Laadpaal aan achterzijde woning zo goed als onmogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 397832

Topicstarter
Mijn werkgever gaat vanaf 2020 verplichten dat alle nieuwe leaseauto's elektrisch zijn. Mooi initiatief maar dit geeft voor mij een groot probleem. Ik heb mijn oprit aan de achterzijde van mijn huis, direct grenzend aan mijn achtertuin. Mijn meterkast zit bij mijn voordeur en ik heb geen kruipruimte. De enige oplossing van meerdere elektriciens: kabel zichtbaar door het hele huis leggen in een koker en door verschillende muren boren om aan de achterzijde van het huis te komen, om vervolgens zo naar de achtertuin te gaan. Hier zit ik natuurlijk niet op te wachten. Ik woon in een tussenwoning waardoor de kabel om het huis leggen ook geen optie is. Openbare laadpaal aanvragen is geen optie: Gemeente haakt meteen af omdat ik een eigen oprit heb.

zijn er mensen die een vergelijkbare uitdaging hebben gehad en hier misschien een oplossing voor hebben?
Is een eigen laadpaal wel echt een must? Ik woon zelf in een dorp waar slechts een openbaar laadpunt is. Ik kan natuurlijk ook gewoon langs de snelweg ergens stoppen

Dank!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 19:15
Gemeente vragen om een oplossing? https://openbaarladen.nl/hoe-werkt-het

laat maar..

[ Voor 50% gewijzigd door pennywiser op 25-09-2019 18:40 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Onder je huis door kan ook, dit wordt bij wegen ook gedaan. Geen idee wat zoiets zal kosten, maar het is wel mogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 25-09-2019 18:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-06 14:16
Onder je huis is mogelijk met speciaal gereedschap. Ze 'schieten' de kabel dan door de grond heen. Gaat wat kosten maar dat is niet jouw probleem maar die van je werkgever. Die wilt je verplichten om electrisch te gaan rijden.

Topicstarter
Khayma schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:46:
Onder je huis is mogelijk met speciaal gereedschap. Ze 'schieten' de kabel dan door de grond heen. Gaat wat kosten maar dat is niet jouw probleem maar die van je werkgever. Die wilt je verplichten om electrisch te gaan rijden.
Mijn werkgever vergoed helaas enkel de aanschafkosten van de laadpaal. Kosten voor de installatie zijn voor eigen rekening...

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 397832 op 25-09-2019 18:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:27
Gewoon niks doen en door je werkgever laten oplossen? Auto opladen op de zaak en anders elke dag een uur later beginnen en uur eerder weggaan omdat je nog speciaal langs een snel laad station moet?

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Heb je wel een schuurtje in je achtertuin? In een schuurtje zit vaak een wandcontactdoos.
Niet geschikt voor langdurige belasting

[ Voor 21% gewijzigd door MedionAkoya op 25-09-2019 18:58 ]

Trein?

• Khayma
MedionAkoya schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:51:
Heb je wel een schuurtje in je achtertuin? In een schuurtje zit vaak een wandcontactdoos.
Die zijn alles behalve geschikt voor langdurige belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:09
Anoniem: 397832 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:48:
[...]

Mijn werkgever vergoed helaas enkel de aanschafkosten van de laadpaal. Kosten voor de installatie zijn voor eigen rekening...
Wellicht kun je bij je werkgever aangeven dat zijn houding onacceptabel is. Het is zijn beleid, daar hoef jij niet voor op te draaien.

Wellicht is het een optie om - zoals iemand anders ook aangeeft - via het stopcontact te laden. Als dit niet kan, dan zou ik contractonderhandelingen starten om je laadtijd uitbetaald te laten krijgen. Als je baas niet mee wilt werken, dan zou ik een andere baan zoeken. Dit is vast mogelijk.

P.S. eigenlijk zou de overheid voor dit soort kosten moeten opdraaien. Ze kunnen ook niet verwachten dat je bij een verhuizing je paal en kabels meeneemt en die bij je nieuwe huis weer neerzet, toch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

AMD1800 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:56:
[...]

P.S. eigenlijk zou de overheid voor dit soort kosten moeten opdraaien. Ze kunnen ook niet verwachten dat je bij een verhuizing je paal en kabels meeneemt en die bij je nieuwe huis weer neerzet, toch?
Wat een top idee, gewoon iedereen belasting betalen om de werkgever van TS bij hun werknemers laadpalen te laten plaatsen...

TS wat voor auto krijg je? Een e-Up of een beetje een knappe met genoeg rijkwijdte? Dan zou ik in het laatste geval je auto bij de werkgever aan de laadpaal gooien.

[ Voor 26% gewijzigd door Barrycade op 25-09-2019 19:06 ]

Topicstarter
Barrycade schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:05:
[...]

Wat een top idee, gewoon iedereen belasting betalen om de werkgever van TS bij hun werknemers laadpalen te laten plaatsen...

Wat voor auto krijg je? Een e-Up of een beetje een knappe met genoeg rijkwijdte? Dan zou ik in het laatste geval je auto bij de werkgever aan de laadpaal gooien.
Is vrije keuze, zolang het maar past in budget en electrisch is. Wordt dus een model 3 long range ;)

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:09
@Barrycade Klopt, iedereen betaalt dan belasting. Maar als het goed is heeft ook iedereen zo'n paal nodig. Ik vind het dan eerlijker dat iedereen naar rato een bijdrage levert aan deze opgave. Het mag wat mij betreft ook via de werkgevers gaan. In dit geval zou Werkgever van TS, die we dus X noemen, hebben betaald voor de laadpaal die wordt gebruikt door een werknemer van werkgever Y, terwijl X heeft betaald. Hoe eerlijk is dat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Anoniem: 397832 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:06:
[...]

Is vrije keuze, zolang het maar past in budget en electrisch is. Wordt dus een model 3 long range ;)
Ik heb helaas niet de luxe van een oprit - maar ook geen openbare laadpaal (duurt nog 18 weken voor ie is aangelegd, want wel aangevraagd), maar wel een Model 3 LR.

Met een range van 400 kilometer en 30 kilometer enkele rit woon-werk, hoef ik thuis in principe nooit op te laden. 2x per week gooi ik 'm op kantoor aan een lader (vaak de maandag of dinsdag) en op vrijdag, zodat ik in 't weekend niet zit te klooien.

Daarmee moet ik zeggen dat ik thuis geeneens een laadpaal mis: doe ik langere afstanden is een snellaadstation een hele goede optie: met 15 minuten zit er weer voldoende range in om verder te kunnen. Maar, dat heb ik tot nu toe slechts 2x nodig gehad.

Nou is mijn situatie niet jouw situatie, maar mogelijk wil je dus even afwachten en kijken hoe het eea. voor jou werkt voor je je in allerlei bochten wringt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Je kan ook de laadpaal aan de schuur maken en dan vervolgens laten begrenzen op 10A. Dan laad je net zo snel op als met het stopcontact, maar het is wel geschikt voor langdurige belasting. Het zal dan wel lang duren van leeg maar vol, maar iedere dag je woon-werk verkeer weer bijladen zal hopelijk wel lukken.
Van te voren wel even goed uitzoeken of er op die groep geen andere grootverbruikers zitten, want als je die dan tegelijk met het laden aanzet kan dat problemen geven.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-06 21:14
@PeaceNlove Precies, oplossingen. Paar paneeltjes op de schuur voor sneller laden als de zon schijnt.
Powerwall een idee wellicht?

Maar, even simpel. Bij mij loopt de kabel+water naar de schuur ook gewoon in een goot boven de plint. Want ten tijde dat dit werd aangelegd in mijn tussenwoning was er ook geen toegang tot de kruipruimte.
Is dat zo erg?

Even anders, als je geen kruipruimte hebt, kun je die wel toegankelijk maken? Is de vloer beton of hout?

Kun je via of door het plafond?

Of, heel anders. Kun je een laadpaal kopen die niet via jouw meter gaat maar direct op de netbeheerder zit?

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 25-09-2019 19:46 ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:41

Yucon

*broem*

Begin eens met het bij je werkgever aan te kaarten. De regeling met zelf installeren is bedacht met een bepaald bedrag dat men redelijk vindt in het achterhoofd. Stel dat het standaard bedrag 20.000 euro was dan was dit nooit tot stand gekomen.

Jij zit duidelijk boven dat normale bedrag. Check eens wat men hiervan vindt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-06 13:49
Leuk om het op de werkgever af te schuiven, maar dan zal de werkgever toch ook met een oplossing moeten komen? Die discussie (wie het gaat betalen) is dus helemaal niet relevant. Het gaat om de oplossing. @Khayma zei het al, en volgens mij is dat hier een mogelijke goede oplossing.

Dat elektriciens een kabel door het huis voorstellen snap ik wel, zij doen natuurlijk niets anders.

Als je al een schuur hebt in de achtertuin, waar komt die kabel dan vandaan? Ligt die (al dan niet in een mantelbuis) onder je woning naar de meterkast? Die kun je dan ook prima vervangen/verzwaren zodat het wel geschikt wordt voor een laadpaal.

Zo niet, als je geen kruipruimte hebt, en een voortuin die aardig bereikbaar is, kun je eens kijken naar de kosten van het maken van een persing onder je woning. Dat hoeft echt helemaal niet veel te kosten. Aangenomen dat de meterkast bij de voordeur zit, kun je dankzij een persing vanaf de voortuin de kabel inbrengen en deze in de tuin weer opvissen.

Natuurlijk duurder dan een paar gaten boren in je muur, maar het is in ieder geval de enige oplossing waarbij je geen kabel dwars door je huis hebt. Maar ook veilig onder de grond. Dat is misschien ook wat waard.

Er wordt dan eigenlijk een gat gegraven in je voortuin en een gat in je achtertuin. In de voortuin wordt een stalen buis neergelegd en deze wordt eigenlijk horizontaal 'geheid' en zo naar je achtertuin geslagen, waar hij tevoorschijn komt in het gegraven gat. Vervolgens wordt de buis leeggeblazen met lucht of water, en heb je een mantelbuis van je voortuin naar je achtertuin.

Natuurlijk vooraf wel goed bepalen dat de buis niet tegen een heipaal, kabel, riool, oid. aan komt.

Voorbeeld:

[YouTube: Demo Stalen Buis Persen]

In jou geval heb je uiteraard aan een kleine mantelbuis genoeg, en is de afstand ook beperkt. Ik zou het voor de grap eens hier en daar opvragen (een offerte opvragen kost niets..). Als je zoekt op horizontaal boren, doorpersen, persing, mantelbuis persen, e.d. zul je misschien bij jou in de buurt ook een paar goede partijen vinden.

Samen met een paar offertes in de hand kun je daarna misschien alsnog tot een mooie oplossing met de werkgever komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Divak op 25-09-2019 20:40 ]

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Weet niet wat voor vloer je in huis hebt liggen, maar ik zou in jouw situatie een loze leiding in mijn vloer frezen . Is wel rigoureus maar liever dit dan de kabels in het zit.
Zo kun je weer met een grondkabel naar buiten toe. Indien je beetje handig bent en de vloer niet voorzien is van vloerverwarming/ electra zou het redelijk makkelijk uitvoerbaar moeten zijn.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Gluten Parody
  • Laatst online: 08:10
Op zich wordt je huis ook wel (iets) meer waard met zo'n aansluiting. Ik zou inderdaad een kabel onder het huis door laten schieten en de kosten sam-sam met je werkgever delen.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 15:30

TheBorg

Resistance is futile.

AMD1800 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:56:
Wellicht kun je bij je werkgever aangeven dat zijn houding onacceptabel is. Het is zijn beleid, daar hoef jij niet voor op te draaien.

Beetje overdreven reactie. We weten niet hoe ver @Anoniem: 397832 van z'n werk woont. Misschien is het helemaal niet nodig om thuis te laden. De laadpaal thuis is dan een service. Handig in het weekend. Een extraatje dus.

En waarom ik hier aan mee zou moeten betalen is me helemaal een raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Anoniem: 397832 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:37: Openbare laadpaal aanvragen is geen optie: Gemeente haakt meteen af omdat ik een eigen oprit heb.
Geen openbare laadpaal op je eigen oprit snap ik. Maar eentje verder in de buurt naast een openbare parkeerplaats kan toch wel? Je hoeft niet perse op je eigen grond te staan met de lease auto?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:47

Osxy

Holy crap on a cracker

bombadil schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:02:
[...]

Geen openbare laadpaal op je eigen oprit snap ik. Maar eentje verder in de buurt naast een openbare parkeerplaats kan toch wel? Je hoeft niet perse op je eigen grond te staan met de lease auto?
Meeste gemeentes plaatsen geen publieke paal als je een oprit hebt en dus de mogelijkheid tot plaatsen eigen paal.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

En in je plafond?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Topicstarter
PeaceNlove schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:37:
Je kan ook de laadpaal aan de schuur maken en dan vervolgens laten begrenzen op 10A. Dan laad je net zo snel op als met het stopcontact, maar het is wel geschikt voor langdurige belasting. Het zal dan wel lang duren van leeg maar vol, maar iedere dag je woon-werk verkeer weer bijladen zal hopelijk wel lukken.
Van te voren wel even goed uitzoeken of er op die groep geen andere grootverbruikers zitten, want als je die dan tegelijk met het laden aanzet kan dat problemen geven.
Dit zou idd wel eens kunnen. Schuur is momenteel doorgelust via stopcontactengroep van de woonkamer. Naast zitten niet echt veel grootverbruikers aan.
jeroen3 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:45:
@PeaceNlove Precies, oplossingen. Paar paneeltjes op de schuur voor sneller laden als de zon schijnt.
Powerwall een idee wellicht?

Maar, even simpel. Bij mij loopt de kabel+water naar de schuur ook gewoon in een goot boven de plint. Want ten tijde dat dit werd aangelegd in mijn tussenwoning was er ook geen toegang tot de kruipruimte.
Is dat zo erg?

Even anders, als je geen kruipruimte hebt, kun je die wel toegankelijk maken? Is de vloer beton of hout?

Kun je via of door het plafond?

Of, heel anders. Kun je een laadpaal kopen die niet via jouw meter gaat maar direct op de netbeheerder zit?
Bedoel je een tweede aansluiting die ik zou aanvragen bij (in mijn geval Enexis)? Dan zou er een tweede meterkast geplaats moeten worden neem ik aan?
Meneer aard schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:45:
Weet niet wat voor vloer je in huis hebt liggen, maar ik zou in jouw situatie een loze leiding in mijn vloer frezen . Is wel rigoureus maar liever dit dan de kabels in het zit.
Zo kun je weer met een grondkabel naar buiten toe. Indien je beetje handig bent en de vloer niet voorzien is van vloerverwarming/ electra zou het redelijk makkelijk uitvoerbaar moeten zijn.
Helaas, verlijmde PVC met daaronder in de dekvloer vloerverwarming
Zou evt. ook een oplossing zijn. Echter kom ik dan ten alle tijde ergens de WTW tegen die in de plafond zit

• Meneer aard
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

En buiten langs de gevel? Is daar geen nette oplossing in te graven of bovenlangs in een nette RVS koof oid?

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Meneer aard als ik het goed begrijp is het een tussenbouw en kun je niet even langsbuiten vanvoor naar vanachter ;)

WTW=warmte terug winning???? Daar kun je met een kabel wel onder of bove nde buis gaan.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:38
En via een verdieping? Als je vanaf de meterkast op een zolder oid kan komen kun je misschien daar naar de andere kant van je huis komen. En daar weer een kabelgootje/buis naar beneden de tuin in (en om 'm niet op te laten vallen bv achter een regenpijp ofzo)

Kost je wel een hoop extra meters (en een iets dikkere kabel ivm de verliezen bij die lengte).

Alternatief is idd 10A op 1-fase laden. Eventueel icm een slimme lader (Zappi ofzo) als je ook wat zonnepanelen op je schuurdak kan gooien, dan kun je bij voldoende zonval de 10A omhoog gooien naar 16 of 32A (afhankelijk van wat je auto kan): Je haalt dan 10A uit het net en de rest vanaf je panelen.

Maar geen kruipruimte? Meeste woningen die ik ken hebben dat wel. Hoe moet je anders onderhoud doen als bv een pijp vervangen moet worden of je de keuken verplaatst/verbouwd?

[ Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 25-09-2019 21:55 ]

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:48

MLLL

Palm Treo 650

DJSmiley schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:54:
En via een verdieping? Als je vanaf de meterkast op een zolder oid kan komen kun je misschien daar naar de andere kant van je huis komen. En daar weer een kabelgootje/buis naar beneden de tuin in (en om 'm niet op te laten vallen bv achter een regenpijp ofzo)

Kost je wel een hoop extra meters (en een iets dikkere kabel ivm de verliezen bij die lengte).

Alternatief is idd 10A op 1-fase laden. Eventueel icm een slimme lader (Zappi ofzo) als je ook wat zonnepanelen op je schuurdak kan gooien, dan kun je bij voldoende zonval de 10A omhoog gooien naar 16 of 32A (afhankelijk van wat je auto kan): Je haalt dan 10A uit het net en de rest vanaf je panelen.

Maar geen kruipruimte? Meeste woningen die ik ken hebben dat wel. Hoe moet je anders onderhoud doen als bv een pijp vervangen moet worden of je de keuken verplaatst/verbouwd?
Zijn best veel huizen op zand gefunderd waarbij de betonnen vloer op EPS gestort is met een vorstrand.

Bij ouder huizen wordt vaak schuimbeton toegepast ter vervanging van de houten vloer waarbij de balklaag verrot van is.

Omdat dit een tussenwoning is geeft het problemen want je kan de kabel niet langs het huis kwijt.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zijn er geen openbare laadpalen in de buurt? Wellicht een klein stukje lopen, maar dan heb je al dit gedoe niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
DJSmiley schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:54:

Welkom in de wereld van betaalbare nieuwbouwwoningen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een aanvraag ingediend bij Enexis voor het installeren van een tweede electriciteitsaansluiting in de berging via de straat grenzend aan de achtertuin. eens afwachten of zij aangeven dat dit mogelijk is en wat het kostenplaatje gaat zijn.

Thanks voor alle suggesties!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Keine kans maar toch:
Misschien passen er meer/dikkere aders door je huidige leidingen.
Heb je een 3-fase aansluiting?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-06 21:14
Anoniem: 397832 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:22:
Bedoel je een tweede aansluiting die ik zou aanvragen bij (in mijn geval Enexis)? Dan zou er een tweede meterkast geplaats moeten worden neem ik aan?t
Volgens mij meet de paal dat dan zelf. Maar inderdaad een extra aansluiting.
https://www.enexis.nl/con...uiting/laadpaal-aanvragen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:43

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Anoniem: 397832 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:30:
Ik heb een aanvraag ingediend bij Enexis voor het installeren van een tweede electriciteitsaansluiting in de berging via de straat grenzend aan de achtertuin. eens afwachten of zij aangeven dat dit mogelijk is en wat het kostenplaatje gaat zijn.

Lekker 2x vastrecht betalen elke maand...

Cunning linguist.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 16:07
Op zich snap ik ook wel dat TS hem op een aparte aansluiting in de tuin wil hebben. Dan kan je ook een aparte aansluiting met eigen meter maken achter je eigen meter. Of verwacht de baas van TS ook dat je de stroomkosten volledig zelf gaat dragen?

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
AMD1800 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:09:
@Barrycade Klopt, iedereen betaalt dan belasting. Maar als het goed is heeft ook iedereen zo'n paal nodig. Ik vind het dan eerlijker dat iedereen naar rato een bijdrage levert aan deze opgave. Het mag wat mij betreft ook via de werkgevers gaan. In dit geval zou Werkgever van TS, die we dus X noemen, hebben betaald voor de laadpaal die wordt gebruikt door een werknemer van werkgever Y, terwijl X heeft betaald. Hoe eerlijk is dat?
Iedereen? 7% van de Nederlandse werknemers heeft een leasebak.
Anoniem: 397832 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:30:

En als die een kabel onder je huis doorschieten lach ik me helemaal suf.

[ Voor 27% gewijzigd door CurtPoindexter op 26-09-2019 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Laatst online: 27-06 10:21
Ik heb 2 jaar in een e-Golf gereden zonder een laadpaal thuis te hebben, maar ik kan altijd op mijn werk opladen. Die paar keer per jaar dat ik per se thuis moet opladen deed ik dan bij een laadpaal 900 meter verderop of op een bestemming met laadpaal. Nu eindelijk een openbare laadpaal 10 meter van mijn huis af, maar ik vond het eigenlijk niet eens zo heel erg die 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Bart ® schreef op donderdag 26 september 2019 @ 07:45:
[...]

Lekker 2x vastrecht betalen elke maand...
Denk dat hier ik niet nog wel iets mee kan regelen met mijn werk. al zou er niks te regelen zijn, heb ik iedere maand extra vastrecht er wel voor over, installatie van de paal zal veel goedkoper zijn dan helemaal door het huis en achtertuin te trekken en scheelt alle rotzooi in het huis.
CurtPoindexter schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:17:

[...]

En als die een kabel onder je huis doorschieten lach ik me helemaal suf.
Dat zou idd helemaal mooi zijn :9 Heb wel gewoon een straat aan de achterzijde vanwaar mijn achterburen zijn aangesloten. Zou dus te doen moeten. Desalniettemin specifiek in de aanvraag opgenomen dat het via de achterzijde moet gebeuren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-06 13:49
Ter info: De kosten van een extra meetpunt (of aanleggen van een nieuwe aansluiting) kun je direct op de website van de netbeheerders vinden. Dat zal bij Enexis ook niet anders zijn:

https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/tarief

Met een beetje doorklikken kun je alle mogelijke prijzen achterhalen.
Daar staan ook alle voorwaarden opgenomen aan lengte aan kabels, en voorwaarden voor specifieke situaties. Dat ze voor € 700 een kabel onder je huis door knallen kun je dus wel vergeten :+

De aanvraag zul je via een ander platform moeten doen: https://www.mijnaansluiting.nl/

Overigens heb je wel geluk, bij Enexis melden ze wel dat het aanvragen van een extra aansluiting mogelijk is. De meeste netbeheerders staan slechts 1 aansluiting per perceel toe.

[ Voor 112% gewijzigd door Divak op 26-09-2019 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Divak schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:24:
Ter info: De kosten van een extra meetpunt (of aanleggen van een nieuwe aansluiting) kun je direct op de website van de netbeheerders vinden. Dat zal bij Enexis ook niet anders zijn:

https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/tarief

Met een beetje doorklikken kun je alle mogelijke prijzen achterhalen.
Daar staan ook alle voorwaarden opgenomen aan lengte aan kabels, en voorwaarden voor specifieke situaties. Dat ze voor € 700 een kabel onder je huis door knallen kun je dus wel vergeten :+

De aanvraag zul je via een ander platform moeten doen: https://www.mijnaansluiting.nl/

Overigens heb je wel geluk, bij Enexis melden ze wel dat het aanvragen van een extra aansluiting mogelijk is. De meeste netbeheerders staan slechts 1 aansluiting per perceel toe.
Vanochtend idd al even telefonisch contact gehad met Enexis. Tweede aansluiting in mijn berging in de achtertuin hoeft geen issue te zijn. Natuurlijk wel 2x vastrecht. In het specifieke geval van een laadpaal was er wellicht nog een andere mogelijkheid. Ze gaan in ieder geval mijn situatie beoordelen en kijken wat de opties zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

AMD1800 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:09:
Hoezo heeft iedereen een paal nodig? Ik heb niet eens een auto. Belachelijk idee om de groene hobby van een aantal mensen te laten bekostigen door hardwerkende Nederlanders.

Als je echt milieuvriendelijk wil doen pak je het ov en niet elke 3 jaar een nieuwe leasebak.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-06 21:44
Kabel grotendeels achter de regenpijp langs erfgrens omhoog vanaf voordeur bij meterkast. Door/onder dakbeschot naar de andere kant en weer langs regenpijp op erfgrens naar beneden richting oprit.

Is zo’n klein kabelgootje (evt in kleur) echt zo’n ramp?

Opladen op eigen oprit is ook echt niet perse nodig, het is meer handig om te hebben.

Aftappen van reguliere 16A groep vlakbij oprit kan iig altijd: opladen is dan alleen niet erg snel (maar je hebt we een laadmogelijkheid)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Topicstarter
Stef87 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:02:

Is zo’n klein kabelgootje (evt in kleur) echt zo’n ramp?

Aftappen van reguliere 16A groep vlakbij oprit kan iig altijd: opladen is dan alleen niet erg snel (maar je hebt we een laadmogelijkheid)
Het gootje op zichzelf is geen ramp. Het is het hele feest eromheen: Door 3 verschillende muren heen boren (waarvan 1x door de koker waar alle waterleiding/riool &, electriciteitskabels etc. van het hele huis samenkomen). kabel zichtbaar over de volle lengte van twee kamers en deurkozijn dat direct tegen de buitenmuur zit. Hier moet dan ofwel gepoogd worden om twee keer schuin te boren (1x van buiten naar binnen & andersom, om zo de kabel om het kozijn heen door de muur te halen of er moet door het kunststof kozijn worden gegaan. Laten we ook niet het kostenplaatje hiervoor vergeten, welke wordt geschat tussen 4,5 tot 6k voor de gehele installatie

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:50

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik laadt mijn EV gewoon op via een stopcontact in de garage. Dat gaat wel traag met max 10A, maar is genoeg om 28kWh per nacht te laden (duurt 12 uur ongeveer). De garage heeft wel zijn eigen groep in mijn meterkast.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Topicstarter
zonoskar schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:45:
Ik laadt mijn EV gewoon op via een stopcontact in de garage. Dat gaat wel traag met max 10A, maar is genoeg om 28kWh per nacht te laden (duurt 12 uur ongeveer). De garage heeft wel zijn eigen groep in mijn meterkast.
Mijn berging is doorverbonden van de stopcontactengroep in de woonkamer via een 2 aderige grondkabel. Hier zit (uitgezonderd van TV etc.) geen enorme verbruikers aan dus laden met 10A zou moeten kunnen.

Ik zit dan echter met het declareren van mijn verbruik. Deze moet namelijk apart inzichtelijk worden gebracht om te kunnen declareren bij mijn werk. ik zou niet weten of het mogelijk is om een apart meetpunt enkel op één stopcontact aan te sluiten?
Daarnaast vraag ik me af in hoeverre het veilig is om iedere avond/nacht non stop 10A over de kabels te laten lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwwFan
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-06 20:20
Voor het meten van het verbruik kan je een tussenmeter plaatsen (voorbeelden: https://www.sandervunderink.nl/tussenmeters/kwh-meter/ )

Kabels horen in Nederland altijd 2,5 mm2 te zijn waarbij ook langdurig 10A geen probleem mag zijn.

• Gluten Parody
  • Laatst online: 08:10
offtopic:
Uitgerekend Nikola Tesla had hier een mooie draadloze oplossing voor: Tesla coil

[ Voor 4% gewijzigd door Gluten Parody op 26-09-2019 13:09 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:35
Je hoeft geen (EV) leasebak te nemen ;)

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-06 21:15
Kadett schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:25:
Dit is grote onzin. Werkgevers hebben leasecontracten omdat de werknemer dat nodig heeft om zijn werk uit te voeren. Er zijn niet zoveel werkgevers die een werknemer zomaar de kans geven om te leasen zonder dat dat nodig is voor dat werk.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:43

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Kadett schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:25:
Ik moet morgen naar een klant in Den Haag en een klant in Enschede. Niet in de buurt van een station. En ik moet demomateriaal meenemen. Hoe zie je dat voor je zonder leasebak?

Cunning linguist.

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:35
Bart ® schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:00:
[...]

Ik moet morgen naar een klant in Den Haag en een klant in Enschede. Niet in de buurt van een station. En ik moet demomateriaal meenemen. Hoe zie je dat voor je zonder leasebak?
Ben jij de TS?

Mobiliteits potje uitkeren/km declaratie??

• Tammo2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-05 09:39
Mobiliteitspotje uitkeren doet niet elke werkgever, en als je geen geld beschikbaar hebt voor een beetje nette auto, is dat ook geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-06 21:44
Anoniem: 397832 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:25:
[...]

Het gootje op zichzelf is geen ramp. Het is het hele feest eromheen: Door 3 verschillende muren heen boren (waarvan 1x door de koker waar alle waterleiding/riool &, electriciteitskabels etc. van het hele huis samenkomen). kabel zichtbaar over de volle lengte van twee kamers en deurkozijn dat direct tegen de buitenmuur zit. Hier moet dan ofwel gepoogd worden om twee keer schuin te boren (1x van buiten naar binnen & andersom, om zo de kabel om het kozijn heen door de muur te halen of er moet door het kunststof kozijn worden gegaan. Laten we ook niet het kostenplaatje hiervoor vergeten, welke wordt geschat tussen 4,5 tot 6k voor de gehele installatie
Zichtbaar over volle lengte twee kamers? Heb je een plat dak dan..?

Je moet alleen vanaf meterkast bij de voordeur naar buiten, MK zat vlak bij voordeur toch?

Kabel langs erfgrens over het dak heen, waar mogelijk onder dakpannen door o.i.d.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Khayma
Miss ben ik te snel maar heb je uberhaupt wel bedrijven aangeschreven met je probleem en gekeken wat zij aanbieden? Volgens mij heb je nu maar 1 bedrijf langs gehad die dat als oplossing gaf.
Kadett schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:08:
[...]

Ben jij de TS?

Mobiliteits potje uitkeren/km declaratie??
Ga jij lekker je eigen auto vernaggelen voor de baas :)

[ Voor 39% gewijzigd door Khayma op 26-09-2019 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
-dubbel-

[ Voor 96% gewijzigd door Khayma op 26-09-2019 16:41 ]

• Sport_Life
  • Laatst online: 09:52

Sport_Life

Solvitur ambulando

En verhuizen? Wellicht een goed moment om groter/ vrijer te wonen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 24-06 22:51
Is het een op EPS en zand gestorte vloer, of gewoon een kruipruimte die niet toegankelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Khayma schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:41:

Ga jij lekker je eigen auto vernaggelen voor de baas :)
Dagelijks. Zeer lucratief onder de juiste omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-06 11:33
Is de kabel naar je berging fysiek verbonden op 1 van de stopcontacten, of is deze aangesloten op de woonkamergroep in de meterkast? In het laatste geval kun je deze dan makkelijk laten splitsen en een extra meter tussen plaatsen. Bij fysiek doorgelust wordt dit een lastigere casus.Wel kun je tussen de aansluiting in de berging en de laadpaal een meter plaatsen. Je laadt dan niet snel, maar kunt wel het verbruik meten.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
NoepZor schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:01:
Is de kabel naar je berging fysiek verbonden op 1 van de stopcontacten, of is deze aangesloten op de woonkamergroep in de meterkast? In het laatste geval kun je deze dan makkelijk laten splitsen en een extra meter tussen plaatsen. Bij fysiek doorgelust wordt dit een lastigere casus.Wel kun je tussen de aansluiting in de berging en de laadpaal een meter plaatsen. Je laadt dan niet snel, maar kunt wel het verbruik meten.
Kabel is inderdaad doorgelust in een van wanddozen in de woonkamer, niet in de meterkast.
Ik had idd van Tesla begrepen dat de wallcharger begrensd kan worden op 10A, die zou dus aangesloten kunnen worden op de doos die in de berging zit. Ik kan echter nergens vinden of de tesla wall charger het verbruik meet, ik verwacht daarom van niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
tux-87 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 08:31:
Is het een op EPS en zand gestorte vloer, of gewoon een kruipruimte die niet toegankelijk is?
Kruipruimte is niet toegankelijk gemaakt. verklaring van de projectontwikkelaar: Huis staat direct aan het water waardoor deze regelmatig gedeeltelijk onder water zal staan

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 397832 op 27-09-2019 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 24-06 22:51
Anoniem: 397832 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:18:
[...]

Kruipruimte is niet toegankelijk gemaakt. verklaring van de projectontwikkelaar: Huis staat direct aan het water waardoor deze regelmatig gedeeltelijk onder water zal staan
Dan hebben we hetzelfde dilemma. Ik heb hem zelf dichtgemaakt bij de renovatie omdat de ruimte onder de vloer te klein is om te kruipen. Little did I know over laadpalen toen.

Mijn plan is als volgt: ik heb een klein endoscoop cameraartje van Aliexpress gehaald.

Ik graag een gat voor en achter het huis. Ik boor een gat aan de achterkant van de woonkamer net boven de fundering zodat ik in de kruipruimte uitkom. Voor doe ik hetzelfde, maar dan twee gaten. Ik steek een elektrabuis door het gat achter en een stuk betonijzer voor. Ik hoop met het cameraatje te kunnen zien wat ik doe zodat ik het betonijzer in de elektrabuis kan steken. Dan kan ik zo de buis geleiden zodat hij door het gat naar buiten gaat. De kabel kan ik vervolgens door de buis steken.

Ik zal hier wel updaten of het gelukt is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 27-06 11:33
Anoniem: 397832 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:16:
[...]
Ik kan echter nergens vinden of de tesla wall charger het verbruik meet, ik verwacht daarom van niet
Ik bedoel een verbruiksmeter tussen de centraaldoos van je berging en de laadpaal in. Normaal gesproken zit deze in je meterkast ingebouwd tussen je hoofdmeter en uitgaande kabels. Maar wellicht zijn hier ook 'standalone/opbouw' versies voor te koop.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
NoepZor schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:57:
[...]

Ik bedoel een verbruiksmeter tussen de centraaldoos van je berging en de laadpaal in. Normaal gesproken zit deze in je meterkast ingebouwd tussen je hoofdmeter en uitgaande kabels. Maar wellicht zijn hier ook 'standalone/opbouw' versies voor te koop.
Hier heb ik inderdaad al even naar zitten zoeken maar kan ik zelf niet direct vinden. zal eens informeren met een electricien.
voor 10A laden kan ik evt. ook gewoon een ''ouderwetse'' kwh meter pakken die je in het stopcontact steekt en vervolgens meet whatever je in het stopcontact plugt. Denk echter dat ik dan een issue heb met declareren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tux-87 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:52:
[...]

Dan hebben we hetzelfde dilemma. Ik heb hem zelf dichtgemaakt bij de renovatie omdat de ruimte onder de vloer te klein is om te kruipen. Little did I know over laadpalen toen.

Mijn plan is als volgt: ik heb een klein endoscoop cameraartje van Aliexpress gehaald.

Ik graag een gat voor en achter het huis. Ik boor een gat aan de achterkant van de woonkamer net boven de fundering zodat ik in de kruipruimte uitkom. Voor doe ik hetzelfde, maar dan twee gaten. Ik steek een elektrabuis door het gat achter en een stuk betonijzer voor. Ik hoop met het cameraatje te kunnen zien wat ik doe zodat ik het betonijzer in de elektrabuis kan steken. Dan kan ik zo de buis geleiden zodat hij door het gat naar buiten gaat. De kabel kan ik vervolgens door de buis steken.

Ik kan helaas niet gaan boren in mijn vloer ivm vloerverwarming. Ik kan dit inderdaad wel toepassen door voor en achter een gat graven en door de fundering te boren en vervolgens proberen een kabel te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Anoniem: 397832 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:13:
[...]

Hier heb ik inderdaad al even naar zitten zoeken maar kan ik zelf niet direct vinden. zal eens informeren met een electricien.
voor 10A laden kan ik evt. ook gewoon een ''ouderwetse'' kwh meter pakken die je in het stopcontact steekt en vervolgens meet whatever je in het stopcontact plugt. Denk echter dat ik dan een issue heb met declareren :P
Daarom moet je er ook gewoon een aparte groep voor maken. Alleen auto en een verbruiksmeter erop.
Anoniem: 397832 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:16:
Ik kan helaas niet gaan boren in mijn vloer ivm vloerverwarming. Ik kan dit inderdaad wel toepassen door voor en achter een gat graven en door de fundering te boren en vervolgens proberen een kabel te trekken
In de basis zou je aan de randen moeten kunnen boren, maar als je niet weet hoe het ligt, durf ik mijn hand er niet voor in het vuur te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

..

edit: spuit 11

[ Voor 96% gewijzigd door Yucon op 27-09-2019 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:12:
[...]
Daarom moet je er ook gewoon een aparte groep voor maken. Alleen auto en een verbruiksmeter erop.

[...]
Dat gaat bij mij dus niet(zonder te breken) kabel naar mijn berging is doorgelust via wandcontactdoos in mijn woonkamer, allen op dezelfde groep. Kan er geen aparte groep van maken, aangezien ik dan 2 groepen door een buis heb lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
En er zit nergens een koof, loze leiding o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:44:
En er zit nergens een koof, loze leiding o.i.d.?
Helaas, helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
tux-87 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:52:
[...]

Leuke oplossing, ben benieuwd. Een tussenwoning is vaak toch zo'n 8 tot 10 meter.
In de praktijk zul je wel ergens achter blijven haken ben ik bang voor. Zo'n elektra buis gaat natuurlijk ook behoorlijk doorhangen. Ik zou in ieder geval de moffen op de elektrapijp lijmen om te voorkomen dat straks een deel van die pijp loslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 09:42

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Als er wel een kruipruimte is kan je ook onder de fundering door proberen te graven naar de kruipruimte toe.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Cheesy schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:51:
[...]

Leuke oplossing, ben benieuwd. Een tussenwoning is vaak toch zo'n 8 tot 10 meter.
In de praktijk zul je wel ergens achter blijven haken ben ik bang voor. Zo'n elektra buis gaat natuurlijk ook behoorlijk doorhangen. Ik zou in ieder geval de moffen op de elektrapijp lijmen om te voorkomen dat straks een deel van die pijp loslaat.
Volgens mij mag die pijp gewoon loslaten als je de juiste kabel gebruikt. Ik zou de buis vooral als geleiding gebruiken, en misschien kun je hem daarna het beste zelfs gewoon helemaal weghalen en de kabel los over de grond laten lopen.

Ik weet niet zeker of dat toegestaan is. Maar het lijkt me goed mogelijk en waarschijnlijk praktisch gezien zelfs beter dan hem in de buis te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Yucon schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:44:
[...]

Volgens mij mag die pijp gewoon loslaten als je de juiste kabel gebruikt. Ik zou de buis vooral als geleiding gebruiken, en misschien kun je hem daarna het beste zelfs gewoon helemaal weghalen en de kabel los over de grond laten lopen.

Ik weet niet zeker of dat toegestaan is. Maar het lijkt me goed mogelijk en waarschijnlijk praktisch gezien zelfs beter dan hem in de buis te laten liggen.
Wel zo prettig als de elektrabuis nog 1 geheel is als de kabel getrokken wordt ;)
Vandaar zeg ik: lijmen.

Jij hebt het waarschijnlijk over de eindsituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Cheesy schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:50:
[...]

Wel zo prettig als de elektrabuis nog 1 geheel is als de kabel getrokken wordt ;)
Vandaar zeg ik: lijmen.

Jij hebt het waarschijnlijk over de eindsituatie.
Ah :D

Klopt. Misschien is ducttape wat handiger want lijm is niet direct droog, en je krijgt het bij demontage ook weer makkelijker los. Maar je hebt wat betreft aanpak wel gelijk.. lijkt me nogal frustrerend als hij loslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Als je zeker weet dat er geen leidingen lopen kun je door de grond raketten. Zoek eens op persluchtraket of bodemraket. Wordt voor openbare laadpalen ook gedaan. Aan beide zijden van een weg een gat graven en schieten maar. Kunnen ze vrij nauwkeurig richten.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 27-06 18:40
Heb je aan de achterzijde geen buren of andere faciliteiten waar je wellicht afspraken mee kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wess__
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-09-2024
TS

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je oplossing.

Ik zit met het zelfde probleem. WCD in de schuur is afgetakt van een WCD in de woonkamer, en ik heb geen kruipkelder. (Geen idee waarom) + vloerverwarming en gelijmde pvc vloer.

Ik zit er heel hard over te denken om de kabel dus over het dak te laten lopen.

Wij hebben aan de achterkant wel een VVE, maar die VVE laat dan een aansluitpunt van STEDIN maken, en dan kunnen we zelf een laadpaal kopen en op een ring leiding aan laten sluiten. Echter is de VVE niet zo vlot. En wordt dit een meer jaren plan ben ik bang.

Ik denk dat ik liever een eigen laadpaal heb met me zonnepanelen dan dat ik het via de VVE moet betalen.
Pagina: 1