ZZPer die ook in een VOF deelneemt: gedeelde zakelijk kosten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M150324
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-04-2023
Goeiedag allemaal,

Ik maak deel uit van een vennootschap onder Firma (ontwerpbureau). Ik heb me onlangs ingeschreven als ZZP'er omdat ik ook fotografieklussen en ander artistiek werk doe dat ik voor de duidelijkheid wil scheiden van het werk voor de VOF.

Nou heb ik in de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in allerlei zaken die ik nu bijna alleen maar zakelijk gebruik, zoals mijn laptop, camera-apparatuur en andere gereedschappen. Deze zijn echter niet opgenomen in het vermogen van de VOF.

Graag zou ik wel wat van deze kosten/de afschrijven willen aftrekken van mijn inkomsten/winst.

Nu ik ook als ZZP'er aan de slag ga sta ik voor een dilemma: kan ik de apparatuur inbrengen en afschrijven op mijn eigen bedrijf en dan ook gebruiken binnen de context van de VOF? Of geldt het dan als gemengd gebruik? En wat als ik bijvoorbeeld een camera 40% als ZZP'er gebruik, 40% in de VOF en 20% privé?

Wat is wijsheid? En als ik nu iets aanschaf, zal ik dan ook de btw aftrek moeten verdelen als ik van plan ben het zowel in eigen onderneming als VOF te gebruiken?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Overigens, ChatGPT zei er het volgende over:
Als u als ZZP'er deel uitmaakt van een vennootschap onder firma (VOF) en uw laptop gebruikt voor zowel uw eigen onderneming als voor de VOF, dan moet u dit bedrijfsmiddel inbrengen bij de VOF. Dit geldt omdat de VOF als aparte onderneming wordt beschouwd en u de laptop ook voor de activiteiten van de VOF gebruikt.

Ik twijfel hier echter over omdat een VOF ook fiscale transparantie heeft, net zoals een ZZP, waarom zou het dan anders zijn voor de VOF? Het gaat hier immers niet over btw.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:50

Lordy79

Verdrietig

Als jij een stuk gereedschap (camera, laptop) 50pct voor je ZZP bedrijfje inzet en 50pct voor de VOF zou ik voorstellen dat een van de twee entiteiten het stuk gereedschap aanschaft en dan 50pct van de kosten doorbelast aan de andere entiteit.

Dus je eenmanszaak koopt een lappie van 1000 euro en belast 500 euro door aan de VOF.

Die 50/50 kan ook 20/80 zijn of wat dan ook.

Wie van de twee de BTW terugvordert is irrelevant.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 17:20
Of nog makkelijker, verhoog de prijs van je klus richting de VOF zodanig dat je de afschrijving van je apparatuur terug verdient. Want zo hoort het te zijn toch? Als je gereedschap koopt, dan moet je dat met je uurtarief, of het tarief voor je klussen terug verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
dus deze privé aangeschafte inventaris is al in gebruik en gaat opeens de eenmanszaak in of VOF als ik het goed begrijp.
  • moet je dan niet uitgaan van de aanschafwaarde minus huidige afschrijving?
  • zijn die bonnen niet te oud om nog mee te nemen voor de BTW aftrek?
  • en maakt het nog uit dat de betaling van een privé rekening is gegaan waar de boekhouder/belastingdienst geen zicht op heeft?
je wilt niet in de problemen komen bij een steekproef.

[ Voor 63% gewijzigd door JJ Le Funk op 24-04-2023 10:57 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M150324
Lordy79 schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:20:
Als jij een stuk gereedschap (camera, laptop) 50pct voor je ZZP bedrijfje inzet en 50pct voor de VOF zou ik voorstellen dat een van de twee entiteiten het stuk gereedschap aanschaft en dan 50pct van de kosten doorbelast aan de andere entiteit.

Dus je eenmanszaak koopt een lappie van 1000 euro en belast 500 euro door aan de VOF.

Die 50/50 kan ook 20/80 zijn of wat dan ook.

Wie van de twee de BTW terugvordert is irrelevant.
Ja, dat zou een optie kunnen zijn. Heeft niet de voorkeur omdat ik die helften dan op beide plekken op de balans zou moeten zetten en afschrijven. Misschien zit de moeilijkheid er voor mij wel in dat ik de andere vennoot in de VOF niet wil belasten met de kosten van de apparatuur die ik aanschaf, ook al gebruik ik het ook binnen de VOF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M150324
ybos schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:19:
Of nog makkelijker, verhoog de prijs van je klus richting de VOF zodanig dat je de afschrijving van je apparatuur terug verdient. Want zo hoort het te zijn toch? Als je gereedschap koopt, dan moet je dat met je uurtarief, of het tarief voor je klussen terug verdienen.
Ik werk niet als ZPP'er voor mijn VOF, dus ik stuur geen facturen naar de VOF. Ik krijg gewoon uitbetaald uit de winst van de VOF, en die wordt netjes verdeeld onder de vennoten (50%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M150324
JJ Le Funk schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:28:
dus deze privé aangeschafte inventaris is al in gebruik en gaat opeens de eenmanszaak in of VOF als ik het goed begrijp.
  • moet je dan niet uitgaan van de aanschafwaarde minus huidige afschrijving?
  • zijn die bonnen niet te oud om nog mee te nemen voor de BTW aftrek?
  • en maakt het nog uit dat de betaling van een privé rekening is gegaan waar de boekhouder/belastingdienst geen zicht op heeft?
je wilt niet in de problemen komen bij een steekproef.
Ja precies. En terechte punten. Het zou dan inderdaad gaan om de aanschafwaarde minus afschrijving. Tenzij (gaat om één item) het vrij recent is en je kunt aantonen dat je het gekocht met de oprichting van je bedrijf in gedachten. Dit heb ik nu niet aangegeven voor omzetbelasting Q1 maar zou ik een suppletie voor kunnen indienen.
Voor de rest gaat het meestal over tweedehands aankopen via marktplaats (ik koop bijna niks nieuw) waar toch geen btw op zit en je ook geen factuur op naam hebt (je mag hierbij screenshots gebruiken als bewijsmateriaal).
Als VOF of ZPP'er mag je in principe ook vanuit een privérekening werken (van de bank meestal niet).

Het blijft een beetje ingewikkeld. Het wordt boekhoudkundig snel een beetje een rommeltje, en tegelijkertijd zou ik het niet terecht vinden als ik met zoveel dure apparatuur die ik voornamelijk zakelijk gebruik ik niet wat zou kunnen aftrekken. Soms krijg ik de neiging om alles te verkopen en dan alles nieuw te kopen op naam van VOF/onderneming. Dan is het lekker duidelijk en krijg je meteen investeringsaftrek.

Maargoed, dat kan ook niet de bedoeling zijn, want ik ben juist blij met al mijn tweedehandsjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 18:08

Barrycade

Through the...

Afschrijving denk ik dan? Je kan toch de kosten van je spullen tegen de dagwaarde opnemen in je ZZP als inbreng uit privé? En vandaar opgeven als afschrijving /5 jaar minus de restwaarde.

Alleen heb je kans dat als het 2e hands spul is en wel van waarde dat je wellicht moet laten taxeren of op een andere manier de dagwaarde op dag van inbreng kunnen onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:12

Herman

FP ProMod
Je had de aangekochte inventaris ook zonder de eenmanszaak als kosten kunnen opvoeren. De term hiervoor is: 'buitenvennootschappelijk vermogen'. Dit kun je alzo verwerken in je aangifte inkomstenbelasting. Laat je goed adviseren en/of besteed je aangifte uit zodat dit op een juiste manier in je aangiften wordt verwerkt.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:21
Factuur sturen naar de VOF voor huur laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M150324
Dank voor alle reacties, hier kan ik weer verder mee!
Pagina: 1