BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Vraag
Alle reacties
De wijzen komen uit het Oosten!
Elk fietsenmaker dat ik ken heeft een fiets die aan al je eisen voldoet!
De fietsenmaker hier in de buurt zei letterlijk dat ik maar online moest kijken, hij kon alles voor me bestellenPnnnkk schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 23:31:
Ga eens langs bij een goede fietsenmaker. Die hebben gegarandeerd iets moois voor je staan, en dan heb je meteen een goed adres voor onderhoud en garantie etc in de buurt.
Elk fietsenmaker dat ik ken heeft een fiets die aan al je eisen voldoet!

Wat ik an sich ook wel snap, het gros kijkt/koopt toch online. Hij heeft nieuw ook weinig staan. De helft elektrisch, de andere helft alleen Cortina en dan met name dames met voordrager modellen (ruimte voor ~30 fietsen in totaal).
Hij zit om de hoek, voor andere fietsenmaker moet ik 15 minuten fietsen

[ Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 30-04-2023 07:10 ]
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ik heb fietsen nog nooit zo leuk gevonden.
Heb zelf gekozen voor Cortina omdat dit merk meer lijkt te bieden voor het geld t.o.v. Gazelle/Batavus.
[ Voor 22% gewijzigd door FastForwardNL op 30-04-2023 07:31 ]
Tot nog toe geen spijt van, fietst goed.
Waarom moet de bagagedrager sterk genoeg zijn voor een puber? Je mag daar niet op zitten he, die dingen gaan tot 25 of 30kg.
Onze fietsenmaker (400 meter afstand) zei ook: “oriënteer online” voor de fiets van vriendin. Maar hem wel de koop gegund (was 150 meer). Ding is daar ook in onderhoud nu en het is super handig. Steun je lokale ondernemers, anders is straks alles online… Fiets wordt ook dagelijks voor woon- werk gebruikt (20km) dus dat is zo’n 4000 per jaar en is ook nog elektrisch dus best wat onderhoud af en toe.
[ Voor 52% gewijzigd door FreakNL op 30-04-2023 07:48 ]
Volgens mij uit nostalgie/traditie, gezien TS’ huidige fietd ook van z’n pa is? Zou proberen van deze eis af te stappen als TS zijnde, want maalt het wel erg lastig (en ik zou met een fiets niet 10+ jaar vooruit plannen - kunt hem altijd tweedehands verkopen en dan een geschiktere puberfiets kopen)FreakNL schreef op zondag 30 april 2023 @ 07:43:
Waarom moet de bagagedrager sterk genoeg zijn voor een puber?
Motoriek, komt goed.FreakNL schreef op zondag 30 april 2023 @ 07:43:
Hoe ga je op een herenfiets stappen als er een zitje met kind achterop zit?
Hij had natuurlijk wel een paar modellen kunnen noemen of een catalogus mee kunnen geven.Onze fietsenmaker (400 meter afstand) zei ook: “oriënteer online” voor de fiets van vriendin.
Als het zo gaat, zou ik in elk geval niet zomaar bestellen maar vragen of hij een aanbieding kan doen.
Overigens hebben de bekende merken maar een beperkte reeks. Als je bij Gazelle, Batavus, etc. even filtert op stadsfiets en riem dan heb je weinig over. Het lijkt veel omdat binnen de modellen er eindeloos gevarieerd wordt.
Het is me overigens een raadsel waarom je bij een normale stadsfiets je zou beperkten tot een riem. Met een dichte kettingskast ben je ook klaar. Ik heb in elk geval nog nooit een ketting vervangen (de ketting van mijn e-bike gaat de eerste worden maar die krijg heel wat meer krachten te verduren).
Wat betreft Cortina, afgelopen dagen naar een transportfiets gekeken, maar 1) het prijsverschil met bv Gazelle was beperkt, 2) de afwerkkwaliteit was een flink stuk minder (welbekende moertjes die in de zaak al bijna roesten), 3) beperkt meer features boden. Dat elke fietsenzaak uitpuilt met Cortina voorraad beschouw ik als een contra-indicator
[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 30-04-2023 08:00 ]
Net mn huidige oude fiets heeft een 25kg aluminium bagagedrager en dat is toch wel een iel ding. Een krat bier achterop houden was altijd wat spannend in mn studententijd ;')JDillinger schreef op zondag 30 april 2023 @ 07:55:
[...]
Volgens mij uit nostalgie/traditie, gezien TS’ huidige fietd ook van z’n pa is? Zou proberen van deze eis af te stappen als TS zijnde, want maalt het wel erg lastig (en ik zou met een fiets niet 10+ jaar vooruit plannen - kunt hem altijd tweedehands verkopen en dan een geschiktere puberfiets kopen)
Mn zoontje is nu bijna 5 maar wel al 22kg (en 122cm lang) het zou wel handig zijn om hem nog zonder zorgen achterop te kunnen zetten zonder kinderzitje.
[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 30-04-2023 08:08 ]
BThGvNeOA
je onderschat dat er ook een kindje in het stoeltje moet. maakt de fiets topzwaar en je wil geen risico nemen met het kind..
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Let bij een riem op de verschillen tussen bijvoorbeeld CDN en CDX.
En zoek het fietsen-met-riem-topic even op
Ik snap het motoriek antwoord ook niet… Behalve als het kind zelf op het zitje kan klimmen snap ik niet hoe je veilig op een herenfiets stapt als er een zitje achterop zit inc kind.bombadil schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:07:
[...]
je onderschat dat er ook een kindje in het stoeltje moet. maakt de fiets topzwaar en je wil geen risico nemen met het kind..
[ Voor 40% gewijzigd door FreakNL op 30-04-2023 08:11 ]
Zo ging het helemaal niet. Wij hadden allang een duidelijke voorkeurRukapul schreef op zondag 30 april 2023 @ 07:58:
[...]
[...]
Hij had natuurlijk wel een paar modellen kunnen noemen of een catalogus mee kunnen
Als het zo gaat, zou ik in elk geval niet zomaar bestellen maar vragen of hij een aanbieding kan doen
Het is meer dat de lokale fietsenmaker niet 400 fietsen kan hebben staan…
Klopt, daar sorteer ik nu ook een beetje op voorbombadil schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:07:
mogelijk heeft jouw nieuwe werkgever een 'fietsplan' waardoor je met belastingkorting en fiets kan kopen. stem even af of jouw nieuwe aankoop hier ook aan voldoet (aanschafdatum, prijs, leverancier)
We hebben een bakfiets en mamafiets, ik verwacht dat het bij mijn fiets absoluut zelden het nodig zal zijn. De oudste past er niet meer in, de jongste is nu 2, dus ook nog maar 3 jaartjes. Voor die paar keer durf ik het wel aan.[...]
BThGvNeOA
Gaat je been dan over de stang ofzo?
Ja. Heb ik ook grofweg 42 duizend keer succesvol gedaan. En ik heb de motoriek en bouw van een zak aardappels dus kun je nagaan. Moet lukken.FreakNL schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:12:
Ja maar hoe dan?
Precies! Heb al 10+ jaar een kinderzitje op m'n herenfiets en het is niet meer dan een halve hersencel activeren om de knie iets (meer) te buigen als je je been over het zadel gaat zodat je zitje of kind geen roundkick geeft.Reinier schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:16:
[...]
Ja. Heb ik ook grofweg 42 duizend keer succesvol gedaan. En ik heb de motoriek en bouw van een zak aardappels dus kun je nagaan. Moet lukken.
Probeer het gewoon eens.FreakNL schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:12:
Ja maar hoe dan?
En nee, niet over de stang als je niet wilt vallen. Gewoon over het zadel met gebogen knie.
[ Voor 30% gewijzigd door Rukapul op 30-04-2023 08:34 ]
Daarna mantel, want ze hebben een fysieke winkel.
Hoeveel geld is er beschikbaar?
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Verder is de standaard ( bok ) na een aantal jaar uitgerekt dat is inherent aan deze constructie . Naafdynamo lijkt me wel wat want nu is het elk seizoen batterijen vv en om de 3 jaar verlichting ( spanninga ) vervangen maar die haal je bij de gamma .
Dat opstappen bij mij ook geen probleem maar wel persoonlijk zoals je leest.
Hoe meer versnelling hoe beter , 3v is te weinig je 2e is te licht 3e te zwaar . Moet wel zeggen dat ik hard fiets met 23-25 kmh maar dan heb je altijd een juiste versnelling bijv. tegenwind.
Mensen kennen vaak niet veel meer merken dan Gazelle maar als ik die fietsen zie dan bladdert overal de verf af en roesten de boutjes net zo hard.
[ Voor 29% gewijzigd door nuffy op 30-04-2023 09:05 ]
Zo zeker naar een grotere winkel gaan waar je wat kan testen
Ik kon op mijn oude azor prima iemand van 70 kg achterop hebben en heb dat gedaan ook. Eis 3 hoef je niet te laten varen.Reinier schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:08:
Eis nummer 3 moet je laten varen. Veel bagagedragers kunnen maar iets van 25 kg aan.
Let bij een riem op de verschillen tussen bijvoorbeeld CDN en CDX.
En zoek het fietsen-met-riem-topic even op
Stevige fietsframe niks bijzonders, De aso krat voor is er af bagage drager voor is er nog wel daar past wel een broodtrommel op
Nadeel is wel dat onderdelen absurd duur zijn. Het was goedkoper toen de terugtraprem vastgelopen was in het achter wiel een nieuw model te vinden op MP. Voor 150 euro is er wel een knap model te vinden.
Heeft verder geen riem aandrijving en drie versnellingen.
Voor fietsen van Cortina in een bepaalde kleur spects kan de wachttijd oplopen tot meer dan een half jaar tot een jaar vanwege levering problemen. Iets met een te kort aan onderdelen.
Dan kan ik net zo goed met m'n huidige door gaanonno oliver schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:10:
Voor woon werkverkeer een postcode loterij model merk Batavus.
Stevige fietsframe niks bijzonders, De aso krat voor is er af bagage drager voor is er nog wel daar past wel een broodtrommel op
Nadeel is wel dat onderdelen absurd duur zijn. Het was goedkoper toen de terugtraprem vastgelopen was in het achter wiel een nieuw model te vinden op MP. Voor 150 euro is er wel een knap model te vinden.
Heeft verder geen riem aandrijving en drie versnellingen.
Voor fietsen van Cortina in een bepaalde kleur spects kan de wachttijd oplopen tot meer dan een half jaar tot een jaar vanwege levering problemen. Iets met een te kort aan onderdelen.
Die is zeker niet slecht, maar met een brakke velg-dynamo en velg remmen, en een spatbord dat de hele tijd tegen de band aan komt gewoon niet ideaal. En nadat ik het voorblad zelf vervangen had van 3 naar 1 ook erg groot (iets anders paste niet op deze naaf/trappers) kan ik er geen kettingkast voor vinden.
Die moet ik nog steeds een keertje zelf tekenen en printen, was een plan.
Of gewoon een echt eigen, zelf uitgezochte, goede, nieuwe, met wat fietsenplan-steun, vind ik met mijn leeftijd (35+, 2 kinderen) toch ook wel een keertje mogen, ipv de budget -oplossing
BThGvNeOA

In mijn schooltijd hebben er echt wel mensen achterop mijn gazelle gezeten als je iemand even naar het station bracht ofzo.
Ik zou voor een goede 2e hands fiets kijken. tegenwoordig zijn de bagagedragers vaak niet meer zo gemonteerd dat er iemand achterop kan. via https://www.viabovag.nl/fiets is er ruim aanbod in zowel nieuw als gebruikt en ook op marktplaats natuurlijk. Weet niet of je zelf handig bent, maar veel dingen als versn./rem kabel etc kun je vaak wel zelf vervangen (2e hands optie)DropjesLover schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 23:04:toon volledige bericht
Hoi,
Binnenkort begin ik bij een nieuwe werkgever, op 15 minuten fietsen afstand. Tijd om de 25 jaar oude fiets van mn vader weg te doen en een echt eigen stalen ros aan te schaffen.
Paar wensen/eisen die ik zo kan bedenken:Mis ik nog dingen die aan te raden zijn?
- Niet elektrisch
- Geschikt voor kinderzitje achter
- Bagagedrager achter sterk genoeg voor een puber (wordt later fiets van mn zoon ofzo)
- Met systeem om goed een rugtas/laptoptas (met ook broodtrommel) mee te nemen
- 6< versnellingen
- Naafdynamo
- Riem, geen ketting
- Gewoon een fiets, geen hipster fashion statement
Wat zou een goed merk/model zijn?
Ik zit wat te kijken bij bijv. Cortina
https://www.cortinafietse...iets/product/CT7NDH56EBLM ketting, geen riem, wel robuust
https://www.cortinafietse...ets/product/CCO7GBNDH56DM wel riem, maar wat slappe bagagedragers
Ik heb werkelijk geen idee.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Goede tip inderdaad. Ik heb al een aantal keer, ook voor familie, van een particulier met spijt een topklasse Gazelle of Koga gekocht van een half tot anderhalf jaar oud. Dan ben je de helft van het geld kwijt, en heb je wel je zin. Je moet wel wat geduld hebben en wat verder willen rijden.Hackus schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:10:
[...]
Ik zou voor een goede 2e hands fiets kijken. tegenwoordig zijn de bagagedragers vaak niet meer zo gemonteerd dat er iemand achterop kan. via https://www.viabovag.nl/fiets is er ruim aanbod in zowel nieuw als gebruikt en ook op marktplaats natuurlijk. Weet niet of je zelf handig bent, maar veel dingen als versn./rem kabel etc kun je vaak wel zelf vervangen (2e hands optie)
Van de fietsenmakers hier in de buurt hoef je helaas weinig service meer te verwachten. Servicebeurten zijn al maanden wachten, kleinere klusjes nemen ze al helemaal niet meer aan. Er is heel veel vraag, dus enig serviceniveau om klandizie te genereren of in stand te houden is niet meer nodig.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Hier stond een handtekening...
:strip_exif()/f/image/aUjvw7Gdc2MpjKRuAon1l2Et.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 30-04-2023 12:09 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ja, deze constructie vind ik dus ook fundamenteel matig voor een bagagedrager.Hackus schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:07:
Dit is de batavus dinsdag en de bagagedrager loopt hier iets af naar het slot, bij de Fonck staat ie meer waterpas. Alsnog ontbreekt er vaak het deel in het ronde markering. De druk als je iemand achterop neem licht vaak wat naar achter.(of je moet naar voor glijden) beide is niet stevig meer zoals dit er uit ziet
[Afbeelding]
BThGvNeOA
Wat is je oude fiets?DropjesLover schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:15:
[...]
Dan kan ik net zo goed met m'n huidige door gaan![]()
Die is zeker niet slecht, maar met een brakke velg-dynamo en velg remmen, en een spatbord dat de hele tijd tegen de band aan komt gewoon niet ideaal.
Of ga je zelf niet aan fietsen knutselen.
Ik heb hier 4 fietsen allemaal 25+ jaar oud en ik zou ze niet in willen ruilen voor een nieuwe "Cortina"
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Een Gazelle City hybride met een Cr-Mo frame.Bad Brains schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:29:
[...]
Wat is je oude fiets?
Of ga je zelf niet aan fietsen knutselen.
Ik heb hier 4 fietsen allemaal 25+ jaar oud en ik zou ze niet in willen ruilen voor een nieuwe "Cortina"
Ik heb al eens de achter cassette geprobeerd te vervangen omdat ketting en tandwielen versleten waren. Wat een gedoe met juiste tooltje en dingen die niet passen, schroefgaatje hier, etc.
De kettingkast is al meerdere keren kapot gegaan, de aluminium (race)velgen zit een slagje in, glasvezel spatborden zitten niet goed meer, etc.
En onder de streep nog best duur ook. Dan een paar honderd meer voor gewoon een nieuwe.
[ Voor 13% gewijzigd door DropjesLover op 30-04-2023 17:18 ]
BThGvNeOA
Azor voldoet ook prima aan je eis 'gewoon een fiets'.
Overigens vind ik een tandriem alleen een must op een sportieve fiets. Op een stadsfiets voldoet een ketting met kettingkast prima.
[ Voor 24% gewijzigd door Pierz op 01-05-2023 22:16 ]
Azor heeft geen riem-optie. Misschien is een riem inderdaad voor wat meer sportief gebruik, maar ik trap ook op korte stukken altijd wel flink doorPierz schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:13:
Als je echt mensen achterop wilt meenemen wordt het een Azor zou ik zeggen. Die hebben ook speciale modellen met dikkere spaken (de heavy duty). Verder gebruiken ze bij Achielle ook wel de stevigere bagagedragers. Zelf heb ik een Achielle Oscar, daar kan je nog wel een licht pubertje op meenemen.
Azor voldoet ook prima aan je eis 'gewoon een fiets'.
Overigens vind ik een tandriem alleen een must op een sportieve fiets. Op een stadsfiets voldoet een ketting met kettingkast prima.
Met een beetje configuratie zonder iets speciaals kom je zo aan €1400. https://my.azor.nl/share?s=bdf4a815039c5f00abd239686554fa4b
En dan nog geen verende zadelpen of voorvork (is ook geen optie)

[ Voor 9% gewijzigd door DropjesLover op 01-05-2023 22:28 ]
BThGvNeOA
Wat is je verwachting van een riem eigenlijk?DropjesLover schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:22:
[...]
Azor heeft geen riem-optie. Misschien is een riem inderdaad voor wat meer sportief gebruik, maar ik trap ook op korte stukken altijd wel flink door![]()
Met een beetje configuratie zonder iets speciaals kom je zo aan €1400. https://my.azor.nl/share?s=bdf4a815039c5f00abd239686554fa4b
En dan nog geen verende zadelpen of voorvork (is ook geen optie)
Want een verende zadelpen en voorvork kan ik daar niet echt mee rijmen. Je kiest normaal gesproken een riem om dat je het onderhoud van een ketting in een kettingkast wilt, maar minder gewicht wilt meeslepen. Dan ga je op zo’n fiets geen zwaardere zadelpen en voorvork monteren zou ik denken (die ook onderhoudsgevoeliger zijn dan niet bewegende tegenhangers).
Overigens veert een ouderwetse kromme voorvork ook nog best aardig.
En ja, Azor kost wat, maar met een standaard frame en zonder voordrager zit je op 1200 euro he
Weet niet waar je op reageert, maar neem aan de Batavus dinsdag. die ik hier beter te zienTBTL schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:23:
De stangen lopen onder het spatbord.
https://www.batavus.nl/stadsfietsen/dinsdag
Het omcirkelde deel ontbreekt niet, het is namelijk weggewerkt aan de onderzijde van het spatbord.Hackus schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:07:
Alsnog ontbreekt er vaak het deel in het ronde markering. [foto]
[ Voor 3% gewijzigd door TBTL op 02-05-2023 18:28 ]
[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 02-05-2023 18:37 ]
Het kinderzitje is ook een stuk minder van toepassing, de jongste kan nog max een jaartje in een kinderzitje denk ik. Veel kinderzitjes zitten ook aan de zadelpen vast en passen nagenoeg op elke fiets.
Budget: €1000
De fietsenmaker om de hoek heeft nog steeds niet bijzonder veel staan, met name Cortina robuuste scholier-fietsen, of elektrische fietsen van €2500+
Ik weet nog steeds niet wat wijsheid is om te kopen.
Bij mn werkgever zijn ze overgestapt op een lease-fiets plan ipv x bedrag.
An sich wel interessant, maar omdat je verplicht een verzekering à €22/mnd en onderhoud à €10/mnd mee moet nemen verdampt dat het bruto-netto voordeel. Plus dat een lease-maatschappij schofterige kortingen eist vind ik dat moreel matig, voor te weinig voordeel, cq veredelde koop op afbetaling. Je hebt alleen voordeel wanneer het een fiets is van €3000+, maar dan is het maandbedrag daar ook naar.
Tenzij iemand anders daar wel goede ervaringen mee heeft?
BThGvNeOA
/f/image/XcPlvwiY0pV1SPrxsTizpFsN.png?f=fotoalbum_large)
Ik wil de fiets bij de fietsenwinkel op de hoek kopen, ik gun hun de marge/business, we komen er meermaals per jaar met de andere gezinsfietsen (niet daar gekocht) voor reparaties.
Wat hun scherpste prijs zal zijn weet ik niet, vandaar dat ik uit ben gegaan van adviesprijzen op de fabrikant websites.
Zijn er hier op/aanmerkingen op, dingen die ik vergeet?
Op zich neig ik naar een Gazelle Chamonix S8. De Alfine naaf draait onderhoudsvrij in een oliebad, de riem maakt het ook stil en onderhoudsarm
De Batavus Dinsdag heeft Nexus 7, welke al zwaarder loopt vergeleken met de nexus 8, laat staan de Alfine.
De Dinsdag plus is weer een hap duurder dan de Chamonix S8, zonder zichtbare voordelen.
De Trek District 3 (equipped stagger) is ook interessant als iets meer budgetoptie, al is dan weer het prijsverschil met de S8 "maar" 15%.
BThGvNeOA
Wat ik een beetje mis in het overzicht is de zithouding. Ik zie in jouw overzicht fietsen met zowel een comfortabele zithouding als een sportieve zithouding.DropjesLover schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:39:
Zijn er hier op/aanmerkingen op, dingen die ik vergeet?
Alleen de Alfine 11 heeft olie. De Alfine 8 is gewoon dezelfde constructie als de Nexus 8 met vet en het enige verschil zijn de naaldlagers.Op zich neig ik naar een Gazelle Chamonix S8. De Alfine naaf draait onderhoudsvrij in een oliebad, de riem maakt het ook stil en onderhoudsarm
Toch blijft de bijdrage van de naaf qua wrijving beperkt, meestal zijn de zithouding en de banden belangrijker om de wrijving te minimaliseren. Persoonlijk vind ik de Dinsdag met Nexus 7 een veel fijnere fiets dan de bijvoorbeeld de Cortina Mozzo; dat komt voornamelijk door de zithouding. Zelf zou ik dus voorstellen eens langs te gaan bij de fietsenmaker om een proefrondje te maken, dan kom je er snel genoeg achter welke fiets je het meeste aanstaat.De Batavus Dinsdag heeft Nexus 7, welke al zwaarder loopt vergeleken met de nexus 8, laat staan de Alfine.
De Dinsdag plus is weer een hap duurder dan de Chamonix S8, zonder zichtbare voordelen.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Ik wil een comfortabele houding, maar dat is vaak ook makkelijk te realiseren door het stuur wat omhoog te zetten. Je ziet beide termen behoorlijk door elkaar heen gebruikt worden bij wat eigenlijk identieke frames zijn.DaWaN schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:20:
[...]
Wat ik een beetje mis in het overzicht is de zithouding. Ik zie in jouw overzicht fietsen met zowel een comfortabele zithouding als een sportieve zithouding.
Oh da's een tegenvaller, ik dacht gelezen te hebben dat alle Alfine oliegevuld zijn. Anders is het verschil echt minimaal (nexus 8 vs Alfine[...]
Alleen de Alfine 11 heeft olie. De Alfine 8 is gewoon dezelfde constructie als de Nexus 8 met vet en het enige verschil zijn de naaldlagers.
Ik kom nogal van tweedehandsjes af die ik op mn pad ben gekomen, eigenlijk fietst alles wel prima en is naast elkaar (zelfde afstelling, dag, weer, etc) proberen vaak niet mogelijk.[...]
Toch blijft de bijdrage van de naaf qua wrijving beperkt, meestal zijn de zithouding en de banden belangrijker om de wrijving te minimaliseren. Persoonlijk vind ik de Dinsdag met Nexus 7 een veel fijnere fiets dan de bijvoorbeeld de Cortina Mozzo; dat komt voornamelijk door de zithouding. Zelf zou ik dus voorstellen eens langs te gaan bij de fietsenmaker om een proefrondje te maken, dan kom je er snel genoeg achter welke fiets je het meeste aanstaat.
Sowieso niet bij de fietsenmaker om de hoek.
Zithouding kan je nog wel wat stellen door bijv. het stuur hoger te zetten.
BThGvNeOA
De C8, met ketting. De S8 met riem had 5 (!!) maanden levertijd...
Rijdt prima, de ketting is (nu nog) fluitsterstil.
De 4e versnelling maakt een beetje geluid / knarsend gevoel, maar de andere allemaal niet.
Tevens is de zadel-vering vaak wat schokkerig/hapt onverwacht en bonkt op de einddemper. Ik moet de veer en demper wat aandraaien voor mijn gewicht (95kg) denk ik.
Ook net jammer, geen automatische verlichting, dus zelf aanzetten. Voor een paar euro meer heb je wel verlichting met lichtsensortje...
Topic kan dicht voor mij
BThGvNeOA
Ik zou ook altijd opteren voor de degelijkere nexus 8, i.p.v. 7, of Alfine naaf en CDN riem systemen links laten liggen.