Toon posts:

SATA 3.5" USB 3.0 dock die SMART-waarden doorgeeft

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zunigepauper
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-12-2022
Ik zoek een?
SATA 3.5" USB 3.0 docking station die SMART-waarden doorgeeft.

Ik heb een Sharkoon Quickport XT en die doet dat. Maar Sharkoon docking stations lijken niet meer verkrijgbaar.

Het doorgeven van SMART-waarden is essentieel voor mij, maar het is vrijwel onmogelijk om naar deze feature te filteren of te zoeken.

Het moet een reguliere usb 3.0-aansluiting hebben, dus geen USB-C! USB-C mag wel als extra, als hij ook maar reguliere usb 3.0 ondersteunt.

Wat is je budget?
Rond de 30 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

[Voor 16% gewijzigd door zunigepauper op 13-12-2022 01:51]

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
USB-C is alleen een connector, er kan ook USB2 snelheid op de kabel zitten. Je wilt een usb kabel die usb 3 gen 2.2 is ofzoiets, voor de snelheid al de rest is een kabel dat data doorgeeft voldoende.

!!!LAAD KABELS GEVEN GEEN DATA DOOR!!!

Je wilt dus een USB-C naar USB-A 3.0 kabel gebruiken.

Zelf heb ik een ugreen met usb c waar ik de een usb-c <> usb-kabel in gebruik en krijg smart data erover.

[Voor 13% gewijzigd door Damic op 17-12-2022 16:12]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Hij wil gewoon een DOCK met (robuuste) USB3A-B aansluiting neem ik aan?
Ik snap het probleem inderdaad wel ja.
Zelf heb ik hier enkele oude ICIDU HDD Docks en wat recentere Digimate DM-13UH welke beide de SMART data netjes doorgeven, ook met een USB2 verbinding.
Diverse no-name USB-Sata adapters die ik hier heb doen dat inderdaad dus niet.
Die Digimate raad ik trouwens ook niet aan omdat deze zich na een tijd van inactiviteit uitschakelt en alleen na een powercyle dan weer bruikbaar is. :-(

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:43

Umbrah

The Incredible MapMan

Wil je een USB-B connector, een USB-C connector, een USB-A connector, en moet het USB2.0 kunnen (480mbit), of USB4.0 (40gbit). Omdat je zegt "geen USB-C" gok ik dat je een dock zoekt met een USB-B connector. Meestal hebben die een USB-B 3.0 of Micro-B 3.0 connector. Micro-B 3.0 is absurd gammel, en gaat vrij snel stuk. USB-B 3.0 is "meh", maar eigenlijk zou ik tóch een dock met USB-C aanraden. USB-C naar USB-A 3.2 is niet zó gek duur, en je hebt gelijk: veel apparaten hebben meer USB-A poorten dan USB-C poorten. Maar een connector is slechts een connector, het is niet eens zo'n gek idee om docks met C op een A poort aan te sluiten.

Wat dat betreft ben ik het eens met @Damic -- de connector op het dock maakt niet zo gek veel uit.

Waar ik wél wat meer aandacht aan zal besteden, als ik jou was, is de voeding. S-ATA is nogal een breed protocol namelijk, en vergeet niet dat hoewel 2,5" HDDs/SSD's perfect in staat zijn om 5VO te werken, en dus zonder ook maar enige vorm van extra voeding te koppelen, soms zelfs op slechts 0,5A vanaf een poort, er zijn zat S-ATA devices die persé 12V nodig hebben. Naast USB-C met PD (dus ook aan host kant) zijn er niet gek veel plekken waar je dát vindt, en je zult dan dus een dock met een aparte voeding moeten hebben, mocht je bijvoorbeeld 3,5" drives willen aansluiten.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
En wat is er mis met een USB3-B aansluiting?
Het zit tenminste goed stevig.
Daarom ook gebruiken vrijwel alle USB HDD docking / bays deze connector?
En natuurlijk wordt een USB-HDD docking station apart gevoed.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:43

Umbrah

The Incredible MapMan

3B is 'wel OK' zei het een beetje log. Het is tenminste niet USB-3 Micro-B wat stuk gaat als je er al naar kijkt. C heeft gewoon een hoop voordelen tegenover 3-B, en een C naar A data kabel met 3.2 pinnen is absurd goedkoop.

• zunigepauper
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-12-2022
The_Doman schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:45:
Hij wil gewoon een DOCK met (robuuste) USB3A-B aansluiting neem ik aan?
Ja dat is wat ik wil, dus met en usb 3.0 A-aansluiting aan de kant die in de PC gaat. Wat er aan de andere kant zit maakt mij niet zo uit.

Er moet vast een externe power supply aan het dock hangen, dat is bij die Sharkoon ook zo en totaal geen probleem.

Of er SMART-ondersteuning is blijft een zoektocht, maar ik heb daar sinds mijn vorige post dit gevonden: https://www.smartmontools...-Devices#SupportedDevices

Het is een beetje onhandige website, maar eindelijk wel duidelijkheid over deze feature. Er staan bijv. allemaal Sharkoons op die volgens die site ook SMART ondersteunen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-01 21:13
Je moet UASP or UAS hebben, dan komt het wel goed en heb je ook geen uitzonderlijke support nodig.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee