Remeha Aventa foutmelding E10 na installeren vvw.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Five_horizons
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06 23:19
Wij hebben een week geleden vloerverwarming laten aanleggen. Alles is door de installateur aan de cv-ketel gemonteerd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3s6viHqwp3A-HXh41fHbZyyqTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQUuIJUb3ZNghnFvsU64g7rd.jpg?f=fotoalbum_large

Het is tijd om het opstookprotocol in te stellen, maar hij schiet steeds in de foutcode E10. Er zitten verder nog geen kranen op de ketel aangesloten.

Uit de handleiding van de ketel haal ik dat er waarschijnlijk nog iets moet worden geplaatst ivm de doorstroom. Ketel is van 2022, overigens.

Ik heb op de verdeler ontlucht, op de automatische ontluchten ook. Pomp slaat aan en snel weer af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUJbAMSdXHAbTGD5AKCS37HCYtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQo4xjbfwwIPsmbtSGh8uNNS.jpg?f=fotoalbum_large

Van de blauwe afsluiter is me niet duidelijk of hij open is wanneer hij horizontaal of verticaal is, maar het laatste lijkt me de open stand (beiden geprobeerd, uiteraard).

Ik heb alle regelaars op de groepen open gezet. Er is gas toevoer (leiding wordt vanaf de ketel ook warm).

Gisteren het systeem (weer) op druk gezet (was 1,0 bar), nu weer 2,0.

Welke dingen moet ik hier nu nog checken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcnOLfqbQg2HcSctKv0AIG0VX7g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RLD4HQzQ5ncyTUa98ReUO0vr.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

https://www.remehaavanta.com/storingscode-e10
De ketel lijkt zelf het hoogste punt, daar moet dus ook ontlucht worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-06 10:34
Zijn er ook nog radiatoren aangesloten of alleen deze vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
Waarschuwing zet je ketel uit en haal er een vakman bij. Je aansluiting van de rookgas condens afvoer hangt los de rook gassen kunnen nu ook naar binnen komen. Als deze ketel door een bedrijf geplaats is dan zou ik die niet bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Proton_ schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:46:
Er zitten 2 Automatische ontluchter in de Avanta.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

andre208 schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:14:
Waarschuwing zet je ketel uit en haal er een vakman bij. Je aansluiting van de rookgas condens afvoer hangt los de rook gassen kunnen nu ook naar binnen komen. Als deze ketel door een bedrijf geplaats is dan zou ik die niet bellen.
Dat is alleen maar de afvoer, sifon zit in de ketel gebouwd. Zoals bij elke ketel trouwens.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Er moet een bypass geplaatst worden.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de pomp tegen een dichte regelthermostaat van de vloerverwarming zit te duwen waardoor de druk met maximaal 1 bar omhoog gaat.
(Regelthermostaat sluit af indien temperatuur instelling is bereikt.)

Vervolgens de druk van 2 bar naar 3 bar gaat en het veiligheidsventiel openklapt, welke vervolgens zijn water/overdruk via het condenspompje laat afvoeren.

Door de veiligheidsventiel slang in een emmer te doen heb je snel genoeg bevestiging of dit de oorzaak is.

[ Voor 17% gewijzigd door DutchWing op 23-04-2023 17:02 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Proton_ schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:46:
Een moderne CV ketel heeft een ontluchtingsprogramma die opstart zodra je de stroom erop zet. Beetje afhankelijk van de installatie en ketel kan het zijn dat je meerdere keren dit programma moet doorlopen om alle lucht eruit te krijgen. Bij bepaalde Nefit ketels kan dit programma zelfs een half uur duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Nog even ingezoomd op de foto's. In de eerste plaats staat de maximaal thermostaat op de verdeler behoorlijk geknepen op de VV verdeler ( 20 graden), zet die eerst maar eens op 40 graden. Verder zit er een pompschakelaar op de verdeler, haal die er eerst maar eens tussenuit om alle lucht uit je VV te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Five_horizons
Zo te zien zit er geen andere afgifte op de ketel, dus in plaats van spullen toevoegen kun je ook spullen weghalen: thermostaatkraan eruit, ltv ventiel om als die er is en de ketel direct in de vloer laten pompen (max 35 graden, uit veiligheid is ook een maximaalthermostaat aanbevolen). Zonde van de vloerverdeler, die had goedkoper gekund.
Dat scheelt stroom en waarschijnlijk ook gas door lagere retour.

Less is more :)

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 23-04-2023 17:37 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
ds23man schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:53:
[...]

Dat is alleen maar de afvoer, sifon zit in de ketel gebouwd. Zoals bij elke ketel trouwens.
Ik kom uit de tijd dat de syfons er nog onder zaten. Maar de installatie wijze heb ik mijn bedenkingen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
ds23man schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:53:
[...]

Je hebt gelijk. Ik kom alleen de grotere wandketels tegen die hebben er wel onder hangen. Maar de als ik de installatie zie vraag ik me af wie dit gedaan heeft. Zeker het gedeelte van de ketel ziet er uit of een handige iemand bezig geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Five_horizons
andre208 schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:08:
Zijn er ook nog radiatoren aangesloten of alleen deze vloerverwarming.
Nee, alleen de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Five_horizons
DutchWing schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:57:
Er moet een bypass geplaatst worden.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de pomp tegen een dichte regelthermostaat van de vloerverwarming zit te duwen waardoor de druk met maximaal 1 bar omhoog gaat.
(Regelthermostaat sluit af indien temperatuur instelling is bereikt.)

Vervolgens de druk van 2 bar naar 3 bar gaat en het veiligheidsventiel openklapt, welke vervolgens zijn water/overdruk via het condenspompje laat afvoeren.

Door de veiligheidsventiel slang in een emmer te doen heb je snel genoeg bevestiging of dit de oorzaak is.
Ja, dat van die bypass haal ik dus ook uit die handleiding.

Ik had voor de zekerheid de temperatuurregeling van de vvw volledig open gezet, maar dat werkte dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Five_horizons
Proton_ schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:30:
@Five_horizons
Zo te zien zit er geen andere afgifte op de ketel, dus in plaats van spullen toevoegen kun je ook spullen weghalen: thermostaatkraan eruit, ltv ventiel om als die er is en de ketel direct in de vloer laten pompen (max 35 graden, uit veiligheid is ook een maximaalthermostaat aanbevolen). Zonde van de vloerverdeler, die had goedkoper gekund.
Dat scheelt stroom en waarschijnlijk ook gas door lagere retour.

Less is more :)
De vvw is vooralsnog het enige dat eraan zit. De warmwateraansluiting is onder de ketel afgedopt.

Vloerverdeler zat in het pakket (Faber, Rothermo) :).

Morgen die laatste maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Five_horizons schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:11:
[...]

Ja, dat van die bypass haal ik dus ook uit die handleiding.

Ik had voor de zekerheid de temperatuurregeling van de vvw volledig open gezet, maar dat werkte dus ook niet.
Er is wel flow over je vloerverwarming?

Niet dat ze per ongeluk een kunststof dop van de cv buis zijn vergeten eruit te halen.

Zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2sCRc1yniRh6ZdWOnRI0j4114w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/413keSo5FaKE5lfJSoE3zFWh.jpg?f=user_large

Of de witte hand afsluiter per lus staan niet goed open?

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 23-04-2023 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Of de pomp van de ketel zit vast of is stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En de drukmeter op de verdeler staat ook niet bijster hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:49
Als er verder geen radiatoren zijn moet er een bypass gemonteerd worden die ervoor zorgt dat er stroming mogelijk blijft als de thermostaat van de vloerverwarming dichtgaat.

Verder zie ik nergens een expansie vat.
Ook is het vreemd dat je wel de warmwater aanvoer aangesloten hebt maar de afvoer is afgedopt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Five_horizons
Ben(V) schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:31:
Als er verder geen radiatoren zijn moet er een bypass gemonteerd worden die ervoor zorgt dat er stroming mogelijk blijft als de thermostaat van de vloerverwarming dichtgaat.

Verder zie ik nergens een expansie vat.
Ook is het vreemd dat je wel de warmwater aanvoer aangesloten hebt maar de afvoer is afgedopt.
Expansievat zit rechtsboven de ketel, overigens.

Hele huis is gestript en daarom de warmwaterkraan afgedopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Five_horizons
Vanochtend weer een poging gewaagd: druk was weggevallen richting de 1,0.

Na bijvullen weer aangezet en sindsdien draait het systeem zoals het moet. Twee zaken die opvallen: nog steeds daalt de druk gedurende de dag (momenteel ben ik er de hele vakantie aan het klussen, huis is volledig gestript geweest, vandaar de afgedopte warmwaterafvoer). Er zit dus blijkbaar een hoop lucht in het systeem.

Vooralsnog heeft het de hele dag gedraaid zoals het zou moeten, op het dalen van de druk na.

Morgenochtend weer kijken of dit zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dan moet je nog steeds de thermostaatkraan verwijderen of een bypass toevoegen.

En als de druk blijft dalen ook op zoek naar een lek.

[ Voor 90% gewijzigd door Proton_ op 24-04-2023 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Je zult verbaasd zijn hoeveel lucht er in een nieuw systeem zit, kan zijn dat je de komende dagen steeds wat water zal moeten toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:49
Of je hebt gewoon ergens een lek.
Ik heb wel vaker een volledig leeg cv systeem moeten vullen maar nooit meegemaakt dat ik moest blijven bijvullen, meestal maar een keer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Een lek in een spliksplinternieuwe vloerverwarming? Hier met 300m2 heeft het toch een week of 2 geduurd. De slangen liggen nooit exact vlak in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Hallo,.kan iemand mij helpen: ik wil alleen warm water, en ik wil nu geen radiator verwarming . Remeha Avanta 35 C, CW5, 3 jaar oud.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79778200
Pagina: 1