Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• gerlofk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-06 16:32
Hallo allemaal.
Op dit moment heb ik 7 zonnepanelen (2380WP) die liggen op het zuiden (plat dak) met een Omnik 2k-TL2 omvormer. Deze installatie zat bij het huis nieuwbouw en is geplaatst in juli 2018. Mijn verbruik is ongeveer tussen de 12k en 13k kwh per jaar.

Nu wil ik graag mijn installatie uitbreiden met extra panelen op 2 schuine hellingsvlakken(45graden) liggend op Oost en West.

In totaal wil ik 28 panelen (maximale wat past) van 430WP laten bijplaatsen:
  • Oost 16 panelen (6880 WP)
  • West 12 panelen (5160 WP)
Totaal: 6880WP+ 5160WP + 2380 WP = 14420 WP

Beide dakhellingen hebben geen schaduwvorming

Nu heb ik een voorstel gekregen voor een Growatt omvormer (Growatt MOD 12KTL3-X). De Growatt omvormer zal dan ook de Omnik omvormer vervangen.

In eerste instantie leek me dit een goed idee, maar zit nu nog met de volgende overdenkingen.
  1. Zou ook de Growatt MOD 10KTL3-XH passen. Deze is namelijk gereed voor batterij gebruik in de toekomst, wat mogelijk over een paar jaar interessant kan zijn. 12k omvormer van Growatt heeft dit helaas niet.
  2. Moet ik de Omnik omvormer gaan vervangen of niet?. De Growatt omvormers hebben 2MPPT trackers waardoor de 7 oude panelen op dezelfde string moeten als de nieuwe panelen op West /li]
Heeft iemand advies voor mij wat ik het beste kan gaan doen qua omvormer?

Alvast bedankt!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je zult voor drie oriëntaties ook drie MPPTs willen.
Een uitzondering is als twee dakvlakken evenveel dezelfde panelen hebben, dan kun je ze vaak parallel op 1 MPPT zetten, maar dat is bij jou niet aan de orde.
Voor alleen je oost/west plan is de 10k groot zat, kan nog wel kleiner misschien.
De oude omvormer lekker laten hangen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:30
Een 7kW omvormer kom je al mee weg. Je hebt dan op jaarbasis slechts 3kWh aftopverlies tov een 8kW. Zie PVCalc.

• gerlofk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-06 16:32
Bedankt voor de reacties. Ik laat de oude omvormer hangen en zal vragen om een omvormer met een lager vermogen 7 of 8kw