Hoe laadpaal installeren bij woning zonder kruipruimte?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij zijn voornemens te gaan verhuizen en de woning die we op het oog hebben (bezichtigd en al) heeft alleen één lastig punt waarvan ik even wil weten of en hoe dat op te lossen is.

Het gaat namelijk om een woning zonder kruipruimte, wel redelijk nieuw (2008), maar daarom vraag ik me af: hoe krijg je de laadpaal aangesloten?

De meterkast staat namelijk ook niet direct met een van de buitenmuren in contact, maar in de hal op zo'n 2 meter van de voordeur. Omdat het een notariswoning betreft die dus in de breedte gebouwd is, zijn de 2 parkeerplekken en garage rechts van de woning gepositioneerd en zit er vanaf de meterkast daar naartoe nog eerst ca. 5 meter kamer voordat je daar de buitenmuur treft. Dus ik vraag me oprecht af: hoe gaan we dat in vredesnaam voor elkaar krijgen zonder mogelijkheid om onder het huis door te gaan?

Wij hebben in ons huidige woning ook een laadpaal laten installeren, maar hier was het eenvoudig: meterkast deelt een muur met buiten én er is een kruipruimte, dus is er eerst een gat vanuit de kruipruimte naar buiten geboord om de kabel door te voeren en vervolgens is de laadpaal daar op de muur bevestigd. Vanuit de meterkast kon men er via bestaande openingen direct de kruipruimte in voor de kabel.

In de nieuwe woning vraag ik me dus af: hoe krijgen we dit voor elkaar? De garage zit dmv een bijkeuken/doorgang aan de rest van de woning gekoppeld en daar zit bijv. de omvormer van de zonnepanelen, maar ook dat is ca. 5m hemelsbreed van de meterkast verwijderd. Bijkeuken en garage zijn volledig geïsoleerd en voorzien van stroompunten, maar het lijkt mij sterk dat je dat zonder kabels te moeten vervangen zomaar om kan zetten naar iets wat straks 17 kW (3x25A) kan leveren, toch?

Voor het volledige beeld, hier het deel van de plattegrond wat ertoe doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmPR7XUkaW2tgrTd7EMSCWQ8Gfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pq1Rpi6Zfg00x2yYN3FOUeps.png?f=fotoalbum_large

Rood is de meterkast, blauw zie ik als potentiële plekken voor de laadpaal. Met degene helemaal onderaan op de hoek van wat hier als slaapkamer bestempeld staat als voorkeur.

Wat zijn mijn opties volgens jullie?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51
Is er niet al een mantelbuis vanuit de meterkast naar buiten? Dat was bij onze woning namelijk het geval. Een mantelbuis van 120mm naar de achterkant en een naar de voorkant.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:13

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Best kans dat die mantelbuis er wel is, je nuts voorzieningen moeten ook binnenkomen in je meterkast... Even de vloer van de meterkast bekijken dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 25-06 21:53
Ik woon ook in een kruipruimteloze woning; er is een mantelbuis aangelegd tijdens de bouw. Dit kon ik vinden op de constructietekeningen van de fundering. Dus in jouw geval die opvragen, dan weet je waar je ongeveer de buis kunt verwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:09
Anders vloerbedekking in de entree verwijderen.
Gleuf langs de rand freezen in het beton richting de voordeur.
Kabel leggen en buitenlangs het huis geleiden naar de hoek van de woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
D-dark schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:42:
Anders vloerbedekking in de entree verwijderen.
Gleuf langs de rand freezen in het beton richting de voordeur.
Kabel leggen en buitenlangs het huis geleiden naar de hoek van de woning.
moet je geen vloer verwarming hebben.... maakt het niet onmogelijk maar wel een tikkie moeilijker :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks @DutchKel , @deWit en @Bas.013 ! Als ik jullie zo hoor is het dus zeer gebruikelijk om zo'n mantelbuis aangelegd te hebben bij kruipruimteloze woningen. Zeker aangezien het geen oude woning betreft maar wat ik onder "nieuwbouw" schaar, lijkt mij dat daar aan gedacht is.

Nu ik weet waar ik naar kan vragen, gooi ik de vraag of er een mantelbuis aanwezig is en waar die uitkomt even richting de makelaar. Want de bezichtiging hebben we net gehad en ik wist toen nog niet dat ik hier naar moest kijken en inzage in de bouwtekeningen heb ik logischerwijs ook (nog) niet.

@D-dark Ben bang dat dat hem niet gaat worden, er liggen plavuizen in de hal mét vloerverwarming. Als ik dit zou moeten gaan doen, dan ben ik veel verder van huis en waarschijnlijk wordt het vrij onmogelijk om de vloerverwarming te vermijden. Als die al niet beschadigd raakt bij het uitbikken van de plavuizen. Om maar niet te spreken over het ofwel vinden van gelijke tegels ofwel de hele hal opnieuw te moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
SMSfreakie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:47:
[...]

moet je geen vloer verwarming hebben.... maakt het niet onmogelijk maar wel een tikkie moeilijker :-)
Yup, dat ligt er (in dit geval helaas) dus wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
heb je ook geen luik trouwens?

heb het ook wel eens gezien dat er wel een luik aanwezig was... maar de grond niet weg gegraven was... en je dus zelf nog even lekker kon gaan graven.

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 22:08
Hier Laadpaal aan achterzijde woning zo goed als onmogelijk? kwam dit ook aan bod. Er zijn bedrijven die een kabel / mantelbuis voor je kunnen leggen naar je meterkast.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13
En anders gootje/koofje aan plafond door entree, of naar hogere verdiepingen en achter knieschotten naar gevel, etc, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
SMSfreakie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:51:
heb je ook geen luik trouwens?

heb het ook wel eens gezien dat er wel een luik aanwezig was... maar de grond niet weg gegraven was... en je dus zelf nog even lekker kon gaan graven.
Hoe moet ik dat voor me zien? Een luik zoals naar kruipruimte? Ik heb begrepen van de makelaar dat de kruipruimteloze woningen (die daar gebruikelijk zijn in deze semi-nieuwbouwwijk) een dikke betonnen vloer/fundering hebben die direct op het bodembed rust. Dus puur een luik en daaronder de aarde klinkt mij wat gek of ik moet je verkeerd begrijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
StevenK schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:55:
Hier Laadpaal aan achterzijde woning zo goed als onmogelijk? kwam dit ook aan bod. Er zijn bedrijven die een kabel / mantelbuis voor je kunnen leggen naar je meterkast.
Thanks, al gok ik dat zoiets een vrij kostbare aangelegenheid is, want ik lees daar dat er speciaal gereedschap voor nodig is. Aangezien een laadpaal normaal aanleggen al zomaar €500 kost, zie ik het niet zitten om puur voor zo'n aanpassing duizenden euros op te moeten hoesten. Dan is de grap er snel vanaf en kan ik net zo goed weer hybride gaan rijden voor het geld wat ik bespaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:55:
En anders gootje/koofje aan plafond door entree, of naar hogere verdiepingen en achter knieschotten naar gevel, etc, etc.
Dat is inderdaad nog niet zo'n slecht idee als andere opties niet mogelijk blijken of te duur. Omdat het een notariswoning betreft, beginnen de boeidelen direct boven de begane grond en lijkt het mij geen enkel probleem om de kabel daarin te verwerken of desnoods een net zo witte kabelgoot erop te maken. Binnen wordt dan even creatief vanaf meterkast naar voordeur, maar buiten maak ik me er weinig zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:18

BCC

Wat voor plafond zit er in de gang? Als het gips is is daar ook nog een boel mogelijk. Maar als je een keer een installateur laat komen kijken verzinnen die altijd wel een mooi traject is mijn ervaring.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
BCC schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:40:
Wat voor plafond zit er in de gang? Als het gips is is daar ook nog een boel mogelijk. Maar als je een keer een installateur laat komen kijken verzinnen die altijd wel een mooi traject is mijn ervaring.
Een installateur die een mooi traject verzint? Dat lijkt me de uitzondering op de regel of hij moet specifiek dat als opdracht hebben. In mijn ervaring (en waarneming op het forum) is de creativiteit beperkt, wordt genoegen genomen met de eerste, makkelijkste, snelste en/of goedkoopste oplossing. Zelden de beste oplossing.

Mijn eigen ervaringen:
  • airco installateur komt met een tetris route door overloop en slaapkamer - zelf een recht trace bedacht en voorbereid door technische ruimte en 45% door gevel
  • airco installateur (andere) loopt moeilijk te puzzelen voor een kamer - mrs. Rukapul komt met voorstel om boven het (reeds gesloopte) plafond van naastgelegen kamer naar andere zijde van de woning
  • PV-installateur... zat naar de buitengevel te kijken... - niet eens meer gevraagd en zelf trace en kabels voorbereid via interne route incl. betonboring door verdiepingsvloer
  • CV monteur gevraagd naar verleggen CV-ketel maar loopt vast op condensafvoer - logische vraag was geweest of/waar nog een standleiding liep, vrijwel naast beoogde nieuwe locatie
Zorg dus dat je diverse alternatieven verzamelt in plaats van voor de eerste de beste optie te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
BCC schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:40:
Dat zijn betonplaten. 'Probleem' is een beetje dat wij de woning niet niet hebben en ik voor mezelf dus aan het inventariseren ben welke opties er zijn, als het een gevalletje "onmogelijk" zou worden, dan zou het voor ons echt wel een no-go van het huis betekenen met 2 privé aangeschafte EV's namelijk. Dus op de bonnefooi het huis kopen en dan erachter komen dat ik ofwel hele grote (lees: dure) aanpassingen moet doen ofwel het halve huis/voortuin overhoop moet halen puur voor een laadpaal, daar pas ik voor.

Maar gelukkig zie ik wel genoeg opties. De mail naar de makelaar over de mantelbuis is er inmiddels ook uit, dus daar hoor ik ongetwijfeld maandag meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:39
MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:34:
[...]

Dat is inderdaad nog niet zo'n slecht idee als andere opties niet mogelijk blijken of te duur. Omdat het een notariswoning betreft, beginnen de boeidelen direct boven de begane grond en lijkt het mij geen enkel probleem om de kabel daarin te verwerken of desnoods een net zo witte kabelgoot erop te maken. Binnen wordt dan even creatief vanaf meterkast naar voordeur, maar buiten maak ik me er weinig zorgen over.
Misschien kun je een verlaagd plafond in het toilet en in dat stukje tussen toilet/slaapkamer/badkamer overwegen? Dan ben je iig al bij de buitengevel.

In het toilet kun je daar nog iets moois van maken met spotjes of LED-strips ofzo. ;)
Kanaalplaten of breedplaten? Kanaalplaten zijn hol, als de kanalen in de goede richting lopen kun je daar misschien ook wel doorheen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:00:
[...]

Een installateur die een mooi traject verzint? Dat lijkt me de uitzondering op de regel of hij moet specifiek dat als opdracht hebben. In mijn ervaring (en waarneming op het forum) is de creativiteit beperkt, wordt genoegen genomen met de eerste, makkelijkste, snelste en/of goedkoopste oplossing. Zelden de beste oplossing.

Mijn eigen ervaringen:
  • airco installateur komt met een tetris route door overloop en slaapkamer - zelf een recht trace bedacht en voorbereid door technische ruimte en 45% door gevel
  • airco installaleur (andere) loopt moeilijk te puzzelen voor een kamer - mrs. Rukapul komt met voorstel om boven het (reeds gesloopte) plafond van naastgelegen kamer naar andere zijde van de woning
  • PV-installateur... zat naar de buitengevel te kijken... - niet eens meer gevraagd en zelf trace en kabels voorbereid via interne route incl. betonboring door verdiepingsvloer
  • CV monteur gevraagd naar verleggen CV-ketel maar loopt vast op condensafvoer - logische vraag was geweest of/waar nog een standleiding liep, vrijwel naast beoogde nieuwe locatie
Zorg dus dat je diverse alternatieven verzamelt in plaats van voor de eerste de beste optie te gaan.
Dit had ik ook met mijn zonnepanelen, waarbij ze aan de voorkant van het huis langs de gevel een buis wilden laten lopen, want dat zat het dichtst bij de meterkast. Dacht het niet zei ik dus, de 12 panelen op het lessenaarsdak lopen van voor naar achter over de gehele lengte van het dak (2x6 in de lengte) en dus gezegd: trek maar mooi eerst de kabel onder de dakpannen door naar het laagste punt aan de achterkant van de woning, dan langs de dakgoot afvoer van het platte dak naar beneden en daar de kruipruimte in. Die 12 meter extra kabel die door de kruipruimte moet betaal ik wel.

No way dat ik een lelijke grijze buis op mijn rood-bonte voorgevel accepteer.

Maar... in hun verdediding: ik snap ook wel dat creativiteit niet de grootste kwaliteit is van veel van dit soort vakmensen én ze kennen je huis natuurlijk niet door en door.

Inderdaad: stel dat een mantelbuis niet mogelijk is, dan zit ik me al obv de 360 foto's een route uit te stippelen vanuit de hal. Er lopen over het plafond ook houten balken die nep zijn. Althans: ze zijn wel echt hout, maar geen draagbalken, ze zitten er puur als sier om de notariswoning z'n traditionele look van vroeger mee te geven. Die kan in dit geval mooi gebruikt worden om of een kabelgoot langs te leggen en dan hoeft ik gok maar zo'n 20-30cm vanaf meterkast dwars over het plafond tot de eerste balk overbrugt te worden en dan tot de voorgevel langs die balk. Of misschien zelfs erin (pvc buis dan)? En dan buiten in of direct tegen de boeidelen en dan met houten latten mooi afwerken zodat je er amper iets van ziet.

Onze huidige Zappi V2 heeft overigens ook mogelijkheid voor doorvoer van onder of van boven heb ik destijds al begrepen. Nu komen de kabels uit de grond en als ze straks "om het hoekje" van de voorgevel uit zo'n boeideel komen, dan ziet dat er in de juiste kleur niet eens al te storend uit hopelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:10:
[...]

Misschien kun je een verlaagd plafond in het toilet en in dat stukje tussen toilet/slaapkamer/badkamer overwegen? Dan ben je iig al bij de buitengevel.

In het toilet kun je daar nog iets moois van maken met spotjes of LED-strips ofzo. ;)
Dat is ook een slim en creatief idee! Ga ik meenemen ja. Thanks! Dit of eerst die 20-30cm tot de eerste plafondbalk in de hal overbruggen vanaf de meterkast lijkt mij (na de mantelbuis) de beste oplossing.
[...]

Kanaalplaten of breedplaten? Kanaalplaten zijn hol, als de kanalen in de goede richting lopen kun je daar misschien ook wel doorheen.
Oeh, dat weet ik niet. Huis is uit 2008, zou het dat dan duidelijk maken? Of helemaal niet? Ik wist zelf ook niet van beide soorten af, vandaar. Weer wat geleerd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:15
@MooDyBLueS Maak eens een foto van de vloer en plafond in je meterkast.. Dan kunnen we kijken of er nog een extra mantelbuis of loze leiding in zit.

En is er niet een loze leiding naar je garage gelegd? Zoek in je garage eens naar loze dozen, vaak voorzien van een mooie rond wit dekseltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
BBB-Nick schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:43:
En is er niet een loze leiding naar je garage gelegd? Zoek in je garage eens naar loze dozen, vaak voorzien van een mooie rond wit dekseltje.
Die zouden ook wel eens in de buitengevel van de slaapkamer kunnen zitten (loze leiding of netwerk/CAI/telefoon leiding).

Maar met wat pech heb je dan een 16mm leiding gevonden en dat is wat krap voor een 3-fasen laadpaal. Misschien moet er behalve voeding ook nog een signaalkabel naartoe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Je trekt gewoon een kabeltje door het huis, paar plintjes erover, klaar

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:40
MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:48:
[...]
Nu ik weet waar ik naar kan vragen, gooi ik de vraag of er een mantelbuis aanwezig is en waar die uitkomt even richting de makelaar. Want de bezichtiging hebben we net gehad en ik wist toen nog niet dat ik hier naar moest kijken en inzage in de bouwtekeningen heb ik logischerwijs ook (nog) niet.[...]
Bouwtekeningen kan je voor een woning uit dit bouwjaar vrijwel zeker online opvragen bij de gemeente. Vaak nog gratis ook als je zelf het online archief even doorspit en anders is het tientjeswerk. Hoef je ook niet meer te gaan lopen gokken.

Waar ik woon kan je alles gratis online opvragen en heb je binnen een week een zip bestand op de mail.

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 29-04-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Caelorum schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:25:
[...]

Bouwtekeningen kan je voor een woning uit dit bouwjaar vrijwel zeker online opvragen bij de gemeente. Vaak nog gratis ook als je zelf het online archief even doorspit en anders is het tientjeswerk. Hoef je ook niet meer te gaan lopen gokken.

Waar ik woon kan je alles gratis online opvragen en heb je binnen een week een zip bestand op de mail.
Ook van huizen waarvan je niet de eigenaar bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:40
bbbrumbrum schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:06:
[...]

https://www.omgevingsweb....ning-en-bouwvergunningen/ Ja. (Ik weet in ieder geval van geen controle)

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 29-04-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je via je keuken gaat kun je de ruimte onder de keukenkastjes gebruiken. Vaak is dat een cm of 10 waar een kabel prima onder past. Vanuit de keuken ben je zo buiten onder de gronden kun je de kabel op de gewenste plek weer boven de grond laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Thanks! Ik heb ze inderdaad gevonden, moet wel via het gemeente archief stond erbij, dus ik heb ze moeten "bestellen" maar niks hoeven te betalen en gewoon mijn eigen gegevens ingevuld. Ben benieuwd wanneer ik ze ontvang, want dat stond er niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
masaman schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:19:
Als je via je keuken gaat kun je de ruimte onder de keukenkastjes gebruiken. Vaak is dat een cm of 10 waar een kabel prima onder past. Vanuit de keuken ben je zo buiten onder de gronden kun je de kabel op de gewenste plek weer boven de grond laten komen.
Maar hoe kom je vanuit de meterkast bij de keuken? Daar zit nog een badkamer tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:44
[...]

ja zonder problemen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Xander schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:48:
[...]

Maar hoe kom je vanuit de meterkast bij de keuken? Daar zit nog een badkamer tussen.
Precies, ik waardeer alle (soms erg creatieve) suggesties, maar als ik zou weten hoe ik het onopvallend van de meterkast naar de keuken kan krijgen, dan had ik die 2 meter naar de voorgevel ook wel weten te overbruggen. Deze suggestie is dus iets te kort door de bocht naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[Off topic] De kennis van onze parlementariërs is ook bij dit onderwerp beneden peil. Je kunt al sinds jaar en dag bouwtekeningen bij de gemeente opvragen van alles wat er staat. En dan zoekt er weer een kamerlid z'n 15 minutes of fame en lijkt er opeens een probleem te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-06 22:46
Loopt er misschien een loze leiding van de meterkast naar de slaapkamer (in een buitenmuur).
Dan zou je vanaf hier naar buiten kunnen boren.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:45

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Jazeker, dat is openbare informatie. Kun je gewoon om verzoeken bij de gemeente.

owh, spuit11 :X

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 01-05-2023 09:39 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
[...]

Let wel dat dat de bouwtekeningen zijn die nodig zijn geweest voor de vergunningsaanvraag. Leidingwerk kan daarin ontbreken of niet overeenstemmen met wat daadwerkelijk gerealiseerd is.

Voor een woning uit '93 kreeg ik een zip met gegevens van het hele project (incl. bv heipalenplan van het hele project), maar de traces van electra, riool, water, CV, etc. zat er niet bij. De verkoper had in zijn documentatie wel een 'schets' van het installatiebureau voor water, CV, riool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Rukapul Ik heb ze binnen, 8:10u had de ambtenaar waarschijnlijk z'n kopje koffie op en werd de mail verstuurd. :P

Dit haal ik eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9osCLN8HaU4PvDGnDFqjwJbXGHA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/59jwwfoKgplvMgi4EOdMbQwJ.png?f=user_large

De meterkast zelf bevat geen symbolen behalve de deur en aan de voorgevel staat er naast de paal van het afdakje (#) alleen een + (volgens mij lichtpunt) en de A. Er zit geen legenda bij deze bouwtekening, maar aan de achterkant van de woning zie ik als je een rechte lijn doortrekt van deze A ook weer een A staan.

Ik heb online gezocht wat die A betekent, want ik ken wel de nodige symbolen voor bijv. CAI, elektra, etc. maar dit zegt mij niks.

Edit: Ik zie trouwens al dat inderdaad niet alles exact is zoals het gerealiseerd is. Zo staat er op de bouwtekening ook in de keuken een radiator, maar ligt daar in werkelijkheid vloerverwarming en op de bovenverdieping is ook de kamerindeling lichtelijk aangepast.

[ Voor 14% gewijzigd door MooDyBLueS op 01-05-2023 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Maar heb je nu zelf al een keer in de meterkast gekeken of daar een mantelbuis de grond uit komt? En of er nog loze leidingen zijn naar andere ruimtes?

Misschien tijdens een tweede bezichtiging? Of de makelaar vragen?

Foto van de meterkast zou al helpen!

[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 01-05-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Sethro schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:00:
Maar heb je nu zelf al een keer in de meterkast gekeken of daar een mantelbuis de grond uit komt? En of er nog loze leidingen zijn naar andere ruimtes?

Misschien tijdens een tweede bezichtiging? Of de makelaar vragen?

Foto van de meterkast zou al helpen!
Nee, ik heb zelf niet gekeken omdat ik het mij op dat moment niet realiseerde wat het nu eigenlijk betekent voor dingen zoals elektra als een woning kruipruimteloos is gebouwd. Dus tijdens de bezichtiging niet op gelet.

Daarom heb ik ook geen foto. Maar zoals ik al gedeeld had, wel de makelaar gevraagd en dus de bouwtekening opgevraagd.

Het spreekt voor zich dat als de makelaar dit niet kan beantwoorden (lijkt mij sterk, want de bewoners zullen het weten, zij hebben dit huis immers destijds laten bouwen), dan wil ik zelf nog een keer gaan kijken en ook foto's nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-06 22:00
Is er behalve moeilijke kabeltrajecten een oplossing te vinden door gebruik te maken van een secundair allocatiepunt?
Ik ben niet volledig op de hoogte van de regels mbt meterkasten maar zou je niet naast de voordeur een primair meetpunt kunnen maken die aftakt via een gegraven mantelbuis en buitenom naar je laadpaal gaat? Je huidige meter wordt dan het secundaire meetpunt. Salderen gaat dan lastig maar mogelijkheden voor dynamische tarieven.

Even een out of de box bijdrage zonder kennis van zaken :+

[ Voor 17% gewijzigd door Kanoet op 04-05-2023 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-06 21:44
Huis er niet voor laten staan. Kabel trekken kan altijd wel. (Enig puntje is “hoe mooi” wil je het hebben)

1. Fysiek kabel door slaapkamers trekken en een dikke holle plint oid kiezen. Niet mogelijk/gewenst? 2. Dan een mooi wit kabelgootje langs plafond

3. “Worst case” een sleuf laten frezen in plafond/wand/vloer tot aan plek laadpaal.

Als het even kan: neem altijd dikkere aders (3fase kabel) van 4/6mm2 én trek minstens 1 utp-kabel.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit is toch eigenlijk een non-probleem wat je oplost met een paar kabelgootjes over het plafond van je badkamer, dan rechtsaf en door de muur. Naar beneden en dan via de keukenkastjes naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
MooDyBLueS schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:56:
Er zit geen legenda bij deze bouwtekening, maar aan de achterkant van de woning zie ik als je een rechte lijn doortrekt van deze A ook weer een A staan.

Ik heb online gezocht wat die A betekent
Ik gok dat je ook ergens 1 of meer doorsnedetekeningen van de woning in het tekeningenpakket zult hebben.

Doorsnedetekening "A" toont de doorsnede van de woning op deze lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:21

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Wat is hier mis met een frees? Een gleuf in de muur vanaf de meterkast richting buiten (laag bij de grond een koof of juist hoog. Bij laag dan door de tuin. En bij hoog evt onder de goot. Zie je klein stukje kabel. Binnen afwerken met stucwerk (muurtje meteen glad) of met koof in de hoek(dan hoef je niet te frezen) buiten met sierstuk of bakstenen. Evt door de tuin geultje graven.

Ik zie de problemen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51
Wij hebben in onze nieuwbouw woning naast 2 mantelbuizen officieel geen kruipruimte.

Volgens de papieren is er geen kruipruimte echter is er door de bouwer wel een kruipruimte gemaakt, deze is echter dichtgemaakt tbv de isolatie. Volgens mij is dat met een soort piepschuim dicht gemaakt. In geval van nood als we er echt onder moeten dan kunnen we dat los zagen en kunnen we wel eronder. Tot nu toe is daar nog geen noodzaak voor geweest.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:05
@MooDyBLueS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqnWGkQPvmxGUIX9vPZiy6_9Twk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7AIUDEfKRAIAHhIqyBYPuHwq.png?f=fotoalbum_large
Is de groene of paarse optie mogelijk?
Blijkbaar is onder de vloer door lastig/geen optie i.v.m. geen kruipruimte en wel een tegelvloer. Dan is mijn tip zo snel/mooi mogelijk naar buiten zien te geraken en dan langs de gevel de kabel in een sleuf graven.

Ergens zul je dan een kabelgoot binnen hebben en dan is aan jouw de keus of je de makkelijkste groene route met een goot midden op het plafond OK vindt. Als de goot gelijk loopt met de hoek van de meterkast en wc, zal het niet eens zo storend zijn. Of je kunt het zelfs nog accentueren met een LED-balkje als sfeerverlichting ofzo.
De route via de wc is meer boorwerk, maar ik zou persoonlijk een goot in de wc minder storend vinden en het stuk goot in de gang kun je mooi tegen het deurkozijn plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@geekeep Dat zou dan via het plafond inderdaad een optie zijn. Via de vloer niet.

Denk dat mijn voorkeur (indien het niet via een mantelbuis kan) dan is om zoals jij aangeeft via het plafond (groene optie) een kabelgoot te gebruiken, dan op de muur naast het toilet in te frezen en onder zo laag mogelijk naar buiten voeren. Daar dan onder de tegels naar de gewenste plek laten lopen.

Indien binnen naar beneden frezen om wat voor reden dan ook niet handig is, dan zou zo hoog mogelijk naar buiten doorvoeren en daar via de boeidelen naar de gewenste plek laten lopen ook een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:19:
Dit is toch eigenlijk een non-probleem wat je oplost met een paar kabelgootjes over het plafond van je badkamer, dan rechtsaf en door de muur. Naar beneden en dan via de keukenkastjes naar buiten.
Met alle respect, maar ik gaf zelf al aan dat via kabelgoot een optie was, maar ik natuurlijk naar een nettere oplossing op zoek was. Juist vanuit het oogpunt: dit is een kruipruimteloos huis, waar ik geen ervaring mee heb. Dus ik begrijp niet echt wat je met je opmerking wilt bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
@MooDyBLueS Nog even outside-the-box denken: Wat zit er op de verdieping boven de meterkast eigenlijk? En hoe is de vloer daar afgewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Xander Goed punt! Boven de hal zit een vide met overloop en ruimte waar CV en MV zitten. Ik had daar totaal niet aan gedacht, maar dat zou inderdaad ook nog een optie kunnen zijn. De vloer is laminaat en gezien de vide die er wel tussenzit, maakt het het juist lastiger om beneden een kabelgoot over het plafond te trekken, maar zou wellicht wel vanuit de bovenverdieping over het schuine dak naar de boeidelen kunnen (en dus daar naar buiten).

Zo zie je maar dat het goed kan zijn er wat andere inzichten op te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:09
MooDyBLueS schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:01:
@Xander Goed punt! Boven de hal zit een vide met overloop en ruimte waar CV en MV zitten. Ik had daar totaal niet aan gedacht, maar dat zou inderdaad ook nog een optie kunnen zijn. De vloer is laminaat en gezien de vide die er wel tussenzit, maakt het het juist lastiger om beneden een kabelgoot over het plafond te trekken, maar zou wellicht wel vanuit de bovenverdieping over het schuine dak naar de boeidelen kunnen (en dus daar naar buiten).

Zo zie je maar dat het goed kan zijn er wat andere inzichten op te krijgen.
Even een wat moeilijkere misschien vergezochte optie.... Ik zag ergens de optie door de kanalen van de vloer hier voorbijkomen... Heb je dit al bekeken? Heel soms zijn de sparingen in de meterkast niet goed afgedicht waardoor je gemakkelijk bij een kanaal (als je uberhaupt een kanaalplaatvloer hebt) kan komen. Afhankelijk van hoe de kanaalplaten er op liggen zou je misschien door een kanaal een kabel kunnen trekken. Dan wel in het toilet een gat in het zelfde kanaal boren... Dan hoef je daar alleen nog maar een verlaagd plafond aan te brengen. Toevallig geen leidingschacht achter de WC waar je dan kan zakken met een leiding?

Lijkt misschien heel omslachtig maar dan heb je wel alles uit het zicht. En mocht je toch al misschien gaan verbouwen dan maakt die extra bende niet uit.

[ Voor 8% gewijzigd door PotatoChip op 10-05-2023 20:41 ]

Pagina: 1