dat is niet noodzakelijk. Ik ben er niet vaak en benodigd geld, besteed ik liever om op reis te gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door kabelmannetje op 02-05-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@kabelmannetje
Tijden veranderen. Ik ben energieproducent.

Stel dat je zonnepanelen koopt voor € 0,50 / Wp en die wekken 1 kWh / Wp per jaar op. Stel dat de terugleververgoeding bij je jaarcontract € 0,15 / kWh is, dan verdien je de zonnepanelen in 3,3 jaar terug.

Sommige geluksvogels hebben de afgelopen tijd een prijs van meer dan € 0,60 per kWh gekregen. Maar er zijn ook energieleveranciers die maar € 0,06 per kWh geven. Wat zegt de glazenbol over de toekomst :)

En je huidige verbruik kan je nog salderen totdat ze dat ooit afschaffen in 2031 ofzo.

Overigens is mijn voorbeeld gewoon puur zonnepanelen neerleggen en staat los van het gas verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 02-05-2023 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een andere insteek: hoe gehecht ben je aan die woning? Als je er toch zo weinig bent, kan je die woning niet verkopen en er een moderner appartement of zo voor terugkopen? Dan schuif je het werk om die woning te moderniseren door naar iemand die er wel daadwerkelijk ook zelf profijt van heeft.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabelmannetje
Orion84 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:31:
Een andere insteek: hoe gehecht ben je aan die woning? Als je er toch zo weinig bent, kan je die woning niet verkopen en er een moderner appartement of zo voor terugkopen? Dan schuif je het werk om die woning te moderniseren door naar iemand die er wel daadwerkelijk ook zelf profijt van heeft.
Ja, vaak overwogen. Ben er weinig aan gehecht, alhoewel het een fijne plek is. Ik zou prima in een 40m2 studio kunnen leven voor die netto 100 dagen dat ik misschien jaarlijks in Nederland en thuis ben. Ik woon zowat gratis, met een superlage hypotheek. Een moderner appartement terugkopen kan, maar dat dekt mijn verkoop niet omdat er nog een schuld op zit. Eenmaal van koopwoning wisselen is duurder dan mijn energie de komende 25 jaar schat ik zo in... Ook trek ik liever niet mijn "spaarpot" open of ga weer/meer werken om dit verschil te overbruggen, ik ga liever op reis/freewheelend door het leven.

[ Voor 5% gewijzigd door kabelmannetje op 02-05-2023 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:47
kabelmannetje schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:12:
[...]

Ik dacht dat de saldering eraf gaat.

* Ik heb net mijn jaarrekening: 350Kwh en 225M3, betaal e33,76/maand. Dus, gas en electra.

* Als ik mijn gasverbruik vermenigvuldig met grofweg 10 (zoals ik op internet lees) dan kom ik op vergelijkbaar stroomverbruik qua warmte met warmtepomp/airco. Als de berekening klopt, dan zit ik op 2600Kwh. Stop ik dit in energievergelijker.nl dan kom ik uit op e60/maand, geen gasaansluiting

* Investeer ik (stel) e2500 aan panelen, dan is mijn stroomverbruik 0, ook geen gasaansluiting. Maandelijkse rekening via de energievergelijker is dan minus e18/maand.

Met een investering van stel e5000 aan binnne/buiten-elementen, electrische douche, inductieplaat. Minus 2000 afschrijving eigen boiler, min subsidie 1500, plus 2500 aan panelen, maakt e4000 totaal. Dan heb ik een maandelijkse besparing van -ik neem dan netto 0 uit het net- (35--18) = e53/maand. Dat is een jaarlijks rendement van 15,9%. Dat valt mij enorm mee.

Maar, klopt mijn redenatie? Ik ben dus meestal niet in Nederland tijdens het "stookseizoen".
Doorgaans rekent men voor een warmtepomp l/w of l/l (airco) met verbruik gas voor verwarmen in m3 x2 = geschat verwacht stroomverbruik in kWh.

Hier verwarming met airco en bevalt erg goed. Maar zuinig verwarmen met airco geeft voor de veel mensen te weinig comfort. Airco heeft geen "na-effect" zoals het nagloeien van een kachel of radiator en bij temperaturen rond het vriespunt met hogere luchtvochtigheid daalt de efficientie van een warmtepomp snel omdat veel defrosts het stroomverbruik van een dag makkelijk kunnen verdubbelen terwijl er soms minder afgegeven warmte tegenover staat.
Ook vind niet iedereen het prettig wanneer de kamer verwarmd wordt door een soort grote föhn (qua luchtverplaatsing en geluid).

Wij vinden het hier heerlijk. Wij hebben ons systeem wat groter gekozen, waarmee we onze kamer hier rap op temperatuur hebben. Omdat we vooral overdag verwarmen (zonne-energie en gemiddeld hogere temperatuur = betere efficientie warmtepomp) hebben we een betrekkelijk laag elektra-verbruik.

Warmtepompboiler of doorstromer voor warm water zou het vaste bedrag voor gas kunnen terugverdienen.
Voordeel van warmtepompboiler en warmtepomp tov bijvoorbeeld doorstromer en eboiler is het veel lagere stroomverbruik per uur (minder grote pieken), waardoor, wanneer salderen weg is, met zonnepanelen veel van het verbruik opgevangen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Je reacties zo lezend:

- je huis is al behoorlijk geïsoleerd (maar let op: voor een oordeel over jouw gasverbruik moet je je verbruik normaliseren: welke behoefte heeft je woning bij 'standaard' gebruik. Alleen dan vergelijk je eerlijk)
- je kijkt 5 jaar vooruit
- je wil minimaal investeren

Dan moet je je beperkten tot maatregelen die 'geen spijt' opleveren:
-warmtebehoefte verlagen=isolatie optimaliseren. Betere isolatie geeft direct comfort en is eigenlijk in elke variant gunstig.
-warmteopwekking vergroenen: een moment kiezen om je ketel door een hybride te vervangen. Niet wachten tot een defect, want lange lever/installatie-tijden. Is niet te duur, reduceert het -genormaliseerde- gasverbruik.
-resterend energieverbruik duurzaam opwekken: wanneer je niet aan eigen opwekking kan/wil, dan kun je in plaats daarvan groen inkopen of compenseren.

Dit traject houdt je handen (financieel) vrij. Omdat jouw scope op 5 jaar ligt, accepteer je het risico dat er over 10-15 jaar wellicht een vervolgstap nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Lees Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic voor wat algemene aandachtspunten.

Een hybride CV is volslagen zinloos voor jou, want het warmtepompdeel alleen houdt je huis met twee vingers in zijn neus vorstvrij.
Misschien dat je een oude schoorsteen of andere plek kunt gebruiken voor twee doorvoeren voor een kleine binnenwarmtepomp zoals de Hewalex uit dit topic. Die is, als je aan de subsidievoorwaarden weet te voldoen, bijna gratis.

Een boiler is ivm stilstandverlies en vooruitplannen denk ik in dit geval minder handig dan een doorstromer, al heb je daar wel liefst 3x25A voor nodig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:12
Het gaat enigszins tegen mijn principes in.
Maar voor zo'n laag verbruik qua gas zou je bijna een electrische cv ketel kunnen overwegen.
Vooral als je voor koken dan ook naar electrisch overgaat.

250 m3 maal 8 is 2000 kWH extra
Laten we de prijs op 0,40 zetten = 800 op jaarbasis

250 m3 = 250 maal 1,8 = 450 op jaarbasis.

Gas is zoals je ziet dus nog goedkoper maar daar komt nog 120 vastrecht op jaarbasis bij dus in totaal 450 +120 = 670

Gaan we de kosten van een electrische cv afzetten tegenover een reguliere cv met rookgasafvoer dan overbrug je de tijd wel totdat er stadsverwarming is.

---------------

Optie 2 is een atlantic explorer v4 van 200L voor warm water, koken op stroom en gas aansluiting de deur uit. En voor de enkele keer dat je echt moet verwarmen maar een paar bouwkachels. Let wel op dat mocht je eens een winter de koude maanden echt thuis zitten dat het heel snel duur wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
D-dark schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:41:
Het gaat enigszins tegen mijn principes in.
Maar voor zo'n laag verbruik qua gas zou je bijna een electrische cv ketel kunnen overwegen.
Vooral als je voor koken dan ook naar electrisch overgaat.

250 m3 maal 8 is 2000 kWH extra
Laten we de prijs op 0,40 zetten = 800 op jaarbasis

250 m3 = 250 maal 1,8 = 450 op jaarbasis.

Gas is zoals je ziet dus nog goedkoper maar daar komt nog 120 vastrecht op jaarbasis bij dus in totaal 450 +120 = 670

Gaan we de kosten van een electrische cv afzetten tegenover een reguliere cv met rookgasafvoer dan overbrug je de tijd wel totdat er stadsverwarming is.

---------------

Optie 2 is een atlantic explorer v4 van 200L voor warm water, koken op stroom en gas aansluiting de deur uit. En voor de enkele keer dat je echt moet verwarmen maar een paar bouwkachels. Let wel op dat mocht je eens een winter de koude maanden echt thuis zitten dat het heel snel duur wordt.
Elektrische CV is gewoon no-go. Dan liever elektrische kachels op de plek waar je het nodig hebt. Heb je geen gekut met evt zoneregeling en thermostaten en heb je gewoon 100% rendement zonder transportverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:25
Mocht je airco's gaan overwegen, ze hebben een aantal nadelen:
- In de winter krijg je hier niet super warm, of je moet dat ding echt de hele dag laten loeien. De de-frost functie slaat best vaak aan per dag. Een ombouw of de buitenunit in een schuur zetten ( zorg voor genoeg lucht en ruimte om de unit ) helpt wel tegen het bevriezen van de unit
- De vloeren blijven super koud. De airco verwarmt de binnenruimte ( lucht ) wel erg snel.
- Een airco unit maakt geluid, zeker als het buiten aan het vriezen is. Bij temperaturen boven de 0 is het erg goed te doen

Ik douche met een elektrische boiler van Bosch hier thuis en in de toekomstige keuken kiezen voor een Quooker ( of een goedkoper merk ). Hierdoor hoef je geen leidingen meer te trekken, want zo te lezen ligt die er nog niet (aangezien je koud tapwater zou accepteren) en heb je toch lekker warm water in de keuken en badkamer.

Ik heb dan wel zonnepanelen, dus dat helpt op de energierekening voor elektrisch. Maar ben hierdoor wel van het gas af. Wel ga ik ooit overstappen op een warmtepomp, maar met de huidige lever/installatie tijden is het niet te doen

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:12
_JGC_ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:51:
[...]

Elektrische CV is gewoon no-go. Dan liever elektrische kachels op de plek waar je het nodig hebt. Heb je geen gekut met evt zoneregeling en thermostaten en heb je gewoon 100% rendement zonder transportverliezen.
Klopt, enig voordeel van zo'n apparaat is het dat zowel electrische verwarming als electrische doorstromer in 1 is voor warm water.

Maar aangezien de TS in de koude maanden er niet is wordt het hoofddoel warm water.
daar is optie 2 van de calypso dan iets beter in.

Cop1 blijft een lelijke optie maar bij een zeer laag verbruik is dat nog te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 07:23
Ik snap de overweging hier. Maar omdat de centrale e-cv niet voldoet aan bouwbesluit krijgt @kabelmannetje dat mogelijk te zijner tijd in zijn gezicht bij verkoop.

Zeker als de woning warm wordt in de zomer is de airco een solidere oplossing.

Douchen op doorstromer is in dit geval acceptabel denk ik.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Daarbij is een E-cv en verzwaring naar 3x25A net zo duur als een warmtepomp na aftrek van subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
.

[ Voor 97% gewijzigd door O085105116N op 30-06-2023 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
kabelmannetje schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:58:
[...]

Ja, fietsen, wandelen en op de motor. Maar, vlieg dan wel af en toe.

[...]

Dat is een flinke ruimte. Hoe is het verschil in energieverbruik tussen eerder gas en nu electriciteit?

Ik zet eigenlijk alleen de kachel aan als ik er niet ben. CV staat dan uit. En als ik savonds een uurtje in de winter thuis ben, zet ik de CV niet hoger. Ik slaap al voor het warm wordt, beetje zonde. Hoe gaat dat met jouw installatie?
Als vergelijking , neem bv de maand April hier:
2022 - 169m3, CV + boiler
2023 - 382 kWh, WP (312 kWh) + doorstroomverwarmer

De factor 2: kWh verbruik = 2 x verbruik gas in m3 , komt dus in de buurt.

Een WP laat je normaal gesproken 24/7 verwarmen, dat doen wij dus ook.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik weet niet hoe je woont. Maar mocht je echt van het Gas af moeten dan kan je nog altijd overwegen om over te gaan op een ketel die op stookolie werkt.
Pagina: 1