Beltransformator voltage afwijking normaal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 11:52
Ik heb een Hager ST beltransformator 230V 12V 24V - ST313 gekocht en geïnstalleerd om mijn nieuwe Unifi G4 Pro deurbel en bestaande 8-12V mechanische gong te voeden.

Het viel mij op dat de Unifi software een hogere spanning uitleest en dat de gong niet (meer) werkt. Ik heb vervolgens de multimeter erbij gepakt en vraag mij op dit moment af of de gemeten afwijking normaal is?

De 12V aansluiting levert 15V, de 24V aansluiting levert 29.6V.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:11
Zonder load is het voltage hoger staat in de specificaties.
16V op de 12V bij geen load, 12V bij 1.33A load
30V op de 24V bij geen load, 24V bij 0,67A load

Dat kan in principe geen kwaad

edit:
Eigenlijk geen idee in hoeverre dit kwaad kan op die gong. Ik had er overheen gelezen dat het 8-12V gong was. Ik dacht dat het een 12V nominaal gong was.

[ Voor 43% gewijzigd door OnTracK op 18-04-2023 15:48 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:52

SA007

Moderator Tweaking
De hogere spanning is normaal voor een onbelaste beltrafo, dat zijn hele slechte transformatoren (geoptimaliseerd voor laag energieverbruik bij geen belasting, niet voor stabiele spanning of efficientie).

Voor de gong geen idee, hangt er vanaf hoe mechanisch die gong is, als het echt volledig mechanisch is gaan ze alleen kapot met rokende bedrading, dat bereik je niet met een paar volt teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-06 14:38
Zoals @OnTracK al meldde, de spanning zakt aanzienlijk wanneer er daadwerkelijk een belasting aan de trafo wordt gehangen. Eigenlijk kan je het beste ook even de spanning meten die uit de trafo komt op het moment dat de gong zou moeten klinken. Als die mechanische gong flink stroom zuipt, kan het zomaar zijn dat de spanning zo ver weg zakt dat het mechanisme niet eens meer de gong kan laten luiden, en is dat het probleem waar je mee te maken hebt. Die beltrafo die je hebt kan slechts 16VA (Watt, sort of) leveren. Dat kan te weinig zijn voor de gong.

Stel nou dat die 16V inderdaad te hoog was voor die gong, dan zou ik beginnen met controleren of 'ie überhaupt nog werkt. Pak er een 12V AC transformator bij die je in het stopcontact kan duwen, sluit die op de gong aan en kijk of 'ie nog werkt. Zo'n transformator wordt nog wel gebruikt als retrofit led-dimmer, mocht je geen 12V AC voeding tot je beschikking hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
Bedankt nogmaals voor alle reacties.

Ik heb nog een afsluitende (onnozele) vraag:
Hoort er altijd spanning naar de gong te gaan en dat deze pas onderbroken wordt als er wordt aangebeld? Of is het precies andersom? (waar haalt hij immers de energie vandaan om het geluid te produceren).
In mijn geval zie ik dat er op dit momenteel iig altijd 15V spanning op staat (de gong is nog niet aangesloten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-06 16:36
Dat lijkt me te verklaren als er een lampje in de belknop zit.

• JDamn
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-07-2024
Het is al even geleden maar ik heb dezelfde deurbel gekocht (Unifi G4 Pro) en deze gaat bij na een aantal seconde na het booten zelf uit (vermoedelijk door een te laag voltage?)

Mijn setup is vrij eenvoudig. Ik heb namelijk de deurbel direct op de trafo aangesloten, er zit geen gong tussen oid.

@Simkin een eerste vraag die ik heb: wat is de reden dat je geen gebruik hebt gemaakt van de meegeleverde trafo van unifi?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gn5DIXQGb2TwvGoI423W6BxnWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjQe5mKvwByiklUeg6NGM9AA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben niet echt een elektrotechnicus, maar heb wel met de multimeter even gemeten. De trafo geeft in eerste instantie rond de 20V maar als snel is er tijdens het booten een dip naar 5V.

Dit zijn de (power) specs van de deurbel: https://dl.ui.com/ds/g4-doorbell-pro-ds maar zoals gezegd ben ik een leek op dit gebied en weet ik niet of het hier aan kan liggen. Ik had verwacht dat de trafo van unifi zelf juist goed zou werken.

Alle hulp/suggesties zijn welkom

• Simkin
JDamn schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:17:
Het is al even geleden maar ik heb dezelfde deurbel gekocht (Unifi G4 Pro) en deze gaat bij na een aantal seconde na het booten zelf uit (vermoedelijk door een te laag voltage?)

Mijn setup is vrij eenvoudig. Ik heb namelijk de deurbel direct op de trafo aangesloten, er zit geen gong tussen oid.

@Simkin een eerste vraag die ik heb: wat is de reden dat je geen gebruik hebt gemaakt van de meegeleverde trafo van unifi?
Mijn mechanische gong kon slechts 8 tot 12v aan en wilde deze niet kapot maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDamn
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-07-2024
Bedankt nog voor je reactie.

Ik heb het euvel uiteindelijk gemeld bij Ubiquiti, en na veel berichten heen en weer heb ik het geheel op mogen sturen. Snel kreeg ik een vervangend exemplaar en deze set deed het wel!

Weet dus uiteindelijk niet of het aan de trafo of de bel zelf lag. Maar fijn dat het is opgelost :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 14:08

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Simkin schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:43:
[...]

Mijn mechanische gong kon slechts 8 tot 12v aan en wilde deze niet kapot maken
Opzich zou hij de 16v ook wel aan moeten kunnen denk ik. Het is niet zo dat ze gelijk kapot gaan bij 13 volt bijvoorbeeld.

Over de werking: het is meestal een spoel waar een plunger in zit. Zodra je de spoel bekrachtigd (er spanning op zet) wordt de plunger naar achter getrokken. Als je de bel los laat zorgt een veer ervoor dat de plunger tegen een metalen strip aan schiet die geluid maakt.

Als je een 2 tonige gong hebt is het idee hetzelfde maar dan met een metalen strip aan beide kanten van de spoel. Zodra je dan de bel indrukt bekrachtig je de spoel, wordt de plunger tegen de eerste toon getrokken, laat je daarna de bel los schiet de veer hem tegen de tweede toon aan.

Omdat een feauteau nou eenmaal meer zegt dan woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYxR9bdYnEf9oIdE1laEOgoGPUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgjQeqjiLSapU4XEYkcu47cd.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is deze gong ook bedoeld voor 12-ish volt....werkt prima met de Ubiquiti beltrafo

[ Voor 23% gewijzigd door Mike2k op 20-10-2023 08:20 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Pagina: 1