• Phomer
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-11 23:01
Beste medetweakers,

Vorig jaar hebben we 15 zonnepanelen laten installeren die 5600kwu opwekken in een jaar is gebleken.

Nu de ketel aan vervanging toe is ben ik aan het oriënteren op de ketelmarkt. Na twee installateurs op bezoek gehad te hebben ben ik er nog altijd niet uit.

Zij geven aan dat een cv nog altijd de betere keus is over een warmtepomp. Harde argumenten heb ik echter nog niet gehoord.

We hebben de volgende situatie:

-huis is 150m2
-4 persoons huishouden
-beneden een AirBnB met een extra kleine badkamer
-overal in huis cv radiatoren

Iemand tips of ervaringen? Wordt gewaardeerd!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:36
Ik zou eerste deze even doornemen:

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

In het algemeen is er namelijk vrij weinig te zeggen over CV vs warmtepomp. In principe is een warmtepomp een meer toekomstbestendige keuze, maar niet elk afgiftesysteem of gebruik is geschikt. Als je de template zo veel mogelijk invult kan beter advies gegeven worden over deze keuze.

[ Voor 60% gewijzigd door JBtL op 26-04-2023 11:22 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-11 11:50
Of een CV de beste keuze is hangt af van allerlei factoren. Zou je bijvoorbeeld graag helemaal van het gas af willen? Dan is het wellicht een mooi moment om geen CV te nemen. In principe moet je een warmtepomp zorgen dat je twee dingen geregeld hebt:
- verwarming van de woning
- warm water voor de badkamers en de keuken

Beide is natuurlijk prima te regelen, maar afhankelijk van de oplossing die je kiest ben je meer of minder geld kwijt. Het makkelijkste is denk ik het systeem op water te blijven gebruiken en dus niet voor Lucht-Lucht te gaan, maar Lucht-Water. Mijn tweede vraag zou dan zijn: wat is je budget?

Of een warmtepomp de boel voldoende warm krijgt hangt af van het vermogen van de warmtepomp, maar ook aan de warmtevraag van de woning. 150m2 is vrij groot (vind ik), dus ben ik benieuwd hoe goed de woning geisoleerd is? Met goede isolatie van dak, muren en vloer heb je veel minder energie nodig om de woning warm te houden. Een warmtepomp werkt over het algemeen met lagere temperaturen dan een CV ketel, dus het is handig als je zo min mogelijk energie in je woning moet stoppen om hem warm te houden.

Zo te lezen heb je twee badkamers die je wilt voorzien van warm water. Je zou twee kleinere boilers kunnen nemen of een wat grotere van bijvoorbeeld 200-300 liter. Heb je daar ruimte voor binnen (gezien het aantal m2 moet dat wel lukken denk ik)?

Ik zou in elk geval de volgende vragen beantwoorden. Heb je ergens 'nee', dan zou ik persoonlijk voor de CV gaan.

- Is je woning goed geisoleerd?
- Heb je voldoende budget om deze investering te doen?
- Heb je voldoende ruimte om een boiler te plaatsen?
- Heb je de mogelijkheid om een buitenunit te plaatsen (zodoende dat je voldoet aan de geluidsnormen)?

• Phomer
@Zenomyscus

Bedankt voor je reactie!
Op de vragen die je stelde zijn mijn antwoorden de volgende:
- Is je woning goed geisoleerd? NEE, kan beter.
- Heb je voldoende budget om deze investering te doen? Budget is €5500
- Heb je voldoende ruimte om een boiler te plaatsen? Wordt een uitdaging
- Heb je de mogelijkheid om een buitenunit te plaatsen (zodoende dat je voldoet aan de geluidsnormen)? Buiten ruimte genoeg.

Dus daarmee is jouw mening duidelijk. Het plaatsen van twee kleine boilers vind ik ook niet echt een optie. Ik ga er even over nadenken!

• Zenomyscus
Phomer schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:37:
@Zenomyscus

Bedankt voor je reactie!
Op de vragen die je stelde zijn mijn antwoorden de volgende:
- Is je woning goed geisoleerd? NEE, kan beter.
- Heb je voldoende budget om deze investering te doen? Budget is €5500
- Heb je voldoende ruimte om een boiler te plaatsen? Wordt een uitdaging
- Heb je de mogelijkheid om een buitenunit te plaatsen (zodoende dat je voldoet aan de geluidsnormen)? Buiten ruimte genoeg.

Dus daarmee is jouw mening duidelijk. Het plaatsen van twee kleine boilers vind ik ook niet echt een optie. Ik ga er even over nadenken!
Dan zou mijn advies in dit geval de CV zijn zoals je zelf ook ziet. Je kunt wat je overhoud van het budget dan beter gebruiken om de isolatie te verbeteren. 5500 is niet genoeg. Daar ga je niet mee kunnen verwarmen en douchen via een warmtepomp. Voor 150m2 heb je redelijk wat vermogen nodig. Voor die prijs red je het misschien net om hybride te gaan, maar persoonlijk zou ik dan alsnog eerst isoleren en dan over 5-10 jaar met een volledige oplossing komen om van het gas af te gaan.

Een vraag die ik nog was vergeten: heb je vloerverwarming? Maar die lijkt me nu minder relevant :+

Hoeveel gas gebruik je nu als ik vragen mag?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:05
@Zenomyscus 150m2 heb je redelijk wat vermogen nodig? Want? Ik heb hier 140m2, jaren 70 woning en red het met 6 a 7 Kw.

@Phomer Eerst je inlezen in L/W topic, daarna pas conclusies trekken. Je probleem is budget. Met 5,5 mille kom je niet ver met L/W. Je zou een duurzaamheidslening kunnen afsluiten anders.

[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 26-04-2023 12:02 ]

• Zenomyscus
MotorBeast schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:00:
@Zenomyscus 150m2 heb je redelijk wat vermogen nodig? Want? Ik heb hier 140m2, jaren 70 woning en red het met 6 a 7 Kw.

@Phomer Eerst je inlezen in L/W topic, daarna pas conclusies trekken.
Mijn punt was vooral dat 4 Kw units niet genoeg zijn. Het prijsverschil is niet enorm, maar met 5500 budget wordt dat al snel teveel. Ik vraag me ook af of 7 a 8 Kw voldoende is als de boel niet goed genoeg geisoleerd is. Maar ik weet niet hoe oud het huis is / wat er wel of niet goed geisoleerd is inmiddels.

• MotorBeast
Zenomyscus schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:04:
[...]

Mijn punt was vooral dat 4 Kw units niet genoeg zijn. Het prijsverschil is niet enorm, maar met 5500 budget wordt dat al snel teveel. Ik vraag me ook af of 7 a 8 Kw voldoende is als de boel niet goed genoeg geisoleerd is. Maar ik weet niet hoe oud het huis is / wat er wel of niet goed geisoleerd is inmiddels.
Dus heeft het geen zin hier uitspraak over te doen toch? Eerst inlezen, warmteverliesberekening doen, Koevlaasformule, budget bepalen, mogelijkheden plaatsen bekijken en dan conclusie trekken.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:55
budget is niet genoeg voor warmtepomp, dus als dat echt het ding is dan is het antwoord dus simpel. belangrijker is wat je wilt, vind je van het gas af gaan belangrijk, ga je de woning binnenkort verkopen etc etc. extra geld is meestal wel ergens te regelen als je iets echt wilt maar het hangt van zo veel.dingen af. Dus beter om de al genoemde FAQ door te nemen en dam de TS aanpassen.

• Zenomyscus
MotorBeast schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:08:
[...]

Dus heeft het geen zin hier uitspraak over te doen toch? Eerst inlezen, warmteverliesberekening doen, Koevlaasformule, budget bepalen, mogelijkheden plaatsen bekijken en dan conclusie trekken.
Klopt er zijn inderdaad veel vragen die nog beantwoord moeten worden. Ik had inderdaad weinig concreet kunnen zeggen over het vermogen. Maar ik denk dat @Phomer op basis van een ruwe schatting al snel weet of een warmtepomp realistisch is. Ik zou de vragen die je stelt pas concreet gaan beantwoorden als je 'ongeveer' een idee hebt of het gaat lukken. In dit geval neig ik naar nee (combinatie van budget, isolatie etc).

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:34
Slecht geïsoleerd en radiatoren. Dat betekent dat je een hoge watertemperatuur nodig hebt. Dit past niet bij een warmtepomp.

Na isolatie kan een warmtepomp misschien wel omdat je minder afgifte nodig hebt. Die kan bij een lagere watertemperatuur gehaald worden. Dat past beter bij een warmtepomp.

1. isoleren
2. kijk naar je afgiftesysteem
3. warmtepomp neerzetten.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• MotorBeast
@Noutie Als er voldoende en grote radiotoren hangen en je krijgt het met huidige isolatie warm op max 50 graden kan een WP gewoon. Er zijn veel teveel onzekere factoren die niet concreet bij ons bekend zijn om enige zinnige uitspraak te kunnen doen.

• Phomer
Mannen, de kogel is door de kerk!
Gezien het feit dat er nog veel te isoleren is en het budget het niet toelaat om een warmtepomp aan te schaffen, hebben we gekozen voor een CV installatie. Een die op termijn in hybride vorm toegepast kan worden.

Hierbij gaan we er in gebruik al zoveel van merken qua kosten dat het voor nu de beste optie is.
Bedankt voor het meedenken, wordt enorm gewaardeerd!

Goed Weekend!!
Pagina: 1