Hoe dicht op de nok van het dak de zonnepanelen plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Goedemorgen,

Ik heb kortgeleden een offerte voor zonnepanelen geaccepteerd, maar had nog 1 schouw staan.
Deze man heeft mij verteld dat de andere offertes die een 3x2 portrait oplossing hadden aangeboden het erg nauw nemen met de veiligheid.

Een afbeelding van het legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pA_kBqPOvbwRUbzFXyz5HsZLK0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R50ZJoAP1Vuv32zLUZpaxbUn.png?f=user_large

Dit is interessant want ik heb meerdere aanbieders gehad die zeiden dat het wel moet passen. Waarvan drie stuks het dak ook hebben gemeten en bekeken.

Het probleem zou zijn dat ze de zonnepanelen te dicht op de nok willen plaatsen, waardoor bij storm de kans groot is dat de panelen weg vliegen. Zij zouden 2 pannen afstand van de nok nemen om dit te voorkomen.

Ik heb het even nagemeten/gerekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhKLhy_sN7vgcRmSFZZCarcVOnc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/35k6aCT8qdQ9udFtvHkVCV9D.png?f=fotoalbum_large

Zoals je kan zien is de beschikbare hoogte ongeveer 544cm. De zonnepanelen die zijn aangeboden zijn 173cm. 544-3x173 = 25cm dat over blijft.Dus de zonnepanelen kunnen 25cm van de nok af blijven in ideale omstandigheden.

Nu is mijn vraag, heeft de persoon die langs kwam en hierover praatte gelijk? Is het gevaarlijk om de zonnepanelen zo dicht bij de nok te plaatsen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Of was dit een actie om mij van andere aanbieders te weren en misschien mij meer hun kant op te duwen. Ze waren er namelijk van op de hoogte dat ik al een andere aanbieder wilde inschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:48
Tja, er is inderdaad een principe dat je enige afstand van de dakrand moet bewaren (zie bijvoorbeeld dit 10 jaar oude (!) document vanuit de overheid: https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen ).

Mijn leverancier heeft dit ook netjes gedaan, in mijn omgeving zie ik echter panelen tot vrijwel vlak onder de nok geplaatst worden. Die zijn in de afgelopen stormen er niet afgewaaid. Stiekem had ik dat misschien beter ook kunnen laten doen, scheelde in mijn geval een paar panelen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een leverancier wilt natuurlijk het liefst zo veel mogelijk panelen plaatsen. Ik zou juist de installateur die, tegen eigen belang in, aangeeft dat het niet past serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Deveon schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:28:
Een leverancier wilt natuurlijk het liefst zo veel mogelijk panelen plaatsen. Ik zou juist de installateur die, tegen eigen belang in, aangeeft dat het niet past serieus nemen.
Het was geen installateur maar een andere verkoper die het aankaartte. Of bedoel je dat ik dit soort reacties pas serieus moet nemen als een daadwerkelijke installateur het zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ammo123 schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:30:
[...]

Het was geen installateur maar een andere verkoper die het aankaartte. Of bedoel je dat ik dit soort reacties pas serieus moet nemen als een daadwerkelijke installateur het zegt?
Voor verkopers geldt nog meer dat die tegen eigen belang adviseren serieus moet nemen. Als deze rollen gescheiden zijn is de kans nog groter dat je nu meer panelen verkocht worden dan de installateur straks wilt of gaat plaatsen.

Aan de andere kant kunnen ze ook wat terughoudend zijn, maar zorg dan in ieder geval dat je duidelijke afspraken vast legt als je voor meer panelen kiest en dat het inderdaad past en geen probleem is. Bij ons kwamen ze ook 15 panelen plaatsen en uiteindelijk zijn het er 14 geworden omdat ze anders in de dakbekleding moest knippen. Daarvan heb ik natuurlijk het geld terug gekregen (incl montage van 15de paneel) maar uiteindelijk heb ik wel een omvormer die gebaseerd was op 15 panelen waarvan er nu maar 5 op de tweede string zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FM5k3Fl2ZQk5kL1Jrf6OtApqzFM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6vPbNmYu2eQHQ8LC5TJvZANX.jpg?f=user_large
Hier liggen de pannen ook tot 1 dakpan onder de nok. Het ligt er al bijna een jaar (juni 2021). Lijkt tot nu toe niet veel problemen te geven (orientatie ZW). (aan de andere kant ligt ook een rij van 9 panelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
_Richie_ schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:38:
[Afbeelding]
Hier liggen de pannen ook tot 1 dakpan onder de nok. Het ligt er al bijna een jaar (juni 2021). Lijkt tot nu toe niet veel problemen te geven (orientatie ZW). (aan de andere kant ligt ook een rij van 9 panelen).
Ziet er inderdaad uit dat het best dicht bij de nok zit. Met "tot 1 dakpan onder de nok" bedoel je dat er 1 dakpan tussen de zonnepanelen en de nok zitten. Is dat correct?

Misschien een niet gerelateerde vraag, haal je veel winst uit de zonnepanelen die je dan op NE hebt staan?
Mijn dak staat naar het zuiden met een 10 graden draai naar het westen, dus ik dacht dat op noord plaatsen niet super veel voordeel zou brengen in mijn situatie. Hoe ver naar het westen de zonnige kant van je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Deveon schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:46:
[...]

Voor verkopers geldt nog meer dat die tegen eigen belang adviseren serieus moet nemen. Als deze rollen gescheiden zijn is de kans nog groter dat je nu meer panelen verkocht worden dan de installateur straks wilt of gaat plaatsen.

Aan de andere kant kunnen ze ook wat terughoudend zijn, maar zorg dan in ieder geval dat je duidelijke afspraken vast legt als je voor meer panelen kiest en dat het inderdaad past en geen probleem is. Bij ons kwamen ze ook 15 panelen plaatsen en uiteindelijk zijn het er 14 geworden omdat ze anders in de dakbekleding moest knippen. Daarvan heb ik natuurlijk het geld terug gekregen (incl montage van 15de paneel) maar uiteindelijk heb ik wel een omvormer die gebaseerd was op 15 panelen waarvan er nu maar 5 op de tweede string zitten.
Dit is een erg goede tip! ik zal het zeker vast laten leggen. Goed dat je het op brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:33
Die ruimte onder je nok is niet echt voor(of tegen) wegwaaien al zeggen veel montagemateriaal producenten wel dat je die afstand tot de nok moet houden. Wat je er weel mee kan voorkomen is dat bij bepaalde wind de panelen een fluitgeluid kunnen maken.
Terughoudendheid siert een verkoper, dan is ie in ieder geval niet uit op zoveel mogelijk verkopen maar een goed advies.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het klopt. Precies zoals je het zegt.

De zonnepanelen op het noordoosten zijn niet zo rendabel inderdaad. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cP4DNDqrKm8nIWw3ZEyjlHsnxLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmE7ppPkSEBcsXPo6KBL1UHs.jpg?f=fotoalbum_large
Dat kleine hobbeltje heb ik nu extra, dit was wel met het oog op wegvallen van saldering.
Verder ook op bewolkte dagen wat meer opbrengst (door meer panelen).

Ik heb verder nog en betere foto gevonden. Geen last van gefluit (gelukkig)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDTRNal8n0vP_OZ6c3cGfJ8pikU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7TCkz8cS3P8vSgmbMhngBTq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
_Richie_ schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:06:

De zonnepanelen op het noordoosten zijn niet zo rendabel inderdaad. [Afbeelding]
Dat kleine hobbeltje heb ik nu extra, dit was wel met het oog op wegvallen van saldering.

Ik heb verder nog en betere foto gevonden. Geen last van gefluit (gelukkig)
[Afbeelding]
Dat is ook hoe ze bij ons plannen het te plaatsen, bedankt voor de fotos! Ik stel de moeite op prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01
Bij mij ligt het ook vrij strak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GD1usWpimpY4Ba094MdzEZJxRRY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NvnyYaktvTh9gw0cfULHSUbf.jpg?f=user_large
  • Dakpannen: 16*32,8 = 524,8cm
  • Panelen: 3*163,9 = 491,7cm (marge 33,1cm)
Ik heb wel eens horen zeggen dat de eigenlijk vrijwel alles mogelijk is; zelfs voorbij de rand leggen. Voornaamste consequentie zou zijn dat er veel meer dakhaken toegepast moeten worden.

Er zijn vast mensen die dit beter weten.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 26-04-2022 07:34 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ammo123 schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:23:
Zoals je kan zien is de beschikbare hoogte ongeveer 544cm. De zonnepanelen die zijn aangeboden zijn 173cm. 544-3x173 = 25cm dat over blijft.Dus de zonnepanelen kunnen 25cm van de nok af blijven in ideale omstandigheden.
Afhankelijk van dakhelling en breedte dakgoot kunnen de panelen mogelijk ook nog wel iets dichter bij de goot dan volledige pan. Met pan aftrek bij de goot en dan nog 25cm over bij de nok lijkt mij dit ruim voldoende (59cm marge).

Windbelasting hangt trouwens ook af van locatie, aan de kust bijvoorbeeld stuk hoger.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 26-04-2022 08:17 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:57

Pazo

Mroaw?

Hier liggen ze circa 35cm onder de nok, zelf gelegd. Geen gefluit o.i.d., en hebben (gelukkig) de stormen in februari ook overleefd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/5FImKDw2N1drwun9vuO4LDqi.jpg

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EliteGhost
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-08 12:36
Twee dakpannen vrij houden linkt logisch als ik het onderstaande lees:
https://zonnepaneel-info.nl/nl/montagepannendak.html
"Voordat men begint met de montage dient men eerst zijn dak goed op te meten, en de volgende zaken in acht te nemen:
-De bovenste 2 dakpanrijen van het dak vrij houden. Dit vanwege turbulentie, maar ook zit de nok vaak vastgemetseld, waardoor de onderliggende pannen moeilijk of niet los te krijgen zijn. Niet doen dus."

Als je een andere dakbedekking hebt kan het misschien wat hoger, @Pazo lijkt een leien dak te hebben, ik kan alleen niet zien hoe hoog te precies komt. Ziet er trouwens mooi uit, Pazo!

Bij ons hebben ze 3 pannen vrij gelaten, puur omdat een 4e rij zonnepanelen niet paste en het niet nodig was om de panelen hoger te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillySis
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-07 14:20
Voor schuine daken mag je gewoon het hele dakoppervlak gebruiken. Bij mij liggen ze vanaf de nok tot aan de goot.
Als er ruimte overblijft probeert men meestal ongeveer één dakpan vanaf de nok vrij te houden omdat er dan minder wind (en regen) achter de panelen en bij de connectoren kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ammo123
@EliteGhost Ik heb een vast geschroefde nok, vandaar dat ze wat comfortabeler waren met het dichter bij de nok plaatsen denk ik. Ze blijven wel onder de nok.

@WillySis
Ik denk dat wat ruimte bij de goot wel handig zou zijn zodat het hemelwater de goot niet mist en er niet overheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
assje schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 07:32:
Bij mij ligt het ook vrij strak:
[Afbeelding]
  • Dakpannen: 16*32,8 = 524,8cm
  • Panelen: 3*163,9 = 491,7cm (marge 33,1cm)
Ik heb wel eens horen zeggen dat de eigenlijk vrijwel alles mogelijk is; zelfs voorbij de rand leggen. Voornaamste consequentie zou zijn dat er veel meer dakhaken toegepast moeten worden.

Er zijn vast mensen die dit beter weten.
Ik heb expres een dakpan overgelaten bij de goot om hemelwater niet te belemerren en de dakgoot niet te missen. Ik heb de hoogte van de nok ook niet meegerekend dus mijn inziens is er genoeg ruimte als ik dat zo hoor van jullie ook.

Volgens mij waren er regels dat de zonnepanelen niet buiten de randen van het dak mochten uitsteken om vergunningsvrij te blijven, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillySis
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-07 14:20
Ik denk dat wat ruimte bij de goot wel handig zou zijn zodat het hemelwater de goot niet mist en er niet overheen gaat.
Er is nog net 5 cm dakpan over en de goot hangt tot vrij ver buiten het dak en vlak onder de pannen. Normaal spat daar nooit water overheen. Alleen bij een hoosbui heb ik dat eens gezien, maar dat kwam meer omdat de afvoer het niet meer bij kon benen. De goten bij anderen (zonder zonnepanelen) stroomden net zo vrolijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
WillySis schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:12:
Er is nog net 5 cm dakpan over en de goot hangt tot vrij ver buiten het dak en vlak onder de pannen. Normaal spat daar nooit water overheen.
Dit zal ook afhangen van hellingshoek van het dak, (montage)hoogte(dikte) van de panelen en breedte van de goot. Uiteindelijk is die dakpan vrij houden niet meer dan een simpele richtlijn.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 26-04-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:37
_Richie_ schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:06:

De zonnepanelen op het noordoosten zijn niet zo rendabel inderdaad. [Afbeelding]
Het zijn er ook maar 9 tov de 26 aan de andere kant ;). Als je er 26 op Noordoost legt, ga je al een stuk hoger bultje krijgen :D

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhayul
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-05-2022
Wat een gelul. 'veiligheid' en dan 2 pannen vanuit de nok nemen. Nee man, stop met dat gemierenneuk. Heb al honderden, misschien al paar duizend systemen gelegd en NOOIT is er ook maar ÉÉN paneel weggevlogen met zelfs de sterkste stormen.

Halve pan onder de nok kan prima. Hoger dan de nok is dom. Zolang je het systeem op zo'n hoogte zet, moet je zorgen dat de klemmen op 10cm - 20cm zitten vanaf bovenkant paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sR8gCuhkYFrMBmCsyOFy1q8K43Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CypdKeexby21hhzvXzXoDTOa.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een foto van mijn panelen terwijl we ze aan het leggen waren..
Hier zie je goed hoe dicht ze bij de nok liggen.. Op "horizon-niveau" gezien liggen ze net onder de onderkant van de nokpannen..
Bij de goot zie je dat er ongeveer een halve pan ruimte is.
Aan de zijkanten heb ik precies 1 pan vrije ruimte over.
(op zich wel zonde van de gloednieuwe pannen die ik vlak ervoor erop gelegd had... zag je naderhand niks meer van, maar ach)..

Deze panelen liggen er al sinds 2015 op, en hebben alle stormen sindsdien overleefd.
Wel heb ik een montagesysteem gebruikt met beugels die stevig op houten stroken op het dakbeschot zijn vastgeschroefd... geen dakhaken die achter de oude panlatten gehaakt zijn.
Maar ook hier kon ik de eerste dakhaak pas op de derde pan van boven plaatsen... de tweede pan kon namelijk niet ver genoeg naar boven geschoven worden voor de beugels.
Nog nooit last van fluiten oid gehad.

Buiten het dakvlak laten uitsteken is niet toegestaan volgens de vergunningsvrije bouwregels... En ook terecht natuurlijk, dat is vragen om problemen met windbelasting.

De 25cm afstand in jouw geval is tot aan de onderrand van de nokpannen, als ik het goed interpreteer!
Dat is dus gewoon prima! (dat is bijna 1 hele pan ónder de nok nog vrij)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hier ook al 9 jaar op het dak, en dit is vrijstaand en de wind kan hier leuk tekeer gaan.
Zo erg dat er om de dakpan een rvs panhaak zit om de pannen op het dak te houden.
Maar nog nooit een fluitje of rammeltje van de panelen gehoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgGeI6It4RSbO79c9Wx5D_xRsx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2V6frK4CicJq271LUrnHWYiy.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Ontzettend bedankt allemaal voor het delen. Ben een stuk meer gerust gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrIV
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-07 21:43
Goedendag,

In het verlengde van deze vraag het volgende. Afgelopen week zijn bij mij ook de panelen geplaatst. Bij iedereen in de straat zit er nog 20/30 cm afstand tussen de panelen en de schoorsteen en zijn de panelen op 1 dakpan hoogte geplaatst vanaf de dakgoot. Hier zie je de loodslabben goed.

Bij mij zijn de panelen wat hoger geplaatst (2 dakpannen vanaf de dakgoot) en zie ik de loodslabben niet meer. Nu maak ik mij zorgen mocht er ooit onderhoud of een reparatie van mijn schoorsteen nodig zijn. Kunnen ze er dan nog wel bij? Of is dit allemaal prima en hoef ik mij geen zorgen te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9D4NIcnN7vmBlWCZbDg3hZbkI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HziouVQXrjADsIxT1Qu3bHnx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor een project waarbij het lood vervangen moet worden kan men vast wel even de panelen loshalen, de klus uitvoeren en de panelen weer terugzetten? En anders even zelf of een panelenboer de boel los laten trekken.

Hoe vaak gaat het voorkomen dat men bij het lood moet van de schoorsteen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrIV
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-07 21:43
sypie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:27:
Voor een project waarbij het lood vervangen moet worden kan men vast wel even de panelen loshalen, de klus uitvoeren en de panelen weer terugzetten? En anders even zelf of een panelenboer de boel los laten trekken.

Hoe vaak gaat het voorkomen dat men bij het lood moet van de schoorsteen?
Ja goede vraag en dat weet ik eigenlijk ook niet. Maar het viel mij helaas pas een dag na de installatie op. Er is nu ook weinig meer aan te doen denk ik. Scheelt dat ik geen stenen schoorsteen heb, dus verwacht er verder geen onderhoud of reparaties aan te hebben in de toekomst.
Pagina: 1