Zonnepanelen geïnstalleerd. Goed uitgedacht of haastwerk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 11:37
Goedemiddag allemaal.

Vorige week woensdag zijn onze 9 zonnepanelen van 420WP geplaatst en aangesloten op een 3fasen omvormer (Solis 3P3K). Vriendelijke monteurs van een gerenommeerd bedrijf uit de regio, waarvan ik in eerste instantie dacht dat ze wel kundig waren.

Ze waren mooi op tijd klaar en vroeg in de namiddag weer weg. Ik hoorde 1 van de monteurs nog zeggen mooi opbrengst wel voor 9 panelen en dacht dat het wel goed zat. Ik kon het opbrengst nog niet op afstand monitoren, de gegevens zou ik later krijgen.

Toen mijn vrouw terug kwam gaf ze aan dat ze het wel rommelig achtergelaten vond. Bij nader inzien had ze wel gelijk. De hal (meterkast ook vervangen) vol met rommel over de vloer en in de garage lag nog al het gruis van boren etc. Is dat gebruikelijk dat de klant het zelf op dient te ruimen/schoonmaken? Ook de buren moesten afgezaagd aluminium uit de tuin halen wat was gevallen. Nog wel gevaarlijk ook en heb mijn excuses aangeboden.

Wat me daarna opviel is dat de opbrengst slechts 1700 watt max was. We hebben 9 panelen van 420 watt en de zon scheen nog volop dus had wel wat meer verwacht. Ze hebben de panelen over 2 strings verdeeld (Is dat wenselijk bij 9 panelen die op het zelfde dak liggen? 4 op de dakkapel en 5 op het grote dak). Er is geen schaduw dus ze "remmen" elkaar niet af. Nu is het in de toekomst lastiger op uit te breiden denk ik omdat beide poorten van de omvormer gebruikt zijn? In eerste instantie was 1 string afgesproken en een ander legplan (dit is wel mooier en rustiger op het dak).

Van de 2 strings nu wekt er maar 1 stroom op. Zie onderstaande foto's. Ik heb direct woensdag middag gebeld om dit te melden maar tot op heden heb ik na een toezegging dat het wordt opgelost nog niets gehoord. Scheelt dat ik ook nog geen factuur heb.

Kan ik zelf nog iets doen om te testen of het iets kleins is? Het dak ga ik echter niet op.
Is het wenselijk om te vragen dat alles op 1 string wordt aangesloten en de 2e poort op de omvormer vrij blijft voor toekomstige uitbreiding?

Bedankt allen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfK_RvTg_rTvQiheRRN77KPz-vM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A17ZXc7gqiq6thU5sLtXFe2e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUV13YRntaM9nrHtvzmsTy1kSPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5GIOcrUODP8Jw52sdNDLuon.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NryIoNvnKo3_X1dpLiOzYh4Pxzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCH2dX8TglUNuIPrpxKOu90x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zv9q2OfmDZhhTjddfFCoFlqDSt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjH7ILMz1AZc1a53XpgrR52h.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

Je trekt zelf de juiste conclusie al. DC2 doet het wel, DC1 niet. Even bellen richting de zonnepanelenboer dus. En inderdaad, opruimen kan nog wel eens voor de bewoner zelf zijn. Niet te veel van aantrekken. Ik heb hier zelf alle bekabeling al voorbereid voordat een bedrijf zonnepanelen kwam leggen. ik zag het zo gebeuren dat ze 150 meter netwerkkabel kapottrokken door een krap koofje, maar opruimen hebben we ook zelf gedaan.

-_-

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:06
Dit dient als 1 string aangesloten te worden. Anders komt een deel niet aan de opstart spanning.

Bijzonder amateuristisch dat de installateur dat niet snapt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:56
Ik had met 9 panelen alles in 1 vlak gelegd als lange strook zo links mogelijk op het dak. 1 string, hogere stringspanning, en mooier. Maar dat laatste is persoonlijk.

Je omvormer MPPT wil minimaal 160V zien, dus het is allemaal heel heel krap zo. DC1 vindt het nu al niet leuk meer.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 24-04-2023 14:11 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Start-up voltage 180 V
MPPT voltage range 160-850 V

DC1 zit eronder, DC2 zit net in het bereik, maar veel heeft het niet over.

Oftewel: je hebt te weinig panelen per string. Boel samenvoegen lijkt me beste optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Maar ze liggen dus niet op hetzelfde georiënteerde dakvlak ?

Dan kan dit alleen met enkelfase omvormer

Nog amateuristischer

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

glaerox schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:56:

Toen mijn vrouw terug kwam gaf ze aan dat ze het wel rommelig achtergelaten vond. Bij nader inzien had ze wel gelijk. De hal (meterkast ook vervangen) vol met rommel over de vloer en in de garage lag nog al het gruis van boren etc. Is dat gebruikelijk dat de klant het zelf op dient te ruimen/schoonmaken? Ook de buren moesten afgezaagd aluminium uit de tuin halen wat was gevallen. Nog wel gevaarlijk ook en heb mijn excuses aangeboden.
Ze hadden op zn minst ff kunnen aanbellen bij de buren van "hey er is wat gevallen".

Boorstof en gruis dat is imo iets om zelf op te ruimen, een stukje gestripte kabel is ook nog okay, even met het veger en blik, als er echt grof vuil ligt dan vind ik dat not-done

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
Ennuh… indien nog niet betaald: afhouden tot gefixt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Je mag verwachten dat ze een legplan maken dat technisch klopt, ditmoet even terug naar de tekentafel.
Als ze toch bezig zijn zou ik vragen of ze zoveel mogelijk in een string willen leggen, want uitbreiden moet je niet uitstellen. Volgend jaar hebben ze die panelen echt niet meer op voorraad. Heel het dakvlak volknallen.

Als je een ander dakvlak nog vol wilt leggen dan zou je dat wel later kunnen doen.

Edit: die omvormer doet maar 3600W, uitbreiden zit er sowieso niet meer in.

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 24-04-2023 14:17 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:14
Geen paniek :) . Bij dit soort dingen altijd rustig blijven en hoofzaken van bijzaken scheiden. Gruis en afval niet opruimen? Is niet netjes, maar kan je binnen een kwartier zelf doen. Niet te lang bij stilstaan.

Wat resteert is dat de panelen niet opwekken wat ze horen te doen. Dit kan vele oorzaken hebben, maar de enige juiste actie is om de installateur op te bellen en het met hun verder te bespreken. Waar gewerkt worden fouten gemaakt, maak de situatie kenbaar en het wordt heus wel opgelost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:00
Rmg schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:12:
[...]

Ze hadden op zn minst ff kunnen aanbellen bij de buren van "hey er is wat gevallen".

Boorstof en gruis dat is imo iets om zelf op te ruimen, een stukje gestripte kabel is ook nog okay, even met het veger en blik, als er echt grof vuil ligt dan vind ik dat not-done
Uitgangspunt in de bouw- en kluswereld is 'bezemschoon'.

Punt is echter dat het nauwelijks de moeite waard is om iets mee te doen, behalve dan niet meer inhuren.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 24-04-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:52
1 string afgesproken, en door de monteurs zelf aangepast naar 2 strings?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Goedemiddag allemaal.

Vorige week woensdag zijn onze 9 zonnepanelen van 420WP geplaatst en aangesloten op een 3fasen omvormer (Solis 3P3K). Vriendelijke monteurs van een gerenommeerd bedrijf uit de regio, waarvan ik in eerste instantie dacht dat ze wel kundig waren.

Ze waren mooi op tijd klaar en vroeg in de namiddag weer weg. Ik hoorde 1 van de monteurs nog zeggen mooi opbrengst wel voor 9 panelen en dacht dat het wel goed zat. Ik kon het opbrengst nog niet op afstand monitoren, de gegevens zou ik later krijgen.

Wat me daarna opviel is dat de opbrengst slechts 1700 watt max was. We hebben 9 panelen van 420 watt en de zon scheen nog volop dus had wel wat meer verwacht. Ze hebben de panelen over 2 strings verdeeld (Is dat wenselijk bij 9 panelen die op het zelfde dak liggen? 4 op de dakkapel en 5 op het grote dak). Er is geen schaduw dus ze "remmen" elkaar niet af. Nu is het in de toekomst lastiger op uit te breiden denk ik omdat beide poorten van de omvormer gebruikt zijn? In eerste instantie was 1 string afgesproken en een ander legplan (dit is wel mooier en rustiger op het dak).

Van de 2 strings nu wekt er maar 1 stroom op. Zie onderstaande foto's. Ik heb direct woensdag middag gebeld om dit te melden maar tot op heden heb ik na een toezegging dat het wordt opgelost nog niets gehoord. Scheelt dat ik ook nog geen factuur heb.

Kan ik zelf nog iets doen om te testen of het iets kleins is? Het dak ga ik echter niet op.
Is het wenselijk om te vragen dat alles op 1 string wordt aangesloten en de 2e poort op de omvormer vrij blijft voor toekomstige uitbreiding?

Bedankt allen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ze hadden het properder kunnen achterlaten maar dat is bijzaak, zou ik me nu niet op focussen.

9 panelen is ideaal om op 1 string.
4/5 op aparte strings is te weinig in veel gevallen, ook hier, je ziet het zelf al.

Als je meerdere strings op 1 uitgang wil doen moet het aantal panelen gelijk zijn.
Alle panelen op 1 string moeten dezelfde hoek en orientatie hebben.
Als 1 paneel in de string minder presteert trekt dit de rest mee naar beneden.

Ziezo, dat zijn de gouden regeltjes van panelen met string omvormers.
  1. Panelen op dakkapel en op dak impliceert 2 strings
  2. Maar je hebt te weinig panelen om 2 strings te doen
  3. Dus je moet meer panelen per string of 1 string met alle panelen
  4. Dus je kan niks op de dakkapel leggen
  5. Ik zou alle panelen op je dak leggen (dus niet op kapel).
    Boven je dakkapel 1 rij maximaal en dan afhankelijk van je orientatie zoveel mogelijk panelen links of rechts van de dakkapel zo hoog mogelijk om schaduw van de dakkapel te vermijden

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 24-04-2023 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:14
Ronald schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:10:
Dit dient als 1 string aangesloten te worden. Anders komt een deel niet aan de opstart spanning.

Bijzonder amateuristisch dat de installateur dat niet snapt.
De hellingshoek is anders. Dan is het piek moment voor de hoogste opbrengst ook anders. Dus als je ze aan één string gaat hangen dan kunnen ze per definitie hun piek nooit halen omdat er dan altijd een deel niet optimaal rendeert en het laagst renderende paneel de opbrengst remt. Dus an sich snap ik de logica van het splitsen wel. Alleen kan het inderdaad zijn dat je met weinig panelen niet genoeg startspanning hebt :X .

Gek genoeg is er langs de linker rand zo te zien ruimte zat voor die extra panelen. Dus dan kunnen ze zonder verlies op 1 string.

Als het persé zo moet, geen idee waarom, dan lijkt het mij dat je voor optimizers moet kiezen.

[ Voor 24% gewijzigd door sdk1985 op 24-04-2023 14:53 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
@glaerox dat rood afgelijnd paneeltje, is dat van jou of is dat al bij de buren?

Ik zou dus zoiets doen, er van uitgaand dat rood bij de buren is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBmh5RD4ULevO8M6AqA5rCBkKEY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aWbRUtLvvB4otoszUydxholm.png?f=user_large

En als ze toch bezig zijn vraag dan ineens (zijn ze ook blij mee, meer omzet) wat het zou kosten om het dak helemaal vol te leggen, want dat brengt toch in NL ook nog altijd goed op na het salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Iedereen bedankt voor de reacties!

Wat betreft het bouwgruis etc. (en het was nogal wat voor een stofzuiger waar je ook je woning mee schoon houdt, ik heb geen bouwzuiger) was ik niet van plan te klagen. Maar nu ik het gevoel heb dat ze ook nog eens e.e.a. te haastig\ondoordacht hebben uitgevoerd en ze al vroeg weg waren voelt dat wel wat slordig.

Ik vraag me echt af waarom deze heren niet hebben nagedacht over opstartspanning. En de hoek van het dakkapel is inderdaad een anders dan het dak. Dat is dus weer onwenselijk in 1 string maar scheelt dit veel?

Ze hebben zelf het legplan aangepast wat eerst gecommuniceerd is ivm een netter patroon op het dak en geen schaduw in de ochtend van de dakkapel. Dit is een installateur die weer ingehuurd door een ander bedrijf waar ik de zonnepanelen heb aangeschaft incl. installatie.
HyperBart schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:00:
@glaerox dat rood afgelijnd paneeltje, is dat van jou of is dat al bij de buren?

Ik zou dus zoiets doen, er van uitgaand dat rood bij de buren is:

[Afbeelding]

En als ze toch bezig zijn vraag dan ineens (zijn ze ook blij mee, meer omzet) wat het zou kosten om het dak helemaal vol te leggen, want dat brengt toch in NL ook nog altijd goed op na het salderen?
Het dakraam is al van de buren.
Volleggen hebben we (nog) niet gedaan omdat we ook een grote garage is die in de toekomst uitgebouwd gaat worden en ook een 12-tal panelen ongeveer bij op kunnen.

Maar nu op de dakkapel kan dus eigenlijk niet door de andere helling en het feit dat er maar 4 panelen op kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

glaerox schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:10:
Ik vraag me echt af waarom deze heren niet hebben nagedacht over opstartspanning. En de hoek van het dakkapel is inderdaad een anders dan het dak. Dat is dus weer onwenselijk in 1 string maar scheelt dit veel?
Hangt een beetje van het verschil in hoek af. Als je dak 35° is en je dakkapel 20°, dan zal je hele set zo goed presteren als de "slechtste" van de tweee (de 20° panelen normaal gesproken).

Hoe kleiner dat verschil in hoek, hoe minder ze elkaar limiteren.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Ja, dat is absoluut niet wenselijk.
Het dakraam is al van de buren.
Volleggen hebben we (nog) niet gedaan omdat we ook een grote garage is die in de toekomst uitgebouwd gaat worden en ook een 12-tal panelen ongeveer bij op kunnen.

Maar nu op de dakkapel kan dus eigenlijk niet door de andere helling en het feit dat er maar 4 panelen op kunnen?
Inderdaad, dat is wat ik zei
JvS schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:41:
[...]

Hangt een beetje van het verschil in hoek af. Als je dak 35° is en je dakkapel 20°, dan zal je hele set zo goed presteren als de "slechtste" van de tweee (de 20° panelen normaal gesproken).

Hoe kleiner dat verschil in hoek, hoe minder ze elkaar limiteren.
Poeh, ik til hier toch wat zwaarder aan hoor, doorgaans houden we rekening met schaduwen omwille van opbrengstverliezen en hier zouden we dan permanent 2 helften combineren met andere instralingen.... Neen neen, ik zou dat echt laten voor wat het is en al helemaal die deur niet openzetten als je ziet welk kluswerk ze nu gedaan hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 24-04-2023 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Ik begin nu toch wel te balen hoor. Ik dacht een goede partij in de arm genomen te hebben.

Nog even voor ik met de opdrachtnemer in gesprek ga. Is het ook gebruikelijk dat de monteurs de dakisolatie (piepschuim onder de panlatten) intrappen bij het op en afgaan van het dak? Ik weet dat het gebruikelijk is de pannen aan de kant te leggen en dan via het regelwerk omhoog te gaan, maar kan dan de polystyreen isolatie niet worden ontzien? Ik baal er nu al van dat ze weer het dak opmoeten.

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Maak eens wat meer foto's vriend ;) en post ook eens een foto van je dak met en zonder een kadertje van welke dak van jou is met de orientatie er bij als je wil.

Neen, isolatie moet of mag niet ingestampt worden. Dat er eens een stukje geraakt wordt is te begrijpen maar dat zou niet meer mogen zijn dan "een stumpje" er in, als je echt een looppatroon met gaten/voorkant voetsporten er in dan ben je een lompe boer...

Voorlopig zou ik nog niks betalen, het op mail zetten, dan zit je altijd goed (ASAP), wel beleefd en vriendelijk constructief, daarna kan je altijd harder gaan spelen.

[ Voor 60% gewijzigd door HyperBart op 24-04-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Ze hebben zelf het legplan aangepast wat eerst gecommuniceerd is ivm een netter patroon op het dak en geen schaduw in de ochtend van de dakkapel. Dit is een installateur die weer ingehuurd door een ander bedrijf waar ik de zonnepanelen heb aangeschaft incl. installatie.
Welk legplan heb je formeel goedgekeurd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:32
Ik zou er nog tien panelen bij leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-06 20:17
(jarig!)
Goedemiddag allemaal.

Vorige week woensdag zijn onze 9 zonnepanelen van 420WP geplaatst en aangesloten op een 3fasen omvormer (Solis 3P3K).
Is er een specifiek redenen voor een 3fase met zo'n laag totaal WP? Is niet mijn specialiteit, maar of dit nu meest effectieve is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
HyperBart schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:24:
Maak eens wat meer foto's vriend ;) en post ook eens een foto van je dak met en zonder een kadertje van welke dak van jou is met de orientatie er bij als je wil.

Neen, isolatie moet of mag niet ingestampt worden. Dat er eens een stukje geraakt wordt is te begrijpen maar dat zou niet meer mogen zijn dan "een stumpje" er in, als je echt een looppatroon met gaten/voorkant voetsporten er in dan ben je een lompe boer...

Voorlopig zou ik nog niks betalen, het op mail zetten, dan zit je altijd goed (ASAP), wel beleefd en vriendelijk constructief, daarna kan je altijd harder gaan spelen.
Ik ga morgen even het platte dak op en haal een pan weg waar ze gelopen hebben om de staat van de isolatie te checken. Ik zag iig de bolletjes door de lucht dwarrelen.

Wat helpt nog meer om foto's van te maken ?

Ik heb een ander legplan goedgekeurd en alles op 1 string. Ook dit zoek ik even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Rolfie schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:37:
[...]

Is er een specifiek redenen voor een 3fase met zo'n laag totaal WP? Is niet mijn specialiteit, maar of dit nu meest effectieve is.
Dat was nodig gaven ze aan omdat ik ook een 3x25a aansluiting wilde hebben op het Net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
(jarig!)
Je huidige omvormer is al vol en zal je dus moeten vervangen.

Mijn eerste gedachte zou ook zijn, dit dak volledig volleggen met panelen (SolarEDGE ivm schaduwen?) en je garage daarna gewoon met een 2de omvormer voor je garage gebruiken.
Volgens mij een veel betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
(jarig!)
glaerox schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:39:
Dat was nodig gaven ze aan omdat ik ook een 3x25a aansluiting wilde hebben op het Net.
Had je al 3 fase liggen, of specifiek hiervoor laten aansluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Geen solaredge gaan leggen omdat je een half paneeltje schaduw hebt in de ochtend, zonde van het geld.

Als je nog een garage vol gaat hangen, dan had je deze omvormer op de groei moeten kopen. Deze zit nu vol qua teruglevercapaciteit. Een tweede omvormer is zonde geld.

Solaredge ook trouwens, een half paneeltje schaduw doet niets voor de opbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Dit is niet nodig. Kortste klap is gewoon een Solis-1P3.6K-4G nemen en die op 1 fase aan laten sluiten met een 16A 1 fase aardlekautomaat (dat gaat prima op 1 25A fase). Dan kan je gewoon een gewenst legplan behouden en heb je twee mppt's die op 120V starten en een mppt range hebben van 90-540V.

Een eventuele 2e installatie doe je gewoon wederom met een 1 fase omvormer, maar dan laat je die op een andere fase terugleveren. Gaat ook (tot 16A) helemaal 100% volgens het boekje perfect. En met een 20A automaat kan je wat gepruttel over selectiviteit krijgen, maar op zich kan je dan zelfs een 4,6kW omvormer kwijt nog op een andere fase.

Zeker niet aan de solaredge gaan in dit geval! Dat is sowieso zodanig extra complex en zitten weer andere risico's bij met wat kleinere opstellingen.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 24-04-2023 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:35
[...]

Huh? Ik heb hier zowel een 1-fase set als een 3-fase set aangesloten op 3x25.

Ik denk dat de installateur het niet helemaal snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JvS schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:25:
[...]

Dit is niet nodig. Kortste klap is gewoon een Solis-1P3.6K-4G nemen en die op 1 fase aan laten sluiten met een 16A 1 fase aardlekautomaat (dat gaat prima op 1 25A fase). Dan kan je gewoon een gewenst legplan behouden en heb je twee mppt's die op 120V starten en een mppt range hebben van 90-540V.

Een eventuele 2e installatie doe je gewoon wederom met een 1 fase omvormer, maar dan laat je die op een andere fase terugleveren. Gaat ook (tot 16A) helemaal 100% volgens het boekje perfect. En met een 20A automaat kan je wat gepruttel over selectiviteit krijgen, maar op zich kan je dan zelfs een 4,6kW omvormer kwijt nog op een andere fase.

Zeker niet aan de solaredge gaan in dit geval! Dat is sowieso zodanig extra complex en zitten weer andere risico's bij met wat kleinere opstellingen.
As de tweede installatie flink groot is kan het wel handig zijn als alle omvormers 3 fase zijn in dit geval.

Met 400Wp panelen zit je immers al snel op grote vermogens bij een beetje oppervlakte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
glaerox schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:23:
Ik begin nu toch wel te balen hoor. Ik dacht een goede partij in de arm genomen te hebben.

Nog even voor ik met de opdrachtnemer in gesprek ga. Is het ook gebruikelijk dat de monteurs de dakisolatie (piepschuim onder de panlatten) intrappen bij het op en afgaan van het dak? Ik weet dat het gebruikelijk is de pannen aan de kant te leggen en dan via het regelwerk omhoog te gaan, maar kan dan de polystyreen isolatie niet worden ontzien? Ik baal er nu al van dat ze weer het dak opmoeten.

Dank!
Je hebt er nu niets meer aan maar ik weet na schade en schande dat als ik iets ga aanschaffen dat duur is en niet mijn vakgebied ik me eerst volledig inlees. Ik heb 10 jaar zonnepanelen en ga nu bijleggen en weet van 10 jaar geleden voldoende. Moet ik installateurs erop wijzen dat als panelen op verschillende hellingshoek liggen en dan ook nog noord-oost, zuid-west ik fors kan onder dimensioneren. Ik geen optimisers nodig heb (verdienmodel meestal) met alleen wat schaduw om 19.00 uur in de avond en dat dat wel wordt opgevangen door schaduwmanagement van de SMA.

Heb L/L en ben nu bezig met L/W Wp. De grootste onzin word je verteld. Keuken kopen zelfde laken en pak.. Het kost je veel tijd je inlezen en voorbereiden maar levert zoveel op. Zowel in geld als rendement.

Wel balen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:32
Gramser schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:25:
[...]

Huh? Ik heb hier zowel een 1-fase set als een 3-fase set aangesloten op 3x25.

Ik denk dat de installateur het niet helemaal snapt.
3-fase terugleveren op een 3-fase aansluiting is netter voor de netbeheerder (haha :F ) en zorgt voor minder onbalans in je eigen systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
jadjong schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:59:
[...]

3-fase terugleveren op een 3-fase aansluiting is netter voor de netbeheerder (haha :F ) en zorgt voor minder onbalans in je eigen systeem.
Met een 3kW omvormer die niet kan werken met de setup is het redelijk klinkklare onzin om het over balans te hebben…

3 fase omvormer eruit, enkelfase er in. Er zijn domweg geen geschikte 3 fase string omvormers voor deze setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Goedemorgen allemaal.

Ik ben vanmorgen het dak op geweest en heb wat foto's gemaakt. Even een opsomming van de constateringen tot nu toe.

Zonnepanelen zijn op woensdag 19 april gelegd. Overeenkomst voor 9 panelen een 3 fasen omvormer en een nieuwe meterkast (oude was verouderd en slecht aangesloten). Tevens kwam Enexis voor het omzetten van 1x35A naar 3x25A. Heren waren aanwezig om 8:00 en om 15:00 weer weg. Tussendoor voorzien van koffie, koeken en fris. prima sfeer en vriendelijk. Wel op sommige vlakken wat lomp.

Om 15:30 geconstateerd dat er wat mis is in de opbrengst toen ik even door het info menu bladerde op de omvormer 1 string 0.1 A en de ander rond de 9A. Niet eerder opgevallen omdat ze spraken van een nette opbrengst voor 9 panelen. Direct gebeld met de opdrachtnemer (die weer een andere partij inhuurt). Ik zou terug worden gebeld. De dag er op in de middag nog niet gebeld dus zelf contact opgenomen. Ze erkenden dat er iets fout was gegaan en ik zou terug worden gebeld voor een nieuwe afspraak om het op te lossen. Dit is tot op heden nog niet gebeurt. Wel heb ik inmiddels de factuur ontvangen.
Allereerst gaven ze aan dat ze het legplan niet wilden volgen maar 4 panelen op de dakkapel wilden leggen omdat dit rustiger er uit zou zien op het dak en er geen enkel verlies door schaduw . Ik wist niet dat een andere hellingshoek invloed heeft op de opbrengst (en ze daarom dus 2 strings wilden gebruiken). Ik heb aangegeven dat als het ze beter leek en de dakkapel dit kon dragen ze dit maar moesten doen.

Originele legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRlP7Y2h9j1Nkv_FxCgQFsYVvVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npEL8QxJGcUCULIqoUgal3lz.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe het gelegd is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkRCvsgNg7PgRT0tjptd9tm_76c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sdm2iNrPZDsyxBRyro8HgtdK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lduoPi5JueKh9wCt_Sj6233LLlw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8VPYWiE8zYJ8JLRaVOoHZOY.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarna de locatie van de omvormer. Die zou volgens het plan op zolder komen. Dit vonden ze wat lastig en gaven aan dat in de garage eenvoudiger te realiseren was door een eenvoudige route van de bekabeling via een ongebruikte oude dakdoorvoer van de afzuigkap. De garage met plat dak wordt in de zomer echter wel een stuk warmer (+40C) dan de zolder, die in de toekomst ook gekoeld wordt door een airco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQ4VZZso49xUFNs4Y1FWnjkSX_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaWZcwrzbkSl6PWHx9pSKv6x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfL7-tl64_E7FcWCY9ppUuhqgLk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtEgSZRx7hnLaYQZ9XQuUuQp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sH3yvgkM0w00bxqChhWA7RklNXg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnQSSrzHeMFPHdZHVjPMWyrL.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb zelf om een 3 fasen groepenkast en aansluiting gevraagd om voorbereid te zijn op de toekomst. Dit op advies van een tweaker nu de huidige groepenkast vervangen diende te worden. Volgens de opdrachtnemer was dan automatisch ook een 3 fasen omvormer benodigd. Dit is een Solis 3P3K. Zie onderstaande foto. Is deze niet te licht voor 9x420 Watt panelen (3780 watt piek). Hadden ze mij beter een andere omvormer kunnen adviseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVZ6iLUxL1TqxdKtZRuY3X8kTJc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i66uWmBCNYoSzbQTqqW4UToE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_m_Wtn-J0rBOEnsTEhq3LOvDTc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdrtDfyKGLAZifrwNPrGYZcV.jpg?f=fotoalbum_tile

De panelen zouden in 1 string worden aangesloten, maar dit heeft de installateur dus ook zelf aangepast waardoor 1 aansluiting een te lage opstartspanning heeft en de ander tegen de ondergrens zit. Samenvoegen van alles zorgt voor een ander rendement door het verschillende hoeken. Wat is wijsheid? Vragen om 1 of 2 extra panelen op het dak om het verlies te compenseren? Past dit nog links op het dak of zit het dan te ver tegen de rand. En kan dit nog op deze omvormer? Ik heb eigenlijk geen zin om de panelen die er al liggen te laten verplaatsen. Dat getrek op een dak kan nooit goed zijn. Dat brengt me bij het volgende punt.

Daar waar pannen zijn weggehaald om hoger op het dak te komen is de isolatie deels ingetrapt. Niet helemaal door maar er is toch best een stukje gedeukt/weg. Ik denk een cm of 1.5 tot 2 op sommige punten. Acceptabel of wel aangeven? Ik vind het wel een beetje zonde. We zijn zuinig op onze woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UckTJsJrzq0C0WxIZZX39R8CEY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3tfX5NgUy0rtTojkFL0sqaR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9S4sPFjFg6-GQI2vKFQqdWzkcI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpvchRl1qdbcai4uCR0fnkEl.jpg?f=fotoalbum_tile

Al met al balen we dat we nu een week verder zijn en nog niets weten. En nu het idee hebben iets te hebben wat niet volledig werkt en als het straks wel werkt of het dan wel goed doordacht is of en op elkaar afgestemd. We hebben bewust gekozen voor een grotere partij in de regio, dus geen beun de haas. Wat is jullie advies? Bedankt voor het lezen van de grote lap tekst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:58
die paar stukjes piepschuim die je mist niet druk over maken. Dat ga je echt niet merken met je gasrekening. Dit is normale bijkomende schade als je werkt op een dak. )als je van schade kan spreken)
Pas op dat je jezelf niet helemaal de put in praat (lijkt wel die kant op te gaan).

Gewoon zorgen dat de panelen van de dakkapel verplaatst worden zodat de hoek overal hetzelfde is en klaar lijkt me :?
Persoonlijk vond ik wat ik zag er best netjes uit zien. plus en min netjes in aparte pijpjes, netjes hoofdschakelaar onder de omvormer. Dit soort basic zaken gaat ook al vaak zat fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als je zelf hebt aangegeven dat het akkoord is de panelen op de dakkapel te leggen is het ook wel een beetje lastig om nu van hen te verlangen dat ze deze kosteloos terugplaatsen…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• glaerox
eLScha schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:00:
Als je zelf hebt aangegeven dat het akkoord is de panelen op de dakkapel te leggen is het ook wel een beetje lastig om nu van hen te verlangen dat ze deze kosteloos terugplaatsen…
Het idee was ook prima. Maar dan moet het wel werkend opgeleverd worden. Op 1 string kan niet ivm verlies door andere hoek. Splitsen wil niet door de omvormer. Dit wist ik niet en ben ook niet van mening dat ie deze kennis dient te hebben als klant. Daar dien je op de installateur te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
ybos schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:47:
die paar stukjes piepschuim die je mist niet druk over maken. Dat ga je echt niet merken met je gasrekening. Dit is normale bijkomende schade als je werkt op een dak. )als je van schade kan spreken)
Pas op dat je jezelf niet helemaal de put in praat (lijkt wel die kant op te gaan).

Gewoon zorgen dat de panelen van de dakkapel verplaatst worden zodat de hoek overal hetzelfde is en klaar lijkt me :?
Persoonlijk vond ik wat ik zag er best netjes uit zien. plus en min netjes in aparte pijpjes, netjes hoofdschakelaar onder de omvormer. Dit soort basic zaken gaat ook al vaak zat fout.
Bedankt voor je reactie over de isolatie.

Ik was eerst positief. Maar dat ik nu een week later niet weer hoe en wanneer e.e.a. wordt opgelost vind ik wel kwalijk.

Zit ik nu al over de max van de omvormer met 9 panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
eLScha schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:00:
Er is voor beide wat te zeggen, maar feit is wel dat er op initiatief van het plaatsende bedrijf is afgeweken van het legplan uit de offerte, om vervolgens te blijven zitten met een string die niks oplevert.

Verder ziet het er gewoon netjes uit. Alleen jammer van die Emat groepenkast, zou niet mijn keuze zijn geweest.

@glaerox
Ik zou de helft van de factuur betalen en de rest na het oplossen van het probleem. Je hebt op dit moment tenslotte ook maar de helft van de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Groepenkast ziet er degelijk uit, ben er vooralsnog blij mee. Als het doet wat het moet doen is het prima. Meterkast zit toch eigenlijk altijd dicht en op slot.

Ik zit er nu over te denken te vragen de omvormer te vervangen voor een ander met een lagere opstartspanning op 2 strings. Dan hoeft niemand meer het dak over (platte dak van de garage is al wat ouder en ik hoop dat deze mee gaat tot de verbouwing over 3 jaar).

Wat ik voor nu even belangrijk vind om te weten. Is de huidige omvormer te licht ( ik lees op de zijkant rated 3000W) en welke 1 fase Solis omvormer raden jullie aan voor 9x420Wp panelen die 2 strings aan kan. Kan dit gewoon op een 16A groep of dient hier een ander voor geplaatst te worden?

Je hebt dan enkel eigen opgewekte stroom op 1 ader van je 3 fasen aansluiting? Dat was je nodig hebt op de 2 andere aders neem je altijd af van het net? Zorgt dat nog voor hogere kosten zodra Salderen wordt afgebouwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:36

Perkouw

Moderator General Chat
@glaerox Lees de start post eens door op Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 en lees dan o.a. een post (gelinkt in de start post) als deze eens door antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" :) Denk dat je daarmee een antwoord op je vraag hebt rondom je omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Beste is alles op 1 hoek. Dus panelen verplaatsen.
4 panelen op een string omvormer blijft altijd een schrale bedoeling. Dan zou ik daar eerder een 4-voudige microomvormer (APS / Deye) aan hangen, maar dan heb je weer 2 verschillende omvormer-merken, ook weer niet echt wat je wilt..

Voor nu kun je de strings zelf doorverbinden met de stekkers en dan op 1 tracker.
Heb je wel het verlies vd verschillende hoeken maar start het geheel tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik dacht altijd dat je voor een 3 fase omvormer een flink voltage (en dus flink wat panelen) op 1 string moest hebben.

Is dat tegenwoordig gewijzigd zodat je met 8 of 9 panelen een prima efficientie behaalt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Met 3-fase wil je het liefst 660V en met 1-fase het liefst 360V. Een 1-fase omvormer zou dus efficiënter zijn en nog goedkoper ook.

Wat is de reden geweest om die ventilatiepijp niet te vervangen door een dakpanontluchting?
Waarom niet het hele dak vol?

Ik zou niet weten waarom je een 3-fase omvormer zou toepassen voor 3780 Wp. Een waterkoker hoeft toch ook niet 3-fase te zijn bij een 3×25A groepenkast ;)

Beide strings in serie is een goedkope oplossing voor de installateur, maar er zit een (klein) verschil in hellingshoek en dus instraling. Ik zou erop aansturen om het hele dak maar vol te leggen (ventilatiepijp vervangen door dakpan ontluchting, extra panelen erop, het liefst een omvormer die geschikt is voor 4 panelen). Of een 2e omvormer. Terug naar de tekentafel dus. De gemaakte ontwerpfouten zijn wel slordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Iedereen nogmaals dank voor de reacties! Ik leer hier elke keer meer.
bbbrumbrum schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:20:
Beste is alles op 1 hoek. Dus panelen verplaatsen.
4 panelen op een string omvormer blijft altijd een schrale bedoeling. Dan zou ik daar eerder een 4-voudige microomvormer (APS / Deye) aan hangen, maar dan heb je weer 2 verschillende omvormer-merken, ook weer niet echt wat je wilt..

Voor nu kun je de strings zelf doorverbinden met de stekkers en dan op 1 tracker.
Heb je wel het verlies vd verschillende hoeken maar start het geheel tenminste.
Ik lees nu overdimensionering tot 200%. kan ik dat interpreteren dat een 3KW omvormer tot 6KW aankan maar minder efficiënt werkt?

[ Voor 5% gewijzigd door glaerox op 26-04-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Dre schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:35:
Met 3-fase wil je het liefst 660V en met 1-fase het liefst 360V. Een 1-fase omvormer zou dus efficiënter zijn en nog goedkoper ook.

Wat is de reden geweest om die ventilatiepijp niet te vervangen door een dakpanontluchting?
Waarom niet het hele dak vol?

Ik zou niet weten waarom je een 3-fase omvormer zou toepassen voor 3780 Wp. Een waterkoker hoeft toch ook niet 3-fase te zijn bij een 3×25A groepenkast ;)

Beide strings in serie is een goedkope oplossing voor de installateur, maar zit een klein verschil in hellingshoek. Ik zou erop aansturen om het hele dak maar vol te leggen (ventilatiepijp vervangen door dakpanontluchting, extra panelen erop, het liefst een omvormer die geschikt is voor 4 panelen). Of een 2e omvormer. Terug naar de tekentafel dus. De gemaakte ontwerpfouten zijn wel slordig.
Hoe bedoel je voor 4 panelen? Enkel voor de dakkapel en dan een andere omvormer voor het dak waar er eventueel meer op komen?
Dakpan onluchting. Jeetje waarom zijn ze daar bij het legplan niet gewoon eerder mee gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Goodwe 1-fase Omvormer GW5000-DNS werkt van 40 tot 600 Volt.
  • String 1 = 4 panelen = 1680 Wp
  • String 2 = 11 (past dat?) panelen = 4620 Wp
  • 6300 Wp totaal.
Geeft wel wat piekverliezen, maar wel het meeste waar voor je geld denk ik.

Laat de installateur alleen van te voren even de netspanning en netimpedantie meten omdat sommige wijken een zwak net kunnen hebben.

@glaerox
De 4 panelen zou je ook op een aparte omvormer kunnen aansluiten (GoodWe XS 1500 bijvoorbeeld). Echter lijkt het mij makkelijker en goedkoper om alle panelen op 1 omvormer aan te sluiten,. De Goodwe 1-fase Omvormer GW5000-DNS bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 26-04-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Je geeft aan dakplanontluchting. Op deze pijp zit de centrale afzuiging van de woning aangesloten. Is het dan wel een optie dit te vervangen voor zo een vlakke pan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:32
De vlugge klap is binnen de twee strings aan elkaar koppelen. Dan heb je één lange string. Wel eerst de DC-schakelaar omzetten.

Ik vraag me af of het echt zo erg is dat de hoek dan wat afwijkt. Eventueel kan je dat ook weer oplossen met optimizers. Maar de definitieve oplossing mag het bedrijf bedenken.

Dat beetje tempex, dat hoort erbij als je op het dak werkt. Daar kunnen ze niet zoveel aan doen. Dat "lompe" en niet opruimen, ach. Dat valt in de categorie gezeur.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

glaerox schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:10:
Je geeft aan dakplanontluchting. Op deze pijp zit de centrale afzuiging van de woning aangesloten. Is het dan wel een optie dit te vervangen voor zo een vlakke pan?
Ik heb er zelfs mijn afzuigkap (op papier 600m3/h ofzo?) erop aangesloten. Woonhuisventilatie lijkt me dan geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
glaerox schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:39:

[...]

Ik lees nu overdimensionering tot 200%. kan ik dat interpreteren dat een 3KW omvormer tot 6KW aankan maar minder efficiënt werkt?
Je moet binnen de specs blijven qua voltage en stroom aan DC kant. Overdimensionering is relatief, een Oost-west opstelling geeft veel minder gelijktijdig vermogen dan alles op zuid met dezelfde hoeveelheid panelen.

Over het algemeen is meer altijd beter qua efficiëntie. Er is dan alleen een harde limiet op de AC output, maar die is vaak wel hoger dan het typeplaatje vermogen. Zo levert de 2MPPT 3.6 Solis bij mijn ouders gemakkelijk 4.2kW, er ligt daar tegen de 5kWP op zuid op een schans.

Mbt micromvormer: je moet de dakkapel idd los aansluiten van de rest van het dak. Op een string omvormer zit je altijd aan de lage kant qua spanning, een multi-microomvormer zou daar beter passen. Maar eens met de rest, vol dat dak!

En wat @BrainCrash hieronder aangeeft is ook helemaal waar. Ik heb zelf een 10kW 4G Solis draaien, maar die zit al bijna aan de 30MWh opgewekt! Is dus al een paar jaar oud.
Bij familie has leverancier ook een omvormer geleverd die qua specs niet compatible was met de panelen (type was last minute gewijzigd ivm beschikbaarheid), die hebben ze later nog om mogen wisselen.

[ Voor 27% gewijzigd door bbbrumbrum op 26-04-2023 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:05
Een Solis 4G generatie omvormer????
Waar hebben ze dat ding nog onder het stof van vandaan getrokken?

Dat is een omvormer van een oudere generatie, en die zal eigenlijk ook niet goed compatible zijn met je gebruikte panelen!

Die omvormer is rated op een MAXIMUM DC input stroom (vanaf de panelen) van 11A tijdens bedrijf.
Dat was leuk voor de panelen van 5 jaar geleden, maar niet de meeste moderne panelen, en ik verwacht dus ook die van jou. Huidige panelen produceren meer dan 13A bij hun piekopbrengst.

Eigenlijk is die omvormer dus niet geschikt voor die panelen. Bij volle zon zal de omvormer dan ook continue tegen z’n rated 11A stroom aan zitten, is niet goed voor de levensduur van de powerelektronica.

Solis heeft al lang veel nieuwere generaties omvormers, van de S5 of S6 serie,
Die kunnen input paneelstromen aan van 16A continue, en zijn dus veel beter geschikt voor de moderne generaties zonnepanelen… Die had er beter gebruikt kunnen worden.

Ik zou niet blij zijn met zo’n verouderde omvormer op een dergelijke set panelen…

Los van de andere zaken die al genoemd zijn (had ook best een 4kW omvormer mogen zijn bijv.)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
Heel veel reacties geven aan leg het dak gewoon vol, maar wil TS dit wel? Opzich ben ik het er wel mee eens omdat we toch alleen maar meer stroom gaat verbruiken en je dak vaak toch een betere plek is dan je garage. Met een mooie terugleververgoeding kan het ook prima uit. Je garage kan dan altijd nog.

Maar... Als TS daar geen behoefte aan heeft dan moet er een andere oplossing komen. @glaerox je geeft al meerdere keren aan dat je liever hebt dat ze niet meer het dak opgaan. Volgens mij is dan de simpelste oplossing gewoon een 1 fase omvormer met 2 strings.

Ik lees nog nergens wat je dak oriëntatie is of heb ik dat gemist?

Met 4x420 en 5x420 kan je volgens mij heel prima uit met bv een Growatt MIN 3600 XE. Die heeft een startspanning van 100v en een MPPT bereik van 80V-550V. Je hebt volgens mij ook nog niet beschreven welke panelen je exact hebt (merk/type) maar met 4x420 WP heb je met deze omvormer als het goed is geen enkele probleem met je opstartspanning en dan is het even een kwestie van een omvormertje wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Evanrvb schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:33:
Heel veel reacties geven aan leg het dak gewoon vol, maar wil TS dit wel? Opzich ben ik het er wel mee eens omdat we toch alleen maar meer stroom gaat verbruiken en je dak vaak toch een betere plek is dan je garage. Met een mooie terugleververgoeding kan het ook prima uit. Je garage kan dan altijd nog.

Maar... Als TS daar geen behoefte aan heeft dan moet er een andere oplossing komen. @glaerox je geeft al meerdere keren aan dat je liever hebt dat ze niet meer het dak opgaan. Volgens mij is dan de simpelste oplossing gewoon een 1 fase omvormer met 2 strings.

Ik lees nog nergens wat je dak oriëntatie is of heb ik dat gemist?

Met 4x420 en 5x420 kan je volgens mij heel prima uit met bv een Growatt MIN 3600 XE. Die heeft een startspanning van 100v en een MPPT bereik van 80V-550V. Je hebt volgens mij ook nog niet beschreven welke panelen je exact hebt (merk/type) maar met 4x420 WP heb je met deze omvormer als het goed is geen enkele probleem met je opstartspanning en dan is het even een kwestie van een omvormertje wisselen.
Het dak ligt zuid-oost

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3D2SWhOlJARndd_cy0NAilFnW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VBcTsDo50ycYoEX9GPOGvB9.jpg?f=fotoalbum_large

"Volleggen" was in eerste instantie ook de bedoeling, maar de leverancier kon volgens de tekeningen slechts 9 panelen kwijt op ons dak. Dit zonder gebruik van de dakkapel waarvan ik in eerste instantie had aangegeven geen panelen daar op te willen omdat ik niet wist of de constructie dit kon dragen. De monteurs zeiden geen enkel probleem en waren zelf al van plan het daar op te leggen.

De panelen lijken kleiner dan op het legplan en volgens mij kunnen er veel meer op. Ook daar baal ik een beetje van. Zeker nu ik lees dat ze het pijpje van de afzuiging eenvoudig kunnen vervangen voor een lage pan met ontluchting. De panelen zijn tot zo ver ik weet Jinco 420Wp all black panelen. In de offerte stonden 415 maar die waren niet leverbaar aldus het installatiebedrijf. Ik ga er maar van uit dat dit ook Jinco's zijn.

Over een jaar of 3 gaan we een extra verdieping op onze garage zetten met een groot schuin dak. het plan was om die direct vol te leggen. We hebben tot die tijd (juni 26) nog een energiecontract waarbij we erg weinig voor stroom betalen. Afgesloten voor 5 jaar in mei 21 toen energie nog erg goedkoop was. investeren in meer panelen leek me dan ook niet echt verstandig, zeker gezien het feit dat de ontwikkelingen nog steeds snel gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
Hmm ja dan moet je eerst even voor jezelf concluderen wat je het liefste wil. Het dak volleggen is een optie, maar is niet wat je afgesproken hebt dus dan wordt het een iets ander verhaal, waarbij je dus wat meer moet afspreken. De installateurs lijken opzich wel netjes te werken, maar zijn wel van het 'grote stappen snel thuis principe'. Dus ga je wel een aangepast plan aanvragen (dak vol) dan moet je denk ik zelf ook actief meedenken in oplossingen bij deze partij. (bv pijpje vervangen of verplaatsen etc).

Jinko 420 zijn inderdaad mooie compacte panelen, daar kan je er op jouw dak veel meer van kwijt als je wilt. Ik schat op het deel naast je dakkapel zo'n 3x5 of 3x6? Dan zit je op 6300WP of 7560WP en moet je dus wel een 3fase omvormer, maar die werkt dan ook ;) Krijg je wel een beetje schaduw van je dakkapel maar met die schaduw kan een string omvormer ook prima omgaan.

Meet eerst eens hoeveel ruimte je hebt op je dak door een dakpan te meten en ze te tellen. De Jinko 420 panelen zijn 173,2cm lang bij 114,4cm breed.

Overigens: Als je je dak vol gaat leggen en je veel meer gaat opwekken dan dat je verbruikt kan je je stroomcontract opbreken (kleine boete betalen) en een ander stroom contract zoeken met een hogere TLV.

Oftewel 2 opties IMO: Ander legplan > weer terug naar de tekentafel, of snel oplossen > 1 fase 3600wp omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Overigens nog een laatste kleine toevoeging. Als je het dak vol gaat leggen hou er dan rekening mee of je veel dakoverstek hebt aan de zijkant van je huis (dat lijkt zo te zijn, maar is moeilijk te zien). Als je dan t.z.t. die garageopbouw doet en dit dak deels kruist met je bestaande dak dan verlies je dit deel dakoverstek omdat je opbouw tegen je bestaande buitenmuur aankomt. Op dat stukje passen dus geen panelen meer straks :p Kan net het verschil maken tussen wel of geen 3 panelen naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Evanrvb schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:17:
Overigens nog een laatste kleine toevoeging. Als je het dak vol gaat leggen hou er dan rekening mee of je veel dakoverstek hebt aan de zijkant van je huis (dat lijkt zo te zijn, maar is moeilijk te zien). Als je dan t.z.t. die garageopbouw doet en dit dak deels kruist met je bestaande dak dan verlies je dit deel dakoverstek omdat je opbouw tegen je bestaande buitenmuur aankomt. Op dat stukje passen dus geen panelen meer straks :p Kan net het verschil maken tussen wel of geen 3 panelen naast elkaar.
Slim! Ik ga er op letten.
Inmiddels contact gehad met de opdrachtnemer die in de veronderstelling was dat alles werkte en mij daar ook van verzekerde. Pas na nakijken op de omvormer gaven ze aan dat het niet klopt. Ze dachten dat de installateur dit inmiddels had verholpen.

Ze nemen contact op met de installateur en ik word terug gebeld. We wachten het af.

Ze waren het er trouwens niet mee eens dat de 4G een oude omvormer is en prima is voor deze panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
glaerox schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:08:
[...]

Ze waren het er trouwens niet mee eens dat de 4G een oude omvormer is en prima is voor deze panelen.
Ja NATUURLIJK zijn ze het er niet mee eens !!! Dat toegeven zou immers betekenen dat ze die omvormer moeten gaan omwisselen, en daar hebben ze uiteraard geen zin in! Kost hun tijd en geld.

Ze kunnen wel vinden dat ze er niet mee eens zijn, maar dat maakt het niet ineens technisch wel acceptabel.
Er zijn ook mensen die het er niet mee eens zijn dat de aarde rond is... maakt niet dat het minder waar is.

De 4G series is verouderd, en inmiddels opgevolgd door de nieuwere S5 en S6 series. Dat kun je zelf ook wel op internet vinden. Feit is ook dat die omvormer met die panelen tegen zijn max rating aan gaat werken, en dus je systeem zal gaat aftoppen, en niet alleen op maximum piekvermogen van het gehele systeem dus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ODjKZpHY2fPHVzLTjg4aG3npRI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h347GyfjGZmJUjd3Eml9KgiW.png?f=user_large

Hier is de opbrengstgrafiek van een Jinko 415Wp 108-cells paneel.
Duidelijk te zien dat het paneel bij zn maximum opbrengst (STC) (rode lijn) fors meer stroom levert dan 11A. (bijna 14A)

De omvormer zal de stromen moeten gaan beperken tot 11A (en zit daarbij dus tegen z'n limiet aan te werken). Bij 11A stroom uit het paneel, zie groene horizontale lijn (tov linker-Y-as), komt het maximum vermogen uit het paneel niet boven de 330Wp uit (de schuin lopende groene lijn tov rechter Y-as).

Je nieuwe 420Wp panelen doen dus effectief niet meer leveren dan circa 330Wp.

En daarbij draait de omvormer dan dus op z'n absoluut maximum kunnen.. niet goed voor de levensduur.
Dat de omvormer niet meer dan 11A max kan leveren staat overigens gewoon op de sticker op de zijkant van de omvormer.
De Solis 4G series dateert uit circa 2017.
Ik heb zelf ruim een jaar geleden een Solis omvormer opgehangen voor een kleine installatie, en toen heb ik al voor de nieuwere S5/6 serie gekozen.

Aanvulling:
Het feit dat ie uit 2017 komt maakt natuurlijk niets uit, dát is niet wat hem verouderd maakt..
Wat hem verouderd maakt, is het feit dat deze technisch niet meer is aangepast aan de paneelstromen van huidige generaties zonnepanelen, én dat er opvolgers zijn die daar wel op aangepast zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door BrainCrash op 26-04-2023 13:14 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
BrainCrash schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:08:
[...]

Ja NATUURLIJK zijn ze het er niet mee eens !!! Dat toegeven zou immers betekenen dat ze die omvormer moeten gaan omwisselen, en daar hebben ze uiteraard geen zin in! Kost hun tijd en geld.

Ze kunnen wel vinden dat ze er niet mee eens zijn, maar dat maakt het niet ineens technisch wel acceptabel.
Er zijn ook mensen die het er niet mee eens zijn dat de aarde rond is... maakt niet dat het minder waar is.

De 4G series is verouderd, en inmiddels opgevolgd door de nieuwere S5 en S6 series. Dat kun je zelf ook wel op internet vinden. Feit is ook dat die omvormer met die panelen tegen zijn max rating aan gaat werken, en dus je systeem zal gaat aftoppen, en niet alleen op maximum piekvermogen van het gehele systeem dus!

[Afbeelding]

Hier is de opbrengstgrafiek van een Jinko 415Wp 108-cells paneel.
Duidelijk te zien dat het paneel bij zn maximum opbrengst (STC) (rode lijn) fors meer stroom levert dan 11A. (bijna 14A)

De omvormer zal de stromen moeten gaan beperken tot 11A (en zit daarbij dus tegen z'n limiet aan te werken). Bij 11A stroom uit het paneel, zie groene horizontale lijn (tov linker-Y-as), komt het maximum vermogen uit het paneel niet boven de 330Wp uit (de schuin lopende groene lijn tov rechter Y-as).

Je nieuwe 420Wp panelen doen dus effectief niet meer leveren dan circa 330Wp.

En daarbij draait de omvormer dan dus op z'n absoluut maximum kunnen.. niet goed voor de levensduur.
Dat de omvormer niet meer dan 11A max kan leveren staat overigens gewoon op de sticker op de zijkant van de omvormer.
De Solis 4G series dateert uit circa 2017.
Ik heb zelf ruim een jaar geleden een Solis omvormer opgehangen voor een kleine installatie, en toen heb ik al voor de nieuwere S5/6 serie gekozen.

Aanvulling:
Het feit dat ie uit 2017 komt maakt natuurlijk niets uit, dát is niet wat hem verouderd maakt..
Wat hem verouderd maakt, is het feit dat deze technisch niet meer is aangepast aan de paneelstromen van huidige generaties zonnepanelen, én dat er opvolgers zijn die daar wel op aangepast zijn.
Duidelijk. Hier kan ik iets mee. Ik heb de specs opgezocht van de 420 WP en die laat een zelfde soort grafiek zien:

https://jinkosolarcdn.shw...440N-54HL4R-B-F1.3-EN.pdf

Op de zijkant staat inderdaad 11A maar ook ISC PB (absolute maximum) d.c. 2x 17.2A. hoe moet ik dit interpreteren?

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

glaerox schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:39:

[...]

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Vul hier je dakhoek, je panelen en je omvormer in en je zal zien dat je op een zonnige dag tussen april en septembet wat aftopping krijgt (dus max 3kW vermogen en geen mooie curve maar platte top) en dat dat over het jaar niet echt heel veel scheelt in totaalopbrengst als je bijvoorbeeld een 4kW omvormer zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr.robert
  • Laatst online: 19:31
Even een vraag over het bedrijf, heb je ook naar recensies gekeken (en daarbij naar de meest recente recensies)? Soms zie je dat bij gerenommeerde bedrijven de recensies van het laatste jaar opeens slecht zijn (doordat ze met andere bedrijven zijn gaan samenwerken, wisseling van eigenaar etc.). Zeker als ze slordig werken zou je verwachten dat zulke feedback terug te vinden is. De gemiddelde score kan dan nog best hoog zijn maar als je alleen de laatste periode zou nemen zie je plotseling de neerwaartse trend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

De omvormer kan niet meer dan 3 kW omvormen en niet meer dan 11A DC omvormen. Ik zou me niet zo'n zorgen maken over de levensduur van de omvormer omdat die elektronisch begrenst is. Die 11A kan een limiet zijn, maar die 3 kW is uiteraard ook een limiet.

Even een opsomming van 'verbeterpunten' in deze installatie:
  • Omvormer 3-fase terwijl dat voor een vermogen van 3 kW onzinnig is;
  • Omvormer die maar 11A kan omvormer (of is de 3 kW eerder een grens?);
  • Aansluiten in 2 strings waardoor 1 string te weinig spanning heeft;
  • Neerleggen in 2 verschillende hellingshoeken waardoor in serie aansluiten opbrengstverlies gaat geven;
  • Buizen elektra steken niet in het dak buiten, mooier vind ik dat je de kabels niet ziet (netheid);
  • Afval in huis en bij de buren (netheid);
  • Ventilatiepijp op het dak laten zitten terwijl daar meer panelen hadden gepast;
Een consument is een leek en dan mag je van een professional verwachten dat deze goed advies geeft. Je staat hierin vrij sterk als consument. Zorg dat je geld achter de hand houdt zodat de installateur je gaat helpen. (anders de juridische weg, maar is vervelender voor beide partijen).

Makkelijkste is of in serie aansluiten met flinke compensatie voor gemiste opbrengst. Of een 1-fase omvormer op hangen met compensatie voor de goedkopere omvormer. Of alles in 1 dakvlak leggen. Of alles opnieuw en meteen dak vol zoals we meestal adviseren op Tweakers O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 26-04-2023 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
De ISC is eigenlijk ISC, is de Short Circuit Current.
Das de absoluut maximum stroom die er buiten normaal bedrijf mag gaan lopen voordat er iets intern kapot gaat.
Dat is dus in abnormale situaties waarbij er iets mis is, en de omvormer niet normaal in bedrijf is.
(kan bijv. als de string panelen met + en - verkeerdom op de omvormer is aangesloten)

(bij kortsluiting gaat er alleen een hoge stroom lopen, er wordt dan geen vermogen teruggeleverd, want de spanning is dan uiteraard ~0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dre schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:54:
De omvormer kan niet meer dan 3 kW omvormen en niet meer dan 11A DC omvormen. Ik zou me niet zo'n zorgen maken over de levensduur van de omvormer omdat die elektronisch begrenst is. Die 11A kan een limiet zijn, maar die 3 kW is uiteraard ook een limiet.

Even een opsomming van 'verbeterpunten' in deze installatie:
  • Omvormer 3-fase terwijl dat voor een vermogen van 3 kW onzinnig is;
  • Aansluiten in 2 strings waardoor 1 string te weinig spanning heeft;
  • Neerleggen in 2 verschillende hellingshoeken waardoor in serie aansluiten opbrengstverlies gaat geven;
  • Buizen elektra steken niet in het dak buiten, mooier vind ik dat je de kabels niet ziet (netheid);
  • Afval in huis en bij de buren (netheid);
  • Ventilatiepijp op het dak laten zitten terwijl daar meer panelen hadden gepast;
Een consument is een leek en dan mag je van een professional verwachten dat deze goed advies geeft. Je staat hierin vrij sterk als consument. Zorg dat je geld achter de hand houdt zodat de installateur je gaat helpen. (anders de juridische weg, maar is vervelender voor beide partijen).

Makkelijkste is of in serie aansluiten met flinke compensatie voor gemiste opbrengst. Of een 1-fase omvormer op hangen met compensatie voor de goedkopere omvormer. Of alles in 1 dakvlak leggen. Of alles opnieuw en dak vol O-)
Ik zou de stroom specificatie toch wel op no1 zetten. Ze proberen je nu een oude omvormer die ze anders aan de straatstenen niet kwijtraken te slijten voor de volle mep. Terwijl hij technisch dus NIET compatible is met de panelen die gelegd zijn. Het werkt wel en gaat niet kapot, maar het had gewoon een recente omvormer moeten zijn.
Deze kunnen ze mooi op Marktplaats slijten aan iemand met oudere panelen of die bewust hiervoor kiest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

bbbrumbrum schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:07:
[...]

Ik zou de stroom specificatie toch wel op no1 zetten. Ze proberen je nu een oude omvormer die ze anders aan de straatstenen niet kwijtraken te slijten voor de volle mep. Terwijl hij technisch dus NIET compatible is met de panelen die gelegd zijn. Het werkt wel en gaat niet kapot, maar het had gewoon een recente omvormer moeten zijn.
Deze kunnen ze mooi op Marktplaats slijten aan iemand met oudere panelen of die bewust hiervoor kiest.
Een 3 kW omvormer met 3780 Wp zonnepanelen zal sowieso wel piekverliezen geven. Zou de omvormer eerder tegen de 3 kW grens aanlopen of tegen de 11A grens?

3 kW * 1,05 (=95% rendement) = 3,15 kW DC. 3150 Watt / 11 A= 286V MPP.

Hij zit nu op 293V Vmpp bij 9 panelen. Dus nu is 3 kW de grens :). In de zomer gaat spanning naar beneden en stroom omhoog. In de zomer is 11A de grens :).

Maar ik heb de 11A en 3 kW toegevoegd in het lijstje. Zou een 3 kW omvormer met een hoger stroomlimiet veel meer energie opbrengen denk je?

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 26-04-2023 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dre schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:19:
[...]

Een 3 kW omvormer met 3780 Wp zonnepanelen zal sowieso wel piekverliezen geven. Zou de omvormer eerder tegen de 3 kW grens aanlopen of tegen de 11A grens?

3 kW * 1,05 (=95% rendement) = 3,15 kW DC. 3150 Watt / 11 A= 286V MPP.

Hij zit nu op 293V Vmpp bij 9 panelen. Dus nu is 3 kW de grens :). In de zomer gaat spanning naar beneden en stroom omhoog. In de zomer is 11A de grens :).

Maar ik heb de 11A en 3 kW toegevoegd in het lijstje. Zou een 3 kW omvormer met een hoger stroomlimiet veel meer energie opbrengen denk je?
Je hebt techisch helemaal gelijk. Probleem zot er meer in dat ze gewoon maar wat doen en een degelijke technische onderbouwing (meestal) ontbreekt. Bij mijn familie loopt hij ook niet tegen de limieten aan, maar het gaat erom dat ze voor veel teveel geld wat bij elkaar beunen en je een museumstuk meegeven terwijl je qua prijs een SMA zou moeten krijgen.

Kijk, dat is de markt nu. Ok. Maar dan mogen ze ook lekker gewoon de specs volgen.
Dus niet beunen met verschillende hoeken, te korte strings, panelen die meer kunnen leveren dan de omvormer etc….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
bbbrumbrum schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:07:
[...]

Dit gevoel heb ik dus ook. Ze wilden nu de omvormer a.s. zaterdag komen vervangen voor een 1p3k. Dus weer een 4G model. Nu zijn we er zaterdag niet dus dat ging sowieso niet op. Ik ben gebeld door de installateur en de opdrachtnemer en ze willen het dus oplossen door de omvormer te vervangen. Tevens gevraagd of ze kunnen bekijken of er nog een aantal panelen bij kunnen.

Maar wat betreft de omvormer. de installateur gaf aan dat het gebruiken van panelen met een hoger amperage dan waar de omvormer bedoelt is onder het overdimensioneren valt. Lijkt me dat je dit met een hoger voltage doet (meer panelen) ipv een hoger amperage dan waar de omvormer voor bedoelt is?

Edit: Ik heb de strings nu trouwens binnen doorverbonden om iig tot de omvormer vervangen is alle zonnepanelen te gebruiken. Bedankt voor de tip, dit ging erg eenvoudig!

[ Voor 6% gewijzigd door glaerox op 26-04-2023 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Panelen die meer stroom kunnen leveren dan de omvormer kan geeft opbrengst verlies bij veel instraling.
Panelen die meer vermogen kunnen leveren dan de omvormer kan geeft opbrengst verlies bij veel instraling.

In die zin is het gelijk ja: het is onderdimensionering van de omvormer. De 2e kunnen we goed simuleren, de eerste lastiger.

Het probleem van de1P3K-4G is opstart spanning rond de Vmpp spanning bij goed licht. Sommige omvormers willen dan wel eens meerdere keren in de ochtend proberen te starten; dat geeft geklik van de relais.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 14:44

SeatRider

Hips don't lie

glaerox schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:35:
[...]
Maar wat betreft de omvormer. de installateur gaf aan dat het gebruiken van panelen met een hoger amperage dan waar de omvormer bedoelt is onder het overdimensioneren valt. Lijkt me dat je dit met een hoger voltage doet (meer panelen) ipv een hoger amperage dan waar de omvormer voor bedoelt is?
Overdimensioneren zou het zijn als ze een grotere omvormer zouden plaatsen, alvast voorsorterend op extra panelen ofzo. Nu is het ondergedimensioneerd, de geplaatste omvormer is nu al ondermaats en in het geheel niet voorbereid op een eventuele uitbreiding van panelen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:40
Ze wilden nu de omvormer a.s. zaterdag komen vervangen voor een 1p3k. Dus weer een 4G model.
Als dat de S6-GR1P3K is dan is dat een recent model. Niets oud aan, alleen heeft die ook een vrij hoge opstartspanning van 120v.

[ Voor 10% gewijzigd door Uszka op 27-04-2023 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

Dit gevoel heb ik dus ook. Ze wilden nu de omvormer a.s. zaterdag komen vervangen voor een 1p3k. Dus weer een 4G model. Nu zijn we er zaterdag niet dus dat ging sowieso niet op. Ik ben gebeld door de installateur en de opdrachtnemer en ze willen het dus oplossen door de omvormer te vervangen. Tevens gevraagd of ze kunnen bekijken of er nog een aantal panelen bij kunnen.

Edit: Ik heb de strings nu trouwens binnen doorverbonden om iig tot de omvormer vervangen is alle zonnepanelen te gebruiken. Bedankt voor de tip, dit ging erg eenvoudig!
Gaan ze de omvormer dan nog een keer vervangen als je nog meer panelen bij neemt ;) Als ze tegen een redelijke vergoeding het dak vol kunnen leggen met een 5 kW 1-fase omvormer zou ik dat zeker doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Voor de rest wel netjes dat ze zo snel willen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:13

buzzlightyear

To infinity and beyond...

@glaerox bij je groepenkast is het deksel verwijdert waar de hoofdzekeringen zitten. Heeft de monteur dat verwijdert? Daar hoort namelijk een verzegeling op te zitten. Nu kun je illegaal stroom aftappen door van onder de hoofdzekering door te lussen naar je groepen, hiermee bypass je je meter.

Als je monteur dat zo geeft achtergelaten dan zal ie ervoor moeten zorgen dat er weer verzegeling wordt aangebracht door een monteur met zegelrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Uszka schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:15:
[...]

Als dat de S6-GR1P3K is dan is dat een recent model. Niets oud aan, alleen heeft die ook een vrij hoge opstartspanning van 120v.
Nee, in de oude offerte voordat ik een 3 fase meterkast had aangevraagd is dit een: 1P3.6K-4G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Dre schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:30:
[...]

Gaan ze de omvormer dan nog een keer vervangen als je nog meer panelen bij neemt ;) Als ze tegen een redelijke vergoeding het dak vol kunnen leggen met een 5 kW 1-fase omvormer zou ik dat zeker doen :)
Een 5KW op 1 fase groep? je kunt toch maar 3.6KW over de zekering sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Dre schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:31:
Voor de rest wel netjes dat ze zo snel willen komen.
Nouja dat was alleen mits ik zaterdag thuis zou zijn. Dat ben ik normaal wel in het weekend (we hebben net een dochtertje gekregen en genieten nog even van de kraamtijd), maar deze zaterdag is de eerste keer dat we wat gepland hebben in het weekend. Ik ga dat nu niet afzeggen.
Toen ik aangaf dat dat niet kon, konden ze niet zeggen hoe lang het dan zou duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaerox
buzzlightyear schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:34:
@glaerox bij je groepenkast is het deksel verwijdert waar de hoofdzekeringen zitten. Heeft de monteur dat verwijdert? Daar hoort namelijk een verzegeling op te zitten. Nu kun je illegaal stroom aftappen door van onder de hoofdzekering door te lussen naar je groepen, hiermee bypass je je meter.

Als je monteur dat zo geeft achtergelaten dan zal ie ervoor moeten zorgen dat er weer verzegeling wordt aangebracht door een monteur met zegelrecht.
Ik heb deze foto gemaakt toen Enexis nog bezig was. Vond het wel leuk een keer te zien. Had niet verwacht dat er gewoon 3 D-zekeringen geplaatst zouden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

glaerox schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:56:
[...]

Een 5KW op 1 fase groep? je kunt toch maar 3.6KW over de zekering sturen?
Lees Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" betreffende selectiviteit.

Een omvormer van 3 kW krijg je niet selectief op een 3×25A hoofdautomaat. Een 5 kW omvormer krijg je ook niet selectief. Maar ik zie nu dat je smeltpatronen hebt dan is het wel anders. Met smeltpatronen kan je als vuistregel 1,6× aanhouden.

Ik vind het niet zo'n probleem om niet selectief te zijn. Zo vaak vormt een omvormer geen sluiting mag ik hopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

met een 25A hoofdzekering en een 16A automaat ben je toch gewoon selectief en kan je een 3,6kW omvormer aansluiten. Alle automaten in een normaal huis (met een 3x25A hoofdaansluiting) zijn 16A automaten of 3 fase/krachtstroomgroepen.

Pas als je 20A automaten (of hoger) gaat nemen om een 4,6kW of 5kW omvormer aan te sluiten, mis je selectiviteit.

Het argument van uitbreiding van panelen en dan een grote omvormer kopen is maar een matige. Als je in de toekomst 4 panelen extra wilt kunnen aansluiten geldt dat misschien (maar dan ben je gewoon dom als je dat niet bij installatie doet). Als je een hele set panelen wilt, kan je die ook prima met een nieuwe omvormer (of micro inverters) aansluiten.

Die inverter van de topicstarter kan wellicht wat groter, maar over het jaar scheelt het allemaal niet zo veel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Nee, als je een hoger voltage VoC aansluit dan de omvormer kan, sloop je de omvormer. Als de panelen meer ampere willen leveren dan de omvormer kan verwerken, limiteert dat gewoon (aftoppen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:24
JvS schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:11:
met een 25A hoofdzekering en een 16A automaat ben je toch gewoon selectief en kan je een 3,6kW omvormer aansluiten. Alle automaten in een normaal huis (met een 3x25A hoofdaansluiting) zijn 16A automaten of 3 fase/krachtstroomgroepen.

Pas als je 20A automaten (of hoger) gaat nemen om een 4,6kW of 5kW omvormer aan te sluiten, mis je selectiviteit.

Het argument van uitbreiding van panelen en dan een grote omvormer kopen is maar een matige. Als je in de toekomst 4 panelen extra wilt kunnen aansluiten geldt dat misschien (maar dan ben je gewoon dom als je dat niet bij installatie doet). Als je een hele set panelen wilt, kan je die ook prima met een nieuwe omvormer (of micro inverters) aansluiten.

Die inverter van de topicstarter kan wellicht wat groter, maar over het jaar scheelt het allemaal niet zo veel..
Bij een volle sluiting tript een 25a of zelfs 35a c hoofdautomaat ook gewoon achter een b16 eindgroep. Selectiviteit is er niet in een woonhuis met automaten als hoofdzekering. En beperkt bij smeltzekeringen als hoofdzekering.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
JvS schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:13:
[...]

Nee, als je een hoger voltage VoC aansluit dan de omvormer kan, sloop je de omvormer. Als de panelen meer ampere willen leveren dan de omvormer kan verwerken, limiteert dat gewoon (aftoppen).
Ik bedoelde ook niet meer Volt dan het apparaat aan kan. Maar het lijkt me logischer om meer panelen aan te sluiten (binnen het voltage bereik van de omvormer) dan panelen die een hogere stroomsterkte hebben dan waar de omvormer voor bedoelt is.

Even een kleine update:
Ik heb gevraagd voor het wisselen naar een S6-GR1P3.6K omvormer. Echter degene die hier over gaat is op vakantie. Dus het is even afwachten. Door de tip hier van het doorlussen van de 2 strings heb ik echter best een goede opbrengst nu. Bedankt!

Heb ook om 2 extra panelen gevraagd op een schaduwvrije plek. Benieuwd wat dat gaat kosten.
Over een tijdje weer even een update.
Nogmaals dank iedereen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Update:

Kosten voor 2 extra panelen was €1200. Absurd, dat is max 2 uurtjes werk en een paneel kost ze 150 euro. Dit gaan we dus niet doen. Ik zie niet in hoe dit zich nog terug verdient.

Wat nu het plan is: Ik ga zelf 5 panelen bij plaatsen. Dit kan op een goed bereikbare plek boven het platte dak. Ik wilde de zelfde Tiger Neo 420 panelen bestellen maar krijg net een mail dat deze niet meer worden geleverd. Ik kan nu voor de 430 kiezen. Kan ik deze zonder problemen in serie schakelen met de 420?

Ik zie dat het voltage ietsje hoger ligt volgens het schema. En ze zijn 4cm langer.

Dan de omvormer. Mijn voorkeur heeft het om de 3-fasen aansluiting te behouden en een Solis S5-GR3P4K aan te schaffen en een set van 6(4 op dakkapel en 2 op dak) en een set van 8 te maken op het normale dak.

Andere optie is bijvoorbeeld 2 kleinere 1 fase omvormers. 1 voor de dakkapel en 1 voor de 10 panelen op het grote dak. Maar gaat de extra opbrengst (geen verschil ik hoek meer tussen geschakelde panelen) de meerkosten voor het aanpassen van meterkast/extra kabel naar garage (doorboren via kruipruimte) en 2 losse omvormers ooit terug verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@glaerox kun je in een net lijstje zetten welk exacte type paneel je nu hebt?
Hoe ze exact liggen?
Gaan die 5 exact zelfde georiënteerd liggen?

Panelen met 10W verschil van verder exact zelfde type met gelijke ligging kunnen in string. Je verliest slechts een haar met die 10W verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
glaerox schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:40:
Update:

Kosten voor 2 extra panelen was €1200. Absurd, dat is max 2 uurtjes werk en een paneel kost ze 150 euro. Dit gaan we dus niet doen. Ik zie niet in hoe dit zich nog terug verdient.

Wat nu het plan is: Ik ga zelf 5 panelen bij plaatsen. D
Even een tip zodat je dit mee neemt: Dat gaat een moeilijk verhaal worden bij garantie.

Heb je niet gewoon een rendement garantie in je offerte staan? Meestal bestel je een systeem voor x kWh per jaar. Als je daar niet y% van behaalt dan kun je reclameren en dan moet de verkoper het oplossen. Bij mij was dat geloof ik 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 08:35
sdk1985 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:49:
[...]

Even een tip zodat je dit mee neemt: Dat gaat een moeilijk verhaal worden bij garantie.

Heb je niet gewoon een rendement garantie in je offerte staan? Meestal bestel je een systeem voor x kWh per jaar. Als je daar niet y% van behaalt dan kun je reclameren en dan moet de verkoper het oplossen. Bij mij was dat geloof ik 90%.
Dan kopen ze dat af. En blijf je met een suboptimale situatie achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Ronald schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:21:
Hoe ze exact liggen?

Panelen met 10W verschil van verder exact zelfde type met gelijke ligging kunnen in string. Je verliest slechts een haar met die 10W verschil.
Ga ik doen! Exacte hellingshoeken weet ik echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
sdk1985 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:49:
[...]

Hoe bedoel je een moeilijk verhaal bij garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
glaerox schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:32:
[...]

Ga ik doen! Exacte hellingshoeken weet ik echter niet.
Op de graad precies hoeft niet… van belang is gelijke graden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:32
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

@glaerox misschien is dit nog wat. Ken de winkel niet. Alert blijven dus.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
glaerox schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:41:
[...]

Hoe bedoel je een moeilijk verhaal bij garantie?
Dat wanneer er iets aan de installatie defect gaat je een discussie krijgt over de oorzaak van dit defect. De leverancier kan dan schermen dat jij aanpassingen aan het systeem hebt gemaakt en ze daarom de garantie niet meer hoeven te verlenen. Even de algemene voorwaarden lezen dus voor je zelf gaat rommelen dan wel toestemming vragen. Bij coolblue mocht je bijvoorbeeld zelf je zonnepanelen op platte daken niet verplaatsen zonder verlies van garantie. Moeten ze dan voor langskomen a 400 euro. Iets om op te letten dus.

Mijn voorkeur zou in ieder geval hebben om de verwachte opbrengst af te zetten tegen de daadwerkelijke opbrengst en hierover te reclameren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
sdk1985 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:42:
[...]

Dat wanneer er iets aan de installatie defect gaat je een discussie krijgt over de oorzaak van dit defect. De leverancier kan dan schermen dat jij aanpassingen aan het systeem hebt gemaakt en ze daarom de garantie niet meer hoeven te verlenen. Even de algemene voorwaarden lezen dus voor je zelf gaat rommelen dan wel toestemming vragen. Bij coolblue mocht je bijvoorbeeld zelf je zonnepanelen op platte daken niet verplaatsen zonder verlies van garantie. Moeten ze dan voor langskomen a 400 euro. Iets om op te letten dus.

Mijn voorkeur zou in ieder geval hebben om de verwachte opbrengst af te zetten tegen de daadwerkelijke opbrengst en hierover te reclameren.
Ik ga de panelen niet verleggen. Die blijven liggen waar ze nu liggen. Als er iets defect gaat is het een los paneel. Daar heb ik gewoon voor betaald dus lijkt me daar gewoon de garantie van toepassing. Aansluiten is eenvoudig en zit straks op de zelfde bekabeling met een paar extra kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Ronald schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:21:
Hoe ze exact liggen?

Hier een vlugge paint tekening hoe de panelen nu liggen en hoe ze komen te liggen. Blauw de bestaande 1x string dakkapel van 4 panelen en 1x string van 5 panelen op het normale dak.
Het zijn JKM420N-54HL4-B panelen.

Heb je nog meer info nodig? adres kan evt. in een PB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7_n4GOFRUcz_5iFD163a80Noa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lirlgBEUtV3avDeUObqwJ32m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4moFBQ7PZqnCYWLObQUzQ3o5xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sdm2iNrPZDsyxBRyro8HgtdK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Moest even teruglezen met al het gediscussieer…

Nu: 3 fase 3kW Solis, string van 5 en string van 4 die met name moeite heeft met de string van 4.

Toekomst: string van 5x 420 uitgebreid met 5x 420 of vergelijkbaar. Verlengen met 430s mis je een fractie van de 430s, 410s mis je een fractie van de 420s. Dit is zo weinig dat je het er niet druk op moet maken… zolang het maar 54HL4-B serie zijn.

Hiermee wordt het probleem van de string van 4 niet opgelost.

Mogelijkheden: string van 10 op de 3 fase solis. Dit topt wat af, maar <2% per jaar. Vervangen niet rendabel.
String van 4 op solis mini 1,5-2kW op eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Ronald schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:31:
Moest even teruglezen met al het gediscussieer…

Nu: 3 fase 3kW Solis, string van 5 en string van 4 die met name moeite heeft met de string van 4.

Toekomst: string van 5x 420 uitgebreid met 5x 420 of vergelijkbaar. Verlengen met 430s mis je een fractie van de 430s, 410s mis je een fractie van de 420s. Dit is zo weinig dat je het er niet druk op moet maken… zolang het maar 54HL4-B serie zijn.

Hiermee wordt het probleem van de string van 4 niet opgelost.

Mogelijkheden: string van 10 op de 3 fase solis. Dit topt wat af, maar <2% per jaar. Vervangen niet rendabel.
String van 4 op solis mini 1,5-2kW op eigen groep.
Ik wil eigenlijk een string van 6 maken (4 dakkapel en 2 normale dak) en dan 8 op 1 string.
Dit op een 4KW 3-fasen Solis omvormer. Dat ik wat verlies heb neem ik voor lief. Heb je een idee hoe veel verlies dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@glaerox gemengde helling string krijg je nog wat extra verlies op, instraling is meestal niet gelijk, al zou het verschil met 45/25 graden (ruwweg) niet extreem moeten zijn.

Dit is lastig simuleren, geen van de simulatie software opties ondersteund het.

Je kunt een indruk vormen met Thomas Berger PV calc. Zet er 2x 1 paneel in met de beide hellingen. Onderste van de 2 lijnen is wat je in volle zon moet verwachten per paneel.

In volle zon ga je ook aftoppen, en dan is suboptimaal tracken minder verlies.

Hoeveel dat kost kan je ook weer ruw bepalen met Thomas Berger. Maar dan de 2 sets er geheel in zetten met 4kW omvormer

Het kan goed dat dit het beste is wat je er van kan maken met slechts investering in panelen en leg materiaal en de verliezen voor lief nemen financieel acceptabel zijn… maar dit is dus niet met simulaties te beargumenteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaerox
Ronald schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:21:
@glaerox gemengde helling string krijg je nog wat extra verlies op, instraling is meestal niet gelijk, al zou het verschil met 45/25 graden (ruwweg) niet extreem moeten zijn.

Dit is lastig simuleren, geen van de simulatie software opties ondersteund het.

Je kunt een indruk vormen met Thomas Berger PV calc. Zet er 2x 1 paneel in met de beide hellingen. Onderste van de 2 lijnen is wat je in volle zon moet verwachten per paneel.

In volle zon ga je ook aftoppen, en dan is suboptimaal tracken minder verlies.

Hoeveel dat kost kan je ook weer ruw bepalen met Thomas Berger. Maar dan de 2 sets er geheel in zetten met 4kW omvormer

Het kan goed dat dit het beste is wat je er van kan maken met slechts investering in panelen en leg materiaal en de verliezen voor lief nemen financieel acceptabel zijn… maar dit is dus niet met simulaties te beargumenteren
Ik heb dan inderdaad met een minimale investering al een stuk meer opbrengst dan in het oorspronkelijke ontwerp, ook al scheelt het 10% dan nog vind ik het acceptabel. Het is een stuk dak wat we in eerste instantie toch niet wilden benutten. Mocht het in de toekomst toch niet toereikend zijn leg ik het dak van de garage ook nog wel vol. Dat kan ik me alle nu opgedane kennis mooi zelf doen.
Pagina: 1