Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhayul
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-05-2022
Beste Tweakers,

Als Zzp'er heb ik veel bij anderen gewerkt als monteur van PV-installaties. Ik krijg alleen niet helemaal helder wat ik kan vragen als ik zelf een klus aanneem.

Wat is de huidige marge die gerekent wordt op zonnepanelen? Stel dat het om 10x 380wp panelen gaat met omvormer, serie, en simpele constructie voor op een schuin dak.

Graag even niet moeilijk doen over de opdracht, ik ben geïnteresseerd naar de winstmarge en in hoeverre ik extra mensen kan meenemen hierin om mij te helpen.

Mijn probleem is dat ik vaak te weinig vraag en ik ben bang om in problemen te komen door een veel te goedkope offerte aan te bieden.

Alvast enorm bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:50

Zenix

BOE!

Ik zou zeggen, bekijk een aantal topics hier: Duurzame energie en installaties
Goedkoop is rond de 1 euro per Wp of lager
Duur is boven de 1,20 per Wp of hoger

Maar dat is afhankelijk van de omvormer en de materialen, valt dus weinig over te zeggen. Je kan ook nog kijken bij een solar bouwmarkt wat die vragen voor installatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 07-04-2022 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:24

lasharor

7 december 2004

Het is niet relevant om de winstmarge van anderen vooraf in te schatten. Wat je moet doen is een marktanalyse maken en kijken wat anderen ongeveer vragen. Op basis daarvan kan je dan vervolgens een schatting doen van de kosten die je zelf maakt voor dezelfde klus.

Je krijgt daarmee een prima inschatting van de marge die je maakt op basis van de geldende marktprijs. Daarna kan je zelf nog eens gaan kijken of je daar boven of beneden wilt zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:13

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Vergeet natuurlijk niet een stuk risico in te calculeren.
Wat als je een zonnepaneel uit je vingers laat glijden?
Wat als jouw bedrijfsauto stuk gaat?

ZZPer is wel iets meer dan alleen een simpele winstmarge

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 17:27
Je bent gezien je ervaring in staat om in te schatten hoeveel werk een klus is.
En je weet waarschijnlijk wat je per uur wilt verdienen, en misschien weet je ook wel hoeveel men op het materiaal verdient. Zet dat op een rij en bekijk hoe graag je de klus wilt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-09 17:47
Ik denk dat er binnen dit forum redelijk wat offertes aan particulieren te vinden zijn als vergelijkend materiaal. Anders kun je zelf ook als particulier offertes bij conculega's aanvragen zodat je hun prijzen weet.
Gebruik desnoods een kennis, vriend, of familielid als 'klant', voor als je zelf misschien te bekend bent.

Ga vervolgens in contact met je voorkeursleveranciers over de inkoopmarges, ofwel wat je kortingen zijn.
Leg deze prijzen naast de offerteprijzen en je weet min of meer wat de gemiddelde marges zijn. Waarbij je natuurlijk wel naar merk en type paneel moet kijken, anders is het appels met peren vergelijken.

Daarnaast kun je in juist opgemaakte offertes ook zien wat men aan installatiekosten ofwel arbeid rekent.
Op basis hiervan weet je met een aantal offertes het gemiddelde uurloon wat jij vervolgens ook kunt vragen.

Waar ZZP-ers met weinig tot geen eigen klanten vooral last van hebben is plankenkoorts. Nog nooit zelf een installatie aangenomen, bang zijn voor beren op de weg, etc. Ga het gewoon doen, als het goed is beheers je de techniek en ervaring, voor de rest is het een kwestie van voor je zelf doen i.p.v. voor een ander bedrijf.
En vergeet ook niet dat het momenteel erg druk is in de installatiebranche waarbij de uurlonen ook flink omhoog zijn gegaan. De markt van vraag en aanbod moet ook doorwerken in jouw offertes c.q. prijzen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:02
Ik heb eens voor je gekeken, een setje 10 stuks met alles erop en eraan:

https://www.warmtebeheer....ling-compleet-pakket.html

Dat is op het internet particulier met marge dus inkoop: 2760 euro incl. btw. Als je via de groothandel inkoopt moet daar minimaal 30% af, denk ik. Als je het zelf inkoopt via een Chinees kanaal (heb ik ook al eens gekeken) kan je misschien wel voor 1000/1200 euro klaar zijn.

Dan kom ik een offerte tegen bij een vergelijkbaar setje op internet: https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=23600

5200 euro excl. btw. = 6292 euro incl. btw. Wat hierboven staat, aan de dure kant.

Dus dat is ongeveer een marge van 3000/3500 euro en daar moet je het voor doen met loonkosten. Laten we zeggen als je iemand inhuurt minimaal 35/40 euro per uur kwijt bent (zzp montage monteur/loondienst met sociale lasten). Vaak zie ik ze met ze 3'en (een geeft aan, een staat op de steiger (extra als er een dak tussen zit, en de andere klapt het paneel erop en de andere doet de elektra) 4'en monteren + een elektricien (50 euro per uur) voor de meterkast en aansluiten en zijn ze binnen een ochtend klaar (4 uur). Is 40 euro x 4 = 160 euro en 200 euro = 360 euro loonkosten. Op een dag doen ze meestal 2 montages. Kan nog goedkoper als je met studenten of jonge jongens gaat werken (fout marge wordt dan ook hoger).

Dan heb je nog een bus, steigers, gereedschap etc. nodig en werk je ook niet 5 dagen vol continue omdat je offertes moet maken.

Dus je houd misschien per klus: 2000/2500 euro over? Niet slecht lijkt mij. Garantie komt wel eens voor, heb ik ook al meerdere malen gezien, maar dat is vaak in een loos uurtje iets oplossen.

Ik heb een klant die heeft met de familie een zonnepanelen bedrijf (heb inzicht in hun cijfers). Die storten tonen per jaar weg in investeringen omdat het zo goed gaat. Doen zelf geen verkoop, alleen montage met meerdere jongens voor grote klanten. Je moet ze zo gek vinden en veel onbetrouwbaar volk (en daardoor gezeur), die geen moeite hebben om het dak op te kunnen met weer en wind. Prima business, zelfs als je minder vraagt maar zitten wel haken en ogen gaan. Je moet niet van het dak vallen (veel bedrijven kennen geen arbo), veel gezeur met personeel en garantie is niets verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:51
Bedenk wel of dit slim is om als ZZP'er te doen, je bent dan ook eindverantwoordelijke en persoonlijk aansprakelijk.

Regel dus sowieso een goede BAV (die zal duur zijn) en praat met je boekhouder om eventueel alles om te zetten naar een BV.

Helemaal als je dit leest: https://www.destentor.nl/...probleem-hebben~a8414e19/

Als je ergens mee helpt het je natuurlijk ook verantwoordelijkheid maar werk je samen en niet over het hele geheel
Pagina: 1