Beste mede tweakers,
Ik ben bezig met het plaatsen van zonnepanelen, maar door de aparte vorm van mijn woning en verschillende dakdelen ben ik een beetje op zoek naar hulp. Ik heb deze al ingewonnen bij kennissen in het vak, maar krijg van deze verschillende adviezen. Wie weet kan een tweaker mij assisteren!
Mijn woning heeft een hoofd dak op onze tweede etage. Dit is een lessenaarsdak op het oosten en westen en de dakdelen zijn elk 6000x2000 mm. Zie informatie hieronder voor meer informatie en foto's. Daarbij heb ik twee "uitbouwen" ook op het oosten en westen.
Waar doe ik goed aan. Beide hoofd-dakdelen gewoon vol leggen, of toch echt vrije ruimte houden? Of, toch binnen de marges blijven? En micro-omvormers, of een omvormer met 2 trackers?
Wanneer ik binnen de marge van 30 cm blij, kan ik slechts 5 panelen kwijt, lang niet voldoende voor mijn verbruik en de te verwachten groei in verbruik. Dus zal ik ook panelen op mijn uitbouwen leggen? Omdat deze iets langer zijn, zou ik op elk dakdeel 4 extra panelen kwijt kunnen (totaal dus 13). Zou dit dan de beste optie zijn met micro-omvormers?
Als ik ze hier op leg telt de Wife Acceptance Factor mee. Hoewel ik sowieso voor full black panelen wil gaan, moet ik rekening houden met de hoogte van deze dakdelen en dat ze misschien mijn buren of voorbijgangers kunnen verblinden door de reflectie van de zon? Of valt dit wel mee?
Allemaal vragen en misschien een wat warrig verhaal. Hopelijk helpen onderstaande foto's en gegevens mee!
Ligt op het oosten en is 6000x2000 mm. Dit dakdeel heeft op 1200mm uit de zijkant een luchtafvoer van de mechanische ventilatie. Aan beide zijkanten is dit dakdeel vrij.
Dakdeel 2:
Ligt op het oosten en is tevens 6000x2000 mm. Aan beide zijkanten is dit dakdeel vrij.
Optioneel dakdeel 3:
Ligt op het westen en is 6000x2600 mm. is aan de noordzijde geschakeld aan de buren. Het betreft een uitbouw en heeft schaduw van huis.
Optioneel dakdeel 4:
Ligt op het oosten en is 6000x2600 mm. Aan beide zijkanten is dit dakdeel vrij. Het betreft een uitbouw en heeft schaduw van huis.
Op het oostelijk gelegen dag staat ook een luchtafvoer van de mechanische ventilatie. Deze staat 1200 mm uit de zijkant van het dakdeel.
Voetnoot: veel panelen, (micro)omvormers en onderconstructie kan ik tegen inkoopprijs inkopen bij een kennis. Een kennis van die kennis rekent €1.500,- voor de installatie (incl. kleine onderdelen en kabels).
Ik ben bezig met het plaatsen van zonnepanelen, maar door de aparte vorm van mijn woning en verschillende dakdelen ben ik een beetje op zoek naar hulp. Ik heb deze al ingewonnen bij kennissen in het vak, maar krijg van deze verschillende adviezen. Wie weet kan een tweaker mij assisteren!
Mijn woning heeft een hoofd dak op onze tweede etage. Dit is een lessenaarsdak op het oosten en westen en de dakdelen zijn elk 6000x2000 mm. Zie informatie hieronder voor meer informatie en foto's. Daarbij heb ik twee "uitbouwen" ook op het oosten en westen.
- Alle dakdelen hebben een hoek van 20 graden.
- Alle dakdelen zijn van staal en hebben een trapezium vorm
Verwarring 1: aantal panelen en vrije ruimte
De maat van panelen die ik aangeboden heb gekregen via een kennis is 1762x1134 mm (Jinko Solar 420Wp N Type). Hierdoor wordt het krap om deze op het hoofddak te leggen (6000x2000 mm). De ene kennis zegt bijvoorbeeld:De andere raadt dit af en zegt dan ik zeker 30 cm aan alle zijden moet vrijhouden, omdat de panelen anders vliegles zullen krijgen."Je kan op het eerste dakdeel gewoon 5 panelen kwijt. Je houdt aan de zijkanten dan 15 cm over. Dat is prima. Aan de boven- en onderzijde wordt het spannend met 24 cm. Maar als je die eerlijk verdeelt, komt het ook wel goed."
Verwarring 2: Omvormers micro-omvormer
De ene zegt dat ik door het oost-west dak het beste voor micro-omvormers kan kiezen. De ander adviseert een Growatt omvormer met 2 trackers.Waar doe ik goed aan. Beide hoofd-dakdelen gewoon vol leggen, of toch echt vrije ruimte houden? Of, toch binnen de marges blijven? En micro-omvormers, of een omvormer met 2 trackers?
Wanneer ik binnen de marge van 30 cm blij, kan ik slechts 5 panelen kwijt, lang niet voldoende voor mijn verbruik en de te verwachten groei in verbruik. Dus zal ik ook panelen op mijn uitbouwen leggen? Omdat deze iets langer zijn, zou ik op elk dakdeel 4 extra panelen kwijt kunnen (totaal dus 13). Zou dit dan de beste optie zijn met micro-omvormers?
Als ik ze hier op leg telt de Wife Acceptance Factor mee. Hoewel ik sowieso voor full black panelen wil gaan, moet ik rekening houden met de hoogte van deze dakdelen en dat ze misschien mijn buren of voorbijgangers kunnen verblinden door de reflectie van de zon? Of valt dit wel mee?
Allemaal vragen en misschien een wat warrig verhaal. Hopelijk helpen onderstaande foto's en gegevens mee!
Foto's
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
Dakdeel 1:Ligt op het oosten en is 6000x2000 mm. Dit dakdeel heeft op 1200mm uit de zijkant een luchtafvoer van de mechanische ventilatie. Aan beide zijkanten is dit dakdeel vrij.
Dakdeel 2:
Ligt op het oosten en is tevens 6000x2000 mm. Aan beide zijkanten is dit dakdeel vrij.
Optioneel dakdeel 3:
Ligt op het westen en is 6000x2600 mm. is aan de noordzijde geschakeld aan de buren. Het betreft een uitbouw en heeft schaduw van huis.
Optioneel dakdeel 4:
Ligt op het oosten en is 6000x2600 mm. Aan beide zijkanten is dit dakdeel vrij. Het betreft een uitbouw en heeft schaduw van huis.
Schaduw
Het betreft een oost/west dak, elk deel zal dus een deel van de dag in de schaduw vallen. Door de kleine hoek (20º) zal dit wel meevallen, denk ik.Op het oostelijk gelegen dag staat ook een luchtafvoer van de mechanische ventilatie. Deze staat 1200 mm uit de zijkant van het dakdeel.
Jaarverbruik
Wij verbruiken als tweepersoonhuishouden nu 2.500 kW. Dit zal in de toekomst toenemen door een warmtepomp en/of airco en EV. Maar er is ook een gezinsuitbreiding in opkomst.Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een moderne groepenkast. De aansluiting is 1 fase.Budget en doel
Ons budget is maximaal €6.500,-.Voetnoot: veel panelen, (micro)omvormers en onderconstructie kan ik tegen inkoopprijs inkopen bij een kennis. Een kennis van die kennis rekent €1.500,- voor de installatie (incl. kleine onderdelen en kabels).
:strip_exif()/f/image/AgIudU5HkiftGrKEZNYoyofN.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/RPLqqVxjcucNEabqDvt2DiRa.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/7QnAjmGOVr3wsyi5MNch3Gei.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/yQeHPwS5QbAQga0R1ElGvXds.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/hYkIj5Fw76wASkLbRzBj9gye.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AgIudU5HkiftGrKEZNYoyofN.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/RPLqqVxjcucNEabqDvt2DiRa.jpg?f=fotoalbum_large)