Samsung weigert reparatie telefoon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:41

Dennis1812

Amateur prutser

Topicstarter
Mijn vrouw heeft een Galaxy Z flip 3 telefoon. Welke nog in de garantieregeling van 2 jaar valt. Telefoon is augustus 2021 aangeschaft.

Er is nu een probleem met het scherm. Namelijk dat deze uitgaat zodra de telefoon voor 60% openklapt.
In praktijk moet ze nu dus altijd werken met een scherm wat in een hoek van 90 graden staat.

Hiermee naar een Samsung service punt geweest. Hier willen ze hem echter niet repareren omdat de screenprotector niet origineel is.
Dat klopt. Deze is vervangen door de 'winkel' winkel omdat er lucht onder zat. Zit een Panzerglass ontwikkeld voor deze telefoon op geplakt door een 'winkel' medewerker welke aangaf de Flip hiervoor niet op te sturen omdat de protector slechts een accessoire van de telefoon is.

Maar Samsung beweert dat niemand anders behalve de service punten de screen protector mag vervangen en het een reden is dat er 0,0 garantie meer verleend wordt.

Als dit zo is, waarom worden er dan protectors ontwikkeld voor die telefoon?
Mag Samsung dit echt als reden aangeven om een reparatie te weigeren? Of maak ik een kans als in dit ga aanvechten?

Overigens de screen protector geplakt door 'winkel' verwijderd. Omdat dit volgens Samsung het probleem was. Dat heeft uiteraard niks geholpen.

Heb ook contact gehad met de winkel welke de protector geplakt heeft. Deze geven aan dat het onzin is en willen verder hierin niks betekenen of aan service verlenen. (Immers zou ik een waarschuwing verwachten dat als zei deze handeling verrichten de garantie komt te vervallen)

[ Voor 11% gewijzigd door Perkouw op 19-04-2023 08:45 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02:29
De belangrijkste vraag is
Waar heb je de telefoon gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Topicstarter
boyette schreef op woensdag 19 april 2023 @ 05:05:
De belangrijkste vraag is
Waar heb je de telefoon gekocht?
'winkel' via een abonnementsverlenging. Telefonische bestelling.

Eerst 'winkel' om garantie gevraagd. Medewerker daar gaf aan dat het sneller was om naar een Samsung reparatie punt te gaan. Dus daar naar geluisterd.

[ Voor 2% gewijzigd door Perkouw op 19-04-2023 08:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boyette
Ja maar dat is dus waar het hem in zit
Beter ga je naar 'winkel'
die hebben ook die screenprotector geplakt dus zullen dat ook niet opvoeren als probleem.

De verkoper moet je ook de garantie verlenen. niet de fabrikant.

In dit geval aangezien samsung moeilijk doet.. dus naar de verkoper gaan en daar de procedure starten.

Dat het sneller gaat via de fabrikant.. is misschien soms waar maar ik denk in de meeste gevallen gewoon gemakzucht want op die manier kost het 'winkel' niets..
en zijn ze makkelijk van het probleem af..

[ Voor 2% gewijzigd door Perkouw op 19-04-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Topicstarter
boyette schreef op woensdag 19 april 2023 @ 05:15:
Ja maar dat is dus waar het hem in zit
Beter ga je naar 'winkel'
die hebben ook die screenprotector geplakt dus zullen dat ook niet opvoeren als probleem.

De verkoper moet je ook de garantie verlenen. niet de fabrikant.

In dit geval aangezien samsung moeilijk doet.. dus naar de verkoper gaan en daar de procedure starten.

Dat het sneller gaat via de fabrikant.. is misschien soms waar maar ik denk in de meeste gevallen gewoon gemakzucht want op die manier kost het 'winkel' niets..
en zijn ze makkelijk van het probleem af..
Bewijzen dat die protector daar geplakt is zal ook een ding worden..
1. Hij is er dus nu af, Samsung dacht dat dat het hele probleem was.
2. Die is geplakt in de lokale winkel, niet op naam met factuur o.i.d. mogelijk heb ik een transactie nummer omdat ik gepind heb. Maar meer dan dat ga ik niet hebben.

Blijft eigenlijk de originele vraag wel staan. Waarom mogen ze garantie weigeren als er een screenprotector vervangen is..
Ik snap het volledig als je nieuwe display of accu ofzo plaatst. Maar met een screenprotector kan je toch niks slopen aan de telefoon?

Als ik hem nu naar 'winkel' stuur zal ik hoogstwaarschijnlijk een gedoe gaan krijgen zoals een paar topics onder deze over een IPhone. Daarom ben ik wel benieuwd wat mijn rechten zijn en of het de moeite waard is. Of dat ze beter een nieuwe telefoon kan gaan zoeken.

[ Voor 1% gewijzigd door Perkouw op 19-04-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
De verkoper moet garantie verlenen
niet de fabrikant

dus samsung mag dat inderdaad weigeren

tevens in het 2e jaar is de bewijslast dat het defect bij het product zelf ligt bij de koper.. dus dat kan ook nog een dingetje worden maar ik verwacht dat 'winkel' daar niet direct een probleem van zal maken..

[ Voor 1% gewijzigd door Perkouw op 19-04-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:56
Factuur kan je nog opvragen bij de 'winkel' winkel. Gezien je transactie nummer hebt.

Voor de rest garantie bij 'winkel'.

[ Voor 7% gewijzigd door Perkouw op 19-04-2023 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:24

Perkouw

Moderator General Chat
Naam webwinkel even weg gehaald. Voor iedereen zie het beleid Shopping Forum Beleid noemen op deze manier is niet de bedoeling.

Tussen MO tags is prima, voor nu alles hernoemd naar 'webwinkel'. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Perkouw op 19-04-2023 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

boyette schreef op woensdag 19 april 2023 @ 05:21:
tevens in het 2e jaar is de bewijslast dat het defect bij het product zelf ligt bij de koper.. dus dat kan ook nog een dingetje worden maar ik verwacht dat 'winkel' daar niet direct een probleem van zal maken..
Let wel, 'bewijzen' in de juridische zin, dus dat betekent 'aannemelijk maken'. Aangezien je moeilijk kan met 100% zekerheid kan bewijzen wat je in die ~2 jaar allemaal wel en niet gedaan hebt komt dat neer op zeggen dat je er niks geks mee hebt gedaan.

En inderdaad, je hebt geen overeenkomst met Samsung, dus daar heb je nauwelijks rechten. Dus vergeet Samsung en richt je pijlen op de winkel. Als die je weer terugverwijzen naar Samsung wijs je erop dat je geen overeenkomst hebt met Samsung maar met de winkel, en dat de winkel het dus op moet lossen. Als het toch echt naar de technische dienst van Samsung moet, prima, maar dan mag de winkel hem zelf opsturen en ze mogen zelf de communicatie afhandelen.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 19-04-2023 09:10 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:47
Dennis1812 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 05:19:
[...]

Bewijzen dat die protector daar geplakt is zal ook een ding worden..
1. Hij is er dus nu af, Samsung dacht dat dat het hele probleem was.
2. Die is geplakt in de lokale winkel, niet op naam met factuur o.i.d. mogelijk heb ik een transactie nummer omdat ik gepind heb. Maar meer dan dat ga ik niet hebben.

Blijft eigenlijk de originele vraag wel staan. Waarom mogen ze garantie weigeren als er een screenprotector vervangen is..
Ik snap het volledig als je nieuwe display of accu ofzo plaatst. Maar met een screenprotector kan je toch niks slopen aan de telefoon?

Als ik hem nu naar 'winkel' stuur zal ik hoogstwaarschijnlijk een gedoe gaan krijgen zoals een paar topics onder deze over een IPhone. Daarom ben ik wel benieuwd wat mijn rechten zijn en of het de moeite waard is. Of dat ze beter een nieuwe telefoon kan gaan zoeken.
Een fabrikant mag in principe voorwaarden stellen aan een fabrieksgarantie die niet gesteld mogen worden door de verkoper wanneer je een beroep doet op onze wetgeving aangaande een conform product (in de volksmond ook wel garantie genoemd). Heb je bij de telefoon geen voorwaarden gekregen aangaande de door Samsung verleende fabrieksgarantie, daar zou dit dan in moeten staan. Lees deze dus goed door, voor zover ik weet mogen ze niet achteraf extra voorwaarden verzinnen.

Verder zou ik gewoon teruggaan naar de winkel waar je het hebt gekocht, het is prima dat zij aangeven dat er direct via Samsung een mogelijk sneller traject is, maar daar hoef je niet mee akkoord te gaan, je kan hun gewoon verzoeken het probleem op te lossen, geef daarbij duidelijk aan dat het product non-conform is volgens jou. De verkoper heeft juridisch gezien de meeste plichten richting jouw vrouw, Samsung een stuk minder. Ik zou me dus primair op de verkoper richten en niet op Samsung op dit moment.
Een 3de partij kan natuurlijk altijd accessories ontwikkelen die bij gebruik een garantie laten vervallen. Nu is dit voor een screenprotector niet heel erg logisch, dus snap ik daar prima het feit dat je een houding als deze van zowel de winkel als Samsung niet direct verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
bwerg schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:09:
[...]
En inderdaad, je hebt geen overeenkomst met Samsung,
Waarom dit steeds weer terugkomt ontgaat mij, maar het klopt niet. @boyette benoemt dit ook onjuist.

Zowel een fabrikant als een verkoper kunnen ook een commerciële garantie aanbieden die een koper aanvullende rechten geeft op bijvoorbeeld herstel of vervanging, naast de bestaande wettelijke rechten die iedere consumentkoper toekomen.

Aanvaarding van een (openbaar) garantie-aanbod kan op diverse manieren. Soms moet er een document worden teruggestuurd, maar soms is de koop zelf voldoende.

Er zijn in dat geval dus (tenminste) twee overeenkomsten:

- verkoper met consument: koopovereenkomst met wettelijke garantie (& soms aanvullende garantie)
- fabrikant met consument: commerciële garantieovereenkomst met extra rechten

De TS kan dus het beste eerst nagaan wat er in de garantievoorwaarden staat van de fabrikant, want daaruit volgt of een beroep op de commerciële garantieovereenkomst mogelijk is (voor zover die voorwaarden niet nietig of vernietigbaar zijn, want dat is soms ook het geval).

Sinds vorig jaar staat die verplichting zelfs expliciet gecodificeerd in art. 7:6a lid 2 BW (maar niet rechtstreeks van toepassing op een koop voor 27 april 2022).

In theorie levert herstel door een garant wel een toekomstig probleem op, omdat een verkoper zou kunnen stellen dat de zaak niet meer dezelfde zaak is die werd verkocht en daarom een beroep op non-conformiteit in de toekomst niet kan slagen. Maar dat lijkt mij bij herstel door een fabrikant vrij ver gezocht en al zeker sinds de implementatie van richtlijn 2019/771 vorig jaar.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@boyette TS is doorverwezen door verkoper naar fabrikant, dat mag wettelijk. Maar de verkoper blijft ten alle tijde verantwoordelijk om conformiteit na te komen. Of zij dat zelf doen of via fabrikant maakt niets uit.
Het shield is ook niet door verkoper geplaatst !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-07 10:57
Dennis1812 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 05:19:
[...]

Omdat je het toestel niet bij hun gekocht hebt?
Real schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:22:
[...]
Zowel een fabrikant als een verkoper kunnen ook een commerciële garantie aanbieden die een koper aanvullende rechten geeft op bijvoorbeeld herstel of vervanging, naast de bestaande wettelijke rechten die iedere consumentkoper toekomen.
Kunnen een commerciële garantie aanbieden die extra rechten geeft... Ja dat kan. Je geeft gelukkig al aan dat dat iets is naast de wettelijke rechten. Laten we hopen dat TS hierdoor niet denkt dat hij alsnog via Samsung zijn gelijk moet krijgen. Mocht hierover niets in de voorwaarden staan dan is deze hele uitspraak niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Hackus schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:35:
@boyette TS is doorverwezen door verkoper naar fabrikant, dat mag wettelijk. Maar de verkoper blijft ten alle tijde verantwoordelijk om conformiteit na te komen. Of zij dat zelf doen of via fabrikant maakt niets uit.
Het shield is ook niet door verkoper geplaatst !
De screenprotector is wel door de verkoper/winkel vervangen, zoals in de TS staat.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Addiction
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-04-2023
Dennis1812 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 04:39:
Mijn vrouw heeft een Galaxy Z flip 3 telefoon. Welke nog in de garantieregeling van 2 jaar valt. Telefoon is augustus 2021 aangeschaft.

Er is nu een probleem met het scherm. Namelijk dat deze uitgaat zodra de telefoon voor 60% openklapt.
In praktijk moet ze nu dus altijd werken met een scherm wat in een hoek van 90 graden staat.

Hiermee naar een Samsung service punt geweest. Hier willen ze hem echter niet repareren omdat de screenprotector niet origineel is.
Dat klopt. Deze is vervangen door de 'winkel' winkel omdat er lucht onder zat. Zit een Panzerglass ontwikkeld voor deze telefoon op geplakt door een 'winkel' medewerker welke aangaf de Flip hiervoor niet op te sturen omdat de protector slechts een accessoire van de telefoon is.

Maar Samsung beweert dat niemand anders behalve de service punten de screen protector mag vervangen en het een reden is dat er 0,0 garantie meer verleend wordt.

Mag Samsung dit echt als reden aangeven om een reparatie te weigeren? Of maak ik een kans als in dit ga aanvechten?

Overigens de screen protector geplakt door 'winkel' verwijderd. Omdat dit volgens Samsung het probleem was. Dat heeft uiteraard niks geholpen.

Heb ook contact gehad met de winkel welke de protector geplakt heeft. Deze geven aan dat het onzin is en willen verder hierin niks betekenen of aan service verlenen. (Immers zou ik een waarschuwing verwachten dat als zei deze handeling verrichten de garantie komt te vervallen)
Bij welk Service Punt van Samsung ben je langsgeweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Topicstarter
Addiction schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:40:
[...]

Bij welk Service Punt van Samsung ben je langsgeweest?
Utrecht, hoog catherijne.
Wat een hoog puber pukkelig wij zijn geweldig vibe hing daar overigens.
Was ook niet mee te praten. Moest naar de VOC afdeling van Samsung bellen.
Maar de indiase mensen die opnemen mogen je niet doorverbinden naar de VOC afdeling. Dus dat is nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Topicstarter
Yorinn schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:49:
[...]

De screenprotector is wel door de verkoper/winkel vervangen, zoals in de TS staat.
Telefoon is online aangeschaft en de screenprotector in de winkel geplakt.
Ik durf niet te zeggen of
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
met franchisenemer werkt en of ze dan officieel wel of geen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
zijn. Het prijkt in elk geval op de deur

Pagina: 1