Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwhens
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Ik ben zojuist in het bezit van een S23 Ultra, ik kom van een S9+ en gezien de reviews over de camera's op de S23 Ultra had ik een aanzienelijke kwaliteits verbetering verwacht. Echter schok ik al van de eerste paar foto's die ik ermee maakte op auto. Heb daarna wat vergelijkingen gemaakt met mijn S9+, en deze is duidelijk van betere kwaliteit, ik begrijp er helemaal niks meer van. Hierbij wat vergelijkingen met de 1x lens op 100% crop, naast elkaar gezet...

Het valt mij vooral op dat de resolutie op auto niets hoger is dan de S9+, de S9+ maakt foto's op 4032*3032 en de S23 Ultra op 4000*3000. Daarnaast zijn deze veel korreliger en is de post processing veel te zwaar aangezet (saturatie en sharpness) waardoor je nog meer details verliest. Waar komen die fantastische low light performance verhalen dan vandaan? En beste post processing en superieure details door 200MP informatie voor sampling...? Ik kan ook zo even geen settings vinden om de kwaliteit doen te verbeteren, post processing lijkt je niet uit te kunnen zetten. Maar in dit geval is dat niet het enigste probleem.

Zie hier voor jezelf, is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChvOcqqOZpFt33a6dzmpfk7X-BA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhLdpXnxdBG4PQvQ3mLmA1D9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruygElE1-WfBLCzJX7A4Hqf0oBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTTJnXPPhOQSeR6BenmRhMRC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHVOoP8r08O7ogwFvgWppOuemu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fRkB4yJBiop21EOEx31VdEew.jpg?f=fotoalbum_large

# Update...
Ik heb nog wat testjes gedaan in expert raw en pro mode, in expert raw kun je de post processing eruit halen, echter, mijn conclusie blijft, de s9+ het out of the box verre van de beste kwaliteit, dynamic range en witbalans zijn in auto superieur aan de s23 Ultra.
Ik had echt niet gedacht dat in standaard 1x lens mode ik er achteruit op zou gaan.
Ook heel jammer dat je geen post processing settings kunt aanpassen voor de auto mode.
Ik ben nu dus genoodzaakt om elke foto achteraf door een programma te gaan halen om in de buurt te komen van mijn S9 foto's in auto mode.

Samsung.. krijg ik de helft van mijn aankoop bedrag terug, want dit is toch wel een tegenvaller zeg!

[ Voor 12% gewijzigd door mwhens op 29-04-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:20
Je opmerking is al eerder voorbij gekomen in het S23 Ervaring topic, en is gewoon de bewuste keuze van foto processing door Samsung alsmede het standaard terugbrengen van een 200 megapixel foto naar 12. [Samsung Galaxy S23-serie] Ervaringen & Discussie

Uit dat topic deze tip:
rindertb schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:12:
Samsung’s AI-powered Galaxy Enhance-X image editing app now available for Galaxy S23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
mwhens schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:27:
Het valt mij vooral op dat de resolutie op auto niets hoger is dan de S9+, de S9+ maakt foto's op 4032*3032 en de S23 Ultra op 4000*3000.
De S4 van 10 jaar geleden maakte ook al foto's met een resolutie van 4128×3096. Dat is de ~12MP standaard resolutie die de meeste telefoons gebruiken.
Wil je hogere resolutie dan moet je de 200MP mode gebruiken waarbij de resolutie (en bestandsgrootte) een stuk hoger is.
De S9 heeft natuurlijk ook alle camera updates al gekregen. Was die vanaf de release wel zo goed als ie nu is?

Wil je zelf de situatie van de S23 Ultra verbeteren dan kun je ook GCam proberen: https://forum.xda-develop...am-for-s23-ultra.4550019/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:27

Cheezus

Luiaard

Smartphone camera's worden gewoon niet beter.. Ik wel eens te kijken naar een upgrade voor m'n 4 jaar oude midrange telefoon op met name het gebied van camera's. Elke review hemelt de flagship camera's weer op als nóg beter dan het vorige model. Als je echter een side-by-side comparison doet kun je echter concluderen dat er niet of nauwelijks progressie is geboekt op smartphone camera's de afgelopen ~5 jaar.. Ik blijf voorlopig nog maar doorgaan met m'n Huawei P30.

Hier bijvoorbeeld een studiotest met de S9+ en de S23 Ultra:
https://www.gsmarena.com/...hone1=8967&idPhone2=12024
Die S9+ resultaten zien er inderdaad gewoon beter uit..

[ Voor 17% gewijzigd door Cheezus op 30-04-2023 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 14:48
mwhens schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:27:
Ik ben zojuist in het bezit van een S23 Ultra, ik kom van een S9+ en gezien de reviews over de camera's op de S23 Ultra had ik een aanzienelijke kwaliteits verbetering verwacht. Echter schok ik al van de eerste paar foto's die ik ermee maakte op auto. Heb daarna wat vergelijkingen gemaakt met mijn S9+, en deze is duidelijk van betere kwaliteit, ik begrijp er helemaal niks meer van. Hierbij wat vergelijkingen met de 1x lens op 100% crop, naast elkaar gezet...

Het valt mij vooral op dat de resolutie op auto niets hoger is dan de S9+, de S9+ maakt foto's op 4032*3032 en de S23 Ultra op 4000*3000. Daarnaast zijn deze veel korreliger en is de post processing veel te zwaar aangezet (saturatie en sharpness) waardoor je nog meer details verliest. Waar komen die fantastische low light performance verhalen dan vandaan? En beste post processing en superieure details door 200MP informatie voor sampling...? Ik kan ook zo even geen settings vinden om de kwaliteit doen te verbeteren, post processing lijkt je niet uit te kunnen zetten. Maar in dit geval is dat niet het enigste probleem.

Zie hier voor jezelf, is dit normaal?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

# Update...
Ik heb nog wat testjes gedaan in expert raw en pro mode, in expert raw kun je de post processing eruit halen, echter, mijn conclusie blijft, de s9+ het out of the box verre van de beste kwaliteit, dynamic range en witbalans zijn in auto superieur aan de s23 Ultra.
Ik had echt niet gedacht dat in standaard 1x lens mode ik er achteruit op zou gaan.
Ook heel jammer dat je geen post processing settings kunt aanpassen voor de auto mode.
Ik ben nu dus genoodzaakt om elke foto achteraf door een programma te gaan halen om in de buurt te komen van mijn S9 foto's in auto mode.

Samsung.. krijg ik de helft van mijn aankoop bedrag terug, want dit is toch wel een tegenvaller zeg!
toon volledige bericht
Ik kom ook van een S9 af en vond de foto kwaliteit ook niet zo goed als verwacht. Soms veel minder delen scherp, inderdaad te veel processing en sharpness waardoor er korreligheid ontstaat. Heb net wat getest en met de samsung (good lock labs) app Camera Assistant kun je picture softening op off, medium, high zetten. Op medium ziet alles er minder korrelig uit en is de sharpness ook niet zo hard maar nog wel goed. Op high wordt het veels te wazig allemaal, misschien ook iets om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwhens
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Dank voor alle reacties!
Na meer testen heb ik inmiddels iets meer mijn weg kunnen vinden met de S23 camera.
Het feit blijft dat out-of-the-box jpg's minder van kwaliteit zijn.
Ik heb wel kwaliteitswinst kunnen vinden in de "expert raw" en "pro" mode.
Maar dit komt ook met wat haken en ogen.
De hogere resolutie (50 Mp) in combinatie met expert raw of pro mode levert aanzienelijk betere foto's op.
Hierbij moet je dan wel handmatig steeds de shutterspeed en ISO aanpassen. Dit zou van mijn wel automatisch mogen zijn.
Ook zul je met de raw's moeten verwerken. Lightroom op andriod werkt voor een enkele foto goed, maar ik vrees dat ik op de pc iets moet verzinnen om alle raws om te zetten naar een jpg met optimale kwaliteit.

Ook viel mij op dat de 200 Mp optie alleen in de standaard mode beschikbaar is, en daar gaat dan ook helaas weer een flinke processing overheen en een lage compessie jpg als resultaat.
Je kan beter een 50 Mp raw schieten dan een 200 Mp jpg op deze smartphone.

Wat ook niet zo prettig werkt is dat je constant camera settings aan het wijzigen ben. Selecteer je bv. 50Mp kun je niet naar een andere lens switchen, en moet je eerst 12Mp selecteren.
Selecteer je dan weer je main camera, moet je weer 50Mp aanklikken.
Het zou mooi zijn als dit gestroomlijnder zou zijn.

Helaas zijn bv. de panorama's wel minder dan de S9+, simpelweg omdat je dan altijd een jpg produceer.
Maar met de juiste expert raw settings, op 50Mp, en zelf processen.. Ja, dat ziet er toch verrassend goed uit moet ik zeggen. Is niet te vergelijken met het standaard jpg'je dat er uit rold.
Ik zal mijn flow aan moeten passen wat betreft de camera app en raw processing, maar iig heb ik iets aan de camera in de S23 Ultra. Ik zal nog eens kijken wat de aanbevolen apps bieden.
Pagina: 1