Een M2 -> USB adapter die Linux filesystem tools ondersteunt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik twijfel tussen hier posten, of in LNX, maar het gaat vooral over hardware.

Ik heb nu een externe adapter waarmee ik SATA disks via USB kan gebruiken.
Werkt prima, totdat er een keer iets mis gaat met het filesystem, en blijkt dat simpele fsck commando's, en smart-uitlezing blijkbaar niet goed door de SATA-USB bridge chip heenkomen. Dan zit je goed klem.

Tijd voor een upgrade van harddisk naar NVME SSD.

Ik zoek nu dus een M2 (NVME) -> USB adapter die Linux filesystem tools volledig ondersteunt.
Ik vond dit overzichtsartikel: review: Waar moet je op letten bij een M.2-naar-USB-adapter?, maar dat gaat niet in op mijn vraag: zijn er adapters aan te raden die 'transparant' functioneren onder linux, waardoor fsck en smart zaken gewoon werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:19
Het enige wat dat voor 100% kan garanderen is een eSata aansluiting, maar dan moet je computer wel een eSata aansluiting hebben en die zijn schaars.

Verder heb ik goed ervaringen met icy-box.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
Eerder was hier ook al een soorgelijk topic over:
SATA 3.5" USB 3.0 dock die SMART-waarden doorgeeft
Maar voor een normale filesystem repair (met fsck) is toegang tot de SMART data niet noodzakelijk toch?
Wel zeker nuttig natuurlijk, maar dan meer voor de traditionele HDD's denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Smart is wel nuttig maar niet cruciaal; de kern zit in fsck met repair-opties-die werden niet geaccepteerd.
Dat zou ik in de nieuwe situatie graag wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
AlterEgo schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:38:
de kern zit in fsck met repair-opties-die werden niet geaccepteerd.
Ik ben niet bekend met het linux fsck tool, maar als deze dan blijkbaar geen basic file system repair kan uitvoeren via de betreffende USB adapter is wel opvallend en verontrustend inderdaad.
Werkt de adapter dan wel betrouwbaar bij normaal gebruik vraag ik mij dan af.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Welke opties van fsck gaat het dan precies om? Want normaalgesproken zou het niet meer moeten doen dan blokken lezen (en misschien schrijven), en dat zal elke adapter moeten kunnen om überhaupt te functioneren. Bij de ext4-variant lees ik nog wel wat over discard, en dat is met veel adapters helaas relatief gammel, maar ik vind het ook een wat vreemde optie om te gebruiken bij een filesystem check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

AlterEgo schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:38:
Smart is wel nuttig maar niet cruciaal; de kern zit in fsck met repair-opties-die werden niet geaccepteerd.
Dat zou ik in de nieuwe situatie graag wel kunnen.
Geen idee of de apparaten in de volgende linkjes zullen doen wat jij wilt, maar check het even uit :

https://www.amazon.nl/Doc...ion&qid=1655362143&sr=8-6

https://www.amazon.nl/Doc...ion&qid=1655362143&sr=8-5

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Een voorbeeld van een repair commando dat basaal is en niet werkte:

sudo fsck.ext4 -p /dev/sdX

Geen enkele van de voorgestelde fixes kon worden doorgevoerd.
In het bijzonder sudo fsck.ext4 -b /dev/sdX (terugzetten van een superblock) faalt. Ook de procedure om via mk2fs het superblock te herstellen faalt.

Na een format bleek de disk onbeschadigd te functioneren.

@MeesKees21 ik kan niet zeggen of die JMS583 controller correct zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

@AlterEgo

Dat kan ik je ook niet vertellen, daarnaast is mijn kennis van Linux zo goed als 0. Je kan hem natuurlijk bestellen en als hij het niet doet, weer terugsturen.

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:48
AlterEgo schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:57:
Een voorbeeld van een repair commando dat basaal is en niet werkte:

sudo fsck.ext4 -p /dev/sdX

Geen enkele van de voorgestelde fixes kon worden doorgevoerd.
In het bijzonder sudo fsck.ext4 -b /dev/sdX (terugzetten van een superblock) faalt. Ook de procedure om via mk2fs het superblock te herstellen faalt.

Na een format bleek de disk onbeschadigd te functioneren.

@MeesKees21 ik kan niet zeggen of die JMS583 controller correct zal werken.
Het corrupt zijn van betreffende superblocks kan ook een reden hebben... bijvoorbeeld een rotte SSD, of een rotte USB converter.

Wat evt ook nog kan is dat je OS de partitie automatisch heeft gemount vanwege het feit dat ie via USB is aangesloten. Een mounted filesystem kan je geen superblock reparaties op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
@_JGC_ Het filesystem was zeker niet mounted. En andere disken werkten probleemloos in dezelfde adapter.

Ik vond net aawe mwan in "LNX Kroeg - Deel 2" met dezelfde suggestie, de controller geeft niet alles door.
Pagina: 1