DKIM instellen voor Google Domains / Google Workspace

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:50

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik heb sinds kort een eenmanszaak en had 1 domeinnaam. Ik heb mijn domeinen bij Google Domains ondergebracht en dat voelt allemaal erg solide. Ik had een gratis versie van Google Workspace (Enterprise Essentials) en had e-mail forwarding naar mijn Gmail aanstaan.

So far, so (redelijk) good. Ik heb nu een 2e domeinnaam, ook bij Google Domains. Nu loop ik tegen het probleem aan dat mails die ik verzend van aliassen vanaf dit 2e domein overal in de spamboxen terecht komen. Met flink wat onderzoek kwam ik erachter dat dit kan komen door (een combinatie van) meerdere redenen, maar dat DKIM en in mindere mate SPF hierbij kan helpen. Nu ben ik daar óók ingedoken en na veel gehannes kwam ik erachter dat die DKIM aanzetten alleen kan als je een (betaalde) Google Workspace Business (for Starter, kost 6 euro per maand ofzo) hebt. Dat heb ik zojuist aangezet en inderdaad kunnen vinden dat je DKIM kunt toevoegen aan de domeinen. Dit heb ik gedaan, nu is het maximaal 72 uur wachten op validatie.

Kortom, ik heb veel geleerd. Maar het voelt overkill om een betaalde versie van Google Workspace (Business) te moeten hebben om DKIM aan te hebben staan, toch? Die forwarding werkte verder prima, maar ik kon (zonder te betalen) dus nergens DKIM aanzetten voor mijn nieuwe (2e) domeinnaam.

Zie ik iets over het hoofd? Kan het makkelijker? Of moet je voor dit soort dingen gewoon sowieso de portemonnee trekken?

Alvast bedankt!

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:47
spaceboy schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:40:
Ik heb sinds kort een eenmanszaak en had 1 domeinnaam. Ik heb mijn domeinen bij Google Domains ondergebracht en dat voelt allemaal erg solide. Ik had een gratis versie van Google Workspace (Enterprise Essentials) en had e-mail forwarding naar mijn Gmail aanstaan.

So far, so (redelijk) good. Ik heb nu een 2e domeinnaam, ook bij Google Domains. Nu loop ik tegen het probleem aan dat mails die ik verzend van aliassen vanaf dit 2e domein overal in de spamboxen terecht komen. Met flink wat onderzoek kwam ik erachter dat dit kan komen door (een combinatie van) meerdere redenen, maar dat DKIM en in mindere mate SPF hierbij kan helpen. Nu ben ik daar óók ingedoken en na veel gehannes kwam ik erachter dat die DKIM aanzetten alleen kan als je een (betaalde) Google Workspace Business (for Starter, kost 6 euro per maand ofzo) hebt. Dat heb ik zojuist aangezet en inderdaad kunnen vinden dat je DKIM kunt toevoegen aan de domeinen. Dit heb ik gedaan, nu is het maximaal 72 uur wachten op validatie.

Kortom, ik heb veel geleerd. Maar het voelt overkill om een betaalde versie van Google Workspace (Business) te moeten hebben om DKIM aan te hebben staan, toch? Die forwarding werkte verder prima, maar ik kon (zonder te betalen) dus nergens DKIM aanzetten voor mijn nieuwe (2e) domeinnaam.

Zie ik iets over het hoofd? Kan het makkelijker? Of moet je voor dit soort dingen gewoon sowieso de portemonnee trekken?

Alvast bedankt!
DKIM, SPF, DMARC is wel standaard tegenwoordig, als google dat serieus in een betaalde versie stopt dan is dat best wel raar.

72 uur wachten op je DKIM is ook wat vreemt.. je zet het aan, configurerend de DNS records met een TTL van 5 minuten en je kan op verschillende sites al een check doen of je het juist hebt ingesteld :)

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 22-04-2023 19:42 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

HKLM_ schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:41:
[...]

DKIM, SPF, DMARC is wel standaard tegenwoordig, als google dat serieus in een betaalde versie stopt dan is dat best wel raar.
Kennelijk willen ze dan graag dat men naar de buren uit Redmond gaat :+
72 uur wachten op je DKIM is ook wat vreemt.. je zet het aan, configurerend de DNS records met een TTL van 5 minuten en je kan op verschillende sites al een check doen of je het juist hebt ingesteld :)
Ik denk inderdaad eerder dat 72 uur een timeout is voor het aanmaken van het record en dat je dan een nieuwe validatie (met een ander record) moet doen als je het dan nog niet hebt ingesteld.

Zonder zelf de juiste DNS records toe te voegen gaat DKIM nooit werken, SPF en DMARC uiteraard ook niet :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
gewoon even ter indicatie,

ik host mijn domeinen apart, en gebruik voor google alleen SPF in een google apps free account (het oude soort). voor zover ik weet heb ik met enkel spf nooit veel last gehad van niet aangekomen mails.

dan heb ik overigens geen idee of google echt spf achter een paywall heeft gezet maar goed dat zou den lezert zelf wel kunnen uitvogelen.

[ Voor 23% gewijzigd door i-chat op 23-04-2023 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:59
Ben lekker overgestapt op Office365 (Microsoft 365 Business Basic) maar kan me niet voorstellen dat ze iets als SPF, DKIM en DMARC achter een paywall stoppen.

Is voor hun eigen reputatie ook niet handig. Als mensen dat soort dingen niet meer kunnen implementeren en daardoor problemen krijgen dat mails in de spam komen stappen ze wel over naar de concurrent.

Kan er verder ook niks van vinden, lijkt me dus niet dat je er voor zou moeten betalen.

@spaceboy hier een topic vol met info en ervaringen -> Gratis legacyversie G Suite stopt, wat nu?