Automaat laadpaal Alfen klapt er regelmatig uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-06 10:42
Mijn vraag
Ik heb een laadstation van Alfen. Hij is aangesloten op drie fasen en op de P1-poort van mijn stroommeter. Helaas klapt de automaat van het laadstation er om de haverklap uit, zowel wanneer de auto (e-Golf) gekoppeld is, als wanneer hij niet gekoppeld is. Soms blijft hij dagenlang aan, soms valt hij al na vijf minuten uit. Ik heb nog geen patroon kunnen ontdekken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Alfen Eve Single Pro-line, 3 phase, display, type 2 socket

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zag dit topic: Alfen laadpaal, hoofdzekering tript
Daar werd onder andere gesuggereerd:
- Zware apparaten naar een andere fase: we hebben drie fasen, en de zware apparatuur is netjes verdeeld.
- Bedrading paal wisselen: de automaat is al een keer vervangen, het gehele laadstation is al een keer vervangen, en de bedrading tussen meterkast en laadstation is al geheel vervangen. Maar het probleem blijft bestaan.

En in dat topic klapt de hoofdzekering eruit, en bij mij klapt de automaat van het laadstation eruit.

Er is dus al vier (!) keer een monteur bij geweest. Ze zeggen allen dat de meterkast heel netjes is, dat alles goed is aangesloten, en zoals hierboven al staat hebben ze inmiddels alle onderdelen al vervangen. Eentje suggereerde ook nog dat het de zonnepanelen zouden kunnen zijn (waren keurig aangesloten vond hij, met spoel en al), die heb ik dus ruim 24 uur uit gehad en in die tijd is het laadstation twee keer uitgevallen.

Uiteraard heb ik alweer melding gemaakt van de storing bij het bedrijf dat hem geplaatst heeft, en ze gaan ongetwijfeld ook weer iemand sturen, maar dit is wel echt flink irritant.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn of hoe we daar achter kunnen komen?

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:15

Onbekend

...

Kan je eens wat foto's plaatsen van de groepenkast en van het laadstation?

En wat voor type is de automaat die eruit klapt? Of is het een aardlekautomaat?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
Onbekend schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:38:
Kan je eens wat foto's plaatsen van de groepenkast en van het laadstation?

En wat voor type is de automaat die eruit klapt? Of is het een aardlekautomaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NBE7bs6FWM9qEJu-5ePoRiImeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxyUYqMCt8PZeDXUcwrncaqz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGPQR9OSF1e632aCR_RqPtLomR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcCwGg9QaJicctqFFWdpGhKv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZmMzvrkPCZXNQ34J45FKNOy5wY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIoZ15tuxFlmwF4KIFhvdCWa.jpg?f=fotoalbum_large

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:15

Onbekend

...

Het is dus een aardlekautomaat.
Ik vermoed dat het apparaat regelmatig te veel lekstroom heeft.

Kan je ergens vocht in of om het apparaat ontdekken?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kijk eens wat er gebeurd als je er een C20 ALAMAT van EaToN Holec in zet. (al denk ik persoonlijk dat een B20 van dat merk 't ook al wel zal 'trekken').

Waarom heeft de installateur in je, verder volledig EoToN Holec kast, overigens een 'vreemde' ALAMAT gezet? (zelfde geldt ook voor de installateur van de Enphase installatie) :'(

[ Voor 29% gewijzigd door Will_M op 21-04-2023 20:33 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
Onbekend schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:59:
Het is dus een aardlekautomaat.
Ik vermoed dat het apparaat regelmatig te veel lekstroom heeft.

Kan je ergens vocht in of om het apparaat ontdekken?
Bedoel je het laadstation? Die hangt buiten, in de regen, dus ja die is regelmatig goed nat. Maar daar is hij wel voor bedoeld natuurlijk.
Will_M schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:03:
Kijk eens wat er gebeurd als je er een C20 ALAMAT van EaToN Holec in zet. (al denk ik persoonlijk dat een B20 van dat merk 't ook al wel zal 'trekken').

Waarom heeft de installateur in je, verder volledig EoToN Holec kast, overigens een 'vreemde' ALAMAT gezet? (zelfde geldt ook voor de installateur van de Enphase installatie) :'(
De installatie is door een bedrijf gemaakt, ik ben zelf geen elektricien, dus de automaat vervangen kan ik helaas niet zelf doen. Wat zou het effect zijn van een C20 in plaats van een B20?

En dat van de merken - geen idee. Was me nog niet opgevallen, maar je hebt wel een punt. Kan dat uitmaken? Of is er een kwaliteitsverschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:42
Ik denk zelf dat het wel een kon liggen in het DC lekstroomverhaal , laadpaal heeft zelf volgens eigen zeggen een ingebouwde DC lekstroomautomaat die tript bij mert dan 6mA DC maar dat zou een aardlekautomaat type A zoals je hebt ook moeten doen .Overschakelen op een type B(lek stroombeveiliging, niet de uitschakelkarakterestiek :P ) zou evt een oplossing zijn . Dingen zijn erg prijzig dus zou het de leverancier dit moeten verzorgen . Alles is al gewisseld, tript met en zonder auto eraan , dus denk echt in die richting

[ Voor 6% gewijzigd door Cybersijp op 22-04-2023 14:55 ]

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:54
Is deze toevallig door Awesems geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@HJTP Een Alamat met een C-karakteristiek kan een hogere inschakelpiek / stroom verwerken zonder te meteen te trippen. Vroeger werden 'C' automaten eigenlijk alleen gebruikt in werkplaatsen waar er met zware machines gewerkt werd (I.E. zaagtafels en lastrafo's) maar met de komst van o.a. laadpalen en PV installaties bij woonhuizen worden er voor dat soort doeleinden vaak ook 'C' automaten ingezet vanwege het grillige inschakel gedrag met bijbehorende hoge inschakelpieken.

Qua merken: Ja daar zit kwalitatief vaak een wereld van verschil tussen (ook qua prijs). Persoonlijk zie ik het liefst spullen van ABB / Eaton Holec / Hager waarbij de volgorde er in deze even niet toe doet. Aangezien de rest van je, overigens qua uiterlijk zeer nette, kast al van Eaton Holec is zou ik persoonlijk ook daar mee verder gaan.

Een kwalitatief minder goede 'C' kan zo ooit al eerder gaan trippen dan dat een goede 'B' dat op exact dezelfde installatie doet onder exact dezelfde omstandigheden. Persoonlijk zie ik automaten welke het opschrift voeren dat ze maandelijks getest moeten worden ook liever niet in m'n installatie.... Één à twee keer per jaar volgens voorschrift van de fabrikant moet ruim afdoende zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Will_M op 24-04-2023 21:44 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
Cybersijp schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:53:
Ik denk zelf dat het wel een kon liggen in het DC lekstroomverhaal , laadpaal heeft zelf volgens eigen zeggen een ingebouwde DC lekstroomautomaat die tript bij mert dan 6mA DC maar dat zou een aardlekautomaat type A zoals je hebt ook moeten doen .Overschakelen op een type B(lek stroombeveiliging, niet de uitschakelkarakterestiek :P ) zou evt een oplossing zijn . Dingen zijn erg prijzig dus zou het de leverancier dit moeten verzorgen . Alles is al gewisseld, tript met en zonder auto eraan , dus denk echt in die richting
Is dat ook iets wat ik kan testen, lekstroom? Of zou ik jouw advies moeten doorgeven aan de leverancier?
Simply_jeroen schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:06:
Is deze toevallig door Awesems geplaatst?
Nee, en ik denk dat ik het bedrijf dat hem wel heeft geplaatst maar niet noem, is voor nu denk ik niet relevant :)
Will_M schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:25:
@HJTP Een Alamat met een C-karakteristiek kan een hogere inschakelpiek / stroom verwerken zonder te meteen te trippen. Vroeger werden 'C' automaten eigenlijk alleen gebruikt in werkplaatsen waar er met zware machines gewerkt werd (I.E. zaagtafels en lastrafo's) maar met de komst van o.a. laadpalen en PV installaties bij woonhuizen worden er voor dat soort doeleinden vaak ook 'C' automaten ingezet vanwege het grillige inschakel gedrag met bijbehorende hoge inschakelpieken.

Qua merken: Ja daar zit kwalitatief vaak een wereld van verschil tussen (ook qua prijs). Persoonlijk zie ik het liefst spullen van ABB / Eaton Holec / Hager waarbij de volgorde er in deze even niet toe doet. Aangezien de rest van je, overigens qua uiterlijk zeer nette, kast al van Eaton Holec is zou ik persoonlijk ook daar mee verder gaan.

Een kwalitatief minder goede 'C' kan zo ooit al eerder gaan trippen dan dat een goede 'B' dat op exact dezelfde installatie doet onder exact dezelfde omstandigheden. Persoonlijk zie ik automaten welke het opschrift voeren dat ze maandelijks getest moeten worden ook liever niet in m'n installatie.... Één à twee keer per jaar volgens voorschrift van de fabrikant moet ruim afdoende zijn.

[YouTube: Wat is een Aardlek Automaat? Hoe Werkt een Aardlek Automaat? - GewissElektro.nl]
Over de C-karakteristiek: het gebeurt onafhankelijk van het aangesloten zijn van de auto. Dus maakt dat dan nog uit? Aangezien het dan dus niet om een inschakelpiek zal gaan.

Fijn om te horen dat je de kast er netjes uit vind zien. Ik kan de leverancier vragen of ze ook automaten van EaToN kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Hier ook ervaring met een Alfen laadpalen waarvan de alamat om de haverklap uitvalt.
Laat ten eerste je installateur controleren of de aardverspreidingsweerstand <100 Ohm is.
Daarnaast wil het plaatsen van een high immunity aardlekautomaat het ook vaak het probleem verhelpen.
Onder andere Schneider heeft deze in 4polige b en c karakteristiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Cybersijp schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:53:
Ik denk zelf dat het wel een kon liggen in het DC lekstroomverhaal , laadpaal heeft zelf volgens eigen zeggen een ingebouwde DC lekstroomautomaat die tript bij mert dan 6mA DC maar dat zou een aardlekautomaat type A zoals je hebt ook moeten doen.
Juist niet, een type A aardlekautomaat schakelt niet uit bij een lekstroom van >6mA DC, een type A aardlekautomaat stopt mogelijk juist met werken (lees: afschakelen wanneer nodig) bij een lekstroom >6mA DC.

Daarom moet je type B toepassen wanneer er DC lekstromen >6mA kunnen voorkomen.
Overschakelen op een type B(lek stroombeveiliging, niet de uitschakelkarakterestiek :P ) zou evt een oplossing zijn . Dingen zijn erg prijzig dus zou het de leverancier dit moeten verzorgen . Alles is al gewisseld, tript met en zonder auto eraan , dus denk echt in die richting
Een type B aardlekschakelaar is dus juist niet nodig, aangezien de lader al DC lekstroombeveiliging geïntegreerd heeft.

Jammer dat je aan deze SEP aardlekautomaat volgens mij niet kunt zien waarom deze is uitgeschakeld: door overbelasting, kortsluiting of een aardfout? Sommige merken hebben nog een venstertje waaraan je het verschil tussen een aardfout en de overige oorzaak kunt zien. Als je al niet weet waarom de automaat uitschakelt, wordt het vinden van de oorzaak wel een uitdaging.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
HJTP schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:58:
Over de C-karakteristiek: het gebeurt onafhankelijk van het aangesloten zijn van de auto. Dus maakt dat dan nog uit? Aangezien het dan dus niet om een inschakelpiek zal gaan.
Als de automaat zelfs uitschakelt wanneer er geen auto is aangesloten, zal een inschakelpiek inderdaad het probleem niet zijn en zal een andere karakteristiek weinig oplossen.

Je houdt eigenlijk alleen kortsluiting (tussen fase en nul of tussen fasen onderling) of een lekstroom naar aarde over als mogelijke oorzaken. Beide kan in de kabel (indien beschadigd) of in de lader zelf gebeuren.

Of beide SEP aardlekautomaten zijn slecht en schakelen spontaan uit, dat zou ook nog kunnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
TS geeft aan dat de automaat ook uitschakelt als de auto niet is gekoppeld. Dat kan dus alleen op aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
205Gutmann schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:30:
Hier ook ervaring met een Alfen laadpalen waarvan de alamat om de haverklap uitvalt.
Laat ten eerste je installateur controleren of de aardverspreidingsweerstand <100 Ohm is.
Vanwaar die grens van 100 ohm?

Wanneer alles is beveiligd door een aardlekschakelaar ligt de grens volgens NEN1010 op 166ohm. En ja, dat is inderdaad erg hoog en ik zou het ook graag lager hebben. Maar waar komt 100ohm vandaan? Stelt Alfen nog aanvullende eisen in installatievoorschriften ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
devriesjande schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:48:
TS geeft aan dat de automaat ook uitschakelt als de auto niet is gekoppeld. Dat kan dus alleen op aardlek.
Want kortsluiting in een kabel of apparaat (de lader) is niet mogelijk? :?

Ik verwacht ook dat het een aardfout is, maar je weet wat ze zeggen over aannames...

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 29-04-2023 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Xander schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:50:
[...]

Vanwaar die grens van 100 ohm?

Wanneer alles is beveiligd door een aardlekschakelaar ligt de grens volgens NEN1010 op 166ohm. En ja, dat is inderdaad erg hoog en ik zou het ook graag lager hebben. Maar waar komt 100ohm vandaan? Stelt Alfen nog aanvullende eisen in installatievoorschriften ofzo?
Bepaalde merken controleren eerst of de aarde voldoende laag is, onder andere een Renault Zoe wil hier best wat gedonder mee geven. Advies van Alfen was destijds om ervoor te zorgen dat de aarde onder de 100 Ohm zit. Nadien was het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_pr
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-11-2023
Ik herken veel van bovenstaande. Bij mij begon het met een alfen error 102. Daarop is het powerboard vervangen. 2 maanden later kom ik thuis: weer error 102. Er was toen geen auto aangesloten. Wederom is het powerboard vervangen. Dat heeft een oaar dagen gewerkt. Alamat (ABB-B25) eruit sesprongen. Opnieuw ingeschakeld, maar binnen een week na de vorige reparatie opnieuw error 102.

De laatste reperatie (afgelopen woensdag) zag de monteur, nadat ik weer een nieuw power kreeg, dat de loadbalancing niet volledig juist was ingesteld. Dit heeft hij aangepast. Ook heeft hij de laadpaal omgezet van 3x20A naar 3x16A.

Sinds woensdag is al 4 keer de Alamat eruit geklapt (2 keer auto aangesloten, 2 keer niet). Steeds met een blauw schermpje. Dat duid volgens mij op een aardlek probleem.

Ik snap alleen niet hoe een aardlek-probleem ervoor kan zorgen dat een 22kW lader overbelast wordt.

Maandag maar weer bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_tWiStEr
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bas_pr schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:11:
Ik herken veel van bovenstaande. Bij mij begon het met een alfen error 102. Daarop is het powerboard vervangen. 2 maanden later kom ik thuis: weer error 102. Er was toen geen auto aangesloten. Wederom is het powerboard vervangen. Dat heeft een oaar dagen gewerkt. Alamat (ABB-B25) eruit sesprongen. Opnieuw ingeschakeld, maar binnen een week na de vorige reparatie opnieuw error 102.

De laatste reperatie (afgelopen woensdag) zag de monteur, nadat ik weer een nieuw power kreeg, dat de loadbalancing niet volledig juist was ingesteld. Dit heeft hij aangepast. Ook heeft hij de laadpaal omgezet van 3x20A naar 3x16A.

Sinds woensdag is al 4 keer de Alamat eruit geklapt (2 keer auto aangesloten, 2 keer niet). Steeds met een blauw schermpje. Dat duid volgens mij op een aardlek probleem.

Ik snap alleen niet hoe een aardlek-probleem ervoor kan zorgen dat een 22kW lader overbelast wordt.

Maandag maar weer bellen.
Balen zeg! Hier ook een vergelijkbare situatie alleen gelukkig nog geen defect powerboard. Wel een overleden alamat moeten vervangen. Zie: the_tWiStEr in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Mogelijk zit de oorzaak in de auto (moet ik nog uitsluiten), maar ik vind het zelf ook vrij bijzonder dat de max current van het station (1x32) gelijk is aan die van de alamat (1 fase B32). Die afschakelkarakteristiek is volgens mij temperatuurafhankelijk, dus als hij lang belast wordt en warm wordt zakt de grens voor het afschakelen volgens mij naar onder de 32A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HJTP
Het probleem lijkt opgelost! tl;dr waarschijnlijk inferieure kwaliteit alamat, wat verschillende van jullie al suggereerden.

We zijn inmiddels een maand of acht verder sinds het plaatsen van de laadpaal. De installateur heeft van alles geprobeerd wat niet tot een oplossing heeft geleid, en heeft uiteindelijk een externe expert laten komen. Die heeft allerlei dingen doorgemeten, en hij vond vooral de alamat verdacht. Inderdaad geen A-merk (hij zei het heel politiek correct maar dit bedoelde hij), en hoewel de alamat voldoet aan de eisen, zat hij toch erg ver van de bedoelde prestaties af. Er waren ook nog wel wat andere dingen die hij opvallend vond, maar dit sprong eruit.

De expert heeft dus besloten de SEP-alamat eruit te halen en een aparte aardlek en automaat van EaToN te plaatsen. Paste maar net in de kast :)

Die zitten er inmiddels een paar weken in, en de laadpaal is nog niet een keer uitgevallen, terwijl hij het voorheen geen paar dagen volhield. We hebben niet veel geladen afgelopen weken, maar dit stemt toch wel heel hoopvol.

Hoera voor hoogwaardige apparatuur!

Pagina: 1