Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17-10 10:42
Goedemiddag,

Sinds vorig jaar zomer is mijn huis nieuwbouw opgeleverd en hab daar vanuit de bouw gelijk zonnepanelen laten plaatsen. Standaard lag er 1 paneel en heb dit uit laten breiden naar 15 panelen. Gezegt werd dat dit panelen zouden zijn van minimaal 320 Wp, aangesloten op Enphase micro omvormers.

De Enphase envoy bleek achteraf een extra optie te zijn en om toch meer inzicht te krijgen in de opbrengst van de panelen is heb ik een aantal maanden geleden een HomeWizard kWh meter in de meterkast geknutseld. Hierdoor kwam ik er achter dat sinds eind februari mijn panelen regelmatig aftoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO2_DVz-75G8swmXdB7oai0cjGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BInzCqdOOYf4bIVfepm1W7E1.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ben ik me wat verder gaan verdiepen in het systeem en ben ik benieuwd naar jullie mening/kijk hierop. Want in mijn ogen is het systeem niet goed samengesteld.

Gaat om 15 x 330 Wp Q-Cells en Enphase IQ7 Micro omvormers, die vervolgens naar werkschakelaar en een 1-fase Q-relay gaan op zolder. Vervolgens vanaf daar naar een B20 installatieautomaat en hoofdaansluiting van 3x25A.
Ligging ZW onder een hoek van 45 graden.

Het aftoppen lijkt te komen doordat de IQ7 een max uitgangsvermogen heeft van 240W. Aftoppen gebeurd elke keer rond de 3540W / 15 = ±236W.
Ook vind ik het vreemd dat er dan wel een B20 is terwijl die 3540W ook op een B16 zou passen. Maar goed dan zou er nog steeds afgetopt worden. Volgens mij mag ivm selectiviteit een B20 automaat toch ook niet op een hoofdzekering van 3x25A?

In mijn ogen hadden ze dan ook de IQ7+ micro moeten plaatsen met max uitgangsspanning van 290W, waardoor er niet/zelden afgetopt zou worden. Deze omvormers zouden met 15 x 1,26A = 18,9A op een B20 mogen aangesloten.
Alleen vraag ik me dan dus af of dat wel mag qua selectiviteit?
Hadden ze alles dan niet beter via een 3 fase Q-relay op 3 fasen hoofdaansluiting moeten aansluiten, of eventueel nog verdelen via 2 installatieautomaten op 1 fase?

Ik heb dit via de aannemer naar de zonnepaneel installateur gespeeld en dan krijg je reacties terug van "de envoy is niet geplaats, dus we kunnen niks zien" en "De Micro omvormer die hier geplaatst is heeft een maximale ingangsspanning van 60v. Het paneel en de micro’s kunnen dus perfect op elkaar aangesloten worden".
Wat ze zeggen klopt dus ook gewoon niet. Die 60V ingangsspanning hoort bij de IQ7+ (die ze in mijn ogen hadden moeten plaatsen) en niet bij de IQ7 (die ze hebben geplaatst). Maar volgens mij doet deze spanning er ook niet toe, doordat er begrenst lijkt te worden aan de AC kant.

Nu ben ik ook verre van expert, maar door een hoop lezen/googlen, toch wel wat wijzer geworden.
Wat is jullie kijk hierop? Klopt er zoals ik denk geen fluit van het systeem, of zie ik nog allerlei dingen over het hoofd?

In mijn ogen klopt het iig niet dat vanaf eind februiari al regelmatig afgetopt wordt.

Alvast bedankt.

Gr.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:00
Waar heb je volgens je offerte recht op? IQ7 of IQ7+? Want daar begint het alvast mee. En dat kan een hoop gesteggel betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:54
De iq7 is keurig 1.2 dc:ac, hoewel alle andere omvormers ook passen. Is hier niets mis mee.
Ja hij topt af, maar dat is bij enphase by-design.
Zie ook Het grote Enphase topic

Die 330Wp is ook "ideaal" en die ene maand in het jaar waar je dat goed kan halen is nu.

Why is my PV Module rating larger than my Inverter rating?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:56
Tussen IQ7 en IQ7+ scheelt het minder dan 80kwh per jaar voor jouw panelen, orientatie en helling volgens PVcalc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
Gramser schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:00:
Waar heb je volgens je offerte recht op? IQ7 of IQ7+? Want daar begint het alvast mee. En dat kan een hoop gesteggel betekenen.
Werd aangeboden onder meerwerk. Ik kreeg dus geen echte offerte, er werd gezegd panelen van minimaal 320 Wp met micro's.
Mijn gedachte toen was, ik moet al genoeg dingen uitzoeken en er ligt standaard al 1 paneel. Dus dat zal wel goed zitten dus leg dat dak maar vol. Achteraf dom natuurlijk.
Maar vreemd is dat ze zelf dus over de IQ7+ beginnen en de IQ7 ook niet meer verkrijgbaar lijkt.

Dat er een mate van aftoppen is kan ik ook wel mee leven. Je wil uiteindelijk een systeem wat op elkaar is afgestemd. Te grote omvormer is ook niet wenselijk ivm extra kosten.

Maar sinds eind februari heeft het systeem al op 25 dagen afgetopt en dan lijkt het mij dat dit de zomer door ook het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zelf heb ik 5080 Wp op een 4200W stringomvormer en die topt al redelijk af op deze dagen. 30° hellingshoek op vrijwel zuid.

Liggen alle panelen in hetzelfde vlak zonder schaduw? Dan was een stringomvormer IMHO een betere keuze geweest toen der tijd. (4200W stringomvormer kost 600 euro en 15× IQ7+ kost 2100 euro nieuw).

Qua restwaarde zal je van de prijs van 15× IQ7 een mooie stringomvormer kunnen kopen, en zelfs nog wat geld overhouden. Maar met arbeidskosten erbij vraag ik me af of de terugverdientijd het waard is. Een aanpassing naar stringomvormer is best veel werk.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 19-04-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:54
Er is niets fout aan dit systeem. Het is niet het hele jaar dit goede weer.
In de zomer gaat de performance van de panelen rap omlaag, en over 5 jaar zijn er ook nog wat procenten vanaf.
Wat @KweNi zegt, het verschil tussen iq7 en iq7+ is 70 kwh per jaar. Toen een verwaarloosbare hoeveeheid. Met de energieprijzen van vandaag ligt dat iets anders. Maargoed.
Mikeol schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:32:
[...]
Maar sinds eind februari heeft het systeem al op 25 dagen afgetopt en dan lijkt het mij dat dit de zomer door ook het geval is.
Ja dat zal hij blijven doen. Doen mijn iq7's ook met 335 Wp. Toch heeft de installatie elk jaar de voorspelling van pvcalc overtroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
jeroen3 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:13:
Er is niets fout aan dit systeem. Het is niet het hele jaar dit goede weer.
In de zomer gaat de performance van de panelen rap omlaag, en over 5 jaar zijn er ook nog wat procenten vanaf.
Wat @KweNi zegt, het verschil tussen iq7 en iq7+ is 70 kwh per jaar. Toen een verwaarloosbare hoeveeheid. Met de energieprijzen van vandaag ligt dat iets anders. Maargoed.

[...]

Ja dat zal hij blijven doen. Doen mijn iq7's ook met 335 Wp. Toch heeft de installatie elk jaar de voorspelling van pvcalc overtroffen.
Ah oke, die PVcalc kon ik nog niet. In aantal kWh per jaar lijkt het dan inderdaad mee te vallen. Volgens die tool dan iig, want het lijkt er idd op dat die tool niet helemaal klopt. Ik krijg er een verschil van 100 kWh uit per jaar, maar zie wel dat die tool een uur korter tegen de max aan zit. Dus dan zou dat in de praktijk hoger moeten liggen.
En uiteraard is de TLV ook erg van belang, in mijn geval 31ct.

Toch ben ik het er niet mee eens dat ze die IQ7's hebben geplaatst, (omdat ze zelf ook al hinten naar IQ7+) en zou ik zelf altijd voor die IQ7+ zijn gegaan. Een klacht erover indienen kan sws geen kwaad, voor het zelfde geld komen ze die micro's vervangen.

En ik snap dat een bepaalde mate van aftoppen er bij hoort. In mijn ogen zou dat alleen niet al vanaf februari en zo vaak mogen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Blijf het vreemd vinden dat Enphase de IQ7 zwakker heeft gemaakt dan de M250 welke 255 watt kan en al een stuk ouder is.

Verder had je geen aftopping gehad met de IQ7A, maar kwa rendement zal het niet zoveel schelen waarschijnlijk.

[ Voor 32% gewijzigd door ELD op 19-04-2023 17:01 ]

Pagina: 1