Volgorde werkzaamheden woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-06 13:45
Hallo allemaal,

Wij hebben een woning gekocht uit 1904.
Hier zit nagenoeg geen isolatie in.
We beginnen met de woonkamer en de keuken.
In de woonkamer zit een houten vloer die we eruit halen. Hier komt schuimbeton in.
Hieronder zet ik de volgorde van werkzaamheden even neer.
1. Plafond en muren strippen, oude vloer eruit.
2. Schuimbeton erin
3. Vloerverwarming plaatsen
4. Dekvloer laten plaatsen.
5. Plafond isoleren (Rockwool en gipsplaten)
6. Wanden isoleren (gedeelte met pir en een gedeelte met Rockwool)
7. Pvc vloer laten plaatsen

Ik ben een leek op dit gebied en ben benieuwd of deze volgorde goed is.
Zouden jullie dit ook zo doen?

Alvast bedankt,

Sybren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelvin46
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-06 07:26
Wij hebben een huis uit 1910 gekocht en hebben ongeveer dezelfde werkzaamheden als jullie. Wij houden ook grofweg jullie volgorde aan, alleen gebruiken wij geen Rockwool maar PIF voor de isolatie van ons plafond en PIR met gips en PIR met Fermacel voor onze muurisolatie. Hou verder ook direct rekening met het aanleggen van stroom en UTP. Vooraf alles uittekenen, bedenken waar je stroompunten en UTP kabels moeten komen voorkomt een hoop gedoe achteraf. Leg verder nog wat loze leidingen voor eventuele extra kabels, dan kan je altijd een extra stopcontact of UTP punt realiseren. Verder weet ik niet of jullie boven ook nog water/elektra/afvoeren moeten hebben, maar zorg dat deze ook aangelegd zijn, voordat je alles dicht gaat isoleren/beton gaat storten.

Verder een paar aandachtspunten bij schuimbeton:
- Zorg dat je relatief dik folie gebruikt, makkelijker verwerken en scheurt niet;
- Zorg dat je in je ruimtes gebruik maakt van piketpaaltjes om de hoogte van de schuimbetonvloer aan te geven (beter teveel dan te weinig, zo krijg je een zo strak mogelijke basis om vloerverwarming te leggen)
- Zorg dat je je folie strak in de hoeken verwerkt en dat het goed vastzit, anders krijg je gaten en kieren die je later moet vullen;

Vloerverwarming vastmaken op schuimbeton is niet makkelijk, wij hebben noppenplaten gebruikt, vervolgens hebben wij de vloerverwarming vastgezet met iets wat lijkt op dit https://www.elektrobode.n...chtmetaal-19-20-mm-100120 en schroeven van 10cm lang. Kleine schroeven trek je zo weer los uit het schuimbeton.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06 21:29
Ik heb laatst een soort gelijke klus gehad, daar heb ik deze planning voor aangehouden.

Woonkamer/keuken 60m2
Bijkeuken 16m2
Toilet 1,5 m2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kmu18gdT0rXIO0OFTc1vcCtxryw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRL65z0eRaimlCRlWSOoqVla.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door BBB-Nick op 25-04-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wat je ook gaat (laten) doen. Zorg voor een goed dossier voor het energielabel!
Meer info in dit topic: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:48
BBB-Nick schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:24:
Ik heb laatst een soort gelijke klus gehad, daar heb ik deze planning voor aangehouden.

Woonkamer/keuken 60m2
Bijkeuken 16m2
Toilet 1,5 m2

[Afbeelding]
Even los dat het een mooi overzicht geeft hoor, chapeau, ik doe het altijd op een bierviltje, dit geeft wel overzicht:

Maar: Dan hoop ik dat er maar een vliesje stuc op de wanden en plafond nodig was, want een week droogtijd is érg optimistisch ;)

Pas ook weer iemand geholpen, het moést en zoú gesaust worden want *redenen*.
3 weken later begon de eerste muurverf eraf te krullen en zien de 4 slaapkamers er niet meer uit.

houd dus écht rekening met een droogtijd van een week per mm.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
@Gwindorian

Met een week was het goed droog <3%

Er is ook geen 10mm stuc opgegaan, grove gaten en sleuven zijn gedicht met mp75, daarna alles twee keer met Vbk, is op kunsthars basis dus sneller uitgehard en een harder eindresultaat. Tevens was die net na de zomer dus lekker warm.

Dus hoe het op 20 /21 graden in de woning en vooral ventilators en ventileren. Zonder ventilator blijven de inwendige hoeken het langs nat.

Planning van te voren gemaakt en alles op de dag gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:48
BBB-Nick schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:57:
@Gwindorian

Met een week was het goed droog <3%

Er is ook geen 10mm stuc opgegaan, grove gaten en sleuven zijn gedicht met mp75, daarna alles twee keer met Vbk, is op kunsthars basis dus sneller uitgehard en een harder eindresultaat. Tevens was die net na de zomer dus lekker warm.

Dus hoe het op 20 /21 graden in de woning en vooral ventilators en ventileren. Zonder ventilator blijven de inwendige hoeken het langs nat.

Planning van te voren gemaakt en alles op de dag gehaald.
Dat heb je heel goed gedaan dan !
Maar je noemt nogal wat specifieke dingen op, ik wilde aangeven dat er over het algemeen meer tijd gaat zitten in drogen van stucwerk, mocht TS deze planning voor eigen blueprint overnemen.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
swijkman schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:16:
Hallo allemaal,

Wij hebben een woning gekocht uit 1904.
Hier zit nagenoeg geen isolatie in.
We beginnen met de woonkamer en de keuken.
In de woonkamer zit een houten vloer die we eruit halen. Hier komt schuimbeton in.
Hieronder zet ik de volgorde van werkzaamheden even neer.
1. Plafond en muren strippen, oude vloer eruit.
2. Schuimbeton erin
3. Vloerverwarming plaatsen
4. Dekvloer laten plaatsen.
5. Plafond isoleren (Rockwool en gipsplaten)
6. Wanden isoleren (gedeelte met pir en een gedeelte met Rockwool)
7. Pvc vloer laten plaatsen

Alvast bedankt,

Sybren
Ik vermoed dat je stap 1.5 vergeet, onder de bestaande vloer zul je vast wat dieper moeten graven.

Is het een bungalow dat je je plafond wilt isoleren?

Sowieso is de vraag hoe je huidige muur- en plafondopbouw is, afhankelijk daarvan moet je dampopen/-dichtkeuzes e.d. maken.

Houdt bij het leggen van de vloerverwarming rekening met de voorzetwanden, die wil je niet onnodig verwarmen.

Wil je geen beter glas? Daar gaat afhankelijk van de glassoort de meeste warmte heen.

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 25-04-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
Gwindorian schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:37:
[...]

Even los dat het een mooi overzicht geeft hoor, chapeau, ik doe het altijd op een bierviltje, dit geeft wel overzicht:
Ik heb een hekel aan planningen maken maar ik hoe weer heel erg van overzicht. Op deze manier kan je op een rustig moment alles goed op een rijtje zetten en je héb meteen wat om over te praten als je met onderaannemers zit. Wellicht geven die dan nog tips en ideeën en wellicht zeggen zij dat ze meer of minder tijd nodig hebben. Iedereen weet dan ook van elkaar wat er verwacht wordt.

Omdat ik hier nagenoeg alles zelf heb gedaan kon het zo gepland worden.

Als je veel laat doen, en ik denk dat ts dit gaat laten doen kan je beter wat ruimer plannen, dat scheelt je heel veel stress.

Want als er van iemand uit de pas loopt kan de volgende niet verder wat een hoop stress op kan leveren en dan moet je vaak inboeten met kwaliteit. En dat is iets wat je niet wil.

[ Voor 44% gewijzigd door BBB-Nick op 25-04-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
BBB-Nick schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:24:

Woonkamer/keuken 60m2
Bijkeuken 16m2
Toilet 1,5 m2

[Afbeelding]
-offtopic
Wow, dat plan ziet er goed uit, doe je iets in project management oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:28
swijkman schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:16:
Ergens moet je ook nog wat elektra toevoegen? En netwerk? Vergeet de loze leidingen niet naar je tuin of schuur. Liefst een mooie 100mm rioolbuis zonder bochten zodat je zelfs nog een warmtepomp buiten neer kan zetten. Loze leiding of dikke kabel naar de oprit voor eventueel een elektrische auto enzovoort.

Enige wat ik mij nu afvraag is wat er gebeurt als jij je voorzetwand op de vloerverwarming zet. Eigenlijk lijkt mij dat niet ideaal. Afhankelijk van welk materiaal je gebruikt is het te overwegen om de wanden te doen voordat je schuimbeton doet. Dan kan je namelijk gelijk je wanden+elektra doen. Qua route kan je dan zowel door het plafond of door de bodem.

Hier wat foto's van mij destijds.
bazzzzzz in "Schuimbeton"

Deels lopen bij mij ook leidingen door de vloer.
(horizontaal frezen van elektra in de muur moet je trouwens zo min mogelijk doen. Omdat de oude leidingen hier her en der al horizontaal liepen hebben we die trajecten hergebruikt maar eigenlijk is het niet goed voor de stevigheid van de muur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
bazzzzzz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:01:
[...]

Ergens moet je ook nog wat elektra toevoegen? En netwerk? Vergeet de loze leidingen niet naar je tuin of schuur. Liefst een mooie 100mm rioolbuis zonder bochten zodat je zelfs nog een warmtepomp buiten neer kan zetten. Loze leiding of dikke kabel naar de oprit voor eventueel een elektrische auto enzovoort.
Inderdaad, daar is het nu de tijd voor om te doen, je kan namelijk straks niet meer onder de vloer.
Ik heb zelf 3 mantelbuizen rond 80 van de MK naar de tuin gelegd in het schuimbeton, en meteen een buitenkabel op rol voor de tuinverlichting en een UTP voor naar de schuur.

Wellicht al een loze leiding door het plafond steken zodat je deze op de verdieping later weer kan oppakken.

Beter tien loze leidingen te veel dan 1 te weining.

Tevens heb ik van het riool een aftakking 110mm door de muur heen gestoken, makkelijk om het riool eventueel bij verstoppingen door te spuiten en om eventueel later een kolk van de tuin op aan te sluiten. (gemeng riool hier in de straat dus alles kan/ mag bij elkaar)
bazzzzzz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:01:
[...]
Enige wat ik mij nu afvraag is wat er gebeurt als jij je voorzetwand op de vloerverwarming zet. Eigenlijk lijkt mij dat niet ideaal. Afhankelijk van welk materiaal je gebruikt is het te overwegen om de wanden te doen voordat je schuimbeton doet. Dan kan je namelijk gelijk je wanden+elektra doen. Qua route kan je dan zowel door het plafond of door de bodem.
De voorzetwanden zet je niet op de vloerverwarming, deze zet je op het schuimbeton. Daarna niet je er kantband/ schuim op waarna je hier tegenaan het anhydriet giet (incl vw uiteraard) Wanden plaatsen voor het schuimbeton zou ik niet doen, dan moet je ze of in de lucht gaan hangen of je zet ze op de fundering maar dan komen ze onder het maaiveld te staan en daar wordt het te vochtig en heb je kans op rot.
Pagina: 1