Zonnepaneel vol op zuiden - zelf installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-05 07:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Goedemorgen,

Het zoveelste topic.
Ik wil er geen lang verhaal van maken, maar in het kort de situatie:

- Gebroken kap. Bovenste helft 35 graden dakhelling, onderste helft zo'n 65 graden dakhelling.
Ligging pal op het zuiden, geen invloed van bomen of iets dergelijks ( geen schaduw ).

Woning wordt compleet gerenoveerd door mijzelf.
Volgende week monteren we nieuwe Falk TR3+ isolatiepanelen van 13cm dik.

Inmiddels heb ik montagemateriaal van het merk Esdeq Clickfit evo besteld voor staaldak.

Ik ben van plan om Jinko full-black 430WP panelen te halen (de tiger neo). Twee rijen in portrait orientatie.
Aangezien er in het onderste vlak 2 dakramen komen kunnen er bovenin 13 panelen en onderin 11 panelen. Maakt totaal net iets meer als 10kWp.

Vragen
Het plan is om alle panelen in serie te leggen, maar de bovenste en onderste rij apart in de omvormer terecht te laten komen. Dat zijn dan 2 MPPT's toch ?
Ik kom nog niet uit de keus voor de omvormer; ik zie allerlei merken en soorten voorbijkomen, maar wat is wijsheid? Ik wil wel graag uitlezen, maar dat hoeft niet spectaculair met allerlei grafiekjes.
Mijn huisaansluiting is een 3x 25A.

Als illustratie de huidige status van het dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXja3qN4Gn1gfbPIlOMaZjO-9m0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aV3SXy0PmXGd6WJaxqQzu50.jpg?f=fotoalbum_large
Afgelopen zaterdag rond 19u.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Heb je al gesimuleerd may sunny design ;-)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Oh, dat kende ik niet.
Zojuist een 'simulatie' gedaan, daaruit komt een omvormer 1 x SMA STP 12-50 uitgerold. Voor de geinteresseerde kan ik het rapport via PB versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Zou een SolarEdge SE7K 3-fase omvormer goed zijn in deze situatie?

10320WP aan panelen, omvormer kan tot 9450WP input hebben (91,6%). Max stroom op 11,5A naar het net toe (7000VA).

Paneel kan 13,2A leveren, omvormer kan max 12A slikken.

Of beperk ik het systeem te veel met deze omvormer? Liever een SE8K omvormer pakken? (10800W input, max stroom naar net 13A en ingang 13,5A vanuit DC). @Ronald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
Ja hoor, kan prima.
Zet wel op 2 stringen, zodat je de "onderste reeks" en het "bovendeel" kan scheiden.
Je zal op de piekmomenten je panelen wat aftoppen, maar dat is niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
ja, 2 stringen wilde ik inderdaad ook doen (2 MPPT's dus) zodat je boven en onderdeel kan scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:40
Sjoerdfoto schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:19:
Zou een SolarEdge SE7K 3-fase omvormer goed zijn in deze situatie?

10320WP aan panelen, omvormer kan tot 9450WP input hebben (91,6%). Max stroom op 11,5A naar het net toe (7000VA).

Paneel kan 13,2A leveren, omvormer kan max 12A slikken.

Of beperk ik het systeem te veel met deze omvormer? Liever een SE8K omvormer pakken? (10800W input, max stroom naar net 13A en ingang 13,5A vanuit DC). @Ronald
Bij SE is het vermogen per paneel niet gelijk aan het DC vermogen dat de omvormer verwerken moet, je gebruikt immers optimizers.

Gewoon het hele spul door een SE calculator gooien. Met 24 panelen gaat het vaak prima op een drie fasen omvormer. Dan wel in 1 string zetten.

Maar waarom SE? Heb je schaduwen? Een gewone stringomvormer met 2 MPPT's kan hier prima zijn werk doen en is flink voordeliger.

[ Voor 12% gewijzigd door hesselbeertje op 01-05-2023 17:39 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Sjoerdfoto lijkt dingen door elkaar te halen. Solaredge is niet alleen een omvormer, maar een systeem met optimizers onder elk paneel en centrale omvormer.

Sunny design simuleert SMA string omvormers, maar die resultaten kunnen vertaald worden naar andere merken string omvormer.

De stp12 klinkt erg zwaar. Even kijken bij welk vermogen je de beste opbrengst haalt. Ergens tussen 8 en 10kW verwacht ik zo

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Een Solar Edge SE7K zonder optimizers is het geworden.

Ik hou van doorwerken. 900 euro voor een jonggebruikte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaTh7IWLNGEdjQrRGFYNiPv9C-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJ87Km7uVDaHOTyH5Cg2WoQo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:53

DjVe

Hatsaflats!

Daar moet je dus nog wel 24 optimizers voor kopen. Je kan een SE omvormer niet zonder gebruiken.

Ik denk dat je beter gewoon een fatsoenlijke 3 fase omvormer kan kopen met twee MPPT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Doorwerken zonder toetsing in SE designer is duur

SE Designer geeft afkeur aan door teveel DC vermogen voor een SE7K en 1,73% aftopverlies.
Dat kan een garantieprobleem geven.

Met SE8K goedkeuring en 0,34% aftopverlies
Met SE9K goedkeuring en 0,06% aftopverlies

Geb je al 24 x s440 optimizer gekocht :)?
Zonder kan het niet werken.

Heb je al een actief installateursaccount of bevriende installateur? Anders geen details in monitoring portaal/app.
Met 2e hands omvormer krijg je in de regel geen installateurs account geactiveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Goed, blijkbaar zijn de 24 optimizers een must. Dat is jammer, want daar heb ik geen zin als het niet nodig is zo blijkt.

Deze SE7K gaat de deur weer uit. De marktplaats verkoper geeft aan hem weer terug te willen nemen, en kan ipv deze een Solax X3-MIC-8K-G2 leveren voor 1200.

Ik heb het idee dat hier meer verstand zit als ik zelf heb hiervan, maar ik wil het wel graag leren. Is dit een geschikte omvormer, zo ja/nee waarom wel/niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Niet eerst op marktplaats kijken
Wel de gerenommeerde webshops

https://www.solar-bouwmar...mvormers-gw10k-dt-g2.html
https://www.solar-outlet.nl/growatt-mod-9000tl3-x.html
https://www.jenm-zonnepan...rmer-dc-switch-rs485.html

Beter aangeschreven dan de Solax, voor minder nota bene.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 01-05-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Goede adviezen, dankjewel.
Ik ga er nog even rustig over slapen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Sjoerdfoto En goed inlezen.

Zonnepanelen zijn even makkelijk als het makkelijk is om het goed fout te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:28:
@Sjoerdfoto En goed inlezen.

Zonnepanelen zijn even makkelijk als het makkelijk is om het goed fout te doen.
Zeker. Nog goede inlees tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Overigens is de SE7K weer terug bij de verkoper en geld terug. Heeft het me alleen wat diesel gekost…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
goedemorgen Ronald,

Inmiddels begrijp ik dat ik voor een string-omvormer moet gaan om het systeem zo efficient en zonder te dure opties (lees; goedkoopst) aan te sluiten.
Van je lijstje srpeekt de Growatt mij het meest aan.
Ik heb de datasheet er eens bijgepakt , waarom zou ik voor een MOD9000 moeten gaan? IMO zou een MOD7000 ook al voldoen, met max vermogen 10500. Dan gaat de regel -10 en +10% dimensioneren goed op. Het prijsverschil tussen de 7000 en 9000 is nihil dus dat maakt me niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPPjd3mkne1jH9dVWbghv1PQ4uM=/800x/fil%0D%0Aters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHd3p2Vvg4M2i7UIfBdR6bU1.jpg?f=fotoalbum_large
Link naar datasheet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Sjoerdfoto Omdat je met de 7kW 1,7% op jaarbasis mist

Dat heb ik dan gesimuleerd met SE, maar dat veranderd niet op een string omvormer.
Kun je zelf doen met Sunny en vermogen beperking via het meest rechtse vakje

Dimensioneren doe je niet met vuistregels.
Opbrengst bepaal je niet met vuistregels.

Daar bestaat knappe tooling voor.

En leesvoer: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 02-05-2023 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:22
@Sjoerdfoto Ik ga binnenkort ook een Growatt omvormer "krijgen" en had toen ook zelf naar de specs gekeken. Viel mij juist op dat ze allemaal dezelfde start spanning hadden als omvormer. De reden om soms te onder dimensioneren is ook dat deze een lagere start spanning heeft. Dat is dus niet het geval met Growatt

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@The-Source ik haal met 8 panelen tegen elkaar in de slaapkamer de start spanning.

Je denkt toch niet dat een omvormer gaat starten toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Ik ga voor de Growat MOD 9000 omvormer.
Via Shinedesign van Growatt komt dit ook goed uit, bij de MOD 7000 geeft hij inderdaad een foutmelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGP2hGcu2a7qYmv2HBjgCqbDm2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuKoB282JrxpwFcmuTVE1DT7.jpg?f=fotoalbum_large

Paar kabels en MC4 connectoren erbij, morgen de panelen zelf even oppikken en we kunnen los...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Goedemorgen allen,

om dit verhaal toch af te sluiten:

Uiteindelijk een Growat MOD9000TLX-3 gekocht.

Halverwege mei de panelen gelegd, 24 stuks in twee stringen. Clickfit evo staaldak systeem werkt simpel en snel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZj75-HQDETeP3Wk5yEEXDOioi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHt2DfwEtknavpaVxJoaQcn2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9kUT6VPnEyGa9CGmBejUUEXn-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOQc8d0tL19wgIbrEnMcoSub.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ricax99s5rpFG_kKzY-278ZDuzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MScKBTZFTbeRv8T2j1l3t8R5.jpg?f=fotoalbum_large
Hier ligt er nog 1 paneel niet, omdat het platte dak nog moest aansluiten op het staaldak. Dat is onderstaand gedaan en paneel teruggelegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYizDPBGe6eJUHRVTRDTa4tCODM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZUo69Llo5Nh5qzLEpa3xpdI.jpg?f=fotoalbum_large

Meterkast is begin deze maand opgehangen en we hebben de zonnepanelen groep vast aangesloten, de rest gaan we zoetjesaan nog aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPkSFN0OnwV_le8zaklzc0Jp9L0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQn9cldgQf6StuJ17Ypl4hbG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahzgFRZgBK1lUDfXuNS3rvlNUSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iythcj7QRRniT6ofqb4L1VlE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFrCv8FuMrvCFlDPN1ABtqpWrxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1YFjHm2WrqJyZFxVnhKn5oP.jpg?f=fotoalbum_large

Ze doen het prima. Deze week is wat minder maar bijvoorbeeld 18 juli was een mooie dag, 57 kWh opgewekt.

totaal dus iets meer als 10kWP neergelegd, voor een prijs van 5500 euro aan materiaal. Dat is goed te doen qua terugverdientijd :)

Pagina: 1