Hallo allemaal.
Op dit moment heb ik 7 zonnepanelen (2380WP) die liggen op het zuiden (plat dak) met een Omnik 2k-TL2 omvormer. Deze installatie zat bij het huis nieuwbouw en is geplaatst in juli 2018. Mijn verbruik is ongeveer tussen de 12k en 13k kwh per jaar.
Nu wil ik graag mijn installatie uitbreiden met extra panelen op 2 schuine hellingsvlakken(45graden) liggend op Oost en West.
In totaal wil ik 28 panelen (maximale wat past) van 430WP laten bijplaatsen:
Beide dakhellingen hebben geen schaduwvorming
Nu heb ik een voorstel gekregen voor een Growatt omvormer (Growatt MOD 12KTL3-X). De Growatt omvormer zal dan ook de Omnik omvormer vervangen.
In eerste instantie leek me dit een goed idee, maar zit nu nog met de volgende overdenkingen.
Alvast bedankt!
Op dit moment heb ik 7 zonnepanelen (2380WP) die liggen op het zuiden (plat dak) met een Omnik 2k-TL2 omvormer. Deze installatie zat bij het huis nieuwbouw en is geplaatst in juli 2018. Mijn verbruik is ongeveer tussen de 12k en 13k kwh per jaar.
Nu wil ik graag mijn installatie uitbreiden met extra panelen op 2 schuine hellingsvlakken(45graden) liggend op Oost en West.
In totaal wil ik 28 panelen (maximale wat past) van 430WP laten bijplaatsen:
- Oost 16 panelen (6880 WP)
- West 12 panelen (5160 WP)
Beide dakhellingen hebben geen schaduwvorming
Nu heb ik een voorstel gekregen voor een Growatt omvormer (Growatt MOD 12KTL3-X). De Growatt omvormer zal dan ook de Omnik omvormer vervangen.
In eerste instantie leek me dit een goed idee, maar zit nu nog met de volgende overdenkingen.
- Zou ook de Growatt MOD 10KTL3-XH passen. Deze is namelijk gereed voor batterij gebruik in de toekomst, wat mogelijk over een paar jaar interessant kan zijn. 12k omvormer van Growatt heeft dit helaas niet.
- Moet ik de Omnik omvormer gaan vervangen of niet?. De Growatt omvormers hebben 2MPPT trackers waardoor de 7 oude panelen op dezelfde string moeten als de nieuwe panelen op West /li]
Alvast bedankt!