Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benep
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-05 21:18
Ik heb een Acer aspire v3-572G-719A laptop, deze is met een HDD die ik graag zou willen vervangen met een SSD, maar is het de moeite nog waard op deze verouderde laptop?

De laptop wordt sporadisch gebruikt om crypto te managen, en wat opzoekings werk te doen. Geen zware games etc... Het is vooral frustrerend dat het erg lang duurd eer de laptop opgestart is.

Ik gebruik Windows 10, en qua hardware zit er een Intel core I7 5500U 2.4 GHz met turbo boost tot 3.0 GHz. Van die turbo heb ik nooit iets gemerkt, waarschijnlijk zijn ze die vergeten.

Er zit ook een GeForce 840 M in 2 GB dedicated VRAM en 8 gGB DDR 3 geheugen.

Dit alles gecombineerd met een HDD van 1 Tera.

Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan, maar vind van dit specifiek model niet erg veel terug. Er zou volgens verschillende sites een Samsung 870 Evo in moeten passen, maar of dit effectief zo is weet ik niet.
De eerste vraag wat ik mij stel is of het de moeite waard is om er een SSD in te stoppen. Zoja, wat raden de kenners hier aan?

Ik ben benieuwd naar de reacties !
Alle meningen en suggesties zijn zeer welkom !

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zeker de moeite waard. Al helemaal voor de lage prijzen van SSD's tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f_algera
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-04 16:37
Ja, dat is het zeker waard.

Er zit een reguliere 2,5 inch sata hdd momenteel in laptop. Dus kan je dit vervangen voor een 2,5 inch sata ssd.

Lees o.a dit forum; https://community.acer.co...-ssd-ssd-size-same-as-hdd

Een voorbeeld van een goede en goedkope ssd is: uitvoering: Patriot Memory P210 1TB

Onder de 50 euro ben je al klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 15:23

nhanssen

QVL is non-tweakers

Heb een Dell D510 met een SSD dus die kan zeker :)

Spec's PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dit gaat nooit een snelheidsmonster worden maar een oude HDD of een SSD is wat betreft opstarttijden wel een verschil van dag en nacht. Aangezien die dingen toch niet veel meer kosten zou ik dat gewoon doen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-05 14:01
Dat gaat een wereld van verschil uitmaken. Ik heb het ooit met een eerste generatie i5 processor gedaan en die laptop kon nog jaren meedraaien. Nadeel van die was het lage geheugen en dat de ssd niet de volledige snelheid kon halen, anders had ie nog steeds prima als een mail/browser laptop kunnen functioneren. Dus een 5e generatie moet het prima doen met een nieuwe ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benep
martin_v_z schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:40:
Dat gaat een wereld van verschil uitmaken. Ik heb het ooit met een eerste generatie i5 processor gedaan en die laptop kon nog jaren meedraaien. Nadeel van die was het lage geheugen en dat de ssd niet de volledige snelheid kon halen, anders had ie nog steeds prima als een mail/browser laptop kunnen functioneren. Dus een 5e generatie moet het prima doen met een nieuwe ssd.
Is dat mss een optie om ook het DDR3 geheugen een upgrade te geven naar 16 gig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
benep schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:29:
[...]

Niet voor wat jij zegt dat je er mee doet. Als RAM niet vol zit is het nutteloos om er meer van te hebben. 16GB is niet beter dan 8GB als je 8GB niet volledig gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin_v_z
benep schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:29:
[...]

Zou ik niet meteen doen. 8 gig is voor veel zaken prima te doen. Mijn laptop had dacht ik 4 gig, dat begon als ik meerdere dingen tegelijk wou doen wat issues te geven.

Ik heb 8 gig in mijn oude pc, daar kan ik prima op multitasken.

Ik zou gewoon beginnen met de ssd, zoals gezegd kost dat een paar tientjes en dan kan je die laptop nog een tijd gebruiken. Ik weet alleen niet of je hem nog kan upgraden naar win 11. Maar Windows 10 krijgt nog even updates.

Je moet alleen even nadenken of je de laptop opnieuw gaat installeren of huidige installatie wil overzetten op de nieuwe ssd. Dat laatste heb ik toen gedaan omdat ik niet alle configuraties opnieuw wou doen. Maar wat ik mij er van kan herinneren was het wat omslachtig. Een nieuwe verse Windows installatie zou wellicht beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benep
martin_v_z schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:44:
[...]

Zou ik niet meteen doen. 8 gig is voor veel zaken prima te doen. Mijn laptop had dacht ik 4 gig, dat begon als ik meerdere dingen tegelijk wou doen wat issues te geven.

Ik heb 8 gig in mijn oude pc, daar kan ik prima op multitasken.

Ik zou gewoon beginnen met de ssd, zoals gezegd kost dat een paar tientjes en dan kan je die laptop nog een tijd gebruiken. Ik weet alleen niet of je hem nog kan upgraden naar win 11. Maar Windows 10 krijgt nog even updates.

Je moet alleen even nadenken of je de laptop opnieuw gaat installeren of huidige installatie wil overzetten op de nieuwe ssd. Dat laatste heb ik toen gedaan omdat ik niet alle configuraties opnieuw wou doen. Maar wat ik mij er van kan herinneren was het wat omslachtig. Een nieuwe verse Windows installatie zou wellicht beter zijn.
Mijn eerste keuze gaat uit naar een nieuwe verse Windows installatie. De laptop heeft in het verleden veel updates enz gehad waardoor deze ook wel langzaam is geworden.

Het wordt alleen even zoeken hoe ik dat moet doen, want dat is geleden sinds de XP versie dat ik nog eens een nieuwe Windows geïnstalleerd heb. Vroeger was dat wel gemakkelijk vond ik.

Hoe kom ik erachter welke SSD in de laptop past? Is dat zowiezo een 2,5 of is het mss beter om de laptop even open te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Een HDD en SSD is een wereld van verschil.
Toen een aantal jaren terug de eerste SSDs uitkwamen wist ik niet wat me overkwam. Daarnaast ben je ook nog eens van de fragmentatie problemen af. De grootste vertragende factor veroorzaakt door HDDs.

Je kunt altijd eens proberen met een tweedehandsje uit V&A.

Een nieuwe 250GB A merk ben je ca. 3 tientjes kwijt en voor wat meer heb je een 500GB exemplaar.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:25
Spuit elf, maar even samengevat: een SSD is het altijd waard.
benep schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:22:
[...]

Hoe kom ik erachter welke SSD in de laptop past? Is dat zowiezo een 2,5 of is het mss beter om de laptop even open te maken?
Open maken kan, maar je kan ook even in de specificaties van je laptop kijken.
eheijnen schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:01:

Een nieuwe 250GB A merk ben je ca. 30 tientjes kwijt en voor wat meer heb je een 500GB exemplaar.
30 tientjes lijkt me nogal veel van het goede :+ (30 tientjes = 300 euro)

Maar voor €25 zie ik al een hele berg van ~500GB SSD's in de Pricewatch overigens :)

[ Voor 104% gewijzigd door Hahn op 23-04-2023 14:04 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benep
[quote]Hahn schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:02:
Spuit elf, maar even samengevat: een SSD is het altijd waard.

[...]

Open maken kan, maar je kan ook even in de specificaties van je laptop kijken.

Naar wat moet dan precies zoeken? Kijken welke type HDD het is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:25
benep schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:17:
[...]

Naar wat moet dan precies zoeken? Kijken welke type HDD het is?
Als het in de specs of handleiding niet direct staat of het een 2.5" of iets anders is, dan kan je ook zoeken bij google naar 'Acer aspire v3-572G-719A hard disk', en dan zie je snel genoeg dat het inderdaad een 2.5"-schijf is :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:38

Herman

FP ProMod
Een SSD helpt inderdaad een heel stuk. Ten opzichte van een conventionele harde schijf is het verschil dag en nacht.

Een andere manier om oude hardware nieuw leven in te blazen is een ander besturingssysteem. Windows gebruikt (naar mijn ervaring) vrij veel resources. Een linux distributie die gemaakt is voor oudere hardware, kan ook veel verschil maken. Ik type dit bijvoorbeeld op een ong. 15 jaar oude laptop en is voor browsen nog prima :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin_v_z
benep schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:22:
[...]

Mijn eerste keuze gaat uit naar een nieuwe verse Windows installatie. De laptop heeft in het verleden veel updates enz gehad waardoor deze ook wel langzaam is geworden.

Het wordt alleen even zoeken hoe ik dat moet doen, want dat is geleden sinds de XP versie dat ik nog eens een nieuwe Windows geïnstalleerd heb. Vroeger was dat wel gemakkelijk vond ik.

Ja verse installatie is meestal de beste keus. Installeren zal lekker sneller gaan met een ssd ;)

Even openschroeven, moet je uiteindelijk toch doen. Waarschijnlijk is het gewoon een 2.5. maar het kan geen kwaad om het te controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:23

MsG

Forumzwerver

Voor die luttele euros die een eventuele tweedehands ssd nog kost, is dit een no brainer. Hardeschijf is bij de meeste huis tuin en keuken handelingen de traagste factor, dus dit ga je zeker merken als het systeem nu niet meer gebottleneckt wordt door de schijf.

Zou het gewoon lekker klonen, met een ssd maakt die micro inefficiëntie van wat extra updates en wat geïnstalleerde rommel amper uit.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:17
Ik heb hier nog een oudere Acer Aspire liggen (geen idee precieze model, maar het heeft een eerste generatie i5 processor, dus een jaar of 5 ouder dan het model in de TS) en zelfs daar was het nog wel de moeite waard om een SSD in te doen. Prima voor wat simpel browse-werk (tegenwoordig afgedankt naar een test-machine).

Met de genoemde laptop kan je na het plaatsen van een SSD echt wel weer even vooruit zonder dat je je stoort aan de traagheid. Absoluut doen.

Maar, bij zo'n ouder model zal je wel tegen andere limitaties aanlopen. Dus ik zou persoonlijk niet al te moeilijk doen over welk merk SSD je erin stopt. Even open schroeven of de specificaties erbij pakken kan geen kwaad, maar een standaard 2.5" SSD gaat er waarschijnlijk gewoon in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 13:42
Een HDD is zo'n beetje de grootste botleneck qua performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Je kunt eens kijken of je hier nog iets aan hebt:
YouTube: Acer Aspire V3 series Hard Drive Replacement

Als je twijfelt of je dit lukt dan zou ik er niet aan beginnen en eerder naar een fatsoenlijke computerboer gaan. Dat zal wat duurder zijn maar....

Windows installatie kun je dan nog altijd zelf doen

[ Voor 8% gewijzigd door eheijnen op 23-04-2023 18:49 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benep
Net even gecheckt of de laptop kan geupdated worden naar Windows 11, maar blijkbaar is de processor niet sterk genoeg om W 11 te draaien. Best jammer.

Ik vind het wel verwarrend, ik heb via het systeem gecheckt of ik kan updaten, en daar zie ik dat minstens 1 GHz nodig is met 2 Cores, en mijn cpu heeft dit wel?

Is dit mss te omzeilen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin_v_z
benep schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:11:
Net even gecheckt of de laptop kan geupdated worden naar Windows 11, maar blijkbaar is de processor niet sterk genoeg om W 11 te draaien. Best jammer.

Ik vind het wel verwarrend, ik heb via het systeem gecheckt of ik kan updaten, en daar zie ik dat minstens 1 GHz nodig is met 2 Cores, en mijn cpu heeft dit wel?

Is dit mss te omzeilen?
Volgens mij heeft Windows 11 een eis dat je minimaal 7e generatie icore moet hebben. Er zijn dacht ik truukjes om hem alsnog te installeren. Maar voorlopig is Windows 10 toch ook voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:13

M2M

medicijnman

Windows 10 wordt ook nog steeds gewoon ondersteund. Installatie kan via een USB stick die je vantevoren klaar kunt maken via de installation media creation tool. SSD plaatsen kunnen we je bij helpen, schiet even wat foto's van de onderkant, wellicht hoeven niet alle schroeven eruit :)

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:23

MsG

Forumzwerver

Je kan het prima omzeilen, met iets als ventoy of easy2boot, maar ik zou hem voor nu lekker op Windows 10 laten. Die wordt nog wel eventjes ondersteund, en ik zie nog wel gebeuren dat dat ook nog tig keer verlengd gaat worden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Unknown Alien schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:49:
Een HDD is zo'n beetje de grootste botleneck qua performance.
Tenzij je een AMD E1 als CPU hebt. Dan is een MFM harddisk uit 1986 ongeveer even snel :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benep
Ik wou vandaag even kijken aan de binnenkant, kwestie dat ik niks verkeerd bestel.

Maar ik krijg 2 schroefjes niet eruit.
Ze draaien wel, maar dat is het ook.

Iemand tips hoe die eruit te krijgen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igIpDXm9gqjs1zToG1DFUBWEFq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pDvvSHDygeqPcvkujhF40zE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Als de schroeven helemaal geen grip meer hebben en dus doordraaien zijn waarschijnlijk de schroefbevestigingsbusjes van het plastic losgekomen/afgebroken.
Een vaak voorkomend probleem met (oudere) laptops waarvan het plastic broos wordt.
De persoon in dit filmpje had met een overeenkomend model laptop precies hetzelfde issue:

Youtube: Acer V3 572 543S disassembly ram search

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Acer V3 572 543S ram search

[ Voor 27% gewijzigd door The_Doman op 24-04-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benep
The_Doman schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:00:
Als de schroeven helemaal geen grip meer hebben en dus doordraaien zijn waarschijnlijk de schroefbevestigingsbusjes van het plastic losgekomen/afgebroken.
Een vaak voorkomend probleem met (oudere) laptops waarvan het plastic broos wordt.
De persoon in dit filmpje had met een overeenkomend model laptop precies hetzelfde issue:

Youtube: Acer V3 572 543S disassembly ram search
[YouTube: Acer V3 572 543S ram search]
Dat filmpje had ik ook gezien, en hij zegt dat die 2 schroeven niet echt een functie hebben, wat ook zo is.
Ik dacht eerst het backpanel gewoon te kunnen liften gelijk ik al in veel filmpjes had gezien, maar bij deze laptop is het eens zo eenvoudig om het front panel weg te pakken. Manier van los maken is wel hetzelfde.

Thx voor de info 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benep
Ik dacht dus snel even die SSD erin te stoppen, maar nu vraag ik mij wel een paar dingen af...

Moet die SSD eerst in partities gedeeld worden, of is die gebruiks klaar ?

Ik wil een clean install doen van w10 vanaf een USB stick, dus ik dacht eerst die USB stick klaar te maken, dan de SSD erin, en dan opnieuw w10 installeren. Maar aangezien die SSD leeg is, gaat die toch niet vanzelf w10 installeren?

Moet ik dan in de bootloader iets aanpassen zodat de laptop vanaf de USB opstart, en zo w10 kan installeren? Of is dit allemaal te omslachtig?

Op dit moment heb ik geen extra kabel om de SSD al aan te sluiten op de laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
USB stick met Windows 10 klaar hebben, dus via de tool van MS de stick maken. SSD er in stoppen en booten vanaf de USB stick. Dan kiezen voor de SSD waarbij de format automatisch wordt gedaan. Verdelen in partities is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benep
Hoe moet je dit weer doen, om te booten vanaf USB stick?

Ik heb het geweten, maar het is al zolang geleden dat ik twijfel 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Even opzoeken hoe je in het bootmenu komt. Meestal is het iets als op Del drukken of F2. Dan kan je kiezen vanaf waar je wil booten.

Edit: F2 zou BIOS moeten zijn en F12 is bootmenu. Dus de laptop aanzetten en op de knop drukken tot ie het doet.

[ Voor 30% gewijzigd door PilatuS op 28-04-2023 14:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• benep
Net klaar met de kleine ombouw, de installatie voor w10 startte automatisch op. Alles ging vlot.

En opstarten en erop werken is echt een groot verschil. Veel vloeiender. Opstart tijd gereduceerd naar 33 seconden.

Iedereen bedankt hier om te reageren met tips en uitleg 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benep
ik heb nog een vraag tot betrekking van stuurprogramma's, op de website van acer kan ik verschillende updates doen, de laptop werkt, maar is het verstandig om toch updates te doen, of beter niet?

en zoja, welke raden jullie aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39
benep schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:41:
ik heb nog een vraag tot betrekking van stuurprogramma's, op de website van acer kan ik verschillende updates doen, de laptop werkt, maar is het verstandig om toch updates te doen, of beter niet?

en zoja, welke raden jullie aan?
Die stuurprogrammas zijn ouder dan wat Win11 aan drivers heeft momenteel. Heel enkel heb je een oud onbekend device welke een wat oudere driver nodig heeft. Maar als er geen onbekende apparaten meer staan in apparaat beheer, mooi zo laten alles. Wat zijn het eigenlijk voor updates?

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 06-05-2023 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Windows pakt tegenwoordig de meeste zelf al wel. Indien geen onbekende apparaten in apparaatbeheer dan hoef je niets te doen.

Edit: Prima kans trouwens dat wat bij Acer op de site staat ouder is dan wat Windows installeerd.

[ Voor 27% gewijzigd door PilatuS op 06-05-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benep
ik heb wel enkele onbekende apparaten staan in apparaatbeheer, ik heb er een foto van bij gevoegd.

ik heb wat rond gezocht maar geraak er niet echt wijzer uit welke het precies zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4n0YaCRI8NlOotzJwlLc2Nb1_2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tlekvCefKqU8080AhpTVCT29.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39
benep schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:27:
ik heb wel enkele onbekende apparaten staan in apparaatbeheer, ik heb er een foto van bij gevoegd.

ik heb wat rond gezocht maar geraak er niet echt wijzer uit welke het precies zijn. [Afbeelding]
Vrij grote kans dat die drivers dus inderdaad op de Acer site te vinden zijn. Het is even zoeken wat je nodig hebt. Om je op weg te helpen:

YouTube: How to Identify an Unknown Device in Device Manager (2022)

https://community.acer.co...alled-after-fresh-install

https://community.acer.co...nal-processing-controller

Het zijn vaak card readers, Intel dingen etc.

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 07-05-2023 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Veel specifieke drivers worden in de latere Windows versies aangeboden onder optionele update/drivers
Windows Update zal optionele drivers straks nooit meer automatisch installeren

Je kan dus controleren bij Windows Update "optionele updates" voor extra drivers.
Bij Windows 11 zit het wat meer verstopt:
Windows Update/Geavanceerde Opties/Extra Opties/Optionele updates.
Pagina: 1