Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-11 09:19
Ik zou weleens willen weten hoeveel procent marge een installateur gemiddeld op een omvormer neemt bij verkoop aan particuliere klanten. Weet iemand op dit forum dat? Verschilt het percentage nog voor Europese en Aziatische omvormers?

Zijn er websites waarop dit soort cijfers te vinden zijn, bijvoorbeeld ook voor zonnepanelen?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Meestal rond 30%

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-11 17:10
Ik denk dat het lastig is daar een eenduidig antwoord op te geven. Wat je kan doen is de omvormer googlen en zo vergelijken met de goedkoopste partijen om te kijken wat de marge is. Maar zoals gezegd, die prijzen zijn zonder installatie, garantieafhandeling is anders (even los van goed of minder goed, bij de installateur is het de 'installatie' die garant is en niet alleen het product). Soms zie je ook dat er geen uren worden gerekend maar dat dat in de materiaalkosten zitten. Vervolgens is er nog verschil in producten.

Uiteindelijk is het het makkelijkste om je PV installatie terug te rekenen naar eur/wp. Hier op het forum vind je genoeg posts waar dat ook is gedaan en dan kan je vergelijken of prijzen goed zijn. Ook zelf als je meerdere offertes hebt lopen.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-11 21:54

DjVe

Hatsaflats!

Losse verkoop naar particulieren (dus zonder installatie, bij afhalen) rond de 20%

Bij een installatie (of serviceklus) tussen de 25% en 30% (afhankelijk van de ordergrootte en risico)

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-11 09:19
Ik zie nu dat dit al eens op tweakers is gevraagd: Verdiensten zonnepaneelbedrijven

Het antwoord was daar ook ongeveer 30%

Dat betekent dat wel enige ruimte is voor onderhandeling.