Growatt datastick zelf uitlezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric devries
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb een Growatt omvormet met een datalogger stick ShineWifi-X.
Normaal gesproken worden monitorings gegevens elke 5 minuten bijgewerkt op de server van Growatt, en dit kun je eventueel nog veranderen naar 1 minuut.
Korter dan 1 minuut is niet mogelijk in de configuratie van de stick.

Ik vraag me af hoe de monitoring werkt achter de schermen. Het lijkt me dat de server elke 1 of 5 minuten een aanvraag stuurt naar de stick om gegevens uit te lezen?
Als dat zo werkt, is het dan mogelijk om zelf een programma te schrijven dat de server imiteert en bijvoorbeeld de gegevens elke seconde van de datalogger op te vragen?
Heeft iemand hier al eens mee gespeeld?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Eric devries schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:21:
Ik vraag me af hoe de monitoring werkt achter de schermen. Het lijkt me dat de server elke 1 of 5 minuten een aanvraag stuurt naar de stick om gegevens uit te lezen?
Dat lijkt me ontzettend stug want dat zou niks dan ellende opleveren met NAT enzovoorts. Ik ken heel die 'stick' niet, maar ik vermoed dat die stick zichzelf elke X tijd bij de servers meldt.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Er is al mee gespeeld met een script om het een en ander uit te lezen: Growatt Omvormer uitlezen via proxy of Python script

Tot op de seconde zat er niet in.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:10
Dit is de stick denk ik:
https://www.stralendgroen.nl/product/growatt-shinewifi-x/
Daar staat dat 't niets anders is dan een Wifi-'stick' - oftewel, een USB-WiFi-adapter. Op zich ook logisch, de Growatt omvormer zelf pusht de data en dat moet via een verbinding; draadloos via zo'n stick of via een UTP-kabel.

Mijn Huawei-omvormer heeft ook zo'n stick; ook die is echt alleen voor WiFi. De daadwerkelijke logica en push-actie zit in de omvormer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
De server imiteren bestaat al, in de vorm van MITM.
https://github.com/johanmeijer/grott

Verder is de ShineWifi-X slechts een ESP-07.
(ik draai op mijn eigen ShineWifi-X dus gewoon eigen code)
Voorbeeld: https://github.com/otti/Growatt_ShineWiFi-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• platvoet
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:47
@Frankyy Ik ben al even opzoek hoe ik mijn Shinewifi-x kan flashen. ben bekend met het flashen van ESP chips, maar direct in mijn computer en bij het gebruik van een flash bordje krijg ik geen communicatie.

Bij boot GPIO0 en ground bridgen doet bij mij niets, heb jij toevallig een tip om mijn in de juiste richting te wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
platvoet schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:06:
@Frankyy Ik ben al even opzoek hoe ik mijn Shinewifi-x kan flashen. ben bekend met het flashen van ESP chips, maar direct in mijn computer en bij het gebruik van een flash bordje krijg ik geen communicatie.

Bij boot GPIO0 en ground bridgen doet bij mij niets, heb jij toevallig een tip om mijn in de juiste richting te wijzen?
GPIO0 en GND idd bridgen, alle led's staan aan en daarna bridge losmaken. Daarna pas flashen.
Hij probeert ook de chip een RST te geven na de flash, maar dat vreet die bij mij niet op. Even af/op stroom en hij doet het daarna prima is mijn ervaring.

EDIT:
Nu ik mij er verder over na denk, in flash modus wilt die vaak een andere driver voordat het ook werkte bij mij qua flashen.
(USB UART -> gewoon de nieuwste) https://www.maxlinear.com...gn-tools/software-drivers

[ Voor 15% gewijzigd door Frankyy op 12-10-2023 14:37 ]

Pagina: 1