Dan zijn we het daar over oneens. Iedereen heeft bepaalde verwachtingen van leeftijd X en Y, van een 12 jarige verwacht ik meer dan van een 10 jarige - zeker op het gebied van wat sociaal wel en niet kan.
Klopt, behalve dat ik het niet over constant treiteren heb. Maar dit lijk je allemaal prima te vinden;
Je haalde mijn eerdere reactie aan alsof daar getreiterd werdt, laat staan dat ik/anderen dat goedkeuren.
Voor de volledigheid; mevrouw was er altijd gezellig bij tijdens buurtfeestjes en verjaardagen. Ze moest altijd 'gewoon' overal even wat van vinden, en ging daarna weer naar binnen. Als ze dat weer eens onnodig naar de kinderen had gedaan gingen die uiteraard in op de
provocatie en even op straat voor haar huis klooien. 9/10x stond er na een paar minuten wel een ouder buiten om ze terug naar het grasveld te sturen en te zeggen dat ze haar met rust moesten laten.
Inmiddels heb ik dat ook al een jaar of 10 niet meer zien gebeuren overigens. Heb het idee dat ze inmiddels door heeft veel meer rust te krijgen door de kinderen op het grasveld gewoon hun ding te laten doen.
Naar mijn mening allemaal evenzeer asociaal gedrag. En wellicht niet exact dezelfde situatie als bij TS, maar allemaal een prima voedingsbodem voor dat gedrag…
Er zit nogal een verschil tussen kinderen welke reageren
op, en zonder provocatie
pesten. Het spelletje op onze blauwe bal komt neer op leef en laat leven. Als je als enige in de straat moeite hebt met het laten leven van anderen, en dat al schreeuwend vanaf de stoep verkondigt, heeft o.a. de jeugd dat maar wat snel door.
Maar goed, zoals ik al zei denk dat we in dit topic niet meer dan N=1 anekdotes als deze gaan krijgen. De TS heeft gepoogd wat te doen, en de buurvrouw lijkt de-escalate geen kans te willen geven, dan houd het naar mijn mening op.