Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-06 14:51
Ik heb afgelopen weekend mij PV installatie geïnstalleerd met een Growatt min 3000tl xe. Deze geeft een PE Abnormal foutmelding.

De installatie ligt op een schuur achterin de tuin en is aangesloten via een bestaande grondkabel naar het huis toe. Vanuit het huis heb ik een nieuwe kabel getrokken naar de meterkast. De grondkabel is 2x2,5 aderig met onder het pantser een gevlochten koperen aarde kabel.

Met doormeter en ac afgeschakeld is het verschil tussen tussen 0 en aarde keurig 0v. Schakel ik ac in dan zie ik ongeveer 40v verschijnen op de 0. Dit mag volgens de foutmelding niet. Kan het zijn dat de opzet van de grondkabel voor dit probleem zorgt? Ik heb nog een kleine mantelbuis lopen naar de schuur en nu speel ik met het idee om er aarde installatiekabel doorheen te trekken en deze dan aan te sluiten.

Iemand advies?

Beste antwoord (via Vircos op 29-04-2023 15:50)

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:15
Zou je voor de gein eens willen proberen om het aardscherm maar aan 1 zijde aan te sluiten op de aarddraad? Aan de meterkast zijde.

Misschien heb je een emc probleem waardoor er spanning op je aarddraad komt te staan. (Inductie)

Bovenstaande geld alleen als je grondkabel een losse aarddraad en aardscherm hebben!

Voor de rest mag je naar mij idee gewoon met massief naar de stekker van de omvormer.
Zo heb ik het zelf ook gedaan. En de omvormer op zolder die wel door een installatiebedrijf is gedaan zit ook zo aangesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door ronnie vd op 27-04-2023 11:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:10
PE staat volgens mij voor een aarde foutmelding. Is de Aarde zeker goed verbonden en zitten de Live en Neutral kabels goed?
Kun je wellicht wat foto's delen van je installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Heb geen ervaring met Growatt maar zou die melding ook op een isolatiefout aan de DC zijde kunnen zijn?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:05
Lijkt als of je nul los ligt in je meterkast en je door inductie in de kabel spanning op je nul meet. Misschien niet goed onder de klem in de meterkast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9w2YpeMSTutgtK3uBWIRNclysW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gspWZ4v1AbnsIgFmmYiftGe.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdOmJl3YLTmkXwMuRxcG6LegWq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dElzQuInBBkfdYqV9M5aplAu.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFdgSbyY_g-KogTaM1HQvoqFSak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIJVCp9pD78SAFnU4Z7YnaLQ.jpg?f=fotoalbum_large

Nog wat foto's van de installatie.

Overigens meet ik voor de schakelaar op tussen fase en aarde 225v. Dan lijkt aarde toch goed aangesloten te zijn, of is dat te kort door de bocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Vircos op 24-04-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
ds23man schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:50:
Heb geen ervaring met Growatt maar zou die melding ook op een isolatiefout aan de DC zijde kunnen zijn?
De omvormer is al op de display uit te lezen.
- Grid info lijkt correct. Die ziet ook 225v op 50Hz
- Beide PV strings worden gezien en deden gisteravond beide ongeveer 144v DC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Waar is je verplichte aardedraad naar je metalen gestel waar je panelen op liggen? En als ik de foto's zo zie zal een inspecteur voor een E inspectie gillend het erf aflopen.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 17:32
whoops, zou je die omvormer sowieso niet ff wat lager hangen? Zeker aan zo'n houten wandje zou ik me toch echt gewoon ff aan de instructies houden... Daarnaast is de kabel naar de stekker te lang gestript waardoor de wartel geen trekontlasting geeft. En laatste tip: Als je de kabel vanaf je schakelaar andersom plaatst hoef je in de stekker de aders niet te kruisen.

Ik weet niet zo goed wat het spanningsverschil kan verklaren. Het eerste wat in me op komt is inductiespanning maar lijkt me dat je omvormer daar ook rekening mee houdt. Dus wat overblijft is idd de hele kabel en met name de lasklemmen even nalopen. Weerstand meten, etc.

De conclusie dat het een probleem aan de AC-kant is, is iig correct:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eq5NfGzcPN05lBODSWixR-slzL4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gnmmV51XtKWDtixrnDQRNyO3.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door mcDavid op 24-04-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
ds23man schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:21:
Waar is je verplichte aardedraad naar je metalen gestel waar je panelen op liggen? En als ik de foto's zo zie zal een inspecteur voor een E inspectie gillend het erf aflopen.....
Aanvullend materiaal komt vandaag binnen. Dus dan ga ik de aardedraad aanleggen naar het metalen gestel. Verder doe ik dan ook de afwerking (kabelgoten e.d.). De installatie is nu volledig afgeschakeld. Maar ik zal de opmerking ter harte nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vircos
mcDavid schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:24:
whoops, zou je die omvormer sowieso niet ff wat lager hangen? Zeker aan zo'n houten wandje zou ik me toch echt gewoon ff aan de instructies houden... Daarnaast is de kabel naar de stekker te lang gestript waardoor de wartel geen trekontlasting geeft. En laatste tip: Als je de kabel vanaf je schakelaar andersom plaatst hoef je in de stekker de aders niet te kruisen.

Ik weet niet zo goed wat het spanningsverschil kan verklaren. Het eerste wat in me op komt is inductiespanning maar lijkt me dat je omvormer daar ook rekening mee houdt. Dus wat overblijft is idd de hele kabel en met name de lasklemmen even nalopen. Weerstand meten, etc.

De conclusie dat het een probleem aan de AC-kant is, is iig correct:

[Afbeelding]
Goede tips. Daar kan ik wat mee. Niet beseft dat er een brandwerende plaat achter moet. Omlaag zou kunnen, maar op die plek hangt niet in de weg en aan een 20x7 solide balk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:22
Zijn de dc connectors wel goed aangedraaid?
Ik zie nog best veel schroefdraad zitten.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
redbullwaning schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:35:
Zijn de dc connectors wel goed aangedraaid?
Ik zie nog best veel schroefdraad zitten.
Die zijn kant en klaar geleverd en lijkt het gewoon prima te doen. De omvormer ziet althans beide strings gewoon hun werk goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Ik denk dat de omvormer aan de dc zijde een verbinding naar aarde ziet.
Zijn alle stekkers achter de panelen goed aangesloten, liggen ze niet in het water of is de isolatie van de bekabeling beschadigd?

Daarnaast hangt de omvormer veel te hoog. Koeling is nu niet meer mogelijk.
Mijn growatt 1500 hangt 20 a 30 cm onder het plafond van de schuur en dat is op warme dagen weinig voor goede koeling.
Ik heb het zelf opgelost met 3 pc fans aan de bovenzijde. Gecombineerd met een thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
ronnie vd schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:36:
Ik denk dat de omvormer aan de dc zijde een verbinding naar aarde ziet.
Zijn alle stekkers achter de panelen goed aangesloten, liggen ze niet in het water of is de isolatie van de bekabeling beschadigd?

Daarnaast hangt de omvormer veel te hoog. Koeling is nu niet meer mogelijk.
Mijn growatt 1500 hangt 20 a 30 cm onder het plafond van de schuur en dat is op warme dagen weinig voor goede koeling.
Ik heb het zelf opgelost met 3 pc fans aan de bovenzijde. Gecombineerd met een thermostaat.
Nee ze zijn allemaal op het installatieframe gemonteerd en geen enkele kabel of stekker ligt op het dak zelf. Verder heb ik geen beschadigingen gezien. Wat betreft de hoogte, dat is dan duidelijk. Ik zal de omvormer lager gaan hangen. Als ik je reactie zo lees, kan ik beter een halve meter pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
Is de aarde wel aangesloten in de m.k
Hoeveel meet je tussen fase en aarde?

En als je alles loskoppelt en weerstand meet tussen litze en fase en nul.

[ Voor 33% gewijzigd door redbullwaning op 24-04-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 03-06 13:24
Volgens mij moet voor de connectie tussen de aard pen en de aarde draad altijd gebruik worden gemaakt van een metalen aard strip. denk niet dat die waco connector genoeg druk uit oefent om een goede verbinding te hebben met je aard pen.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@lordgandalf dat is niet de aardpen, dat is het aardscherm van de grondkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vircos
redbullwaning schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:49:
Is de aarde wel aangesloten in de m.k
Hoeveel meet je tussen fase en aarde?

En als je alles loskoppelt en weerstand meet tussen litze en fase en nul.
Gedaan en ik meet geen weerstand. Dat zou ik daar wel verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
mcDavid schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:52:
@lordgandalf dat is niet de aardpen, dat is het aardscherm van de grondkabel.
Voor alle duidelijkheid. Onder het aardscherm zit dus de aardlitze, welke ik overigens opgeschuurd heb voor het deel wat in de WACO zit.

[ Voor 11% gewijzigd door Vircos op 24-04-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-06 15:01
Vircos schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:36:
[...]

Die zijn kant en klaar geleverd en lijkt het gewoon prima te doen. De omvormer ziet althans beide strings gewoon hun werk goed doen.
Growatt heeft H4 stekkers en geen MC4. Dat lijkt te passen, maar past net niet lekker op elkaar. Gebruik de Growatt stelkkers voor de aansluiting op de omvormer.

En zoals al gemeld, pas op met warmte en brand.

[ Voor 5% gewijzigd door Noutie op 24-04-2023 11:29 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vircos
Noutie schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:29:
[...]

Growatt heeft H4 stekkers en geen MC4. Dat lijkt te passen, maar past net niet lekker op elkaar. Gebruik de Growatt stelkkers voor de aansluiting op de omvormer.

En zoals al gemeld, pas op met warmte en brand.
Ok. Het leek me anders prima te passen en de omvormer ziet ook beide strings, maar ik zal de stekkers dan gaan vervangen.

En duidelijk. Ik zal de omvormer lager gaan plaatsen en er een warmtewerende plaat achter plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:57
Vircos schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:44:
Met doormeter en ac afgeschakeld is het verschil tussen tussen 0 en aarde keurig 0v. Schakel ik ac in dan zie ik ongeveer 40v verschijnen op de 0.
Er is waarschijnlijk iets mis met de nul. Een breuk, slechte las of niet op koppel aangedraaide schroef.

Voordat je deze installatie in bedrijf stelt lijkt het mij verstandig om een Z line en Z rcd test te doen zodat je zeker weet dat de bedrading juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
jeroen3 schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:44:
[...]

Er is waarschijnlijk iets mis met de nul. Een breuk, slechte las of niet op koppel aangedraaide schroef.

Voordat je deze installatie in bedrijf stelt lijkt het mij verstandig om een Z line en Z rcd test te doen zodat je zeker weet dat de bedrading juist is.
Voor de schakelaar op meet ik tussen nul en aarde 0v. Het gebeurt alleen als ik de ac inschakel naar de omvormer toe. Dan zie ik ongeveer 40v verschijnen. Volgens info moet deze 0v (of bijna 0) blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Vircos Ja, op het moment dat er iets stroom loopt meet je spanning. Indicatie van een te hoge weerstand in de nulleiding.

Heb je de kabel soms kleiner dat de minimale buigradius gelegd? Of slechte lasklemmen gebruikt? Schroeven niet aangedraaid. Aders mis-gestoken in schroefklemmen (onder het klemdeel)?

[ Voor 43% gewijzigd door jeroen3 op 24-04-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:11
Via de wet van Ohm zou je een indicatie kunnen krijgen van de weerstand:
U=I*R.
De stroom die door de aarding gaat zou bijna 0 moeten zijn, maar ga uit van 100mA (al behoorlijk veel, maar gewoon een worst-case inschatting)
Dan bekom je 40=0.1*R => R = 400ohm. Dit is zeer hoog voor een geleider. Als de stroom maar 10mA zou zijn is je weerstand al 4000ohm.
Ergens in je systeem zit je dus met een slechte verbinding of gebroken kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik zou eerst maar eens uithuilen en opnieuw beginnen.

Pijnpuntjes:

1. Aarding van je metalen gestel: deze moet minimaal een dikte hebben van dikst gebruikte kabel zowel AC als DC. Je DC bekabeling is 4mm2 en daarmee leidend.
2. Deze aarding dient rechtstreeks op je hoofd aardrail aan gesloten zijn ( meterkast). Met een 2,5mm grondkabel kom je daar niet mee weg.
3. Je mag geen kabel met massieve aders gebruiken in een stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:21
Het aardscherm van een grondkabel is bedoelt om bij mechanische problemen (schop door de kabel) er voor te zorgen dat de aardlek schakelaar eruit spring.
Je mag het aardscherm niet als aarddraad gebruiken, je hebt dus gewoon een drie aderige grondkabel nodig en geen twee aderige.

Vermoedelijk hebt je tevens ook een slechte aarde.
Heb je een eigen aardpen (of nog erger aarde op de waterleiding) of wordt bij jouw de aarde meegeleverd vanuit het net?

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 24-04-2023 12:13 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
ds23man schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:10:
Ik zou eerst maar eens uithuilen en opnieuw beginnen.

Pijnpuntjes:

1. Aarding van je metalen gestel: deze moet minimaal een dikte hebben van dikst gebruikte kabel zowel AC als DC. Je DC bekabeling is 4mm2 en daarmee leidend.
2. Deze aarding dient rechtstreeks op je hoofd aardrail aan gesloten zijn ( meterkast). Met een 2,5mm grondkabel kom je daar niet mee weg.
3. Je mag geen kabel met massieve aders gebruiken in een stekker.
Tsjah...uithuilen doe ik al, maar:

1. Ik heb begrepen dan 2,5mm prima is voor installaties die onder de 16A zitten. Dit ligt er in principe dus daar wilde ik dan ook gebruik van maken. Is 4mm2 dan echt nodig. Wat verlies houd ik rekening mee, maar dat is niet heel veel.
2. Deze is inderdaad rechtstreeks op de aarderail aangesloten in de meterkast. Wel zit er dus de aardlitze er tussen van de grondkabel.
3. Hier zit ik ff op klem. Bedoel je dat de AC stekker op de omvormer niet met massieve aders (in dit geval 3 x 2,5) mag worden aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
Ben(V) schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:10:
Het aardscherm van een grondkabel is bedoelt om bij mechanische problemen (schop door de kabel) er voor te zorgen dat de aardlek schakelaar eruit spring.
Je mag het aardscherm niet als aarddraad gebruiken, je hebt dus gewoon een drie aderige grondkabel nodig en geen twee aderige.

Vermoedelijk hebt je tevens ook een slechte aarde.
Heb je een eigen aardpen (of nog erger aarde op de waterleiding) of wordt bij jouw de aarde meegeleverd vanuit het net?
Dit is een grondkabel met aardscherm en aardlytze. Volgende diverse beschrijving lees ik dat de aardlitze wel als aardedraad gebruikt mag worden. Al vermoed ik dat hier dus wel het probleem zit. Ik speel dus ook met het idee om hiervoor een aparte aardedraad te trekken. Er ligt nog een kleine kleine mantelbuis die ik kan gebruiken hiervoor naar de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Je bent verplicht om in dit geval een 4mm2 aardedraad te gebruiken. Als je een kabel gebruikt betekend dat automatisch een 4mm2 uitvoering ook al heb je stroomtechnisch maar 2,5mm2 nodig. Dit geldt ook voor een grondkabel. Wat wel mag is een buis met VD draad van 2,5mm2 met een 4mm2 aardedraad of een aparte aardleider van 4mm2.

En nee, massief mag niet in een connector. Ik snap trouwens niet waarom Growatt geen nette, flexibele kabel meelevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Meest waarschijnlijke is dat hij gewoon een heel slechte aarde heeft, dat verklaart ook het spanning verschil tussen 0 en aarde van 40V.

Verder mag je best massieve ader op een schroefaansluiting monteren, kijk maar eens in je zekeringskast.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ben(V) schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:32:
Meest waarschijnlijke is dat hij gewoon een heel slechte aarde heeft, dat verklaart ook het spanning verschil tussen 0 en aarde van 40V.

Verder mag je best massieve ader op een schroefaansluiting monteren, kijk maar eens in je zekeringskast.
Maar niet in een verbinding die regelmatig losgehaald mag worden. Dat heeft te maken met het ontstaan van kabelbreuken. Oftewel een stekker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
ds23man schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:13:
Je bent verplicht om in dit geval een 4mm2 aardedraad te gebruiken. Als je een kabel gebruikt betekend dat automatisch een 4mm2 uitvoering ook al heb je stroomtechnisch maar 2,5mm2 nodig. Dit geldt ook voor een grondkabel. Wat wel mag is een buis met VD draad van 2,5mm2 met een 4mm2 aardedraad of een aparte aardleider van 4mm2.

En nee, massief mag niet in een connector. Ik snap trouwens niet waarom Growatt geen nette, flexibele kabel meelevert.
Ah duidelijk. Nou ja dan ga ik 2,5mm fase en nul plus 4mm aarde door de mantelbuis trekken. Dan zou het dus moeten voldoen. Daarnaast omvormer een halve meter omlaag plus warmtewerendeplaat erachter. En als laatste aardedraad naar het installatieframe.

[ Voor 3% gewijzigd door Vircos op 24-04-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
ds23man schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:37:
[...]

Maar niet in een verbinding die regelmatig losgehaald mag worden. Dat heeft te maken met het ontstaan van kabelbreuken. Oftewel een stekker....
@ds23man
Het is geen steker, het is een vaste verbinding aan die omvomer, dus hij wordt helemaal niet regelmatig losgehaald.

@Vircos Ik weet niet hoe lang de afstand tussen die omvormer en je meterkast is maar bedenk dat als je 2.5 mm2 gebuikt je bij 16A een spanningsverlies van 0,5V per 10 meter hebt en dat je omvormer dan sneller meer dan 253V nodig waarbij hij afschakelt.

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 24-04-2023 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 13:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Vircos schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:44:
Ik heb afgelopen weekend mij PV installatie geïnstalleerd met een Growatt min 3000tl xe. Deze geeft een PE Abnormal foutmelding.

Iemand advies?
Je moet de fase en de nul omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ben(V) schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:52:
[...]

Het is geen steker, het is een vaste verbinding aan die omvomer, dus hij wordt helemaal niet regelmatig losgehaald.
Volgens de NEN is het gewoon een stekker. Net als een Schuko of een CEE. De definitie is gewoon: door een leek los te halen.... Het gaat om de term leek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vircos
ocdaan schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:56:
[...]

Je moet de fase en de nul omwisselen.
Dit ook al geprobeerd volgens een ander topic, maar dat is in mijn geval niet de oplossing. Verklaard ook niet de 40v tussen nul en aarde bij inschakeling ac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
ds23man schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:57:
[...]

Volgens de NEN is het gewoon een stekker. Net als een Schuko of een CEE. De definitie is gewoon: door een leek los te halen.... Het gaat om de term leek.
Ik geloof dit direct hoor, maar in principe blijft deze stekker gewoon zitten. Welk draad zou jij dan adviseren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
ds23man schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:57:
[...]

Onzin het gaat om het gebruik, iedereen weet het verschil tussen een steker aan een flexibel snoer en een vast aansluiting die erop geschroefd is.
Jij zoekt spijker op laag water en het heeft al helemaal niets met de vraag te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-06 11:50

hfa

Weet je zeker dat deze connectie goed is/zit? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFDpYCaQLm6FhkWmWxgcGphpw0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVNySSEXMXAF1GXpPWIRSSOu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ben(V) schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:59:
[...]

Onzin het gaat om het gebruik, iedereen weet het verschil tussen een steker aan een flexibel snoer en een vast aansluiting die erop geschroefd is.
Jij zoekt spijker op laag water en het heeft al helemaal niets met de vraag te maken.
De NEN is daar gewoon heel duidelijk over. Alles wat beneden 2,60 meter hoogte zit of op een plek waar je bij kan ( afzuigkap, inbouwapparaat in een keuken) is een door een leek te bedienen aansluiting en daar gelden gewoon regels voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Vircos schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:59:
[...]

Ik geloof dit direct hoor, maar in principe blijft deze stekker gewoon zitten. Welk draad zou jij dan adviseren?
2,5mm2 kwadraat flexibel met gebruik van ader eindhulzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Niet als het een schroefaansluiting is, dan is het geen steker meer.
Je hebt het gewoon fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ben(V) schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:26:
Niet als het een schroefaansluiting is, dan is het geen steker meer.
Je hebt het gewoon fout.
Ik kan eindeloos met je gaan discussiëren, maar alles wat bereikbaar en bedienbaar is voor een leek is gewoon een stekker volgens de NEN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vircos
hfa schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:09:
Weet je zeker dat deze connectie goed is/zit? [Afbeelding]
Ja deze zit goed vast. Vanuit fase gemeten op aarde loopt keurig 225v. Al vermoed ik dat dit wel het probleem uiteindelijk veroorzaakt. Ik ga de bestaande lege mantelbuis gebruiken om het installatiedraad opnieuw te trekken en de grondkabel los te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ds23man schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:28:
[...]

Ik kan eindeloos met je gaan discussiëren, maar alles wat bereikbaar en bedienbaar is voor een leek is gewoon een stekker volgens de NEN.
Wellicht is het een idee als je de relevante passages hier gewoon quote. Jullie maken er een wellus nietus spelletje van zo.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
@Vircos
Als je alles loshaalt in de lasdoos en alleen de grondkabel meet heb je dan ook 40v.

Zon kabel kan natuurlijk ook kapot,paar keer knikken en de mantel is gebroken en prikt in de andere aders(ervaring mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
redbullwaning schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:53:
@Vircos
Als je alles loshaalt in de lasdoos en alleen de grondkabel meet heb je dan ook 40v.

Zon kabel kan natuurlijk ook kapot,paar keer knikken en de mantel is gebroken en prikt in de andere aders(ervaring mee)
Die had ik al gemeten. Als alles los zit in die lasdoos en dan de 0 met aarde meet krijg ik 0v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:32
Glashelder schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:46:
[...]

Wellicht is het een idee als je de relevante passages hier gewoon quote. Jullie maken er een wellus nietus spelletje van zo.
En dan graag ook met een verwijzing naar het hoofdstuk. Ik ben benieuwd....

PV frames worden vereffend en worden dus niet geaard. De potentiaalvereffening is enkel voor het afvoeren van een eventuele statische lading (712.542.5). De panelen en DC leidingen zijn -als het goed is geïnstalleerd- allemaal al dubbel geïsoleerd.

544.2.3 De minimale kerndoorsnede van vereffeningsleidingen voor aanvullende vereffening, en van
vereffeningsleidingen tussen twee metalen gestellen moet in overeenstemming zijn met 543.1.3.

543.1.3 De kerndoorsnede van beschermingsleidingen die geen deel uitmaken van een kabel of die zich
niet met de faseleiding in een gezamenlijk omhulsel bevinden, mag niet kleiner zijn dan:
— 2,5 mm2 bij koper of 16 mm2 bij aluminium indien zij zijn beschermd tegen mechanische beschadiging;
— 4 mm2 bij koper of 16 mm2 bij aluminium indien zij niet zijn beschermd tegen mechanische beschadiging.
OPMERKING Het gebruik van staal voor een beschermingsleiding wordt niet uitgesloten (zie 543.1.2).
Een beschermingsleiding die geen deel uitmaakt van een kabel wordt geacht mechanisch te zijn beschermd
indien deze is aangelegd in een buisleiding of kabelgoot of op vergelijkbare wijze is beschermd.

[ Voor 65% gewijzigd door G-addict op 24-04-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
Vircos schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:59:
[...]

Die had ik al gemeten. Als alles los zit in die lasdoos en dan de 0 met aarde meet krijg ik 0v.
Dan lijkt mij de grondkabel goed.
wanneer de rest is aangesloten en je meet dan in de stekker van de omvormer zonder deze aan te sluiten aan de omvormer.

hier nog een stappenplan voor de DC zijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
redbullwaning schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:49:
[...]

Dan lijkt mij de grondkabel goed.
wanneer de rest is aangesloten en je meet dan in de stekker van de omvormer zonder deze aan te sluiten aan de omvormer.

hier nog een stappenplan voor de DC zijde
Die blijft dan ook 0v. Het gebeurt zodra ik de stekker aansluit op de omvormer en ac inschakel.

Isolatiefout DC lijkt me sterk. De installatie heb ik afgelopen zondag met bijna 20 graden op een droog dak aangelegd en voor het eerst getest. Toen gelijk al de fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
Vircos schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:30:
[...]

Die blijft dan ook 0v. Het gebeurt zodra ik de stekker aansluit op de omvormer en ac inschakel.

Isolatiefout DC lijkt me sterk. De installatie heb ik afgelopen zondag met bijna 20 graden op een droog dak aangelegd en voor het eerst getest. Toen gelijk al de fout.
Ik lees toch vaak dat fase en nul verkeert omzit bij deze foutmelding.
misschien ook de dc stekkers eens loshalen en een factory reset.

volgens mij kan je n-pe detection ook uitschakelen in je instellingen. settings--> advance-->N-PE op Disable zetten.
of via website en dan parameter 235 value 0

[ Voor 3% gewijzigd door redbullwaning op 24-04-2023 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 01:43

paQ

@Vircos Ik kan het niet goed zien, maar zit er nou een aardedraad van de omvormer op je aarde aangesloten? Ik bedoel niet op de AC kabel.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
paQ schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:46:
@Vircos Ik kan het niet goed zien, maar zit er nou een aardedraad van de omvormer op je aarde aangesloten? Ik bedoel niet op de AC kabel.
Ja via de stekker naar de schakelaar en dan verder via installatiekabel naar de lasdoos en dan door op de grondkabel. Of bedoelde je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Vircos schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:07:
[...]

Ja via de stekker naar de schakelaar en dan verder via installatiekabel naar de lasdoos en dan door op de grondkabel. Of bedoelde je dat niet?
Ik bedoel aan de zijkant van de omvormer
Als je die niet aansluit op de aarde, dan krijg je ook foutmeldingen.

Dus PV onderstel > zijkant omvormer > aarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
paQ schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:11:
[...]

Ik bedoel aan de zijkant van de omvormer
Als je die niet aansluit op de aarde, dan krijg je ook foutmeldingen.

Dus PV onderstel > zijkant omvormer > aarde
Ah die. Dat is correct. Als ik de handleiding goed begrepen heb, is dat optioneel voor landen waar die regel geldt. Daarom niet gerelateerd aan deze fout. Heb inmiddels aarde installatiekabel binnen en zal daar morgen mee aan de gang. Sluit ik gelijk de zijkant ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Vircos schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:33:
[...]

Ah die. Dat is correct. Als ik de handleiding goed begrepen heb, is dat optioneel voor landen waar die regel geldt. Daarom niet gerelateerd aan deze fout. Heb inmiddels aarde installatiekabel binnen en zal daar morgen mee aan de gang. Sluit ik gelijk de zijkant ook aan.
Ik heb onlangs een MIN3000 bijgeplaatst, en die begon te mekkeren dat ie ontbrak. Ik heb hem toen aangesloten en hij startte meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
Nou ben weer wat verder met het verhaal. Met de panelen losgekoppeld blijf ik 40v meten op de 0 als ik ac inschakel naar de omvormer toe. Heb vervolgens de kabel losgehaald van de omvormer en er een stekkerdoos op gemonteerd met een actieve verfbrander erop en maar 2v op de 0 lijn. Dus zwaardere belasting op dezelfde lijn met andere apparatuur geeft geen problemen zo te zien. Daarmee lijkt de omvormer zelf dus het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
@Vircos
Ook geprobeerd n-pe op disable te zetten. Bij settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
redbullwaning schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:17:
@Vircos
Ook geprobeerd n-pe op disable te zetten. Bij settings.
Nee nog niet. Maar in principe kan je nu spreken van lekspanning in de omvormer zelf, wat niet zou mogen.

Ik zal morgen eens kijken of ik n-pe op disable kan zetten.

Verder denk ik dat ik hier toch nog iets mee moet, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
@redbullwaning gedaan en dan komt ie wel goed op. Maar goed die lekspanning zit ik dan nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
Vircos schreef op woensdag 26 april 2023 @ 07:47:
@redbullwaning gedaan en dan komt ie wel goed op. Maar goed die lekspanning zit ik dan nog wel mee.
Aardlek blijft die er wel gewoon in dan?

Blijft de lekspanning ook wanneer de omvormer in bedrijf is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
@redbullwaning Ja de lekspanning blijft helaas. Aardlek doet niets.

[ Voor 33% gewijzigd door Vircos op 26-04-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Kun je de aarde-impedantie op een manier controleren? De omvormer zal best wel wat milliampere's lek hebben omdat deze ook wat netfilters bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
@jeroen3 ik weet helaas niet hoe ik dat moet doen en vermoed dat een eenvoudige multimeter dit niet kan.
Tevens blijf ik het dan raar vinden dat ik dan lekspanning blijf meten op de 0. Met de n-pe enabled tussen de 40-50v en met de n-pe disabled momenteel 70v. Fase dipt dan ook lekker in. Voor nu heb ik de installatie weer afgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
Is jou aarde wel aangesloten in de m.k
Netbeheerder hoeft deze niet meer zelf te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
redbullwaning schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:56:
Is jou aarde wel aangesloten in de m.k
Netbeheerder hoeft deze niet meer zelf te leveren.
Jazeker wel. Via aarderail op aardepen. Anders zou ik toch tegen andere problemen aanlopen met andere apparatuur. Maar probleem zit dan toch niet in de aarde, want anders zou deze er inderdaad uitknallen.

Overigens als aarde niet aangesloten is kan ik ook geen 225v meten vanuit fase naar aarde en 2v tussen 0 en aarde als ik de bekabeling met een normale stopcontact gebruik en deze belast.

[ Voor 18% gewijzigd door Vircos op 26-04-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
@Vircos
Slaat de aardlek wel af wanneer je de testknop indrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
@redbullwaning jazeker

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Zou je voor de gein eens willen proberen om het aardscherm maar aan 1 zijde aan te sluiten op de aarddraad? Aan de meterkast zijde.

Misschien heb je een emc probleem waardoor er spanning op je aarddraad komt te staan. (Inductie)

Bovenstaande geld alleen als je grondkabel een losse aarddraad en aardscherm hebben!

Voor de rest mag je naar mij idee gewoon met massief naar de stekker van de omvormer.
Zo heb ik het zelf ook gedaan. En de omvormer op zolder die wel door een installatiebedrijf is gedaan zit ook zo aangesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door ronnie vd op 27-04-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
ronnie vd schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:59:

Omvormer losgekoppeld van de aarde. Vervolgens doorgemeten op de fase en 0 tov zelfde aarddraad en ik zie 0v op de 0. Die had ik niet zien aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Ok

Vooruitgan dus...maar nog geen echte oorzaak

Maar heeft je grondkabel nu wel of geen gescheiden aarde en aardscherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
@ronnie vd 2 aders met een aarlitze en aardscherm. Conclusie is denk ik toch een aardedraad trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik weet niet of dat verstandig is. Voor zover ik weet wordt altijd afgeraden meerdere aarddraden parallel te laten lopen. Maar ik zit niet genoeg in de materie om te onderbouwen waarom, wellicht omdat je anders een aardlus krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Vircos schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:05:
@ronnie vd 2 aders met een aarlitze en aardscherm. Conclusie is denk ik toch een aardedraad trekken.
Zitten die 2 elektrisch van elkaar geïsoleerd in de kabel gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
ronnie vd schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:07:
[...]

Zitten die 2 elektrisch van elkaar geïsoleerd in de kabel gemonteerd?
Ja hoor. Die zitten geïsoleerd. Net een aardekabel getrokken en daarmee komt de installatie zonder fouten wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
mcDavid schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:13:
Ik weet niet of dat verstandig is. Voor zover ik weet wordt altijd afgeraden meerdere aarddraden parallel te laten lopen. Maar ik zit niet genoeg in de materie om te onderbouwen waarom, wellicht omdat je anders een aardlus krijgt?
Loopt niet parallel, maar volledig los 1 aardekabel nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Ik heb even op het werk geïnformeerd.

Zowel aardscherm als litze moeten aan de meterkast aan aarde worden verbonden.

Aan de omvormer zijde mag je alleen de litze als aarde gebruiken. Het scherm moet je los laten. Dit tegen ongewenste inducties.

Het scherm is enkel beveiliging teken doorsteken door bijvoorbeeld graafwerkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
@ronnie vd zo was het ook aangesloten, maar gaf blijkbaar toch problemen. Overigens alleen met de omvormer erachter. Ff stopcontact erop en een zwaar apparaat eraan gaf geen problemen. Maar goed een aparte aardekabel heeft het probleem opgelost. Maar dank allemaal voor het meedenken, was erg nuttig en leerzaam voor mij. Overigens hangt de omvormer nu een stuk lager met een dikke brandwerende plaat. Verder loopt alles nu door pvc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

ronnie vd schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:42:
Ik heb even op het werk geïnformeerd.

Zowel aardscherm als litze moeten aan de meterkast aan aarde worden verbonden.

Aan de omvormer zijde mag je alleen de litze als aarde gebruiken. Het scherm moet je los laten. Dit tegen ongewenste inducties.

Het scherm is enkel beveiliging teken doorsteken door bijvoorbeeld graafwerkzaamheden.
Leuk bedacht, maar de Litze maakt over de gehele lengte van de kabel contact met het aardscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwjg
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17:47
Kreeg vandaag bij installatie van een nieuwe Growatt omvormer ook de PE-abnormal fout melding. Fase en nul omgedraaid, probleem opgelost! Dank voor het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lhmjgeenen
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-03-2024
Er is maar 1 goede oplossing. Aan de rechterzijde bevindt zich een aardaansluiting. Verbindt deze schroef met een zeer goede aarde en het probleem is opgelost. Het probleem wordt veroorzaakt doordat de Growatt intern geen galvanische scheiding tussen de verschillende circuits heeft waardoor de DC sting, ook zonder een AC aansluiting een spanning van ca. 37VAC genereert op de metalen delen van de behuizng. Dit gebeurt zelfs als de omvormer niet is ingeschakeld en niet is aangesloten op de netvoeding. De aarde in de stekkeraansluiting voldoet niet voor de Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik heb een bijzondere variant van dit probleem te pakken. Al een tijdje heb ik deze Growatt die zonder problemen zijn werk doet.

Onlangs heb ik een thuisbatterij laten installeren met gateway die van het net af gaat zodat de stroom en de panelen aan mogen blijven tijdens een netstroomstoring. Als ik dat nu test door de hoofdschakelaar uit te zetten, dan gaat de Growatt opeens in PE Abnormal modus.

De installateur van de batterij heeft 3 uur gepuzzeld en niets gevonden.
Een elektricien heeft 2,5 uur gezocht en mijn hele stoppenkast omgebouwd voor €780 maar het probleem is niet verdwenen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@rokas schreef op maandag 7 oktober 2024 21:11:
[...]Deze fout ontstaat OOK als de nul en fase draad "verwisseld" is. Normaal kan je bij ieder apparaat in NL de nul en de fase draad verwisselen (door de steker om te draaien), maar dat geldt niet bij een pv-inverter (laatst nog meegemaakt bij installatie van pv panelen).
Het batterij-installatiebedrijf hoorde ik ook over een mogelijke "nuldraaiing" of "fasedraaiing" praten, maar ze hebben het ook na twee uur klooien niet op kunnen lossen. Dus dan vermoed ik dat er toch een onvoorziene omstandigheid is, want die lui leggen aan de lopende band batterijen en pv-installaties aan.
Zit jouw pv-inverter op de "load" (dus eilandmodus) kant van de thuisbatterij? Hoe wordt er overgeschakeld naar eilandbedrijf?
Ja, de inverter zou door moeten werken als het huis in eilandmodus gaat. Dat gaat via een grote gateway van Sigenergy. Die zit 'voor' de meterkast en schakelt razendsnel. Hij neemt alle groepen over en alle apparaten blijven zonder stotteren aan.
Zit er aan de kast van pv-inverter ook een losse aardedraad verbonden (ondanks dat de 230 Volt steker al fase, nul en aarde heeft?) En zo ja, waar is die mee verbonden?
Ja, het lijkt erop dat die aardedraad in de zelfde pvc-buis gaat als de rode en zwarte kabel, naar het dak.
Het andere is dat er iets met de aarde is. Want de error geeft aan dat er een spanning van meer dan 30 Volt AC is tussen nul een aarde.
Ik (...) zou eerst eens in eilandbedrijf de spanning meten tussen de aarde van de thuisbatter en de echte aarde in je meterkast. Daarna tussen de nul en de aarde op je thuisbatterij, en nul van de thuisbatterij en de aarde in je meterkast.
Ik hoopte dat de elektriciens dit allemaal voor mij hebben onderzocht, maar ik zal het onthouden voor tijdens de volgende vakantie. Overigens had de eerste elektricien het over 40 volt tussen nul en aarde en regelde voor mij een andere elektricien om "het op te sporen", maar die andere elektricien meette 0 volt en zei dat dat het probleem niet veroorzaakte. Tja.. als de mensen die ervoor geleerd hebben er al niet uitkomen, dan voel ik me wel een beetje een dokter bibber. 😅

offtopic:
Met toestemming ge-quote uit PM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sI1KL-bfFOI4UNdLLTI_xqL4VZE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dbIHfZL7bvahRbcX3zrGvkgr.png?f=user_large

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1