Wat zouden jullie doen? Keuze lease

Pagina: 1
Acties:
  • 4.312 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:25
Op dit moment rijd ik een auto financial lease. Deze auto kost mij €279 per maand (+ €40,- wegenbelasting en €60,- verzekering) met een openstaande lease van €9.000,-.

Nu is het zo dat deze auto inruilen mij op dit moment €15.000,- zou opleveren (bron 3 verschillende garages). De verkoopprijs ligt op dit moment gemiddeld op €19.995,-. Nu is het een no-brainer om hem nu te verkopen, immers zal de gekte op de tweedehands markt ook weer een keer afnemen, maar wat dan?

Ik heb een auto nodig voor mijn werk (voorlopig geen lease via de zaak). Nu heb ik een drietal opties, maar de vraag is wat is verstandig?

Private lease - vast bedrag per maand,maar de auto is niet in mijn bezit en daarbij wil ik wel een auto blijven rijden die of hybride is of elektrisch. Kosten €350-€500.

Financial lease - Hierbij zou de keuze vallen op een auto waar de kop net vanaf is l, bijvoorbeeld met 50-75.000 kilometer om de maandlasten wat te drukken. Kosten €300-€500 ergens in die range. Voordeel is dat je de auto altijd kunt verkopen. Mocht de markt voorlopig gek blijven is dat interessant. Onbeperkt kilometers ook een voordeel.

Short lease via o.a. Skoda - vast bedrag per maand (geen eigendom geloof ik) en het bedrag is all-inclusive dus inclusief wegenbelasting en verzekering en onderhoud. Voordeel is dat je een splinternieuwe auto rijd, bijvoorbeeld een Skoda Kamiq (direct leverbaar). Kamiq kost bijvoorbeeld €469,- per maand. Tevens maandelijks opzegbaar, geen langdurig contract

Wat zouden jullie doen? Ik zou willen gaan voor 20.000 kilometer bij private of short lease. Liever teveel dan te weinig voor nu.

[ Voor 5% gewijzigd door CryptoNL op 25-04-2023 11:40 ]

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:53

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou dit wel aanhouden om tot een goed advies te komen (schaamteloos uit Keuze leaseauto - Deel 6 gehaald ;)

Leasebudget:
Kilometrage per jaar:
Contractduur:
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke:
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen:

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Outerspace schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:40:
Ik zou dit wel aanhouden om tot een goed advies te komen (schaamteloos uit Keuze leaseauto - Deel 6 gehaald ;)

Leasebudget:
Kilometrage per jaar:
Contractduur:
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke:
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen:
Is niet van toepassing. Ik doe dit prive, niet via werkgever.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:54
Leuke is dat de auto die je er voor terug gaan nemen ook flink duurder is in deze dure tweedehands markt.

Dus waar je eerst de vruchten plukt mag je ze daarna weer zuur uitgeven.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:26
Als je hem verkoopt om een andere constructie dan koop aan te gaan, is die inruilwaarde dan echt 15K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
LordSinclair schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:48:
Leuke is dat de auto die je er voor terug gaan nemen ook flink duurder is in deze dure tweedehands markt.

Dus waar je eerst de vruchten plukt mag je ze daarna weer zuur uitgeven.
Klopt, maar dat valt qua maandlasten best mee. Een zelfde terug kost nu ongeveer 299-329. Alleen nu is de vraag welke keuze het beste is of misschien maakt het wel helemaal niks uit.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
biomass schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:50:
Als je hem verkoopt om een andere constructie dan koop aan te gaan, is die inruilwaarde dan echt 15K?
Jazeker. Ik verkoop hem aan een garage, maar koop daar niets terug. Dat kan best ergens anders zijn zeg maar.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je rijdt nu heel goedkoop, waarom wil je 'm wegdoen?
50-75k vind ik persoonlijk trouwens niet 'de kop eraf'. Met een beetje pech komt dan net het grotere onderhoud. (Zelf een keer versnellingsbakrevisie met 90k gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Cheesy schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:06:
Je rijdt nu heel goedkoop, waarom wil je 'm wegdoen?
50-75k vind ik persoonlijk trouwens niet 'de kop eraf'. Met een beetje pech komt dan net het grotere onderhoud. (Zelf een keer versnellingsbakrevisie met 90k gehad).
Omdat ik er nu 6k aan kan verdienen. Geen garantie dat dat volgend jaar nog zo is en ik kan dat geld nu goed gebruiken. Overigens koop ik altijd autos waar gewoon nog fabrieksgarantie op zit etc. Huidige heeft ook gewoon nog garantie etc.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:17
Als je openstaande bedrag nog € 9K is en je kan er nu € 15K voor krijgen wil niet zeggen dat je dan € 6K kan verdienen. Dat bedrag heb je namelijk al betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:26
Dit is dan het uitgelezen moment om te stoppen met lenen, verdien je het meest. En geen clausules in je financiele lease contract dat de 'openstaande lease' slechts ter indicatie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Je kan je auto toch niet verkopen zo lang je financial lease nog loopt? Einde lease krijg je pas je overschrijvingsbewijs.

Eerder aflossen zal een boete clausule aan vast zitten. Heb je die meegenomen in je berekening?

[ Voor 28% gewijzigd door bmwgozer op 25-04-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:08:
[...]

Omdat ik er nu 6k aan kan verdienen. Geen garantie dat dat volgend jaar nog zo is en ik kan dat geld nu goed gebruiken. Overigens koop ik altijd autos waar gewoon nog fabrieksgarantie op zit etc. Huidige heeft ook gewoon nog garantie etc.
6K verdienen wordt lastig als alle vergelijkbare modellen ook 6K duurder zijn geworden.

Wat voor occasion zou je willen kopen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
bmwgozer schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:18:
Je kan je auto toch niet verkopen zo lang je financial lease nog loopt? Einde lease krijg je pas je overschrijvingsbewijs.

Eerder aflossen zal een boete clausule aan vast zitten. Heb je die meegenomen in je berekening?
Er zit geen boete op. Kunt gewoon aflossen.

Ik zit te denken aan een hybride/full electric, maar de vraag blijft welke van de drie keuzes het beste zou zijn.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:25:
[...]

Er zit geen boete op. Kunt gewoon aflossen.

Ik zit te denken aan een hybride/full electric, maar de vraag blijft welke van de drie keuzes het beste zou zijn.
Dat ligt helemaal aan je gebruik en gekozen model. Als je dat weet levert een simpel rekensommetje het antwoord op je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
Volledig elektrisch (geen wegenbelasting tot 2024) en bij voorkeur een waar je gratis kan laden eerste jaar.

Haal je je maximale winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Sethro schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:28:
[...]

Dat ligt helemaal aan je gebruik en gekozen model. Als je dat weet levert een simpel rekensommetje het antwoord op je vraag.
Het gaat mij echt om de keuze private, short of financial. Wat het kost is mij bekend namelijk 300-500 in die range.

@Twardt Jawel. Normaliter zou deze auto nu ongeveer 8-9k opbrengen en nu een stuk meer omdat de tweedehands markt zo hot is.

@bmwgozer Ja hoor dat kan gewoon. Je spreekt prijs af met garage en laat de auto daar staan ter onderpand. 24 uur later hebben hun het bewijs van de leasemaatschappij.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
bmwgozer schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:31:
Volledig elektrisch (geen wegenbelasting tot 2024) en bij voorkeur een waar je gratis kan laden eerste jaar.

Haal je je maximale winst.
Klinkt leuk,maar de wegenbelasting NA 2025 is wel tering hoog als ik dat zo mag formuleren. Ik ga geen 300-500 per kwartaal betalen aan wegenbelasting. Dat is absurd. Die nieuwe Volvo EX90 gaat €561 per kwartaal kosten aan wegenbelasting. Leuk dat elektrisch rijden :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hebt een financial lease contract. Da's iets anders dan een lening ;)
Stel je zou het contract openbreken, wat betaal je dan aan opzegvergoeding / boetes? Dat moet je ook meenemen :)
Verder zou ik even kijken wie er op papier eigenaar is van die auto. Iets zegt me dat je dat zelf niet bent namelijk ;)

Voor het aanschaffen van een auto en wat de maandelijkse kosten zijn kun je bij de ANWB terecht: https://www.anwb.nl/auto/autokosten
geeft een redelijke indicatie.

Maar onder de streep denk ik dat je eerst je feiten helder moet hebben. Een lease mij wil over het algemeen best je auto eerder terugnemen, maar als je een beetje pech hebt betaal je dus idd de volledige som terug

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:34:
[...]

Klinkt leuk,maar de wegenbelasting NA 2025 is wel tering hoog als ik dat zo mag formuleren. Ik ga geen 300-500 per kwartaal betalen aan wegenbelasting. Dat is absurd. Die nieuwe Volvo EX90 gaat €561 per kwartaal kosten aan wegenbelasting. Leuk dat elektrisch rijden :D
Nou dat was eenvoudig nu heb je nog maar twee keuzes om uit te zoeken / kiezen. Dat gaat rap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:32:
[...]

Het gaat mij echt om de keuze private, short of financial. Wat het kost is mij bekend namelijk 300-500 in die range.

@Twardt Jawel. Normaliter zou deze auto nu ongeveer 8-9k opbrengen en nu een stuk meer omdat de tweedehands markt zo hot is.

@bmwgozer Ja hoor dat kan gewoon. Je spreekt prijs af met garage en laat de auto daar staan ter onderpand. 24 uur later hebben hun het bewijs van de leasemaatschappij.
Typisch:
  • short lease - flexibel, zorgeloos, duurst
  • private lease - minder flexibel, zorgeloos, iets minder duur
  • financial lease - meer keuze, met zorgen/risico (restwaarde, onderhoud), goedkoper
  • eigendom - alle keuze, met zorgen/risico (restwaarde, onderhoud), goedkoopst
Wat vind jij dus belangrijk?

In je TS ben je appels met peren aan vergelijken, nieuwe autos en tweedehands, en focus je alleen op maandlasten. Je moet naar de totale kosten over de looptijd kijken, incl initiële inleg/aanschaf, maandelijkse lasten, onderhoud, restwaarde, etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Sethro op 25-04-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:08:
[...]

6k op kan verdienen? Die heb je zelf afgelost neem ik aan...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:23
MikeyMan schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:42:
[...]

6k op kan verdienen? Die heb je zelf afgelost neem ik aan...?
"Jawel. Normaliter zou deze auto nu ongeveer 8-9k opbrengen en nu een stuk meer omdat de tweedehands markt zo hot is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Sethro schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:39:
[...]

Typisch:
  • short lease - flexibel, zorgeloos, duurst
  • private lease - minder flexibel, zorgeloos, iets minder duur
  • financial lease - meer keuze, met zorgen/risico (restwaarde, onderhoud), goedkoper
  • eigendom - alle keuze, met zorgen/risico (restwaarde, onderhoud), goedkoopst
Wat vind jij dus belangrijk?

In je TS ben je appels met peren aan vergelijken, nieuwe autos en tweedehands, en focus je alleen op maandlasten. Je moet naar de totale kosten over de looptijd kijken, incl initiële inleg/aanschaf, maandelijkse lasten, onderhoud, restwaarde, etc.
Thanks. Overigens kun je PL ook gewoon met een occasion doen. Ik kijk inderdaad naar het maandbedrag. Volledige som is eigenlijk niet relevant, aangezien ik deze auto max 2 jaar ga rijden. Ik denk dat het niet zo heel veel scheelt tussen de keuzes, maar dat is een aanname.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Out of the box optie:
Hoe vaak heb je de auto nodig per week? En is een Greenwheels of SnappCar abo wellicht een optie?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:36
[...]

Als je het over auto's hebt van 300-500 per maand moet je voor wegenbelasting niet een auto van 100000 euro en 3000+ kilo nemen als voorbeeld, dit komt zo behoorlijk kortzichtig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dehardstyler schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:48:
[...]

"Jawel. Normaliter zou deze auto nu ongeveer 8-9k opbrengen en nu een stuk meer omdat de tweedehands markt zo hot is."
Minder verlies zou de lading beter dekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Loei123 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:17:
[...]

Als je het over auto's hebt van 300-500 per maand moet je voor wegenbelasting niet een auto van 100000 euro en 3000+ kilo nemen als voorbeeld, dit komt zo behoorlijk kortzichtig over.
Denk dat je je vergist. Kia Niro €300 per kwartaal, Skoda Enyaq €400. Het is niet alleen dat de hele dure auto's een hoge wegenbelasting hebben. Gewicht is gewoon een groot probleem voor EV icm wegenbelasting.

@The Eagle Dagelijks gebruik. Wel goede tip!

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:23:
[...]

Denk dat je je vergist. Kia Niro €300 per kwartaal, Skoda Enyaq €400. Het is niet alleen dat de hele dure auto's een hoge wegenbelasting hebben. Gewicht is gewoon een groot probleem voor EV icm wegenbelasting.

@The Eagle Dagelijks gebruik. Wel goede tip!
Als je 300 per kwartaal veel vindt, moet je toch even aangeven naar wat voor type auto je op zoek bent.

In 2025 krijg je nog 75% korting trouwens.
Daarnaast moet je je afvragen dat wanneer EV's het huidige tarief voor benzine auto's moeten kosten, wat benzine auto's tegen die tijd kosten qua wegenbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je zou ook nog naar een abo van Lync & co kunnen kijken.

Maar zet eerst alles maar eens tegen elkaar af, en dan delen door 24 om te kijken wat het verschil over twee jaar per maand is. Ik gok tientjes werk. Of het je dat alle moeite waard is mag je zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Loei123 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:27:
[...]

Als je 300 per kwartaal veel vindt, moet je toch even aangeven naar wat voor type auto je op zoek bent.

In 2025 krijg je nog 75% korting trouwens.
Daarnaast moet je je afvragen dat wanneer EV's het huidige tarief voor benzine auto's moeten kosten, wat benzine auto's tegen die tijd kosten qua wegenbelasting.
Ik betaal nu €125 ofzo per kwartaal ( hybride ). Ik rij een Audi E-Tron Sportswagon. Zoek vooral ruime auto ivm kids.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
The Eagle schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:28:
Je zou ook nog naar een abo van Lync & co kunnen kijken.

Maar zet eerst alles maar eens tegen elkaar af, en dan delen door 24 om te kijken wat het verschil over twee jaar per maand is. Ik gok tientjes werk. Of het je dat alle moeite waard is mag je zelf bepalen.
Lync en co interessant! Is zo te zien hetzelfde als wat o.a Skoda aanbied. Maandelijks opzegbaar etc. Ik ga eens neuzen

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:29:
[...]

Ik betaal nu €125 ofzo per kwartaal ( hybride ). Ik rij een Audi E-Tron Sportswagon. Zoek vooral ruime auto ivm kids.
Je hebt het geluk gehad dat ze een paar jaar terug spotgoedkoop waren. Is niet meer. Hoe je ook gaat rekenen: het kost je meer dan het je nu kost. De vraag is dan meer vanaf wanneer je meer wilt gaan betalen, nu of later ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
The Eagle schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:30:
[...]

Je hebt het geluk gehad dat ze een paar jaar terug spotgoedkoop waren. Is niet meer. Hoe je ook gaat rekenen: het kost je meer dan het je nu kost. De vraag is dan meer vanaf wanneer je meer wilt gaan betalen, nu of later ;)
Helemaal mee eens, je hebt geluk gehad.

Maar voor wat je nu rijdt en wat je wil geen rijden ben je normaliter veel duurder uit, dus deze periode als winst nemen en nu normale bedragen gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Loei123 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:33:
[...]

Helemaal mee eens, je hebt geluk gehad.

Maar voor wat je nu rijdt en wat je wil geen rijden ben je normaliter veel duurder uit, dus deze periode als winst nemen en nu normale bedragen gaan betalen.
Dat het wat duurder gaat worden is ok. Dat short flex lease waarbij je maandelijks kunt opzeggen daarin is nog niet veel keus qua merken. Als ik bijvoorbeeld kies voor een Skoda Kamiq dan zou ik €469 betalen all-inclusive. Nu betaal ik ongeveer €379 all-inclusive. Verschil valt dus mee. Jammere is alleen dat je de auto maar beperkt kunt samenstellen.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 13:54
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:44:
[...]

Dat het wat duurder gaat worden is ok. Dat short flex lease waarbij je maandelijks kunt opzeggen daarin is nog niet veel keus qua merken. Als ik bijvoorbeeld kies voor een Skoda Kamiq dan zou ik €469 betalen all-inclusive. Nu betaal ik ongeveer €379 all-inclusive. Verschil valt dus mee. Jammere is alleen dat je de auto maar beperkt kunt samenstellen.
Maar nu, met financial lease, wordt de auto van jou neem ik aan? Met shortlease heb je niets meer als je hem inlevert?

Dat is toch geen vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Thomas18GT schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:45:
[...]

Maar nu, met financial lease, wordt de auto van jou neem ik aan? Met shortlease heb je niets meer als je hem inlevert?

Dat is toch geen vergelijking?
Dat is geen vergelijking maar dat hoeft ook niet. Ik moet gewoon asap een vervangende auto hebben voorlopig. Shortlease heb je inderdaad niks. Met private ook niet en met financial wel.

Met financial is de auto in principe direct van jezelf, alhoewel leasemaatschappij altijd het vrijwaringsbewijs in onderpand heeft tot je hem verkoopt etc

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:44:
[...]

En Skoda Kamiq is geen grotere auto dan wat je nu rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:47:
[...]

Dat is geen vergelijking maar dat hoeft ook niet. Ik moet gewoon asap een vervangende auto hebben voorlopig. Shortlease heb je inderdaad niks. Met private ook niet en met financial wel.

Met financial is de auto in principe direct van jezelf, alhoewel leasemaatschappij altijd het vrijwaringsbewijs in onderpand heeft tot je hem verkoopt etc
Heb je 15k liggen voor eventueel een fatsoenlijke tweedehands?
Ja => dat doen
Nee => leasen, en of je dan short lease of private lease doet is een simpele rekensom lijkt me, aangezien je de all-in maandtarieven kunt vergelijken.

En inderdaad de Skoda Kamiq is eerder een hoge versie van een vorm tussen de Polo en Golf in. Niet bepaald een ruime auto..

Leuke site om auto-afmetingen te vergelijken: https://www.carsized.com/...-vs-skoda-kamiq-2019-suv/

[ Voor 16% gewijzigd door Thomas18GT op 25-04-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Thomas18GT schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:49:
[...]

Ja => dat doen
Nee => leasen, en of je dan short lease of private lease doet is een simpele rekensom lijkt me, aangezien je de all-in maandtarieven kunt vergelijken.

En inderdaad de Skoda Kamiq is eerder een hoge versie van een vorm tussen de Polo en Golf in. Niet bepaald een ruime auto..
Ik vind dat er bij PL wel grote nadelen zijn zoals de duur van het contract o.a. Kamiq is denk ik even groot als mijn huidige auto. Niet groter denk ik inderdaad.

Naast Skoda vind ik geen merken die werken met maandabonnementen.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:52:
[...]

Ik vind dat er bij PL wel grote nadelen zijn zoals de duur van het contract o.a. Kamiq is denk ik even groot als mijn huidige auto. Niet groter denk ik inderdaad.

Dit is een handige site: www.carsized.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Thomas18GT schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:49:
[...]

Ja => dat doen

Leuke site om auto-afmetingen te vergelijken: https://www.carsized.com/...-vs-skoda-kamiq-2019-suv/
Volgens die site heeft de Kamiq een ruimte van 1500 liter. Mijn Audi 1100

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loei123
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:54:
[...]

Volgens die site heeft de Kamiq een ruimte van 1500 liter. Mijn Audi 1100
Kids meenemen met een platte achterbank lijkt mij minder handig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Loei123 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:56:
[...]

Kids meenemen met een platte achterbank lijkt mij minder handig. ;)
Dat is zo, maar de site geeft aan dat de Kamiq 22% meer cargo space heeft. Dat wil dan toch zeggen dat de kofferbak simpelweg groter is?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
[...]

Tsja voordeel voor PL is iets goedkoper, omdat je hem wat langer rijdt. Shortlease is wat duurder maar maandelijks opzegbaar, net wat je nodig hebt. Lijkt me een makkelijke keuze als je weet voor hoelang je hem wil hebben.
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:57:
[...]

Dat is zo, maar de site geeft aan dat de Kamiq 22% meer cargo space heeft. Dat wil dan toch zeggen dat de kofferbak simpelweg groter is?
Met de bank plat wel ja.

[ Voor 20% gewijzigd door Thomas18GT op 25-04-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Thomas18GT schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:57:
[...]

Tsja voordeel voor PL is iets goedkoper, omdat je hem wat langer rijdt. Shortlease is wat duurder maar maandelijks opzegbaar, net wat je nodig hebt. Lijkt me een makkelijke keuze als je weet voor hoelang je hem wil hebben.

[...]

Met de bank plat wel ja.
Lijkt mij ook een makkelijke keuze. Alleen vind ik amper aanbod, buiten Skoda dan en Peugeot geloof ik.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:58:
[...]

Lijkt mij ook een makkelijke keuze. Alleen vind ik amper aanbod, buiten Skoda dan en Peugeot geloof ik.
Haha nou succes bij de Skoda en Peugeot dealer dan :D

Hier zie ik overigens best veel merken in de shortlease, eerste link van Google:
https://www.vwpshortlease.nl/acties

[ Voor 17% gewijzigd door Thomas18GT op 25-04-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:57:
[...]

Je moet naar cargo volume kijken, en dan niet de max.

Ik kan alleen niet goed herleiden welk model een Audi E-Tron Sportswagon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Loei123 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:01:
[...]

Je moet naar cargo volume kijken, en dan niet de max.

Ik kan alleen niet goed herleiden welk model een Audi E-Tron Sportswagon is.
Model 2016 A3.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Aaaaah, dat verklaart ontzettend veel, wat je eerder omschreef was een SUV namelijk.

Ja, dan zal een Kamiq meer ruimte hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
Loei123 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:04:
[...]

Aaaaah, dat verklaart ontzettend veel, wat je eerder omschreef was een SUV namelijk.

Ja, dan zal een Kamiq meer ruimte hebben.
Juah, de A3 is zelfs langer dan de Kamiq, die heeft alleen wat meer ruimte in de hoogte.

https://www.carsized.com/...-vs-skoda-kamiq-2019-suv/

Overigens is de Kamiq bij Skoda met shortlease 469 euro per maand met de meest kale versie en 12k kilomters per jaar, 0,18 ct/km extra.

Met 20k kilometer per jaar komt er nog 120 euro bij per maand.
Richh schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:07:
[...]

Feitelijk weten we helemaal niet waar die wegenbelasting precies naar toe gaat na 2025. Alle 'voorspellingen' trekken gewoon het huidige benzine-tarief door. Dat is natuurlijk erg raar en onrealistisch.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat EV's duurder gaan worden in de wegenbelasting dan benzine-auto's.
Ze belasten de wegen toch ook zwaarder met hun gewicht? Alles wat ze goedkoper zouden zijn moet in de vorm van een subsidie. We weten allemaal hoe snel die afgeschaft kunnen worden.

[ Voor 50% gewijzigd door Thomas18GT op 25-04-2023 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:03
[...]

Feitelijk weten we helemaal niet waar die wegenbelasting precies naar toe gaat na 2025. Alle 'voorspellingen' trekken gewoon het huidige benzine-tarief door. Dat is natuurlijk erg raar en onrealistisch.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat EV's duurder gaan worden in de wegenbelasting dan benzine-auto's.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Richh schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:07:
[...]

Waarom onwaarschijnlijk? Een EV is zwaarder en aangezien gewicht een belangrijke rol speelt in de calculatie van de wegenbelasting zie ik het eerder duurder worden of rekening rijden uiteindelijk.

@Thomas18GT Mijn Audi is geen kleine auto overigens. Kinderwagen kan er prima in zeg maar. Sterker nog de langste man van Nederland The Dutch Giant ( 2,18 meter ) rijd ook in deze auto. Enige auto waar hij in kan :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:11:
[...]

Waarom onwaarschijnlijk? Een EV is zwaarder en aangezien gewicht een belangrijke rol speelt in de calculatie van de wegenbelasting zie ik het eerder duurder worden of rekening rijden uiteindelijk.

@Thomas18GT Mijn Audi is geen kleine auto overigens. Kinderwagen kan er prima in zeg maar. Sterker nog de langste man van Nederland The Dutch Giant ( 2,18 meter ) rijd ook in deze auto. Enige auto waar hij in kan :D
Geen idee of je het nu over de A3 hebt of niet, maar dat is gewoon een maatje Golf. Er zijn heel veel grotere auto's dan dat hoor :+

Haha gevonden, inderdaad de A3 dus:
YouTube: THE DUTCH GIANT 2.18m lang rijdt in een AUDI A3 E-tron?? | Past dat?! 💪

[ Voor 11% gewijzigd door Thomas18GT op 25-04-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Thomas18GT schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:14:
[...]

Geen idee of je het nu over de A3 hebt of niet, maar dat is gewoon een maatje Golf. Er zijn heel veel grotere auto's dan dat hoor :+
A3 Sportswagon/Sportsback heb ik. Dat is net een station. Dat is niet hetzelfde als de normale A3 ;)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:15:
[...]

A3 Sportswagon/Sportsback heb ik. Dat is net een station. Dat is niet hetzelfde als de normale A3 ;)
Bedoel je dan de sedan? Er is h
Geen wagon variant van de a3 en met 2.18 meter zijn er genoeg betere auto's te vinden om je in te verplaatsen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
Loei123 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:18:
[...]

Geen wagon variant van de a3 en met 2.18 meter zijn er genoeg betere auto's te vinden om je in te verplaatsen. :+
Hij bedoelt gewoon de A3 sportback, wat de normale standaard A3 is, en zeker geen station :+

Hier heb je hem in vergelijking met een Golf 7 station, die is bijna 26cm langer..

https://www.carsized.com/...kswagen-golf-2012-estate/

[ Voor 23% gewijzigd door Thomas18GT op 25-04-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Thomas18GT schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:19:
[...]

Hij bedoelt gewoon de A3 sportback, wat de normale standaard A3 is, en zeker geen station :+
Ja oké, maar dat heeft letterlijk niks met een station te maken. Ik denk dat je de gewenste ruimte al gaat vinden in een Corolla TS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:44

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Dat ze bij Audi een hatchback "sportswagon" noemen maakt het nog geen station....
Even 3 modellen naast elkaar gezet (let alleen op maten, uitvoering en prijs wss niet representatief)
Audi A3 sportback 2016 naast nieuwe Skoda Kamiq (opgehoogde Fabia/Polo) en Octavia Combi (echte ruime C-segment stationwagon)
https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/88545-106404-100956/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Loei123 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:18:
[...]

Je moet dat filmpje maar eens kijken met hem. Hij past nieteens in een Rolls Royce haha. Heeft o.a. met de lage instap te maken van de A3.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:21:
[...]

Je moet dat filmpje maar eens kijken met hem. Hij past nieteens in een Rolls Royce haha. Heeft o.a. met de lage instap te maken van de A3.
Zou kunnen, maar een A3 is niet de enige auto waar hij in past, en je A3 zal toch krapper zijn dan veel andere auto's zoals die Kamiq of een Corolla TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
gwystyl schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:21:
Dat ze bij Audi een hatchback "sportswagon" noemen maakt het nog geen station....
Even 3 modellen naast elkaar gezet (let alleen op maten, uitvoering en prijs wss niet representatief)
Audi A3 sportback 2016 naast nieuwe Skoda Kamiq (opgehoogde Fabia/Polo) en Octavia Combi (echte ruime C-segment stationwagon)
https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/88545-106404-100956/
Handig! Ik denk dat ik even wat proefritjes ga aanvragen. Kamiq is een optie. Mitsubishi ASX misschien ook wel. Mochten jullie nog opties weten hoor ik het graag!

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Loei123 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:23:
[...]

Zou kunnen, maar een A3 is niet de enige auto waar hij in past, en je A3 zal toch krapper zijn dan veel andere auto's zoals die Kamiq of een Corolla TS.
Is de enige ja. Zelfs in zijn eigen Lamborghini past hij niet lol.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

Dat is helemaal nog niet bekend wat de wegenbelasting daadwerkelijk vanaf 2026 gaat worden: er wordt nu ook gesproken over vervroegd invoeren van rekeningrijden, dan kun je op tien vingers aftellen dat je met electrische auto goedkoper uit gaat zijn.

En waarom zou een electrische auto net zo zwaar belast gaan worden als een benzine? De doelstelling is toch om electrische rijden te stimuleren, dus ik geloof er niets van dat de wegenbelasting voor electrische autos hetzelfde wordt als voor benzineautos.

Als dat toch zo is? Nu is het 2023 en de voorwaarde van de SEPP subsidie is, dat je de auto 3 jaar in eigendom dient te hebben. Nou 2023, 2024 en 2025 hoef je geen wegenbelasting te betalen. Waarbij in 2025 het kwart tarief zal gelden, voor de wegenbelasting die het kabinet nog moet vaststellen.

Bedoel: een diesel kost toch ook veel meer in de wegenbelasting, hoe logisch is het dan dat een benzineauto van hetzelfde gewicht even veel in de wegenbelasting kost als electrische? Aangezien electrische 0 uitstoot heeft en dus beter voor het milieu is.

Ik heb juist bewust nu de overstap gemaakt: want vroeg of laat, wordt rekeningrijden toch ingevoerd en zoals het uit ziet ga je dan het goedkoopste uit zijn met electrische. Voor € 15000 exclusief de subsidie, kun je best een leuke electrische auto vinden.

Je moet alleen niet verwachten dat je dan een actieradius van 500km hebt, want zelfs al hadden die autos dat 4 jaar geleden: de accu is onderhevig aan degradatie, wat het snelste gaat de eerste paar jaar. Daarna vlakt het af. Maar hoe dan ook zul je minder ver op de batterij komen, dan toe die nieuw was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Marco-Peters schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:25:
[...]

Dat is helemaal nog niet bekend wat de wegenbelasting daadwerkelijk vanaf 2026 gaat worden: er wordt nu ook gesproken over vervroegd invoeren van rekeningrijden, dan kun je op tien vingers aftellen dat je met electrische auto goedkoper uit gaat zijn.

En waarom zou een electrische auto net zo zwaar belast gaan worden als een benzine? De doelstelling is toch om electrische rijden te stimuleren, dus ik geloof er niets van dat de wegenbelasting voor electrische autos hetzelfde wordt als voor benzineautos.

Als dat toch zo is? Nu is het 2023 en de voorwaarde van de SEPP subsidie is, dat je de auto 3 jaar in eigendom dient te hebben. Nou 2023, 2024 en 2025 hoef je geen wegenbelasting te betalen. Waarbij in 2025 het kwart tarief zal gelden, voor de wegenbelasting die het kabinet nog moet vaststellen.

Bedoel: een diesel kost toch ook veel meer in de wegenbelasting, hoe logisch is het dan dat een benzineauto van hetzelfde gewicht even veel in de wegenbelasting kost als electrische? Aangezien electrische 0 uitstoot heeft en dus beter voor het milieu is.

Ik heb juist bewust nu de overstap gemaakt: want vroeg of laat, wordt rekeningrijden toch ingevoerd en zoals het uit ziet ga je dan het goedkoopste uit zijn met electrische. Voor € 15000 exclusief de subsidie, kun je best een leuke electrische auto vinden.

Je moet alleen niet verwachten dat je dan een actieradius van 500km hebt, want zelfs al hadden die autos dat 4 jaar geleden: de accu is onderhevig aan degradatie, wat het snelste gaat de eerste paar jaar. Daarna vlakt het af. Maar hoe dan ook zul je minder ver op de batterij komen, dan toe die nieuw was.
Uitstoot is alleen niet de belangrijkste graadmeter voor de wegenbelasting. Dat is gewicht. Met een zware EV belast je het wegdek behoorlijk zeg maar. Overigens denk ik dat auto rijden peperduur gaat worden. Rekening rijden of niet.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:25:
[...]

Je snapt dat deze man gewoon in een BMW 5 serie past toch?

Je zult nu wel genoeg info hebben gok ik, Kia (E) Niro zou je nog kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Loei123 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:27:
[...]

Je snapt dat deze man gewoon in een BMW 5 serie past toch?

Je zult nu wel genoeg info hebben gok ik, Kia (E) Niro zou je nog kunnen overwegen.
Volgens hemzelf past dat niet ivm stuur etc, filmpje staat op youtube. Kia Niro niet leverbaar wel goede optie

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:25:
[...]

YouTube: The Dutch Giant: looking for my new car.

Hij past zelfs in een Aygo..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
Ja en rijden? Ik pas ook in een smart :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Oke dus we hebben nu;

Kia Niro
Mitsubishi ASX
Skoda Kamiq

Wat zou nog meer passen? Veel ruimte het liefst. Renault Megane E-Tech is net te duur jammer genoeg

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:30:
Oke dus we hebben nu;

Kia Niro
Mitsubishi ASX
Skoda Kamiq

Wat zou nog meer passen? Veel ruimte het liefst. Renault Megane E-Tech is net te duur jammer genoeg
Een megane etech is niet groter dan je a3, ik zou wel www.carsized.com gebruiken om dat te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:29:
[...]

Ja en rijden? Ik pas ook in een smart :D
Hij komt toch rijdend aan 8)7

Er zijn zoveel auto's, van mij mag je lekker zelf op onderzoek uit.
Wat je nu noemt is een B-segment crossover (die Kamiq). Alles vanaf het C-segment met een kont of station zou groot genoeg moeten zijn voor je.

https://www.anwb.nl/auto/...r/anwb-tipt-11x-crossover

Hier heb je er alvast 11

[ Voor 10% gewijzigd door Thomas18GT op 25-04-2023 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
CryptoNL schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:11:
[...]

Omdat gewicht nou eenmaal een bizar domme manier is om een tarief op te bepalen :P dat men daar aan blijft vasthouden heeft te maken met gewenning. Imho is er geen enkel argument waarom men in een toekomstige vorm van wegenbelasting zou blijven kijken naar gewicht.

Momenteel meten we letterlijk met 10 maten. Want voor iedere transportvorm hebben we een eigen tarief :) per brandstofvorm maken we verschil, per carroserrievorm, maar zelfs bij of de eigenaar zakelijk of particulier is. Dikke SUV's zie je dan ook regelmatig met vachtwagenkenteken.

Fun fact: een Dodge RAM 1500 4x4 V8 (2600kg) op grijs kenteken kost ongeveer evenveel wegenbelasting als een VW Golf voor particulieren.
Andere fun fact: een postbezorgbus die honderden kilometers per dag aflegt draagt minder bij aan de staatskas dan een kleine stadsauto die maar een paar dagen per maand rijdt.
Thomas18GT schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:06:
Ze belasten de wegen toch ook zwaarder met hun gewicht?
En waarom doet dat er eigenlijk toe? :P als dat een probleem zou zijn, waarom is een vrachtwagen (die met lading maar zo het tienvoudige van een personenauto weegt, op een veel kleiner deeloppervlak) dan goedkoper in de wegenbelasting?
Asfalt kan prima gewicht dragen :)

Nee, belangrijker is dat wegenbelasting bestaat om de provincies geld op te leveren. En ondertussen moeten we ook klimaatdoelen halen. Dat gaat hand in hand met CO2 en stikstofuitstoot. En eventueel Euronormen, die dat soort cijfers al lange tijd vastleggen. Het zou veel logischer zijn om een toekomstige vorm van wegenbelasting (of dat nou met vast tarief of 'rekeningrijden), daarop te baseren. Dat is ook in lijn met de huidige norm (hybrides halftarief bijvoorbeeld). Voorlopig lijkt het dat er voor 2025 een 75% kortingstarief, maar ook die regel kan ik nergens vinden op sites van de overheid en de vraag is wat er dan daarna gaat gebeuren.

We hebben allemaal dit proefballonnetje in de media gehoord. Waarom; om klimaatdoelen. Dan is het toch super onwaarschijnlijk dat EV's duurder gaan worden in de wegenbelasitng?

Het is echt oer, oerstom dat onze overheid geen 100% zekere plannen voor >2025 bekend maakt. In plaats van wat vage plannetjes over 'benzine moet duurder gemaakt worden' is het veel duidelijker en concreter als je een autokoper nu zekerheid geeft hoe heffingen er over 3 jaar uit zien. Want nu zie je (heel terecht!) dat veel consumenten wat koudwatervrees hebben.
Thomas18GT schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:06:
Alles wat ze goedkoper zouden zijn moet in de vorm van een subsidie. We weten allemaal hoe snel die afgeschaft kunnen worden.
Het is natuurlijk onhoudbaar dat EV's het 0-tarief blijven behouden, omdat de provincies ook geld nodig hebben.
Realistischer is een laag tarief voor EV's, en een (nog) hoger tarief op brandstoffen en/of kilometerheffingen op benzine en voornamelijk diesel. Nogmaals: de proefballonnetjes voor dat laatste worden de laatste jaren regelmatig gelanceerd. Don't shoot the messenger :P

TLDR; ik kan je geen garanties geven. Maar dat geldt letterlijk voor alle vormen van persoonlijk transport.
Als je onzeker bent over de tarieven die een EV gaat kosten per 2026, dan zou ik toch minstens net zo onzeker zijn over de benzinetarieven tegen die tijd.
En als je echt niet durft: er zijn best wat EV's <1650kg te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 25-04-2023 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
Richh schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:38:
[...]

Omdat gewicht nou eenmaal een bizar domme manier is om een tarief op te bepalen :P dat men daar aan blijft vasthouden heeft te maken met gewenning. Imho is er geen enkel argument waarom men in een toekomstige vorm van wegenbelasting zou blijven kijken naar gewicht.

Momenteel meten we letterlijk met 10 maten. Want voor iedere transportvorm hebben we een eigen tarief :) per brandstofvorm maken we verschil, per carroserrievorm, maar zelfs bij of de eigenaar zakelijk of particulier is. Dikke SUV's zie je dan ook regelmatig met vachtwagenkenteken.

Fun fact: een Dodge RAM 1500 4x4 V8 (2600kg) op grijs kenteken kost ongeveer evenveel wegenbelasting als een VW Golf voor particulieren.
Andere fun fact: een postbezorgbus die honderden kilometers per dag aflegt draagt minder bij aan de staatskas dan een kleine stadsauto die maar een paar dagen per maand rijdt.

[...]

En waarom doet dat er eigenlijk toe? :P als dat een probleem zou zijn, waarom is een vrachtwagen (die met lading maar zo het tienvoudige van een personenauto weegt, op een veel kleiner deeloppervlak) dan goedkoper in de wegenbelasting?
Asfalt kan prima gewicht dragen :)

Nee, belangrijker is dat wegenbelasting bestaat om de provincies geld op te leveren. En ondertussen moeten we ook klimaatdoelen halen. Dat gaat hand in hand met CO2 en stikstofuitstoot. En eventueel Euronormen, die dat soort cijfers al lange tijd vastleggen. Het zou veel logischer zijn om een toekomstige vorm van wegenbelasting (of dat nou met vast tarief of 'rekeningrijden), daarop te baseren. Dat is ook in lijn met de huidige norm (hybrides halftarief bijvoorbeeld). Voorlopig lijkt het dat er voor 2025 een 75% kortingstarief, maar ook die regel kan ik nergens vinden op sites van de overheid en de vraag is wat er dan daarna gaat gebeuren.

We hebben allemaal dit proefballonnetje in de media gehoord. Waarom; om klimaatdoelen. Dan is het toch super onwaarschijnlijk dat EV's duurder gaan worden in de wegenbelasitng?

Het is echt oer, oerstom dat onze overheid geen 100% zekere plannen voor >2025 bekend maakt. In plaats van wat vage plannetjes over 'benzine moet duurder gemaakt worden' is het veel duidelijker en concreter als je een autokoper nu zekerheid geeft hoe heffingen er over 3 jaar uit zien. Want nu zie je (heel terecht!) dat veel consumenten wat koudwatervrees hebben.

[...]

Het is natuurlijk onhoudbaar dat EV's het 0-tarief blijven behouden, omdat de provincies ook geld nodig hebben.
Realistischer is een laag tarief voor EV's, en een (nog) hoger tarief op brandstoffen en/of kilometerheffingen op benzine en voornamelijk diesel. Nogmaals: de proefballonnetjes voor dat laatste worden de laatste jaren regelmatig gelanceerd.
Hetzelfde was met de bijtelling. Iedereen lokken naar een EV en ondertussen zitten we weer bijna op 22% en besteld iedereen nog snel even een benzineauto nu het nog kan..

Ik geloof best dat je met een EV de komende jaren nog wat korting krijgt, totdat het grootste deel van de bevolking er een heeft. Uiteindelijk moet er gewoon elk jaar meer geld aan (wegen)belasting binnenkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Thomas18GT schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:45:
[...]

Hetzelfde was met de bijtelling. Iedereen lokken naar een EV en ondertussen zitten we weer bijna op 22% en besteld iedereen nog snel even een benzineauto nu het nog kan..
Met als wezenlijk verschil dat die bijtelling een lease-leven gelijk blijft, en een tariefaanpassing direct geldt ook voor bestaande eigenaren.
Dat had trouwens ook bijzonder veel invloed op de occasionprijzen (een 3-jaar oude 4% Tesla was regelmatig duurder dan een splinternieuwe die dan op 16% bijtelling kwam) en werkte dus averechts. Niet meer dan prima dat die bijtelling omhoog geschroefd is.

Verder zie ik niet dat 'iedereen nog even een benzineauto besteld nu het nog kan'. De landelijke verkoopcijfers wijzen daar ook niet op jaar-op-jaar (ja, in december zie je een EV spike en in januari maar weinig, omdat bijtellingseffect).
Ik geloof best dat je met een EV de komende jaren nog wat korting krijgt, totdat het grootste deel van de bevolking er een heeft. Uiteindelijk moet er gewoon elk jaar meer geld aan (wegen)belasting binnenkomen.
Exact.

Tegelijkertijd passen voorspellingen van 'een Niro gaat over een paar jaar €300 per kwartaal kosten' terwijl dat nu nog 0 is, daar natuurlijk ook niet bij, dat is zeer onwaarschijnlijk. Daar reageerde ik vooral op :P al was dat niet jouw uitspraak zie ik.

Uiteindelijk is MRB vooral een inkomstenbron voor provincies. Persoonlijk vind ik het raar dat die voornamelijk op het bordje van de automobilist terecht komt. De provincie doet ook heel veel voor mensen zonder auto, en ook degene zonder auto heeft veel profijt van de Nederlandse infrastructuur. Maargoed, dan gaan we offtopic.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 25-04-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

Bij private lease moet je ook verplicht alle schades laten herstellen, dat kost vaak dan weer € 500 eigen risico per schade. Terwijl er op de huidige occasion markt geeneens naar gekeken wordt _O-

Mijn vorige auto had lichte schade linksachter: daar is eens een parkerende auto langs afgereden. Grotendeels hersteld door het polijsten, of hoe dat ook heet? Er zat ook een deukje, die is eruit gehaald toen ik hagelschade liet herstellen. Voor de rest geen geld aanbesteed, dus gelaten voor wat het was.

Echter de wielkast links achter, was bij de vouw licht gedeukt. Zie je vrijwel niet en er zaten een paar krasjes, maar de enigste krasjes die de dealer wist te vinden waren de obvious krasjes van openslaande deuren. Dus ik heb veel geld in mijn zak kunnen houden, omdat ik nooit die lichte schade heb laten herstellen.

Bij Private lease gaan ze echter met een vergrootglas om de auto lopen, bij wijze van spreken. Want het zijn dan autos van 4 jaar oud en geen 8 jaar, wat de leeftijd van mijn vorige auto was. Dat laatste zal ook wel meegespeeld hebben.... bij een 4 jaar oude auto wegen schades zwaarder op de restwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Richh schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:53:
[...]

Met als wezenlijk verschil dat die bijtelling een lease-leven gelijk blijft, en een tariefaanpassing direct geldt ook voor bestaande eigenaren.

Verder zie ik niet dat 'iedereen nog even een benzineauto besteld nu het nog kan'. De landelijke verkoopcijfers wijzen daar ook niet op jaar-op-jaar (ja, in december zie je een EV spike en in januari maar weinig, omdat bijtellingseffect).
Je zou bijna verwachten dat we van de overheid zekerheid horen te krijgen mbt de wegenbelasting over een paar jaar, maar dat kunnen ze niet eens..

Dat tweede is natuurlijk ook geen jaar-op-jaar verhaal. In 2018/2019 zijn er voor het eerst grote aantallen EV's verkocht, vooral in de zakelijke lease. Al die rijders mochten en mogen een nieuwe auto uitzoeken dit jaar. Om mij heen zie er dus genoeg van een Model 3 (enige fatsoenlijk EV toen) overstappen naar een benzinemodel, want in de bijtelling toch even duur.

Ik verwacht ook niet dat een Niro 2 keer zo duur gaat zijn als een Golf station nee, dus er zal voor de EV wel een lager tarief komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Aankomende week aantal proefritten geboekt met o.a. de Mazda MX-30 en de Peugeot E-2008. Vooral die laatste is qua kosten en actieradius het meest interessant denk ik. Gaan voor een auto waar de kop net af is ( max 10.000 km op de teller ). Een splinternieuwe is A. flink duurder ( scheelt zomaar 5-10K euro ) en B. gewoonweg niet leverbaar op korte termijn.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tw34k3r5
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-10-2024
Ik zit nu ook in dubio wat ik ga doen.

Ik rij als ZZP-er tot nu toe met een youngtimer die ik zakelijk heb ingezet. De onderhouds- en reparatiekosten beginnen echter wel uti de hand te lopen.

Ik zit er aan te denken om een elektrische auto uit 2019 te nemen. Ze komen nu veel vrij uit de zakelijke markt omdat de periode van lage bijtelling voorbij is. Als ik dit in combinatie met zonnepanelen doe dan kan ik denk ik voordelig rijden.

Ik hik echter nog wel tegen de investering aan. Ik heb een voorstel gehad voor *knip, spam* gehad van een bemiddelaar die gespecialiseerd is in ZZP-ers, en dat ziet er op zich wel interessant uit. Of moet ik toch in mijn oude gebakje doorrijden en de hoge reparatie kosten (0,10 per km) op de koop toenemen?

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 28-10-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:22

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Tw34k3r5 dit topic is erg oud dus gaat dicht. Als je zelf een topic wilt openen ga uiteraard je gang: vul jouw post aan met verdere relevante informatie (voors en tegens, heb je al berekening gemaakt die je kunt delen, etc)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.